Editorial Opinii
OPINIE. Valentin Naumescu: Ce ne spune lunga criză politică franceză și ce înseamnă „a câștiga alegerile”

Înainte de a desluși spre ce soluție de deblocare se îndreaptă democrația franceză după o vară agitată, se cuvin câteva scurte clarificări și explicații asupra unor aspecte specifice legate de sistemul constituțional, respectiv de criza politică începută în seara de 9 iunie.
Franța, rămasă fără guvern la aproape două luni după alegerile parlamentare anticipate, provocate surprinzător și neinspirat de Președintele Macron, își așteaptă noul Prim Ministru. Impasul prelungit și lipsa majorității parlamentare indică intrarea Franței în alt capitol al istoriei sale democratice.
Dincolo de numele premierului, francezii (și Europa) așteaptă mai ales să vadă cum vor face în cele din urmă partidele și politicienii din Franța necesara coaliție pentru a merge mai departe. Fără o coaliție, formală sau informală, Franța nu va mai putea fi guvernată. Este relevant și pentru UE, pentru noi inclusiv, nu doar pentru Franța, una din marile democrații și puteri fondatoare ale Uniunii, a cărei guvernare influențează deciziile și politicile adoptate la nivelul Consiliului UE.
Pe scurt:
Niciun sistem politic și constituțional, oricât de democratic și avansat ar fi, nu explică în detaliu și nu are pregătită o soluție pentru toate situațiile care pot apărea în viața politică reală. Nu întotdeauna există o soluție clară, punctuală, pe care să o găsim enunțată într-un articol anume din textul legii fundamentale.
Lumea, societatea, politica se schimbă continuu iar această dinamică generează uneori situații inedite, chiar și în democrațiile cu vechime, rodate, care au trecut prin multe contexte dificile. Exact în aceste situații aparent nereglementate sau „de criză” se vede experiența, stabilitatea, maturitatea și inteligența politicii unei țări de a depăși impasul. Președintele Macron dă semne în aceste zile că soluția pe care o va propune se apropie iar Franța va avea curând un guvern. Nu toți vor fi însă mulțumiți de soluția prezidențială și de noul guvern.
A 5-a Republică
Pentru a rezolva situațiile fără precedent, e nevoie de interpretări din ce în ce mai flexibile, mai creative și mai largi ale constituțiilor, care pot crea nemulțumiri, confuzii, proteste ale celor care vedeau altfel lucrurile. Teoretic, fiecare e liber să vină cu propria viziune asupra a ceea ce crede că se impune a fi făcut în situația respectivă, bazată pe propriul interes politic, dar ideea este că, până la urmă, o autoritate (de exemplu președintele, cum este criza de acum, în cazul Franței) vine cu propria interpretare asupra sensului Constituției și o aplică pe aceea, neputând fi acuzat de „neconstituționalitate”, din vreme ce Constituția nu dă un alt răspuns care să fie specific, punctual și precis.
A cincea Republică Franceză, gândită de Charles de Gaulle în 1958 (cu amendamentul constituțional adoptat în 1962, de alegere a președintelui prin vot direct universal) poartă amprenta personalității puternice și glorioase a generalului de Gaulle, a popularității sale triumfătoare de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial și gândirii sale politice de „lider național” (cum îi plăcea să se considere), a grandorii idealurilor franceze, a ceea ce se presupunea atunci că se poate întâmpla „în mod normal” în democrația franceză, dar și a slăbiciunilor și eșecurilor politice ale celei de-a Patra Republici (1946-1958).
Când a elaborat Constituția celei de-a Cincea Republici, de Gaulle era premier și se pare că și-a făcut constituția pe care și-o dorea ca viitor președinte. În decembrie 1958, de Gaulle a fost ales ca primul Președinte al celei de-a Cincea Republici pentru un mandat de șapte ani, la început prin votul Parlamentului, apoi, după revizuirea propusă de el în 1962, a fost reales președinte în 1965, de data aceasta prin vot universal direct. A demisionat după eșecul unui referendum propus tot de el, în 1969, cu trei ani și jumătate înainte de a-și încheia al doilea mandat.
Cu ce se ocupă președintele
În esență, tradiția politică franceză ne spune că, organizate la aproximativ o lună după alegerile prezidențiale, alegerile parlamentare confirmă de obicei o majoritate în Adunarea Națională de partea președintelui, dată de valul de simpatie creat în jurul câștigătorului alegerilor prezidențiale.
Acest interval foarte scurt dintre prezidențiale și parlamentarele „la termen” este un privilegiu pe care Constituția l-a acordat Președintelui (adică de Gaulle și l-a acordat lui însuși, la vremea respectivă) pentru a-și asigura o majoritate parlamentară confortabilă și pentru a-l face pe Președintele Republicii șeful de facto al executivului Franței. Așa cum spunea politologul Maurice Duverger, Premierul Franței devine „grădinarul grădinii președintelui”.
Președintele se ocupă de lucrurile mari, strategice, de direcțiile politice principale ale țării, în timp de Primul Ministru trebuie să rezolve chestiunile economico-sociale concrete, urgențele, administrarea țării, chestiunile tehnice. Când sunt de aceeași culoare politică, premierul este informal subordonat președintelui, deși formal guvernul răspunde în fața parlamentului.
În cazul coabitării, relația dintre președinte și premier nu mai este de subordonare, nici măcar informală, ci de respectare strictă a atribuțiilor constituționale ce revin fiecărei funcții. Deși îl numește direct, fără să fie necesară aprobarea Parlamentului, Președintele nu poate demite Premierul. Doar Parlamentul o poate face, prin adoptarea unei moțiuni de cenzură.
Moștenirea lui De Gaulle
De Gaulle a lăsat moștenire Franței un articol constituțional extrem de simplu pentru numirea premierilor: „Președintele numește Primul Ministru”. Atât. Nicio condiționare. Nu voia bătaie de cap, consultări cu politicieni care îi displăceau, negocieri cu partidele pe care le disprețuia, condiții legate de respectarea ordinii numărului de mandate parlamentare ale partidelor etc.
Articolul sugerează, prin simplitatea formulării, că președintele poate să numească pe oricine vrea el, o rudă, un prieten, soția sau fiul, pe cineva care trece în acel moment pe stradă, pe sub geamul lui. Nu este chiar așa.
Într-adevăr, nimeni nu îi poate impune Președintelui pe cine să numească drept viitor șef al guvernului, nefiind nici măcar obligatoriu un vot de învestitură în Parlament (!), dar Președintele trebuie să țină totodată cont că, imediat după numire, Guvernul și Primul Ministru vor răspunde politic în fața Parlamentului, care poate iniția și vota o moțiune de cenzură pentru demiterea guvernului.
Deci, nu poate numi chiar pe oricine, ci va trebui să facă o numire responsabilă de premier, care să aibă încrederea și suportul majorității parlamentare, pentru că nu este de dorit să cadă guvernul a doua zi după numire, dacă propunerea nu are sprijinul unei majorități. Articolul este simplu dar este și inteligent în același timp. Nu trebuie să spună mai mult.
Constituția franceză
În ansamblul Constituției unei republici semiprezidențiale, așa cum este cea de-a Cincea Republică Franceză, Premierul numit aparent discreționar de Președinte respectă principiul responsabilității politice în fața Parlamentului, un principiu specific tuturor democrațiilor parlamentare.
Exact acesta este elementul de care se prevalează acum Președintele Macron când refuză să numească în funcție candidata propusă de NFP (Noul Front Popular), alianța de stânga, cea care a obținut cele mai multe mandate -dar nu majoritatea- în Adunarea Națională. „Candidatul stângii nu se bucură de susținerea unei majorități în Parlament”, deci numirea doamnei Lucie Castets ar aduce instabilitate politică și instituțională și ca atare nu va fi semnată de președinte. Chiar dacă ar pleca la drum ca guvern minoritar, e greu de crezut că va putea adopta decizii importante, că va trece proiectul de buget etc.
Partidele de centru-dreapta și dreapta radicală au anunțat că nu o susțin. E drept că, dacă ar accepta propunerea blocului stângii, Președintele ar putea spune simplu și fără complicații că a dat o șansă coaliției de pe primul loc. Există această practică în multe democrații parlamentare europene, în care partidele încearcă pe rând să facă o majoritate, primind mandatul de la șeful statului în ordinea mandatelor, ceea ce nu este cazul în Franța.
Macron nu dorește, de fapt, să dea stângii funcția de premier nici măcar pentru o scurtă perioadă de timp, pentru că nimic din Constituție nu îl obligă să o facă, pentru că are alt plan de guvernare și pentru că se teme de victoria extremei drepte în 2027. Și, mai ales, pentru că poate să facă asta. Fără să încalce Constituția și fără să-i ia „câștigătorului alegerilor parlamentare” dreptul de a guverna. Pentru simplul motiv că nu știm acum cine este câștigătorul real al alegerilor. Vom vedea curând.
Coabitarea politică
Deși neanticipată probabil de Charles de Gaulle, autorul Constituției de la 1958 (care nu își imagina că poporul ar putea să nu își urmeze vreodată președintele ales, nealegându-i după o lună și un guvern convenabil), sistemul francez permite totuși coabitarea, adică situația cu un președinte de dreapta și un premier de stânga sau invers.
Nu s-a întâmplat niciodată în timpul lungii președinții (pe atunci cu mandate de șapte ani) a lui de Gaulle, de10 ani și patru luni, dar s-a întâmplat ulterior de câteva ori, atât în timpul socialistului Mitterand cât și a neogaullistului Chirac. Coabitarea apare când partidul de opoziție câștigă o majoritate absolută în Parlament iar Președintele ține cont de noua realitate politică și numește un Premier din partea partidului de opoziție, neavând altă soluție.
Foarte rar coabitarea apare în alegerile parlamentare la termen, cele care urmează imediat după alegerile prezidențiale, din motivele deja explicate. De regulă, coabitările pot să apară după dizolvări neinspirate de către Președinte a Adunării Naționale, la câțiva ani după alegerile prezidențiale, atunci când poporul nu mai este foarte încântat de președinte și nu îi mai votează masiv partidul, iar o altă majoritate a devenit clară în Adunarea Națională.
Ce mai înseamnă însă coabitare în cazul unui președinte centrist, care poate lucra și cu centrul-dreapta, și cu centrul-stânga? A crezut într-adevăr Macron că platforma sa Ensemble, de centru, va câștiga majoritatea mandatelor în Adunarea Națională? Greu de acceptat. Sondajele erau destul de clare, scorul partidului lui Macron la alegerile europene din 9 iunie fusese destul de slab.
„Barajul/frontul anti-extremă dreapta”, care se face de obicei la parlamentare în Franța, era limpede că va favoriza marea și eterogena coaliție de stânga, aceasta având mai mulți candidați intrați în turul al doilea decât Ensemble iar susținerile reciproce cu centrul realizându-se majoritar în favoarea stângii.
Puteți citi continuare pe centrulpolitic.ro.
Valentin Naumescu este profesor la Facultatea de Studii Europene a UBB Cluj-Napoca.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
FOTO. Accident între o mașină și un troleibuz, pe Bulevardul 21 Decembrie din Cluj-Napoca. A intervenit descarcerarea

Pompierii clujeni au intervenit joi dimineață cu un modul de descarcerare la un accident petrecut pe Bulevardul 21 Decembrie, între o mașină și un troleibuz.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit de puține momente pentru descarcerarea unui bărbat rămas blocat într-un autoturism implicat într-un accident rutier pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 din municipiul Cluj-Napoca. În acest eveniment a fost implicat și un troleibuz, însă, din fericire, pasagerii acestuia nu au suferit leziuni și nu solicitat consult medical.
La fața locului au acționat o autospecială cu modul de descarcerare și un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean.
Pompierii au acționat cu echipamentele din dotare pentru extragerea bărbatului, astfel încât să nu-i fie agravate leziunile suferite, fiind predat ulterior, în stare de conștiență și cooperant, echipajului SAJ în vederea transportului la spital pentru investigații și îngrijiri de specialitate”, a transmis ISU Cluj.
ADMINISTRAȚIE
Undă verde de la Guvern pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Costurile urcă la 9,3 miliarde lei

Undă verde din Guvern pentru tronsonul 2 al centurii metropolitane a Clujului. A fost aprobată actualizarea indicatorilor tehnico-economici.
Guvernul Ciolacu a aprobat, în ședința executivului de miercuri, 9 aprilie, actualizarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiţii „Drum TransRegio Feleac TR 35, Etapa I Centura Metropolitană TR35 şi Drumuri de Legătură”, judeţul Cluj.
„Au fost aprobate mai multe proiecte care au ca susținere finanțările și expertiza Uniunii Europene. (…) Sunt susținute în continuare investițiile pentru infrastructura de transport – varianta ocolitoare a municipiului Baia Mare și Centura Metropolitană Cluj”, a declarat Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Costuri mai mari pentru centură
Este vorba despre o majorarea costurilor proiectului de la 8,6 miliarde de lei la 9,3 miliarde de lei, cauzată de creșterea prețurilor materialelor de construcții. Noii indicatori tehnico-economici au fost aprobați de consiliul local în luna februarie 2025, fiind ultima etapă necesară încheierii licitației pentru tronsonul 2 al proiectului.
„Investițiile în infrastructură continuă atât la București, unde am văzut în această dimineață că se lucrează la extinderea rețelei de metrou, cât și la Baia Mare și Cluj. (…) la Cluj se va construi centura metropolitană. Ambele etape ale acestui proiect de investiții sunt estimate la 9,3 miliarde de lei, după reaprobarea indicatorilor tehnico-economici care au ținut cont de evoluția costurilor materialelor de construcții. Lungimea totală este de 42,13 km, iar termenul de execuție patru ani. Acest proiect de infrastructură rutieră este finanțat din fonduri europene, dar și de la bugetul de stat și va avea, evident, o contribuție substanțială, de asemenea, la tot ce înseamnă viața economică și socială în acea regiune”, a declarant, miercuri, purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin.
Dimex-2000 va realiza tronsonul 2
Asocierea formată din Dimex-2000 Company (lider), Hydrostroy Ad (Bulgaria), Integral Inzenjering AD Laktasi (Muntenegru) și alți 19 subcontractanți sunt cei care vor realiza lotul 2 al centurii metropolitane a Clujului. Aceștia au depus singura ofertă în cadrul celei de-a doua licitații pentru tronsonul 2, după ce la prima nu a participat nicio firmă.
Finanțarea proiectului va fi făcută din fonduri nerambursabile din cadrul Programului Transport 2021-2027, fonduri de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, cât și prin alte surse legale.

O mașină își petrece rar întreaga viață într-o singură țară. De cele mai multe ori, după câțiva ani de utilizare, vehiculele sunt vândute și exportate în alte țări. În România, majoritatea mașinilor second-hand importate provin din Germania și Franța, tendință care a rămas constantă în ultimii ani. Cu toate acestea, un studiu al companiei de date auto carVertical arată că vehiculele aduse din afara granițelor vin adesea la pachet cu probleme serioase, precum odometre date înapoi, sau cu defecte ascunse.
Cumpărătorii din România preferă mașinile din Europa de Vest
Cele mai multe vehicule importate în România provin din Europa de Vest. Dintre toate vehiculele importate verificate de carVertical în 2024, 32,3% au provenit din Germania, 17% din Franța, 11,7% din Belgia, 11,2% din Italia și 7% din Olanda.
„Cumpărătorii români au o preferință puternică pentru mărcile germane precum BMW, Audi și Volkswagen, așa că nu este surprinzător faptul că majoritatea vehiculelor sunt importate din Germania. Multe mașini din Germania revin la dealeri după 3-5 ani de când au fost cumpărate de noi, creând un stoc mare de mașini relativ noi și bine întreținute, care sunt apoi vândute în țările din Europa de Est”, explică Matas Buzelis, expert în piața auto din cadrul carVertical.
STUDIU. Românii preferă mașinile RULATE importate din Germania, Franța și Belgia
Adriana Marina, Director Comercial Mașini Rulate la Țiriac Auto, una dintre cele mai mari rețele de dealeri auto din România, confirmă că există o preferință clară în rândul cumpărătorilor români pentru mașinile second-hand de import: „Motivele principale sunt legate de gradul mai mic de uzură având în vedere că vehiculele din țări precum Germania, Suedia sau Olanda tind să fie mai bine întreținute datorită infrastructurii rutiere mai bune și a efectuării reviziilor la timp. Mașinile din Olanda și Germania, în special, se remarcă adesea în ceea ce privește starea tehnică, istoricul complet de service și un kilometraj anual redus.”
Mașinile importate nu sunt mereu varianta cea mai bună – unele au odometrul manipulat
Mulți cumpărători de mașini second-hand din România preferă vehiculele de import, dar Buzelis avertizează că este riscant să vă grăbiți să achiziționați un vehicul fără a-i face o verificare adecvată. Un număr mare de vehicule importate au kilometrajul dat înapoi sau defecte ascunse. Mai mult, multe mașini avariate în urma unui accident sunt reparate folosind piese ieftine, neoriginale, ceea ce poate duce la probleme de fiabilitate mai târziu.
Potrivit studiului carVertical, mașinile importate din Polonia au avut cel mai des odometrul manipulat, 14,3% dintre vehiculele verificate prezentând discrepanțe. Urmează îndeaproape SUA (13,9%), Spania (10,5%), Italia (10,3%) și Danemarca (8,5%).
„Rămânem vigilenți în ceea ce privește potențialele riscuri cum ar fi daunele ascunse sau fraudele care implică modificarea odometrului”, adaugă Adriana Marina de la Țiriac Auto. „Am observat că astfel de probleme tind să fie mai frecvente când vine vorba despre importurile din anumite țări. De exemplu, Italia și Polonia tind să aibă o incidență mai mare de mașini cu kilometraje date înapoi. Pe de altă parte, Franța este cunoscută pentru vehiculele cu interioare excesiv de uzate, chiar și atunci când au un kilometraj relativ scăzut.”
Este dificil de descoperit locul în care a fost dat înapoi un odometru. Adesea, o mașină sosește din străinătate cu un anumit kilometraj, dar vânzătorii locali manipulează citirea contorului de parcurs pentru a-i umfla prețul de vânzare. Prin urmare, frauda se poate produce local și nu în țara din care este importată mașina.
„Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice istoricul mașinilor”
„Deoarece țările nu fac întotdeauna schimb de date despre istoricul vehiculelor, vânzătorii necinstiți au de câștigat. Este esențial ca furnizorii de date și companiile din domeniul auto și cel al asigurărilor să partajeze datele despre autovehicule pentru a crește transparența pe piață. În unele cazuri, cumpărătorii nici măcar nu își dau seama că mașina lor a fost importată. Acest lucru permite ascunderea unor probleme grave, cum ar fi accidente anterioare, kilometrajul real sau chiar înregistrările de furt”, avertizează Buzelis.
Cumpărătorii sunt sfătuiți să verifice istoricul mașinilor și să confirme originea acestora, iar la final să le ducă la un service profesionist pentru a le evalua starea reală.
Merită luată în considerare și cumpărarea unui vehicul de la dealeri profesioniști. Uneori este mai bine să faceți asta decât să cumpărați de la persoane fizice deoarece aceste companii verifică vehiculele în prealabil și oferă adesea acces la istoricul de service, tranzacții securizate, asistență post-vânzare și posibilitatea de returnare. Țiriac Auto, de exemplu, oferă multe dintre aceste avantaje și atenuează riscul prin prioritizarea achizițiilor din surse de încredere cum ar fi licitațiile oficiale ale mărcilor auto, reprezentanțele autorizate și companiile de renume de management de flote.
Metodologie
Studiul carVertical a analizat rapoartele privind istoricul vehiculelor achiziționate de clienții companiei în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024. Mașinile importate au fost împărțite în funcție de țara de origine, numărate și transformate în procente raportate la total. Ulterior, s-a întocmit un clasament. Țările în care mașinile exportate sunt cele mai predispuse la a avea odometrele modificate au fost identificate prin selectarea celor mai mari zece piețe de import din fiecare țară; ulterior, clasamentul s-a întocmit în funcție de procentul de vehicule care aveau kilometrajul dat înapoi.
EVENIMENT
Bucuria de a petrece SĂRBĂTORILE pascale alături de cei dragi este PREMIATĂ în Iulius Mall Cluj! PREMII la cumpărături

Familia merită tot timpul tău liber, iar sărbătorile pascale sunt prilejul perfect să le arăți celor dragi cât de mult îi prețuiești. Fie că alegi să petreci timp de calitate alături de ei sau vrei să le oferi un cadou special, în Iulius Mall Cluj găsești tot ce ai nevoie pentru momente de bucurie împărtășite în familie. Vino și pregătește-te de sărbători în Iulius Mall și poți câștiga premii atractive la cumpărături!
Îți este dor de atmosfera prietenoasă de acasă, de cozonacii pufoși și cadrul de sărbătoare plin de amintire și de bucuria revederii? Anul acesta, Iulius Mall Cluj te încurajează să stai cu cei dragi pentru „Paștele se sărbătorește în familie”.
Bucuria de a petrece SĂRBĂTORILE pascale alături de cei dragi este PREMIATĂ în Iulius Mall Cluj! PREMII la cumpărături
Până pe 18 aprilie 2025, Iulius Mall te premiază pentru cumpărături! Cu cât alegi mai multe daruri, cu atât cadoul pentru tine este mai generos. Dacă valoarea cumulată a bonurilor tale (cel puțin două din aceeași zi) este de minimum 600 de lei, poți câștiga pe loc vouchere la locațiile partenere, dar și alte premii.
În fiecare zi vor fi premiate primele 180 de persoane care vin la Centrul de Premiere aflat în zona Massimo Dutti. În total, valoarea premiilor este de peste 20.000 de euro. Mai multe detalii despre campanie, precum și regulamentul, sunt disponibile pe site-ul Iulius Mall Cluj.