CULTURA
Pianista Ana Silvestru, româncă din Zurich, va susține un concert la Cluj-Napoca, alături de legendarul Rainer Seegers

Ana Silvestru, pianistă româncă stabilită la Zürich, renumită pentru interpretările și tehnica impecabile, care i-au adus recunoaștereîn lumea bună a muzicii clasice și pe scenele internaționale, va susține un concert la Cluj, în data de 2 mai.
Începând cu ora 19:00, în Sala AuditoriumMaximum a Universității ”Babeș-Bolyai” vor răsuna capodopere semnate de Johann Sebastian Bach, Claude Debussy, Maurice Ravel și Béla Bartók.
Invitați: excepționalul artist german Rainer Seegers, prim-timpanist al Filarmonicii din Berlin până în 2019 și tutore al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene, pianistul italian Giulio Biddau și românca Mihaela Despa, prim-timpanistă a Orchestrei Simfonice din Berna (Elveția).
„Calendimaggio este o veche tradiție răspândită în mai multe regiuni din Italia, un adevărat festival al primăverii, renașterii și iubirii. Mi s-a părut firesc să numim Calendimaggio acest concert, în care voi urca pe scenă alături de artiști minunați, tocmai pentru că îl vedem ca pe o sărbătoare a muzicii, inspirată de Renaștere”, a declarat pianista Ana Silvestru, organizatoarea evenimentului.
Evenimentul este oferit gratuit iubitorilor de muzică din Cluj, în limita locurilor disponibile, pe baza unei rezervări, aici: https://forms.gle/hGMHytfgNjFTeY6n8
Ana Silvestru s-a arătat foarte bucuroasă că Rainer Seegers, legendarul prim-timpanist al Filarmonicii din Berlin și unul dintre cei mai solicitați pedagogi din lume, a acceptat invitația sa de a veni pentru prima dată în concert în România. „În plus, va susțineîn perioada 27-30 aprilie un masterclass pentru studenții Academiei „Gheorghe Dima” din Cluj”, a adăugat artista.
Pentru că anul acesta se împlinesc 150 de ani de la nașterea lui Maurice Ravel, unul dintre cei mai fascinanți și rafinați compozitori ai impresionismului muzical, programul serii include îndrăgitul basm muzical Ma mère l’oye, în versiunea pentru două piane și percuție, în care se împletesc în perfectă armonie trăsăturile esențiale ale omului și muzicianului Maurice Ravel: „absența vanității” (Manuel de Falla) și „darul de a exprima o imensă tandrețe” (Manuel Rosenthal).
80 de ani de la moartea lui Bela Bartok
Concertul organizat de Ana Silvestru marchează și 80 de ani de la moartea marelui compozitor maghiar Béla Bartók. Seara se va încheia cu Sonata pentru două piane și percuție, una dintre cele mai importante și temute capodopere din întreaga creație a lui Béla Bartók, cel care spunea încă din tinerețe că destinul său este „singurătatea ideilor”.
„Maurice Ravel și Béla Bartók sunt doi mari compozitori și mari conștiințe a căror conduită desăvârșită în cele mai întunecate momente ale istoriei sunt azi, mai mult ca oricând, un reper și un ideal greu de atins”, a mai declarat pianista Ana Silvestru.
Programul serii va mai include un coral de Johann Sebastian Bach, Gotteszeit ist die allerbeste Zeit BWV (Actus Tragicus), transpus de György Kurtág, un marș pentru timpani și instrumentetradiționale otomane de André și Jacques Philidor și o lucrare inspirată de splendoarea Alhambrei, Lindaraja de Claude Debussy.
Concertul va fi dedicat memoriei lui Relu Despa (1977-2024), șeful partidei de percuție a Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiești.
Despre artiști
RAINER SEEGERS. Născut la Dessau, într-o familie de muzicieni, Rainer Seegers a primit primele noțiuni muzicale de la bunicul său (trompetist în Orchestra Gewandhaus din Leipzig). Odată cu mutarea familiei la Hanovra și-a continuat studiul percuției în cadrul Conservatorului din localitate și a cântat în orchestra Operei din Hanovra. La scurt timp după ce a obținut primul său post de prim-timpanist al Braunschweig Staatstheater, devinemembru al Orchestrei Simfonice Radio din Köln. Între 1977 și 1982 a cântat în Orchestra Festivalului de la Bayreuth, iar în 1982 s-a alăturat Orchestrei Filarmonicii din Berlin, al cărei prim-timpanist a fost din 1986 până în 2019. A fost solist în compania unor orchestre precum Filarmonica din Berlin și Berliner Symphoniker. Membru al corpului profesoral al Musikhochschule Hannover, al Universității de Arte din Zürich, Rainer Seegers este unul dintre principalii mentori ai Academiei Filarmonicii din Berlin și ai European Union Youth Orchestra. Este profesorinvitat la Hochschule für Musik „Hanns Eisler” din Berlin.
MIHAELA DESPA. S-a născut la Ploiești, unde a studiat pianul și percuția la Colegiul „Carmen Sylva”, continuând studiile la Colegiul „George Enescu” din București, unde a câștigat burse și premii importante la competiții naționale și internaționale. Și-a continuat studiile de percuție cu Werner Otten și Hans Zonderop în Utrecht și Haga, iar în 2012 a obținut cu distincție masteratul în Interpretare Muzicală la Universitatea de Arte din Zürich, sub îndrumarea lui Rainer Seegers, Klaus Schwärzler și Raphael Christen. În cadrul masterclassurilor a studiat cu Peter Sadlo, Bogdan Băcanu, Franz Schindelbeck, Raymond Curfs și Franz Bach. În 2007 a devenit colaboratoare permanentă a Orchestrei Operei din Zürich. După un stagiu la Südwestdeutsche Philharmonie, în 2012 a câștigat audiția ca prim-timpanistă a Orchestrei Simfonice din Berna. Mihaela Despa a acumulat o vastă experiență în orchestre din România, Olanda și colaborează frecvent cu Opera din Zürich, Orchestra Tonhalle din Zürich și Nederlands Radio Philharmonisch Orkest.
GIULIO BIDDAU. Născut la Cagliari, a studiat cu Arlette Giangrandi Eggmann și a absolvit pianul la Conservatorul din orașul natal. S-a specializat la Paris cu Jean Marc Luisada la École Normale și apoi cu Aldo Ciccolini și Dominique Merlet. A urmat cursurile Hochschule für Musik „Hanns Eisler” din Berlin, obținând diploma cu cea mai înaltă distincțieconferită de Accademia Nazionale di Santa Cecilia cu Sergio Perticaroli. Este laureat al unorconcursuri internaționale precum Casagrande din Terni, Concursul Internațional de Pian de la Tbilisi, Iturbi din Valencia, obținând Premiul I la Concursul „Les Nuits Pianistiques – Lauréats SPEDIDAM” din Aix-en-Provence. A fost invitat la Festivalul Radio France din Montpellier, la Festivalul Pablo Casals și la Festivalul Piano en Valois, la Accademia di Santa Cecilia din Roma, TeatrulLiric din Cagliari, Festivalul Dino Ciani din Cortina, Teatrul Verdi din Trieste, Salle Cortot din Paris, Grand Theatre de Provence din Aix-en-Provence, la Palau de la Musica din Valencia sau la Konzerthaus din Berlin. A susținut recitaluri și concerte în Europa, Asia, Australia și America de Sud, fiind premiat în 2018 și 2021 de Asociația Criticilor Muzicali. A cântat sub bagheta lui Lawrence Foster, François-Xavier Roth, Tan Dun, Damian Iorio, Silvia Massarelli, Filippo Maria Bressan, cu Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia, KonzerthausorchesterBerlin, BrandenburgischeStaatsorchester Frankfurt, Orchestre National de Montpellier, Orchestra de la Palau de la Musica din Valencia, Orchestra Teatrului Liric din Cagliari, Milton Keynes City Orchestra, Les Siècles, Sinfonica Siciliana, Orchestra din Padova și Veneto, Sinfonica Abruzzese, Sanremo Symphony Orchestra, Tbilisi Symphony Orchestra.
Cine este Ana Silvestru
ANA SILVESTRU. Cariera internațională a Anei Silvestru a început cu o serie de recitaluri la Paris, facilitate de câștigarea Festivalului Muzicii Maghiare. De-a lungul anilor, Ana Silvestru a concertat în calitate de solistă și în recitaluri camerale alături de artiști precum Alina Cojocaru, Johan Kobborg, Fabio di Casola, Quinn Kelsey, Olga Kulchynska, Christina Daletska, LiviuPrunaru, MatveyDemin, Dana Grigorcea, Tamas Henter, Thomas Grossenbacher etc., pe toate scenele importante din România, întreaga Europă, Marea Britanie, Israel, Japonia, Bhutan și Maroc. Născută în București, Ana Silvestru a absolvit Liceul de Muzică „George Enescu” (clasa prof. Ileana Busuioc). Și-a continuat studiile de licență la Universitatea Națională de Muzică (clasa prof. Viniciu Moroianu). După absolvirea cu cea mai înaltă distincție a studiilor de masterat la Universitatea de Arte din Zürich a obținut și prestigioasa diplomă de solist concertist (ambele la clasa profesorului Konstantin Scherbakov). De-a lungul anilor a beneficiat de îndrumarea și susținerea unor artiști legendari precum Lazar Berman, Dmitri Bashkirov, Daniel Fueter, Bernard Ringeissen, Lowell Liebermann, Beat Furrer, Larissa Gergieva, MargreetHonig, Radovan Vlatkovic, Karl-Heinz Kaemmerling, Ronald Brautigam, Rolf Dieter Arens. Înregistrările Anei Silvestru s-au bucurat de aprecierea unanimă a criticilor, fiind considerate „modele de urmat de lumea editorială românească” (Victor Eskenasy).
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Dan Petrescu (CFR Cluj), după calificarea în finală: Nu sunt mulțumit de cât am MARCAT anul acesta din faze fixe

Joi seara în Gruia s-a disputat cea de-a doua semifinală a Cupei României la fotbal între CFR Cluj și Farul. Clujenii s-au impus clar cu 4-1, calificându-se după 9 ani din nou în finală, unde o va întâlni pe Hermannstadt.
Antrenorul Dan Petrescu s-a declarat mulțumit de evoluția echipei și și-a felicitat elevii.
„Sunt foarte mulțumit de băieți, de joc. Am marcat multe goluri. Singura problemă pe care am avut-o în acest sezon: la prima ocazie a adversarului, care nu ajunge la poartă, e gol. Și cu „U” Cluj, și cu FCSB. Noi ne producem ocazii, dar primim gol. Reacția băieților a fost bună, am fost relaxați, cu toate că eu nu am fost relaxat deloc.
Dan Petrescu (CFR Cluj), după calificarea în finală: Nu sunt mulțumit de cât am MARCAT anul acesta din faze fixe
E prima mea finală. O pată neagră la final, la golul lui Deac, păcat. Nimeni nu a protestat, e păcat. Mă bucuram pentru Cipri, nu a jucat de mult timp și un gol îi dădea moral. Noi lucrăm fazele fixe în ziua meciului, nu e întâmplare.
Nu sunt mulțumit de cât am marcat anul acesta din faze fixe, mă aștept la mai mult. Niciodată nu e nimeni favorit într-o finală. În palmaresul meu nu am nicio Cupă. Am pierdut două finale, una cu Unirea Urziceni. Aș dori foarte mult să câștig, dar nu pentru mine, sincer. Pentru băieți, pentru fani, care sper să vină cât mai mulți la Arad și să ajute echipa.
De când câștigătoarea Cupei merge în Europa League, e o miză foarte mare, dar mai avem 5 meciuri și în campionat. Trebuie să câștigăm la Dinamo, avem nevoie de o victorie ca de aer.
Mă tot rugăm să îl schimbe pe Alibec. Când e el în teren, te poți aștepta la orice. Nu am văzut niciun meci al Farului în care Alibec să nu dea gol sau pasă de gol. E titularul echipei naționale, un jucător excelent”, a spus Dan Petrescu la Prima Sport.
EVENIMENT
FOTO. Autoturism „ieșit în decor” la Copăceni, Cluj. Un tânăr de 20 de ani a ajuns la spital

Pompierii din Turda au intervenit, vineri dimineață, la un accident rutier cu un autoturism, petrecut la ieșire din localitatea Copăceni.
O mașină a ajuns în afara părții carosabile, vineri dimineață, la Copăceni. Pompierii din Turda au intervenit la fața locului cu o autospecială cu modul de descarcerare.
Un tânăr de 20 de ani a fost transportat la spital.
„Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit în urmă cu puține momente la un accident rutier petrecut la ieșire din localitatea Copăceni. Echipajele noastre au găsit la fața locului un autoturism avariat, ieșit în afara părții carosabile. A rezultat o singură victimă, mai exact un tânăr de aproximativ 20 de ani, conștient și cooperant. Acesta a primit îngrijiri medicale din partea paramedicilor SMURD și a fost transportat la spital. La misiune a mai luat parte o autospecială cu modul de descarcerare”, a transmis ISU Cluj.
CULTURA
Izvorul Tămăduirii: Ce înseamnă această zi pentru creștinii ortodocși și cum este sărbătorită. Tradiții și semnificații

Vineri, 25 aprilie 2025, creștinii ortodocși marchează una dintre cele mai importante sărbători închinate Maicii Domnului, Izvorul Tămăduirii. Această zi sfântă, prăznuită în fiecare an în vinerea din Săptămâna Luminată (cea care urmează după Paște), este asociată cu vindecarea, purificarea și binecuvântarea prin apă.
Sărbătoarea își are originea într-o minune petrecută în apropierea vechii cetăți Constantinopol, în secolul al V-lea. Potrivit tradiției, un orb și-a recăpătat vederea după ce s-a spălat cu apă dintr-un izvor aflat într-o pădure. Cel care l-a condus acolo a fost Leon, viitor împărat al Imperiului Bizantin, care la acea vreme nu fusese încă încoronat. Acesta a urmat un îndemn divin, venit chiar de la Maica Domnului, care i-a spus:
„Nu este nevoie să te ostenești, căci apa este aproape. Pătrunde, Leone, mai adânc în pădure și, luând cu mâini apa tulbure, potolește cu ea setea orbului și unge cu ea ochii lui cei întunecați.”
Originea sărbătorii și miracolul de la Constantinopol
Ulterior, ajuns împărat (457-474), Leon a ridicat o biserică pe locul unde s-a petrecut minunea, dându-i hramul „Izvorul Tămăduirii”. Se spune că în același loc, mai târziu, împăratul Justinian s-a vindecat de o boală gravă, motiv pentru care a construit o biserică și mai mare. Lăcașul a fost distrus în 1453, în timpul cuceririi Constantinopolului de către otomani, dar izvorul sfânt s-a păstrat.
Astăzi, pelerinii care ajung la Istanbul pot vizita biserica ridicată în secolul al XIX-lea pe același loc, unde la subsol se păstrează un paraclis din secolul al V-lea și izvorul despre care se crede că are în continuare puteri vindecătoare.
Obiceiuri și tradiții de Izvorul Tămăduirii
În această zi, în biserici se săvârșește slujba de sfințire a apei, numită Agheasma Mică. Aceasta poate fi consumată de credincioși pe tot parcursul anului, pe nemâncate, spre deosebire de Agheasma Mare, care se bea timp de opt zile, începând cu Boboteaza.
Mii de credincioși din România aleg să meargă în această zi la izvoarele considerate tămăduitoare. Printre cele mai cunoscute locuri de pelerinaj se numără Izvorul de la Mănăstirea Dervent, Izvorul de la Biserica Greacă din Brăila, Mănăstirea Ghighiu din județul Prahova, Mănăstirea Horăicioara din județul Neamț, Mănăstirea Cetățuia Negru Vodă din județul Argeș.
Obiceiuri populare de Izvorul Tămăduirii
În unele zone din România, în special în mediul rural, ziua este marcată de obiceiuri străvechi. Printre acestea se numără legământul juvenil, un ritual prin care adolescenții își jură prietenie și sprijin reciproc pentru toată viața. Legământul presupune rostirea jurământului, schimbul de obiecte simbolice (colaci, oale de lut, lumânări aprinse), îmbrățișarea frățească, ospătarea cu bucate ritualice și dansul tradițional.
După încheierea legământului, participanții deveneau „surate” sau „fârtați”, comportându-se ca și cum ar fi fost rude de sânge, oferindu-și sprijin moral și material în momentele grele.
Superstiții și interdicții în ziua praznicului
Tradiția populară spune că în această zi este bine ca oamenii să se spele cu rouă și să bea agheasmă, pentru a se feri de boli sau pentru a se vindeca. Tot acum, în unele localități, se curăță și se sfințesc fântânile, în credința că acestea nu vor seca în timpul secetelor.
Există și o serie de lucruri interzise în această zi: nu se spală rufe, nu se calcă și nu se croiesc haine, pentru că acestea „nu vor fi de folos” și nu vor fi niciodată terminate.
În schimb, gospodarii stropeau grădinile, livezile și animalele cu apă sfințită, pentru a le proteja și a avea un an roditor. De asemenea, la slujbă, preotul stropește credincioșii cu agheasmă, cântând: „Mântuiește, Doamne, poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta…”.

Răspunsul la întrebarea din titlu diferă adesea în funcție de cine și cum a cules datele. Am semnalat în ultimele două postări faptul că estimările intențiilor de vot variază mult în funcție de institut și tehnica de colectare a datelor (telefonic vs. online). Graficul de azi ne arată cum variază estimările intențiilor de vot în funcție de două variabile: tehnica folosită (telefonic vs. online) și experiența institutului care a produs estimările (institut nou vs. vechi; am considerat că un institut e nou dacă nu a publicat sistematic estimări ale intențiilor de vot cu ocazia ultimelor două runde de alegeri).
Valorile prezentate în grafic sunt predicții pe baza unui model de regresie multinominală în care am inclus două variabile de control: numărul de zile până la alegeri și o evaluare personală, (parțial) subiectivă, cu privire la existența unei posibile favorizări, nu neapărat intenționate, a unui candidat din partea unui institut. Am considerat că favorizarea are loc atunci când există un potențial conflict de interese între rolul de „sondor” și alte roluri (consultant campanie, servicii de colectare de date, membru sau simpatizant partid / candidat, istoric relevant comun). Despre favorizare voi discuta într-o analiză viitoare.
ANALIZĂ. Sociologul Mircea Comșa, UBB Cluj: Cine e pe LOCUL 2?
Valorile din grafic prezintă intențiile de vot prezise de model pentru ziua de 14 aprilie (20 de zile înainte de turul 1). Pentru fiecare candidat am estimat șapte valori: toate sondajele, sondajele online, sondajele CATI, sondajele online realizate de institute cu vechime, sondajele online realizate de institute noi, sondajele CATI realizate de institute cu vechime, sondajele CATI realizate de institute noi.
În cazul candidaților Elena Lasconi și Nicușor Dan variațiile intențiilor de vot sunt mici, deci, destul de probabil, estimările sunt apropiate de realitatea de la acest moment (14 aprilie). În cazul lui George Simion variațiile sunt puțin mai mari: intenția de vot pentru acest candidat este puțin mai mare în cazul sondajelor telefonice, respectiv a institutelor cu vechime (sondajele online realizate de institute noi produc estimarea cea mai mică).
„Lupta pentru locul doi este foarte strânsă”
Intenția de vot pentru Crin Antonescu, respectiv Victor Ponta variază foarte mult: Crin Antonescu obține scoruri mai mari în cazul sondajelor online (surprinzător și ciudat, aș zice, dat fiind profilul probabil al electoratului acestui candidat), iar Victor Ponta obține scoruri mai mari în cazul sondajelor telefonice.
Pe baza estimărilor din grafic, sunt șanse mari ca, la acest moment (14 aprilie), primul loc să fie ocupat de George Simion, iar ultimul de Elena Lasconi. Pe locul secund, funcție de datele la care ne uităm, se poate situa oricare dintre ceilalți trei candidați. Pentru că (1) sondajele telefonice sunt, în general, mai potrivite pentru contextul din România (mai ales că populația de interes este cea națională) și (2) în mod normal institutele care activează de mai multă vreme pe piață ar trebui să producă estimări mai corecte, am putea aprecia că intenția de vot pentru fiecare dintre cei trei candidați se situează undeva în intervalul 16-21%, prin urmare lupta pentru locul doi este foarte strânsă. Dacă alegem să avem încredere ceva mai mare în sondajele online, respectiv în institutele nou apărute, lupta pentru locul secund se dă doar între Crin Antonescu și Nicușor Dan, primul având probabil un ușor avans.