ADMINISTRAȚIE
Primăria Cluj-Napoca a REZILIAT contractul cu proiectantul modernizării străzilor Kogălniceanu – Universității, firma Mossfern

Primăria Cluj-Napoca a reziliat contractul cu firma Mossfern, proiectantul modernizării urbane a străzilor Kogălniceanu – Universtății și altor străzi adiacente.
Informațiile Cluj24 arată că decizia a avut la bază divergențele de viziune între proiectant și Primăria Cluj-Napoca, beneficiarul lucrărilor, legate de reamplasarea Grupului Statuar Școala Ardeleană pe soclu, copacii de pe strada Universității și mutarea bustului lui Emil Racoviță de pe strada Kogălniceanu.
Primăria Cluj-Napoca a desemnat un alt proiectant, care să se ocupe de asistența tehnică și urmărirea proiectului mai departe până la finalizare.
Valoarea totală a proiectului finanțat prin fonduri europene „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universităţii şi străzile adiacente” este de 48.721.315,94 lei, adică aproximativ 10 milioane de euro.
Proiectarea a fost încredințată în anul 2018 firmei Mossfern, coordonată de arhitectul Macalik Arnold, care a câștigat un concurs internațional organizat de Primăria Cluj-Napoca, iar executantul lucrărilor este firma Astor Com SRL.
Lucrările au început în 26 ianuarie 2022 și aveau ca termen de finalizare 19 luni, până în august 2023, dar acesta a fost prelungit până în luna octombrie.
Vom reveni cu detalii.
Ce prevede proiectul
Obiectivul principal al proiectului este reamenajarea spațiului public al străzii Mihail Kogălniceanu și a străzilor adiacente: Universității, Em. de Martonne, axa nord-sud alcătuită din străzile János Bolyai – Hermann Oberth – Kovács Dezsö, Gaál Gábor și Baba Novac, inclusiv Piața Cipariu si strada Iuliu Maniu.
Pe strada Universității este propusă readucerea la locul inițial a statuii „Sfânta Maria Protectoare” (transmutată în 1957) si crearea unei piațete pe locul parcarii actuale, iar pe strada Mihail Kogalniceanu este propusă integrarea unei reprezentări de omagiu pe „covorul” destinat accesului în clădirea Universităţii dedicat rectorilor universității clujene de la origini până în prezent.
Descrierea detaliată a investiției:
STRADA UNIVERSITĂȚII
Tronsonul 1 – Strada Universității între strada Avram Iancu și strada Mihail Kogălniceanu
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”);
– marcaje rutiere în relieful pavajului semnalând mecanic și vizual vehiculelor auto și velo benzile destinate;
– s-a prevăzut o alveolă pentru oprirea autobuzului şcolar pe latura estică a străzii;
– continuarea benzii pentru biciclete de pe strada Avram Iancu (banda va avea lățimea de 1.50m și va fi la același nivel cu suprafața carosabilă);
– înlocuirea suprafețelor de călcare cu pavaje din plăci din piatră naturală dispuse perpendicular pe rigola de colectare a apei pluviale;
– s-au propus locuri de șezut și rastele pentru parcarea bicicletelor; rastelele de pe latura vestică sunt dotate cu staţie de încărcare biciclete/trotinete electrice
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat LED pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, dispuse pe ambele laturi ale străzii;
– completarea aliniamentului de arbori cu exemplare din specia Gleditsia triacanthos.
Tronsonul 2 – Strada Universității între strada Mihail Kogălniceanu și Piața Unirii
– eliminarea parcării actuale care ocupă majoritatea spațiului stradal;
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic „shared space”;
– delimitarea trotuarului vestic şi a celui estic pe segmentul Piaţa Unirii – strada I.C. Brătianu printr-o bordură teşită;
– marcaje rutiere în relieful pavajului semnalând vehiculelor auto și velo benzile
destinate;
– readucerea la locul inițial a statuii „Sfânta Maria Protectoare” (transmutată în 1957);
– pavarea cu plăci din piatră naturală dintr-un front în altul al străzii, păstrând direcţia pavajului perpendiculară pe clădirea Universităţii;
– amplasarea de locuri pentru șezut din blocuri de calcar în piaţeta formată în jurul statuii;
– amplasarea locurilor pentru terase pe latura vestică a străzii;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare, afectate de coborârea cotelor de călcare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun coloane multifuncţionale dispuse pe ambele laturi ale piaţetei şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime pe segmentul dinspre Piaţa Unirii. Prin coloanele multifuncţionale se va asigura şi iluminarea statuii „Sfânta Maria Protectoare”. Portalurile de acces din zona de piaţetă vor fi iluminate de corpuri de iluminat încastrate în pavaj.
– completarea aliniamentului de arbori cu exemplare din specia Gleditsia triacanthos şi plantarea a 6 arbori din specia Ginkgo biloba în jurul statuii „Sfânta Maria Protectoare”
2.STRADA MIHAIL KOGĂLNICEANU
Tronsonul 1 – Strada Kogălniceanu între strada Universității și strada Emmanuel de Martonne
-zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
-se propune un spațiu stradal unitar prin eliminarea segregării funcționale trotuar/carosabil, realizată prin intermediul unei secțiuni tradiționale în ”V” accentuat central printr-o rigolă de piatră dispusă sinuos de-a lungul întregii străzi;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– generarea unor locuri largi de recreere la umbră în faţa Universităţii; se propune amplasarea de locuri de șezut din blocuri mari de granit şi rastele pentru parcarea bicicletelor dotate cu o staţie de încărcare biciclete/trotinete electrice;
– relocarea stației de închiriere biciclete („self-service”) pe strada Emmanuel de Martonne;
– reconfigurarea zonei de postament al ansamblului statuar ”Școala Ardeleană” prin integrarea în amenajările de animare al largoului urban situat la baza turnului Colegiului Academic;
– integrarea unei reprezentări de omagiu pe „covorul” destinat accesului în clădirea Universităţii dedicat rectorilor universității clujene de la origini până în prezent;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime. Largoul urban situat la baza turnului Colegiului Academic va fi iluminată de trei coloane multifuncţionale. Tot prin aceste corpuri se va face şi iluminarea Ansamblului statuar Şcoala Ardeleană;
– plantarea de arbori pe latura nordică și înlocuirea celor lipsă sau afectați, specia Tilia cordata;
Tronsonul 2 – Strada Kogălniceanu între strada Emmanuel de Martonne și strada Hermann Oberth
– zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
– se propune un spațiu stradal unitar prin eliminarea segregării funcționale trotuar/carosabil, realizată prin intermediul unei secțiuni tradiționale în ”V” accentuat central printr-o rigolă de piatră dispusă sinuos de-a lungul întregii străzi;
– pavarea se va realiza cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– relocarea stației de închiriere biciclete („self-service”) pe strada Kovács Dezső;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime;
– completarea aliniamentului de arbori și înlocuirea celor afectați cu arbori, specia Tilia cordata;
Tronsonul 3 – Strada Kogălniceanu între strada Hermann Oberth și strada Gaál Gábor
– zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
– amenajarea acestui tronson ca și o grădină urbană, cu trotuare marginale în continuarea celor de pe segmentele stradale vecine și eliminarea pavajului, respectiv a pateurilor centrale de gazon degradate în timp; spațiul va beneficia de suprafețe de călcare adecvate zonelor de circulație în grădini: multistrat de pietriș compactat și stabilizat în sistem permeabil preluând în axul străzii rigola deschisă, sinuoasă;
– se va reloca bustul lui Emil Racoviță, sculptură de dimensiuni destinate unui spațiu arhitectural de interior;
– se va cerceta arheologic și se va pune în valoare fosta fântână din fața Colegiului;
– se propune amplasarea în piațeta din fața Bisericii Reformate a unei fântâni realizate dintr-un bloc de granit din care să curgă permanent apă potabilă;
– s-au propus locuri de șezut din blocuri mari de granit și rastele pentru parcarea bicicletelor în fața școlilor;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, dispuse într-un singur şir. Piaţeta din faţa Bisericii Reformate va fi iluminată de două coloane multifuncţionale;
– plantarea de arbori, specia Tilia cordata,
Tronsonul 4 – Strada Kogălniceanu între strada Gaál Gábor și strada Baba Novac
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”);
– se propune un spațiu stradal unitar prin eliminarea segregării funcționale trotuar/carosabil, realizată prin intermediul unei secțiuni tradiționale în ”V” accentuat central printr-o rigolă de piatră dispusă sinuos de-a lungul întregii străzi;
– pavarea cu plăci din piatră naturală, fără diferențe de nivel;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime.
– plantarea de arbori, specia Tilia cordata, în zona de capăt a străzii;
3. STRADA EMMANUEL DE MARTONNE
-zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
– desființarea trecerii de pietoni de la intersecția cu strada I.C.Brătianu în contextul pietonalizării străzii; această măsură presupune lucrări în imobilul cu numărul cadastral 268125 (strada I.C.Brătianu) în limita marcată pe planuri ca limită de intervenție;
– se va elimina panoul de afișaj existent la colțul sud-vestic al străzii;
– se propune un spațiu stradal unitar prin eliminarea segregării funcționale trotuar/carosabil, realizată prin intermediul unei secțiuni tradiționale în ”V” accentuată central printr-o rigolă de piatră dispusă de-a lungul întregii străzi;
– se propune eliminarea parcărilor stradale și rebalansarea spațiului stradal prin plantarea unui șir de arbori în aliniament pe latura vestică, specia Tilia cordata;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare, și a componentelor supraterane degradate în spațiul stradal; se va îngropa conducta de gaz supraterană de la Colegiul Academic;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– relocarea stației de închiriere biciclete („self-service”) din fața Universității Babeș-Bolyai pe latura vestică a străzii, după încheierea perioadei de implementare a proiectului Rețea de stații self-service de închiriere biciclete;
– amplasarea unei bănci din blocuri mari de granit vizavi de curtea Colegiului Academic;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime.
4.STRADA BOLYAI JÁNOS
Tronsonul 1 – Strada Bolyai János între Bulevardul Eroilor și strada Iuliu Maniu
– păstrarea regimului de stradă pietonală;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se va realiza printr-o rigolă tip fantă;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun corpuri de iluminat pe consolă unde secţiunea străzii este mică şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, în rest;
– în zona de rezalit a palatului Status-ului se propune plantarea unui arbore, specia Tilia cordata;
– mobilierul urban va fi amplasat în zona centrală a străzii lăsând zona din faţa spaţiilor comerciale liberă.
Tronsonul 2 – Strada Bolyai János între strada Iuliu Maniu și Bulevardul 21 Decembrie 1989
– zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență dinspre strada Iuliu Maniu;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se va realiza printr-o rigolă tip fantă;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun corpuri de iluminat pe consolă unde secţiunea străzii este mică şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, în rest;
– pe latura vestică a străzii se propune plantarea a cinci arbori în aliniament, specia Tilia cordata şi amplasarea locurilor de stat adiacent acestora.
– latura estică va rămâne liberă pentru circulaţia pietonilor şi accesului auto pentru rezidenţi.
5.STRADA HERMANN OBERTH
Tronsonul 1 – Strada Hermann Oberth între strada Kogălniceanu și strada I.C.Brătianu
– zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
– eliminarea parcărilor ce ocupă un segment considerabil din spațiul stradal, cedând loc unei suprafețe permeabile nepavate, cu arbori și bănci de șezut destinate repaosului;
– pavarea la nivelment contextual cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel,
– colectarea apelor pluviale se va realiza într-o rigolă centrală deschisă din plăci de granit şi guri de scurgere din corten;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun corpuri de iluminat pe consolă unde secţiunea străzii este mică şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, în rest;
Tronsonul 2 – Strada Hermann Oberth între strada I.C.Brătianu și Bulevardul Eroilor
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”);
– eliminarea locurilor de parcare existente;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se va realiza într-o rigolă centrală deschisă din plăci de granit şi guri de scurgere din corten;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime.
6.STRADA KOVÁCS DEZSŐ
– zonă propusă spre pietonalizare, închisă traversării auto, accesul pentru mașini realizându-se controlat, doar pentru riverani sau în situații de urgență;
– bicicliștii vor putea folosi acest tronson, la comun cu pietonii;
– se propune o amenajare în trepte pe latura estică a străzii şi o rampă pe latura vestică ce permite accesul auto pentru riverani; delimitarea şi racordul dintre cele două zone se face printr-o banchetă din beton aparent în vecinătatea căreia sunt plantaţi trei arbori, specia Tilia cordata;
– relocarea stației de închiriere biciclete („self-service”) din fața Bibliotecii Academiei;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se face prin guri de scurgere din corten;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare; se vor îngropa toate conductele supraterane din gangul Bibliotecii Academiei Române;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun corpuri de iluminat pe consolă în gangul Bibliotecii Academiei Române şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, în rest;
7.STRADA GAÁL GÁBOR
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”);
– continuarea trotuarului sudic de pe strada I.C.Brătianu în vederea descurajării traficului auto; această măsură presupune lucrări în imobilul cu numărul cadastral 268125 (strada I.C.Brătianu) în limita marcată pe planuri ca limită de intervenție;
– locuri de parcare pe latura vestică a străzii;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se va realiza într-o rigolă centrală deschisă din plăci de granit şi guri de scurgere din corten;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public;
– se vor planta arbori, specia Tilia cordata, intercalaţi cu locurile de parcare
8.STRADA BABA NOVAC
Tronsonul între strada Mihail Kogălniceanu și strada Avram Iancu
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”);
– continuarea trotuarului nordic de pe strada Avram Iancu în vederea descurajării traficului auto; această măsură presupune lucrări în imobilul cu numărul cadastral 280849 (strada Avram Iancu) în limita marcată pe planuri ca limită de intervenție;
– eliminarea locurilor de parcare existente;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se va face printr-o rigolă din beton cu grătar din fontă, ce delimitează zona de trotuar de cea destinată traficului auto;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun proiectoare cu lampă cu descărcare în vapori de sodiu pentru iluminarea zidului de fortificaţie şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, pe latura vestică a străzii;
– se va elimina aliniamentul de tuia de pe latura estică și se vor planta plante perene pe o suprafaţă de 273 mp. Speciile se vor planta combinat, efectul urmărit fiind amestecul dintre dimensiunea, forma şi culoarea florilor sau frunzelor.
Tronsonul între strada Mihail Kogălniceanu și strada I.C. Brătianu
– continuarea trotuarului sudic de pe strada I.C.Brătianu în vederea descurajării traficului auto; această măsură presupune lucrări în imobilul cu numărul cadastral 268125 (strada I.C.Brătianu) în limita marcată pe planuri ca limită de intervenție;
– amenajarea locurilor de parcare pe latura estică a străzii, și dotarea acestora cu două stații de încărcare a autovehiculelor electrice;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– colectarea apelor pluviale se va face printr-o rigolă liniară cu corp din beton și grătar din fontă, ce delimitează zona de trotuar de cea destinată traficului auto;
– s-au propus rastele pentru parcarea bicicletelor;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, amplasate pe latura vestică a străzii
– se vor planta arbori, specia Tilia cordata, intercalaţi cu locurile de parcare.
9.TROTUAR PIAȚA ȘTEFAN CEL MARE
Baba Novac nr. 35
– reorganizarea arealului prin demolarea construcțiilor deteriorate destinate șezutului și integrarea platformei dalate în zona verde aferentă zidului medieval;
– realizarea unei legături directe între Piaţa Ştefan cel Mare şi strada Baba Novac pe la capătul zidului de fortificaţie;
– zonă urbană de grădină destinată repaosului și evenimentelor stradale temporare;
– zona de repaos va beneficia de suprafețe de călcare adecvate zonelor de circulație în grădini: multistrat de pietriș compactat și stabilizat în sistem permeabil;
– pavarea trotuarelor se va realiza cu plăci din piatră naturală;
– s-au propus locuri de șezut și rastele pentru parcarea bicicletelor;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se propun proiectoare cu lampă cu descărcare în vapori de sodiu pentru iluminarea zidului de fortificaţie şi sisteme de iluminat pe stâlp metalic cu înălţimea punctului luminos la 3,5 m înălţime, în rest;
– plantarea unor noi arbori din speciile Tilia cordata şi Magnolia kobus;
– lucrările de reamenajare vizează întregul trotuar, nu doar suprafața din limita cadastrală; se va interveni în imobilele cu numerele cadastrale 327776 (Calea Turzii), 335423 (Piața Ștefan cel Mare).
– lucrări pentru realizarea trecerii de la capătul zidului de fortificație; se va interveni în imobilul cu numărul
10.STRADA IULIU MANIU
Tronsonul între Piața Unirii și strada Bolyai János
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”);
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– punerea în valoare a clădirilor prin iluminat arhitectural; pentru aceasta se vor folosi proiectoare montate pe fațadele clădirilor.
Tronsonul între strada Bolyai János și strada Baba Novac
– zonă fără diferențierea tipurilor de trafic („shared space”) proiectată să încurajeze pietonii, bicicliștii și șoferii să folosească împreună un singur spațiu, care nu este segregat funcțional în carosabil și trotuar, așa cum se întâmplă în mod traditional;
– pavarea cu plăci din piatră naturală fără diferențe de nivel;
– s-au propus locuri de șezut și zone pentru amplasarea teraselor;
– s-au propus rastele pentru parcarea bicicletelor;
– lucrări de înlocuire, relocare a rețelelor edilitare;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– înlocuirea sistemelor de iluminat public; se vor utiliza 28 de corpuri de iluminat pe stâlp cu înălţimea punctului luminos situată la 3,5 m înălţime;
– plantarea unui număr de 21 de arbori, specia Gleditsia triacanthos.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Martorii lui Iehova din Cluj comemorează, în 12 aprilie moartea lui Isus, respectând porunca dată de el.
La eveniment poate participa oricine, anunță reprezentanții cultului.
”Discursul biblic special durează o jumătate de oră. Este urmat de o discuție cu auditoriul, bazată pe un subiect biblic, care durează o oră.
Programul de Comemorare durează aproximativ o oră.
Programul începe și se termină cu o cântare și cu o rugăciune ținută de un Martor al lui Iehova. Este prezentat un discurs în care se explică importanța morții lui Isus și cum putem trage foloase în urma sacrificiului făcut de Dumnezeu și de Cristos pentru noi”, mai arată organizatorii comemorării.

În 2024, numărul mediu de pensionari din România a scăzut cu 21.000 de persoane față de anul anterior, ajungând la 4.959.000 de persoane. Dintre aceștia, pensionarii de asigurări sociale de stat reprezintă 92,56% din total, adică 4.590.000 de persoane, în scădere cu 11.000 față de 2023.
În anul 2024 comparativ cu anul 2023, numărul mediu de pensionari a fost de 4959 mii persoane, în scădere cu 21 mii persoane faţă de anul precedent, conform datelor publicate vineri de către Institutul de Statistică.
STUDIU. Au crescut PENSIILE, s-a redus numărul pensionarilor
Numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat a fost de 4590 mii persoane, în scădere cu 11 mii persoane față de anul precedent.
Pensia medie lunară (determinată luând în calcul sumele pentru pensiile tuturor categoriilor de pensionari – de asigurări sociale, invaliditate, urmaș etc.- plătite de casele de pensii1 a fost de
25812 lei, în creștere cu 22,1% față de anul precedent.
Pensia medie lunară de asigurări sociale de stat a fost de 2459 lei, în creștere cu 22,6% față de anul precedent.
„Pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară”
Raportul dintre pensia medie nominală netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit) şi câştigul salarial mediu net a fost de 53,9% (comparativ cu 50,2% în anul precedent).
Anul trecut, pensionarii de asigurări sociale deţin ponderea majoritară în numărul total de pensionari.
Pensionarii de asigurări sociale de stat reprezintă 92,56% în totalul celor de asigurări sociale. Pe categorii de pensii, numărul pensionarilor pentru limită de vârstă a fost preponderent (80,18%) în cadrul pensionarilor de asigurări sociale. Pensionarii cuprinşi în categoriile de pensii – anticipată şi anticipată parţial – au reprezentat 2,16%.
La nivel național, raportul dintre numărul mediu de pensionari de asigurări sociale de stat și cel al salariaților a fost de 8 pensionari la 10 salariați.
„Ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă a pensiei medii este de 1.251 lei”
Acest raport prezintă variații semnificative în profil teritorial, de la numai 4 pensionari la 10 salariați în Municipiul București și județul Ilfov, la 14 pensionari la 10 salariaţi în județul Vaslui și 15 pensionari la 10 salariaṭi în judeţul Teleorman.
Pensia medie lunară de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, ecartul dintre valoarea minimă şi cea maximă fiind de 1.251 lei.
Cele mai mici valori ale pensiei medii lunare de asigurări sociale de stat s-au înregistrat în județele Botoșani (1.946 lei), Vrancea (1.969 lei), Giurgiu (1.976 lei) și în Vaslui (1.998), iar cele mai mari valori ale pensiei medii lunare de asigurări sociale de stat s-au înregistrat în județele: Hunedoara 3.197 lei), Municipiul București (3.115 lei), Gorj (2.896 lei) și Brașov (2.892 lei).
Numărul total al beneficiarilor prevederilor OUG4 nr.6/2009 privind instituirea pensiei sociale minim garantate (în prezent – indemnizaţie socială), în anul 2024, a fost de 1070,4 mii persoane. În rândul acestora cea mai mare pondere au avut-o persoanele din sistemul asigurărilor sociale de stat 90,8%, urmate de persoanele din rândul pensionarilor proveniţi din fostul sistem pentru agricultori 8,9% şi de persoanele din sistemul militar 0,3%.
EVENIMENT
Tribunal: Cazul de sclavie de la Cluj. Amenințări, loviri repetate, program de muncă de dimineața până seara, fără zile libere

Magistrații Tribunalului Cluj au dezvăluit modul de operare al lui Lucian Stoica, fost membru al AUR Cluj, și soției sale, Natalia, ambii arestați preventiv pentru trafic de persoane.
Astfel, din probele administrate a rezultat suspiciunea rezonabil că soții Stoica, Lucian și Natalia, împreună, au recrutat începând cu anul 2023 un clujean pe care, ”prin amenințări, loviri repetate, și ținerea în stare de vulnerabilitate, datorită situație materiale precare și a lipsei sprijinului unor aparținători, îl exploatează pentru propriul lor beneficiu, și îl adăpostesc la domiciliul lor, în vederea executării unor munci în mod forțat, în special la magazinul de legume fructe din Cluj-Napoca”. Totodată, cei doi soți au recrutat începând cu anul 2022, un alt bărbat, care a decedat între timp, pe care l-au obligat, la fel, la munci în mod forțat, în perioada 2022 – 2024 în același magazin.
”Probele administrate dovedesc faptul că actele de violență ar fi putut fi săvârșite, în mod repetat, tocmai pentru a conduce la subjugarea persoanelor vătămate, la anihilarea voinței lor, fiind combinate cu un control excesiv asupra acestora, inclusiv prin împiedicarea acestora să ia legătura cu alte persoane care i-ar putea ajuta. (…)
Program de muncă excesiv
Declarațiile persoanelor audiate relevă programul de muncă excesiv la care erau obligați cele două persoane vătămate, fără zile libere, de dimineață până seară precum și faptul că acestea erau plătite sporadic, tocmai pentru a putea fi controlate mai bine”, se arată în motivarea arestării soților Stoica.
Totodată, instanța a reținut ambii ambii soți au săvârșit aceste infracțiuni împreună, fiecare având cunoștință de acțiunile celuilalt, colaborând în acest sens și având același scop comun respectiv ca, ”prin amenințări, loviri repetate, și ținerea în stare de vulnerabilitate, datorită situației materiale precare și a lipsei sprijinului unor aparținători, să exploatează persoanele vătămate pentru propriul beneficiu în vederea executării unor munci în mod forțat, în special la magazinul de legume fructe din Cluj-Napoca, dar și în locuința acestora”.
Mod inuman de tratare a angajaților
În cazul ”sclavului” care a murit, Stoica este acuzat că l-a aruncat într-un lac în cursul lunii octombrie –noiembrie 2024, fiind frig afară și stând udă în frig, în condițiile în care avea multe probleme de sănătate care erau cunoscute de cel arestat.
”Modul inuman în care cei doi își tratau inculpații angajați rezultă și faptul că li se adresau cu apelative jignitoare, atât în conversațiile directe cu aceștia cât și convorbirile inculpaților, conform interceptărilor.
Activitatea lor denotă o lipsă totală de empatie față de persoanele vătămate”, mai arată magistrații clujeni.
Potrivit acestora, Lucian Stoica a mai fost condamnat la o pedeapsă de 3000 de lei amendă pentru loviri și alte violente în anul 2018.
EVENIMENT
FOTO. Ceasuri de colecție și bijuterii fine, în inima Clujului, la Muzeul de Artă. Piesele mecanismului unui ceas, la microscop

Muzeul de Artă din Cluj-Napoca a inaugurat, vineri, Fine Jewelry & Watches Expo, unde au fost expuse ceasuri și bijuterii premium de la 14 branduri renumite din toată lumea. Expoziția este o inițiativă a revistei „ The Woman” în colaborare cu Kultho- cel mai mare retailer de bijuterii și ceasuri care colaborează cu cele mai prestigioase manufacturi orologere din lume.
Case de bijuterii internaționale
Cu o prezență de peste 18 ani în România și 25 de locații în cele mai importante mall-uri din țară, retailerul a devenit un reper în lumea bijuteriilor și a ceasurilor de lux.
„Noi, la invitația „ The Woman” am decis să venim aici la Cluj să aducem produse ale brandurilor din portofoliul nostru, Kultho fiind un distribuitor exclusivși un retailer multibrand. În cadrul acestei expoziții am expus piese cu adevărat speciale din colecțiile noastre.
Acestea au un farmec cu totul unic, pentru că sunt de la branduri cu renume, cu o moștenire și o istorie neîntreruptă deja de secole, branduri care au fost pioneri pe anumite segmente ale activității lor. Astfel, astăzi avem aici expuse peste câteva sute de piese iconice ale colecțiilor celor mai importante 14 branduri din portofoliul nostru”, a declarat directorul de marketing, Mădălina Diaconu, pentru Cluj24.
Piese Swiss-made și bijuterii italienești cu semnături ascunse
Au fost expuse ceasuri de colecție însoțite de o descriere completă ce cuprinde detalii despre mecanism, anul lansării, inspirație și poziționare în universul brandului. Vorbim de mărci de renume precum: Breitling, Grand Seiko, Longines, Chopard, Rado, Frederique Constant și Hamilton – repere veritabile ale tradiției orologeriei elvețiene.
În zona dedicată creațiilor de bijuterie, printre brandurile expuse se numără: Messika, Pomellato, Roberto Coin, Fope, Baraka, Nanis și Pasquale Bruni.
Unele sunt branduri cu adevărat revoluționare, ca de exemplu Fope care a lansat tehnologia Flex’it care printr-o rețea ingenioasă de arcuri de aur ascunse în interiorul brățărilor și inelelor, permite celor care le poartă o ajustare fără încheietori rigide.
Un alt exemplu remarcabil o reprezintă creația lui Roberto Coin, unde fiecare piesă ascunde un mic rubin, ca o semnătură unică, plasat să atingă pielea purtătoarrei pentru a se contopi cu ea.
În completare, vor fi prezentate și materiale autentice utilizate în procesul de producție al bijuteriilor, fiind vorba de Bulino, instrumentul folosit de cei de la Nanis pentru a „sculpta” manual în aur.
Un ceas dezmembrat privit la microscop
Fiecare ceas mecanic are în componența sa foarte multe rubin, deoarece acestea absorb șocul din ceas. În cadrul expoziției, vizitatorii au avut ocazia să participe la un moment educativ și interactiv la bancul de ceasornicar, unde au putut analiza piesele minuscule ale mecanismului unui ceas, le-au observat detaliile la microscop și au putut afla mai multe curiozități din măiestria artei ceasornicarilor.
„Acestea sunt piesele care alcătuiesc un ceas cu mecanism automatic elvețian. Predecesorul acestui model este ceasul cu baterie, numit și cu cuart, inventat în 1969.Pentru a reduce uzura acestuia, la fiecare 4-5 ani se execută o revizie, piesele unui ceas fiind unse cu ulei, dacă nu știați.
Cea mai faimoasă fabrică de mecanisme de ceasuri cunoscută în prezent este Eta care furnizează piese marilor branduri. Eta înseamnă piese de calitate și utilizare îndelungată. Ca să știți, un ceas se încarcă de la mișcarea mâinii, iar dacă nu este purtat mai mult de 40 de ore, se oprește”, a relatat Claudiu Stanciu, reprezentat al companiei de peste 18 ani.
O inițiativă a celor de la The Woman
Istoria proiectului „The Woman” își are rădăcinile în martie 2012, când a avut loc prima ediție a unei conferințe de afaceri pentru femei. Evenimentul a reunit 200 de femei, marcând începutul unei călătorii care avea să devină un sprijin puternic pentru femeile din diverse domenii. An de an, numărul participanților a crescut, reflectând interesul tot mai mare și nevoia de conectare în comunitatea femeilor.
Proiectul a evoluat ulterior într-o conferință despre leadershipul femeilor, cu diverse evenimente conexe, într-un efort de a oferi sprijin cuprinzător femeilor în călătoriile lor antreprenoriale, profesionale și personale.
Anul acesta unul din evenimentele conexe este și expoziția Fine Jewelry & Watches Expo, deschisă vineri și sâmbătă la Cluj-Napoca, între orele 10:00 – 17:00, accesul pentru vizitatori fiind gratuit.
Paula Mariuța
Diaconescu Liana
septembrie 13, 2023 la 6:28 pm
Vreau sa întreb când se termina cu betonarea integrala a orașului! Am impresia ca e o obsesie a municipalității această betonate oribila!!!