Connect with us

ACTUALITATE

Statul român PIERDE 7% din PIB prin TVA şi ACHIZIŢII publice. INTERVIU vicele Cluj IT Cluster şi reprezentantul României la CEN

Publicat


homoro

Statul român pierde, în fiecare an, cel puţin 2% din PIB din cauza gestiunii superficiale a achiziţiilor publice, la care se adaugă şi pierderile prin fraudă şi corupţie, a declarat Daniel Homorodean, vicepreşedinte Cluj IT Cluster, într-un interviu acordat AGERPRES.

Specialistul este de părere că România „scapă” aproape 5% din PIB la colectarea TVA din lipsa mecanismelor de raportare şi urmărire în timp real a tranzacţiilor comerciale.

În ceea ce priveşte digitalizarea sectorului public, Daniel Homorodean, CEO Arxia, consideră că există un progres, pe două direcţii esenţiale: identitatea electronică şi reforma raportării şi urmăririi tranzacţiilor comerciale, prin SAF-T şi facturarea electronică, „deşi este lent şi insuficient de transparent”.

Acesta a menţionat că pentru unii manageri din cadrul instituţiilor publice, „transparenţa nu este bună”, iar în multe cazuri bugetul unei instituţii este tratat ca fiind „bugetul nimănui”.

Homordea este și reprezentantul României în Comitetul European pentru Standardizare (CEN), comitet tehnic specializat pentru elaborarea unui standard tehnic complet, „end-to-end”, pentru achiziţii publice electronice.

AGERPRES: Digitalizarea completă a achiziţiilor publice reprezintă un subiect tabu în România, fapt pentru care se fac paşi foarte mici în această direcţie. Care sunt motivele pentru care digitalizarea achiziţiilor publice a rămas în urmă?
Daniel Homorodean: Comisia Europeană insistă de mult timp asupra necesităţii digitalizării complete a proceselor de achiziţie publică, pentru a reduce riscurile şi pierderile generate de dificultatea controlului şi auditabilităţii acţiunilor implicate. Legislaţia care trebuie aplicată este complicată, fiecare achiziţie necesită conlucrarea şi schimbul de informaţii între mai multe persoane şi departamente, urmărirea realizării achiziţiilor planificate devine foarte dificilă când numărul acestora creşte, iar generarea de rapoarte şi auditarea sunt chinuitoare, foarte costisitoare ca timp şi predispuse la erori.

În aceste condiţii, pare surprinzător că activităţile de planificare, urmărire şi raportare a achiziţiilor se derulează în continuare în mod primitiv, folosind cel mult un fişier Excel care nici măcar nu este partajat. Nici nu ne trece prin minte să mai ţinem contabilitatea în Excel şi nu într-un program specializat, dar totuşi gestiunea achiziţiilor publice, o activitate de complexitate foarte mare şi cu consecinţe financiare semnificative, este menţinută în general într-o formă tradiţională nedigitalizată.

Motivele acestei înapoieri generalizate sunt multiple, nu doar în România. Managementul superior, şi uneori decidentul politic, nu realizează gravitatea problemei, pierderile generate de lipsa controlului, de greşelile umane care nu sunt văzute la timp şi de cheltuielile inutile sau arbitrare realizate de multe ori instituţii. S-a creat percepţia falsă că existenţa unei platforme naţionale centrale pentru execuţia achiziţiilor publice, adică platforma SEAP, rezolvă problema, când de fapt ea tratează doar vârful icebergului, ignorând procesul de planificare şi urmărire a planului, derularea contractelor, şi mai ales schimbul de informaţii din cadrul instituţiei.

De asemenea, complexitatea activităţii şi a legislaţiei a fost descurajantă pentru specificarea şi implementarea unor sisteme. Comisia Europeană a înţeles acest pericol şi, în 2015, Comitetul European pentru Standardizare (CEN) a format un comitet tehnic specializat pentru elaborarea unui standard tehnic complet, „end-to-end”, pentru achiziţii publice electronice. România este reprezentată în acest comitet încă de la formarea sa, prin persoana mea. Deşi standardul este încă în lucru, principiul probat de acest demers este valoros: complexitatea nu este o piedică pentru stabilirea unui model tehnic, necesită doar o abordare judicioasă.

Nu în ultimul rând, pentru unii manageri din cadrul instituţiilor publice, „transparenţa nu este bună”. Deşi vorbim de bani publici şi de reguli clare, în multe cazuri bugetul instituţiei a fost tratat ca fiind „bugetul nimănui”, o resursă din care unii se pot servi, atât timp cât pierderile generate nu sunt foarte vizibile, dar uneori, cu dezinvoltura, chiar şi când aceste pierderi sunt considerabile.

AGERPRES: La cât se ridică pierderile pentru România din cauza întârzierilor privind digitalizarea achiziţiilor publice şi nu numai, ci şi a serviciilor publice?
Daniel Homorodean: Pentru a înţelege ce pierdem, trebuie să pornim de la obiectivul general al digitalizării serviciilor publice. Acesta are, în esenţă, un nivel mai ridicat de satisfacţie, confort şi securitate pentru cetăţeni, tradus prin mai puţin timp pierdut, mai puţin efort şi mai puţine drumuri necesare pentru a beneficia de serviciile statului în care îţi plăteşti taxele, respectiv mai puţin timp pierdut de companii pentru raportări şi mai mare eficienţă în cheltuirea banului public.

Cea mai importantă pierdere generată de întârzierea digitalizării este aceea de oportunitate – cetăţenii şi companiile noastre cheltuie timp preţios în hăţişurile birocratice în loc să acceseze oportunităţi şi să genereze valoare, ceea ce ne penalizează grav competitivitatea pe piaţa globală, frustrarea unei calităţi scăzute a unor servicii publice de bază împinge încă mulţi conaţionali să caute o viaţă mai bună în alte părţi, iar risipa bugetară, voită sau din neatenţie, se menţine la cote extrem de ridicate.

Concret, statul pierde anual aproape 5% din PIB prin incapacitatea de a colecta TVA datorită lipsei mecanismelor de raportare şi urmărire în timp real a tranzacţiilor comerciale, cel puţin 2% din PIB se pierd prin gestiunea foarte superficială a achiziţiilor publice, la care se adaugă şi pierderile prin fraudă şi corupţie, iar cantitatea uriaşă de timp pe care o cheltuie funcţionarii instituţionali plimbând hârtii şi căutând informaţii în dosarele tipărite scapă oricărei capacităţi de estimare.

La capătul acestor înlănţuiri, se află atât cetăţenii, cât şi companiile. Fiecare dintre noi, ca cetăţean sau antreprenor, se confruntă zi de zi cu efectele acestor pierderi.

AGERPRES: Raportul de ţară DESI pentru România realizat în 2020 de Comisia Europeană ne postează pe locul 26 din 28 în ierarhia privind digitalizarea serviciilor publice. De atunci şi până acum s-au mai făcut, totuşi, progrese, iar unul dintre exemple ar fi Ghişeul.ro. Care credeţi că sunt proiectele ce ar da cu adevărat valoare adăugată serviciilor publice?
Daniel Homorodean: Putem spune, cu amară ironie, că în 2021 am făcut progrese consemnate în raportul DESI publicat în noiembrie – acum suntem campioni incontestabili, fiind primii, însă privind de la coada clasamentului, din păcate. Ne-au depăşit toţi, pentru că probabil fiecare altă ţară a făcut câte ceva în privinţa asta. Faptul că a crescut substanţial utilizarea platformei ghişeul.ro nu este meritul statului român, ci consecinţa presiunii aşteptărilor cetăţenilor de a putea face plăţi către stat fără a pierde vremea pe drumuri.

În mod real avem prea puţin progres al proiectelor de digitalizare a serviciilor publice în ultimii doi ani, cu multe proiecte importante amânate în mod repetat, printre cele mai importante fiind punctul de contact unic electronic şi cloud-ul guvernamental. Există progres, deşi este lent, şi insuficient de transparent, pe două direcţii esenţiale – identitatea electronică şi reforma raportării şi urmăririi tranzacţiilor comerciale, prin SAF-T şi facturarea electronică.

AGERPRES: Ce avantaje ar aduce o mai mare acoperire a digitalizării achiziţiilor publice?
Daniel Homorodean: Digitalizarea completă a achiziţiilor publice ar transforma în normalitate elemente, care acum sunt doar un vis frumos în cazul majorităţii instituţiilor. În primul rând, vorbim despre reducerea pierderilor financiare şi riscurilor de impunere a penalităţilor. Foarte multe corecţii financiare aplicate proiectelor finanţate din fonduri europene în instituţiile publice se datorează greşelilor care puteau fi evitate dacă informaţiile despre planificarea şi execuţia achiziţiilor erau uşor accesibile celor care luau decizia de achiziţie.

În ceea ce priveşte controlul, prin vizibilitatea informaţiilor la nivelul managementului instituţiei se reduc direct cheltuielile care nu sunt necesare, arbitrare sau abuzive. Se vede uşor cine, când, ce a solicitat să fie achiziţionat, cu ce justificare, cine când a aprobat achiziţia, cum se compară planificarea cu realizarea efectivă în orice moment, care sunt achiziţiile întârziate, ce economii s-au realizat şi ce sume se pot redistribui, cât a fost livrat din ceea ce s-a solicitat iniţial.

Dacă vorbim de auditabilitate, acum, pentru un raport cerut de un organ de control se lucrează şi trei zile la colectarea şi corelarea datelor, cu teama că se vor găsi greşeli care nu au putut fi identificate la timp. Vizita anunţată a Curţii de Conturi este traumatizantă pentru managerii de instituţie, care nu au acces la date şi se întreabă ce penalităţi li se vor impune datorită problemelor care vor fi descoperite.

Legat de transparenţă, deşi legislaţia obligă publicarea rezultatului tuturor achiziţiilor publice, formatele de publicare sunt descurajante pentru orice analiză, mai ales pentru una în timp real. Dacă informaţia ar fi accesibilă într-o formă procesabilă automat imediat după consemnarea atribuirii sau efectuarea achiziţiei, atât organele de control, cât şi societatea civilă ar avea instrumentele pentru a evidenţia mult mai repede eventualele nereguli şi pentru a descuraja astfel abuzurile.

AGERPRES: De ce credeţi că nu s-a dorit şi încă există o tendinţă de reprimare pentru a apela la achiziţii publice complet digitalizate? Reprezintă transparenţa acestui tip de achiziţii un impediment în acordarea unor contracte?
Daniel Homorodean: Managerii instituţiilor, care ar beneficia imediat de mai mult control, mai puţine pierderi şi mai mulţi bani disponibili pentru investiţii relevante, nu au realizat încă, cu câteva excepţii, că această digitalizare le aduce avantaje directe şi le permite să ia decizii mai rapid şi mai mai eficient, sau chiar că această digitalizare este posibilă şi că există soluţii în piaţă pentru asta, aşa cum sunt şi pentru contabilitate, şi pentru resurse umane, sau managementul proiectelor. Există aplicaţii şi pentru achiziţiile publice, şi sunt accesibile financiar oricărei instituţii. Compania noastră are experienţă semnificativă în acest domeniu şi sunt oricând disponibil pentru a discuta cu oricine este interesat de soluţii concrete şi practice.

Pe de altă parte, trebuie să spunem că, din păcate, lipsa de transparenţă a fost folosită pentru a acoperi abuzuri, favorizarea necompetitivă a unor furnizori, cheltuieli realizate în folos personal din banul public, sau chiar acţiuni de fraudă şi corupţie. Pentru cei obişnuiţi să utilizeze astfel de practici, digitalizarea şi accesibilizarea informaţiilor este în mod sigur un duşman.

AGERPRES: România s-a angajat că urmărească în PNRR patru mari direcţii prin digitalizare – cloud guvernamental, interconectivitate între toate instituţiile mari ale statului, securitatea cibernetică şi creşterea abilităţilor de utilizare a spaţiului digital. Consideraţi că suntem stăpâni pe situaţie?
Daniel Homorodean: Din păcate, instabilitatea politică a ultimei părţi a anului 2021 şi dificultăţile de comunicare între instituţii care au precedat-o din 2020 au penalizat puternic capacitatea statului de a pregăti aceste proiecte majore şi de a putea menţine calendarul negociat cu Comisia Europeană. Suntem în întârziere semnificativă cu toate proiectele importante şi rămâne de văzut dacă vom putea recupera defazajul, cu riscul de a pierde posibilitatea de a utiliza o parte din fondurile alocate prin PNRR. Aş sublinia însă că proiectele majore amintite, precum şi punctul de contact unic electronic sau facturarea electronică, nu sunt proiecte noi, ele sunt cunoscute ca fiind priorităţi naţionale încă din 2019. Nu ar fi fost nevoie să aşteptăm PNRR pentru a specifica modul în care acestea trebuie să fie implementate.

AGERPRES: Vom putea atinge aceste ţinte până în 2026, cum estimează autorităţile de la Bucureşti?
Daniel Homorodean: Ne dorim cu toţii, sunt convins, ca acest lucru să se realizeze. Pornim acum cu o întârziere care ne determină să fim sceptici privind posibilitatea de recuperare, în condiţiile în care ar trebui să vedem o gestiune şi capacitate de implementare a proiectelor la un nivel cu mult mai eficient decât s-a putut realiza în ultimii ani. Cu toate acestea, proiectele majore amintite mai sus vor fi implementate în următorii ani, realizarea lor fiind asumată în relaţia cu Comisia Europeană, dar şi impusă de necesitatea alinierii competitive a României în Europa.

Digitalizarea sectorului public nu este doar benefică, ea este obligatorie. Riscul la care trebuie să fim atenţi este legat de calitatea şi eficienţa acestor implementări, pe care nu ne dorim doar să le bifăm, ci de care trebuie să beneficiem cu toţii.

AGERPRES: Compania pe care o conduceţi a derulat proiecte importante în domeniul digitalizării în România, dar şi în Africa şi America de Sud, atât în sectorul guvernamental, cât şi în domeniul industriei bancare şi al celei logistice. Ce planuri aveţi pentru următorii ani?
Daniel Homorodean: Sistemul informatic pentru gestiunea achiziţiilor publice şi a contractelor dezvoltat de Arxia a fost implementat de instituţii din toate domeniile, de la universităţi, cum ar fi Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie din Târgu Mureş, până la Aeroportul Internaţional Sibiu, Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, Direcţii Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) judeţene, DSP judeţene, spitale, biblioteci, instituţii de cultură şi primării din ţară. De asemenea, sistemul informatic implementat de noi pentru urmărirea derulării proiectelor de investiţii finanţate a sprijinit primăriile din regiunea nord vest a ţării, în relaţie cu Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest ca organism intermediar pentru programul Programul Operaţional Regional (POR).

În perioada 2019-2020, am sprijinit guvernul Rwandei să dezvolte şi să implementeze strategia de standardizare a portalurilor web instituţionale la nivelul întregii ţări, să asigure instruirea a 20 de specialişti dezvoltatori şi să realizeze implementarea tehnică a site-urilor guvernamentale. Până în prezent au fost relansate peste 150 de site-uri web instituţionale ca urmare a acelui program. Am extins colaborarea în Rwanda prin consultanţă şi suport către agenţia naţională pentru digitalizare, în domeniul arhitecturilor software şi a interoperabilităţii, iar din 2020 derulăm în ţara africană un proiect de asistenţă şi transfer de cunoştinţe în domeniul inteligenţei artificiale şi a implementării de asistenţi virtuali.

Pieţele emergente şi în curs de dezvoltare reprezintă o foarte mare oportunitate pentru viitor pentru industria IT. Guvernele lor trebuie să se digitalizeze rapid. Un procent tot mai mare al populaţiei are acces la internet şi tot mai multe companii locale se informatizează. În acest context vor fi multe proiecte de implementat. Sper să vedem tot mai multe companii IT din România care să perceapă această oportunitate şi să ni se alăture.

În perioada următoare ne vom consolida activitatea în Africa de est, mai ales în Uganda şi Rwanda, precum şi în Chile şi în Peru. Avem în perspectivă mai multe pieţe noi, pe care deja le-am explorat prin călătorii de afaceri şi dialog cu ecosistemul local, atât instituţii guvernamentale cât şi industria IT locală. Avem în plan să deschidem un birou în Orientul Mijlociu, în Dubai, şi în acest an să realizăm călătorii pentru dezvoltarea de parteneriate în America Centrală, Indonezia, Etiopia şi Ghana.

Suntem deschişi la colaborare cu alte companii din România care ar fi interesate de aceste pieţe. Considerăm că experienţa pe care am reuşit să o dezvoltăm în aceşti ani şi cunoaşterea pe care am acumulat-o referitoare la pieţe aflate în creştere trebuie împărtăşite, pentru ca, în timp să împărtăşim cu toţii succesele unor implementări reuşite.

Sursa: Agerpres

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Vine VREME rea. Ninsori, ploi și vânt puternic în mai multe regiuni ale țării

Publicat

Cod galben de viscol la Cluj

Administrația Națională de Meteorologie a emis mai multe avertizări de tipul cod portocaliu și cod galben de vreme rea. Până miercuri dimineață vor fi ninsori, ploi și vânt puternic în mai multe regiuni ale țării.

Codul portocaliu va intra în vigoare luni, la ora 20.00, și va fi valabil până miercuri, la ora 10.00. Potrivit avertizării este vorba despre „ninsoare abundentă, depunere de strat și viscol puternic la altitudini de peste 1700 m în Carpații Meridionali și local în Carpații Orientali”.

Vine VREME rea. Ninsori, ploi și vânt puternic în mai multe regiuni ale țării

În Carpații Meridionali și local în Carpații Orientali, la altitudini de peste 1.700 m, va ninge abundent și se va depune strat nou de zăpadă local consistent. Cantitățile de apă acumulate vor fi de 30…50 l/mp. Vântul va sufla tare, cu rafale de peste 90…110 km/h, va fi viscol puternic, iar zăpada troienită, condiții în care vizibilitatea va scădea sub 50 m, avertizează meteorologii.

O altă avertizare cod galben de ninsori va fi valabilă în același de luni la ora 20.00 până miercuri la 10.00.

„În cea mai mare parte a zonei montane, la altitudini între 800 și 1700 m, va ninge și se va depune strat nou de zăpadă local consistent. Cantitățile de apă acumulate vor fi de 20…25 l/mp. Vântul va avea intensificări, cu rafale de peste 60…80 km/h, va fi viscol, iar zăpada troienită, condiții în care vizibilitatea va scădea sub 100 m”, a anunțat ANM.

Cod galben de vânt

În județul Timiș și zona joasă a județului Caraș-Severin va ninge temporar viscolit (rafale de 40…50 km/h).

O avertizare cod galben de vânt puternic va intra în vigoare marți, la ora 5.00 și va fi valabilă până miercuri, la ora 10.00. Vor fi afectate Muntenia, Dobrogea, sudul Moldovei, estul și sudul Transilvaniei.

Vântul va avea intensificări în Muntenia, Dobrogea, sudul Moldovei și estul și sudul Transilvaniei. Vor fi rafale de 50…70 km/h, iar în noaptea de marți spre miercuri (24 / 25 decembrie) izolat de peste 80 km/h în estul Munteniei.
Intensificări ale vântului vor fi temporar și în restul teritoriului, cu viteze de 40…50 km/h. Vântul va continua să prezinte intensificări în zilele de 25 și 26 decembrie în special în sud-estul teritoriului, mai anunță meteorologii.

Marți, de la ora 5.00, până miercuri la ora 10.00 va fi în vigoare o altă avertizare de tipul cod galben de precipitații însemnate cantitativ, predominant sub formă de ploaie. Sunt vizate Oltenia și cea mai mare parte a Munteniei.

În Oltenia și cea mai mare parte a Munteniei vor fi precipitații predominant sub formă de ploaie. Cantitățile de apă acumulate vor fi de 25…50 l/mp și izolat vor depăși 60 l/mp.

În restul Munteniei, în Dobrogea și sudul Moldovei va ploua moderat cantitativ (10…20 l/mp). În vestul, centrul și nordul țării vor fi precipitații mixte (ploaie, lapoviță și ninsoare), iar în special în zona subcarpatică a Moldovei se va depune polei, a precizat ANM.

Citește mai departe

EVENIMENT

Pe „Bursuc” l-a prins PALTONUL! Varga îl CONFIRMĂ ca antrenor la CFR Cluj cel puțin până la final de sezon

Publicat

varga

Nelu Varga s-a decis: Dan Petrescu rămâne antrenor la CFR Cluj cel puțin până la final de sezon, în vară. 

În ultimele zile s-a tot vorbit despre înlocuirea lui Dan Petrescu de la cârma celor de la CFR Cluj, în contextul în care echipa a reușit doar două victorii în ultimele 5 partide. Inclusiv antrenorul a admis că va purta o discuție cu finanțatorul echipei, luând în calcul o plecare. Luni, cele două părți s-au pus la masa negocierilor și au decis să continue colaborarea.

Pe „Bursuc” l-a prins PALTONUL! Varga îl CONFIRMĂ ca antrenor la CFR Cluj cel puțin până la final de sezon

Varga a ales să meargă mai departe pe mâna tehnicianului care a avut, de-a lungul timpului, cele mai bune rezultate la formația din Gruia, considerând că în momentul de față nu există o altă variantă mai bună pentru echipa sa.

„Am discutat și am hotărât că va rămâne Dan Petrescu. Am analizat mai bine situația și am în continuare încredere în el. Cred că este cea mai bună variantă pentru CFR, în acest moment”, a spus Varga, pentru prosport.ro.

Decizia lui Varga de a nu-l demite pe Petrescu a venit după ce antrenorul și-a asumat obiectivul de a câștiga campionatul în această stagiune și de a califica echipa în grupele Europa League sezonul viitor.

„Vor veni 3 jucători”

La schimb, pentru a realiza aceste performanțe, Petrescu a cerut întăriri. Trei jucători își dorește antrenorul în fereastra de mercato din iarnă, iar Varga a promis că va efectua modificările.

„Îi voi acorda sprijin în continuare și am încredere că vom realiza obiectivele. Ne dorim câștigarea campionatului și cel puțin grupele Europa League. Vor veni 3 jucători și nu va pleca niciun fotbalist important în această iarnă”, a adăugat Varga, pentru sursa citată mai sus.

În momentul pauzei competiționale din iarnă, CFR Cluj este pe locul 5, cu 35 de puncte, tot atâtea câte are și Universitatea Craiova, ocupanta locului 4.

CFR Cluj nu a avut o ultimă parte de sezon foarte bună în campionatul intern, dar a reușit să se califice de pe primul loc în sferturile Cupei României. Pentru a merge în semifinale, ardelenii vor lupta cu Universitatea Craiova, în manșă unică, pe teren propriu.

Citește mai departe

EVENIMENT

Guvernul Ciolacu 2, ÎNVESTIT cu doar 7 voturi peste limita minimă. Noii miniștri au depus JURĂMÂNTUL la Cotroceni

Publicat

guvern

Guvernul condus de Marcel Ciolacu, din care fac parte miniștri ai PSD, PNL și UDMR, a primit luni seara votul de învestitură în plenul Parlamentului. Au fost 240 de voturi „pentru” și 143 „împotrivă”, cu doar 7 voturi peste limita minimă de 233. Noii miniștri au depus jurământul la Cotroceni, în fața președintelui Klaus Iohannis.

„Potrivit prevederilor articolului 103 alin3 din Constituția României republicată, Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorității deputaților și senatorilor, adică minim 233 de voturi <pentru>”, a spus deputatul Daniel Suciu, care a prezentat procesul-verbal asupra rezultatului votului.

Guvernul Ciolacu 2, ÎNVESTIT cu doar 7 voturi peste limita minimă. Noii miniștri au depus JURĂMÂNTUL la Cotroceni

Au fost prezenţi 450 de parlamentari, 383 fiind voturile exprimate. Decretul privind numirea noului Guvern condus de Marcel Ciolacu a fost publicat, luni seara, în Monitorul Oficial.

Premierul Marcel Ciolacu a afirmat după votul din Parlament, în legătură cu diferenţa mică de voturi cu care a trecut învestirea Guvernului, că „atât s-a putut”.

Guvernul nu are susţinere populară, doar şapte voturi în plus la învestitura în Parlament arată că „nu i-au votat românii”, a afirmat liderul AUR, George Simion, la Parlament.

Citește mai departe

Editorial Opinii

Dragoș Damian: Politicienii, STRESAȚI că economia este în faliment. Românii, stresați că magazinele sunt închise de Crăciun

Publicat

dragos damian

Dezastru, dezastru, dezastru! Economia României este în faliment. Păziți-vă! Politicienii și economiștii din noul Guvern ne avertizează că deficitul nu mai poate fi ținut sub control, că industria și agricultura sunt la pământ, că economia este la un pas de faliment. Dezastru.

Dar, din păcate, mesajul nu a ajuns la români, iată ce se vede peste tot în aceste zile.

Țara este blocată de cozi infernale de mașini.

Cozi pe orice stradă comercială din orașele României. Nu este ca în mall (și acolo sunt cozi), pe străzile comerciale predomină retailul în alternanța bancă – farmacie – sala de jocuri – magazin alimentar de proximitate – fructe-legume – magazin second hand – magazin IT& C.

Dragoș Damian: Politicienii, STRESAȚI că economia este în faliment. Românii, stresați că magazinele sunt închise de Crăciun

Așadar, la magazinul de pâine, coadă lungă și înghesuită, ca pe vremea lui Ceaușescu. La magazinul de proximitate, coadă. La discounter, coadă. La fructe-legume, coadă. Băncile se închid devreme (haha!) dar, la bancomate, coadă.

Peste tot sunt cozi aproape încontinuu, deși politicienii și economiștii ne spun că economia gâfâie.

Inflația astronomică, mai ales la alimente și utilități, din 2022 și 2023, apoi creșterile enorme de prețuri din 2024 (nu mai credeți aiureala cu inflația 5,11% anualizat până în noiembrie), nu au speriat consumul care a atins proporții spectaculoase. În ciuda avertismentelor specialiștilor pentru cumpătare, anul se termina așa cum a început, cozi peste tot, un festival de cheltuit banii la cumpărături.

Black Friday a fost un mega succes anul asta, ce-i drept este un succes în fiecare an.

Totul este sold-out la ornamentele și petrecerile de sărbători, la excursiile în țări calde, la petrecerile și vacanțele de iarnă – schiorii cumpără vacanțe în Austria, țară pe care o înjurăm de doi ani pentru că nu ne-a lăsat în Schengen.

Cozi la rezervări pentru Revelioanele din stațiunile de munte, noaptea de cazare se duce către 3000 lei.

Cozi la firmele de curierat pentru ridicat pachete, ironic, nu?

Segmentul premium bubuie, săptămâna trecută  la licitația de artă s-a înregistrat un nou record de cumpărături.

Nimeni și nimic nu au speriat consumul off- și online din 2024, nici conflictul de lângă noi, nici încetinirea economiei UE, nici tragi-comedia alegerilor, nici avertizările politicienilor și economiștilor că vor urma creșteri de taxe și impozite.

Românii, care sunt îngrijorați că 25 e liber – ba chiar unele magazine nerușinate au și 26 liber – deci nu au unde sta la cozi, nu au aflat încă de avertismentele politicienilor și economiștilor, sunt la cozi. Să le spună și lor cineva!

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax