ACTUALITATE
Tânăra dispărută de la o casă de tip familial din Cluj a fost găsită în Baciu. Polițiștii mai caută o tânără dispărută din cămin

DREGHICI ANA-MARIA , în vârstă de 17 de ani, plecată voluntar de la domiciliu – o casă de tip familial din Cluj-Napoca, în cursul zilei de 25 martie, a fost găsită în comuna Baciu. județul Cluj. Aceasta nu a fost victima vreunei infracțiuni.
Polițiștii clujeni mai caută o tânără de 16 ani, dispărută de la căminul unul liceu din Cluj-Napoca.
Citește și:
FOTO. Minoră de 16 ani, dispărută de la căminul unui liceu din Cluj-Napoca. Ați văzut-o?
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

CULTURA
Cine poate CONDUCE instituțiile de cultură din Cluj? SCANDALUL din jurul unei Ordonanțe de Urgență

Cine ne poate conduce instituțiile de cultură? Bunul simț ne spune că indicați ar fi manageri, sau mai corect spus, directori cu un background cultural-artistic, adică la teatre regizori ori foști actori sau cel mult filologi ori filozofi, iar la muzee ori filarmonică, istorici, etnografi, oameni de artă, artiști plastici sau muzicieni. Ei bine, cuiva nu i-a plăcut această așa-zisă discriminare și a sugerat introducerea pe lista potențialilor manageri și a economiștilor și juriștilor. Se pregătesc inginerii…
Ordonanța de Urgență nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură prevedea ca managerul să fie „absolvent de studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul de activitate al instituției (…) sau în domeniul fundamental științe sociale sau științe umaniste și arte”. Un proiect înaintat pe masa Guvernului, în versiunea rezultată în urma încheierii perioadei de consultare publică, prevede modificarea acestei ordonanțe în cel puțin un element fundamental, și anume înlocuirea expertizei în științe sociale, umaniste și arte cu „științe juridice sau științe economice”.
Cine poate CONDUCE instituțiile de cultură din Cluj? SCANDALUL din jurul unei Ordonanțe de Urgență
Asta înseamnă că un economist sau un jurist poate conduce o instituție de cultură. De ce nu și un regizor care să conducă un spital sau o fabrică de pantofi?
Se știe că aceste instituții au și post de manager economic, pentru că, nu-i așa, echipa managerială trebuie să includă și economiști și juriști. Dar de acolo și până la a numi un economist director general, la a-i cere să conceapă un program artistic, la a alege un repertoriu ori o tematică de expoziție e cale lungă.
De aici provine și revolta oamenilor de cultură din Cluj și din țară. Aceasta s-a materializat în memorii și scrisori deschise adresate ministerului de resort. Scandalul tinde să ia amploare și se așteaptă o decizie favorabilă din partea factorilor responsabili, având în vedere pertinența solicitărilor.
Ce spun directorii de teatre pentru Cluj24
Contactat de Cluj24, directorul Teatrului Național Cluj, regizorul Mihai Măniuțiu, a spus: „Am semnat împreună cu foarte mulți dintre colegii mei, o scrisoare adresată ministerului în care spunem că nu e un lucru bun, pentru că instituțiile trebuie conduse de oameni de specialitate, că e regizor, că e scenograf, că e actor. Instituția noastră are juriști, are director economic, director artistic, director tehnic.
Mă întreb de unde a apărut aberația asta, pentru că eu nu pot să-mi explic… Cum să vrei să aduci la conducere persoane care nu știu despre ce e vorba aici? Așa și eu aș putea candida la conducerea unui spital, nu? Habar n-am cu ce se mănâncă așa ceva, sunt un simplu pacient, dar da, vreau să conduc spitalul. S-a scris și primului ministru, UNITER se ocupă de asta, a adunat toate opiniile.
Sperăm să se rezolve favorabil pentru noi. Și, până la urmă, iertați-mă, ce e așa de urgent? Țara arde și nouă ne arde de astfel de aberații… Schimbăm o lege pentru că o persoană sau șase își dorește ceva ce nu i se cuvine? Din punct de vedere legal, s-a făcut tot ce era posibil. Ar trebui o dezbatere mai amplă după alegeri, acum asta e important, să știm că avem un președinte și țara e pusă pe un făgaș normal și abia apoi să ne ocupăm de urgențe din astea care nu-s deloc urgențe… Eu mizez pe bunul simț din ceasul al doisprezecelea”.
„Este total deplasat”
La rândul lui, directorul Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, regizorul Tompa Gabor, a declarat pentru Cluj24: „Este total deplasat, este de fapt abolirea meritocrației și a competenței profesionale. Nu se poate face așa ceva. Dacă pe mine mă puneți mâine să conduc combinatul chimic de la Târgu Mureș, ce-o să spună lumea?
S-au făcut o mie de memorii, toate teatrele și toți angajații sunt împotrivă, există și o variantă de propunere a domnului secretar de stat Demeter însă nu văd cum, doamna ministru, care are atâtea conexiuni cu teatrul cât am eu cu combinatul chimic, ar fi determinată să țină cont de ea. În primul rând, nu văd care ar fi urgența, din moment ce încă nu s-a rezolvat problema interimatelor. Cred că noi suntem acum, din punct de vedere al ilegalităților, pe primul loc în lume.
Dacă neapărat vor să pună un economist director de teatru, există postul de director economic care are o la fel de mare pondere. Un director economic nu poate face proiectul artistic. Nu poate stabili stagiuni. Teatrele, încă de pe vremea comunismului, s-au dezvoltat datorită celor care le-au fost directori și, credeți-mă, toți erau din domeniu. Oricât de mult au evoluat lucrurile din punct de vedere al tehnologiei, anumite particularități nu se modifică.
Din păcate, învățământul artistic s-a deteriorat. Asta și din cauză că la catedră au ajuns persoane care n-au pus în viața lor piciorul pe o scenă. Doctoratul, pe care, fie vorba-ntre noi, îl scrie cineva în două zile, a ajuns să primeze. Totul e cu fundu-n sus.”
„Managementul cultural presupune implicarea unor persoane a căror legitimitate este conferită și de exercitarea profesiei lor vocaționale”
„În instituțiile de cultură personalul activ și tehnic este menit a identifica soluții administrative, tehnice, legale pentru a deservi activitatea culturală și niciodată invers. (…) Managementul cultural presupune implicarea unor persoane a căror legitimitate este conferită și de exercitarea profesiei lor vocaționale, continuarea activității profesionale și pe durata managementului.
(…) Definiția managerului trebuie completată cu dreptul de utilizare a translatării noțiunii de manager în limba română, revenind astfel la denumirile încetățenite în instituțiile de cultură, precum director general sau, după caz, director. Conducătorii din teatre – dramatice sau lirice -, muzee, biblioteci, instituții muzicale sau așezăminte culturale trebuie să poată fi ceea ce este cunoscut și încetățenit în cultura națională”, a scris, printre altele, secretarul de stat Demeter Andras lstvan într-o analiză trimisă ministrului Culturii, Natalia Intotero, pe 10 aprilie 2025.
Call to action
„Dragi colegi,
Vă aduc la cunoștință o situație extrem de importantă pentru viitorul culturii în România, situație în care e sunteți cumva implicați indirect, pentru că se vorbește în numele vostru fără ca voi să fiți de fapt reprezentați în vreun fel.
– Ministerul Culturii a lansat recent un proiect legislativ de modificare a legii managementului instituțiilor publice de cultură.
– Sunt o serie de modificări propuse care au stârnit indignarea multor oameni de cultură și a altor categorii de salariați din instituțiile de cultură, care și-au exprimat dezacordul cu aceste modificări, semnând o petiție care a circulat în spațiul public.
– Modificarea care a stârnit cele mai multe reacții de dezaprobare este cea referitoare la criteriile de eligibilitate pentru înscrierea la concursurile de management – și anume, dacă până acum se puteau înscrie doar cei care aveau studii de specialitate în domeniul de activitate al instituției, modificarea adusă va permite ca orice persoană care are studii juridice sau economice să poată să se înscrie la concurs și să devină managerul unei instituții de cultură.
„Cultura nu poate fi gestionată doar prin reguli financiare și contracte juridice”
– Oameni de cultură, și nu numai, din întreaga țară, care au semnat deja o petiție publică de respingere a proiectului de modificare, apreciază rolul economiștilor și al juriștilor într-o instituție, însă consideră că managementul cultural presupune o viziune amplă asupra activității și o reală înțelegere a domeniului (fie că vorbim de teatre, opere, filarmonici, muzee, biblioteci sau așezăminte culturale). Nu poți avea o abordare a unui repertoriu, o gândire strategică, vizionară, fără o pregătire consistentă în specialitate.
– Noua lege permite ca instituțiile culturale să fie conduse de economiști sau juriști, fără experiență culturală reală. Dar cultura nu poate fi gestionată doar prin reguli financiare și contracte juridice – ea are nevoie de oameni cu viziune, cu expertiză și specializare în domeniile specifice. În loc să îmbunătățească lucrurile, această modificare poate distruge calitatea actului cultural.
– A existat o dezbatere publică la Ministerul Culturii și ulterior încă o întâlnire la care au participat reprezentanți ai UNITER și manageri ai unor instituții de cultură, care au încercat să explice că există un risc major de deprofesionalizare a culturii, dacă proiectul merge mai departe în această formă. Explicațiile astea au fost transmise și către cancelaria Prim-ministrului dar și către alte autorități.
„Realitatea nu este cea prezentată de cei care pretind că vorbesc în numele salariaților din instituțiile de cultură”
– DAR, cu toate acestea, ministrul culturii a ignorat cu desăvârșire mesajele venite dinspre reprezentanții domeniului, iar argumentul cel mai des invocat a fost „Sindicatele, care reprezintă de fapt salariații din instituțiile de cultură, sunt de partea noastră și susțin aceast proiect, implicit această modificare”.
– Realitatea este însă cu totul alta, pentru că sindicatele care au fost prezente la întâlniri și care „susțin” proiectul ministerului, NU reprezintă de fapt angajații din instituțiile de cultură și cu siguranță nu pe cei din instituțiile de spectacole și concerte.
– Astfel, dragi colegi, în acest moment, sunt niște oameni care pretind că vorbesc în numele vostru și transmit un mesaj de susținere a acestei modificări ca venind și din partea voastră! Iar acest lucru este foarte grav, pentru că deveniți, fără voie, parte dintr-un demers care riscă să destabilizeze fundamental domeniul nostru.
– Dacă sunteți împotriva acestei modificări despre care am vorbit mai sus, vă rog să transmiteți aici pe acest grup acordul vostru pentru semnarea scrisorii atașate și să vă alăturați astfel celor care au exprimat public dezacordul lor. Doar așa vom putea demonstra că realitatea nu este cea prezentată de cei care pretind că vorbesc în numele salariaților din instituțiile de cultură.
– Dorim să demonstrăm că cei care au participat ca reprezentanți ai unor sindicate din afara domeniului, nu reprezintă sub nicio formă vocea oamenilor care lucrează în instituțiile de cultură”, se arată într-o chemare la acțiune a oamenilor de teatru din România.
ADMINISTRAȚIE
Dezastru pe str. Magnoliei din Baciu, după furtună! După 3 ani de lucrări la canalizare, oamenii s-au trezit cu dejecții în case

După trei ani de șantier pentru rețelele de gaz, apă și canalizare, locuitorii de pe strada Magnoliei din comuna Baciu trăiesc un coșmar. În urma ploilor torențiale de sâmbătă, canalizarea a cedat, iar dejecțiile au ajuns direct în curți, băi și pivnițe.
Locuitorii de pe strada Magnoliei sunt disperați: după trei ani de „modernizări”, la prima furtună s-au ales cu canalizarea înfundată și fecale în propriile locuințe.
„Ne intră canalul în curți, băi și pivnițe”
Un localnic a semnalat public dezastrul, pe un grup pe rețelele de socializare. Situația este extrem de gravă și ridică riscuri majore pentru sănătatea publică.
„După lucrări de aproape 3 ani pe strada Magnoliei (gaz, canal, apă) au început să apară rezultatele lucrului «bine făcut». Domnule primar, într-o comună care se presupune a fi una de elită a Clujului, după schimbarea conductelor ne intră canalul în curți, băi și pivnițe.
Așa ceva nu se poate, ne intră rahatul în case. Vă rugăm să luați măsuri, cred că e cea mai neorganizată și murdară localitate, din păcate”, a scris acesta pe un grup de Facebook.
Primarul amenință cu plângere la DSP
Primarul comunei Baciu, János Balázs, a reacționat ferm la postare, amenințând Compania de Apă Someș SA cu reclamație la Direcția de Sănătate Publică în cazul în care nu găsește rapid o soluție.
„E bine că știu. Dacă Compania de Apă nu găsește o rezolvare la problemele create de ei, mă voi adresa în nume propriu și în numele primăriei Direcției de Sănătate Publică. Este total inacceptabil. Asta este o lucrare făcută de ei din bani europeni. O parte importantă din bani s-au luat. Nu se poate să rămână așa.”, a declarat edilul.
În urma furtunii de sâmbătă, pompierii de la ISU Cluj au fost solicitați pentru evacuarea apei de pe strada Magnoliei.
CULTURA
Cluj-Napoca găzduiește Olimpiada Națională de Religie pentru cultele romano-catolic și greco-catolic, între 30 aprilie – 4 mai

În perioada 30 aprilie – 4 mai 2025, municipiul Cluj-Napoca va fi gazda Olimpiadei Naționale de Religie – cultele romano-catolic (limba română) și greco-catolic, dedicată elevilor din clasele V-XII, precum și colegiilor și liceelor teologice romano-catolice și greco-catolice din țară (clasele IX-XII).
Evenimentul este organizat de Ministerul Educației, prin Inspectoratul Școlar Județean Cluj, și este găzduit de Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Episcopia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică de Cluj-Gherla.
Deschiderea oficială va avea loc miercuri
Olimpiada aduce împreună elevi pasionați de teologie, spiritualitate și valori creștine, oferindu-le oportunitatea de a-și demonstra cunoștințele religioase într-un cadru competitiv, dar și de a descoperi patrimoniul cultural și spiritual al orașului Cluj-Napoca.
Deschiderea oficială va avea loc miercuri, 30 aprilie, de la ora 17:00, în Catedrala Greco-Catolică „Schimbarea la Față”, urmată de celebrarea Sfintei Liturghii. Ziua de joi, 1 mai, este dedicată probei scrise, iar în următoarele zile sunt programate activități culturale, vizite ghidate, conferințe, momente artistice și liturgice. Festivitatea de premiere se va desfășura sâmbătă, 3 mai, de la ora 11:00, în prestigiosul Auditorium Maximum al Universității „Babeș-Bolyai”.
Evenimentul are loc în contextul Anului „Cardinal Iuliu Hosu”
Evenimentul se desfășoară într-un context comemorativ deosebit: anul 2025 a fost declarat de Parlamentul României prin Legea nr. 290 din 24 octombrie 2023: Anul „Cardinal Iuliu Hossu”. Personalitate luminoasă a Bisericii și a istoriei naționale, Iuliu Hossu este cinstit nu doar prin evocări, ci și prin întâlniri vii cu valorile pe care le-a mărturisit. În acest spirit, elevii vor participa la conferințe tematice, vizionarea filmului Cardinalul, trasee istorice „Pe urmele Cardinalului Iuliu Hossu” și celebrări liturgice în ambele rituri.
Preasfințitul Claudiu Lucian Pop, Episcopul eparhial de Cluj-Gherla având și calitatea de președinte onorific al olimpiadei va fi prezent în cadrul momentelor liturgice și comemorative. Prezența Preasfinției Sale este o binecuvântare și o continuitate vie a moștenirii lăsate de Cardinalul Hossu.
Activități culturale și turstice, incluse în program
Programul olimpiadei este îmbogățit cu numeroase activități culturale și turistice: vizite la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Grădina Botanică, Parcul Etnografic „Romulus Vuia”, un spectacol de artă imersivă la Muzeul Mina, precum și o seară muzicală susținută de formația Anesti Zileos, în colaborare cu ASTRU Cluj. Toate aceste momente sunt organizate cu sprijinul generos al întregului corp profesoral al Liceului Greco-Catolic „Inochentie Micu”, al tuturor profesorilor de religie din Eparhia de Cluj-Gherla și al voluntarilor ASTRU Cluj care s-au implicat cu dăruire în asigurarea unei atmosfere primitoare, dinamice și formative pentru toți participanții.
„O onoare și o misiune”
Olimpiada Națională de Religie nu este doar un concurs, ci o experiență de comuniune, de formare în spiritul valorilor creștine și de deschidere către patrimoniul viu al Bisericii și culturii. Fiecare ediție a acestei competiții oferă tinerilor nu doar ocazia de a-și demonstra cunoștințele, ci și de a trăi o adevărată lecție de credință, istorie și apartenență spirituală. În acest an, legătura cu personalitatea Fericitului Cardinal Iuliu Hossu, model de curaj, demnitate și fidelitate față de Dumnezeu și de popor, dă o profunzime aparte întregului eveniment.
„Găzduirea Olimpiadei Naționale de Religie în acest an cu semnificație aparte este pentru liceul nostru o onoare și o misiune. Credem cu tărie că educația în valorile creștine, studiul religiei sau al disciplinelor teologice de specialitate este parte din formarea integrală a tinerilor și ne dorim ca această întâlnire să rămână în inima lor ca o experiență de comuniune, inspirație și sens. Clujul oferă un cadru ideal pentru această armonie între credință, cultură și tineret. În inima Clujului, Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” – o școală al cărui ctitor a fost in 1945 însuși Fericitul Cardinal Iuliu Hossu, își deschide acum porțile pentru cei 191 de elevi și 22 de profesori însoțitori din cele 18 județe participante pentru a trăi împreună un timp care va lăsa în sufletele noastre, ale tuturor, mărturiile credinței vii”, a declarat prof. dr. Simona Gruian, Director al Liceului Greco-Catolic „Inochentie Micu”.
CULTURA
Proiect de reinterpretare artistică a valorilor naturale din valea Someșului Mic, lansat de Fundația Transilvania Trust Cluj

Fundația Transilvania Trust din Cluj-Napoca, angajată în protejarea patrimoniului cultural și responsabilă pentru restaurarea și revitalizarea Castelului Bánffy din Bonțida, participă ca partener artistic al unui proiect care vizează identificarea și reinterpretarea artistică a valorilor naturale din valea Someșului Mic, ca parte esențială a patrimoniului natural local, subliniind riscurile cu care se confruntă acestea din cauza schimbărilor climatice.
În cadrul dezbaterilor locale organizate în noiembrie 2024 și martie 2025, tinerii și bătrânii locali clujeni și bonțideni au explorat împreună, alături de biologul Zoltán D. Szabó (WWF România), artiștii locali Diana Drăgan-Chirilă și Daria Langa (UAD Cluj) și artistul internațional Csongor G. Szigeti (Universitatea Maghiară de Arte Plastice din Budapesta și Institutul de Media și Design din Eger, Ungaria), valorile naturale ale văii Someșului Mic, precum și memoria locală colectivă legată de acestea, prin intermediul poveștilor și amintirilor personale împărtășite, modelând astfel o perspectivă comună asupra patrimoniului natural local.
”Activitatea de co-creație a artiștilor se bazează pe rezultatele acestor sesiuni și va avea ca rezultat mai multe instalații ce integrează elemente digitale, punând în valoare bogatul patrimoniu natural al văii Someșului Mic.
Operele artistice vor fi prezentate pe data de 20 august 2025 la Cluj-Napoca, în cadrul expoziției Roots and Routes amenajate în Turnul Croitorilor, Centrul de Cultură Urbană Cluj”, a spus pentru Cluj24 Gyöngyösi Edit, director executiv al Fundației Transilvania Trust.
Aceasta a precizat că evenimentul va avea loc în cadrul Zilelor Culturale Maghiare din Cluj și va fi însoțită de prezentări și discuții la masă rotundă. După luna august, creațiile se vor muta în Castelul Bánffy de la Bonțida, unde vor continua să răspândească mesajul diversității patrimoniului natural local și al importanței protejării acestuia.
Proiect în cadrul CO-VISION
Proiectul clujean fost expus în cadrul unei conferințe de presă a CO-VISION, un proiect de cooperare internațională la scară largă, cofinanțat de Comisia Europeană în cadrul programului Europa Creativă care, prin artă, dă glas problemelor acute de mediu cu care ne confruntăm.
Proiectul CO-VISION a fost conceput de Francesco Dobrovich, director de creație (Videocittà), și este administrat de Guido Pietro Airoldi, lider de proiect, responsabil pentru coordonarea generală a parteneriatului.
Coordonat de Videocittà– Festivalul Viziunii și Culturii Digitale conceput de Francesco Rutelli în 2018 (Italia), proiectul implică opt parteneri artistici din întreaga Europă: Athens Digital Arts Festival (Grecia), festivalul Eufònic (Spania), Fundația Transilvania Trust (România), festivalul KIKK (Belgia), organizația LAB852 (Croația), RencontresAudiovisuelles (Franța), festivalul Signal (Republica Cehă), precum și patru parteneri tehnici: European Institute of Design (Italia), Mapa das Ideias (Portugalia), Universitatea NTNU (Norvegia) și Universitatea XAMK (Finlanda).
Operele artistice – instalații audiovizuale, proiecții de video mapping, sculpturi și spectacole interactive – vor oferi o narațiune contemporană a patrimoniului natural european, aflat într-o dezvoltare continuă. O narațiune imersivă și tangibilă care invită cetățenii, experții și artiștii la dialog pentru a construi o narațiune comună, accesibilă tuturor.
Printre proiecte se numără eroziunea costieră în Haute-France, dispariția iminentă a pinului maritim din peisajul Romei, extincția păsărilor răpitoare, a insectelor și a peștilor din „Pădurea Amazoniană” a Moraviei, fenomenul proliferării meduzelor în Grecia, biodiversitatea văii Someșului Mic amenințată de schimbările climatice, fenomenul rar-întâlnit al valurilor marine prinse între insulele Croației, semnificația celei mai vechi fosile de insectă cunoscută pe Pământ, Strudielladevonica, interacțiunea dintre speciile native și invazive din Delta Ebro din Spania sunt printre temele abordate.
Sensibilizarea publicului
CO-VISION este un proiect ambițios care își propune să sensibilizeze publicul cu privire la fragilitatea, importanța și frumusețea naturii de pe teritoriul european, care este prea adesea amenințată de poluare și de activitățile umane. Arta devine astfel un instrument cu impact pentru educația ecologică, care încurajează o reflecție mai profundă asupra echilibrului delicat dintre viața umană și cea non-umană și asupra modului de a trăi în armonie cu lumea din jurul nostru.
Explorând legătura dintre artă, știință și natură printr-un proces creativ și participativ care implică artiști, experți și cetățeni într-un dialog interdisciplinar, proiectul își propune să creeze o nouă conștientizare în rândul spectatorilor, subliniind importanța biodiversității și rolul fundamental al anumitor specii amenințate sau pe cale de dispariție în ecosistem.
CO-VISION își propune să lase o amprentă concretă: păstrarea memoriei colective a patrimoniului natural al Europeicu ajutorul unei arhive de opere artistice digitale accesibile tuturor – cetățeni, părți interesate sau instituții – începând din 2026. O fereastră virtuală pentru a documenta starea actuală a peisajelor locale, a florei și faunei acestora, a transformării mediului și a fragilității acestuia: o moștenire culturală concepută special pentru generațiile viitoare.
Călătoria a început în 2024 cu dezbateri locale, cicluri de întâlniri care au încurajat discuțiile între comunitățile locale și creativi, permițându-le să exploreze patrimoniul natural local și provocările de mediu ale teritoriilor implicate. Din acest schimb creativ între artiști și cetățeni au rezultat noi idei și abordări care, sub formă de opere de artă, vor fi împărtășite cu publicul în lunile următoare.