ACTUALITATE
Psihologii clujeni, în sprijinul celor afectați de PANDEMIE. Linie telefonică specială
Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale din România, împreună cu Ministerul Sănătății, mențin linia telefonică de sprijin psihologic deschisă și îi încurajează pe cei care au temeri, nesiguranțe sau întrebări legate de vaccinare să apeleze cu încredere.
La începutul lansării acestei linii, numărul persoanelor care sunau era mai mare, în jur de 90 de persoane pe zi, dar în perioada aceasta rapoartele arată o medie de 30 de apeluri pe zi.
Vârsta celor care apelează numărul începe de la 19 ani și ajunge până la 80 de ani, conform rapoartelor. Programul este susținut de 45 de terapeuți voluntari atestați de Colegiul Psihologilor care lucrează în ture de câte două și patru ore pe săptămână.
Un apel telefonic durează până la 20 de minute, discuție în care voluntarii oferă sfaturi pentru a depăși o problemă cauzată de pandemie.
Linia nu este una de ajutor psihologic pe termen lung
Psihologul coordonator al programului, Anca Dobrean, a explicat pentru Cluj24 ce fel de probleme prezintă persoanele care apelează și ce tip de ajutor le este recomandat.
,,Conform rapoartelor, m-am uitat la tipurile mari de probleme si vedem partea asta de anxietate că este clar majoritară.
Persoanele care apelează o fac pentru problemele legate de incertitudine, nesiguranța că, dacă se îmbolnăvesc atunci cine va avea grija de familie. Mai este o mare categorie de persoane cu o anxietate legată de viitor, de exemplu nu au loc de muncă pentru că l-au pierdut și îi îndrumăm spre a își găsi un job, îi susținem cum pot avea curajul să aplice pentru diferite interviuri.
Aș spune că această anxietate este și o problemă oarecum îndreptățită fiindcă ceea ce vedem acum nu este o situație normală, chiar dacă durează de un an de zile, oamenii nu știu, se tem dacă nu se vor vaccina ce se va întâmpla cu ei”, a spus Anca Dobrean.
Consiliere rapidă pentru depășirea problemelor de criză
De asemenea, sunt și persoane care apelează, aflându-se într-un impas emoțional declanșat de un conflict cu cei cu care locuiesc. Iar cei care sună cu probleme mai grave, probleme a căror rădăcină este una mai veche, sunt îndreptați să consulte un ajutor specializat psihoterapeutic.
,,A doua categorie sunt cei care au probleme de relaționare cu cei care locuiesc, avem persoane care sună că nu se înțeleg și sunt în conflict permanent cu partenerul. Tinerii care locuiesc cu familia au certuri în familie, ținând cont că stilul de viață s-a schimbat și persoanele stau mai mult împreună, altădată plecau de acasă și nu stăteau atât de mult.
Și mai sunt persoanele care au nevoie de psihoterapie pe termen lung și ne sună cu probleme foarte grave, de exemplu cu schizofrenie, ne dăm seama din discuție și îi îndrumăm să caute tratament, ne apelează cu aceleași probleme”, a adăugat Anca Dobrean.
Serviciu de îndrumare în urgență
Intervenția psihoterapeuților este una de psihoeducație, voluntarii îndrumă spre diverse resurse pentru înțelegerea emoțiilor, oamenii sunt încurajați să își caute un job la AJOFM dacă au rămas fără, le este comunicat faptul că nu este o greșeală dacă au anxietate.
Normalizând astfel de stări cei care se confruntă cu ele, trec mai repede peste această perioadă și nu se mai simt greșiți ca indivizi. De asemenea, celor care lucrează de acasă le este recomandat cum să abordeze un alt stil de viață, să facă sport sau mici pauze.
,,Era un domn care sunase și îi decedase soția, era panicat că avea și Covid-19 și atunci se gândea dacă moare și el, dacă nu o să vină salvarea, își făcuse un test de Covid și era într-o situație destul de dificilă emoțional.
Atunci colegii noștri au stat cu el. Noi încurajăm pe toți cei care au dificultăți emoționale în acest context al izolării, ce cale să aleagă, îi ajutăm să își propună niște obiective sau activități, iar asta îi ajută mult. Oamenii cred că dacă ei au anxietate, doar ei o au și atunci nu au perspectiva aceasta că în anumite situații este normal să te simți așa. Cei care au probleme emoționale activate în contextul de izolare sau reducere a contactului social ne pot suna și îi îndrumăm”, a explicat Dobrean.
Linia telefonică de sprijin psihologic este 0219081, programul fiind de luni până sâmbătă de la 12.00 la 20.00.
Campania ”Om cu om oprim pandemia” este susținută de Ministerul Sănătății în colaborare cu Universitatea ,,Babeș – Bolyai” (UBB) Cluj Napoca.
Dana Coțovanu
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






