ANUNȚURI PUBLICE
STUDIU NAȚIONAL. Ce spun părinții și elevii despre MEDITAȚII. Ce soluții propun experții pentru a le face mai ACCESIBILE

Societatea Academică din România (SAR) și Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), alături de Friedrich Ebert Stiftung România (FES), au lansat, în data de 3 iunie 2021, studiul național „Meditațiile în România: sistem educațional paralel sau complementar?”, se arată pe ires.ro.
Potrivit sursei, este primul studiu pe aceasta temă după aderarea României la Uniunea Europeană. A fost realizat pe eșantioane reprezentative la nivel național, atât în rândul părinților elevilor de vârstă școlară sau care să fi absolvit liceul anul trecut, cât și în rândul elevilor din clasele V-XII.
Unde se poziționează părinții
Potrivit studiului, majoritatea părinților cred că elevii au nevoie de meditații pentru a dobândi cunoștințe la nivel mediu. Totodată, sunt de părere că meditațiile ar trebui fiscalizate, întrucât, în cele mai multe cazuri, plata meditatorului se face pe baza unei înțelegeri, fără o formă contractuală și/sau bonuri fiscale. Costul mediu al unei ședințe de pregătire particulară este între 50 și 100 de lei, iar o familie plătește lunar, aproximativ 300 de lei pentru un copil în scopul meditării.5
Sistemul orelor particulare/meditațiilor este accesat în mai mare măsură de către părinții din mediul urban, cu studii medii și superioare, care au unul-doi copii în familie, venituri peste medie și care sunt nemulțumiți de sistemul public de educație.
Alte rezultate ale studiului cuprind următoarele informații:
- Unul din trei copii este cuprins în acest sistem al meditațiilor, cu o frecvență mai ridicată în clasele terminale, a VIII-a și a XII-a.
- Matematica, limba și literatura română precum și limbile străine sunt materiile la care se solicită cel mai frecvent ore de pregătire.
- Copiii din mediul rural, care provin din familii numeroase, mai puțin educate și cu resurse financiare limitate sunt lipsiți de posibilitatea de a dobândi cunoștințe prin achiziționarea de ore suplimentare cu un profesor.
Ce părere au elevii
Meditațiile sunt considerate ca necesare, în mai mare măsură, de către elevii din clasele terminale (a VIII-a și a XII-a) și elevii care învață în școli din mediul rural. Liceenii care urmează un profil tehnologic, comparativ cu colegii lor de la alt profil, cred că au nevoie de meditații în mai mare măsură.
Un sfert dintre elevii care cred că e nevoie de meditații nu și le permit financiar. Veniturile familiei de proveniență constituie un factor explicativ pentru diferența dintre ponderea celor care consideră meditațiile ca necesare și ponderea elevilor care sunt parte din acest sistem al meditațiilor. Unul din patru elevi care este de acord că meditațiile sunt necesare pentru a obține cunoștințe de nivel mediu, spune că nu și le permite financiar.
Dintre cei care iau meditații, cei mai mulți accesează lecții suplimentare pentru matematică (80%); aproximativ o treime iau meditații la limba română (33%) sau limbi străine (29%). În general, majoritatea elevilor iau meditații la o singură materie (56%), iar 1 din 3 elevi face meditații la 2 materii. Cei mai mulți elevi participă la meditații o dată pe săptămână, iar 1 din 4 participă de mai multe ori.
În cele mai multe cazuri (62%), orele de pregătire suplimentară sunt ținute cu un profesor din altă școală. Profesorul de la clasă este preferat de 16% dintre elevii care au făcut meditații, iar un alt profesor din școală de 13% din elevi. În majoritatea cazurilor (83%) lecțiile se derulează acasă la meditator, iar în cazul a 55% sunt 1 la 1 (meditator-elev). În 40% din cazuri, meditațiile se derulează în grup restrâns, de 2-3 elevi.
Indiferent de opinia adulților cu privire la meditații, majoritatea tinerilor evaluează că această formă de învățare i-a ajutat/îi va ajuta în viitor (94%) și apreciază meditatorul (95%). Ca urmare a participării la meditații, situația școlară s-a îmbunătățit într-o măsură semnificativă în cazul a 73% din tineri. Această percepție este justificată de notele mai mari obținute la școală și la evaluările naționale, înțelegerea materiei și creșterea stimei de sine.
Soluții pe termen scurt, mediu și lung
Realizatorii studiului au o serie de recomandări pentru decidenți, în vederea accesibilizării meditațiilor în rândul mai multor elevi.
Măsuri pe termen scurt:
crearea Voucherului Educațional, finanțat din fonduri europene, acordat tuturor elevilor care provin din familii al căror venit lunar nu depășește două salarii minime nete pe economie
- extinderea Programului național de educație remedială de tip ,,Școală după școală” și pentru învățământul liceal
- continuarea acestuia în timpul anului școlar 2021-2022
- autoritățile publice locale trebuie să fie capacitate și monitorizate să organizeze programe de educație remedială/școli de vară/grădinițe estivale în vara anului 2021, unde să poată participa orice elev, iar programul să fie facilitat de către profesori având rezultate excelente din punct de vedere academic, angajați în sistemul plata cu ora
- organizarea, de către Ministerul Educației și cel al Finanțelor Publice, cu concursul sindicatelor din domeniul educației, a unei campanii de informare care să aibă ca scop organizarea orelor de pregătire particulară în conformitate cu prevederile legale, inclusiv impozitarea acestora
Măsuri pe termen mediu:
Pentru școlile din mediul rural și zonele insuficient deservite, trebuie implementat un sistem de mentorat între profesori: profesorii din mediul urban (care predau la colegiile naționale, de exemplu) pot veni să faciliteze aceste cursuri de educație remedială în școlile de la sate, iar profesorii de la sate pot avea acces la mentorat și programe de formare continuă, organizate de către Casele Corpului Didactic.
De asemenea, se propun:
- bugetară multianuală a programelor de educație remedială din fondurile europene – politica de coeziune, astfel încât să existe continuitate la nivel local și național
- organizarea, de către administrațiile publice locale, a unor programe speciale de educație remedială în vacanța de vară, facilitate de profesori având rezultate excelente din punct de vedere academic, la nivelul comunității locale, între cele două sesiuni ale examenelor de Bacalaureat
- investiții pentru dotarea centrelor de excelență de la nivel județean, inclusiv din perspectiva remunerării corespunzătoare a resursei umane, crearea unor parteneriate inovative pentru construcția de hub-uri de excelență academică pentru cei mai dotați dintre elevi
Măsuri pe termen lung:
Pe termen lung, se recomandă organizarea unor centre educaționale în mediul rural și în zonele insuficient deservite (pot fi utilizate spațiile din unitățile de învățământ care au fost închise sau care nu mai sunt utilizate din rațiuni demografice), care să fie finanțate de autoritățile publice locale, dezvoltate prin accesarea de proiecte cu finanțare externă, sub patronajul universităților din România, care să fie stimulate să participe la aceste programe prin fonduri suplimentare de la bugetul de stat.
Alte soluții prezentate sunt:
- dezvoltarea unui sistem de creștere a capacității administrative a școlilor, pentru ca acestea să furnizeze servicii de consiliere și orientare vocațională și psihologică de calitate, în complementaritatea procesului educațional
- centrele județene de resurse și asistență educațională trebuie optimizate
- scăderea numărului de elevi dintr-o clasă, în special în cadrul unităților de învățământ suprapopulate, în vederea asigurării unui proces educațional calitativ
- anumite discipline (de exemplu, cele unde sunt necesare mai multe exerciții aplicative – matematica, disciplină care este cea mai căutată pentru meditații) pot fi organizate în grupuri mai mici, pentru a facilita o mai bună interacțiune elev-profesor; acest proces poate fi aplicat atât în cadrul formal, cât și în timpul desfășurării programelor de educație remedială gestionate de către stat
Sursa: ires.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Leul avea miercuri o evoluție stabilă, în contrast cu parcursul altor monede din regiune care se apreciau față de cea unică.
Cursul euro a urcat marginal de la 4,9209 la 4,9232 lei, maxim al ultimelor trei săptămâni. Transferurile se efectuau în culoarul 4,92 – 4,927 lei.
Cei mai mulţi dintre executivii chestionaţi în „Barometrul privind starea economiei” realizat de Moneycorp cred că euro va fi cotat în decembrie la 4,95 – 5 lei, în timp ce 24% dintre aceștia anticipează valori de 5 – 5,05 lei, iar 12% dintre respondenți cred că euro se va stabiliza în jurul valorii de 4,95 lei. În cazul dolarului american, 32% dintre participanți anticipează fluctuarea în culoarul 4,20 – 4,60 lei iar 24% mizează pe o creștere la 4,80 – 5 lei.
Dobânzile interbancare continuau să se afle la maxime ale ultimilor aproape 13 ani, dar se mențin la minimul ultimelor aproape nouă luni. Evoluția se datorează menținerii unei lichidități ridicate în piață, după ce BNR a decis să nu o mai sterilizeze.
La jumătatea săptămânii, indicele ROBOR la trei luni, în funcţie de acesta fiind calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei contractate înainte de mai 2019, a stagnat la 6,85%. Indicele la șase luni, folosit la calcularea ratelor la creditele ipotecare, s-a oprit la 7,18% iar cel la 12 luni, care reprezintă rata dobânzii plătită la creditele în lei atrase la nivel interbancar, la 7,56%.
Conform barometrului amintit, cei mai mulţi dintre manageri anticipează menținerea costului creditelor la valori ridicate. Dintre cei intervievaţi 44% estimează menținerea indicelui ROBOR în culoarul 7 – 9% iar 12% dintre respondenţi anticipează o valoare de 9 – 11%, în timp ce 36% dintre manageri văd o scădere sub pragul de 7% la sfârșitul anului.
Euro a crescut la 1,0759 – 1,0798 dolari, înainte de conferința de presă care urma să se desfășoare după încheierea ședinței de politică monetară a Rezervei federale, iar cursul monedei americane a scăzut de la 4,5755 la 4,5644 lei.
Scăderea francului elvețian față de euro s-a temperat iar media a fost stabilită la 4,9467 lei.
Cursul lirei sterline a urcat marginal la 5,6092 lei, după ce s-a anunțat creșterea ratei anuale a inflației în februarie cu 10,4% față de 10,1% în luna precedentă. Aprecierea s-a datorat pariurilor puse de investitori că Banca Angliei va ridica joia aceasta cu 0,25% dobânda de politică monetară.
După ce a depășit pentru scurt timp pragul de 2.000 dolari, metalul galben a intrat pe o pantă descendentă și se tranzacționa la jumătatea săptămânii în culoarul 1.936 – 1.945 dolari/uncie iar prețul gramului de aur a coborât de la 289,3735 la 284,9858 lei.
Monedele din regiune se apreciau față de cea unică. Media celei maghiare a alunecat la 390,33 forinți iar a celei poloneze la 4,6888 zloți/euro.
Monedele digitale profitau de turbulențele din sectorul financiar. Bitcoin se tranzacționa între 28.045 și 28.450 dolari iar ether fluctua în culoarul 1.786 – 1.812 dolari.
Sunt folosite date și informații disponibile până la ora 14:00

A început sezonul berbecului, cu care se intră în noul an astrologic. Berbecul e primul semn din zodiac, el face trecerea către primăvară, fiind asociat cu ideea noilor începuturi și a prosperității. Iată câteva dintre cele mai importante trăsături ale nativilor.
Berbecul este o zodie de Foc, guvernată de planeta Marte. Se caracterizează prin prin curaj, determinare, sinceritate dar și iresponsabilitate, când se implică în mai multe lucruri decât poate duce (trăsături specifice elementului de Foc, cu care se asociază și planeta Marte). Dacă sunt dezechilibrați, excesul (de optimism, de dramatism sau alte asemenea) îi definesc. Planeta Marte e despre energie, spontaneitate și întreprindere, 3 cuvinte ce caracterizează și zodia.
Berbecii se înscriu în categoria zodiilor cardinale, deci sunt considerați buni lideri, trendsetteri și oameni cu inițiativă. Modalitatea cardinală se întâlnește întotdeauna la zodiile de la începutul unui anotimp: Berbecul (primăvara), Racul (vara), Balanța (toamna), Capricornul (iarna).
Din punct de vedere al polarității, Berbecul este o zodie pozitivă – atenție, însă, căci această denumire are un alt înțeles în astrologie; zodiile pozitive sau negative nu se referă la cât de bună sau rea e o persoană. Încărcătura „pozitivă” se referă aici la tipul de energie manifestată de Berbec, adică cea masculină/yang/activă.
Zodiile de Aer și de Foc sunt întotdeauna pozitive (cu o energie pe care o manifestă spre exterior, fiind mai dinamice, mai directe și mai expresive), în timp ce zodiile de Pământ și Apă sunt mereu negative (au o energie feminină/yin/receptivă/pasivă, adică manifestată mai mult în interior, prin mijloace indirecte de comunicare, precum arta). Celelalte 2 zodii de Foc sunt Leul și Săgetătorul, din acest motiv prezentând caracteristici similare cu cele ale Berbecului.
Berbecului îi corespunde prima casă astrologică, fiind primul semn din zodiac. Prima casă este despre inițiere/începuturi, personalitate/imagine, prima impresie, modalitățile de apărare, interesul propriu și adaptabilitate.
Corespondențe în natură
Se consideră că Berbecului îi corespunde culoarea roșu, ametistul și diamantul din rândul pietrelor, respectiv fierul din rândul metalelor.
Fiecare zodie guvernează anumite părți ale corpului. Berbecul guvernează capul, nu degeaba este reprezentat prin acest animal în astrologie – nativii, asemenea berbecilor, merg cu capul înainte, uneori ca să se apere (un contraatac), alteori pentru că, pur și simplu, acesta este motto-ul lor în viață: capul sus, fiind destul de optimiști în viață (sau faptul că sunt descurcăreți și adaptabili îi ajută să aibă o atitudine optimistă în acest sens).
Trăsături de caracter
Berbecul este primul semn al zodiacului, iar nativii sunt primii care încep și primii care termină orice și-au propus să facă sau, cel puțin, acesta e scopul lor, să fie înaintea celorlalți. Berbecul este un semn activ, energetic, sincer, se adresează direct, nu ocolește subiectul, ceea ce îl poate face să pară mai puțin complicat decât alte semne zodiacale.
Conform cafeastrology, înclinația lor naturală este de a-și folosi corpurile pentru a face lucrurile, fiind atleții zodiacului. Ce-i drept, nu sunt adepții planificărilor cu mult timp înainte, preferă spontaneitatea și să trăiască viața pur și simplu. Prezentul este cel mai important pentru ei, dar, când se entuziazmează legat de viitor, nerăbdarea este cel mai mare inamic.
Pe de altă parte, punctul lor forte e inovația. Berbecilor le place să înceapă orice lucru nou, fiind omul cu idei sau pionierul din astrologie, dar nu și cel care termină neapărat proiectul. Berbecii se entuziasmează de începuturi și se plictisesc pe parcurs. Nu termină întotdeauna ideile începute din ceea ce unii ar numi hiperactivitate.
De aceea, Berbecul știe, în general, ce vrea și care e cea mai rapidă cale de a obține lucrul respectiv. Caută scurtături și simplifică totul pentru a-și atinge scopul. Majoritatea Berbecilor sunt îndrăzneți și extrovertiți, dar chiar și cei tăcuți au un curaj aparte. Dorința de independență se regăsește la toți nativii, iar adesea, independența nu e doar o dorință pentru ei, ci un stil de viață.
Berbecilor le plac provocările și sunt cei mai fericiți când duc o viață activă. Adesea ca niște copii, personalitatea lor „colorată” sau impreviziblă îi face să fie fermecători în ochii celorlalți.

La data de 25 martie 2006, la sărbătoarea Bunei Vestiri lua ființă în mod festiv Mitropolia Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, devenită ulterior Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului. Evenimentul naşterii noii Mitropolii transilvănene este ancorat în viziunea şi voința istorică exprimată de Sfântul Andrei Şaguna, de Octavian Goga sau de Patriarhul Miron și confirmă faptul că Biserica privește întotdeauna cu respect spre trecut, dar înțelege că viitorul ei trăiește mereu sub aripa înnoitoare a Duhului Sfânt, scrie într-un comunicat primit de la Arhiepiscopie.
„Pentru a marca împlinirea a 17 ani de existență a Mitropoliei Clujului, sâmbătă, 25 martie 2023 de praznicul Bunei Vestiri, începând cu ora 9.30, un sobor de șapte ierarhi, format din: IPS ANDREI, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, PS IUSTIN, Episcopul Maramureșului și Sătmarului, PS NICODIM, Episcopul Severinului și Strehaiei, PS PETRONIU, Episcopul Sălajului, PS NESTOR, Episcopul Devei și Hunedoarei, PS BENEDICT BISTRIȚEANUL, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului și Clujului, și PS GHERONTIE HUNEDOREANUL, Arhiereu-vicar al Episcopul Devei și Hunedoarei, va săvârşi Sfânta Liturghie în Catedrala Mitropolitană din Cluj-Napoca, în prezenţa credincioşilor, a personalităţilor din lumea culturală şi academică, dar şi a reprezentanţilor autorităţilor civile şi militare din întreaga Mitropolie.
Ziua de 25 martie a devenit, prin actul providenţial al reînfiinţării Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului, o sărbătoare pentru întreaga Transilvanie, ea marcând momentul întronizării primului Mitropolit, Bartolomeu Anania, iar după 5 ani a Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Andrei.
Sărbătoarea din acest an subliniază în mod simbolic și împlinirea a 100 de ani de când episcopul Nicolae Ivan, reîntemeietorul Eparhiei Clujului, punea piatra de temelie pentru Catedrala din inima orașului, dar și 90 de ani de la sfințirea acestui important monument de artă românească din centrul capitalei culturale și spirituale a Transilvaniei”, se arată în comunicatul Arhiepiscopiei.
ADMINISTRAȚIE
Clujeanul Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului, COORDONATOR din partea României pentru „Inițiativa celor 3 Mări”

Clujeanul Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului, a fost desemnat coordonator din partea României pentru „Inițiativa celor 3 Mări”, se arată într-un comunicat al Cancelariei Prim-Ministrului.
„Șeful Cancelariei Prim-Ministrului, domnul Mircea Abrudean, a fost desemnat în calitate de coordonator național al României pentru I3M, potrivit Deciziei Prim-Ministrului nr. 65 din 21.03.2023 privind constituirea Comitetului interinstituțional pentru organizarea Summitului Inițiativei celor Trei Mări și a Forumului de Afaceri, precum și pentru desemnarea coordonatorului național al României pentru Inițiativa celor Trei Mări (I3M).
În vederea unei coordonări integrate a tuturor evenimentelor care se vor desfășura în marja Summitului Inițiativei celor Trei Mări, Comitetul are în componența sa reprezentanți ai Administrației Prezidențiale, Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Afacerilor Externe, precum și președintele Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior. În funcție de punctele aflate pe ordinea de zi, la reuniunile Comitetului participă, în calitate de invitați, și reprezentanți ai altor entități publice și private, cu atribuții și responsabilități adiacente față de organizarea și desfășurarea Summitului, a Forumului de Afaceri și față de alte colaborări planificate în marja Inițiativei celor Trei Mări.
Atribuțiile principale ale Comitetului sunt:
· desfășurarea activităților necesare privind sprijinirea și coordonarea organizării Summitului Inițiativei celor Trei Mări și a Forumului de Afaceri;
· coordonarea altor colaborări în marja Inițiativei celor Trei Mări.
Acest organism va asigura informarea permanentă a Prim-ministrului în legătură cu activitatea și rezultatele obținute și va face propuneri Guvernului în vederea implementării măsurilor privind organizarea Summitului Inițiativei celor Trei Mări, a Forumului de Afaceri, precum și a altor colaborări în marja Inițiativei celor Trei Mări.
„Preluarea rolului de gazdă a viitorului Summit al Inițiativei celor Trei Mări de către România presupune o coordonare interinstituțională eficientă și o colaborare strânsă între toți responsabilii care vor fi desemnați de instituții. Cancelaria Prim-Ministrului va depune eforturile necesare pentru a adopta toate măsurile organizatorice necesare în vederea desfășurării cu succes a evenimentelor organizate în marja I3M la București” a declarat Șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Mircea Abrudean”, conform Cancelariei Prim-Ministrului.
Elemente de background
Inițiativa celor Trei Mări este o platformă politică flexibilă și informală, la nivel prezidențial, care reunește cele 12 state membre ale UE aflate între mările Adriatică, Baltică și Neagră (Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia). Inițiativa are ca obiectiv creșterea convergenței și a coeziunii, în paralel cu reducerea decalajului de dezvoltare economică între diferite zone și state membre ale UE, prin creșterea interconectivității în regiune, în domeniile energiei, transporturilor și celui digital. Principiile de bază ale Inițiativei celor Trei Mări sunt: promovarea dezvoltării economice, creșterea coeziunii la nivel european și consolidarea legăturilor transatlantice.
Până în prezent, au avut loc Summit-uri ale Inițiativei celor trei Mări la Dubrovnik în 2016, la Varșovia în 2017, la București în 2018, la Brdo în 2019, la Tallinn (format online) în 2020, la Sofia în 2021 și la Letonia în 2022.