ADMINISTRAȚIE
Transportatorii din Cluj, în fierbere privind taxa pentru vehiculele de peste 35 de tone: „Ne scoateți de pe piață!”
Consiliul Local Cluj-Napoca a făcut marți o modificare importantă a Hotărârii nr. 491/2025, care reglementează aprovizionarea și circulația autovehiculelor pe raza municipiului.
Proiectul a fost votat cu 19 voturi pentru și 4 împotrivă, aducând clarificări și schimbări ce vizează în special agenții economici locali și transportatorii cu vehicule grele.
În proiect se afla și un amendament al Comisiei 3 a CL care prevede taxe semnificative anuale pentru vehiculele de peste 35 de tone, iar firmele de profil avertizează că aceste costuri suplimentare le-ar putea scoate din joc și ar duce la scumpiri în lanț.
Noile tarife propuse sunt:
-
Zona 0:
1.250 lei – noaptea
2.500 lei – ziua -
Restul zonelor:
700 lei – noaptea
1.400 lei – ziua
Un abonament de zi pe lună sau anual va acoperi 24 de ore, ceea ce elimină necesitatea unui abonament separat pentru noapte, și vizează doar firmele care au sediul social sau punct de lucru pe rza municipiului Cluj-Napoca.
Transportatorii acuză taxe „exorbitante” și pericol pentru afaceri
Reprezentanții firmelor de transport, prezenți în ședința CL, au transmis că aceste tarife nu fac decât să crească costurile operaționale într-un mod insuportabil.
„Suntem o firmă înființată acum 11 ani la Cluj-Napoca. În acești ani am tot crescut și am ajuns la 43 de posturi pe care acum ne gândim să le reducem din prisma tuturor evenimentelor care au apărut și vor apărea de acum încolo . Ce ne spuneți că noi venim și poluăm aerul e greșit.
(…) Am investit sute de mii de euro într-un camion Euro ^, plus investim zi de zi și lună de lună în umplerea depozitelor.
Cei care avem punctul de lucru sau sediul social în Cluj ca să ne dați posibilitatea să mergem la noi acasă fără să plătim o taxă, pentru că nu știu cum v-ați simți dumneavoastră să stați în fața ușii casei dumneavoastră și înainte să intrați să vă spun Nu nu, nu puteți intra înăuntru fără a plăti o taxă.
Noi din prisma asta ne simțim alungați de aici, ne simțim măturați pe jos prin deciziile pe care le-ați luat fără a ne consulta. Hai să inventăm taxe ”, a transmis Sorin Varga, reprezentant VSG IBERIA.
Potrivit acestuia, marja de profit a unui transportator este de 1,5%, 2% maxim, iar municipalitatea vine acuma și le impune o taxă de 2500 de lei anuală.
”Per camion vorbim de 4000 de lei și pe 20 de camioane avem 80.000 de lei. Verificați firmele de transport care au o cifră de afaceri 13 milioane de lei și vedeți profitul. Presupun că în jur de 300.000. Dumneavoastră veniți acum și le tăiați profitul”, a precizat Varga.
Se mută în Estonia
Un alt transportator a declarat că se gândește să plece din țară și să-și mute afacerea în străinătate, în state precum Estonia, mai prietenoase cu mediul de afaceri.
Reprezentanții HORECA au cerut la rândul lor să nu fie ignorați și, iar Primăria să organizeze dezbateri publice pe probleme specifice.
Suntem alături de transportatori
Pe de altă parte, primarul Emil Boc susține că modificarea este necesară și că va ține cont de feedback-ul comunității.
„Noi am venit în regim de urgență pentru că această taxă de liberă trecere se plătește în fiecare zi de cei care au sediul social și punct de lucru pe raza municipiului Cluj-Napoca.
Suntem alături de transportatori și de problemele lor. Și vocea celor din zona metropolitană va fi ascultată și vom veni cu o modificare a HCL.
În următoarea lună vom culege toate informațiile trimise pe marginea acestui subiect și apoi, după 15 septembrie, facem o dezbatere publică și vom lua o hotărâre pentru întreaga zonă metropolitană”, a spus edilul.
Restricții de circulație pentru traficul greu deja în vigoare
Interdicția care restricționează circulația vehiculelor de mare tonaj în anumite zone din Cluj-Napoca a intrat în vigoare începând cu 18 iulie 2025. Circulația mașinilor grele este interzisă pe arterele:
- Calea Baciului
- Bulevardul Corneliu Coposu
- Strada Giordano Bruno
- Podul Locomotivei
- Strada Fabricii de Chibrituri
- Strada Gării
- Strada Oașului
- Bulevardul Muncii
Peste 1.800 de astfel de vehicule au fost astfel eliminate din traficul orașului.
De asemenea, autovehiculele grele care trebuie să ajungă în municipiu sunt obligate să obțină un aviz de liberă trecere din partea autorităților locale. Circulația acestora este interzisă și în localitățile Gilău, Baciu și Turda.
Scopul măsurilor: reducerea poluării și fluidizarea traficului
Principalul beneficiu anticipat al restricțiilor este diminuarea poluării în Cluj-Napoca, un oraș care se confruntă cu probleme semnificative legate de calitatea aerului. Eliminarea traficului greu din zonele aglomerate ar urma să contribuie la un mediu mai curat și la o calitate mai bună a vieții pentru locuitorii municipiului.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






