ACTUALITATE
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.
Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.
Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele
Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.
Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.
„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente
Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.
Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.
Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.
„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.
Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ADMINISTRAȚIE
FOTO. „Cârtițele” care urmează să sape tunelurile pentru metroul din Cluj-Napoca ajung astăzi în Portul Constanța
După o lună de la părăsirea portului Taicang din China, cargoul Tian Qi, care transportă cele două „cârtițe” care vor săpa galeriile de metrou de la Cluj, ajunge astăzi, la ora 18.30, în portul Constanța.
Potivit poziționării GPS, nava se află în Marea Neagră și sosirea în portul Constanța este programată pentru ora 18.30. Nava cargo Tian Qi a părăsirea portul Taicang din China în data de 5 noiembrie.
Când vor ajunge „cârtițele” la Cluj?
De la Constanța, „cârtițele” vor fi aduse pe cale terestră la Cluj-Napoca în cadrul unui transport agabaritic, după care va urma asamblarea și pregătirea pentru a intra și săpa în subteran în zona Florești. Reprezentanții primăriei se așteaptă să ajungă cârtițele până la sfârșitul anului sau cel târziu în primele zile ale lui 2025, imediat după Anul Nou.
După sosirea utilajelor la Cluj, urmează o perioadă de două luni și jumătate – trei luni necesară pentru montarea acestora, înainte de începerea efectivă a săpăturilor. În acest moment, se lucrează la pregătirea terenului unde acestea ar urma să intre în subsol.
Ținând cont de graficul estimativ, lucrările efective de forare a tunelurilor ar trebui să înceapă în martie – aprilie 2025.
„Cârtițele”, adaptate solului din Cluj-Napoca
Echipamentele de forat tunelurile de metrou sunt complexe, iar constructorii chinezi de la fabrica CRCHI din orașul Changsha au trebuit să rezolve o serie de provocări pe baza specificațiilor trimise, legate de solul existent în Florești și Cluj-Napoca.
Astfel, în timpul proiectului, primul TBM va trebuie să foreze un tunel cu un singur tub de 5,6 km, trecând prin condiții geologice complexe, cum ar fi nisip, pietriș, sare și cinci zone de falie. De asemenea, mașinăria va trebui să sape în mod continuu prin sol lipicios și să se întoarcă pe o rază mică de 175 m.
TBM-ul va excava un tunel cu diametrul interior de 5,50 m, iar lucrând în condiţii similare tipului de sol de la Cluj-Napoca, se estimează un progres de 10-20 m/ zi, în funcţie de condiţiile solului.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. TIR „rătăcit” pe strada Memorandumului din Cluj-Napoca. A blocat traficul și a „smuls” un coș de gunoi
Un TIR s-a pus „de-a curmezișul” străzii Memorandumului, blocând circulația și avariind un coș de gunoi de pe trotuar, după ce a păstruns, din greșeală, pe strada din centrul Clujului.
Un incident neobișnuit a avut loc pe strada Memorandumului din centrul Clujului, sâmbătă, în jurul orei prânzului. Un TIR care circula pe banda dedicată de autobuze, realizând că a greșit traseul, a făcut stânga-împrejur, blocând traficul pe toate cele patru benzi ale străzii. În manevra sa, vehiculul a avariat un coș de gunoi amplasat pe trotuar.
Poliția face verificări
Poliția a anunțat că a demarat verificări pentru a stabili circumstanțele incidentului și pentru a decide eventualele sancțiuni.
TIR-ul a plecat de la fața locului, însă vor fi folosite imaginile suprinse de camerele de supraveghere pentru depistarea acestuia. Nu au fost oferite detalii despre măsurile care urmează să fie luate.
Reacții vehemente ale internauților
Reacțiile din partea comunității nu au întârziat să apară, atrăgând atenția asupra problemelor de trafic și de infrastructură din oraș. Incidentul a stârnit numeroase reacții pe rețelele sociale, unele critice, altele empatice:
- „Materialul trebuie transmis primăriei. Șoferul să achite paguba”
- „Normal ar fi fost să fie poliție să îl însoțească până unde poate ieși din centru. De ce nu îi a căutat în birou? Că doar acolo-i găsești.”
- „Asa se face în țările civilizate! Politia în cazul ăsta AJUTĂ, nu dă amenzi!”
- „Era bine dacă îi ofereai o mana de ajutor să îl îndrumi cum să iasă din aceasta situație, nu să întoarcă și să blocheze strada”
- „Asigurarea șoferului ar trebui să achite paguba!”
Acesta nu este un incident izolat. În ultimele zile, poliția a oprit alte două TIR-uri de origine turcă pe Bulevardul Eroilor. „Și ieri o oprit poliția două tiruri de Turcia pe Bulevardul Eroilor. Nu-i vina lor că n-avem noi centură și îi dă GPS-ul pe rute mai scurte”, a arătat un clujean la secțiunea de comentarii.
Update
„În urma unor imagini video apărute în spațiul public cu privire la un ansamblu de vehicule implicat într-un eveniment rutier în municipiul Cluj-Napoca, Compartimentul de Relații Publice al Inspectoratului de Poliție Județean Cluj este abilitat să comunice următoarele:
La data de 7 decembrie a.c., polițiștii s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul că un ansamblu de vehicule condus de către o persoană, ar fi efectuat manevra de întoarcere pe strada Memorandumului, din municipiul Cluj-Napoca, fără a se asigura corespunzător, moment în care ar fi acroșat un obiect stradal.
În urma producerii evenimentului rutier a rezultat pagube materiale.
În continuare, polițiștii efectuează verificări cu privire la identificarea conducătorului auto și luarea măsurilor legale care se impun”, a transmis IPJ Cluj.
ADMINISTRAȚIE
420 de kilometri de drumuri, modernizate sau întreținute de Consiliul Județean Cluj în 2024
În 2024, Consiliul Județean Cluj a derulat lucrări de modernizare sau de întreținere pe 40 de drumuri județene, în lungime de aproape 420 de kilometri.
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a analizat împreună cu conducerea Direcției de Administrare a Drumurilor Județene situația lucrărilor de modernizare și reabilitare, respectiv de întreținere a drumurilor județene, derulate în cursul anului 2024.
Lucrări la infrastructura rutieră pe 40 de drumuri
„Pregătim din timp strategia și programele de intervenție pe drumurile județene pentru anul viitor. În acest context, am realizat bilanțul activității derulate în materie de drumuri județene pe parcursul întregului an curent. Cifrele sunt îmbucurătoare, în 2024 am reușit să derulăm lucrări de îmbunătățire a infrastructurii rutiere județene pe aproape 420 km, pe 40 de drumuri sau sectoare de drumuri județene”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.
În ceea ce privește investițiile din cadrul programelor de lucrări de modernizare și reabilitare, în cursul anului 2024 Consiliul Județean a desfășurat lucrări pe cinci importante drumuri sau sectoare de drumuri județene, vizând o lungime totală de 122,157 km.
Lucrări de întreținere pe 35 de drumuri
La capitolul lucrări de întreținere, în anul 2024 s-a acționat prin așternerea de covor asfaltic, reparații și alte categorii de operațiuni necesare menținerii condițiilor tehnice corespunzătoare, pe 35 de drumuri sau sectoare de drumuri județene, cu o lungime totală vizată de 297,3 km. Dintre aceștia, peste 21 de km au fost și asfaltați.
De asemenea, în 2024 au fost executate lucrări de marcaje rutiere pe 34 de drumuri sau sectoare de drumuri județene, pe o lungime totală însumată de 611,3 km.
Totodată, la nivelul județului Cluj se află în plină derulare, în diferite stadii de execuție, construcția a patru poduri noi prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.
EVENIMENT
Coaliția România Europeană, lansată la Cluj pentru apărarea valorilor UE, îl susține pe Nicușor Dan la alegerile prezidențiale
În cadrul unei conferințe desfășurate între 6 și 8 decembrie la Cluj, mai multe asociații civice, lideri ai societății civile și personalități academice au anunțat lansarea Coaliției România Europeană, un proiect care își propune să apere valorile fundamentale ale Uniunii Europene. Aceasta îl propune pe Nicușor Dan, primarul Capitalei, pentru alegerile prezidențiale din 2025.
Întrunite în conferința de la Cluj, în perioada 6-8 decembrie 2024, o serie de asociații civice și persoane, menționate mai jos, au convenit înființarea Coaliției România Europeană pentru susținerea și aplicarea practică, în politici publice, a valorilor fundamentale ale UE (libertate, democrație, stat de drept, egalitate, demnitate și drepturile omului) și a unei agende de schimbări și direcții prioritare pentru securitatea și dezvoltarea României, în mandatul 2025-2030.
Moment critic pentru România
Lansarea acestei coaliții vine într-un moment critic pentru România, marcat de atacuri hibride ale Federației Ruse și de o intensificare a dezinformării pe platforme sociale, inclusiv TikTok, prin promovarea unui candidat pro-Rusia, conform rapoartelor CSAT.
„Într-un moment critic pentru România, în care, așa cum demonstrează rapoartele desecretizate din CSAT, a avut loc un atac hibrid al Federației Ruse asupra suveranității, democrației și societății românești, prin dezinformare, intoxicare cu mesaje mincinoase, manipulare și supraexpunere plătită din fonduri externe, pe rețeaua TikTok, a unui candidat pro-Rusia, dar în care există și o frustrare reală a cetățenilor față de prestația clasei politice din ultimii ani”, arată semnatarii scrisorii.
Propunerile Coaliției România Europeană
Semnatarii propun următoarele:
- Susținerea comună de către partidele democratice pro-Vest și societatea civilă a domnului Nicușor Dan drept candidat independent pentru alegerile prezidențiale din 2025.
- Structurarea, în perioada imediat următoare, a unei agende de schimbări și direcții prioritare pentru România, bazate pe măsuri pe termen scurt și mediu pentru securitate, justiție și stat de drept, consolidare economică, coeziune socială, reformă administrativă și educație.
- Colaborarea responsabilă și matură a partidelor democratice prooccidentale din Parlamentul României pentru salvarea direcției strategice pro-Vest a țării (UE, NATO, SUA), sprijinirea parcursului european al Republicii Moldova și consolidarea valorilor democrației liberale și economiei românești.
- Coaliția România Europeană este deschisă forțelor politice și civice care susțin principiile de mai sus.
Nicuşor Dan, primarul Capitalei și o figură proeminentă a luptei pentru statul de drept, a participat la deschiderea evenimentului, unde i-a fost decernat Premiul ICDE România Europeană 2024, pentru contribuția sa la consolidarea valorilor democratice.
Cine sunt semnatarii scrisorii
Semnatarii scrisorii deschise sunt:
- ICDE (Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană)
- Inițiativa Timișoara
- Asociația Împreună pentru A8, Iași
- Voci pentru Democrație și Justiție (VeDem Just)
- Diaspora 360°, Nürnberg
- Centrul Euroregional pentru Inițiative Publice
- Platforma CentrulPolitic.ro
- Asociația #ActivAGPitești
- Prof. univ. dr. Valentin Naumescu
- Prof. univ. dr. Corneliu Bjola
- Conf. univ. dr. Raluca Moldovan
- Conf. univ. dr. Octavian Țîcu
- Lect. univ. dr. Diana Botău
- Lect. univ. dr. Cristi Danileț
- Dr. Thomas Tolnai
- Mihai Emilian Ivanov
- Romeo Stavăr-Vergea
- Mihai Marc
- Tana Foarfă, autor centrulpolitic.ro
- Avocat dr. Dragoș Lucian Ivan
- Eugen Tischler
- Cristian Pop
- Ionel Apostol
- Bogdan Eduard Pleșcan
- Doru Creț
- Laurențiu Ștefănescu
- Oscar Manto
- Marius Dragomiroiu
- Cristian Popa
- Prof. univ. dr. Lucian Leuștean
- Andrei Enghiș