ACTUALITATE
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.
Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.
Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele
Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.
Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.
„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente
Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.
Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.
Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.
„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.
Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
O reuniune de urgență are loc vineri, 6 decembrie, la CCR. Judecătorii au primit mai multe petiții și cereri referitoare la alegerile prezidențiale după ce președintele României a desecretizat documente discutat în CSAT.
Petițiile și cererile privesc anularea primului tur al alegerilor prezidențiale.
Reuniune de urgență a CCR. Consultări privind anularea alegerilor prezidențiale
Din primele informații, este o reuniune informală a Curții Constituționale a României.
Judecătorii analizează dacă vor dezbate într-o şedinţă oficială cererile depuse privind anularea primului tur al alegerilor prezidențiale, potrivit Digi24.
Acestea au fost depuse la CCR după ce au fost desecretizate documente ale instituțiilor statului, discutate în CSAT, privind campania electorală desfășurată de candidatul Călin Georgescu, despre care se crede că a fost orchestrată din afara țării.
Joi, CCR a transmis un comunicat de presă care privea petițiile și cererile referitoare la derularea alegerilor pentru funcția de Președinte al României
“Acestea au fost înregistrate și urmează să fie examinate conform prevederilor constituționale și legale, în cadrul procesului de validare a alegerilor. În această etapă a procesului lectoral, în conformitate cu dispozițiile constituționale, Curtea poate examina contestații formulate de către candidații calificați în turul II al alegerilor prezidențiale”, au transmis joi, 5 decembrie, judecătorii constituționali.
În urma desecterizării documentelor discutat în CSAT, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție s-a sesizat din oficiu în ceea ce privește posibile încălcări ale legislației electorale, spălare de bani și finanțare ilegală a campaniei lui Călin Georgescu.
EDUCATIE
Peste 1.200 de elevi clujeni vor învăța la “locul de muncă”. Proiect de peste 12 milioane de lei derulat de IȘJ Cluj
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Cluj, alături de cinci unități de învățământ din județ, demarează o inițiativă amplă pentru sprijinirea a 1.265 de elevi care urmează cursuri în domeniile profesional și tehnic.
Elevii vor fi sprijiniți să se integreze pe piața muncii, printr-un proiect derulat cu fonduri europene.
Peste 1.200 de elevi clujeni vor învăța la “locul de muncă”. Proiect de peste 12 milioane de lei derulat de IȘJ Cluj
Potrivit IȘJ Cluj, proiecul are în vedere creșterea accesului la educație de calitate, pregătirea profesională și integrarea elevilor pe piața muncii. Prin intermediul acestuia vor fi create 5 Centre de Inovație și Excelență în Practica Profesională și dezvoltate nu mai puțin de 60 de parteneriate cu angajatori din Cluj.
5 școli din Cluj, în propiectul cu fonduri europene
Școlile incluse în acest proiect sunt din Cluj-Napoca, Dej și Câmpia Turzii, iar elevii care înva’ă aici vor avea diferite specializări.
Denumirea proiectelor și școlile incluse în program:
- „NEXT-GEN – Viitorii profesioniști în era serviciilor sustenabile”, va fi proiectul derulat în parteneriat cu Colegiul Economic „Iulian Pop” Cluj-Napoca
- „ECO-BIZ – Program sustenabil de practică în domeniile turism și alimentație”, va fi în parteneriat cu Colegiul de Servicii În Turism „Napoca” Cluj-Napoca
- „LABORATORUL VERDE – Stagii de practică inovatoare pentru protecția mediului”, va fi în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca
- „STAGIAR – Stagii de practică transdisciplinare dedicate elevilor”, va fi în parteneriat cu Liceul Tehnologic „Somes” Dej
- „ORIZONT – Experiențe de practică multidisciplinare dedicate elevilor”, va fi în parteneriat cu Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” Câmpia Turzii.
Valoarea totală a proiectelor este de peste 12,3 milioane de lei, din care aproape 10,5 milioane de lei reprezintă cofinanțarea Uniunii Europene. Peste 1,8 milioane de lei reprezintă cofinanțare națională de la bugetul de stat și cofinanțare proprie a partenerilor sau de la bugetul local.
Elevii, încurajați să participe la stagii de practică
Potrivit reprezentanților IȘJ Cluj, obiectivul îl reprezintă furnizarea unei oferte educaționale adaptate prin parteneriat social, centrate pe formarea și dezvoltarea de competențe profesionale și transversale cerute pe piața muncii.
“Acest lucru va duce la îmbunătățirea calității vieții tinerilor, a incluziunii, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație. Scopul principal al parteneriatului este adaptarea serviciilor educaționale adresate elevilor din învățământul preuniversitar tehnic prin organizarea de stagii de practică pentru elevi, precum și creșterea ponderii elevilor cuprinși în învățământul profesional și tehnic prin furnizarea de facilități si măsuri de sprijin efectiv”, arată reprezentanții IȘJ Cluj.
Astfel, vor fi implementate activități specifice integrate menite să îmbunătățească rata de participare a elevilor la programele de învățare la locul de muncă, aspect care să faciliteze inserția pe piața muncii a elevilor din învățământul profesional și tehnic, să îmbunătățească gradul de independență financiară a tinerilor și să furnizeze sprijin elevilor în a se perfecționa în concordanță cu aptitudinile și deprinderile proprii.
Program gândit pe trei mari componente
Acțiunile propuse a fi implementate se împart în trei mari componente, respectiv:
- Dezvoltarea a 60 parteneriate cu angajatori în vederea sprijinirii și a dezvoltării competențelor profesionale ale elevilor în domeniile de studii ale acestora.
- Activități de îmbunătățire a infrastructurii mediilor de practică prin crearea a 5 structuri pilot denumite „Centre de Inovație și Excelență în Practica Profesională”, spații ce vor fi dotate cu materialele necesare inițierii elevilor în domeniile lor de competență.
- Derularea stagiilor de practică la angajatori. Cei 1.265 de elevi înscriși în proiecte vor beneficia de consolidarea și extinderea noțiunilor teoretice acumulate în urma parcurgerii programei școlare, prin contactul cu mediul de lucru profesionist și participarea la activități specifice ale organizațiilor partenere de practică.
Beneficii pentru învățământ și piața muncii
Implementarea proiectelor va aduc ebeneficii tangibile și intangibile substanțiale, atât pentru învățământul preuniversitar cât și pentru piața muncii. Asta pentru că vor contribui la crearea unui mediu educațional mai dinamic, relevant și incluziv.
Beneficii majore ce vor fi accesate de către elevii participanți:
- Creșterea calității educaționale.
- Parteneriate cu sectorul privat.
- Creșterea ratei de angajare.
- Dezvoltarea abilităților socio-emoționale.
- Resurse și instrumente inovatoare.
- Acces la informații actualizate.
- Sprijin în tranziția către Economia Verde.
- Beneficii financiare directe.
“Prin acest demers, Inspectoratul Școlar Județean Cluj confirmă angajamentul față de promovarea unei educații incluzive, orientate spre performanță și dezvoltarea competențelor necesare unui viitor profesional de succes”, arată reprezentanții IȘJ Cluj.
Foto: Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Colindători ai speranței: MAGIA lui Moș Nicolae prin ochii unor copii speciali
Într-o atmosferă încărcată de emoție și magie, joi, în inima Clujului, la biserica din cartierul Someșeni, a avut loc un concert de colinde care a demonstrat că adevărata frumusețe vine din suflet. Protagoniștii au fost copiii cu sindrom down, care, prin glasurile lor curate și zâmbetele sincere, au adus spiritul sărbătorilor mai aproape de cei prezenți.
Evenimentul a reamintit tuturor cât de valoroasă și importantă este acceptarea și cum, în diversitate, găsim cu adevărat spiritul sărbătorilor.
„Colindele lor ne învață bucuria autentică”
„Este evenimentul lor, pe care îl organizăm de 13 ani încoace la fiecare început de lună decembrie pentru că, în primul rând, lăudăm prin colinde Nașterea Mântuitorului, lucru care ne bucură foarte mult și ne place și în al doilea rând, pentru revederea, întâlnirea cu colegii, prietenii, pur și simplu. Anul acesta, pentru prima oară avem invitați din Sibiu, două asociații „Împreună pentru Ștefan” și „Asociația Teo” și tot pentru prima oara cânta și corul tinerilor ortodocși din Sibiu”, a spus Adriana Avram, președinta Centrului Raluca.
A fost o seară magică, cu multă încărcătură emoțională și toată lumea a sărbătorit în seara de ajun, iar pe fața copiilor se citea bucuria, mai ales când l-au văzut pe Moș Nicolae.
Despre centrul Raluca
Asociația s-a născut în 2010, anul acesta și-a procurat și actul de identitate. A început chinuit, fără prea multe informații despre ce înseamnă o activitate în asistență socială, căci doamna Adriana, președinta ei, a terminat științe economice, a lucrat într-o bancă, iar soțul dânsei este preot, care a mai avut de-a face cu astfel de activități, dar nu la nivelul acesta.
De ce poartă numele Raluca?
Raluca, fata lor, pentru că s-a născut cu sindrom down, a fost principalul motiv al începerii acestui proiect. A trebuit găsită o soluție pentru ca ea să aibă viață normală. Anii au trecut, iar în ziua de azi Raluca este solista unei trupe, este salariată de aproape 5 ani și din 2014 activează la TVR ca și reporter cu sindrom down.
Anul acesta au colaborat cu direcția generală DGASPC (Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Cluj).
Andreea Ungur
ADMINISTRAȚIE
Fonduri europene pentru proiectul școlii din Borhanci. Primăria Cluj-Napoca, economie de peste 800.000 de lei la contract
Consilierii locali din Cluj-Napoca au aprobat astăzi actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de edificare a școlii gimnaziale din cartierul Borhanci. Lucrarea va fi realizată din fonduri europene.
Consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca au aprobat, vineri, într-o ședință extraordinară, un proiect de hotărâre ce prevede actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul privind edificarea unei școli gimnaziale în cartierul Borhanci.
Economie la proiectul școlii din Borhanci
Astfel, potrivit referatului de aprobare, valoarea proiectului a scăzut la 76,4 milioane de lei (inclusiv TVA), față de suma inițială aprobată în 2022, de 77,2 milioane de lei. Economiile provin din organizarea procedurii de achiziție publică, însă adaptările necesare pe partea tehnică au dus la cheltuieli suplimentare pentru lucrările de fundație.
Expertiza geotehnică a relevat riscul producerii unor alunecări de teren, ceea ce a impus modificarea fundației pentru două dintre corpurile clădirii. În locul fundației directe, s-au ales piloți forați din beton armat, cu diametre de 600-800 mm. Această soluție a adăugat 2,3 milioane de lei la costurile de execuție și 85.000 de lei pentru proiectare. În final, valoarea contractului de proiectare și execuție este de 44,7 milioane de lei fără TVA.
Finanțare europeană pentru proiect
Un alt proiect aprobat în ședința de vineri prevede finanțarea proiectului din fonduri europene, prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, Prioritatea 6. Lucrările au fost deja începute și ar urma să se termine la finalul anului 2025. Primăria Cluj-Napoca a obținut o finanțare de 20,9 milioane de lei, bani europeni, pentru realizarea lucrărilor la școală.
Lucrările sunt executate de o asociere de firme, printre care SC Axial Construct Invest SRL, SC Daroconstruct SRL, SC MRD Instal SRL și SC Prodesign Engineering & Construction SRL.
Noua școală gimnazială face parte dintr-un hub educațional mai amplu, care va include o creșă, o grădiniță, un liceu și un bazin de înot. Școala va fi compusă din patru corpuri de clădire și va oferi 27 de săli de clasă, fiecare pentru câte 25 de elevi, 2 laboratoare de științe și 1 laborator de informatică, grupuri sanitare, cancelarie, birouri și sală de mese, sisteme de instalații moderne, curte amenajată și teren aferent școlii.