ACTUALITATE
NOTA 10. Concurs internațional pentru modernizarea Liceului ”Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca. Ce vrea Primăria
Finanțare europeană
Premiile acordate
Juriul concursului
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EDUCATIE
FOTO. Cursuri de robotică la Cluj-Napoca pentru copii de la 7 ani. Cererile sunt foarte multe, este listă de așteptare
În era tehnologiei, educația copiilor se extinde dincolo de sălile tradiționale de clasă. Un exemplu este Smart RobotX Cluj-Napoca, un hub dedicat învățării practice prin intermediul roboticii și programării. Dedicat copiilor cu vârste între 7 și 14 ani, hub-ul oferă cursuri de robotică și o gamă largă de experiențe complexe iSTEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică), gândite pentru a dezvolta abilități esențiale în domeniul IT.
Lansat cu scopul de a pune bazele educației tehnice încă la vârste fragede, Smart RobotX a devenit oportunitatea clujenilor interesați de robotică și programare. Andrei Stan, co-fondatorul hub-ului, subliniază că cererea pentru astfel de cursuri este în continuă creștere:
„Și în acest an școlar, cererea este foarte mare. Ne confruntăm, momentan, cu situația în care avem cereri foarte multe și va fi nevoie să ne dezvoltăm business-ul, în contextul în care numărul de locuri alocate momentan a fost rezervat în proporție de 85% deja din iunie, de la finalul anului școlar trecut, pentru anul acesta.
Este vorba de cursanți care au fost alături de noi și în anii anteriori. În acest context, toamna aceasta am mai putut crea doar două grupe de curs noi, am putut prelua doar 15 copii noi. Am ajuns ca, în acest context, să avem copii pe o listă de așteptare.
Tocmai de aceea, în primăvară avem în vedere deschiderea unei noi săli, cu o investiție de aproximativ 80.000 de euro și această nouă locație va fi într-o altă zonă a Clujului față de cea în care ne află acum (momentan suntem pe Calea Turzii), cel mai probabil va fi vorba despre cartierul Grigorescu, încât să fie o zonă accesibilă și pentru copiii din Florești și nu numai”.
Copiii învață aici să proiecteze propriile mecanisme, să le imprime la imprimantele 3D, apoi să le construiască și, ulterior, să le programeze. La roboții creați se atașeaza motoare, senzori astfel încât mecanismul sa funcționeze corepunzător.
300 de copii au trecut pe la cursuri
Experiențele oferite de Smart RobotX sunt structurate astfel încât să combine toate aspectele roboticii. Răzvan Crețu, profesor de robotică în cadrul hub-ului, explică impactul acestor cursuri asupra copiilor: „Sunt profesor în cadrul Smart RobotX de aproape 3 ani de zile. În această perioadă, am lucrat cu peste 300 de copii.
Eu sunt de profesie inginer, dar partea această de robotică mi-a plăcut de când eram mic, pe atunci neexistând cursuri de robotică sau de programare.
Tocmai de aceea, acum îmi place foarte mult să lucrez cu copiii, pentru că văd pe ei cum se dezvoltă de la o oră la alta, văd pe ei cum țin minte efectiv tot ce îi învăț, își dezvoltă foarte bine abilitățile practice și tehnice, în sensul că la noi, vin și învață și cum să potrivească bine un șurub, învață despre cum funcționează un motor, învață despre senzori, despre lumini, învață despre toate componentele folosite în realizarea unui robot”.
Muncă în echipă
Astfel, în schimbul unor sume de bani, mulți părinți aleg să își înscrie copiii la astfel de activități, fiind atât un loc unde de dezvoltare intelectuală, cât și personală.
„Pe lângă aceste abilități tehnice, copiii își dezvoltă și soft skill-uri precum munca în echipă. De obicei, cu grupele mai mari, lucrăm la proiecte mai complexe, care nu se pot face individual și atunci lucrăm în echipă.
Acest lucru îi ajută pe copii foarte mult să se cunoască între ei și îi ajută mai ales să se încadreze cu realizarea proiectului într-un deadline, pentru că noi lucrăm cu ei în cursuri de câte o oră și jumătate și trebuie să învețe să își termine proiectele în limita de timp impusă.”, adaugă Răzvan Crețu.
Orientare în carieră
Recent, Smart RobotX a avut ocazia să participe la Festivalul de Toamnă al Economiei Germane, unde au fost organizate ateliere de robotică pentru copii. Standul a fost plin de energie, iar cei mici s-au bucurat de oportunitatea de a construi și programa roboți. Entuziasmul și curiozitatea copiilor pentru robotică au fost evidente, demonstrând un interes crescut pentru tehnologie și educație.
”Cursurile de la Smart RobotX nu sunt doar o activitate educativă, ci și o oportunitate de orientare în carieră. Copiii descoperă pe parcursul atelierelor dacă sunt pasionați de domenii precum mecanica, programarea, fizica aplicată sau proiectarea. Dacă descoperă că au înclinații pentru acest tip de activitate, vor putea să-și continue studiile și să se pregătească pentru cariere în domenii tehnice.
Hub-ul Smart RobotX Cluj-Napoca este mai mult decât un centru educațional, este un loc unde copiii pot explora tehnologii moderne într-un mediu distractiv și educativ. Punând accent pe dezvoltarea abilităților tehnice și a celor sociale, Smart RobotX pregătește noua generație pentru joburile viitorului, într-un oraș care devine tot mai important pe harta inovației din România”, arată reprezentanții Smart RobotX.
Prețul unui curs este de 90 lei, (90 de minute)/ o dată pe săptămână. Se plătește sub formă de abonament lunar, în funcție de numărul de săptămâni din luna respectivă (360 lei – 4 săptămâni sau 450 lei – 5 săptămâni), iar plata se face până cel târziu în data de 10 a lunii în curs, pe baza facturii emise.
Daria Leontina Mustea
EVENIMENT
VIDEO. Haos la Negreni. Coadă kilometrică a mașinilor spre Cluj. Așteaptă să iasă cele din parcarea târgului
Târgul anual de la Negreni s-a terminat dar brambureala abia a început. Mașinile care pleacă de la târg au prioritate. Poliția a blocat traficul dinspre Oradea spre Cluj pentru ca acestea să poată pleca. Sensul de mers spre Oradea este liber.
Mai mulți clujeni au fost prinși în ambuteiaj într-un microbuz venind de la aeroportul din Budapesta. Aceștia trebuiau să ajungă la Cluj-Napoca la 15,30. Oamenii stau în coloană de mai bine de 4 ore, lucru care le-a stârnit nemulțumirea.
VIDEO. Haos la Negreni. Coadă kilometrică a mașinilor spre Cluj. Așteaptă să iasă cele din parcarea târgului
ADMINISTRAȚIE
VIDEO. „După 20 de ani” cu Emil Boc. Edilul a CĂSĂTORIT o domnișoară pe care a întâlnit-o în PRIMUL său mandat de primar
Surpriză pentru Emil Boc, sâmbătă, când a oficiat căsătoria unei domnișoare pe care a întâlnit-o pe stradă acum 20 de ani, în primul său mandat.
„După 20 de ani! – Moment inedit și emoționant la oficierea căsătoriilor de sâmbătă.
Am avut plăcerea să oficiez căsătoria unei domnișoare pe care am întâlnit-o pe stradă, împreună cu mama ei, acum 20 de ani, în prima zi a mandatului meu primar, în iunie 2004!
VIDEO. „După 20 de ani” cu Emil Boc. Edilul a CĂSĂTORIT o domnișoară pe care a întâlnit-o în PRIMUL său mandat de primar
Domnișoara tocmai aflase în acea zi ca a promovat examenul de intrare în clasa a V-a la Racoviță. Îmi amintesc ca m-a impresionat spontaneitatea ei și mesajul transmis: “să îi facem pe oameni să nu mai arunce gunoaie pe stradă.“!
După 20 de ani ne-am revăzut cu bucurie și lacrimi în ochi!
Casă de piatră, familie minunată”, a scris primarul pe Facebook.
EVENIMENT
Dosar penal pentru vătămare corporală deschis de Poliția Cluj în cazul celor 2 fete arse în urma unui experiment științific
Polițiștii clujeni au deschis un dosar penal pentru vătămare din culpă și fac cercetări în cazul celor două fete, de 7, respectiv 11 ani, care s-au ales, sâmbătă, cu arsuri după ce au participat la un experiment științific la Iulius Parc.
Potrivit unor surse judiciare, cercetarea va viza împrejurările în care a avut loc incidentul, soldat cu internarea în spital a celor două minore, ce fel de substanțe inflamabile s-au folosit, dacă experimentul a fost realizat sub supravegherea unui adult.
Din primele informații, se pare că, în cadrul experimentului științific realizat în aer liber, s-a aprins întâi părul fetelor, care s-au ales apoi cu arsuri pe față, piept și mâini.