ACTUALITATE
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.
Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.
Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele
Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.
Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.
„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente
Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.
Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.
Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.
„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.
Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că în perioada 10.12.2024 – 19.12.2024 se vor desfășura două transporturi cu depășiri pe traseul Constanța (Agigea) – Florești, pentru componentele necesare lucrărilor de la metroul din Cluj. Asta după ce cele două ”cârtițe” din China au ajuns, marți, în Portul Constanța Sud-Agigea.
Traseul este următorul: Agigea RORO PTF – DN39A – DN39 – Agigea – A4 – DN2A – Giurgeni – Slobozia – DN21 – Drajna – A2 – DN Centura București – A1 – Pitești – DN65B – DN65 – Albota – Drumul Expres Craiova – Pitești – DN65 – Craiova – DN65F – DN6 – Filiași – DN66 – Târgu Jiu – Centura Târgu Jiu – Simeria – A1 – A10 – A3 – DN1 – Florești (CJ).
”Lățimea maximă a vehiculelor este de 6,35 m, masa totală 188,08 tone, lungime 32,50 m, înălțime 4,50 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic.
Menționăm că în conformitate cu OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.
Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră, care asigură însoțirea vehiculelor cu depășiri. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu”, precizează CNAIR.
ACTUALITATE
VIDEO Emil Boc: Park and ride-ul de la Aeroportul Cluj va fi dat în folosință în ianuarie 2025. Tarifele de parcare
Începe procedura de recepție a park and ride-ul de la Aeroportul din Cluj, a anunțat marți primarul Emil Boc.
Acesta va fi dat în folosință, efectiv, la începutul anului viitor.
Emil Boc: Park and ride-ul de la Aeroportul Cluj va fi dat în folosință în ianuarie 2025. Tarifele de parcare
”Am intrat în procedura de recepție a park and ride-ul de la aeroport, iar în ianuarie 2025 va fi dat în folosință efectiv. Sunt 889 de locuri de parcare, în total, inclusiv pentru autocare”, a declarat primarul Emil Boc la Ziua Live.
Astfel, toți cei care vin dinspre Apahida pot să-și lase mașinile la aeroport, fiind locuri speciale inclusiv pentru mașini electrice.
”Pentru 10 minute, parcarea este gratuită, după care pentru 6 ore este 2 lei, iar pentru 12 ore tariful de parcare este de 5 lei. Un tarif absolut modic, pentru a-i încuraja pe oameni să-și lase mașina acolo, după care să folosească mijloacele de transport în comun și astfel să descongestionăm și traficul din oraș”, a mai spus Emil Boc.
Taximetrul va ajunge în 3 minute
Emil Boc a mai precizat că sunt și 8 peroane pentru autocare, care vor merge în direcția Bistrița-Năspud, Suceava sau Baia Mare.
De asemenea, au fost amenajate 24 de locuri de parcare gratuite pentru taximetre. ”Vor fi în aeroport automate prin care poți să comanzi taximetrul la prețul și la firma pe care o dorești și în 3 minute vor veni la tine. E un model civilizat, în rând cu lume”, a mai spus Emil Boc.
EVENIMENT
A început descărcarea celor două ”cârtițe” pentru metroul Clujului în Portul Constanța. Se pregătesc de deplasarea spre Florești
Vaporul Tian Qi, care a transportat cele două ”cârtițe” din China pentru metroul clujean, au intrat, marți dimineață în Portul Constanța Sud-Agigea, după ce nava a stat câteva zile în larg din cauza vremii nefavorabile.
Astfel, a început operațiunea de descărcare a celor două Tunnel Boring Machine (TBM), care cântăresc peste 250 de tone fiecare, după care vor fi urcate pe trailere uriașe pentru a porni pe cale terestră spre Cluj în cadrul unui transport agabaritic care ar dura peste 3 săptămâni.
Potrivit reprezentaților primăriei clujene, în funcție de condițiile de drum, ”cârtițele” ar putea ajunge la destinație, în cea de-a doua stație a metroului din Florești, stația Teilor, la sfârșitul anului sau în primele zile ale anului viitor.
TBM-urile vor fi, apoi, instalate, la fața locului, operațiune care va dura aproximativ 3 luni după care vor începe săparea celor două tuneluri subterane ale metroului.
EVENIMENT
VIDEO. Percheziții la Cluj, București și în alte județe. Vizat, un grup infracțional care a vândut un teren al statului
47 de mandate de percheziție au fost puse în aplicare marți, 10 decembrie, de procurorii DIICOT.
Sunt percheziții la București, dar și în județele Cluj, Satu Mare, Olt, Călărași, Brașov, Ilfov și Maramureș, într-un dosar penal privind săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracțional organizat, fals intelectual, fals în înscrisuri sub semnătură privată, fals material în înscrisuri oficiale, fals în declarații, uz de fals, falsificarea de titluri de credit sau instrumente de plată, acces ilegal la un sistem informatic, fals informatic, punerea în circulație de instrumente de plată fără numerar falsificate, înșelăciune, spălarea banilor și efectuare de operațiuni financiare în mod fraudulos.
Percheziții la Cluj, București și în alte județe. Vizat, un grup infracțional care a vândut un teren din proprietatea statului
Din probatoriul administrat în cauză a reieșit faptul că, în toamna anului 2021, un număr de 4 suspecți au constituit un grup infracțional organizat, la care pe parcurs au aderat ori au acordat sprijin alți 28 de membri.
”Membrii acestei structuri, bazată pe relații de amiciție, afinitate și subordonare, au acționat în mod coordonat până în cursul lunii decembrie 2024, în scopul obținerii sumelor de bani rezultate din vânzarea frauduloasă a terenurilor aparținând mai multor societăți comerciale cu acționariat preponderent străin și care nu au desfășurat activitate comercială în ultimi ani.
Foloasele patrimoniale vizate de făptuitori au constat în imobile evaluate la aproximativ 13,7 milioane de euro, suma rezultată din vânzarea fără drept a unui teren aflat în proprietatea statului român, evaluat la 469.300 de euro, precum si sumele de 60.000 de euro și peste 1,8 milioane de dolari americani existente în conturile altor societăți”, arată procurorii.
Au falsificat documente
Punerea în executare a planului infracțional de către membrii grupării de criminalitate organizată, a presupus, falsificarea unor înscrisuri și folosirea lor în fața mai multor instituții publice ori persoane care exercită servicii de interes public, cum ar fi funcționari ONRC, notari, executori, funcționari ANCPI, ceea ce a condus la emiterea de înscrisuri oficiale false de care făptuitorii au uzat ulterior dobândind în mod fraudulos calități în cadrul respectivelor societăți.
De asemenea, prin folosirea înscrisurilor falsificate și declinându-și calități mincinoase, membri grupului infracțional au indus în eroare reprezentanții unor societăți comerciale, cu drept de dispoziție și control asupra activelor patrimoniale și persoane vătămate interesate în achiziționarea unor suprafețe de teren situate în zone strategice pe raza municipiului București și a județului Ilfov, scopul fiind obținerea, în mod injust, a unor beneficii patrimoniale semnificative.
Peste 40 de persoane duse la audieri în București
Potrivit procurorilor, peste 40 de persoane vor fi conduse pentru audieri la sediul DIICOT – Structura Centrală.
Cercetările au fost efectuate cu sprijinul polițiștilor din cadrul Poliției Sectorului 3 București-Serviciul de Investigare a Criminalității Economice și Poliției Sectorului 1 București- Serviciul de Investigare a Criminalității Economice.
Acțiunea se desfășoară cu sprijinul polițiștilor din cadrul Brigăzilor de Combatere a Criminalității Organizate Cluj, Brașov și Bacău, Serviciilor de Combatere a Criminalității Organizate Satu Mare, Sălaj și Olt și jandarmilor din cadrul Brigăzii Speciale de Intervenție a Jandarmeriei, Grupărilor Mobile de Jandarmi Cluj și Brașov, Inspectoratelor Județene de Jandarmi Satu Mare, Bacău și Olt.