Connect with us

ACTUALITATE

Timeea, artistă și mamă din Cluj, pune Universul pe căni, agende, tablouri și accesorii. Arta mandalei: E terapie, nu meserie

Publicat


befunky collage1

Timeea este o artistă handmade din Cluj-Napoca, totodată mamă a 3 copii, care pictează Universul pe produse de tot felul, de la căni, ceasuri și agende, la accesorii și chiar pereți. A început să facă mandale folosind tehnica string art și dot art (cu ață și cuie, respectiv cu puncte din acrilice) în urmă cu aproximativ 2 ani, ca o formă de terapie atât pentru ea, cât și pentru băiatul ei cu autism. Pagina sa de Facebook, Art Passion by Timeea de Candia și participarea la Art & Handmade Fair sunt rezultatul încurajărilor prietenilor și familiei, care au susținut-o de la bun început. Drept recunoștință, organizează giveaway-uri, face donații către Asociația Autism Transilvania și alte inițiative umanitare, desfășoară ateliere gratuite pentru copii, pacienți de la oncologie și nu numai, fiind un om care pune preț pe bunăstarea familiei, interacțiunea dintre oameni și pe lucrul liber, astfel că pictează doar când are inspirație și nu caută să își transforme pasiunea în afacere.

„M-am apucat de handmade în primul rând pentru mine și pentru băiatul meu, ca o terapie. Mă tenta să încerc asta de mai mult timp, 1 an doar am vizionat tutoriale de string art și dot art pentru că nu aveam curajul să mă apuc și eu de asta, dar cu timpul, mi-am achiziționat unelte și alte materii prime, am făcut și pagina de Facebook, iar acum mă bucur produse și de comunitatea pe care am strâns-o prin intermediul lor.

Mandala e ca un fel de univers. Dacă te uiți la ea, punctul central îți atrage întotdeauna privirea, e ca un vortex care te duce într-o altă lume. De aceea am ales să fac mandale. Gândirea nu mai e logică, pentru că induce o stare de transă. De altfel, mandala e folosită în meditație, sunt persoane care se simt atrase de anumite mandale. O am și eu pe a mea, care nu e de vânzare, mi-am pus nebunia și haosul gândurilor în ea. M-a ajutat să-mi golesc mintea în procesul de creație, dar continuă să mă ajute și doar când o privesc”, precizează Timeea, pentru Cluj24.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.06 pm

mandala Timeei

Un artist fără studii, care lasă totul să vină de la sine

Face mandale de 2 ani și jumătate, dar domeniul a pasionat-o dintotdeauna, chiar dacă nu a studiat arta. O profesoară de desen din copilărie a trimis-o de-a lungul timpului la mai multe concursuri și, alături de ea, a pictat vitralii și pereți, urmând ca la maturitate să-și redescopere pasiunea odată cu nevoia de terapie și de sprijin pentru băiatul ei.

„Un artist își expune o parte din sufletul lui, căci arta lui provine de undeva, dintr-un colț al sufletului lui. Eu rămân surprinsă pentru că de multe ori nu îmi fac un plan înainte, las totul să vină de la sine, privesc tabloul de aproape când lucrez, iar la final îl ridic, mă uit la el și îmi dau seama cât de fain a ieșit. Satisfacția e și mai mare când găsești oameni care să rezoneze cu arta ta și care să se bucure la fel de mult de produsul final”, notează ea.

305835667 424788723053574 1415691045330945527 n

Produse simetrice, măsurători ochiometrice

Pe cât de simetric e acesta, pe atât de ochiometric e procesul.

„Totul pornește de la punctul central, apoi măsor câte 12 puncte – îmi place să lucrez cu numărul acesta – trasez o linie imaginară și toate se așează de la sine.

Mai vin mama și soțul și se întreabă cum înțeleg ce e acolo. Ei văd multe linii și cercuri, eu văd forme, petale și deja știu cum o să se contureze ideea”, descrie Timeea.

Înainte, stătea o zi întreagă pentru a face o mandala prin string art care, în mod normal, se lucrează mai rapid decât cea prin tehnica punctului.

„Durează mai mult până înveți să bați drept cuiele, apoi devine din ce în ce mai ușor, iar timpul de lucru se scurtează. Ca grad de dificultate, pe globuri e cel mai greu de pictat, din cauza suprafeței curbate”, adaugă artista.

Ca materiale folosite, vopseaua e aceeași. Folosește acrilice profesionale pe bază de apă pentru multisuprafețe. Dar are alte vopseluri speciale pentru materiale textile și ceramică, pe care le folosește mai rar.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.07 pm

string art mandala

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.08 pm (3)

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.07 pm (1)

O sufragerie transformată în atelier de lucru. Cum se fac cerceii și cănile

În atelierul său de acasă, pe lângă produsele la care lucrează în prezent și cele care urmează să fie trimise clienților, are unelte de toate tipurile, cutii întregi cu căni, blancuri de lemn și pentru cercei.

„Cerceii necesită măsurători milimetrice. În plus, trebuie vopsiți, lăcuiți, montați, pictați și așa mai departe. Din exterior, poate ar părea că e doar o pereche de cercei, dar fiind mai mici, e nevoie de atenție la detalii.

La o mandala mare, dacă greșești jumătate de milimetru, nu se vede, dar la o mandala pe maxim 5 centimetri, adică la cercei, se observă imediat, de aceea la ei petrec cel mai mult timp. Și globurile mai necesită mult de lucru, întrucât suprafața curbată încetinește procesul, spre deosebire de un ceas sau un tablou care se termină mai repede, ca urmare a poziției de lucru confortabile, căci se lucrează pe o suprafață orizontală”, explică Timeea.

hdrpl

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.08 pm (2)

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.08 pm (1)

Și procesul de realizare a cănilor este complex.

„La început, mă chinuiam să pictez pe anumite suprafețe, până am descoperit că există lacuri. Acum am mai multe tipuri pe care le folosesc inclusiv la căni, ca să fixez culoarea.

După ce le pictez, le las la uscat, apoi dau o mână de lac, le las la uscat 24 de ore, apoi le pun în cuptor pentru fixare. Fiind acrilice pe bază de apă, cu timpul s-ar duce culoarea. Bineînțeles că necesită o îngrijire specială. În general, recomand clătirea lejeră a cănii, pentru a proteja modelul”, notează clujeanca.

În principiu, poate picta pe orice suprafață. La vară va face o mandala pe pereți, la cererea unui client. Un altul i-a trimis două ceainice, cu rugămintea să le picteze când are timp, fiind deschisă spre orice proiect care implică mandalele.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.07 pm (2)

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.08 pm (4)

Perioade pe culori: „Nu mă forțez să pictez dacă nu vine natural”

În ceea ce privește stilul de lucru, acesta este unul foarte versatil. Nu își alocă un anumit timp pentru handmade, cum nu are nici un standard când vine vorba de preluarea comenzilor.

„Am perioade pe culori și produse preferate, în funcție de inspirație. Uneori folosesc mai mult o culoare, alteori sunt fixată pe un anumit tip de produs.

Acum, de exemplu, am o problemă cu agendele. Zilnic am simțit să pictez una, au fost perioade când făceam multe ceasuri, astfel că și comenzile pe care le preiau sunt diferite de la o perioadă la alta.

Au fost situații când am dat mesaj clientului pentru a-i spune că nu am reușit să mă ocup de comandă fiindcă nu am avut inspirație, iar eu nu mă forțez să pictez dacă nu vine natural”, explică Timeea.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.08 pm

hdrpl

Manoperă freestyle. Lumea fantastică și natura o inspiră

Pentru ca o comandă să fie reușită, clientul trebuie să îi comunice doar culorile dorite. Preferă lucrul liber în locul celui tehnic.

„Ceream multe detalii înainte și mă chinuiam foarte mult, din dorința de a face un produs cât mai personalizat. Acum îi spun clientului să îmi arate un produs care i-a plăcut de pe pagină, întreb ce culori dorește și fac un design asemănător. Am culorile pe masă și fac ce îmi vine. Dacă cineva îmi dă prea multe detalii, nu îmi iese”, completează artista.

Când nu are comenzi dar are inspirație, face produse din proprie inițiativă pe care le postează apoi pe pagină și toate ajung să prindă la public.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.09 pm (1)

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.09 pm

„Orice am făcut cu verde, în mod special, a fost foarte apreciat. Eu, la rândul meu, apreciez când clientul este deschis. Când îmi spune <<Fă-mi o cană cu ce vrei tu>> mă simt cel mai bine, fiindcă altfel, dacă sunt prea multe cerințe, simt multă presiune și asta mă limitează. Prin urmare, la comenzi, cât timp am culorile dorite de client, produsul va fi dus la capăt cu succes”, explică ea.

În ceea ce privește sursele de inspirație, îi plac miturile, creaturile fantastice, lumea nevăzută și natura, în general.

„Am un mare respect față de natură. Dacă merg prin parc, adun gunoaiele de pe jos. Dacă stau în hamac, mi se poate spune orice în ziua aia, că eu o să fiu zen, natura mă încarcă pozitiv”, completează artista.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.09 pm (3)

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.09 pm (2)

Susținerea familiei: „Soțul și mama se ocupă uneori de copii pentru ca eu să lucrez cu calm, sunt foarte încântați de ce fac”

Au fost nopți în care s-a trezit din somn simțind că trebuie să picteze ceva, fiindcă avea inspirație, dar nu lucrează regulat. Uneori lucrează 3-4 zile la rând, când sunt copiii la școală, alteori lucrează seara.

„Sunt și zile în care eu și copiii ne punem să vorbim și să facem jocuri de cuvinte în atelier, în timp ce eu pictez. Sunt asistentul personal al băiețelului meu, stau cu el 24 din 24, uneori stă și mama, dar ideea e că nu pot să îl las singur.

Am multă susținere acasă. Sunt zile în care, dacă am de lucru și sunt stresată, soțul și mama se ocupă de copii pentru ca eu să lucrez cu calm. Ei sunt foarte încântați de ce fac și mă sprijină mereu. Uneori se ocupă soțul de curățenie și merge el după copii la școală, îmi zice să stau eu liniștită, în așa fel încât să lucrez, căci după ce vin copiii nu pot”, povestește Timeea.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.08 pm (5)

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.09 pm (4)

Ateliere pentru copii, bolnavi și români din străinătate: „Mă întrebau dacă nu îmi e teamă că îmi fură meseria. Nu sunt în concurență”

În rest, se implică mult în viața copiilor. E non stop la școală. Dacă se fac ieșiri cu clasele, se duce cu ei, dacă se fac alte activități, e mereu prezentă. Urmează să desfășoare câteva ateliere de pictat globuri pentru cei mici. A derulat unul și la o clinică de oncologie cu pacienții, unde au făcut frunze prin tehnica string art.

„Cred că a fost prima mea experiență în care învățam pe cineva. Nu am fost plătită, ei s-au oferit, dar am vrut să fiu doar voluntar, că era pentru o cauză nobilă și prefer să fac lucrurile așa. Am făcut și ateliere online cu români din străinătate și a fost foarte frumos, păstrăm legătura.

Mă întrebau dacă nu îmi e teamă că îmi fură meseria. În primul rând, nu e o meserie, în al doilea rând, arta fiecăruia e diferită. Eu îi învăț ce știu, dar fiecare are tehnica și stilul lui. Am colege de breaslă cu care mai schimb idei și am constatat că fiecare are amprenta personală în arta sa. Unii artiști lucrează cu puncte mari, de exemplu, alții cu puncte mici. Nu sunt în concurență.

La mine e o terapie, totul s-a dezvoltat treptat. Nu mi-am plătit like-uri, toate recenziile sunt lăsate în mod spontan. Feedback-urile nu le postez, rămân pentru mine. Știu că sunt artiști care postează conversațiile, ceea ce e frumos, dar în cazul meu, prefer să rămână pentru mine, să meargă încet, natural”, descrie ea.

whatsapp image 2022 11 25 at 8.58.06 pm (1)

Scopul e familia, nu câștigul financiar: „Pagina am deschis-o cu multe rețineri”

Ei nu îi rămâne aproape nimic.

„De foarte puține ori mai iau eu ca să acopăr o parte din materiale, care sunt foarte scumpe. Pagina am deschis-o cu multe rețineri, la sugestiile soțului și ale prietenilor, pentru care mai făcusem produse. Pe parcurs am primit sfaturi, am fost ajutată din foarte multe puncte de vedere. Eram seacă în postări, deși aveam multe de spus, dar fiind introvertită, mă gândeam că nu stă nimeni să citească toate gândurile mele.

O doamnă care mă urmărea mi-a spus să împărtășesc mai mult, să spun de ce am folosit culorile respective și am ascultat-o, până la urmă. Am fost șocată să văd că oamenii arată interes față de asta și că îmi răspund la ideile împărtășite”, susține Timeea.

Face donații către Asociația Autism Transilvania pentru băiatul ei, dar păstrează legătura și cu alte grupuri umanitare pentru a susține mai multe cauze când are posibilitatea.

„Îmi doresc ca oamenii să mă cunoască pentru asta, că eu asta sunt, de fapt. Tot ce fac nu e pentru a deveni faimoasă că nici nu am timp de așa ceva. Vreau să fie ceva mai soft. Am prietene care vin aici și cu care lucrez la diferite produse, ca într-o terapie de grup.

Am impulsuri uneori, că parcă mi-ar plăcea să deschid un spațiu special pentru asta, ca un mic magazin, dar e doar un gând, îmi e teamă că nu voi putea să mă ocup de toate. Eu mă simt bine aici, asta e zona mea de confort și nu vreau să o transform într-o afacere. Interesul meu e să continui terapiile pentru băiețel, căci sunt foarte costisitoare. Timpul în care lucrez e terapie și pentru mine.

Fac ceva ce îmi place, dar în același timp îl ajut și pe el. Dacă ar deveni comercial, s-ar pierde, scopul nu ar mai fi același, ar trebui să mă organizez diferit, pe când scopul e să fie familia bine, nu să fac lucruri pe bandă rulantă”, mai spune artista.

hdrpl

Giveaway-uri și donații, în semn de recunoștință: „Nu e doar o pagină, a devenit o comunitate”

A făcut giveaway-uri pentru a-și exprima recunoștința față de oamenii care îi urmăresc activitatea, rugându-i să nu distribuie mai departe.

„Îmi doream să fie pentru cei care deja mă știu, să fie modul meu de a le mulțumi pentru susținerea de până acum, nu pentru a aduce urmăritori noi.

În martie am făcut unul doar pentru cei care urmăreau deja pagina. Trebuia să scrie o mulțumire în comentarii pentru cea mai importantă femeie din viața lor. Le-am citit pe toate, îi cunosc pe fiecare în parte, știu cine îmi scrie la anumite postări, deși nu toți au luat ceva de la mine. Sunt oameni care mă urmăresc de la început dar care nu au cumpărat ceva, îi știu și îmi sunt dragi toți.

La un giveaway recent am cerut să îmi spună de ce mă urmăresc și la fel, am citit toate comentariile. Nu am putut alege unul preferat, așa că folosit un program de extrageri. Mi-am dat seama că pagina mea nu e doar o pagină, că a devenit și o comunitate, iar asta îmi plătește toate eforturile, căci așteptări nu am avut.

Îmi era frică să mă expun, dar acum îmi dau seama că expunerea îmi aduce multe lucruri bune înapoi. E fain să vezi un om care se minunează de aceeași cană de care te-ai minunat și tu”, povestește clujeanca.

315391750 470043788528067 2819491556752001732 n

rhdr

Familia artiștilor clujeni de la Art & Handmade Fair: „Mă gândeam că nu am loc printre ei”

A trăit astfel de emoții și la târgul artiștilor locali, organizat de Să Fiți Cuminți.

„Nu mă interesează dacă lumea nu cumpără, ba chiar mă bucură și când doar se opresc la stand, căci, practic, ei se opresc să admire ceva ce am creat”, menționează ea.

La Art & Handmade se simte ca într-o familie.

„Nu am întâlnit senzația de invidie între participanți, din contră. Toată lumea vorbește cu toată lumea și toți se apreciază reciproc, de altfel organizatorii, cei de la Să Fiți Cuminți, sunt oameni extraordinari care au reușit să creeze o familie. Cu unii artiști mă văd și în afara târgurilor. Am făcut grătare cu ei la mine acasă. Sunt oameni deschiși, cu intenții bune și cu care am legat prietenii sincere”, adaugă Timeea.

A mai fost la un alt târg înainte de Art & Handmade Fair, dar care a dezamăgit-o și din cauza căruia evita să mai meargă la evenimente similare.

„Nu vorbea nimeni, atitudinile erau de genul <<eu sunt cel mai bun>> sau <<am venit aici să vând produsele>> și am rămas mult timp cu un gust amar. Soțul a fost cel care m-a încurajat să mai încerc, eu nu voiam inițial. El a găsit Art & Handmade Fair și datorită lui am scris un mail celor de la Să Fiți Cuminți.

Am fost șocată când mi-au răspuns, cred că mă subestimam, că mă gândeam la critici și la cum eu nu am loc printre artiști”, precizează clujeanca.

Pe lângă partea socială, experiența târgurilor a învățat-o cum să își așeze produsele la stand și cum să le fotografieze în așa fel încât să fie clare și plăcute pentru urmăritorii de pe pagină.

În prezent, are peste 3000 de susținători, iar numărul acestora continuă să crească. A făcut livrări în toată țara, dar și în străinătate, în țări precum Italia, Grecia și Anglia.

Dacă vrei să te alături comunității colorate și zen și să o susții pe Timeea în continuare, sau dacă doar vrei să iei un cadou special pentru cineva drag, dă un like paginii sale de Facebook, unde postează des produse noi, cu un click aici. Iar dacă vrei să faci cunoștință cu ea, cel mai probabil o vei găsi la următoarele târguri Art & Handmade, organizate de Să Fiți Cuminți.

280616974 379145854270820 9005757650822572747 n

283974286 389094783275927 4476574587585373568 n



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Când excepțiile devin NORMALITATE. Întârzierile zborurilor din Cluj, la ordinea zilei. Opt ore pentru zborul de Cipru

Publicat

Ceea ce, până nu demult, erau excepții, se pare că au devenit normalitate. Întârzierile zborurilor pe aeroportul Cluj sunt la ordinea zilei. De la 30-40 de minute, s-a ajuns chiar la 8 ore.

„Bine că nu le-au anulat”, spune cu un zâmbet amar unul dintre cei care așteaptă să plece în concediu. Și ca el sunt mulți, din păcate. Haosul din transportul aerian este total și pentru unii, de neînțeles…

aeroport

Când excepțiile devin NORMALITATE. Întârzierile zborurilor din Cluj, la ordinea zilei. Opt ore pentru zborul de Cipru

„Sunt pe aeroport în Cluj cu destinația Larnaca Cipru… plecarea era la 18:55, acum s-a modificat e 3:20”, ne scrie un clujean.

Întârzieri au și zborurile de Madrid (3 ore), Bergamo, Valencia și Nisa (1 oră), toate operate de compania Wizz Air.

aeroport

De altfel, compania a trimis deja informări celor care au zboruri în zilele următoare despre modificările de program. E adevărat că acestea sunt de ordinul zecilor de minute însă, în realitate, vor fi ore.

aeroport

aeroport

Citește mai departe

EDUCATIE

Cele mai slabe școli din Cluj în urma rezultatelor la examene. Șefa IȘJ vrea desființarea învățământului simultan

Publicat

De

Școlile cu cele mai slabe rezultate Cluj

Elevii din județul Cluj au reușit și în 2024 să obțină cele mai bune rezultate la examenele naționale. Conform statisticilor, Clujul, ca județ, e în frunte atât la Evaluarea Națională, cât și la Baclaureat. Dar în județ există și școli cu promovabilitate ZERO.

Majoritatea sunt din mediul rural, unde încă se practică învățământul simultan.

Cele mai slabe școli din Cluj în urma rezultatelor la examene

Examenele pentru absolvenții claselor a VIII-a și a XII-a s-au încheiat. Pentru cei care au terminat 12 clase și care nu s-au prezentat la examen sau nu au reușit să aibă mediile de trecere în anii trecuți încep pregătirile pentru BAC-ul de toamă.

Citește și: Marinela Marc, șefa ISJ Cluj: „Dacă ar fi după mine aș DESFIINȚA a doua sesiune de BAC”. Ce spune despre ADMITEREA la colegii

S-au făcut clasamente și topuri cu cele mai bune școli, dar există și unități de învățământ, cele mai multe în mediul rural, unde elevii nu performează.

Iar pentru asta, sistemul are nevoie și de alte măsuri, pe lângă cele care există deja și care sunt implementate, pentru a-i aduce, în primul rând, pe elevi la școală.

Sunt școli în Cluj cu promovabilitate zero la Evaluarea Națională

Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Cluj, județul are 25 de unități de învățământ preuniversitar care au un număr de absolvenți ai claselor a VIII-a care variază de la 4 elevi (Școala Gimnazială Iara), la 44 de elevi (Școala Gimnazială “Traian Dârjan”, Cluj-Napoca), însumând, în total, 230 de elevi.

Dintre aceștia, 160 de elevi au luat note sub 5 și 70 note peste 5.

Majoritatea sunt din școli din comunele județului unde se practică și învățământul simultan.

Școlile cu promovabilitate zero la Evaluarea Națională:

  • Școala Gimnazială Cara, comuna Cojocna – din cei 8 absolvenți, 6 s-au prezentat la examen, dar nicici unul nu a obținuto medie egală sau mai mare de 5.
  • Școala Profesională Poiana, Turda – din 27 de absolvenți, 8 s-au prezentat la examen, dar nicici unul nu a obținut o medie egală sau mai mare de 5.
  • Școala Gimnazială Cutca, comuna Sânmartin – din 3 absolvenți, 2 s-au prezentat la examen și nici unul nu a obținut o medie egală sau mai mare de 5.
  • Școala Gimnazială Suatu, comuna Suatu – toți cei 7 absolvenți s-au prezentat la examen, dar nici unul nu a obținut o medie egală sau mai mare de 5.

Există și școli unde doar un absolvent de clasa a VIII-a a luat o notă mai mare sau egală cu 5. Inclusiv la Cluj-Napoca, unde este vorba de o școală cu copii care provin din medii defavorizate.

Școli în care un singur elev a avut media 5 sau mai mare la Evaluarea Națională:

  • Școala Gimnazială “Traian Dârjan” Cluj-Napoca – unde din 44 de absolvenți, 10 s-au prezentat la examen
  • Școala Gimnazială “Ioan Alexandru” Sânpaul, comuna Sânpaul – unde din 14 absolvenți, 5 s-au prezentat la examen
  • Școala Gimnazială Săcuieu, comuna Săcuieu – unde din 10 elevi, doar 2 s-au prezentat la examen
  • Școala Gimnazială “Lia Manoliu” Cornești, comuna Cornești – unde din 3 absolvanți, doi s-au prezentat la examen.

Cele mai bune școli și mediile elevilor la Evaluarea Națională

Ca o comparație, cea mai rată de promovare într-o școală din mediul rural este 7,50 la Evaluarea Națională. Este vorba de Școala Cu Clasele I-VIII “Kos Karoly” din Izvorul Crișului.

Citește și: Rezultatele finale la Evaluarea Națională Cluj. Procentul de promovare, 86,1%, mai mic ca anul trecut. Avem încă o medie de 10

Cea mai bună școală din Cluj-Napoca, în funcție de procentul de promovare este Colegiul Național “Emil Racoviță”, cu 9,13%.

Mai jos, clasamentul școlilor în urban și rural:

Cele mai slabe rezultate la Examenul de bacalaureat

În ceea ce privește examenul de bacalaureat, cea mai mică promovabilitate într-o școală a fost de 22,24%.

Citește și: Peste 90% rata de promovare la BAC în județul Cluj. Șefa IȘJ îi felicită pe absolvenți pentru rezultatele “fabuloase”

Clasamentul, în ordine descrescătoare, cu liceele cu cea mai slabă promovabilitate la BAC. Din clasament am eliminat Liceul Tehnologic Special pentru Deficienți de Auz Cluj-Napoca:

  • Liceul Tehnologic „Vlădeasa” Huedin – 56.52%
  • Liceul Teoretic „Henri Coandă” Dej – 52.63%
  • Liceul Tehnologic Ucecom „Spiru Haret” Cluj-Napoca – 42.31%
  • Colegiul Tehnic De Transporturi „Transilvania” Cluj-Napoca – 36.00%
  • Liceul Tehnologic „Someș” Dej – 24.24%.

IȘJ Cluj: Mulți elevi merg în învățământul dual

Absolvenții de clasa a VIII-a, chiar și cei care nu se prezintă la examen, se pot înscrie mai departe la școală și sunt locuri, conform IȘJ Cluj.

Sunt elevi care abandonează total școala, dar, un număr tot mai mare de absolvenți de clasa a VIII-a din Cluj se îndreaptă spre învățământul dual și profesional, potrivit șefei IȘJ Cluj, Marinela Marc.

“Locuri sunt acum pentru toți absolvenții claselor a VIII-a, iar o parte din ele sunt și la învățământul profesional și dual.

Sunt și elevi, un procent din ce în ce mai mare, care optează din start pentru acest fel de învățământ și de aceea aleg să nici nu se prezinte la Evaluarea Națională”, a precizat Marinela Marc.

Șefa IȘJ Cluj: Sunt probleme în școlile din mediul rural, din zonele defavorizate

Marinela Marc susține că sunt încă probleme nerezolvate în sistem.

“Rezultate slabe sunt preponderent în mediul rural, asta pentru că avem și școli din mediul rural cu rezultate foarte bune. Dar într-adevăr, școlile care au sub 50% procent de promovare, câteva cu niciun copil care să aibă media 5, sunt majoritatea din mediul rural, din zone dezavantajate economic, cu populație preponderent romă.

Sunt școli mici, unele sunt structuri ale școlilor de centru, în care elevii învață în clase cu predare simultană.

Acestea sunt, din păcate, aspecte pe care nu am reușit nici noi să le reducem”, a declarat, recent, Marinela Marc pentru TVR Cluj.

Șefa IȘJ Cluj spune însă că decizia funționării acestor școli, unde copiii de diferite vârste învață simultan, aparține autorităților locale.

Șefa IȘJ vrea desființarea învățământului simultan

Decizia funcționării școlilor mici este a autorităților locale, arată șefa IȘJ Cluj.

“Ele aprobă rețeaua școlară și oricât am încercat să-i lămurim pe primari că pe termen lung nu este benefică forma de învățământ simultan, nu am reușit până acum. Anul acesta este unul electoral și cred că era greu să meargă în fața comunității să explice că nu este bine pentru copii să prelungească această formă de învățământ simultan.

Dar sper că anul viitor vom putea, poate, să-i convingem pe primari că au alte șanse copiii care învață în clasă de sine stătătoare”, a mai spus Marinela Marc.

Marinela Marc: Nu pot fi toți elevii de media 10, dar părinții trebuie să se implice

Marinela Marc susține că este necesară și implicarea părinților când vine vorba de rezultatele elevilor.

“Părinții trebuie să fie la curent cu ce se întâmplă cu copiii, în contextul în care foarte multe școli au catalog electronic.

M-am confruntat acum, pe final de an școlar, cu mulți părinți veniți în audiență pentru că au aflat cu stupoare în ultima săptămână de școală faptul că copilul rămâne repetent.

Nu poți să mai faci nimic în ultima săptămână de școală, dar poți să îi vezi notele pe parcursul anului școlar și dacă simți că este o problemă, chiar dacă nu ești chemat la școală, te duci tu ca părinte să discuți cu cadrul didactic să vezi care e problema .

Nu pot fi toți de media 10, dar la nota minimă de promovare o pot obține cu un minim de efort”, a mai declarat Marinela Marc pentru sursa citată.

Progrese în școli în ultimii 3 ani

Există la Cluj, dar și la nivel național, programe prin care se țintește reducerea abandonului școlar, un pas pentru a îmbunătăți, practic, și rezultatele elevilor la clasă și la exemene.

Șefa IȘJ Cluj, Marinela Marc, spune că se lucează cu școlile unde rezultatele elevilor sunt mai slabe, imediat după aflarea rezultatelor la simularea examenelor naționale.

Aceasta a mai precizat și că se văd unele progrese la nivel de județ, în școlile unde sunt implementate programe cum ar fi “Masa caldă”.

“Noi am monitorizat școlile care au fost cuprinse inițial în programul Masa caldă în ultimii trei ani și toate au înregistrat progrese în ceea ce privește reducerea abandonului.

Dar au fost înregistrate și rezultate mai bune la examene”, a mai declarat Marinela Marc.

Citește mai departe

EDUCATIE

Studiu UBB: Surprinzător, studenții înclină spre învățământul ONLINE

Publicat

De

Studiu UBB

Un studiu realizat de o echipă de cercetători din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor a UBB, a relevat faptul că studenții români înclină mai degrabă către învățământul online.

Mai mult, aceștia chiar ar abandona studiile în ipoteza indisponibilizării acestui format al procesului didactic, cu toate neajunsurile lui.

Studiu UBB: Surprinzător, studenții înclină spre învățământul ONLINE

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), au publicat rezultatele unui studiu privind factorii determinanți ai înclinației studenților români către învățământul online și ai intenției acestora de a abandona studiile în ipoteza indisponibilizării acestui format al procesului didactic.

Cercetarea a fost derulată într-un moment delicat al „noii realități”, în perioada ulterioară principalelor valuri ale pandemiei de COVID-19.

Aceasta a fost o perioasă marcată în sistemul de învățământ superior românesc de tranziția către o „normalitate” în care activitățile față în față și cele online alternau, iar fiecare dintre ele păreau un lucru obișnuit atât pentru studenți, cât și pentru dascăli.

Peste 900 de studenți ai FSEGA au participat la studiu

Culegerea datelor necesare studiului s-a realizat cu sprijinul structurilor de conducere ale FSEGA, care este cea mai mare facultate cu profil economic din România, toți studenții facultății fiind invitați să își exprime opiniile prin intermediul unui chestionar.

Rata de participare a fost de circa 18% din totalul studenților, rezultând un eșantion final validat care a cuprins 953 de studenți.

Argumente pro

Potrivit reprezentanților UBB, rezultatele cercetării au relevat faptul că satisfacția studenților în raport cu componenta online a procesului didactic și, implicit, înclinația lor către acest format, este influențată pozitiv de patru elemente esențiale:

  • utilitatea percepută a sistemului online folosit,
  • ușurința sa în utilizare,
  • siguranța sanitară conferită de către acest format de predare-învățare,
  • compatibilitatea dintre sarcinile didactice și tehnologia utilizată pentru implementarea învățământului online.

“Mai departe, cu cât acești factori au valori mai ridicate, cu atât se accentuează intenția studenților de a abandona studiile în cazul indisponibilizării componentei online a actului educațional”, arată studiul.

Date surprinzătoare

În mod surprinzător, conveniența conferită de învățământul online, de exemplu, economia de timp și de resurse financiare dată de faptul că nu mai este necesară deplasarea și prezența fizică pentru a beneficia de actul educațional, nu s-a dovedit a fi un factor relevant în determinarea satisfacției sau a înclinației studenților către învățământul online.

Studiul a avut în vedere și investigarea unui set de factori cu potențial inhibator pentru satisfacția în raport cu studiul online și pentru înclinația studenților către acest format didactic.

Citește și: Studiu UBB: Impactul pandemiei asupra intenției antreprenoriale în România

Rezultatele cercetării au indicat faptul că izolarea socială și profesională percepută ca o consecință a învățământului online reprezintă un factor care afectează negativ și puternic satisfacția și înclinația către acest format de predare-învățare.

Mai departe, cu cât această izolare este mai puternic percepută, cu atât intențiile de abandon școlar în cazul indisponibilității formatului online se disipează.

Nici tehnostresul nu i-ar face pe studenți să renunțe la online

În mod surprinzător, cercetarea a evidențiat faptul că stresul generat de utilizarea tehnologiei („tehnostresul”), riscurile legate de confidențialitate implicate de utilizarea mediului digital sau riscul general ca imersiunea în mediul online să afecteze negativ starea de bine a individului nu reprezintă factori suficient de puternici pentru a inhiba în mod real satisfacția sau înclinația studenților către învățământul online.

“Pe lângă factorii mai sus amintiți, rezultatele cercetării au relevat totodată faptul că un grad redus de sociabilitate al studenților, cuplat cu un set de norme sociale subiective favorabile (opinii favorabile despre învățământul online din partea prietenilor, familiei, colegilor etc.) conduc de asemenea la creșterea înclinației studenților către forma online a procesului didactic și, indirect, la accentuarea intenției acestora de a abandona studiile în absența componentei online a activității didactice”, mai arată studiul.

Concluzionând, studiul cercetătorilor UBB indică factorii pe care structurile de conducere din universitățile românești (și nu numai) trebuie să îi gestioneze cu atenție pentru a stimula sau inhiba (în funcție de politica adoptată) înclinația studenților către varianta online a învățării-predării, având în vedere că aceasta conduce mai departe la modificări în privința intențiilor de abandon școlar în situația renunțării la componenta virtuală a actului educațional.

Rezultatele studiului au fost publicate în revista „Technological Forecasting and Social Change”, aparținând editurii internaționale Elsevier.

Foto: pixabay.com

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Mircea Miclea: Să începem să ne facem igiena consumului informațional. Cu cât am mai multe informații, gândesc mai puțin

Publicat

miclea

Profesorul clujean, psihologul Mircea Miclea a avertizat, în podcastul Contraste de pe Cluj24 asupra consumului excesiv de informație, care duce la obezitatea informațională, susținând că ar trebui ca oamenii să înceapă o igienă a acestui tip de consum. ”Nu mai gândesc critic. Cu cât am mai multe informații, cu atât gândesc mai puțin. Ori, asta este criminal. Pentru că ideea este de a gândi critic cu toată lumea”, a explicat Miclea.

”E o descărcare de dopamină în creier de fiecare dată când apare informația.

Creierul nostru a fost făcut în așa fel încât să susțină achiziția de informații. Adică și atunci când ești sătul, când ai băut apă, când ți-ai replicat gemele, totuși e important să obții informație nouă.

Și ca să te stimuleze să obții informație nouă, creierul a creat un mecanism în care de fiecare dată când ai informație nouă, apare o descărcare de dopamină. Ai o senzație plăcută. De-asta sunt bârfele create, de-asta oamenii tot timpul încearcă să afle câte ceva, nu contează că e adevărat sau nu, dar e ceva nou.

Ei, s-a creat acest mecanism într-o lume, în Paleolitic, atunci când ni se forma nouă creierul, săracă în informații, în care era greu să obții informația, trebuie să treci dincolo de râu, să vezi ce-i dincolo de râu, trebuia să te duci în pădure, să vezi ce-i în pădure. Deci, prin urmare, trăiam într-o lume cu o penurie informațională și, atunci, mecanismul acesta de a gratifica fiecare informație nouă era foarte bine venit.

Suprasaturare de informație

Acum, trăim într-o lume total diferită, supra-saturată în informație. Da, da, mecanismul a rămas. Și de fiecare dată când eu mă uit la Youtube sau la un link și sar de la un link la un alt link, la un alt link, la un alt link, la o știre, la o altă știre, la o altă știre, de fiecare dată, creierul meu produce un spike de dopamină, o descărcată de dopamină. Și de aceea noi tot căutăm chestia asta”, a spus Miclea.

Întrebat de realizatorul Florin Danciu care este pericolul pentru copii, profesorul a răspuns că sunt multe pericole.

”Putem să vorbim despre astea mai mult. Dar aș vrea să atrag atenția părinților. Adică, sigur, putem să dăm în judecată toate companiile digitale și pe Facebook și WhatsApp-ul și așa mai departe. Dar ia să ne uităm. Ce fel de model oferim noi copilului?

Adică, dacă eu stau tot timpul pe Facebook, pe rețeaua de socializare sau pe nu știu ce, da? Ăsta e modelul pe care eu îl ofer copilului meu. Degeaba îi spun eu, tu n-ai voie la Facebook. Serios? Dar eu ce model îi ofer? Adică, ar trebui să începem cu noi să ne facem o igienă a consumului informațional.

Obezitate informațională

Știți? Că altfel ajungem la obezitate informațională. Așa cum am început, tot mai frecvent și tot mai evident, să ne facem o igienă a consumului alimentar. Să consumăm hrană sănătoasă, să fim atenți, să nu ajungem la o supra-saturare, nu? Să nu ajungem la obezitate, ok? Pentru că are o grămadă de riscuri.

Ei, ceva în genul acesta trebuie să începem să facem cu informația. Trăim într-o lume supra-abundentă de informații și dacă nu vrem să ajungem la obezitate informațională, atunci trebuie să ne gestionăm noi consumul de informație. Ce consumăm, ce nu consumăm, când consumăm.

De exemplu, dacă eu stau de dimineața până seara și mă uit la fiecare breaking news, atunci eu ajung la obezitate informațională. Adică ajung să consum mult mai multe informații decât o pot digera, o pot metaboliza. Adică, mai concret, nu o mai prelucrez. O iau, dar nu mai gândesc.

Mai puțină gândire critică

Nu mai gândesc critic. Cu cât am mai multe informații, cu atât gândesc mai puțin. Ori, asta este criminal. Pentru că ideea este de a gândi critic cu toată lumea.

Evident, dar vreau să spun, dar nu trebuie să dăm vina doar pe companiile digitale că fac lucruri astea ca să-și maximizeze profiturile. Trebuie să ne gândim, în primul rând, la noi, la modul în care noi ne stabilim igiena consumului informațional. Așa cum, nu trebuie să dăm vina pe supermarket că de ce au 100 de pachete de tipuri de biscuiți și de ce au atâtea produse acolo. Ei oferă, dar e responsabilitatea noastră.

Nu consumăm cu tare produs și cu tare produs. Doar acesta, doar în această cantitate, nu contează cât îmi oferă ei. E responsabilitatea noastră. La fel și cu informația. Adică, în tot timpul trebuie să găsim vinovatul în afară. Noi suntem victimele companiilor digitale care uită ceva cu noi.

Nu! Noi suntem responsabili de consumul nostru informațional, așa cum suntem responsabili de consum alimentar. Nu putem să-l acuzăm pe furnizorul de produse, știți? Noi, ca și consumator, trebuie să fim mai lucizi”, a precizat Mircea Miclea.

Acesta a rămas surprins de cât de mult timp se petrece  pe lumile astea digitale, fiind vorba de un interval care variază între șapte ore și douăsprezece ore.

12 ore pe rețele digitale

”Șapte-douăsprezece ore să stai pe rețele digitale.

O parte să zicem că stai ca să înveți, nu știu, la școală, dar restul e pentru altceva, pentru divertisment. Ei, mai ales dacă joci jocuri sau dacă stai pe rețelele acestea sociale, se întâmplă următorul lucru.

Contra unui efort mic, dau cu click pe Maps sau scrollez, obțin o recompensă mare și imediată, mare în raport cu efortul pe care am o descărcare de dopamină, după cum ați spus, mă fac să mă simt bine, aflu ceva, interacționez cu altcineva, etc.

Deci, contra unui efort mic, obțin o recompensă imediată și mare în raport cu efortul. Nu se întâmplă nimic dacă fac lucrul ăsta din când în când.

Dar dacă fac zi de zi, 12 ani de zile sau 18 ani, ajung adult și atunci, creierul meu a extras o regulă, de genul, contra unui efort mic, așteaptă-te la o recompensă mare și imediată. Ei, dar realitatea socială nu e așa. Resursele sunt limitate. Nu e ca în mediul digital. În mediul digital poți primi puncte, vieți, elixir-uri.

În realitate, nu ai nici puncte, nici vieți, nici elixir-uri. Și atunci, efectul este că tu vii cu o expectanță, cu o așteptare despre realitate, care nu poate fi satisfăcută de realitatea socială, fizică, reală. Că n-are atâtea resurse.

Efectul care este? Că tu ești dezamăgit de realitate, că faci depresie pentru că nu ți se satisface așteptarea, faci depresie, faci anxietate, etc și mergi la psiholog”, a conchis Mircea Miclea.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax