Connect with us

ACTUALITATE

O LICEANĂ din Cluj oferă MEDITAȚII la FIZICĂ, gratuit. Beatrix dă exemple COMICE și ciudate ca să fie UȘOR de reținut

Publicat


jeshoots com 5ekw8z7cge4 unsplash

Beatrix Máthé este o elevă din Cluj-Napoca pasionată de fizică și își propune, ca în clasa a XI-a, să ajute copiii din gimnaziu, și pe ceilalți liceeni să aprofundeze această materie, oferind meditații interactive.

„Ideea a fost mai degrabă una spontană, adesea mi s-a spus că <<fac pe profesoara>> sau că <<explic pe un ton sever>> și dacă stau să mă gândesc, e o plăcere să ajut copiii”, spune fata pentru Cluj24.

Profesoara care i-a schimbat drumul în viață: „Uneori munceam de la 8 la 15 cu ea, iar timpul trecea atât de repede”

Totul a început când a decis să își caute un profesor în particular la fizică în pandemie și a întâlnit o profesoară mai în vârstă care a luat-o sub aripa sa și a lucrat alături de ea.

„Am întâlnit întâmplător o doamnă profesoară în vârstă, care m-a luat sub aripa ei și a început să lucreze cu mine. La început a fost tare greu, realizasem că munca pe care trebuie să o depun pentru a avea rezultate bune la școală necesita seriozitate și foarte mult timp.

De asemenea, lipsurile datorate dezinteresului din gimnaziu își făcuseră simțită prezența, dar am descoperit un refugiu în rezolvarea problemelor de fizică împreună cu profesoara din particular.

Uneori munceam de la 8 dimineața până la 15:00 cu ea, iar timpul trecea atât de repede”, adaugă Beatrix.

person writing on brown wooden table near white ceramic mug

Mediații creative pentru aprofundarea materiei: „Am constatat că multor elevi le este greu să facă legături între lumea macroscopică și cea microscopică”

În prezent, ajută 3 elevi, unul este în clasa a VI-a, unul în a VII-a și discută cu o elevă când are neclarități la electricitate, ajutând-o să se pregătească pentru Bacalaureat. O ședință durează 60 de minute.

„Dat fiind faptul că sunt abia la început, discut cu elevii mai mici despre noțiuni introductive, momentan mă asigur că au o bază solidă în ceea ce privește fizica, iar pe parcurs avansăm cu lecțiile până îi ajungem din urmă pe cei de la clasă.

Profesoara mea din privat s-a axat foarte mult pe partea creativă. Întotdeauna mi-a oferit exemple din viața de zi cu zi, m-a ajutat să îmi imaginez ce se întâmplă de fapt într-un circuit electric sau pe parcursul unei transformări izoterme.

Am constatat că multor elevi le este greu să facă asemenea legături, între lumea macroscopică și cea microscopică, iar profesorii de la clasă nu pomenesc de asta. De aceea am hotărât să îi ajut și pe cei din liceu”, precizează tânăra.

Cum decurge o ședință: „Exemplele pe care le dau sunt comice și ciudate, fiindcă ce-i amuzant rămâne-n mintea elevului”

Pentru Beatrix, meditațiile pentru copii nu reprezintă o experiență nouă.

„Îmi povestește mama că adesea făceam pe profesoara cu copiii de pe stradă, căci încercam să îi învăț maghiară. Îmi spune că eram tare exigentă cu ei și le dădeam note”, povestește ea

Privind în retrospectivă, îi place să facă asta, dar nu caută să facă parte din sistemul de învățământ.

Mediațiile sunt a doua pasiune a fetei, pe lângă fizică. Acum descoperă diferite atitudini ale elevilor prin ochii unui meditator.

„Unii sunt vorbăreți, alții retrași. Pot să spun că mă fascinează și acest aspect, întotdeauna abordez modalități diferite de a mă exprima, încerc să fac în așa fel încât elevul să mă înțeleagă cât mai clar.

Exemplele pe care le dau le fac cât mai comice și ciudate, fiindcă ce-i amuzant rămâne-n mintea elevului”, punctează Beatrix.

Deși la ore se introduce spunându-le copiilor că e o simplă colegă, ei se adresează în continuare cu „dumneavoastră”.

De la ură la dragoste: „Fizica era un mare <<nu>>”

Pe tot parcursul gimnaziului i-a displăcut această materie. Astfel, dacă fizica era un mare „nu” în copilărie, la liceu s-a îndrăgostit așa tare de materie încât, după multă muncă, a simțit că poate și ea să-i ajute pe cei aflați în dificultate.

Toate capitolele din fizică i se par interesante. Electricitatea și termodinamica a aprofundat-o alături de profesoara din particular și îi e greu să aleagă partea favorită din materie, dar știe care i se pare cea mai dificilă: optica.

electronic circuit boards near tester

Planuri de viitor: „E visul meu de copil mic să dirijez păsări mecanice!”

Deși programa cuprinde foarte multă teorie, pentru Beatrix fizica nu e doar un cumul de formule și definiții plictisitoare. Ea încearcă să transforme această materie într-una agreabilă și distractivă.

Visul ei este să lucreze în cercetare, însă de curând a zburat pentru prima dată cu avionul, iar „dirijarea unei păsări mecanice” nu mai sună atât de rău, mai ales că e visul ei din copilărie.

Știe ce vrea să facă mai departe. În prezent, se pregătește pentru Facultatea de Fizică din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” (UBB).

„Decizia am luat-o cu mult timp în urmă, subconștient, dar un factor recent a scos la iveală această hotărâre. Concursul <<Augustin Maior>>, ce permite elevilor din clasele XI și XII să susțină un examen de admitere la Facultatea de Fizică UBB, m-a impulsionat”, completează Beatrix.

Fizica, singurul hobby: „Timpul se scurge atât de repede când rezolv probleme”

Fizica este singura materie care îi stârnește curiozitatea. Nu are alte pasiuni, este o fire introvertită.

„Întotdeauna timpul se scurge atât de repede când învăț sau rezolv probleme. Chiar dacă în România locurile de muncă ce îmi oferă posibilitatea de a-mi pune în practică pasiunea sunt puține, aleg să îmi ascult inima, iar asta pot să fac doar studiind la o facultate de fizică”, explică ea.

În altă ordine de idei, fata se pregătește pentru facultate, dar până atunci, lucrează și pentru examenul de bacalaureat, oferind, în paralel, meditații la fizică.

Meditații pentru copii = lecții pentru o organizare eficientă

E de părere că această activitate o ajută în procesul de autoeducare, fiind sinceră cu ea însăși.

„Mi-a fost tare greu să învăț că nu trebuie să am nota 10 la toate materiile. Iar acum, învățatul ăsta dă, în sfârșit, roade.

La școală acord importanță doar fizicii, matematicii și informaticii. Oricât de mult mi-ar plăcea să spun că sunt organizată și că îmi împart timpul în așa fel încât să am timp de toate, nu e așa.

Mai am de lucrat la capitolul acesta. Însă consider că meditațiile mă vor ajuta să mă pun la punct și în ceea ce privește ordinea”, conchide Beatrix.

Pentru meditații, aceasta poate fi contactată la numărul de telefon 0744 319 559, sau cu un mesaj pe Facebook.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate