EDUCATIE
Scrierea de mână, marea provocare a cursurilor online pentru elevii din clasa a I-a. Ce spune o învățătoare de la „Bălcescu”
Pentru copiii cu vârsta de 7 și 8 ani clasa I ar fi trebuit să fie o nouă etapă atât în dezvoltarea lor educațională, cât și socială. În prima etapă a ciclului primar fiecare a învățat alfabetul și scrierea de mână. Anul acesta, pentru actuala generație, lucrurile sunt diferite. Din cauza pandemiei și a numărului crescut de infectări cu SARS-Cov-2 școlile s-au închis și orele s-au mutat acasă în online în fața laptopului alături de părinți.
Cluj24 a încercat să afle cum au reușit copiii claselor I să învețe bazele scrierii de mână? S-ar putea ca, în viitor, această generație să aibă mari lacune de învățare, scriere sau înțelegerea unui text?
Directorul Liceului Teoretic ,,Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca a explicat cum se prezintă copiii de clasa I după un semestru de studio acasă. În cadrul liceului sunt cinci clase I adunând 126 de copii. Un număr mic dintre aceștia sunt în izolare la domiciliu din motive de siguranță sanitară.
,,Platforma pe care lucrează doamnele învățătoare conferă multe posibilități de a putea preda, acestea pot să îi vadă pe copii cum scriu. Copiii au fost ajutați și de părinți sau bunici, nu poți lasă un copil de clasa I singur. Din inspecțiile pe care le-am făcut eu la clase am văzut că cei mici știu să scrie. Și am mai observat că sunt fericiți, mai ales că acum a nins, emană fericire să îi mai lăsăm să se joace, din ce am văzut eu sunt bine”, spune directoarea liceului Marinela Zamfir.
Părinții au luat locul de învățători
Laura Neciu, învățătoare la clasa I, povestește că datorită ajutorului din partea părinților elevii au reușit să își pună bazele în ceea ce privește scrisul de mână.
,,Semestrul al doilea a început în condiții normale. Am pornit cu dreptul. Norocul nostru a fost că în toamnă am reușit o lună să fim prezenți fizic și am reușitsă ne punem pe o direcție, ajutându-i astfel pe copii să pornească lucrurile.
Noi ne-am pregătit încă de anul trecut, aceștia știau ce au de făcut, dar, într-adevăr, scrisul de mână necesită sprijin deosebit. Norocul nostru a fost că am intrat în posesia tabletelor grafice și copiilor le-a fost mult mai ușor, văzând totul proiectat și demonstrat.
La clasa I dacă nu aveau sprijinul unui adult, probabil lucrurile mergeau mai anevoios. Față de clasele celelalte sunt mai adaptați la nou într-un sens pozitiv, dar din punct de vedere emoțional și social a suferit această generație de copii”, spune Laura Neciu.
Trecerea de la clasa pregătitoare la clasa I a necesitat o pregătire acordată copiilor cu privire la sistemul online și noul mod de învățare.
,,Eu scriam proiectând-le explicațiile, aveam o tablă virtuală permanentă, iar copiii puteau să mă urmărească. Acolo am întâmpinat mai mari dificultăți.
Dacă înainte le purtam mâna copiilor, acum am apelat la bunăvoința părinților și împreună cu aceștia am format o echipă. Suntem cu materia la zi, unii poate au dificultăți, dar este ceva se s-ar fi întâmplat și într-un sistem normal, nu toți asimilează în același timp”, adaugă învățătoarea.
Nu vor exista diferențe evidente între generații
Andrada Alb este psiholog la PSYlife, specializată în psihoterapia educațională și relațională cu cei mici. Consideră faptul că această generație a școlii online nu va avea lacune evidente în ceea ce privește scrisul sau citirea, dar asta doar cu sprijinul necesar al părinților.
,,Copiii în pre școlaritate sunt ca niște bureței și foarte multe dintre abilitățile și lucrurile pe care ei le învață fizic, cognitiv sau motric sunt de fapt niște pre rechizite pentru ceva ce o să facă mai târziu.
Acum s-a învățat pe tabletă grafică, nu cred că o să fie greu să învețe să scrie înapoi cu pixul sau cu stiloul, cred că o să le fie greu în contextul în care o să ajungă mai greu la nivelul copiilor de vârsta lor care deja au făcut exerciții pe foaie.
Pe lângă asta pe aceste tablete grafice este foarte probabil ca realizarea literelor, cifrelor să fie mai ușor sau greu de făcut decât un creion grafic”, spune Andrada Alb.
Este important să nu îi comparăm pe copii între ei
Este nevoie de mai multă atenție și exercițiu pentru a putea suplini ceea ce ar fi învățat într-un colectiv fizic. Construirea unei prietenii cu cel mic bazată pe susținere și încurajare îl poate ajuta să depășească baierele comparației cu ceilalți.
,,Performanța școlară este probabil să nu fie la fel de crescută, doar dacă copiii încep să facă exerciții mai mult decât ar face celelalte generații.
Atunci ei trebuie să exerseze mai mult decât ceilalți, iar pe lângă performanța școlară ar putea avea un impact și asupra performanței sociale. Se pot simți inferiori față de persoanele care deja știu să scrie mai bine decât ei chiar dacă sunt doar cu un an sau doi mai mari.
În principiu să existe un suport fizic acordat de adult și foarte multă răbdare să poată exersa scrierea. Unde nu se poate descurca să pună mâna pe mânuța acestuia și să îi ghideze mișcările.
Dacă părinții îl compară și el la rândul său se va compara și este foarte probabil să nu iasă într-o poziție favorabilă.
O să apară o diferență de performanță în contextul particularizat în contextul în care părinții sau profesorii nu îi pun pe copii să exerseze la fel demult, dar nu este o diferență sau o discrepanță atât de mare pentru că aceștia, fiind în clasa I, mai au foarte mult timp la dispoziție să recupereze”, a subliniat Alb.
Dana Coțovanu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
România a incheiat procesul de evaluare a politicilor educaționale și a primit avizul favorabil, care confirmă alinierea la standardele promovate de OCDE în domeniul educației, a anunțat Ligia Deca, ministrul Educației.
“Sunt convinsă că împreună cu partenerii din OCDE vom reuși să schimbăm fața educației din România”, a declarat ministrul Educației.
Ligia Deca: România a primit aviz favorabil pe Educație, în procesul de aderare la OCDE
Ministrul Educației susține că primirea acestui aviz confirmă apartenența la o comunitate de țări care prioritizează educația ca bază a dezvoltării sociale și economice.
Acest lucru asigură cadrul pentru schimbul de experiență și participarea la studii internaționale (PISA, TALIS sau PIAAC ), ce fundamentează politici educaționale.
De asemenea, consolidează colaborarea directă cu experții din țările membre OCDE, ceea ce va permite școlii românești racordarea la cele mai bune e practici internaționale, a mai transmis Ligia Deca.
Țara noastră a fost evaluată în reuniunea Comitetului OCDE pentru Politici educaționale, din 19 noiembrie 2024.
România a fost reprezentată de o delegație condusă de Ligia Deca și din care au făcut parte secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, și secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Externe, coordonator național pentru procesul de aderare, Luca Niculescu.
CULTURA
Ignatul, străvechi ritual de sacrificare în satele clujene tradiționale. Tăierea porcului era o sărbătoare a familiei
Străvechiul ritual de sacrificare a porcilor, numit Ignatul, este un obicei întâlnit și astăzi, cel puțin în zona rurală.
La sate, în aceste zile se făceau ultimele pregătiri în vederea întâmpinării Crăciunului. Curțile erau curățate, casele văruite, iar fiecare membru al familiei avea pregătite haine noi, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Ignatul, străvechi ritual de sacrificare în satele clujene tradiționale. Tăierea porcului era o sărbătoare a familiei
La origine, acest obicei, care avea loc strict în zorii zilei de 20 decembrie, avea o funcție pur ritualică, ceremonială, căreia, în timp, i s-a pierdut semnificația, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania”.
În vechime, sacrificarea porcilor era urmată de pârjolirea lor pe un rug imens, aprins din paie de grâu și de secară. Sângele porcului sacrificat nu era aruncat. Și acum, ca în vechime, se prepară un produs numit „sângerete” sau cartaboș, care se servește, în ziua de Crăciun, alături de alte bucate, se arată în volumul publicat de CJCPCT Cluj .
Tatăl era cel care tăia porcul
Tăierea porcului la Ignat era o sărbătoare a familiei, tatăl era cel care sacrifica porcul, iar ceilalți membri ai familiei străjuiau focul. Se îndătina ca, după tăierea porcului, să se facă o masă de pomană, ca ofrandă adusă celor plecați.
Deoarece această zi cade întotdeauna în post, „gustarea de dulce” era îngăduită doar după noaptea Crăciunului și doar rar, în satul tradițional, oamenii mâncau de dulce la Ignat, arată specialiștii clujeni.
Slănina și cârnații erau puși la fum
„Nu mâncam atâta carne ca amu’”, își amintește Ana Popa din Podeni, județul Cluj.
„După ce tăiem porcu’, slănina și cârnații îi punem la fum. Slănina o lăsam în covată, cu sare, cam o săptămână, și apoi o afumam. Era țânută în pod cam o lună. Din când în când să deschidea ușâța hornului ca să iasă fumu’ în pod, că era mai bună așa, decât la afumătoare. Apoi spălam slănina și o agățam în cămară”, își mai amintește Ana Popa.
Foto: CJCPCT Cluj
Aberații de România
VIDEO. FOTO. Știu clujenii să colinde. Atmosferă magică la concertul Georgianei Lobonț de la BTarena. Sală arhiplină
Și în acest an, Georgiana Lobonț a transformat Clujul în “capitala colindelor” românești.
BTarena a găzduit, sâmbătă ,unul dintre cele mai așteptate evenimente ale sezonului – concertul „Știu românii să colinde”.
Știu clujenii să colinde. Atmosferă magică la concertul Georgianei Lobonț de la BTarena. Sală arhiplină
Georgiana Lobonț a oferit un spectacol în care tradițiile, emoția și energia sărbătorilor au prins viață într-o atmosferă unică, alături de artiști care mai de care mai iubiți, acompaniați de orchestra Lăutarii din Chișinău, condusă de maestrul Nicolae Botgros.
Printre invitații din acest an s-a numărat Cristian Pomohaci, Deți Iuga, Ancuța și Selena Anghel, Elena Gheorghe și mulți alții.
Sala a fost arhiplină, la concert fiind prezenți peste 11.000 de spectatori.
Andreea Ungur
EVENIMENT
Emil Boc: Vom avea un Centru Memorial al Revoluției Române în Piața Unirii. Va fi amplasat și un totem digital
Cluj-Napoca va avea un Centru Memorial al Revoluției Române, a anunțat primarul Emil Boc, chiar în ziua comemorării eorilor martiri.
Acesta va fi amplasat în zona centrală a orașului, în “fierbinte” al Revoluției de la Cluj-Napoca.
Emil Boc: Vom avea un Centru Memorial al Revoluției Române în Piața Unirii. Va fi amplasat și un totem digital
“Vom avea și un totem digital, adică un loc unde orice clujean, orice turist să poate vedea imagini de la Revoluția din Cluj-Napoca, să vadă unde și-au dat sângele eroii Revoluției de la Cluj, exact în locul unde s-a întâmplat revoluția din Piața Unirii”, a declarat sâmbătă primarul Emil Boc, care a participat la momentele de comemorare ale eroilor Revoluției de la Cluj din decembrie 1989.
De asemenea, tot în zona centrală a orașului, va fi deschis un Centru Memorial al Revoluției Române.
“Acolo vor fi readuse imagini, va fi un loc de întâlnire, de conferințe în așa fel încât să arătăm tuturor că așa ceva nu trebuie să se mai întâmple niciodată, dar și să păstrăm vie memoria eroilor Revoluției”, a mai spus Emil Boc.
Boc a precizat că Primăria are în plan să facă acest centru chiar anul viitor.