EVENIMENT
Sfaturi pentru ȘOFERI: Cum poți recunoaște dacă o mașină fost grav AVARIATĂ în trecut

Cum poți recunoaște dacă o mașină a fost grav avariată? Mașinile sunt frecvent implicate în incidente minore în trafic fără urmări grave, dar în urma unui accident major un vehicul poate fi atât de rău avariat încât să nu mai fie sigur de condus. Mai mult, chiar dacă o mașină deteriorată este reparată, tot mai pot apărea defecțiuni după un timp. Având în vedere că mașinile lovite puternic sunt mai puțin dorite pe piața secundară, vânzătorii necinstiți încearcă de multe ori să ascundă c-a existat un accident.
Potrivit statisticilor întocmite de compania de date auto carVertical, în acest an, 57,5% din totalul vehiculelor verificate pe platforma din România fuseseră avariate în trecut. Având în vedere că nu orice tip de avarie afectează manevrabilitatea și siguranța mașinii, experții carVertical au realizat un studiu pentru a determina care sunt șansele de a cumpăra un vehicul grav avariat.
Repararea unei mașini grav avariate s-ar putea să nu merite
Studiul carVertical arată că, dintre toate mașinile avariate care au fost verificate pe platforma proprie în România, 0,8% au fost implicate într-un accident grav de circulație între anii 2020 și 2024. Un accident grav de circulație este considerat a fi un eveniment în care pagubele se ridică la mai mult de jumătate din valoarea vehiculului. Dacă jumătate din valoarea unei mașini de clasă economică poate ajunge până la 10.000 de euro, pagubele aduse unei mașini de lux grav avariate ar putea fi de zeci de mii de euro.
Sfaturi pentru ȘOFERI: Cum poți recunoaște dacă o mașină fost grav AVARIATĂ în trecut
93,3% dintre toate mașinile din România cu înregistrări de daune pe carVertical au suferit daune în valoare de maxim 20% din valoarea mașinii. Deși probabilitatea de a cumpăra o mașină grav avariată anterior nu este mare, achiziționarea unui astfel de vehicul ar putea duce la probleme serioase. Odată ce defectele ies la suprafață, este posibil să nu merite să reparați o astfel de mașină.
„Adesea, după ce au deteriorat o mașină, șoferii aleg să apeleze la asigurare, să o repare ieftin și să o vândă. Din păcate, o astfel de mașină ar putea aduce pierderi financiare semnificative noului proprietar. De asemenea, este important să ne amintim că ar putea fi nesigur de condus”, spune Matas Buzelis, expert auto al carVertical.
Cum să recunoașteți o mașină puternic avariată
Chiar dacă o mașină a fost implicată într-un accident și a fost grav avariată, acest lucru nu înseamnă neapărat că ar trebui trimisă la dezmembrări. Un vehicul reparat corespunzător la un service autorizat poate fi condus în continuare fără griji. Cu toate acestea, fiecare caz ar trebui evaluat individual pentru a determina dacă vehiculul avariat mai merită reparat.
Unul dintre cele mai vizibile semne care sugerează existența unor daune anterioare este uzura neuniformă a anvelopelor. În timpul unui test drive este, de asemenea, recomandabil să vă asigurați că mașina circulă în linie dreaptă și nu trage într-o parte. În timp ce conduceți ar trebui să opriți muzica și să ascultați dacă apare orice zgomot neobișnuit de la motor și de la suspensie.
Pentru a verifica dacă o mașină a fost avariată în trecut, șoferii sunt sfătuiți să-i verifice istoricul cu ajutorul carVertical. Informațiile furnizate vă vor dezvălui ce componente au fost deteriorate și care a fost amploarea pagubei. Raportul istoric poate servi, de asemenea, ca un instrument valoros în negociere, permițând cumpărătorilor să prezinte vânzătorului istoricul daunelor mașinii și să negocieze un preț mai bun. Sunt cazuri în care o mașină a avut un accident în urmă cu mulți ani de zile și între timp și-a schimbat de mai multe ori proprietarul. Prin urmare, nu fiecare vânzător cunoaște istoricul complet al vehiculului pe care-l deține.
„Raportul care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât s-a estimat costul reparațiilor. Puteți ulterior merge cu aceste informații la un service auto astfel încât mecanicii să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate piesele avariate în trecut”, explică Buzelis. .
Mașinile importate au cel mai ridicat nivel de risc
Mașinile importate în România din străinătate prezintă riscuri suplimentare. Ele sunt adesea aduse în țară după ce au fost implicate în accidente grave, apoi reparate cât mai ieftin și vândute ca și când nu ar avea defecte.
Germania este cea mai mare piață pentru exporturi auto din Europa, vehiculele de aici fiind expediate pe tot continentul. Potrivit datelor carVertical, 5,2% dintre mașinile avariate din Germania au avut daune a căror reparație depășește 50% din valoarea totală a vehiculului, ceea ce indică faptul că 1 din 20 de mașini ar putea cauza probleme serioase noilor proprietari. În Suedia, ponderea acestor vehicule a fost de 2,5%, în Italia – 4,8%, iar în Spania – 2,5%.
71,7% dintre mașinile din Germania care au înregistrate avarii au suferit daune în valoare de maxim 20% din valoarea lor, în Suedia – 83,5%, în Italia – 79,5% și în Spania – 85,6%. Deși mașinile cu daune anterioare minore reprezintă majoritatea, cifrele reale ar putea diferi din cauza vânzătorilor necinstiți care ascund accidentele din trecut.
Sursa: carVertical
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
Claudiu Salanță (arhitect-șef Cluj): Prețurile imobiliarelor din Cluj-Napoca, una dintre cauzele problemelor de trafic

Claudiu Salanță, arhitectul-șef al județului Cluj, atrage atenția asupra legăturii directe dintre prețurile ridicate ale locuințelor din Cluj-Napoca și aglomerația tot mai mare din trafic.
Aproape 38.000 de locuitori au părăsit orașul în ultimul deceniu
Într-o analiză bazată pe datele recensământului din 2021, arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, arată că, deși populația municipiului a scăzut semnificativ, traficul a devenit mai aglomerat ca oricând.
„Sunt prețurile imobiliarelor din Cluj-Napoca una dintre cauzele problemelor de trafic? Conform datelor de recensământ 2021, în ultimii 10 ani (2011-2021) populația județul Cluj a scăzut cu – 1,73 %, de la 691.106 locuitori la 679.141 locuitori (- 11.965 locuitori).
La nivelul municipiului Cluj-Napoca înregistrăm o scădere mult mai mare decât cea a întregului județ și găsim o scădere de – 11,7%, de la 324.576 la 286.598, adică -37.978 clujeni care s-au mutat din Cluj-Napoca. Și dacă totuși un procent așa de mare de locuitori, aproape cât toată populația municipiului Turda și mai mult decât populația municipiului Dej, a ales să se mute din Cluj-Napoca de ce avem problemele de trafic de azi”, remarcă acesta.
Comunele din jurul Clujului, alternative mai accesibile
Acești oameni nu au dispărut însă din județ, ci mulți dintre ei s-au mutat în comunele limitrofe orașului: Florești, Apahida, Baciu, Feleacu, Chinteni, Ciurila.
„Răspunsul vine din analiza datelor comunelor de lângă Cluj-Napoca, unde se înregistrează o creștere semnificativă a populației.
Avem așa:
- Florești + 29.922 locuitori
- Apahida + 6.554 locuitori
- Baciu + 3.605 locuitori
- Feleacu + 1.770 locuitori
- Chinteni + 1.468 locuitori
- Ciurila + 409 locuitori
Total: 43.728 locuitori, adică aproape cât populația municipiului Turda”, a mai explicat arhitectul-șef al județului.
„Formalismele duc la date eronate”
Totodată, arhitectul-șef punctează și problema formalismului administrativ și cere actualizarea criteriilor de proximitate pentru școli, astfel încât să reflecte realitatea urbană.
„Între cei stabiliți în comunele limitrofe municipiului Cluj-Napoca și cei care au plecat din Cluj-Napoca există o diferență de doar 5.750 locuitori (43.728 – 37.978). Dacă ne raportăm la situația reală, în care condiția de a avea domiciliul în Cluj-Napoca pentru a înscrie copilul la școală în Cluj-Napoca este luată în calcul, diferența de 5.750 este nesemnificativă. Criteriile de proximitate pentru școli ar trebui actualizate deoarece este evident faptul că aceasta nu reflectă realitatea cotidiană și că avem formalisme care duc la date eronate”, a mai declarat Salanță.
Orașul prea scump pentru locuitori aglomerează traficul
El subliniază că multe dintre apartamentele din Cluj-Napoca sunt cumpărate în scop investițional, nu pentru locuire reală. Soluția propusă: urbanizarea urgentă a terenurilor disponibile din intravilanul municipiului.
„Dar, revenind la cei 37.978 cetățeni care au ales să plece din Cluj-Napoca, cât credeți că a influențat prețul imobiliarelor din Cluj-Napoca decizia acestora?
Când orașul e prea scump pentru locuitori și devine o specula de investiții, apartamentele fiind tranzacționate într-un procent mare în scop investițional și nu în scopul necesităților de locuire, atunci locuitorii caută soluții mai ieftine și asta conduce la probleme de trafic. Cred că municipiul are nevoie de a urbaniza terenurile din intravilan, și asta urgent. Cu cât prețurile sunt păstrate sus, cu atât vor fi mai mari problemele de trafic. Ce spuneți?”, a conchis arhitectul-șef al Clujului.

Un accident cu o basculantă a avut loc la Fundătura, comuna Iclod, luni dimineață. Șoferul a fost rănit ușor, fiind consultat de medicii de pe Ambulanță.
Un accident rutier a avut loc luni dimineață în localitatea Fundătura, comuna Iclod, unde o basculantă s-a răsturnat în șanțul de pe marginea drumului. Șoferul utilitarei a suferit răni ușoare și a primit îngrijiri medicale din partea echipajului Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) sosit la fața locului.
Au intervenit pompierii din Dej
Pentru gestionarea situației și prevenirea altor pericole, au intervenit și pompierii, care au asigurat măsurile de protecție specifice. Din fericire, incidentul nu s-a soldat cu alte victime.
„Pompierii din cadrul Detașamentului Dej au intervenit în această dimineață la un accident rutier petrecut pe raza localității Fundătura. Echipajul din cadrul Punctului de Lucru Gherla a găsit la fața locului o basculantă avariată, însă din fericire nu au existat victime încarcerate. Un bărbat de aproximativ 55 de ani, conștient și cooperant, a fost preluat de echipajul SAJ, în vederea acordării îngrijirilor medicale. Pompierii au asigurat la fața locului măsuri specifice de prevenire și stingere a incendiilor”, a transmis ISU Cluj.
Cauza exactă a accidentului urmează să fie stabilită de autorități.
EDUCATIE
Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională, în învățământul primar și gimnazial

Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională de studiu, potrivit unui ordin al ministrului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial, scrie Agerpres.
Ordinul privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, prevede includerea următoarelor discipline:
- „Educație nutrițională”, pentru clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar
- „Educație prin minibaschet” și „Minihandbal – mișcare, joc și fairplay”, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar
- „Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a – a VIII-a, învățământul gimnazial
- „Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar
- „Muzică și dans”, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial
- „Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial.
Programele pentru aceste discipline au fost aprobate și publicate în Monitorul Oficial.
EVENIMENT
Dan Petrescu, înaintea meciului cu Rapid: Vrem victoria, când joci acasă e clar că vrei să câștigi. Va fi un meci foarte greu

Antrenorul echipei CFR 1907 Cluj, Dan Petrescu, vrea o victorie, luni, în meciul cu Rapid care se va disputa acasă, pe stadionul din Gruia.
Întrebat, duminică, dacă își dorește victoria, Petrescu a spus ”normal” adăugând că este clar că atunci când echipa joacă acasă să vrea să câștige, chiar dacă presiunea va fi mai mare la gazde.
”Va fi un meci foarte greu, pare că Rapid a găsit formula de start, sistemul, antrenorul are experiență, oriunde merge scoate rezultate. Sunt și jucători acolo foarte buni, șase dintre ei au fost la CFR, i-am antrenat și eu. De obicei, ex-jucătorii mei mereu au făcut un meci excelent împotriva mea”, a spus Petrescu.
Acesta a dat asigurări că CFR nu are nicio problemă de lot, toți jucătorii fiind apți.
”Vreau să văd o echipă cu <<foame>>, foarte agresivă, care vrea să joace fotbal, să dea goluri și să nu primească”, a mai spus antrenorul CFR.
Meciul CFR Cluj – Rapid București va începe la ora 20,30.