Connect with us

EVENIMENT

Ți-ai PIERDUT cartea de muncă? Ce poți face în acest caz

Publicat


carte de munca

În 2011, cartea de muncă a fost eliminată. Aceasta era un carnet în care se regăseau o serie de documente: dovada tuturor locurilor de muncă unde cineva a fost angajat, salariile pe care le-a avut, dar și vechimea pe care a acumulat-o. De atunci vechimea în muncă este înregistrată digital. Ce poți face dacă ți-ai rătăcit cartea de muncă?

Există câțiva pași pe care îi poți urma pentru a obține un duplicat sau un document echivalent care să ateste vechimea în muncă:

Ți-ai PIERDUT cartea de muncă? Ce poți face în acest caz

Verifică dacă ai o copie

Înainte de a solicita un duplicat, verifică dacă ai o copie a cărții de muncă sau contracte de muncă care pot dovedi vechimea ta.

Solicită un extras din arhive

Dacă ai lucrat înainte de 2011 (anul în care cărțile de muncă au fost eliminate), datele tale sunt păstrate în arhivele Casei Județene de Pensii sau la fostul angajator.

Pentru a obține un extras privind vechimea în muncă, trebuie să:

– Depui o cerere la Casa Județeană de Pensii din județul în care ai domiciliul.
– Anexezi o copie a cărții de identitate și eventual alte documente justificative.
– Plătești o eventuală taxă de arhivare (dacă este necesară).

Contactează fostul angajator sau arhivele private

Dacă angajatorul există încă, poți solicita un adeverință de vechime.

Dacă firma s-a desființat, documentele pot fi arhivate la o firmă specializată. Poți verifica acest aspect la Registrul Comerțului sau Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).

Verifică Registrul Electronic de Evidență a Salariaților (REVISAL)

Pentru contractele încheiate după 2011, angajatorii sunt obligați să înregistreze datele în REVISAL, gestionat de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM).

Poți solicita un extras REVISAL care să ateste perioada de muncă la fiecare angajator.

Obține o adeverință de vechime pentru pensie

Dacă ai nevoie de vechimea în muncă pentru calculul pensiei, poți solicita Casei de Pensii o adeverință de vechime bazată pe contribuțiile plătite.

Ce poți să faci dacă ți-ai pierdut cartea de muncă: poți ajunge în instanță pentru reconstituirea ei

Reconstituirea cărții de muncă nu este obligatorie, dacă există alte metode de a dovedi vechimea în muncă. Totuși, dacă e necesară, implică adresarea către instanța de judecată, potrivit Alba24.

Mai exact, dacă vrei reconstituirea cărții de muncă, trebuie să te adresezi unui avocat specializat în dreptul muncii.

Trebuie să pui la dispoziție probe, pentru ca avocatul să obțină o hotărâre judecătorească prin care să se reinventariere toate locurile unde ai muncit astfel încât să poți constitui dosarul de pensie și să ți se recunoască vechimea în muncă.

Primul pas pe care trebuie să îl faci este să declari cartea de muncă pierdută, furată sau deteriorată la Monitorul Oficial.

Abia după ce ți se publică anunțul te poți adresa instanței de judecată pentru a începe procedura de reconstituire a cărții de muncă.

Totodată, trebuie să te adresezi tuturor angajatorilor pentru care ai lucrat de-a lungul timpului.

Dacă o companie la care ai lucrat nu mai există, poți să apelezi la arhive.

Dacă firma a dat faliment, arhivele ar putea fi la un executor judiciar, caz în care trebuie să iei legătura cu acesta.

Acest lucru era valabil înainte de 1 septembrie 2024. Legea nr.360/2023 a intrat în vigoare anul trecut și elimină obligația de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse.

De reținut: Noua lege a pensiilor prevede eliminarea obligației de reconstituire a Cărții de muncă pierdute sau distruse.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Universitatea Babeș-Bolyai, partener-cheie într-un proiect național de consiliere în carieră. Vor fi 20.000 de beneficiari

Publicat

De

UBB Cluj

Românii vor avea acces la un sistem național modern de consiliere în carieră, menit să-i ajute să-și găsească mai ușor drumul profesional.

Proiectul, finanțat din fonduri europene, este dezvoltat de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, în colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Institutul Național de Cercetare Științifică în domeniul Muncii și Protecției, Universitatea București și Universitatea Babeș-Bolyai.

Un proiect revoluționar pentru orientarea profesională

Universitatea Babeș-Bolyai joacă un rol esențial în acest demers național, contribuind la dezvoltarea unui sistem de management inovator care va facilita accesul la servicii de consiliere personalizată pentru peste 20.000 de români. Proiectul vine cu soluții concrete pentru cei care își doresc să-și descopere aptitudinile și să aleagă o carieră potrivită.

Ce aduce nou acest sistem:

  • Evaluare clară a aptitudinilor și competențelor – utilizatorii vor primi recomandări personalizate pentru cariera potrivită.
  • Platformă digitală accesibilă tuturor – un instrument modern care va facilita procesul de orientare profesională.
  • Consiliere gratuită pentru schimbarea carierei – suport specializat pentru cei care doresc să se reorienteze profesional.
  • Formare pentru 1.000 de specialiști în domeniu – consilierii vor fi pregătiți la standarde europene pentru a oferi cele mai bune servicii.

Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul „Educație și Ocupare” 2021-2027. Valoarea totală este de peste 35 de milioane de lei, din care aproape 30 de milioane reprezintă cofinanțarea UE.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Daniel David: Extinderea programului “Masă sănătoasă”, esențială pentru prevenirea abandonului școlar

Publicat

De

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării

Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, susține că programul “Masă sănătoasă” este extrem de important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru asigurarea unei educații de calitate în mediul rural și în zonele defavorizate.

Ministrul a evidențiat că în învățământul rural, prin concentrările de copii în școli mai complexe și bine dotate, educația poate fi îmbunătățită semnificativ.

Extinderea programului “Masă sănătoasă”, esențială

Astfel, în opinia ministrului, programul “Masă sănătoasă” trebuie extins în viitor.

“În învățământul rural, când se concentrează copiii în structuri școlare mai complexe – lucru care trebuie făcut atunci când satele unei comune nu sunt la distanțe mari – se pot face dotări de top și se poate aduce resursă umană de calitate, ambele contribuind la un act educațional așa cum trebuie să fie. În alte zone rurale, modelul campusului rural rămâne o opțiune adecvată.

Un rol important pentru prevenirea abandonului școlar și pentru o educație de calitate în mediul rural (și în general în medii defavorizate / pentru persoane dezavantajate) îl are și programul ‘Masă sănătoasă’, pe care trebuie să-l extindem în viitor”, a scris ministrul pe Facebook.

În plus, Davia a precizat că parteneriatele cu autoritățile locale sunt cruciale în mediul urban pentru a sprijini educația de calitate. De asemenea, a promovat platforma Edulib, care facilitează învățarea digitală la gimnaziu și contribuie la reducerea disparităților educaționale.

Citește mai departe

EVENIMENT

ReClothing revine în Iulius Mall Cluj cu o nouă ediție a campaniei de COLECTARE și a târgului CARITABIL

Publicat

iulius

Cu siguranță ai cel puțin un top pe care nu l-ai mai purtat în ultimele două sezoane, iar pantalonii despre care spui că nu te mai reprezintă sunt încă în dulapul tău. În acest weekend, la Iulius Mall Cluj, poți să le dai o nouă șansă. Prin acest gest simplu, contribui direct la reducerea risipei textile și la promovarea modei circulare, dar și la o cauză caritabilă extrem de importantă.

În perioada 21 – 30 martie 2025, în intervalul orar 10:00-22:00, la etajul Iulius Mall Cluj va avea loc campania de colectare ReClothing – Dă o nouă viață hainelor tale! Pe parcursul ultimilor ani, au fost salvate peste 15 tone de haine, în cadrul evenimentelor ReClothing. Dacă vrei să donezi piesele vestimentare pe care nu le mai porți, tot ce trebuie să faci este să vii la Iulius Mall, în zona Adidas.

ReClothing revine în Iulius Mall Cluj cu o nouă ediție a campaniei de COLECTARE și a târgului CARITABIL

Hainele colectate vor fi atent selecționate. Articolele în stare excelentă vor fi integrate în târgul caritabil organizat, între 1 – 4 aprilie 2025, tot la Iulius Mall Cluj, iar fondurile strânse vor susține Fondul de Peruci Gratuite al Asociației Gabrielle. Unele piese vor fi transformate în colecții upcycled, dovedind că moda poate fi creativă și responsabilă, iar alte articolele esențiale în stare bună vor ajunge la persoane aflate în nevoie. Fiecare haină donată înseamnă mai puțină risipă, mai mult impact pozitiv și o garderobă construită pe alegeri conștiente.

Sustenabilitatea este un pilon important pentru compania IULIUS, care continuă să implementeze strategii sustenabile la nivelul întregului său portofoliu (rețeaua Iulius Mall – Iași, Cluj-Napoca și Suceava, proiectele mixed-use Palas Iași și Iulius Town Timișoara, proiectele Family Market Iași și clădirile office situate în Iași, Timișoara și Cluj-Napoca), dar și să susțină inițiative care au un impact pozitiv asupra mediului.

Iulius Mall Cluj este partener de 4 ani al proiectului ReClothing, găzduind 9 ediții ale târgului caritabil, dar și ale evenimentelor de colectare a pieselor vestimentare.

Donează și hai să facem moda mai sustenabilă împreună, la Iulius Mall Cluj!

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Ora Pământului, marcată la Cluj. Mai multe instituții, „în beznă” timp de o oră

Publicat

Consiliul Județean Cluj se alătură inițiativei globale „Ora Pământului”. Sâmbătă, 22 martie, între orele 20:30 și 21:30, administrația județeană și mai multe instituții subordonate vor opri iluminatul ambiental exterior, demonstrând astfel solidaritate cu eforturile globale de protejare a mediului.

Consiliul Județean Cluj se alătură și anul acesta inițiativei „Ora Pământului”, derulată la nivel mondial, prin care oameni, organizații, companii şi instituții publice fac un apel de conștientizare asupra nevoii de a economisi resursele mediului înconjurător.

În acest sens, sâmbătă, 22 martie, în intervalul orar 20:30 – 21:30, forul administrativ județean va renunța la iluminarea sediului, situat pe Calea Dorobanților nr. 106, din Cluj-Napoca, prin sistarea iluminării ambientale exterioare.

Iluminatul arhitectural al unor instituții va fi oprit timp de o oră

Primăria Cluj-Napoca a anunțat, de asemenea, că va opri lumina în turnul Primăriei pentru o oră, sâmbătă, 22 martie.

Totodată, și următoarele entități subordonate Consiliului Județean vor susține ideea reducerii risipei de energie și resurse, renunțând la iluminatul ambiental exterior în același interval de timp:

  • Muzeul Etnografic al Transilvaniei,
  • Muzeul de Artă Cluj-Napoca,
  • Biblioteca Județeană ,,Octavian Goga”,
  • Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului,
  • Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor,
  • Tetarom S.A. și imobile aflate în administrarea societății,
  • Centrul Agro Transilvania,
  • stadionul Cluj Arena.

Clujenii, îndemnați să se alăture demersului

„Profit de acest prilej pentru a îndemna, o dată în plus, întreaga comunitate clujean să manifeste o conduită responsabilă față de mediul înconjurător și să stingă lumina din locuințe timp de o oră. Consider că este datoria noastră, a tuturor, să contribuim la protejarea și conservarea naturii”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

De asemenea, ca o tradiție, angajații Consiliului Județean Cluj vor fi încurajați să stingă luminile din locuințele personale.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate