CULTURA
Scrisoarea Pastorală la Sărbătoarea Nașterii Domnului a episcopului greco-catolic de Cluj-Gherla, Claudiu
Onoratului cler împreună slujitor, cuvioșilor călugări și călugărițe, iubiților credincioși greco-catolici și tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu, Cristos se naște, măriți-L! Cristos din ceruri, întâmpinați-L! Cristos pe pământ, înălțați-vă!
Iubiți frați și surori în Cristos,
Vă scriu acum, în pragul Crăciunului, cu dragoste și apropiere sufletească, însuflețit de dorința de a împărtăși împreună bucuria și speranța pe care Dumnezeu ni le dăruiește prin nașterea Sa. Cuvintele îngerului, „vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Că vi s-a născut azi Mântuitor, Care este Cristos Domnul” (Lc. 2,10-11), sunt de fapt glasul Cerului care ajunge la fiecare dintre noi, în intimitatea vieții noastre, ca o surprinzătoare revărsare de duioșie, blândețe și seninătate a iubirii lui Dumnezeu.
Contemplându-L pe Pruncul Isus, ne simțim cuceriți de gingășia iubirii lui Dumnezeu. Știindu-ne păcătoși și prea legați de cele pământești, suntem copleșiți de milostivirea și de generozitatea lui Dumnezeu, care ni se oferă în simplitatea, fragilitatea și nevinovăția unui copil pentru a ne reda demnitatea de fii și fiice ale Tatălui ceresc. Trăind adesea interesați doar de binele personal și al celor apropiați, Crăciunul ne învață să fim cu adevărat oameni, ne dezvăluie că dragostea lui Dumnezeu îmbrățișează pe fiecare om și întreaga umanitate, invitându-ne să deschidem, la rândul nostru, porțile inimilor spre semenii noștri. Risipindu-ne în multe griji și căutându-ne împlinirea acolo unde nu o putem găsi, Fiul întrupat ne deschide Cerul și ne călăuzește spre fericirea veșnică.
Sfântul Ioan Gură de Aur, referindu-se la Nașterea Domnului, spunea că „Betleemul, în această zi, se aseamănă cu cerul; în loc de stele, a primit îngeri, iar în locul soarelui, îl cuprinde pe Soarele dreptății”. Inspirați de acest gând, să ne asemănăm și noi cu cerul! Să ne transformăm inimile, familiile și casele într-un Betleem spiritual! Nu în Betleemul egoist care a rămas nepăsător și rece față de Sfântul Iosif și Preacurata Fecioară, ci în Betleemul transformat prin prezența și iubirea Fiului lui Dumnezeu, unde să-L adorăm și să-L preamărim alături de îngeri și păstori!
Dragi credincioși,
Trăind într-o lume atât de zbuciumată, dezorientată și sfâșiată de conflicte, în care suntem asaltați de nenumărate griji, incertitudini și încercări, ne întrebăm în mod firesc: cum este posibil să trăim permanent, ca o stare de spirit, bucuria și speranța Crăciunului? Cum este cu putință ca în adâncul suferințelor și al nedreptăților să nu ne fie sufocată speranța în Dumnezeu? Răspunsul la aceste interogații trebuie să fie căutat în viețile sfinților, în unirea lor deplină cu Dumnezeu, în rugăciunea lor fierbinte și în mărturia eroică a credinței lor. Sfinții sunt cei care ne călăuzesc în Betleemul spiritual, fiindu-ne însoțitori și mijlocitori ai harului dumnezeiesc.
Din acest punct de vedere, noi, în Biserica Greco-Catolică, avem privilegiul de a putea urma exemplul Fericiților Episcopi Martiri, care l-au primit pe Dumnezeul întrupat și I s-au dăruit în întregime, devenind faruri de speranță și surse de inspirație pentru viața noastră de credință. De aceea, consider că nu există cuvinte mai potrivite în această Sărbătoare a Nașterii Domnului, decât cele scrise de Cardinalul Iuliu Hossu în timpul detenției din perioada prigoanei comuniste. În astfel de momente, în care teroarea și disperarea riscă să cuprindă sufletul omenesc, Fericitul Episcop transforma o persecuție cruntă în cânt și laudă adusă Domnului:
„Primeşte, Doamne, jertfa ce Ţi s-a adus, ale Tale dintru ale Tale, de robii Tăi întăriți și luminați de Tine, și o așază la temelia înălțării Bisericii noastre renăscute în durerile marii încercări; fă, Doamne, să rodească îmbelșugat semănătura plinită de robii Tăi în arătura adâncă pe calea străbătută cu al Tău ajutor, spre mărirea Ta, în renașterea Bisericii noastre. Cântare de preamărire fie această mărturisire a noastră pe calea Ta, cu puterea darului Tău, pe care l-ai revărsat din prisosință peste noi. Cântare de preamărire să-Ţi cânte Ţie generațiile veacurilor ce vor urma […]”.
Mărturia speranței este strâns legată de Nașterea Mântuitorului și, de aceea, Biserica ne propune în fiecare an să medităm la momentul întrupării Fiului lui Dumnezeu, pentru a găsi toate comorile ascunse ale harurilor, pe care venirea în lume a Pruncului Isus le-a revărsat peste noi. Misticii și sfinții vorbesc despre acest moment ca despre unul care face universul să înmărmurească. Creația întreagă, pângărită și schimbată din cursul ei firesc de păcatul strămoșilor noștri, își așteaptă cu nerăbdare Mântuitorul. Omul, menit să fie rege, stăpânind și ocrotind pământul în ascultare față de Dumnezeu, se transformă prin înșelăciunea celui rău într-un sclav: sclav al patimilor, sclav al păcatului, sclav al șarpelui. Chiar dacă dușmanul omului folosește înșelăciunea, omul alege de bunăvoie să urmeze glasul celui viclean și devine rob cu acte în regulă, într-un mod atât de concret încât părinții Bisericii și cântările de la slujbele noastre subliniază că Isus a venit să rupă zapisul greșelilor noastre, adică documentele „spirituale” prin care noi aparțineam păcatului. Nimeni, în afară de Cristos, nu ar fi putut face acest lucru. Doar Fiul lui Dumnezeu putea să se facă părtaș condiției noastre umane, să ia asupra lui greutatea de neimaginat a consecințelor faptelor noastre și, din interior, să rupă lanțurile robiei noastre.
Pruncul Isus este înfățișat în icoana Nașterii, așa cum știm, înfășat, în peștera din Betleem, alături de Maica Sfântă și de dreptul Iosif, iar forma și aranjarea scutecelor și întunericul grotei ne prevestesc momentul pătimirii și al morții, unind tainic bucuria nașterii cu durerea Crucii și aducându-ne aminte că bucuria pe acest pământ va fi însoțită inevitabil, într-un fel sau altul, de durere, dar că, în același timp, în suferințele noastre nu suntem niciodată singuri. „Cristos nu este niciodată fără Cruce și Crucea nu este niciodată fără Cristos” spunea, pe bună dreptate, Sfântul Padre Pio.
Tocmai din acest motiv, figura cardinalului Iuliu Hossu este atât de importantă. El actualizează pentru noi mesajul Crăciunului, într-o perioadă atât de apropiată de zilele noastre, arătându-ne puterea credinței într-un context de suferință extremă. Și atunci înțelegem că indiferent de perioada dificilă pe care o trăim, de războaiele care se întețesc pe zi ce trece, Domnul nu-și abandonează niciodată poporul și credincioșii.
Dragii mei,
Sfântul Părinte Papa Francisc, în documentul Spes non confundit, prin care a anunțat Jubileul din 2025, ne-a reamintit tuturor însemnătatea speranței creștine și ne-a asigurat că Isus, speranța noastră, nu ne dezamăgește. Știind că această virtute nu se reduce la pasivitate și nu se confundă cu resemnarea în fața dificultăților, fiind mai degrabă atitudinea activă a celor care, punându-și toată încrederea în Dumnezeu și trăind în prezența Lui, se angajează cu orice preț pe calea binelui și a dreptății, să acceptăm îndemnul Papei Francisc de a fi „pelerini ai speranței”! Să nu uităm, însă, că pelerinajul speranței ne pretinde tuturor să mergem împreună, să ne susținem reciproc și să fim, unii altora, mesageri ai iubirii lui Dumnezeu, deoarece creștinul nu este un cavaler solitar al credinței, ci aparține familiei Bisericii.
Tema actualului an pastoral din Eparhia de Cluj-Gherla este „Speranța, lumina pe calea familiei lui Dumnezeu”. Să folosim această oportunitate spirituală pentru a întări relațiile de fraternitate dintre noi, pentru a fi mai uniți cu Domnul și între noi. Numai împreună, credincioși, călugări, călugărițe, preoți și episcop, putem fi un semn credibil de speranță în societatea de astăzi! La aceasta ne obligă faptul de a fi creștini, dar și onoarea de a primi moștenirea Cardinalului Iuliu Hossu: credință fără compromis, fidelitate față de Dumnezeu și față de Biserica Catolică, demnitate și verticalitate morală, dragoste sinceră față de binele comun al poporului și față de fiecare persoană, solidaritate cu toți cei marginalizați sau aflați în suferință.
Instituirea, de către Parlamentul României, a anului 2025 ca „Anul Cardinal Iuliu Hossu”, ilustrează faptul că valorile trăite și mărturisite de episcopul martir inspiră prețuire chiar și dincolo de Biserica Greco-Catolică, fiind pline de sens pentru societatea românească în ansamblul ei și suscitând respect pe plan internațional. Dacă pentru Biserica Greco-Catolică el rămâne un simbol de credință și de speranță, de păstor exemplar al sufletelor și de sfințenie exprimată prin iubire eroică și iertare nemărginită, Iuliu Hossu se prezintă societății românești ca un simbol al conștiinței și al unității naționale, al demnității și al libertății, al curajului și al solidarității.
Despre această moștenire ne vorbește Cardinalul în Testamentul său spiritual: „Fă, Doamne, să rodească comoara scumpă a anilor petrecuți aici, împreună cu Tine, să rodească îmbelșugat pentru renașterea Bisericii noastre renăscută în durerile marii încercări, fă să rodească îmbelșugat pentru neamul nostru scump, pentru viața și mărirea lui întru Tine”.
Vă doresc tuturor să trăiți Sfintele Sărbători în sănătate și pace, cu inimile pline de bucuria și speranța pe care doar Pruncul Isus le dăruiește!
La mulți ani!
Cu arhierească binecuvântare,
† Claudiu
Episcop de Cluj-Gherla
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Abia s-au liniștit apele în vestiarul CFR-ului, odată cu reconfirmarea „Bursucului” la cârma echipei, că cineva le agită iar. De această dată e chiar de Dan Petrescu, care vrea să renunțe la un fost internațional.
Este vorba de Vasile Mogoș, care n-ar mai fi în grațiile antrenorului în ultima vreme. Fundașul de 32 de ani n-ar mai fi avut prestațiile care l-au și recomandat la Națională, fapt pentru care, încet-încet, a fost lăsat pe banca de rezerve.
Un fost internațional s-ar putea DESPĂRȚI în această iarnă de CFR Cluj
El a jucat în ultimul meci din acest an, victoria cu Oțelul Galați, cu 3-2.
Decizia lui Dan Petrescu surprinde în contextul în care internaționalul român a reprezentat un fotbalist pe care s-a bazat foarte mult în acest sezon la CFR Cluj. Mogoș urmează să-și rezilieze înțelegerea cu formația din Gruia.
Mogoș a bifat 15 meciuri în acest sezon pentru clujeni, reușind un assist. Este cotat de site-ul de specialitate Transfermarkt la 800.000 de euro.
A fost prezentat de ardeleni în vara lui 2023. Născut la Vaslui, Vasile Mogoș evoluase doar în Italia, în Serie B și Serie C. Printre echipele la care a jucat se numără Reggiana, Ascoli, Cremonese, Chievo sau Crotone.
Un accident rutier a avut loc, miercuri, la Fundătura, în jud. Cluj. Trei femei și un minor au primit îngrijiri medicale.
„La fața locului a fost trimis însă un echipaj SMURD, pentru a evalua medical un minor de aproximativ 10 ani și un adult. Au mai solicitat îngrijiri medicale trei femei, astfel că forțele au fost suplimentate cu încă o ambulanță SMURD, respectiv un echipaj SAJ.
FOTO. ACCIDENT la Fundătura, în Cluj. Trei femei și un minor au primit ÎNGRIJIRI medicale
Sunt evaluate la fața locului trei femei și un minor de 9 ani. Cu toții prezintă afecțiuni ușoare”, a transmis ISU Cluj.
Masa din prima zi de Crăciun adună în jurul ei și a bucatelor, familiile care profită de sărbătoare pentru a se reuni. Ce pune românul pe masa de Crăciun?
Pe lângă cunoscutele sarmale, friptură de porc și cârnați, prăjituri, cozonaci și băuturi alcoolice, sunt binevenite salatele şi mâncărurile „mai uşoare”.
Feluri de mâncare ce pot fi servite la masa de Crăciun
Preparatele din carne de porc de pe masa de Crăciun fac parte din tradiţia culinară a poporului român. Chiar dacă reţetele tradiţionale diferă de la o regiune la alta, de pe masa de Crăciun a românilor sunt nelipsite preparate precum: caltaboşii, toba sau piftia (răcitura sau aiturile), scrie Adevărul.
Ce pune românul pe masa de CRĂCIUN
Tăierea porcului înainte de Crăciun şi folosirea cărnii pentru pregătirea preparatelor este o tradiţie străveche. Masa de Crăciun este cea mai bogată de peste an, iar carnea de porc ”vedeta” sezonului.
Gospodinele se pregătesc cu câteva zile înainte de Crăciun, pentru a avea parte de bucate alese la masa festivă.
Sarmalele
Crăciunul nu este Crăciun dacă de pe masă lipsesc sarmalele. Compoziţia se face cu carne de porc şi se învelesc cu varză murată sau viţă de vie. Bucătarii recomandă ca sarmalele să fie fierte în oală de lut, pe marginea sobei sau pe plită, la foc mic, să se pătrundă cum trebuie. În mijlocul oalei este de preferat să punem un os afumat, pentru a da savoare sarmalelor.
Salata boeuf
Este un fel de mâncare tradiţional românesc derivat din salata Olivier, numită şi „rusească” în alte ţări. Salata de boeuf cuprinde legume şi cubuleţe mici de carne legate cu maioneză. Deşi gospodinele obişnuiesc să folosească carne de pasăre,pentru salata de Crăciun este recomandat cotletul de porc.
Piftia (răcitura, aiturile)
Preparată din cap de porc, picioare, limba, urechi, sorici,piftia este nelipsită de la masa tradiţionala de Crăciun. „O piftie de clasă trebuie să îndeplinească o serie de condiţii: să fie limpede, închegată bine, gustoasă, plăcut aromitoare, fără grăsime deasupra (degresată), cu carnea dezosată, zeama să depăşească cu 1-2 cm bucăţile de carne, pe cât posibil frumos ornată, nesusţinută cu gelatină din comerţ”, recomandă maestrul gastronom Nicolae Curelea.
Toba
Este o adevărat deliciu culinar al mesei de Crăciun. La prepararea ei se foloseşte un maţ gros de porc/vita, iar pentru umplutură se foloseşte carne de la picioarele si capul de porc, rinichi, inima, limba, urechi, şorici şi condimente.
Chişca
Este un alt preparat nelipsit în această perioadă a anului. Reţetele diferă de la o regiune la alta. Dacă în Moldova se prepară din carne tocată de porc şi orez, zona Transilvaniei chişca se face din carne, păsat şi sânge de porc.
Caltaboşii
Se prepară din măruntaie/ carne grasă de porc şi orez. Compoziţia se pune în maţe groase de porc spălate bine cu apă şi oţet.
Cârnaţii
Preparaţi din carne macră de porc, cârnaţii fac parte şi ei din tradiţia de Crăciun. Compoziţia diferă în funcţie de gustul gospodinelor, însă carnea de porc este nelipsită.
Friptura de porc
Gătită la cuptor, ceaun sau la grătar friptura de porc este nelipsită de pe masa festivă a Crăciunului.
Ciorba de perişoare
I se mai spune şi zeama limpede de pe masa de Crăciun. Perişoarele se pregătesc din carne de porc şi sunt completate de legume.Se acreşte cu borş sau cu moare, în funcţie de zonă. Se poate folosi şi smântână slabă.
Cozonacul
Pe lângă deserturile moderne, cozonacul (cu nucă sau rahat) rămâne o tradiţie pe masa de sărbătoare a românilor. Aroma cozonacului scos din cuptor este inconfundabilă.
CLUJ24 TV
Părintele ortodox Călin Popovici: De sărbători, să ne întoarcem spre rădăcinile spirituale. Poporul român s-a născut creștin
”Am crezut de cuviință că un dialog cu un preot ortodox este benefic în aceste vremuri tulburi și, mai cu seamă, în perioada Crăciunului când, poate, oamenii sînt mai deschiși și spre alte subiecte decât cele care ne învrăjbesc în viața de zi cu zi. Călin Popovici este inginer, a absolvit Facultatea de Mecanică a Politehnicii Cluj la începutul anilor ‘90, după care s-a dedicat teologiei, devenind preot. A înfiintat prima parohie ortodoxă din Scoția ca trimis al Bisericii Ortodoxe Române. A locuit acolo aproape patru ani dupa care s-a întors la Cluj-Napoca. Acum este preot al parohiei ‘Sfântul Apostol și Evaghelist Ioan” din cartierul Mănăștut. Mai jos am selectat câteva dintre părerile și opiniile acestui preot dăruit, invitat la podcastul Constraste de pe Cluj24”. (Florin Danciu)
“Mie, în loc să mi se zică preotul parohiei “Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan”, îmi ziceau Popa de la Cora, iată o formă de secularizare.”
“Este o rivalitate și o competiție între două aspecte firești ale vieții omului. Cum am zis, noi suntem și suflet, dar suntem și trup. Acest consumerism care caută să mulțumească aspectul trupesc, material, al vieții se află tot timpul în competiție cu nevoile sufletești”
“Poate și noi, preoții, avem vina noastră, pentru că primii care cad în privința asta suntem noi, clericii, cei care reprezentăm pe Dumnezeu și noi, dacă coborâm un standard al activității și preocupările noastre în zona lumescului, a imediatului, a materialului, atunci și oamenii, decad odată, cu noi. Adică, dacă preotul cade, coboară și credincioșii.”
Accentul trebuie să-l punem pe schimbarea noastră personală în bine
”Acum există tendințe extreme și în biserică. Sunt unii care nu se preocupă de latura filantropică, de latura socială, de a veni în întâmpinarea semenilor în nevoie. Și ei zic că trebuie să ne axăm mai mult pe rugăciune, pe liturghie, pe practica personală, pe îmbunătățirea noastră spiritual.
Sigur că accentul trebuie să-l punem pe schimbarea noastră personală în bine. Mântuiește-te pe tine și vei mântui și pe alții în jurul tău!”
”Dar, spunea foarte bine mitropolitul Plămădeală, Maria, cea morală, religioasă și spirituală, este contrabalansată de Marta, cea filantropică, cea care vine în plan social, cu bunurile exterioare, care țin de lumea aceasta. Și lumea aceasta este tot creația lumii, este cosmosul, cosmosul frumuseților. Ne bucurăm de așa cea cum ne bucurăm, sincer, de o masă bună, de un pahar de vin și cu prietenii cu care nu vorbim numai despre Dumnezeu”.
”Suntem în lumea asta. Deci sunt două lumi, una pe verticală și una pe orizontală, care nu se exclud reciproc, doar că există o prioritate. Și atunci, spunea mitropolitul Plămădeală foarte frumos, Maria și Marta înseamnă înțelegerea priorităților”.
”Chiar am reținut din predica lui expresia acestui lucru foarte bine. Înțelegerea priorităților. Deci e bine în primul rând, mai ales în preajma sărbătorilor, să ne întoarcem puțin așa spre rădăcinile noastre spirituale, pentru că poporul român s-a născut, practic, creștin odată cu etnogeneza lui și a fost profund creștin”.
Papa Ioan Paul al II-lea, un om extraordinar
“Biserica Romano-Catolică a avut un merit extraordinar în înfrângerea comunismului. Se știe limpede Papa Ioan Paul al II-a a fost un om extraordinar, un om prezent peste tot. Și la altar, și în societate, chiar și în zona politicului pe care nu trebuie să-l respingem. Zona politicului este de fapt societatea. Suntem tot noi. Zona socială cu zona politică interferează.”
“Marele avantaj al Bisericii Romano-Catolice a fost centralizarea puterii, spre deosebire de modul descentralizat de existență a Bisericilor Ortodoxe, faptul că a avut șansa să aibă centrul de biserică în Occident, într-o zonă liberă. Datorita acestui fapt Biserica Ortodoxă poate ajunge și a ajuns într-adevăr zic eu, parțial colaboraționistă, dar a fost o prigoană puternică. Ei, prin această colaborare a dat Cezarului comunist, uneori prea mult!”
“Nu putem să-i suspectăm pe acest oameni care au pus bazele acestui partid (AUR), care practic a ieșit din popor, de pe stradă, din casele oamenilor sau din biserici. Pentru că există o mare frustrare la nivelul oamenilor credincioși, nu numai ortodocsi, de toate denominațiunile prin faptul ca nu se simt reprezentati!”
“În momentul în care statul vine și începe să bată cu pumnul în masă, că tu trebuie să numești pe cutare acolo și tu trebuie să faci asta și lucrurile astea nu concordă cu idealurile noastre morale și religioase și cu dreptul noastră liberă opinie și la libertate, atunci trebuie sa te opui cu vehemență!”
Mulți aderenți ai USR sunt creștini
“Foarte mulți din aderenții la un partid de factură neomarxistă cum este USR, foarte mulți sunt creștini. Ei admiră anumite persoane din USR, pentru că sunt oameni respectabili și oameni buni peste tot. Sigur, doar că n-au înțeles care este programul și dezideratul și politic al acestei partid, care, din păcate, vine în contradicție cu valorile noastre religioase.”
“Mă laud că am șase prieteni homosexuali. Șase prieteni care mi-s dragi!”
“Biserica Ortodoxă nu va milita niciodată pentru interzicerea homosexualității, pentru interzicerea avortului. Asta e important, nu? Nu este în spiritul ortodoxiei să interzică.”
“Ortodoxia și, în general, teologii ortodocși avertizează foarte clar și bazat pe ceea ce spuneam Mântuitorul, să nu forțăm pe nimeni la nimic. Nu există dragoste cu forța. Dacă oamenii vor aleg o cale, cum este homosexualitatea, sau vor să facă avort noi nu-i putem opri.”
“Sunt opt locuri în Sfânta Scriptură unde homosexualitatea este respinsă și chiar așa, la mod foarte categoric, in cuvinte foarte aspre. Deci este o realitate pe care nu dorim s-o negam, nu dorim s-o oprimăm, asa cum era articolul 200 din Codul Penal comunist deci noi credem ca așa ceva este contra libertății omului. Dar nu dorim nici să se prolifereze, să se cultive! Vă spun cu toată sinceritatea, din experiența mea pastorala, ca mă laud ca am șase prieteni homosexuali. Șase prieteni care mi-s dragi!”
Orice lucru care se radicalizează și merge în extremă, devine nociv
“Un mare teolog Olivier Clément, un teolog ortodox francez, spune într-o carte, neomarxismul este un marxism ezoteric, adică ascuns. Nu se vede la prima vedere.”
“În momentul în care orice lucru se radicalizează și merge în extremă, devine nociv, devine toxic, chiar criminal. Și atunci, noile forme de feminism radical ajung la un fel de război declarat și de segregaționism. Noi, femeile, voi, bărbații. Asta nu e în duhul iubirii creștine. O adversitate în care femeia vrea neapărat să conducă. E o luptă pentru putere. O luptă pentru putere în stil marxist, care pe care!”
“Pur și simplu femeile sunt transformate într-o armată. Homosexualii sunt transformați într-o armată, se spune LGBT. Negrii sunt transformați într-o armată, se spune Black Lives Matter. Deci aceste forme mai agresive de luptă nu sunt în duhul iubirii creștine. Și o spun ca unul care am prieteni negri și-i iubesc, am prieteni arabi și-i iubesc, am prieteni musulmani și-i iubesc…”
“Când văd abuzul unui bărbat asupra unei femei, care face exces de putere, nu zic că n-aș fi și eu tentat. Și eu ca bărbat sunt tentat. Ispita puterii o are oricine. Dar întotdeauna duhovnicii sunt de partea victimei.”
“Cel ce vrea să conducă, să cucerească, trebuie să divizeze. Dezbină și condu. Și atunci se sparg unitățile astea puternice, religioase, cum este sinagoga, cum este moscheea, cum sunt bisericile conservatoare.”