EVENIMENT
Ți-ai PIERDUT cartea de muncă? Ce poți face în acest caz
În 2011, cartea de muncă a fost eliminată. Aceasta era un carnet în care se regăseau o serie de documente: dovada tuturor locurilor de muncă unde cineva a fost angajat, salariile pe care le-a avut, dar și vechimea pe care a acumulat-o. De atunci vechimea în muncă este înregistrată digital. Ce poți face dacă ți-ai rătăcit cartea de muncă?
Există câțiva pași pe care îi poți urma pentru a obține un duplicat sau un document echivalent care să ateste vechimea în muncă:
Ți-ai PIERDUT cartea de muncă? Ce poți face în acest caz
Verifică dacă ai o copie
Înainte de a solicita un duplicat, verifică dacă ai o copie a cărții de muncă sau contracte de muncă care pot dovedi vechimea ta.
Solicită un extras din arhive
Dacă ai lucrat înainte de 2011 (anul în care cărțile de muncă au fost eliminate), datele tale sunt păstrate în arhivele Casei Județene de Pensii sau la fostul angajator.
Pentru a obține un extras privind vechimea în muncă, trebuie să:
– Depui o cerere la Casa Județeană de Pensii din județul în care ai domiciliul.
– Anexezi o copie a cărții de identitate și eventual alte documente justificative.
– Plătești o eventuală taxă de arhivare (dacă este necesară).
Contactează fostul angajator sau arhivele private
Dacă angajatorul există încă, poți solicita un adeverință de vechime.
Dacă firma s-a desființat, documentele pot fi arhivate la o firmă specializată. Poți verifica acest aspect la Registrul Comerțului sau Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).
Verifică Registrul Electronic de Evidență a Salariaților (REVISAL)
Pentru contractele încheiate după 2011, angajatorii sunt obligați să înregistreze datele în REVISAL, gestionat de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).
Poți solicita un extras REVISAL care să ateste perioada de muncă la fiecare angajator.
Obține o adeverință de vechime pentru pensie
Dacă ai nevoie de vechimea în muncă pentru calculul pensiei, poți solicita Casei de Pensii o adeverință de vechime bazată pe contribuțiile plătite.
Ce poți să faci dacă ți-ai pierdut cartea de muncă: poți ajunge în instanță pentru reconstituirea ei
Reconstituirea cărții de muncă nu este obligatorie, dacă există alte metode de a dovedi vechimea în muncă. Totuși, dacă e necesară, implică adresarea către instanța de judecată, potrivit Alba24.
Mai exact, dacă vrei reconstituirea cărții de muncă, trebuie să te adresezi unui avocat specializat în dreptul muncii.
Trebuie să pui la dispoziție probe, pentru ca avocatul să obțină o hotărâre judecătorească prin care să se reinventariere toate locurile unde ai muncit astfel încât să poți constitui dosarul de pensie și să ți se recunoască vechimea în muncă.
Primul pas pe care trebuie să îl faci este să declari cartea de muncă pierdută, furată sau deteriorată la Monitorul Oficial.
Abia după ce ți se publică anunțul te poți adresa instanței de judecată pentru a începe procedura de reconstituire a cărții de muncă.
Totodată, trebuie să te adresezi tuturor angajatorilor pentru care ai lucrat de-a lungul timpului.
Dacă o companie la care ai lucrat nu mai există, poți să apelezi la arhive.
Dacă firma a dat faliment, arhivele ar putea fi la un executor judiciar, caz în care trebuie să iei legătura cu acesta.
Acest lucru era valabil înainte de 1 septembrie 2024. Legea nr.360/2023 a intrat în vigoare anul trecut și elimină obligația de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse.
De reținut: Noua lege a pensiilor prevede eliminarea obligației de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






