EDUCATIE
UBB, în zona „mediocră” a prezenței online. Universitățile clujene pierd teren în fața celor din București și Oradea
Deși Clujul este considerat „capitala universitară” a României, un raport recent arată că universitățile din oraș nu excelează la capitolul prezenței online.
Lectorul Dorin Spoaller, de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB Cluj, a analizat vizibilitatea digitală a tuturor universităților din țară și a rezultat că mai multe instituții se află abia în zona galbenă, mediocră, a clasamentului.
Universitățile din Cluj, performanțe inegale în mediul online
Raportul realizat de Dorin Spoaller evaluează site-urile oficiale, optimizarea motorul de căutare (SEO) și activitatea în social media a universităților din România. Pe baza acestor indicatori, instituțiile au fost împărțite în trei zone: verde (performantă), galbenă (intermediară) și roșie (deficitară).
Rezultatele pentru Cluj-Napoca:
- USAMV Cluj – locul 9, în zona verde;
- UMF „Iuliu Hațieganu” – locul 14, în zona verde;
- Universitatea Sapientia – locul 17, zona verde;
- UTCN – locul 25, zona verde;
- UBB – locul 32, zona galbenă;
- UAD – locul 57, zona galbenă;
- Academia de Muzică „Gheorghe Dima” – locul 62, zona roșie;
- Institutul Teologic Protestant – locul 72, zona roșie;
- Universitatea „Bogdan Vodă” – locul 68, zona roșie.
Ce ne spune raportul
Lectorul Dorin Spoaller, autorul raportului, explică faptul că analiza sa s-a bazat exclusiv pe date obiective și a scos în evidență decalajele mari dintre universitățile
„Raportul ne spune exact cât de prezente sunt universitățile și cât de bine fac ceea ce fac în mediul online. Dat fiind faptul că momentan atât elevii cât și studenții, cât și profesorii își desfășoară activitatea în mare parte în online iar în același timp între universități există o luptă pentru studenții este foarte important să fie reprezentată universitatea bine în online și să își facă treaba bine”, explică pentru Cluj24, profesorul.
Întrebat despre decalajul UBB, Spoaller a declarat: „Sunt sigur că există o strategie poate că este o problemă de resurse, poate că este o problema de oameni, eu am prezentat datele obținute obiectiv, de aici sper ca universitățile să țină cont de ele și să facă ce trebuie mai departe”, spune Spoaller.
Ce înseamnă „zona galbenă” pentru o universitate
Universitățile din zona galbenă, precum UBB sau UAD, se află într-o poziție intermediară: au părți solide, dar și lipsuri vizibile.
Site-urile lor oferă informații esențiale, dar deseori designul este învechit, optimizarea pentru mobil insuficientă, iar prezența în social media inconstantă.
Aceste instituții au potențial de creștere rapidă, dar doar dacă își coordonează mai bine strategia digitală, integrează comunicarea social media cu pagina oficială și lucrează constant la vizibilitatea SEO.
Universități cu prezența online eficientă
În contrast, universitățile din zona verde, precum USAMV, UMF Cluj sau Universitatea Sapientia, se remarcă prin site-uri moderne, conținut actualizat constant, și campanii interactive pe rețelele sociale, fiind mult mai atractive pentru studenți, inclusiv pentru cei străini.
Zona roșie, cea mai scăzută în clasament
Zona roșie cuprinde universitățile cu prezență digitală deficitară: site-uri învechite, absență din social media sau comunicare incoerentă. Multe dintre ele provin din domenii umaniste sau artistice precum Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”.
Aceasta marchează absența unei strategii digitale și lipsa personalului calificat în comunicare online. Multe dintre aceste instituții încă tratează mediul online ca pe o extensie administrativă, nu ca pe un spațiu de imagine și interacțiune.
Universitatea din Oradea, exemplu de eficiență digitală
Universitatea din Oradea a reușit să ajungă în zona verde, deși are doar 16.000 de urmăritori pe Facebook. Raportul subliniază că prezența modestă pe social media a fost compensată printr-o pagină web excelent optimizată, cu o arhitectură clară și funcțională.
Acest exemplu arată că o strategie coerentă și o gestionare profesionistă pot aduce rezultate notabile.
De asemenea, locul 1, îi revine Universității din București. Aceste universității având strategii digitale coerente, site-uri actualizate constant, conținut vizual atractiv și o prezență activă pe rețelele sociale. Aceste instituții nu doar informează, ci comunică eficient cu publicul lor: studenți, profesori, parteneri și potențiali candidați.
Clujul, lider academic, dar cu un pas în urmă în mediul online
Deși Clujul rămâne un pol universitar major al României, raportul atrage atenția că prestigiul academic nu garantează automat o prezență digitală performantă.
Într-o perioadă în care decizia de a alege o universitate este influențată puternic de imaginea online, investițiile în comunicarea digitală devin vitale.
„În mod normal pentru ca o universitate să urce în top este nevoie doar de o strategie bună pe care să o urmeze și să fie gândită de persoane care știu ce vorbesc și care știu ce înseamnă o strategie de comunicare online și prezență online iar după aceea să se investească resursele necesare astfel încât să se ține cont de ea.”, a conchis Dorin Spoaller.
Raportul lui Dorin Spoaller este, în esență, un apel la modernizare digitală. Dacă universitățile clujene își doresc să rămână competitive în lupta pentru studenți, trebuie să treacă de la simple prezențe online la comunicare strategică, integrată și orientată spre experiența utilizatorului.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






