Connect with us

ACTUALITATE

OPINIE. Doru Pop: Paștile antisemiților, paștile cailor și paștile heștegiștilor

Publicat


doru

Niscaiva intelectuali de pe plaiurile mioritice, ai căror strămoși au citit Biblia între două transhumanțe, s-au răscocorat la Patriarhia Română, că de ce Biserica ortodoxă română nu sărbătorește „Învierea domnului” deodată cu catolicii și cu protestanții. Supărați că românii sărbătoresc Paștile deodată cu rușii și crezând că „decalajul pascal” este o „relicvă a războiului rece”, acești teologi heștegiști anti-rusiști au lansat o inițiativă gogomană (aici mai multe despre inițiativa dandana https://www.g4media.ro/teodor-baconschi-si-adrian-papahagi-cer-ca-biserica-ortodoxa-romana-sa-celebreze-pastele-odata-cu-catolicii-si-protestantii.html) 

Sigur, ar fi ideal ca toți creștinii să sărbătorească Învierea în aceeași zi, așa cum sărbătoresc și Nașterea Domnului într-o zi cu totul aiurea, care coincide întâmplător cu Sol Invictus, Saturnaliile și ziua de naștere a lui Mithra.
În mod real nici problema și nici soluția nu constau în „Înnoirea” calendaristică a bisericii, care a trecut la calendarul gregorian. Defazarea zilei în care este comemorată moartea lui Isus, evreu din Palestina și descendent al lui David, n-are nicio legătură cu calendarul iulian, nici cu Putin, nici cu Papa de la Roma, nici cu diaspora sau cu românii care vin cu sutele de mii în țară, să-și ciocnească ouăle și barele de protecție ale automobilelor „second-hand”.
Problema este mai veche și mult mai gravă. Nu este vorba de un decalaj calendaristic, ci de un decalaj ideologic, cu conotații rasiste. Deși există situații în care data Învierii coincide la ortodocși și la catolici (implicit și la protestanți, care sărbătoresc complezent alături de confesiunea majoritară din țara în care se află), defazajul nu are legătură cu catolicismul sau cu ortodoxia.

Dereglarea pascală e foarte veche și se produce din pricina unei prevederi antisemite, stabilită încă de la sinodul de la Niceea în anul 325, când împăratul Constantin cel mare și episcopii săi fundamentaliști au hotărât în mod oficial că ziua de odihnă nu putea fi sâmbăta (care era Șabatul evreiesc), că adevărata zi de sărbătoare a săptămânii era duminica (pe vremea aceea prima zi a săptămânii) și că data Paştilor trebuie să pice într-o duminică.

Aiureala calendarelor și zâzania Paștilor

Așa cum consemnează Eusebius în cea mai veche istorie a bisericii creștine, problema sărbătoririi Paștilor este mult mai profundă. Cel mai probabil că primele încercări de distanțare între practicile creștine și cele iudaice au avut loc în jurul anului 135 e. n., când episcopul roman Telesphorus („papă” în timpul lui Hadrian și Antoninus Pius) a mutat Paștile duminica, în loc de ziua de 14 Nisan (cf. Samuele Bacchiocchi, From Sabbath to Sunday). Mutarea trebuie înțeleasă în contextul în care împăratul Hadrian a declanșat o campanie anti-evreiască de mari proporții. Pentru a se distanța de revoltele din Iudeea, creștinii din capitala imperiului au recurs la măsuri radicale, inclusiv mutarea Paștilor și a zilei de odihnă.
Data sărbătoririi Paștilor este clară în Vechiul Testament. Tora stabilește clar că prima zi a anului este începutul lunii Nisan (Ieșirea 12: 1-2) , care este prima lună a calendarului evreiesc. Problema e că acest calendar e stabilit în funcție de mișcările Lunii, așa că Paștile sunt amplasate în prima zi cu lună plină din Nisan, după echinocțiul de primăvară, adică 15 Nisan. Lucrurile se complică și mai mult, pentru că data Paștilor evreiești poate fi oriunde între 26 martie și 25 aprilie, din calendarul gregorian (care este un calendar solar). De exemplu anul acesta ultima zi de Pesach este joi, 13 aprilie, iar anul viitor va fi marți, 30 aprilie. În plus, dacă folosim calendarul lunar treburile se complică și mai mult, pentru că „Luna nouă” nu are loc la oră fixă, astfel că există decalaje de câteva ore.

Isus – evreu credincios

Oricum, creștinii sărbătoresc Paștile pentru că Isus însuși era un evreu credincios, care respecta tradiția mozaică. Chiar numele sărbătorii creștinești este evreiesc. „Paștile” sunt în ebraică „Pesach” sau Pasàch, care însemna „trecerea peste” poporul ales. Îngerul lui Dumnezeu, în frenezia lui ucigașă, a trecut peste casele evreilor din Egipt, care erau unse cu sânge de miel. De câteva mii de ani evreii sărbătoresc Pesach, care începe pe 14 Nisan și se încheie pe 21 Nisan.

În ziua 14 din sărbătoarea evreiască sunt gătite Paștile, adică pâine nedospită și este sacrificat mielul de Paști (Korban Pesach). Știm de la Flavius Josephus că la Ierusalim se producea o hecatombă de Paștile evreiești, peste 250.000 de miei erau tăiați într-o singură zi (el se referă la anul 70, dar situația trebuie să fi fost similară și în anul morții lui Isus).
Cert este că și condamnarea, crucificarea și moartea lui Isus din Nazaret a avut loc în timpul Pesach. Isus a devenit Mântuitorul omenirii, substitut simbolic al sacrificiului, el fiind Mielul de Paști, un miel alegoric. Și, pentru că în greacă „pascho” înseamnă a suferi, numele sărbătorii s-a transformat dintr-o sărbătoare a pâinilor nedospite, într-o comemorare a suferinței.
Evenimentele acestei suferințe, care par clar descrise în Evanghelii, poate cel mai explicit la Luca (22: 7-13), sunt ușor de urmărit. Isus merge la Ierusalim să sărbătorească Pesach, unde are loc celebra „Cină de taină”, de fapt o cină tradițională evreiască, astfel că e foarte posibil ca „pâinea” frântă să fi fost niște azime nedospite. După masa de Paști, Isus și ucenicii lui au mers pe Muntele Măslinilor și s-au culcat în grădina Ghetsimani (Marcu 14: 26, 32).

Acolo, în timpul nopții, a venit Iuda și l-a trădat, el fiind arestat și a dus în fața Sinedriului, condamnat la moarte de Marele preot, precum și de rabinii cei mai de seamă, de bătrânii și cărturarii saduchei adunați la această judecată. Ponțiu Pilat a discutat cu el o vreme, apoi l-a trimis la răstignire. Isus ar fi murit în dimineața următoare, la „ceasul al treilea” (aproximativ ora 9 AM) în ziua Paștilor.
Aici încep să apară confuziile, pentru că Ioan spune că a murit la „ceasul al nouălea” (aproximativ ora 3 PM). Tot Ioan, care e singurul martor ocular al evenimentelor care a lăsat consemnări scrise, e în dezacord cu Evangheliile celelalte (citiți Matei 27: 62, Marcu 15:42, Luca 23:54, Ioan 19:42). Dacă evangheliile sinoptice (Matei, Marcu și Luca) sugerează că Isus a fost răstignit după masa de Paști (adică pe 15 Nisan), Ioan susține că crucificarea și moartea ar fi avut loc chiar în ziua de Paști (adică pe 14 Nisan).

Nu există un acord privind data morții lui Isus

Deși toți afirmă că Isus a murit într-o zi vineri, cu câteva ore înainte să înceapă Șabatul iudaic, nu există un acord. Problema cu relatările evanghelice face imposibilă fie executarea lui Isus pe 14 Nisan sau ce face imposibilă cina de Paști, care trebuia să aibă  loc în zorii zilei de 15 Nisan. Desigur, unii teologi au găsit soluția, Cina cea de Taină ar fost o pseudo-cină de Paști.
Acest dezacord a bântuit creștinătatea mult timp. Supărat că creștinii nu sărbătoresc Paștile deodată cu evreii, a apărut preotul montanist Blastus, care a provocat o imensă schismă la Roma, susținând cu argumente biblice că creștinii trebuie să țină Paștile așa cum spune porunca din „Ieșirea”. Papa Victor s-a opus vehement, insistând ca sărbătoarea să aibă loc duminica. Tot Eusebius confirmă că exista tradiția „părinților quartodecimani”, care sărbătoreau Paștile împreună cu evreii, adică oricând pica data de 14 Nisan, indiferent de ziua în care aceasta avea loc. Problema pentru creștini a devenit serioasă după ce s-a stabilit că duminica este ziua Învierii lui Isus. Sărbătorile evreiești, care calculează în fiecare an începând cu15 Nisan pot să pice în orice zi a săptămânii. Așa că Paștile puteau să cadă într-o zi de joi!

Soluții peste soluții

S-au căutat tot felul de soluții, Theodoret din Cyr, unul dintre primii istorici bizantini ai bisericii, menționează chiar existența unor creștini care sărbătoreau Paștile de două ori pe an (cap. 9). Pentru a evita aceste aberații, s-a stabilit o regulă universală de celebrare a morții lui Isus, care să nu coincidă cu „sperjurul evreilor”. Nu e de mirare că primii creștini au decis mutarea datei Paștilor, inițial într-o zi de duminică, apoi s-a decalat pentru că bunii creștini nu mai voiau să sărbătorească Învierea lui Hristos împreună cu Paștile iudaice.
S-au făcut și tot felul de tentative de a identifica data exactă a crucificării. Tertulian confirmă faptul că creștinii din secolul 2 credeau că Isus a murit în anul 29, pe 25 martie. Însă, ținând cont de informațiile furnizate de evanghelia lui Ioan, Colin Humphreys și Graeme Waddington (https://www.asa3.org/ASA/PSCF/1985/JASA3-85Humphreys.html) au calculat că există doar două date care să corespundă Paștilor sărbătorite vineri – fie pe 7 aprilie în anul 30 e.n., fie pe 3 aprilie în anul 33 e.n. (celelalte date, anul 27 și anul 34 sunt mult prea defazate istoric). Dacă e așa, atunci Isus a murit la ora 3, pe 3 aprilie anul 33!
Nici nu contează când „pică Paștile”, pentru că, de fapt, biserica creștină sărbătorește misterul pascal în fiecare duminică, liturghia este o rememorare a sacrificiului lui Isus.
Din păcate tot mai mulți creștini romglezi sărbătoresc Istărul (Easter în engleză vine de la Eastre, zeița primăverii, similară cu Ishtar, zeița fertilității), caută ouă de iepure prin iarbă și ciocnesc ouă Kinder și balotează cozonac (făcut, desigur, cu pâine mega-dospită)
Așa că, înainte ca teologii papagali de la noi să se apuce să ceară revenirea la ziua de sâmbătă ca ultimă zi a săptămânii și înainte să mâncăm pită nedospită, ar trebui să ne întrebăm ce sărbătorim de Paști? Contează „când” a înviat sau „dacă” a înviat, ori dacă e adevărat că a înviat?!



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

„Împreună hrănim speranța”. Colecta Națională de Alimente revine la Cluj. Ajutor de Paști pentru cei în nevoie

Publicat

De

Colecta de Alimente de Paști la Cluj

Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR și cele 9 Bănci Regionale pentru Alimente, între care și cea din Cluj, alături de partenerii săi și mii de voluntari, organizează, între 4 și 6 aprilie, ediția de Paște a Colectei Naționale de Alimente.

Acesta este una dintre cele mai ample inițiative de solidaritate din România și se va derula în peste 1.000 de magazine din toată țara.

„Împreună hrănim speranța”. Colectă de alimente la Cluj

Campania, derulată sub îndemnul „Împreună hrănim speranța”, practic a XII-a ediție a Colectei Naționale de Alimente, încurajează gesturile mici cu impact mare, pentru ca și cei aflați în dificultate să simtă bucuria unei mese de Paște.

Astfel, timp de trei zile, românii sunt invitați să contribuie la susținerea celor vulnerabili prin donații de alimente neperisabile în magazinele partenere – Lidl România, PENNY | REWE România, Auchan România și Kaufland România. Fiecare produs donat, arată reprezentanții FBAR, va aduce o rază de speranță în casele unde prea des masa rămâne goală.

Colecta se desfășoară în 1.017 magazine din întreaga țară, astfel:


  • în toate cele 379 de magazine Lidl România;
  • în toate cele 417 de magazine PENNY | REWE România;
  • în 43 de magazine Auchan România;
  • în 178 de magazine Kaufland România.

Ce puteți dona

În perioada 4-6 aprilie, clienții pot dona în coșurile special amenajate aflate după casele de marcat, produse de bază precum ulei, făină, conserve (carne, legume sau fructe), paste, orez, zahăr, biscuiți, cereale, dulciuri sau alimente pentru copii.

Fiecare pachet donat va ajunge, prin Rețeaua Băncilor pentru Alimente și ONG-urile partenere, la persoane aflate în dificultate: familii cu venituri mici, vârstnici singuri, copii din centre, mame singure sau persoane fără adăpost și mulți alți oameni în nevoie.

Mii de voluntari, de toate vârstele, recunoscuți după vestele portocalii, vor fi prezenți în magazine pentru a oferi informații și a încuraja implicarea oamenilor. Ei sunt legătura vie dintre generozitatea oamenilor și nevoile reale ale celor vulnerabili.

„Colecta Națională de Alimente este solidaritatea care prinde viață prin gesturi simple și concrete. Și la această ediție ne dorim să aducem speranță și sprijin acolo unde este cea mai mare nevoie, să ajungem la tot mai mulți oameni, datorită fiecăruia dintre voi – donatori, voluntari, parteneri. Invităm toți oamenii de bine să transforme un simplu drum la cumpărături într-un gest de atenție față de semenii încercați. De Paște, fiecare aliment donat înseamnă mai mult decât o masă: înseamnă speranță, demnitate și grijă.” – Gabriel Sescu, președinte Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR.

100.000 de persoane au fost ajutate până acum

Conform Eurostat, România are cea mai mare rată de sărăcie și excluziune socială din UE – 32% din populație este afectată, față de media europeană de 22%. Copiii sunt cei mai vulnerabili: în mediul rural, 22% merg la culcare flămânzi, potrivit unui studiu Word Vision. În acest context, un gest simplu, precum donarea de alimente, poate aduce speranță în viața celor mai încercați.

Colecta Națională de Alimente este un moment-cheie de mobilizare a comunității, sub semnul generozității și solidarității. Inspirată de modelul european, campania a crescut constant, reunind astăzi peste 1.000 de magazine și mii de voluntari din toată țara. Donațiile făcute în punga portocalie, simbol al speranței, sunt transformate în sprijin concret pentru persoanele vulnerabile, prin cele 9 Bănci Regionale și ONG-urile partenere. În cele 11 ediții organizate până în prezent, oameni cu suflet mare au donat peste 1.268 de tone de alimente, sprijinind peste 100.000 de persoane din întreaga țară.

Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR și cele nouă Bănci Regionale din București, Cluj, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați formează o mare rețea națională de solidaritate, puntea dintre surplusul de alimente și cei care au nevoie de hrană.

Rețeaua colectează și donează, prin cele 806 ONG-uri partenere, produse oferite de companiile din filiera agroalimentară, contribuind la reducerea risipei alimentare și a impactului asupra mediului. FBAR este membru cu drepturi depline al Federației Europene a Băncilor pentru Alimente – FEBA, iar din 2016 a salvat 30.698 de tone de alimente, transformate în peste 61,3 milioane de porții de hrană pentru 312.484 de persoane vulnerabile.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

CFR Cluj învinge Universitatea Craiova după lovituri de departajare și se califică în semifinala Cupei României

Publicat

De

CFR Cluj a întâlnit joi, acasă, echipa Universitatea Craiova, în ultima partidă din sferturile de finală ale Cupei României la fotbal. Un meci foarte disputat în Gruia care a fost „tranșat” doar în urma loviturilor de departajare.

CFR Cluj a reușit să câștige partida, cu 1-1 după prelunguri și 5-3 la penalty-uri și să se califice în semifinală.

Peste 5.300 de suporteri au fost în tribune pe stadionul Dr. Constantin Rădulescu din Cluj-Napoca.

Echipele de start

CFR Cluj: Hindrich – Camora, Graovac, Sinyan, Abeid – Djokovic, Emerllahu, Fică – Nkololo, Postolachi, Kamara
Rezerve: Popa, Ilie, Bolgado, Șfaiț, Păun, L.Munteanu, Korenica, Simao, Tachtsidis

Antrenor: Dan Petrescu

CS Universitatea Craiova: Lung Jr. – Mora, Zajkov, Badelj, Ndong – Mekvabishvil, Screciu – Căpățînă, Houri, Baiaram – Lukic
Rezerve: Stoian, Bană, Lopez, Păcurar, Bancu, Barbu, Maldonadu, Mitriță, Safira

Antrenor: Mirel Rădoi

Jucătorii s-au dezlănțuit în a doua repriză

În prima repriză, oltenii au avut o posesie superioară, însă nu s-a tras niciun șut spre poartă.

Repriza a doua a fost, însă, mai animată. Universitatea Craiova a deschis scorul printr-un gol marcat, în minutul 50, de Ștefan Baiaram. Nu a durat mult până când clujenii au egalat. În minutul 59, Mohammed Kamaraa adus egalarea pentru CFR Cluj.

În minutul 63, Emerllahu a avut o ocazie excelentă de a duce CFR în avantaj, dar mingea a trecut pe lângă poartă. Louis Munteanu a ratat, în minutul 90, șansa de închide meciul. La 1-1 după timpul regulamentar de joc s-a intrat în prelungiri.

CFR Cluj a ratat în minutul 111 o mare ocazie de a înscrie prin Păun. La finalul reprizelor de prelungire scorul a rămas neschimbat, așa că s-a trecut la lovituri de departajare.

Meciul, tranșat la loviturile de departajare

CFR Cluj înscrie prin Emerllahu. 1-0

Anzor egalează pentru universitatea Craiova. 1-1

Tachtsidis înscrie și el. 2-1

Lukic marchează și el. 2-2

Korenica bagă mingea în poartă. 3-2

Căpățînă ratează pentru Craiova. 3-2.

Păun înscrie. 4-2

Baiaram reușește și el să înscrie. 4-3

Luis Munteanu înscrie golul victoriei. 5-3 pentru CFR Cluj.

Celelalte echipe calificate în semifinale sunt Farul Constanța, FC Hermannstadt și Rapid.

CFR Cluj și Universitatea Craiova se vor întâlni din nou luni, 7 aprilie, de la ora 20.30 în play-off.

Foto: Universitatea Craiova

 

Citește mai departe

EDUCATIE

Echipa de studenți a UTCN, LOCUL 1 la concursul de simulare a cutremurelor din SUA

Publicat

De

UTCN

Echipa de studenți a UTCN a câștigat, joi, locul 1 la concursul de simulare a cutremurelor care s-a desfășurat la Universitatea Berkeley din California, SUA. La competiție au participat echipe de la 53 de universități din întreaga lume. 

Clujenii au construit macheta din lemn de balsa a unui zgârie nori, denumit OKI-Zai, care a rezistat la două simulări de cutremure la Seismic Design Competition și a primit cel mai bun punctaj din partea juriului competiției.

Echipa UTCN este formată Cosmin Chiforescu (căpitan), Horațiu Arion, Diana Derșidan, Petra Marcu, Miruna Maxim, Ștefania Oltianu, Eduard Pînzaru, Shamaiel Shamal, Ștefan Barabulă, Andreea Șoplea, Ioana Trisciuc și Maria Trușcă, fiind îndrumată de Andrei Mureșan, Bianca Bologa, Paula Bosi, Robert Teodorescu, Victor Mitea și de profesorii coordonatori Ovidiu Prodan și Paul Moldovan.

Vom reveni cu detalii.

Citește mai departe

EVENIMENT

Mircea Abrudean, în Granada: România rămâne un partener responsabil în promovarea valorilor democratice în regiunea Mediteranei

Publicat

Mircea Abrudean, președintele Senatului

Președintele Senatului, clujeanul Mircea Abrudean, participă la la Forumul privind Viitorul Mediteranei de la Granada.

Abrudean spune că țara noastră va continua să contribuie activ la consolidarea cooperării euro-mediteraneene.

Mircea Abrudean, în Granada: România rămâne un partener responsabil

Forumul privind Viitorul Mediteranei de la Granada a fost inaugurat, joi, în prezența Majestății Sale Regele Felipe al Spaniei. Acesta reunește timp de câteva zile lideri din 41 de state din regiunea Euro-Mediteraneană.

“România rămâne un partener responsabil în promovarea valorilor democratice în regiunea Mediteranei și va continua să contribuie activ la consolidarea cooperării euro-mediteraneene. Am reafirmat acest angajament, în contextul în care dezbaterile au vizat teme majore precum stabilitatea, securitatea și dezvoltare comună.

Am susținut, de asemenea, că, mai ales în vremurile actuale complicate, dialogul și colaborarea rămân esențiale pentru construirea unui viitor pașnic și prosper. La fel de important, conștientizarea rolului esențial al generațiilor tinere și de ce una dintre prioritățile noastre cheie trebuie să fie educația. Investim în tineri, investim pe termen lung”, a transmis Mircea Abrudean.

În marja forumului, președintele Senatului a participat la ceremonia „Grădina Păcii”, alături de președinții parlamentelor și șefii de delegații, la care au fost plantați măslini.

“Plantarea măslinilor nu este doar un gest simbolic, ci reflectă nevoia de a cultiva, prin efort susținut, relații durabile între națiuni, bazate pe încredere și respect reciproc”, a spus Mircea Abrudean.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate