ACTUALITATE
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
În general, oamenii nu cred că culoarea unei mașini influențează semnificativ numărul de accidente în care aceasta este implicată, dar vehiculele viu colorate sunt totuși considerate ceva mai sigure deoarece sunt mai ușor de observat în condiții de vizibilitate redusă. Dacă vizibilitatea este scăzută, poate fi dificil să vezi o mașină de culoare închisă care este parcată pe marginea drumului.
Pentru a evalua cât de puternic influențează culoarea unui vehicul siguranța acestuia, compania de date auto carVertical a realizat un studiu și a identificat cele mai sigure culori pentru mașini din România.
Cele mai sigure culori sunt bejul și verdele
Dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe carVertical, modelele bej s-au dovedit a fi cele mai sigure – doar 57,1% dintre acestea fiind avariate în trecut. Mașinile bej pot fi considerate mai sigure deoarece culoarea lor deschisă, neutră, poate fi observată cu ușurință în diverse medii, în special în zonele urbane. În plus, bejul tinde să reflecte bine lumina soarelui, făcând vehiculul mai vizibil în timpul zilei și mai puțin probabil să se piardă pe fundal.
Mașinile verzi se situează pe locul doi, doar 59,4% dintre ele având înregistrări de daune. Culoarea lor distinctivă le face mai vizibile pe drum, sporind siguranța în medii diferite.
STUDIU. Mașinile BEJ au probabilitatea cea mai scăzută de a fi implicate într-un ACCIDENT rutier
Uneori proprietarii de mașini își revopsesc sau înfoliază vehiculele, așa că este important să verificați dacă culoarea mașinii rulate pe care doriți s-o cumpărați se potrivește cu ceea ce este înregistrat în talon.
„Nu durează mult să revopsești o mașină sau s-o înfoliezi în folie PVC. Dacă sunteți tentați să cumpărați o astfel de mașină, ar trebui să fiți atenți la starea caroseriei, deoarece defectele sau rugina pot fi ascunse în urma acestor procedee”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Mașinile cu anumite culori sunt implicate mai des în accidente
Mulți ani la rând, cele mai populare culori pentru mașini au fost negru, alb și gri (argintiu). Aceasta este o tendință globală, iar popularitatea acestor culori probabil va crește mai mult în viitor. Surprinzător este că, deși pe străzi circulă milioane de mașini vopsite în aceste culori, nu ele sunt cele care ajung să fie implicate cel mai des în accidente.
Cercetările au arătat că mașinile galbene (69,6%), maro (68,1%) și portocalii (66,7%) sunt cel mai des implicate în accidente în România.
Mașinile maro pot fi mai greu de văzut pe drumurile rurale deoarece culoarea lor se integrează în mediul înconjurător. Mașinile galbene și portocalii sunt mai puțin sigure decât altele din cauza problemelor de vizibilitate și a factorilor psihologici legați de comportamentul șoferului. Deși această ipoteză este subiectivă, mașinile viu colorate le pot oferi șoferilor un sentiment exagerat de încredere care îi determină să conducă mai neglijent.
„Aspectul unei mașini poate induce cumpărătorii în eroare, așa că nu recomandăm să alegeți o mașină doar pe baza aspectului său. Este important să verificați istoricul mașinii, să faceți un test drive, să fie inspectată la un service autorizat și abia apoi vă puteți decide dacă merită s-o cumpărați sau mai bine căutați altceva”, explică Buzelis.
Studiul a folosit date statistice din rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei în perioada august 2023 – august 2024. Studiul a fost realizat în 15 țări.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
George Simion (AUR), APEL pentru formarea unui singur bloc suveranist: Veniți în Mișcarea pentru Reconstrucția României
Președintele AUR, George Simion, a făcut luni un apel către toate forțele suveraniste, să vină la masa negocierilor pentru a forma „Mișcarea pentru Renașterea și Reconstrucția României”.
„Fac un apel la toți patrioții din această țară, la toți unioniștii, al toți cei care au participat la această bătălie pe care am dus-o în ultimii cinci ani, indiferent ce ne-a separat, indiferent de diferențele dintre noi, e momentul să strângem rândurile.
George Simion (AUR), APEL pentru formarea unui singur bloc suveranist: Veniți în Mișcarea pentru Reconstrucția României
Au existat persoane, au existat partide care au trădat. Vedeți și voi alianța pe care USR a anunțat-o cu PSD. Dacă globaliștii, antihriștii, corupții se adună, este timpul să ne adunăm și noi. Fac apel la fiecare dintre voi să intre în AUR. Sunt disponibil până la finalul anului să port discuții individuale sau în format mai larg, veniți să formăm un singur bloc suveranist.
Veniți în Mișcarea pentru renașterea și reconstrucția României. Veniți în Alianța pentru Unirea Românilor. Știu că am avut multe divergențe sau diferențe, dar fiți oameni și înțelegeți că mai presus de orice trebuie să punem interesul patriei”, a spus George Simion.
„Frați și surori, haideți în AUR pentru a câștiga această luptă”
Liderul AUR a subliniat că partidele suveraniste ar trebui să se alieze în jurul lui Călin Georgescu, candidatul votat de peste două milioane de români.
„Trebuie să oprim această lovitură de stat, trebuie să ne alegem președintele, cel votat de popor, pe Călin Georgescu, nu cel pe care încearcă să îl inventeze unii și alții, respectiv posibil Nicușor Dan. Este timpul să fim uniți prin iubire, prin unire, prin pace. Frați și surori, haideți în AUR pentru a câștiga această luptă”, a conchis George Simion.
Reacția liderului AUR vine în contextul în care alegerile prezidențiale vor fi reluate, după ce Curtea constituțională a anulat întreg procesul electoral. În primul tur al alegerilor anulate, Călin Georgescu a ieșit pe primul loc, cu peste două milioane de voturi. Potrivit unor surse, PNL, USR și PSD vor să vină acum cu alți candidați, iar un nume vehiculat pentru a intra în cursa prezidențiale este Nicușor Dan, actualul primar al Capitalei. Aceleași surse susțin că Marcel Ciolacu ar putea rămâne premier.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. „U” Cluj – CFR Cluj, 3-2. „Studenții” își ADJUDECĂ derby-ul Ardealului și revin pe primul loc
Luni seara, pe Cluj Arena, „U” Cluj și-a întâlnit rivala din oraș, pe CFR Cluj, în meciul care încheia etapa a 19-a a Superligii de fotbal. Era pentru prima dată în istorie când cele două echipe se întâlneau de pe locuri de playoff. În tur, „U” a învins în Gruia cu 3-2. Același scor s-a înregistrat și în această seară, „U” subordonându-și adversara la toate capitolele și revenind pe primul loc. Au marcat Masoero (min.51 și 59), Blănuță (min.69), respectiv Louis Munteanu (min.45+2) și Postolachi (min.87).
Echipele de start:
„U” Cluj: Gertmonas – Oancea, Masoero, Van Der Werff, Chipciu – Oaidă, Simion- Thiam, Nistor, Bic – Vladislav Blănuță
Rezerve: Gorcea, Mitrea, Briz, Ov. Popescu, D. Codrea, Bota, Silaghi, Tchassem, Bettaieb, Miranyan, Denis Moldovan
Absent: V. Rață (suspendat), Boboc, I. Cristea (accidentați);
Antrenor: Ioan Ovidiu Sabău;
VIDEO FOTO. „U” Cluj – CFR Cluj, 3-2. „Studenții” își ADJUDECĂ derby-ul Ardealului și revin pe primul loc
CFR Cluj: Peter MichaelHindrich – Mogoș, Leo Bolgado, Matei Ilie, Camora – Fica, Djokovic, Ad. Păun – Nkololo, Louis Munteanu, Postolachi
Rezerve: Rareș Gal, Aly Abeid, Fl. Iacob, Graovac, Artean, Keita, Robert Filip, Tachtsidis, Deac, Korenica, Kamara,
Absenți: Simao (suspendat);
Antrenor: Dan Petrescu;
Arbitru: Andrei Chivulete (București) // Asistenți: Sebastian Gheorghe (Suceava), Ferencz Tunyogi (Sălaj);
Arbitru VAR: Ovidiu Hațegan (Arad) // Asistent VAR: Raul Ghiciulescu (Lugoj);
Niciun derby fără scandal! „Feroviarii” au solicitat o suplimentare de bilete, însă cei de la „U” n-au dat niciun răspuns. În meciul tur, „studenții” au primit 3.000 de bilete în Gruia, acum aceștia le-au dat rivalilor doar 1.400.
Suporterii Universității s-au întâlnit, ca de obicei, în centrul Clujului, de unde au pornit încolonați spre stadion.
Clujul dacă n-are ceață, își face… Din cauza fumigenelor, primele 15 minute ale meciului s-au desfășurat în pâclă. „U” a dominat din primele minute și a avut o serie de trei ocazii, în min.7 prin Nistor, al cărui șut de la 20m este respins de Hindrich, apoi prin Bic, a cărui șut lovește bara de două ori, fiind apoi împinsă în plasă de Masoero, aflat însă în offside și în min.14 prin Blănuță, a cărui lovitură de cap trece de puțin pe lângă poartă.
CFR n-a avut absolut nicio ocazie, fiind dominată total la posesie. Asta până în ultimul minut al reprizei, când Bic îl lovește cu cotul în figură pe Păun și Chivulete dictează penalty. Louis Munteanu ratează în primă fază, apoi reia în plasă pentru 0-1.
Repriza a doua începe cu „U” atacând în valuri poarta lui Hindrich, CFR mulțumindu-se să apere avantajul. În min.51, Masoero înscrie cu capul pentru 1-1. Același Masoero face dubla în min.59, înscriind pentru 2-1 în poarta unui Hindrich fără reacție la vreunul din goluri. Blănuță duce scorul la 3-1 cu un șut printre picioarele lui Hindrich, în min.69.
În min.83, Postolachi reduce din handicap, 3-2, după o dublă lovitură cu capul în bară.
Cu toată presiunea pusă pe poarta lui Gertmonas, CFR nu reușește să egaleze. „U” învinge cu același scor ca în tur, revenind pe prima poziție a clasamentului. „Feroviarii” nu puteau emite pretenții, jocul lor fiind mult sub așteptări.
Notele Cluj24:
„U” Cluj: Gertmonas 6 – Oancea 6, Masoero 7, Van Der Werff 6, Chipciu 7 – Oaidă 6, Simion 6 – Thiam 6, Nistor 7, Bic 6 – Blănuță 7, Mitrea 6, Ov. Popescu 5, D. Codrea 6, Silaghi 6, Miranyan 6
CFR: Hindrich 5 – Mogoș 5, Leo Bolgado 5, Matei Ilie 6, Camora 5 – Fica 5, Djokovic 5, Ad. Păun 6 – Nkololo 5, Louis Munteanu 6, Postolachi 6, Aly Abeid 5, Tachtsidis 5, Korenica 5, Kamara 4
Foto dronă: Sergiu Răzvan
CULTURA
VIDEO Ferma animalelor, altfel!Albumul Pink Floyd „Animals”, pus în scenă de clujenii de la Speak Floyd, mai ACTUAL ca niciodată
Vineri seara am avut de luat o decizie importantă: să stau acasă sau să merg la concertul clujenilor de la Speak Floyd care, cu curajul alegătorului care e convins că știe cel mai bine cu cine să voteze, s-au luat de beregată cu albumul Pink Floyd „Animals” și l-au pus în scenă la Form Space.
Spre bucuria mea, am fost eu și alte câteva sute care n-am regretat această decizie. Considerat unul dintre cele mai grele albume ever, adică dificil de reprodus din punct de vedere instrumental, Animals a reprezentat provocarea pe care a acceptat-o Sandy Deac & Co. cu naivitatea unui hoștezan care e convins că ridichile la care a folosit bălegar sunt mai bio decât cele din import, că el știe ce-a mâncat vaca și calul furnizor.
Ferma animalelor, altfel! Albumul Pink Floyd „Animals”, pus în scenă de clujenii de la Speak Floyd, mai ACTUAL ca niciodată
Acum vreo trei ani, la o discuție amicală la o „cafea” sau ce-o fi fost, Sandy îmi cerea părerea: de ce să m-apuc, de The Dark Side of the Moon sau de Animals? Cum ultimul era slăbiciunea mea, l-am vrut pus în scenă. „Măi, da’ tu știi cât e de greu ăsta? La cățăi (piesa Dogs) îmi trebuie doi chitariști…” Păi și de ce m-ai mai întrebat, zic eu… „Voiam să fiu sigur că nu-s singurul nebun care s-a gândit la el”, mi-a spus, zâmbind, Sandy.
„Am găsit al doilea chitarist!”
Anii au trecut și, surpriză, într-o zi mă pomenesc cu un mesaj de la Sandy: „Am găsit al doilea chitarist!”. Știam ce înseamnă asta. Animalele intră pe rol. Și iată că vineri am fost la concert ca să văd produsul. Care este al dracu’ de reușit!
Sandy Deac (clape, chitară, voce), Kovacs Laci (chitară), Cipri Cotfas (al doilea chitarist), Tudor „Micuțu” Pop (bass), Edi Raita (clape), Răzvan „Văvă” Rotiș (drms), Gențiana Ganea și Dudu Isabel (voce), pe scurt Speak Floyd, singurul tribute band Pink Floyd de pe la noi, au pus în scenă un show de excepție, apreciat de întreaga audiență.
Albumul original, realizat în 1977 și care s-a vrut un manifest politic al lui Roger Waters, este extrem de actual, din păcate, și azi, dacă e să analizăm climatul socio-politic de la noi, din aceste zile. Inspirat din Ferma Animalelor a lui Orwell, animalele floydiene te duc cu gândul, inevitabil, la prezent. Porci, câini, oi, oameni…
„Copchilu’ ăsta îi mai bolund ca noi”
Porcul zburător de pe coperta albumului n-a mai încăput în club, au fost însă prezente toate animalele în proiecțiile extrem de reușite de pe fundal. Sonorizarea a fost excelentă, supravegheată cu un ochi critic de Ovidiu Buhățel. Despre instrumentiști, le o kalap, cum s-ar zice, adică jos clopul! Surpriza plăcută (pentru că pe veterani îi știam deja) a fost Cipri Cotfas. După concert, Sandy mi-a zis: „Copchilu’ ăsta îi mai bolund ca noi. El a fost driverul proiectului…” Flăcăul a trecut cu brio examenul, mă refer la partea de chitări din Dogs. Bineînțeles, sprijinit de inegalabilul Laci.
Pe lângă Animals, n-au lipsit piese de pe Wish You Were Here, The Dark Side of the Moon și The Wall. La piesa Mother, mai exact la pasajul cu „Mother should I run for president/ Mother should I trust the government”, un NU urmat de huiduieli din partea publicului au colorat atmosfera.
„Ne-am dorit de multă vreme să lansăm albumul „Animals” al celor de la Pink Floyd, dar era nevoie de 2 chitariști și nu am putut începe munca până nu l-am cooptat pe Cipri Cotfas lângă Kovacs Laci, ca să ducă misiunea la bun sfârșit. Deși mai ermetic și foarte greu de interpretat, norocul nostru că, ideatic vorbind, lansarea materialului s-a produs într-un moment care se potrivește cel mai bine situația politică și socială pe care o descrie albumul. Deci, am avut mingea la fileu…”, spune Sandy.
Speak Floyd a testat Animals pe publicul clujean, un fin cunoscător al genului. Dacă e să ne luăm după reacțiile post-concert, experimentul a reușit. Dar ei nu se vor opri aici. Mai au o temă de casă dificilă… Răbdare! Nu dau încă pe goarnă. Savurați Animals cât e cald!
Foto/ Video: Speak Floyd
EVENIMENT
FOTO. Șofer ISU Cluj, 22 de ani de intervenții: Dacă nu vii aici pregătit să pui ceva de la tine, nu te apuca să te faci pompier
Plutonierul adjutant șef Daniel Boitor are aproape 27 de ani de când este pompier la ISU Cluj, din care 22 petrecuți în misiuni de intervenție, fiind cel mai experimentat conducător de autospecială și comandant de echipaj. Putea să se pensioneze în urmă cu 6 ani, dar a rămas, în continuare, pe baricade, prins de pasiunea pentru intervenții la incendii și accidente.
Daniel Boitor a fost angajat la ISU Cluj în 1 martie 1998, pe postul de bucătar, dorința și scopul său fiind, însă, să lucreze la intervenții. De mic avea acest vis, să fie pompier, văzând mașinile roșii trecând în trombă pe străzile Clujului, cu sirenele pornite, pentru a ajunge cât mai repede la un incendiu.
”Dintotdeauna mi-au plăcut mașinile”
”Lucrurile s-au așezat într-o asemenea măsură încât totul a coincis cu toate dorințele și visurile mele de când eram copil. Mi-am dorit să devin șofer de autospecială de pompieri pentru că, pentru mine, condusul mașinii e o pasiune dată de un unchi de-al meu, care era șofer.
Dintotdeauna mi-au plăcut mașinile, chestiile tehnice, și unde muncea el am făcut și școala de șoferi și am obținut permisul de conducere în 1992. Poate că puțini își stabilesc ca și scop în viață să conducă o mașină, dar pentru mine chiar a fost un scop. Sigur că a fost o satisfacție nu doar personală, ci și familială, pentru că soția mea m-a luat cu totul când ne-am căsătorit, inclusiv cu pasiunile mele pentru mașini.
În momentul în care am ajuns șofer la pompieri, am înțeles că există și partea de intervenție. Îmi place la fel de mult și să conduc autospecialele și să fac intervenție, slăbiciunea mea cea mai mare fiind pentru partea de incendii și descarcerare”, spune Boitor.
Mașini vechi din 1983
Acesta și-a amintit de partea de început a carierei la ISU Cluj când conducea vechile autospeciale cisterne de alimentare cu apă (APCA) spunând că șoferii care au reușit să conducă mașinile de atunci, pot conduce acum orice.
Primul său contact cu autospecialele de intervenție a fost în 2002 când parcul auto al ISU Cluj mai deținea mașini de pompieri produse în 1983, iar pentru că avea vechime în șofat i s-au dat pe mână mașinile mari, după ce a insistat să o conducă ”pe cea mai mare”.
Fiind mașini vechi, după fiecare intervenție șoferul meșterea la ele, mai ales pe partea de mecanică, mașinile având nevoie aproape tot timpul de reparații.
”În timp, s-a creat o legătură între mine și autospecială și, parcă pentru că simțea că mi-e dragă, nici nu mi-a cauzat mari probleme.
Eram foarte interesat de caracteristicele tehnice, mai ales de partea de transmisie și de forță la mașină. Am prins câteva serii de militari în termen, atrași de felul în care le-am explicat și m-am ocupat de ei. Când veneau atunci în armată voiau să fie în subordinea mea, pentru că auziseră de mine”, a explicat Daniel Boitor.
Prima intervenție, emoție mai mare decât la Starea Civilă
Prima intervenție, pe care și-o amintește ca și când ar fi fost ieri, a fost la un incendiu izbucnit la un acoperiș de casă, în Apahida, în 2002.
”Era noapte, era iarnă, era foarte frig afară. Am mers la ora 4,30 spre subunitate și erau minus 17 grade. M-am simțit atunci ca și în fața unui examen și poate că n-am fost atât de emoționat când am spus <<da>> la Starea Civilă, ca și atunci când am condus eu autospeciala ISU la prima intervenție.
Am fost două mașini, iar în față mergea colegul care conducea tura de serviciu și intervenția în sine, un coleg foarte bun, foarte capabil, profesionist, care știa să relaționeze foarte bine cu colegii, cu militarii. M-a marcat atunci calmul lui, deși lumea era agitată și, cumva, m-am gândit că aș vrea să pot să fiu ca și el.
Și unii zic acum că asta le place când merg cu mine la intervenție, că sunt foarte calm. Le transmit celor din echipajul pe care îl conduc siguranță, calm, încredere”, a adăugat pompierul clujean.
Alarmare în timp de noapte
Acesta recunoaște că are parte de o familie excepțională și o soție deosebită care a înțeles tot ce a trebuit să facă, în condițiile în care programul său nu se limita doar la cel de la serviciu ci trecea și dincolo de momentul în care pleca acasă.
”Am avut de foarte multe ori alarmarea subunității, nu doar la intervenții, ci pentru a se vedea timpul de răspuns, de reacție, a întregii unități în cazul unor intervenții de foarte mare amploare.
Și nu mi s-a părut niciodată prea mult ceea ce mi s-a cerut, pentru că îmi este atât de drag ceea ce fac, că nu mi se pare aproape nimic imposibil de făcut, chiar dacă e vorba și în afara timpului de serviciu și trebuie să sar din pat la ora 3 dimineața”, a precizat Daniel Boitor.
Intervenție în concediu la un accident
Toate abilitățile deprinse în cadrul ISU Cluj i-au folosit și în viața personală.
Astfel, în timp ce mergea în concediu cu familia și câteva rude undeva în județul Hunedoara, a surprins în direct producerea unui accident rutier în care au fost implicate patru mașini și în urma căruia au rezultat mai multe victime.
Clujeanul a oprit mașina, s-a dat rapid jos și a evaluat situația și a reușit să își coordoneze rudele pentru acordarea primului ajutor, soția sa fiind și asistentă medicală.
”Eu m-am dus la mașina pe care a văzut-o cea mai grav avariată. Am sunat la 112 și, ca să scurtez discuția, m-am prezentat că sunt pompier la ISU Cluj, relatându-i dispecerei ce s-a întâmplat. Când m-a întrebat ce mașini să trimită i-am spus că este nevoie de trei ambulanțe, de o autospecială de descarcerare și de una de stingere pentru că dintr-un rezervor curge combustibil.
Când am auzit sirenele că se apropie am plecat, situația era stabilizată, astfel că am simțit că nu e nevoie să rămân acolo ca să se știe neapărat cine a făcut chestia asta”, a povestit Daniel Boitor.
Și-a salvat fiul de două ori
De asemenea, procedurile medicale învățate și pe partea de acordare a primului ajutor i-au fost de folos și când a intervenit în două rânduri pentru a-și salva fiul minor, care căzuse prima oară într-o groapă și a doua oară de la mică înălțime.
Potrivit acestuia, după atâția ani de intervenții și-a dat seama că nu are nici un fel de blocaj, știind exact cum să reacționeze și cum să procedeze.
Peste 1000 de intervenții
În cariera sa de 22 de ani de șofer la ISU Cluj, Daniel Boitor a participat la peste 1000 de intervenții de stingere incendii și descarcerare, ca șofer și comandant de echipaj, străbătând peste 100.000 de kilometri.
”Autospecialele vechi erau mașini greoaie, transportau o cantitate de 9.000 – 11.000 de litri de apă, motoarele nu erau atât performante. Timpul nostru de reacție calculat era foarte lung și nu întotdeauna reușeam să ne încadrăm, pentru că, în momentul în care mașinile dădeau de deal, puteam opri și girofarul și sirenele, că toți treceau pe lângă noi. Când o luam la vale, se schimba situația în bine.
Apoi au fost aduse mașinile noi, a fost o schimbare în totalitate, avantajul cel mai mare fiind că aveam căldură în mașină…Adică, în timp ce s-a înnoit parcul auto, am ajuns să avem lucruri la care nu ne-am gândit, cum este căldura în mașină, pentru că, până atunci, nu ne gândisem la acest tip de confort.
În unele ierni era atât de frig că îngheța apa pe furtun când îl mutam de la o mașină la alta. Și atunci îi puneam pe militari să calce unul lângă altul pe furtun, să miște apa, până când dădeam drumul la apă, pentru că îngheța bocnă.
În plus, mașina nouă pe care am primit-o avea apă mai puțină, dar avea sisteme care foloseau apă mai puțină la presiune foarte mare, ceea ce conta mai mult decât cantitatea mare de apă.
Mai era și motorul, mult mai puternic, iar multe piese erau din aluminiu, mult mai ușoare, astfel că lucrurile s-au schimbat în bine”, și-a amintit pompierul.
Intervenție din mers
Fișa postului său include, pe lângă partea de șofer, și comanda echipajului de 4-5 membri și intervenția propriu-zisă la stingerea unui incendiu sau la intervenție la descarcerarea victimelor aflate într-o mașină în urma unui accident.
”Nu puteam sta deoparte. Treaba mea era să duc mașina și echipajul acolo, să le să dau drumul la apă, să le dau sculele de care au nevoie, să-i aduc înapoi, să alimentez cu apă, cu combustibil.
Dar nu puteam să fac asta. De multe ori la dispozitivul de întindere a furtunurilor aveam un sistem mai aparte pregătit pe mașină. Practic, ne-am pus punct niște strategii de eficientizare a acțiunilor noastre, pentru ca intervenția să se deruleze cât mai bine.
Am fost la un curs la Târgu Mureș la care au participat pompieri din Franța, iar unul ne-a spus că dacă ar fi aplicat modul nostru de intervenție combinat cu tehnica lor, probabil că ar fi cei mai buni pompieri din Europa.
Ei stăteau, analizau modul de intervenție mai ales pe partea de descarcerare și acordarea primului ajutor, și pierdeau secunde prețioase, or noi făceam totul din mers. Cele câteva secunde pot să facă diferență între salvarea unui om sau a bunurilor oamenilor dintr-un incendiu.
De altfel, am și participat la un concurs referitor la cine dezmembrează cel mai repede o mașină și am fost de departe mai buni decât francezii, folosind aceleași scule”, a mai povestit Daniel Boitor.
”Am meseria în sânge”
La cei 53 de ani, pompierul clujean se putea pensiona încă de acum 6 ani, la 47 de ani, dar a considerat că experiența sa poate fi benefică și pentru cei tineri.
”Am meseria asta în sânge. Încă mă mai țin balamalele, îmi iau probele sportive, nu pot renunța atât de ușor.
Dacă ar fi să o luăm legislativ, aș putea să mai rămân cam încă un an jumătate.
Numai Dumnezeu știe care va fi limita pentru mine, dar deocamdată rămân. Eu îmi cunosc limitele și i-am promis soției mele că în momentul în care ceva nu e regulă va fi punctul carierei pentru mine”, a menționat pompierul clujean.
Acesta are și un mesaj pentru tinerii care sunt interesați de o carieră în cadrul ISU Cluj spunând că meseria de pompier se face cu brațul, cu sufletul și cu mintea.
”Dacă vine cineva aici doar pentru partea financiară, va avea de suferit. Dacă nu vii pregătit să pui ceva de la tine în ceea ce faci, nu te apuca să te faci pompier”, a conchis Daniel Boitor.