ACTUALITATE
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.
Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.
Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele
Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.
Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.
„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente
Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.
Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.
Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.
„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.
Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Încă două MAJORĂRI ale pensiilor în 2025, în ianuarie și pe final de martie. Cu ce procente vor CREȘTE
În 2025, mai exact în ianuarie și pe final de martie, pensiile vor fi majorate. Vor crește în prima fază pensiile foarte mici, iar în a doua fază vor fi majorate pensiile celor care au avut venituri nepermanente. Sunt luate în calcul o serie de venituri care până acum nu contau la pensie.
Prima majorare vizează pensiile mici, care cresc de la 1 ianuarie. Pensionarii cu veniturile cele mai mici vor beneficia de o creștere semnificativă a indemnizației sociale (pensia minimă garantată). Măsura intră în vigoare de la ianuarie 2025, scrie Alba24.ro.
Încă două MAJORĂRI ale pensiilor în 2025, în ianuarie și pe final de martie. Cu ce procente vor CREȘTE
Indemnizația socială va crește din 2025 cu 10,4%. După majorare, va ajunge la 1.415 lei.
Potrivit CNPP, în anul 2024, valoarea acestei pensii a fost de 1.281 lei.
Indemnizația socială reprezintă sprijinul acordat pensionarilor ale căror pensii calculate pe baza contribuțiilor sociale nu ating un nivel minim. Practic, sunt cele mai mici pensii din România, de care au parte foarte mulți pensionari.
Două majorări ale pensiilor în 2025
O a doua creștere a pensiilor este prevăzută pentru finalul lunii martie 2025 și va include veniturile nepermanente.
Mai precis e vorba despre veniturile care nu au fost luate anterior în considerare la calculul pensiei:
– forme de retribuire în regie sau în acord,
– premii anuale,
– al treisprezecelea salariu,
– sporuri pentru ore suplimentare
– alte venituri temporare pentru care s-a plătit contribuția la asigurările sociale.
Pentru a beneficia de acest lucru, pensionarii trebuie să aducă adeverințe.
Noile reguli de indexare și recalculare sunt menite să asigure o ajustare corectă a pensiilor, reflectând mai fidel contribuțiile anterioare ale pensionarilor.
Cum se calculează creșterea reală a câștigului salarial mediu brut
Șeful Casei de Pensii, Daniel Baciu, a detaliat modul de calcul pentru creșterea reală a câștigului salarial mediu brut, un indicator introdus recent.
„Începând din 2025, creșterea pensiilor din România are o formulă foarte simplă de calcul, în sensul că aplicăm doi indicatori foarte clari, predictibili, pe care îi știm de la Institutul Național de Statistică. Vorbim de rată medie a inflației, la care se mai adaugă încă 50% din creșterea reală a câștigului mediu brut pe economie realizat.
Deci această este formulă de calcul a indexării, actualizării valorii punctului de referință”, a explicat Daniel Baciu.
Astfel, creșterea salarială reală a fost stabilită la 4,2%, ceea ce înseamnă o contribuție suplimentară de 2,1% la majorarea pensiilor. „Ajungem la 2,1%. Deci putem să spunem că formulă de calcul este rată inflației plus creștere CSMBB, adică 10,4 + 2,1, ajungem la 12,5%. Această este formulă prevăzută de articolul 83, alineatul 4 din noua lege a pensiilor.”
Conform calculelor oficiale, un pensionar care primește acum 2.000 de lei va beneficia, de la 1 ianuarie 2025, de o majorare de 250 de lei, ajungând astfel la 2.250 de lei.
ADMINISTRAȚIE
VIDEO. CTP Cluj: Investiție de peste un milion de euro într-un utilaj pentru STRUNJIREA roților de tramvai, fără demontare
Glasul roților de tren, în cazul nostru, de tramvai, va fi mai estompat în curând, nu că s-ar fi tocit colțurile pătratului (știți bancul cu pătratul, nu?) ci pentru că CTP Cluj a investit o sumă frumușică (peste un milion de euro) într-un strung subteran pentru strunjirea roților de tramvai, fără demontare.
„Călătoriile cu tramvaiul sunt mai plăcute și mai confortabile pentru clujeni și vizitatori.
În luna octombrie a acestui an, 2024, în hala Depoului Tramvaie a avut loc punerea în funcțiune a unui strung subteran cu comandă numerică pentru strunjirea roților de tramvai, fără demontare.
Urmare directă a instalării acestuia este scurtarea procesului de rectificare, mai precis de la 5 zile la o zi, astfel încât intervenția se face ori de câte ori se constată necesitatea eliminării vibrațiilor (valoarea investiției este de 1.100.000 de EURO).
VIDEO. CTP Cluj: Investiție de peste un milion de euro într-un utilaj pentru STRUNJIREA roților de tramvai, fără demontare
Precizia prelucrării bandajelor, scurtarea timpilor pentru rectificare a bandajelor, eliminarea efortului uman implicat în procedură, respectiv de la 15 muncitori la doar 2 muncitori, reducerea vibrațiilor generate de planeitățile care apar pe bandaje și reducerea poluării fonice fac ca tramvaiul să fie o alegere inteligentă și verde în deplasările zilnice”, scrie pe pagina de Facebook a companiei.
Contactat de Cluj24, directorul CTP, Liviu Neag, a subliniat importanța achiziționării acestui utilaj și avantajele pe care acesta le aduce procesului de modernizare a transportului public cu tramvaiul în Cluj-Napoca:
„Era necesară o asemenea investiție. Țin să precizez faptul că ea a fost făcută din fonduri proprii. Este un utilaj cu comandă numerică, de înaltă precizie, iar amplasarea lui subterană în hala Depoului face ca operațiunea de rectificare a bandajelor să aibă loc fără demontarea roților, ceea ce duce la o economie mare de timp.
Furnizorii germani au deplasat aici și o echipă care a asistat la montarea utilajului și a asigurat training-ul echipelor de muncitori care vor opera pe acesta. Sunt 4 muncitori, care vor lucra doi câte doi. Rectificarea bandajelor va duce la o scădere a poluării fonice și la eliminarea vibrațiilor, totul pentru o călătorie mai comodă și mai liniștită”.
ADMINISTRAȚIE
Încep lucrările de modernizare a zonei Piața 14 Iulie din Cluj-Napoca. ATENȚIE, șoferi și pietoni. Restricții de circulație
Începând de marți, 10 decembrie 2024, încep lucrările de modernizare în zona Pieței 14 Iulie, anunță Primăria Cluj-Napoca.
Lucrările prevăd creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona urbană Piața 14 Iulie și străzile Garibaldi, Sigismund Toduță, Traian Grozăvescu, Milcov, Octavian Goga și George Enescu.
Încep lucrările de modernizare a zonei Piața 14 Iulie din Cluj-Napoca. ATENȚIE, șoferi și pietoni. Restricții de circulație
Potrivit reprezentanților municipalității, vor avea loc inclusiv lucrări de infrastructură, amenajare de spațiu public, semaforizare, iluminat public și montarea de mobilier urban.
Lucrările vor fi realizate de către Nord Conforest S.A., urmând să fie încheiate în 15 martie 2025. Executantul va asigura circulația pietonilor pe culoare pietonale delimitate.
Lucrările impun închideri și restricții de circulație astfel:
- pe strada Sigismund Toduță, pe tronsonul cuprins între Bulevardul 1 Decembrie 1918 și Piața 14 Iulie, se va închide circulația auto, cu excepția riveranilor, fiind interzisă oprirea pe zona în lucru;
- în Piața 14 Iulie, tronsonul cuprins între strada Sigismund Toduță și strada Octavian Goga, se va închide circulația auto, cu excepția riveranilor, fiind interzisă oprirea pe zona în lucru;
- pe latura nordică a Pieței 14 Iulie, se va restricționa circulația pietonală pe trotuarul adiacent insulei de spațiu verde vis-a-vis de nr. 22-26.
ECONOMIE
Dragoș Damian, CEO Terapia, scrisoare pentru parlamentarii clujeni la 20 de ani de la încheirea negocierilor de aderare la UE
Dragă Alin, Aurora, Botond, Ciprian și Ciprian, Cristian, Istvan, Mircea, Oana, Ovidiu, Radu, Ramona, Răzvan și Remus
Sper că sunteți bine și că ați petrecut cu emoție ziua de ieri, 8 decembrie – e o zi mare, acum 20 de ani, clujeanul Vasile Pușcaș, șeful părții române, încheia negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană.
“Răul de la sfârșitul acestui an nu este cel mai mare rău”
După 20 de ani…. 2024 n-a fost un an ușor în România, s-a terminat foarte complicat, s-au întâmplat în câteva zile lucruri de neimaginat în urma cu o lună. Încă suntem în stare de șoc, bulversați, stresați, îngrijorați de viitorul copiilor și nepoților noștri. Știam că inteligența artificială schimbă lumea, dar nu ne așteptam să o schimbe într-un mod atât de ciudat.
Dar răul de la sfârșitul anului nu este cel mai mare rău. Avem un rău infiltrat de ani de zile despre care nu se vorbește, este un rău mai complicat, mai insidios, mai perfid, mai periculos. De o mie de ori mai rău.
Continuă să se închidă fabrici în România, suntem ocoliți de marile capitaluri industriale și antreprenorii români care au unități de producție vor să vândă și să iasă din afaceri.
Dezindustrializarea este cel mai mare rău. Se fabrică din ce în ce mai puțin în Romania iar industriei noastre de prelucrare, indiferent de capital, îi lipsește competitivitatea. Crește importul de produse care beneficiază de subsidii pe energie la ele în țară, birocrația și corupția administrativă împiedică absorbția mai rapidă de fonduri și obținerea de aprobări pentru investiții, resursa umană specializată și calificată este inexistentă iar lanțurile de aprovizionare sunt lungi și costisitoare. Mai presus de orice munca la negru din alte domenii și prețul energiei pun la grea încercare industria de prelucrare din țară.
Totul va fi ridicat cu tehnologie, ingineri și muncitori din import
Dragii mei, toate marile proiecte naționale care au finanțări – digitalizarea, energia verde, școlile, spitalele, infrastructura – toate vor fi ridicate cu materiale din import, cu echipamente și tehnologie din import și, la fel de grav, cu ingineri și muncitori din import.
Toate marile proiecte ale Clujului care au finanțări – metroul, centura metropolitană, infrastructura feroviară, spitalul regional de urgență – toate vor fi ridicate cu materiale din import, cu tehnologie și echipamente din import și, la fel de grav, cu ingineri și muncitori din import.
Fără industrie de prelucrare o economie nu are cum sa fie sustenabilă.
Este sfârșit de an și aveți o mulțime de lucruri de făcut, nu vreau să vă încarc cu grijile unuia despre care toți râd când vorbește despre nevoia de reindustrializare sau despre ”Cumpără Fabricat în România”.
Dar, după sărbători și intrarea în noul an 2025, poate găsiți un loc în agenda voastră pentru a reflecta la cele de mai sus.
Multă baftă in 2025,
Dragoș