EVENIMENT
Taxi vs. Uber și Bolt. Ioan Pugna (președinte Asociația de Monitorizare Taxi Cluj): A început MIGRAREA în sens invers

Cluj24 a vrut să verifice zvonurile cum că taximetria clasică a rămas la Cluj-Napoca fără șoferi din cauza faptului că aceștia migrează în număr mare spre companiile de ride-sharing.
Companiile de taxi și companiile de transport alternativ sunt două tipuri de servicii de transport urban, dar diferă în multe privințe, inclusiv în modul în care funcționează, reglementările care le guvernează și tipurile de vehicule pe care le folosesc.
Taxi vs. Uber și Bolt. Ioan Pugna (președinte Asociația de Monitorizare Taxi Cluj): A început MIGRAREA în sens invers
Iată câteva dintre diferențele cheie:
1. Taxiuri:
Reglementare:
Taxiurile sunt reglementate de autoritățile locale și trebuie să îndeplinească anumite cerințe legale, cum ar fi inspecțiile periodice ale vehiculelor, licențe speciale și prețuri stabilite de autorități. De obicei, taximetriștii sunt angajați cu licență și trebuie să urmeze reguli stricte.
Mod de operare:
Taxiurile pot fi apelate prin dispecerate sau prin stațiile de taxi de pe stradă. Unele aplicații de taxi permit și comandarea din mobil, dar de obicei prețul este reglat de aparatele de taxat (contoare).
Vehicule:
Taximetrele sunt vehicule comerciale speciale, care sunt, de obicei, dotate cu un aparat de taxat și sigilii oficiale.
Preț:
Prețul este de obicei stabilit pe kilometru sau pe minut, cu un tarif de pornire. Acesta poate varia în funcție de ora din zi, ziua săptămânii și zona de transport.
2. Transport alternativ (Uber, Bolt):
Reglementare:
Companiile de transport alternativ sunt, de obicei, reglementate mai ușor decât taxiurile. Reglementările pot varia în funcție de țară și oraș. Unele zone impun licențe pentru șoferii de transport alternativ, în timp ce altele sunt mai relaxate în ceea ce privește reglementările.
Mod de operare:
Aceste servicii funcționează prin aplicații mobile, iar utilizatorii pot comanda o mașină din confortul telefonului lor. Prețul este calculat automat în funcție de distanță, cerere și trafic. De asemenea, utilizatorii pot vizualiza prețul estimat înainte de a comanda cursa.
Vehicule:
Vehiculele folosite sunt de obicei autoturisme personale, iar șoferii sunt conducători auto care nu sunt neapărat profesioniști (deși există unele cerințe minime, cum ar fi vârsta minimă a șoferilor și vechimea mașinii).
Preț:
Prețul variază în funcție de cererea și oferta disponibilă în momentul respectiv (fenomen cunoscut sub numele de „preț dinamic”). De asemenea, este mai flexibil în funcție de distanță și durată.
Diferențe cheie:
Modul de comandă:
Taxiurile pot fi comandate la fața locului sau prin telefon, iar companiile de transport alternativ se bazează pe aplicații mobile pentru a cere o cursă.
Licențiere și reglementare:
Taxiurile sunt supuse unor reglementări stricte, în timp ce transportul alternativ este, în general, mai flexibil, dar poate fi reglementat în funcție de oraș.
Prețul și tarifarea:
Taxiurile au un tarif fix reglementat, iar serviciile de transport alternativ folosesc un model de tarifare dinamică, care poate varia în funcție de cerere și trafic.
În multe orașe, ambele opțiuni coexistă și oferă pasagerilor posibilitatea de a alege între opțiuni mai tradiționale sau mai flexibile, în funcție de nevoile lor.
Nici la Cluj nu este altfel. „Explozia” fenomenului ride-sharing din perioada pandemiei, a creat un flux migrațional dinspre companiile de taximetrie clasice spre platformele de transport alternativ (Uber, Bolt).
Mirajul câștigurilor mai mari a văduvit taximetria clasică de foarte mulți șoferi. Iată, însă, că fenomenul a devenit reversibil, nu numai la Cluj-Napoca.
Ce spun cei care monitorizează fenomenul?
Ioan Pugna, președintele Asociației de Monitorizare Taxi Cluj, a declarat în exclusivitate pentru Cluj24: „Contrar a ceea ce se zvonește, migrația șoferilor s-a inversat, dinspre companiile de ride-sharing spre companiile de taximetrie clasice. Cauza? Piața este saturată și a început să se canibalizeze. E vorba de aceeași franzelă din care înainte mâncau 5 persoane, acum trebuie împărțită la 10.
Fenomenul nu e unic și specific României. La fel s-a întâmplat în Franța, Germania sau Danemarca. Ce e specific României e intermedierea. Platformelor-mamă, care au sedii afară, nu le pasă de modul de administrare a rețelelor din România. Ele își iau comisionul de 25% și la revedere. Modul în care intermediarii de aici își gestionează business-ul este strict problema lor.
„Cererea a scăzut mult”
Mulți șoferi care au migrat spre Uber sau Bolt înainte, aveau câte o tigaie de mașină, asta pentru că legislația era mult prea permisivă. Acea OG49 permitea ca transportul să fie efectuat cu mașini sub ceea ce există azi la taximetria clasică. Practic, prin reclamă agresivă, acele companii de ride-sharing și-au cumpărat cota de piață. Lumea a migrat spre ei, dar au descoperit și cealaltă față a tarifelor dinamice.
Nemulțumirea celor care s-au întors la taximetrie clasică a fost generată și de faptul că erau cazuri în care trebuiau să accepte comenzi a căror valoare nu acoperea cheltuiala. În plus, în curând piața va fi invadată de șoferi străini, nepalezi, pakistanezi, srilankezi. Îi vedeți cum circulă prin oraș ca livratori, de ce credeți că vor circula altfel ca șoferi? Vor fi școlarizați și educați în spiritul reglementărilor din România? Foarte bine, dar asta nu garantează că ei se vor și putea adapta rapid rigorilor unui trafic dintr-o țară civilizată.
Cererea a scăzut mult în Cluj și nu numai. Vedeți ce vremuri trăim. De unde credeți că taie românul în astfel de perioade? Din mâncare și îmbrăcăminte? Nu, din lux și necesitățile non-vitale, printre care și transportul neconvențional. Piața e saturată, cererea mică, franzela nu mai crește, iar gurile se înmulțesc… Trageți Dvs. concluzia.”
În cursul zilei de vineri, 21 februarie 2025, reprezentanții coaliției alcătuite din 7 asociații de monitorizare vor avea o întâlnire cu reprezentanții Guvernului prin Cancelaria Primului Ministru și ministerele implicate în reglementarea transporturilor și regimului fiscal aplicabil.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Vine VARA. Crește numărul zborurilor pe ruta Cluj-Istanbul. Câte curse vor fi săptămânal de pe Aeroportul Avram Iancu

Începând cu luna mai, numărul zborurilor Cluj-Istanbul și retur crește.
Asta și datorită faptului că sunt două companii aeriene turcești care vor opera zboruri spre această destinație de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca.
Crește numărul zborurilor pe ruta Cluj-Istanbul
Compania aeriană Turkish Airlines a anunțat creșterea frecvenței zborurilor directe spre Istanbul, începând cu 5 mai 2025. Astfel, numărul zborurilor va crește de la 7 la 9 pe săptămână, prin introducerea a două curse suplimentare, operate luni și sâmbătă.
Suplimentarea frecvenței zborurilor răspunde cererii tot mai mari din partea pasagerilor care aleg Istanbulul atât ca destinație finală, cât și ca hub de conexiune către destinații intercontinentale din Europa, Asia, Africa și America de Nord, arată reprezentanții Aeroportului Cluj Napoca.
O nouă rută din 20 mai
De asemenea, începând cu 20 mai 2025, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj va operara zborurilor directe spre Istanbul cu operatorul low-cost Pegasus Airlines. Vor fi 3 zboruri pe săptămână, pe Aeroportul Internațional Sabiha Gökçen, al doilea ca mărime din Istanbul. Cursele vor fi marți, joi și sâmbătă.
Totodată, compania operează deja și până în octombrie, şi zboruri charter spre Antalya de pe aeroportul clujean.
ADMINISTRAȚIE
CTP Cluj: Se MODIFICĂ tarifele la transportul metropolitan pentru comunele Baciu și Săvădisla

Compania de Transport Public Cluj-Napoca anunţă că, în urma Hotărârilor Consiliilor Locale ale Comunelor Baciu și Săvădisla, se modifică tarifele pentru transportul public de călători ȋntre Cluj-Napoca și comunele de mai sus, ȋncepând cu data de 23.04.2025.
„Abonamentele și biletele se pot achiziţiona de la Centrele de vanzare și Chioșcurile CTP, de la Automatele din staţii, de la POS-urile din mijloacele de transport, prin SMS, prin aplicaţia 24Pay, și de la conducătorii auto (doar bilete).
CTP Cluj: Se MODIFICĂ tarifele la transportul metropolitan pentru comunele Baciu și Săvădisla
Transportul public în Cluj-Napoca și Zona Metropolitană Cluj
Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A. (CTP) operează în interiorul Municipiului Cluj-Napoca transportul public pe o lungime totală a liniilor de 355,3 km, la care se adaugă traseele din zona metropolitană pe teritoriul a 10 comune membre ale Asociaţiei Metropolitane de Transport Cluj.
În dezvoltarea sistemului de transport în comun, am ţinut întotdeauna cont de nevoile cetăţenilor si ne-am bucurat de sprijinul autorităţilor locale pentru a veni ȋn ȋntâmpinarea lor. Împreună, vom continua să asigurăm condiţii moderne de transport, să testăm si sa infiinţăm noi rute, vom continua procesul de modernizare a parcului auto, precum şi asigurarea celor mai bune condiţii de deplasare pentru toţi cei care locuiesc, lucrează ori vizitează Cluj-Napoca și Zona Metropolitană Cluj”, a transmis CTP Cluj.
CLUJ24 TV
VIDEO. Primarul Bogdan Pivariu: Floreștiul este cea mai tânără, educată și vibrantă comunitate urbană din România

Primarul Bogdan Pivariu consideră că Floreștiul este cea mai tânără și educată comunitate din România, conform studiului făcut de Banca Mondială, dar și cea mai vibrantă comunitate urbană din țară.
Pivariu a declarat în emisiunea ”Transilvania la raport” de pe Clujlive TV, realizată în parteneriat cu Cluj24, că a început și o campanie prin care locuitorii pot să doneze străzile private către primărie dintr-o necesitate, deoarece aceste străzi nu pot fi întreținute sau nu sunt întreținute corespunzător de către cei care locuiesc acolo.
”Am sesizat această problemă și am venit în întâmpinarea lor, prin această platformă, prin această campanie de preluarea străzilor private, pentru că doar când ele sunt în patrimoniul Floreștiului, putem investi banii publici în ele și, de asemenea, să le putem întreține corespunzător, deszăpezit, curățat și așa mai departe.
Când spun modernizat, mă refer inclusiv la rețele edilitare, apă – canal, colectarea sau dirijarea apelor, după caz, iluminat public, asfalt, trotuare și tot ceea ce este nevoie pentru ca să ridicăm calitatea vieții”, a spus Pivariu.
Acesta a dat asigurări că există suficiente fonduri în bugetul local, fiecare stradă cedată Primăriei urmând să fie analizată în parte pentru a inclusă în acest proiect.
ADMINISTRAȚIE
Când va fi semnat contractul pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Emil Boc: „Am intrat în linie dreaptă”

Contractul de execuție pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane va fi semnat în luna mai, potrivit declarațiilor primarului Emil Boc.
După publicarea în Monitorul Oficial a indicatorilor tehnico-economici pentru tronsonul II al centurii metropolitane, primarul Emil Boc a anunțat că în luna mai va fi semnat contractul de execuție pentru această lucrare majoră de infrastructură.
„În urma publicării în Monitorul Oficial a aprobării indicatorilor tehnico-economici la tronsonul II al centurii metropolitane – care începe de la intrarea în Cluj, ocolește Făgetul, taie Calea Turzii, merge înspre Borhanci, intersecția cu Sopor și de la Selgros traversează direct până pe Bulevardul Muncii, sunt în total 42 de kilometri, 35 de kilometri de pistă de biciclete, încă vreo 35 de kilometri de bretele de legături, 20 de noduri rutiere, cinci tuneluri, o lucrare de peste 1,2 miliarde de euro – am intrat și cu acest proiect în linie dreaptă. În luna mai, vom semna contractul de execuție a centurii”, a declarat primarul Emil Boc.
Primarul Emil Boc a anunțat, joi, 17 aprilie, că se poate trece la semnarea contractului de execuție a centurii metropolitane a municipiului Cluj-Napoca după ce Hotărârea de Guvern cu actualizarea indicatorilor tehnico-economici a fost publicată în Monitorul Oficial.
Asocierea formată din firmele Dimex-2000 Company (lider), Hydrostroy Ad (Bulgaria), Integral Inzenjering AD Laktasi (Muntenegru) și alți 19 subcontractanți sunt cei care vor realiza lotul 2 al centurii metropolitane a Clujului.