Connect with us

ACTUALITATE

Statul român PIERDE 7% din PIB prin TVA şi ACHIZIŢII publice. INTERVIU vicele Cluj IT Cluster şi reprezentantul României la CEN

Publicat


homoro

Statul român pierde, în fiecare an, cel puţin 2% din PIB din cauza gestiunii superficiale a achiziţiilor publice, la care se adaugă şi pierderile prin fraudă şi corupţie, a declarat Daniel Homorodean, vicepreşedinte Cluj IT Cluster, într-un interviu acordat AGERPRES.

Specialistul este de părere că România „scapă” aproape 5% din PIB la colectarea TVA din lipsa mecanismelor de raportare şi urmărire în timp real a tranzacţiilor comerciale.

În ceea ce priveşte digitalizarea sectorului public, Daniel Homorodean, CEO Arxia, consideră că există un progres, pe două direcţii esenţiale: identitatea electronică şi reforma raportării şi urmăririi tranzacţiilor comerciale, prin SAF-T şi facturarea electronică, „deşi este lent şi insuficient de transparent”.

Acesta a menţionat că pentru unii manageri din cadrul instituţiilor publice, „transparenţa nu este bună”, iar în multe cazuri bugetul unei instituţii este tratat ca fiind „bugetul nimănui”.

Homordea este și reprezentantul României în Comitetul European pentru Standardizare (CEN), comitet tehnic specializat pentru elaborarea unui standard tehnic complet, „end-to-end”, pentru achiziţii publice electronice.

AGERPRES: Digitalizarea completă a achiziţiilor publice reprezintă un subiect tabu în România, fapt pentru care se fac paşi foarte mici în această direcţie. Care sunt motivele pentru care digitalizarea achiziţiilor publice a rămas în urmă?
Daniel Homorodean: Comisia Europeană insistă de mult timp asupra necesităţii digitalizării complete a proceselor de achiziţie publică, pentru a reduce riscurile şi pierderile generate de dificultatea controlului şi auditabilităţii acţiunilor implicate. Legislaţia care trebuie aplicată este complicată, fiecare achiziţie necesită conlucrarea şi schimbul de informaţii între mai multe persoane şi departamente, urmărirea realizării achiziţiilor planificate devine foarte dificilă când numărul acestora creşte, iar generarea de rapoarte şi auditarea sunt chinuitoare, foarte costisitoare ca timp şi predispuse la erori.

În aceste condiţii, pare surprinzător că activităţile de planificare, urmărire şi raportare a achiziţiilor se derulează în continuare în mod primitiv, folosind cel mult un fişier Excel care nici măcar nu este partajat. Nici nu ne trece prin minte să mai ţinem contabilitatea în Excel şi nu într-un program specializat, dar totuşi gestiunea achiziţiilor publice, o activitate de complexitate foarte mare şi cu consecinţe financiare semnificative, este menţinută în general într-o formă tradiţională nedigitalizată.

Motivele acestei înapoieri generalizate sunt multiple, nu doar în România. Managementul superior, şi uneori decidentul politic, nu realizează gravitatea problemei, pierderile generate de lipsa controlului, de greşelile umane care nu sunt văzute la timp şi de cheltuielile inutile sau arbitrare realizate de multe ori instituţii. S-a creat percepţia falsă că existenţa unei platforme naţionale centrale pentru execuţia achiziţiilor publice, adică platforma SEAP, rezolvă problema, când de fapt ea tratează doar vârful icebergului, ignorând procesul de planificare şi urmărire a planului, derularea contractelor, şi mai ales schimbul de informaţii din cadrul instituţiei.

De asemenea, complexitatea activităţii şi a legislaţiei a fost descurajantă pentru specificarea şi implementarea unor sisteme. Comisia Europeană a înţeles acest pericol şi, în 2015, Comitetul European pentru Standardizare (CEN) a format un comitet tehnic specializat pentru elaborarea unui standard tehnic complet, „end-to-end”, pentru achiziţii publice electronice. România este reprezentată în acest comitet încă de la formarea sa, prin persoana mea. Deşi standardul este încă în lucru, principiul probat de acest demers este valoros: complexitatea nu este o piedică pentru stabilirea unui model tehnic, necesită doar o abordare judicioasă.

Nu în ultimul rând, pentru unii manageri din cadrul instituţiilor publice, „transparenţa nu este bună”. Deşi vorbim de bani publici şi de reguli clare, în multe cazuri bugetul instituţiei a fost tratat ca fiind „bugetul nimănui”, o resursă din care unii se pot servi, atât timp cât pierderile generate nu sunt foarte vizibile, dar uneori, cu dezinvoltura, chiar şi când aceste pierderi sunt considerabile.

AGERPRES: La cât se ridică pierderile pentru România din cauza întârzierilor privind digitalizarea achiziţiilor publice şi nu numai, ci şi a serviciilor publice?
Daniel Homorodean: Pentru a înţelege ce pierdem, trebuie să pornim de la obiectivul general al digitalizării serviciilor publice. Acesta are, în esenţă, un nivel mai ridicat de satisfacţie, confort şi securitate pentru cetăţeni, tradus prin mai puţin timp pierdut, mai puţin efort şi mai puţine drumuri necesare pentru a beneficia de serviciile statului în care îţi plăteşti taxele, respectiv mai puţin timp pierdut de companii pentru raportări şi mai mare eficienţă în cheltuirea banului public.

Cea mai importantă pierdere generată de întârzierea digitalizării este aceea de oportunitate – cetăţenii şi companiile noastre cheltuie timp preţios în hăţişurile birocratice în loc să acceseze oportunităţi şi să genereze valoare, ceea ce ne penalizează grav competitivitatea pe piaţa globală, frustrarea unei calităţi scăzute a unor servicii publice de bază împinge încă mulţi conaţionali să caute o viaţă mai bună în alte părţi, iar risipa bugetară, voită sau din neatenţie, se menţine la cote extrem de ridicate.

Concret, statul pierde anual aproape 5% din PIB prin incapacitatea de a colecta TVA datorită lipsei mecanismelor de raportare şi urmărire în timp real a tranzacţiilor comerciale, cel puţin 2% din PIB se pierd prin gestiunea foarte superficială a achiziţiilor publice, la care se adaugă şi pierderile prin fraudă şi corupţie, iar cantitatea uriaşă de timp pe care o cheltuie funcţionarii instituţionali plimbând hârtii şi căutând informaţii în dosarele tipărite scapă oricărei capacităţi de estimare.

La capătul acestor înlănţuiri, se află atât cetăţenii, cât şi companiile. Fiecare dintre noi, ca cetăţean sau antreprenor, se confruntă zi de zi cu efectele acestor pierderi.

AGERPRES: Raportul de ţară DESI pentru România realizat în 2020 de Comisia Europeană ne postează pe locul 26 din 28 în ierarhia privind digitalizarea serviciilor publice. De atunci şi până acum s-au mai făcut, totuşi, progrese, iar unul dintre exemple ar fi Ghişeul.ro. Care credeţi că sunt proiectele ce ar da cu adevărat valoare adăugată serviciilor publice?
Daniel Homorodean: Putem spune, cu amară ironie, că în 2021 am făcut progrese consemnate în raportul DESI publicat în noiembrie – acum suntem campioni incontestabili, fiind primii, însă privind de la coada clasamentului, din păcate. Ne-au depăşit toţi, pentru că probabil fiecare altă ţară a făcut câte ceva în privinţa asta. Faptul că a crescut substanţial utilizarea platformei ghişeul.ro nu este meritul statului român, ci consecinţa presiunii aşteptărilor cetăţenilor de a putea face plăţi către stat fără a pierde vremea pe drumuri.

În mod real avem prea puţin progres al proiectelor de digitalizare a serviciilor publice în ultimii doi ani, cu multe proiecte importante amânate în mod repetat, printre cele mai importante fiind punctul de contact unic electronic şi cloud-ul guvernamental. Există progres, deşi este lent, şi insuficient de transparent, pe două direcţii esenţiale – identitatea electronică şi reforma raportării şi urmăririi tranzacţiilor comerciale, prin SAF-T şi facturarea electronică.

AGERPRES: Ce avantaje ar aduce o mai mare acoperire a digitalizării achiziţiilor publice?
Daniel Homorodean: Digitalizarea completă a achiziţiilor publice ar transforma în normalitate elemente, care acum sunt doar un vis frumos în cazul majorităţii instituţiilor. În primul rând, vorbim despre reducerea pierderilor financiare şi riscurilor de impunere a penalităţilor. Foarte multe corecţii financiare aplicate proiectelor finanţate din fonduri europene în instituţiile publice se datorează greşelilor care puteau fi evitate dacă informaţiile despre planificarea şi execuţia achiziţiilor erau uşor accesibile celor care luau decizia de achiziţie.

În ceea ce priveşte controlul, prin vizibilitatea informaţiilor la nivelul managementului instituţiei se reduc direct cheltuielile care nu sunt necesare, arbitrare sau abuzive. Se vede uşor cine, când, ce a solicitat să fie achiziţionat, cu ce justificare, cine când a aprobat achiziţia, cum se compară planificarea cu realizarea efectivă în orice moment, care sunt achiziţiile întârziate, ce economii s-au realizat şi ce sume se pot redistribui, cât a fost livrat din ceea ce s-a solicitat iniţial.

Dacă vorbim de auditabilitate, acum, pentru un raport cerut de un organ de control se lucrează şi trei zile la colectarea şi corelarea datelor, cu teama că se vor găsi greşeli care nu au putut fi identificate la timp. Vizita anunţată a Curţii de Conturi este traumatizantă pentru managerii de instituţie, care nu au acces la date şi se întreabă ce penalităţi li se vor impune datorită problemelor care vor fi descoperite.

Legat de transparenţă, deşi legislaţia obligă publicarea rezultatului tuturor achiziţiilor publice, formatele de publicare sunt descurajante pentru orice analiză, mai ales pentru una în timp real. Dacă informaţia ar fi accesibilă într-o formă procesabilă automat imediat după consemnarea atribuirii sau efectuarea achiziţiei, atât organele de control, cât şi societatea civilă ar avea instrumentele pentru a evidenţia mult mai repede eventualele nereguli şi pentru a descuraja astfel abuzurile.

AGERPRES: De ce credeţi că nu s-a dorit şi încă există o tendinţă de reprimare pentru a apela la achiziţii publice complet digitalizate? Reprezintă transparenţa acestui tip de achiziţii un impediment în acordarea unor contracte?
Daniel Homorodean: Managerii instituţiilor, care ar beneficia imediat de mai mult control, mai puţine pierderi şi mai mulţi bani disponibili pentru investiţii relevante, nu au realizat încă, cu câteva excepţii, că această digitalizare le aduce avantaje directe şi le permite să ia decizii mai rapid şi mai mai eficient, sau chiar că această digitalizare este posibilă şi că există soluţii în piaţă pentru asta, aşa cum sunt şi pentru contabilitate, şi pentru resurse umane, sau managementul proiectelor. Există aplicaţii şi pentru achiziţiile publice, şi sunt accesibile financiar oricărei instituţii. Compania noastră are experienţă semnificativă în acest domeniu şi sunt oricând disponibil pentru a discuta cu oricine este interesat de soluţii concrete şi practice.

Pe de altă parte, trebuie să spunem că, din păcate, lipsa de transparenţă a fost folosită pentru a acoperi abuzuri, favorizarea necompetitivă a unor furnizori, cheltuieli realizate în folos personal din banul public, sau chiar acţiuni de fraudă şi corupţie. Pentru cei obişnuiţi să utilizeze astfel de practici, digitalizarea şi accesibilizarea informaţiilor este în mod sigur un duşman.

AGERPRES: România s-a angajat că urmărească în PNRR patru mari direcţii prin digitalizare – cloud guvernamental, interconectivitate între toate instituţiile mari ale statului, securitatea cibernetică şi creşterea abilităţilor de utilizare a spaţiului digital. Consideraţi că suntem stăpâni pe situaţie?
Daniel Homorodean: Din păcate, instabilitatea politică a ultimei părţi a anului 2021 şi dificultăţile de comunicare între instituţii care au precedat-o din 2020 au penalizat puternic capacitatea statului de a pregăti aceste proiecte majore şi de a putea menţine calendarul negociat cu Comisia Europeană. Suntem în întârziere semnificativă cu toate proiectele importante şi rămâne de văzut dacă vom putea recupera defazajul, cu riscul de a pierde posibilitatea de a utiliza o parte din fondurile alocate prin PNRR. Aş sublinia însă că proiectele majore amintite, precum şi punctul de contact unic electronic sau facturarea electronică, nu sunt proiecte noi, ele sunt cunoscute ca fiind priorităţi naţionale încă din 2019. Nu ar fi fost nevoie să aşteptăm PNRR pentru a specifica modul în care acestea trebuie să fie implementate.

AGERPRES: Vom putea atinge aceste ţinte până în 2026, cum estimează autorităţile de la Bucureşti?
Daniel Homorodean: Ne dorim cu toţii, sunt convins, ca acest lucru să se realizeze. Pornim acum cu o întârziere care ne determină să fim sceptici privind posibilitatea de recuperare, în condiţiile în care ar trebui să vedem o gestiune şi capacitate de implementare a proiectelor la un nivel cu mult mai eficient decât s-a putut realiza în ultimii ani. Cu toate acestea, proiectele majore amintite mai sus vor fi implementate în următorii ani, realizarea lor fiind asumată în relaţia cu Comisia Europeană, dar şi impusă de necesitatea alinierii competitive a României în Europa.

Digitalizarea sectorului public nu este doar benefică, ea este obligatorie. Riscul la care trebuie să fim atenţi este legat de calitatea şi eficienţa acestor implementări, pe care nu ne dorim doar să le bifăm, ci de care trebuie să beneficiem cu toţii.

AGERPRES: Compania pe care o conduceţi a derulat proiecte importante în domeniul digitalizării în România, dar şi în Africa şi America de Sud, atât în sectorul guvernamental, cât şi în domeniul industriei bancare şi al celei logistice. Ce planuri aveţi pentru următorii ani?
Daniel Homorodean: Sistemul informatic pentru gestiunea achiziţiilor publice şi a contractelor dezvoltat de Arxia a fost implementat de instituţii din toate domeniile, de la universităţi, cum ar fi Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie din Târgu Mureş, până la Aeroportul Internaţional Sibiu, Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, Direcţii Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) judeţene, DSP judeţene, spitale, biblioteci, instituţii de cultură şi primării din ţară. De asemenea, sistemul informatic implementat de noi pentru urmărirea derulării proiectelor de investiţii finanţate a sprijinit primăriile din regiunea nord vest a ţării, în relaţie cu Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest ca organism intermediar pentru programul Programul Operaţional Regional (POR).

În perioada 2019-2020, am sprijinit guvernul Rwandei să dezvolte şi să implementeze strategia de standardizare a portalurilor web instituţionale la nivelul întregii ţări, să asigure instruirea a 20 de specialişti dezvoltatori şi să realizeze implementarea tehnică a site-urilor guvernamentale. Până în prezent au fost relansate peste 150 de site-uri web instituţionale ca urmare a acelui program. Am extins colaborarea în Rwanda prin consultanţă şi suport către agenţia naţională pentru digitalizare, în domeniul arhitecturilor software şi a interoperabilităţii, iar din 2020 derulăm în ţara africană un proiect de asistenţă şi transfer de cunoştinţe în domeniul inteligenţei artificiale şi a implementării de asistenţi virtuali.

Pieţele emergente şi în curs de dezvoltare reprezintă o foarte mare oportunitate pentru viitor pentru industria IT. Guvernele lor trebuie să se digitalizeze rapid. Un procent tot mai mare al populaţiei are acces la internet şi tot mai multe companii locale se informatizează. În acest context vor fi multe proiecte de implementat. Sper să vedem tot mai multe companii IT din România care să perceapă această oportunitate şi să ni se alăture.

În perioada următoare ne vom consolida activitatea în Africa de est, mai ales în Uganda şi Rwanda, precum şi în Chile şi în Peru. Avem în perspectivă mai multe pieţe noi, pe care deja le-am explorat prin călătorii de afaceri şi dialog cu ecosistemul local, atât instituţii guvernamentale cât şi industria IT locală. Avem în plan să deschidem un birou în Orientul Mijlociu, în Dubai, şi în acest an să realizăm călătorii pentru dezvoltarea de parteneriate în America Centrală, Indonezia, Etiopia şi Ghana.

Suntem deschişi la colaborare cu alte companii din România care ar fi interesate de aceste pieţe. Considerăm că experienţa pe care am reuşit să o dezvoltăm în aceşti ani şi cunoaşterea pe care am acumulat-o referitoare la pieţe aflate în creştere trebuie împărtăşite, pentru ca, în timp să împărtăşim cu toţii succesele unor implementări reuşite.

Sursa: Agerpres

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Violența domestică e în floare la Cluj. Peste 900 de apeluri la poliție în doar 6 luni

Publicat

De

Poliția Cluj

În primele șase luni ale acestui an, în județul Cluj au fost sesizate cele mai multe acte de violență domestică de până acum.

Tot în primele 6 luni ale anului au fost emise peste 400 de ordine de protecție ale victimelor violențelor în familie.

Violența domestică e în floare la Cluj. Peste 900 de apeluri la poliție în doar 6 luni

909 cazuri de violență domestică au fost sesizate în primele șase luni din anul 2024, cele mai multe, potrivit unui raport al Inspectoratului de Poliție Cluj.

Dintre acestea 537 au fost infracţiuni de lovirea sau alte violenţe.

De asemenea, în 57 de cazuri a fost vorbade abandon de familie şi au fost înregistrate și 83 de infracţiuni de ameninţare.

Peste 400 de ordine de protecție emise la Cluj

În șase luni, au fost emise peste 400 de ordine de protecție ale victimelor violenței domestice, conform IPJ Cluj.

Este vorba de 215 ordine de protecție provizorii și de 187 de ordine de protecţie.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. REVOLTĂTOR. Zeci de turiști blocați pe Aeroportul Cluj au primit sandvișuri EXPIRATE

Publicat

De

Sandvișuri expirate

Zeci de pasageri, care sunt blocați pentru mai bine de 10 ore pe Aeroportul Cluj au primit sandvișuri expirate.

Oamenii veniți de peste tot din țară trebuiau să fie deja în Cipru, dar zborul a fost amânat de două ori.

REVOLTĂTOR. Zeci de turiști blocați pe Aeroportul Cluj au primit sandvișuri EXPIRATE

Oamenii, care trebuia să fie acum pe plajă sunt revoltați, dar nu atât de mult pentru faptul că avionul spre Larnaca întâziere, cât pentru acela că au primit câte o sticlă de apă și sandvișuri expirate de câteva zile.

“Trebuia să plecăm la ora 11.35. Eu nu sunt din Cluj, am venit la aeroport la ora 8.35 așa cum ni s-a spus. Am făcut check-in-ul, dar apoi am fost informați că avionul are întârziere până la ora 16.35”, a declarat pentru Cluj.24.ro unul dintre pasageri.

După ce au sunat la agenția de turism, au aflat că zborul a fost întârziat a doua oară, iar ora de plecare spre Larnaca este 21.40.

Pentru că trebuie să stea în aeroport atâtea ore, oamenii au primit apă și sandvișuri, însă mâncarea e expirată.

“Pe eticheta sanvișului pe care l-am primit eu scrie că expiră în data de 20 iulie. La alți pasageri era lipit peste o altă etichetă pe care scria 26 iulie.

E incredibil. Este aici o doamnă cu 4 copii mici. Sunt și alți oameni cu copii”, a mai spus pasagerul.

Au sesizat protecția consumatorilor

Oamenii s-au revoltat, dar tot ce au putut afla de la personalul aroportului este că responsabilă pentru mâncare e firma de catering.

Pasagerii au sunat la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor și li s-a trransmis să facă o sesizare online, și să atașeze și poze.

Turiștii, care plecă în vacanțe prin mai multe agenții de turism speră acum ca avionul companiei High Sky să plece măcar la ora 21.40.

Din informațiile turiștilor care așteptă în aeroport, sunt două aeronave care zboară pe această rută, iar una ar fi defectă.

 

 

 

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

CFR Cluj revine în Europa. Primul MECI în Conference League e cu Neman Grodno (Belarus)

Publicat

cfrr

CFR Cluj revine în Europa. Primul meci în turul 2 preliminar al Conference League e cu Neman Grodno din Belarus, joi, de la 20.30, în Gruia.

„EUROPA, NE-AM ÎNTORS!

CFRiști, ne revedem în Gruia pentru meciul din Turul 2 preliminar al UEFA Conference League! Vă așteptăm în număr cât mai mare să îi susțineți pe băieții noștri în duelul cu Neman Grodno de joi, 25 iulie, de la ora 20:30”, scrie pe pagina de Facebook a clubului.

CFR Cluj revine în Europa. Primul MECI în Conference League e cu Neman Grodno (Belarus)

În cazul în care va trece de Neman, CFR va da piept cu pierzătoarea din „dubla” de Europa League dintre Braga și Maccabi Petach Tikva.

La fel ca și în cazul Craiovei, „feroviarii” speră să evite un „blockbuster” cu lusitanii, cei care au un lot cotat la aproximativ 130 milioane de euro, stabilindu-se a fi de ani buni, a patra cea mai bună echipă a Portugaliei, după triumviratul Benfica-Porto-Sporting. Cu toate acestea, nici israelienii nu sunt de neglijat. Aceștia au pierdut Supercupa chiar în fața adversarilor celor de la FCSB din turul doi preliminar de Champions League, Maccabi Tel Aviv, scor 0-2.

Au un lot cotat la 8 milioane de euro, însă au câștigat Cupa în sezonul trecut, deci pot pune probleme, ținând cont că respectivul parcurs, au eliminat Maccabi Tel Aviv sau Hapoel Beer Sheva.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Medicamentele viitorului, create în noul Centru de Cercetare privind Dezvoltarea Medicamentului al UMFIH Cluj

Publicat

De

Centrul dezvoltarea medicamentului

Centrul de Cercetare privind Dezvoltarea Medicamentului a fost inaugurat, marți, de Universitatea de Medicină și Farmacie ”Iuliu Hațieganu” (UMFIH) Cluj-Napoca, instituție care a modernizat și transformat clădirea Farmaciei B.

Rectorul UMFIH Cluj-Napoca, Anca Buzoianu, a declarat că valoarea investiției a fost de peste 30 de milioane de lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene și din fonduri proprii ale universității.

Clădirea datează din anul 1913

”Inaugurăm Centrul de Cercetare privind Dezvoltarea Medicamentului, un proiect pe care fiecare dintre noi l-a avut în suflet, cu care mi-am început primul mandat de rector. Proiectul nu a fost ușor, dar a fost finalizat acum cu succes.

Edificiul este unul emblematic pentru UMFIH, clădirea Farmacia B fiind construită în anul 1913, iar lucrările de modernizare au început în anul 2020. Investiția este una semnificativă, de 30,2 milioane de lei.

Aici au fost amenajate 13 laboratoare de cercetare, 5 laboratoare didactice, 6 săli de lucrări practice și 10 birouri pentru doctoranzi, asistenți, șefi de lucrări și profesori, fiind creată o infrastructură foarte modernă, cu acces și pentru persoane cu dizabilități”, a spus Buzoianu.

Echipamentele noului centru sunt de ultimă generație, unele în premieră în România, iar în cadrul noului centru există resurse digitalizate actualizate pentru studenții Facultății de Farmacie al universității, rezidenților și masteranzilor de la programele de studii axate pe industria farmaceutică, dar și doctoranzilor din domeniile tehnologie farmaceutică, biofarmacie, chimie farmaceutică și chimie organică.

Dotări de top pentru cercetare

”Această investiție strategică este și în viitorul nostru ca universitate și ne va ajuta să ne consolidăm statutul de lider al educației și cercetării medicale și farmaceutice din România.

Ca să ne menținem în topul cercetării românești, aveam nevoie de un astfel de centru, cu facilități de cercetare de ultimă oră. Investiția în cercetare este scumpă, dar își merită costurile, deoarece rezultatele nu vor întârzia să apară.

Dezvoltarea medicamentului este un domeniu în plină ascensiune, care ne va aduce multe proiecte în viitor.

Putem spune, fără să exagerăm, că medicamentele viitorului se creează la UMFIH Cluj-Napoca. Avem cercetători de top care au dorința să se implice în cercetări în acest domeniu, iar în acest moment avem și cu ce, astfel încât să ne aliniem la rezultatele internaționale.

Cercetarea în domeniul medicamentului este una dinamică, se dezvoltă foarte rapid și trebuie să ținem pasul cu acest ritm. Noul centru va contribui la dezvoltarea de noi medicamente și tehnologii medicale”, a precizat rectorul UMFIH Cluj.

Potrivit acesteia, noile dotări permit transferul tehnologic către industria farmaceutică, fiind derulate parteneriate cu jucători importanți din județul Cluj de pe această piață, inclusiv pe învățământ dual, pentru formarea de tehnicieni pentru industria farmaceutică.

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax