Connect with us

ACTUALITATE

Navigația pe lacul Tarnița. Noi, ARDELENII, va trebui SĂ MERGEM în MOLDOVA sau DELTĂ să ne bucurăm de BARCĂ

Publicat


Peste 100 de amendamente au fost depuse din partea clujenilor la dezbaterea publică privitoare la regulamentul de navigație pe lacurile Tarnița și Beliș, desfășurată marți dimineața, sub coordonarea Consiliului Județean Cluj. Au luat cuvântul atât posesorii de bărci, cât și activiștii de mediu, Salvamontul și proprietarii caselor de pe malul lacurilor. S-a discutat mult în contradictoriu, dar o concluzie comună a fost că era necesar un regulament astfel încât toată lumea să se bucure de frumusețea zonei naturale.

S-a insistat mult pe poluarea produsă de bărcile cu motor termic, însă problemele sunt mult mai multe, de la sticlele de șampanie aruncate în apă de petrecăreți, la lipsa monitorizării pontoanelor improvizate.

”Ne luptăm cu bărcile de motor care nu sunt reglementate, dar ce facem cu poluarea sonoră, fauna, flora, integritatea malurilor riverane? Trebuie să decidem dacă vrem ca acolo să fie parc de distracții sau de agrement. Ca ardeleni, vrem acolo liniște, flori, natură sănătoasă, o calitate a vieții. Dacă nu, ne adaptăm la noi festivaluri rock, la un nou Untold, să vină cei cu skijeturi, să distrugem peștii, să aducem aici palmieri, ca Mazăre la Constanța. Nici azi nu se respectă regulamentele existente. Se va naște o nouă autoritate care să facă ceva? Week-end de week-end scot câte o tonă de deșeuri lăsate de ambarcațiuni”, a declarat Nicola Tonco, propritarul unei case pe malul lacului Tarnița.

Salvamontiștii, care răspund de zonă prin biroul de arii protejate, au arătat că au nevoie de sprijin suplimentar din partea autorităților pentru verificarea unor aspecte legate în special de poluare.

”Este ulei pe lac, asta am constatat, dar ce ne dorim? cele două lacuri trebuie tratate diferit, întrucât Tarnița e sursă directă de apă potabilă, iar în Europa sunt interzise anumite activități pentru asemenea arii. Nu sunt pentru interzicerea totală a ambarcațiunilor cu motor. Acestea trebuie să-și aibă locul lor. Ce se întâmplă în momentul de față pe Tarnița, în mod clar nu e în regulă. Nu știu însă cum ar putea cei de la biroul arii protejate să constate aceste deversări. E o problemă care ne depășește, trebuie să fie implicată și Garda de Mediu. Trebuie să fie cuprinse și pontoanele în acest regulament. Un ponton trebuie să fie fix, nu să fie pe lac”, a spus Gheorghe Frățilă, directorul Salvamont Cluj.

Să nu interzicem total

Proprietarii de ambarcațiuni au afirmat că sunt de acord inclusiv cu limitarea la anumite intervale ale zilei pentru accesul bărcilor cu motor, dar să nu fie interzisă total navigația, întrucât aceste două lacuri sunt singurele din Transilvania unde ardelenii se pot bucura de bărci.

”Să fim serioși, apa niciodată nu a fost poluată cu hidrocarburi. Dorim un control permanent, să fie un control public-privat, pentru că statul nu e în stare, să fie stabilite niște culoare clare pentru toată lumea. Toată lumea folosește aici motoare în 4 timpi, cele mai moderne”, a spus un clujean.

Avocatul Horațiu Crișan a prezentat punctul de vedere al Clubului Nautic Tarnița, care a propus limitarea ieșirii pe lac a bărcilor cu motor termic doar la week-end,  doar între anumite intervale orare, cu notificarea în prealabil a Autorității Navale.

Mai mulți cetățeni au luat cuvântul și au cerut limitarea vitezei de deplasare a bărcilor pe lac, întrucât se pot produce accidente, respectiv interzicerea circulației pe timp de noapte întrucât inclusiv operațiunile de salvare se produc mai greu.

Clubul Orca din Cluj-Napoca organizează din 2007 un concurs de înot pe lacul Tarnița și un concurs pe lacul Beliș. Reprezentanții clubului au cerut includerea în regulament a posibilității interzicerii navigației bărcilor cu motor în timpul desfășurării competițiilor de înot, care se desfășoară o dată pe an.

”Nu sunt de acord cu interzicerea navigației pentru că multă lume din conducere, de la putere, habar n-au ce se întâmplă acolo. Se interzice, ne cumpărăm motoare în 4 timpi, electrice. Am umblat în toată Europa și nicăieri nu se interzice navigația. Și noi am băgat bani în barcă, am copii care înoată”, a precizat Bogățean Alin.

Unul dintre consilierii locali din Beliș a arătat că din păcate comunitatea locală nu a fost notificată oficial cu privire la existența acestei propuneri de regulament.

”Nu am luat la cunoștință oficial de acest proiect. Să nu uităm cauzele pentru care am ajuns să discutăm azi această problemă. Nu există un studiu de impact, nu există măsurători științifice, există o multitudine de surse pentru degradarea calității apelor, băgate sub preș: cabanele, fosele, depozitele de rumeguș. Nicăieri nu se interzice navigația în Lume. Dacă dorim să oferim o alternativă fondului forestier, să găsim o alternativă viabilă. Agroturismul fără valorificarea lacului, e vorbă în vânt. Ce facem cu cei care au investit bani? Aș avea rugămintea ca dezbaterea să aibă caracter de dezbatere publică, să avem la bază argumente de natură științifică. Invit și Consiliul Județean Cluj să investească în canalizarea de la Beliș”, a spus Iosif Marcu.

Lupul paznic la oi

Activistul de mediu Adrian Dohotaru este de părere că ar exista o incompatibilitate între cei care trebuie să dea sancțiuni pentru încălcarea regulamentului și proprietarii de ambarcațiuni. Fostul deputat consideră că sunt necesare noi departamente care să gestioneze aceste probleme întrucât nu este în regulă ca ”doar Contraș Rocsana să se ocupe, pentru că public dânsa s-a pronunțat deja public pentru neinterzicerea ambarațiunilor – tocmai ea să se ocupe de amendarea lor?”

Sub denumirea Abdul Prestige funcționează un ponton cu skijeturi și ambarcațiuni cu motor pe lacul Tarnița, care aparține partenerului de viață al Rocsanei Contraș. Cotraș a fost susținută puternic de liberali, în special în perioada mandatului de președinte al Consiliului Județean Cluj a lui Horia Uioreanu. Fostă secretară la PNL Cluj, Contraș a fost angajată și la Compania de Apă Someș, dar și la Drumuri și Poduri Județene Cluj.

Atât Dohotaru, cât și Istvan Szakats au spus că din punctul lor de vedere discuția de marți nu este o dezbatere cu cetățenii în adevăratul sens al cuvântului și au cerut reluarea acesteia într-un ciclu de întâlniri care să vizeze dezvoltarea pe următorii 30 de ani a lacurilor.

Poluarea turiștilor ocazionali, cel mai amintit aspect

Cu toate că tema discuției a fost reglementarea navigației pe cele două lacuri, cea mai amintită problemă a fost poluarea produsă de turiștii ocazionali.

”Dacă s-a văzut ulei pe suprafața luciului de apă, să întrebe turiștii care se dau cu ulei de bronz și intră în apă. Când se stă jumate de zi pe apă, unde își fac treburile? Eu am toaletă ecologică. Să nu fim egoiști. Până n-am pus eu toaletă ecologică la mine pe teren, toți își făceau treburile în apă, pe malul lacului, în pădure, să nu mai vorbesc de pampers și alte lucruri foarte nasoale. Chiar de ziua mea am adunat cu invitații sute de kilograme de PET-uri, pe care nu le lăsăm noi, cei care mergem aici zilnic, ci turiștii ocazionali”, a intervenit Abdul.

”Un motor electric nu are performanțe, nici viteză. Nu ați făcut reguli, ați interzis. Cu acele reguli pe oră, să fim serioși, nimeni nu se dă pe skijet toată ziua, nu reziști fizic și nu e economic. Gazele de evacuare nu ajung în apă, ci merg în atmosferă. Și generatoarele electrice ale cabanelor trebuie interzise atunci. Când au fost accidente pe Tarnița?”, a mai spus Abdul.

Lacurile Tarnița și Beliș-Fântânele au fost eliminate din anexa căilor navigabile interioare ale României, iar sarcina reglementării navigației cade în competența Consiliului Județean Cluj.

REGULAMENTUL

Lacul Tarnița – 3 zone de reglementare, după cum urmează:

a)ZONA I – care cuprinde zona situata in imediata apropiere a barajului la mai puțin de 200 m pe toată lățimea lacului;
b)ZONA II – care cuprinde zona plajelor I,II,III,IV și V la o distanta de 50 m de la mal spre interiorul lacului;
c) ZONA III – care cuprinde toate celelalte enclave și aducțiuni, inclusiv coada lacului.

– Pentru protejarea sursei de apă potabilă a județelor Cluj și Sălaj, se interzice accesul, navigarea și acostarea ambarcațiunilor și desfășurarea oricărei activități, în ZONA I. Interdicția se instituie conform prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 930/2005, întrucât la 100 m amonte de baraj, pe malul stâng al Acumulării Tarnița, este amplasat turnul deținut de Compania de Apă Someș SA., de captare a apei brute în vederea tratării.

– Pentru desfăşurarea în condiții de siguranţă a navigaţiei, evitarea accidentelor, protejarea zonei ecologice, păstrarea liniştii pentru populaţia din zonă şi persoanele aflate la odihnă şi agrement, se interzice navigarea în ZONA II. Singura activitate permisă în Zona II o constituie plecarea/acostarea ambarcațiunilor de la/la ponton sau direct de la/la mal în zona plajelor (zona II), însă aceasta se va face cu viteză redusă, pentru a nu pune în pericol integritatea persoanelor aflate în apă și pentru a nu produce valuri ce pot afecta celelalte ambarcațiuni și pontoane de la mal.

– Pentru protejarea malurilor împotriva eroziunii datorate valurilor produse de ambarcațiuni, se interzice navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de acestea.

– Având în vedere statutul de arie naturală protejată, pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe lacul Tarnița a oricărui mijloc motorizat care utilizează carburanți fosili, cu excepția celor aparținând exclusiv autorităților și instituțiilor publice, aflate în exercitarea atribuțiilor legale. Încălcarea obligației prevăzute la alin. (1) constituie contravenție prevăzută de art. 52 alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează conform prevederilor art. 96, alin. (1), pct. 21 din același act normativ cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.

– Se interzice desfășurarea activităților de întreținere a ambarcațiunilor, deținerea oricăror materiale și echipamente, precum și desfășurarea oricăror alte activități direct pe suprafața lacului și/sau în imediata vecinătate a acestuia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianți, detergenți și alte substanțe poluante.

– Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă în lac, obiecte sau substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie sau  o sursă de poluare.

– Pe suprafața lacului Tarnița este permisă navigația vaselor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale și motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi prevenirea poluării mediului şi sunt conduse de personal calificat şi brevetat pentru a presta această activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

– Proprietarii vaselor sunt direct răspunzători de starea tehnică, funcţionarea corespunzătoare şi dotarea cu personal calificat şi brevetat corespunzător.

– Pentru desfășurarea navigației în condiții de siguranță, se stabilesc următoarele reguli:

a) Pe tot cuprinsul navigabil al lacului Tarnita, ambarcatiunile de orice fel au obligatia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident.

b) Navigația se va desfășura în așa fel încât malul cel mai apropiat al lacului să se afle pe partea  dreaptă, în sensul de deplasare al ambarcațiunii.

c) Schimbarea sensului de deplasare sau traversarea lacului se face numai în condiții de siguranță a navigatiei și fără a perturba buna desfășurare a altor activități.

d) Navigația a două ambarcațiuni motorizate în același sens se va face respectând o distanță de minim 250 m între acestea.

e) Este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcațiunilor, obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalațiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei.

– În caz de accident care pune în pericol persoanele aflate la bord, conducătorul ambarcațiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva aceste persoane.

– Orice conducător de ambarcațiune, aflată în apropierea unei alte ambarcațiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a navigației, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.

– Concursurile nautice şi alte manifestări care pot afecta siguranţa sau buna desfăşurare a navigaţiei se vor organiza numai cu avizul autorității navale competente și al administratorului lacului, care vor stabili măsurile necesare în vederea asigurării siguranței navigatiei și protecției persoanelor. Asigurarea măsurilor și a logisticii necesare pentru desfășurarea concursurilor nautice revine în exclusivitate organizatorilor.

–  Antrenamentul sportivilor cu ambarcațiuni se va desfășura în baza unui program aprobat de către autoritatea navală competentă. Antrenamentul se va desfășura în prezența unui antrenor care îl va supraveghea dintr-o ambarcațiune cu motor electric,  în vederea interventiei rapide în caz de accident. Ambarcațiunile care navighează în zonele de antrenament au obligatia păstrării unei distante și viteze corespunzatoare evitarii oricărui pericol.

– Constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:

a)     accesul, navigarea și acostarea ambarcațiunilor de orice fel și desfășurarea oricărei activități în ZONA I,
b)     navigarea ambarcațiunilor de orice fel în ZONA II, cu excepția plecării / acostării ambarcațiunilor,
c)     încălcarea interdicțiilor prevăzute la art. 9,
d)     plecarea / acostarea ambarcațiunilor de la / la ponton sau direct la mal în zona plajelor (zona II) fără a reduce viteza,
e)     navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de maluri,
f)     încălcarea regulilor de navigație prevăzute la art. 11.

Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. a) – c) se sancționează cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei. Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. d) – f) se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 3000 lei.

– Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj – Biroul Arii Protejate. Procesul verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza Presedintelui Consiliului Judetean Cluj sau persoanei desemnate de catre acesta in termen de cel mult 5 zile de la intocmire. Stabilirea sanctiunilor pentru contraventiile constatate se face de catre Presedintele Consiliului Judetean Cluj sau de către persoana desemnata de catre acesta in termen de cel mult 10 zile de la intocmirea procesului – verbal. Comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului in termen de cel mult 30 zile de la intocmirea acestuia. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.

Lacul Fântânele

– Având în vedere statutul de arie naturală protejată, pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe lacul Fântânele a oricărui mijloc motorizat care utilizează carburanți fosili, cu excepția celor aparținând exclusiv autorităților și instituțiilor publice, aflate în exercitarea atribuțiilor legale. Încălcarea obligației prevăzute la alin. (1) constituie contravenție prevăzută de art. 52 alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează conform prevederilor art. 96, alin. (1), pct. 21 din același act normativ cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.

– Se interzice desfășurarea activităților de întreținere a ambarcațiunilor, deținerea oricăror materiale și echipamente, precum și desfășurarea oricăror alte activități direct pe suprafața lacului și/sau în imediata vecinătate a acestuia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianți, detergenți și alte substanțe poluante.

– Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă în lac, obiecte sau substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie sau  o sursă de poluare.

– Pentru protejarea malurilor împotriva eroziunii datorate valurilor produse de ambarcațiuni, se interzice navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de acestea.

– Pe suprafața lacului Fântânele este permisă navigația vaselor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale și motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi prevenirea poluării mediului şi sunt conduse de personal calificat şi brevetat pentru a presta această activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.  Proprietarii vaselor sunt direct răspunzători de starea tehnică, funcţionarea corespunzătoare şi dotarea cu personal calificat şi brevetat corespunzător.

– Pentru desfășurarea navigației în condiții de siguranță, se stabilesc următoarele reguli:

a) Pe tot cuprinsul navigabil al lacului Fântânele, ambarcatiunile de orice fel au obligatia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident.

b) Navigația se va desfășura în așa fel încât malul cel mai apropiat al lacului să se afle pe partea  dreaptă, în sensul de deplasare al ambarcațiunii.

c) Schimbarea sensului de deplasare sau traversarea lacului se face numai în condiții de siguranță a navigatiei și fără a perturba buna desfășurare a altor activități.

d) Navigația a două ambarcațiuni motorizate în același sens se va face respectând o distanță de minim 250 m între acestea.

e) Este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcațiunilor, obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalațiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei.

– În caz de accident care pune în pericol persoanele aflate la bord, conducătorul ambarcațiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva aceste persoane.

– Orice conducător de ambarcațiune, aflată în apropierea unei alte ambarcațiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a navigației, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.

– Concursurile nautice şi alte manifestări care pot afecta siguranţa sau buna desfăşurare a navigaţiei se vor organiza numai cu avizul autorității navale competente și al administratorului lacului, care vor stabili măsurile necesare în vederea asigurării siguranței navigatiei și protecției persoanelor. Asigurarea măsurilor și a logisticii necesare pentru desfășurarea concursurilor nautice revine în exclusivitate organizatorilor.

– Antrenamentul sportivilor cu ambarcațiuni se va desfășura în baza unui program aprobat de către autoritatea navală competentă. Antrenamentul se va desfășura în prezența unui antrenor care îl va supraveghea dintr-o ambarcațiune cu motor electric,  în vederea interventiei rapide în caz de accident. Ambarcațiunile care navighează în zonele de antrenament au obligatia păstrării unei distante și viteze corespunzatoare evitarii oricărui pericol.

– Constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:

a)      încălcarea interdicțiilor prevăzute la art. 4,
b)      navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de maluri,

c)      încălcarea regulilor de navigație prevăzute la art. 7.

– Contravenția prevăzută la alin. 1, lit. a) se sancționează cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei.

– Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. b) și c) se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 3000 lei.

– Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj – Biroul Arii Protejate. Procesul verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza Presedintelui Consiliului Judetean Cluj sau persoanei desemnate de catre acesta in termen de cel mult 5 zile de la intocmire.

Stabilirea sanctiunilor pentru contraventiile constatate se face de catre Presedintele Consiliului Judetean Cluj sau de catre persoana desemnata de catre acesta in termen de cel mult 10 zile de la intocmirea procesului – verbal. Comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului in termen de cel mult 30 zile de la intocmirea acestuia. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO. Percheziții ale polițiștilor la Turda. Falsuri și înșelăciuni la un centru pentru persoane vârstnice

Publicat

politist percheziții

Polițiștii din cadrul Poliției municipiului Turda au efectuat, joi, 5 percheziții domiciliare, în cadrul unui dosar penal ce vizează infracțiunile de fals material în înscrisuri oficiale în formă continuată (15 acte materiale) și înșelăciune.

Percheziții ale polițiștilor la Turda. Falsuri și înșelăciuni la un centru pentru persoane vârstnice

”Perchizițiile au fost derulate la domiciliile a 2 persoane fizice, precum și la sediile a 3 persoane juridice, respectiv o instituție publică, un centru pentru persoane vârstnice și un operator economic din municipiul Turda.

Din cercetări a reieșit că, în perioada 2020 – 2023, o femeie, de 55 de ani, din Turda, funcționar în cadrul unei instituții, ar fi întocmit mai multe înscrisuri oficiale din domeniul de medicină, fără a avea acest drept, pe care le-ar fi remis unor persoane fizice și juridice.

În urma perchezițiilor, au fost descoperite și ridicate mai multe documente cu valoare probatorie, dar și alte bunuri de interes în cauză.

Cercetările au fost demarate de către Biroul de Investigații Criminale Turda, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Turda, în urma sesizării făcute de reprezentanții unei instituții publice din municipiul Turda”, arată IPJ Cluj.

Amenzi de 27.000 de lei

În urma verificărilor efectuate, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Cluj, Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj și cei ai Direcției de Sănătate Publică Cluj au aplicat 12 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 27.000 de lei.

Pentru respectarea întregului cadru normativ care reglementează activitatea operatorilor economici, acțiunea a beneficiat sprijinul Biroului de Ordine Publică Turda, Secției 9 Poliție Rurală Turda, Serviciului Criminalistic, Serviciului Arme Exprozivi și Substanțe Periculoase, Inspectoratului Județean de Jandarmi Cluj-Detașamentul 4 Turda, Inspectoratului Teritorial de Muncă Cluj, Inspectoratului pentru Situații de Urgență Cluj și Direcției de Sănătate Publică Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO. Proiect ambițios pentru Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase din Cluj. Manager: Avem 1.000 de pacienți pe zi

Publicat

De

Ambulatoriu Spitalul de Boli Infecțioase

Ambulatoriul Spitalului Clinic de Boli Infecțiose din Cluj-Napoca va fi reabilitat, își va extinde serviciile și va fi dotat cu noi echipamante medicale.

Fostul Centru de Diagnostic și Tratament, preluat de spital împreună cu Consiliul Județean Cluj, tratează zilnic 1.000 de pacienți.

Proiect ambițios pentru Ambulatoriul Spitalului de Boli Infecțioase din Cluj. Manager: Avem 1.000 de pacienți pe zi

Spitalul Clinic de Boli Intecțioase are în proiect de modernizare a Ambulatoriului Integrat, cunoscut și ca Centrul de Diagnostic și Tratament de pe Calea Moților nr. 19

„Suntem singurul oraș unde există un astfel de Ambulatoriu complex. Aici vin zilnic 1.000 de pacienți. Într-un aioan muresan,cluj,stiri de cluj,stiri de cluj ultima oran de zile, asta însemană aproape populația Clujului.

O investiție de 18-20 de milioane de euro ar aduce posibilitatea de a trata 2.000 de pacienți pe zi”, a declarat Ioan Mureșan, managerul Spitalului de Boli Infecțioase din Cluj-Napoca.

YouTube video

Bazine pentru tratamente de recuperare și centru de chirurgie avansată minim invazivă

Doar în 2023, Ambulatorul integrat a oferit peste 146.000 de tratamente medicale și a înregistrat  21.357 de spitalizari de zi.

„Avem în proiect să realizăm o extindere pentru serviciile de spitalizări de zi, dar și o extindere a Laboratorului de recuperare medicală. Vom avea două bazine pentru tratamentele de recuperare.

De asemenea, vom avea și un Centru integrat de chirurgie avansată minim invazivă, pe care medicii îl solicită insistent”, a declarat Ioan Mureșan.

Mai mult, ambulatoriul va fi reabilitat și va beneficia de dotări suplimentare, astfel încât să fie adus la cele mai înalte standarde.

Servicii medicale pentru copii și adulți

Ambulatoriul Integrat al Spitalului Clinic de Boli Infecțioase Cluj-Napoca este cea mai mare și complexă unitate ambulatorie din România.

Structura acestuia cuprinde 24 de specialități clinice medicale pentru adulți, 11 specialități clinice medicale pentru copii și 5 laboratoare medicale.

 

 

Citește mai departe

EVENIMENT

CFR Călători asigură de la 1 aprilie autobuze de la Cluj-Napoca la Oradea. Calea ferată se modernizează, Vezi programul curselor

Publicat

De

Episcopia Bihor

Începând cu data de 1 aprilie 2024, va deveni operațional la CFR Călători serviciul de înlocuire a transportului feroviar cu autobuze pentru asigurarea călătoriei pasagerilor pe distanța Cluj Napoca – Oradea, în condițiile începerii lucrărilor la electrificarea / modernizarea liniei feroviare LOT 2 Aghireș – Poieni de către managerul infrastructurii – CNCF CFR SA.

Odată finalizate procedurile de achiziție publică a serviciilor de transport auto de călători efectuate în condițiile respectării prevederilor cadrului legislativ – O.U.G. 131/29.12.2023 privind înlocuirea serviciilor de transport feroviar cu servicii de transport auto de călători și Legea nr. 99/ 2016 privind achizițiile sectoriale, CFR Călători va asigura din 1 aprilie 2024 serviciile de transport auto de călători atât pe întreaga distanță Cluj Napoca – Oradea, cât și pe sectoare din interiorul secției ce vor alterna și cu serviciile de transport feroviar de călători de pe relațiile Cluj Napoca – Aghireș și Oradea – Aleșd.

De asemenea, operarea acestor servicii va fi condiționată și de realizările/comunicările ulterioare ale CNCF CFR SA.

Programul de circulație

Prezentăm mai jos programul de circulație al autobuzelor, cu mențiunea că orele de plecare/sosire în stațiile din parcursul acestora precum și tarifele aplicate pot fi vizualizate pe www.cfrcalatori.ro, la secțiunea „Detalii/Preț”, din modulul de mers de tren, la căutarea trenurilor de pe ruta dorită:

·         autobuz IRA 01537 ORADEA (plecare 21.55) – CLUJ NAPOCA (sosire 01.45)

·         autobuz IRA 01539 CLUJ NAPOCA (plecare 04.45) – ORADEA (sosire 08.34)

·         autobuz IRA 01841 CLUJ NAPOCA (plecare 04.45) – ORADEA (sosire 08.34)

·         autobuz IRA 01842 ORADEA (plecare 21.55) – CLUJ NAPOCA (sosire 01.45)

·         autobuz REA 3008 ORADEA (plecare 17.30) – CLUJ NAPOCA (sosire 21.23)

·         autobuz REA 3009 CLUJ NAPOCA (plecare 13.30) – ORADEA (sosire 17.22)

·         autobuz REA 3011 CLUJ NAPOCA (plecare 17.55) – ORADEA (sosire 21.48)

·         autobuz RA 03621 CLUJ NAPOCA (plecare 04.50) – HUEDIN (sosire 06.06)

·         autobuz RA 03622 HUEDIN (plecare 06.08) – AGHIREȘ (sosire 06.41)

·         autobuz RA 03623 AGHIREȘ (plecare 08.25) – ALEȘD (sosire 10.52)

·         autobuz RA 03626 ALEȘD (plecare 08.20) – AGHIREȘ (sosire 10.31)

·         autobuz RA 03627 AGHIREȘ (plecare 15.35) – HUEDIN (sosire 16.08)

·         autobuz RA 03628 HUEDIN (plecare 17.05) – AGHIREȘ (sosire 17.38)

·         autobuz RA 03629 AGHIREȘ (plecare 17.40) – HUEDIN (sosire 18.13)

·         autobuz RA 03631 HUEDIN (plecare 18.15) – ORADEA (sosire 21.07)

·         autobuz RA 03640 ORADEA (plecare 02.30) – BRATCA (sosire 04.10)

·         autobuz RA 03641 BRATCA (plecare 04.25) – ALEȘD (sosire 05.18)

·         autobuz RA 03642 ORADEA (plecare 03.12) – BRATCA (sosire 04.50)

·         autobuz RA 03643 BRATCA (plecare 04.55) – ALEȘD (sosire 05.48)

·         autobuz RA 03644 ALEȘD (plecare 05.52) – BRATCA (sosire 06.44)

·         autobuz RA 03645 HUEDIN (plecare 14.35) – BRATCA (sosire 15.35)

·         autobuz RA 03646 BRATCA (plecare 06.47) – HUEDIN (sosire 07.48)

·         autobuz RA 03647 BRATCA (plecare 15.38) – ALEȘD (sosire 16.31)

·         autobuz RA 03648 ALEȘD (plecare 15.25) – BRATCA (sosire 16.18)

·         autobuz RA 03649 BRATCA (plecare 16.27) – ALEȘD (sosire 17.20)

·         autobuz RA 03650 ALEȘD (plecare 16.35) – CLUJ NAPOCA (sosire 19.50)

·         autobuz RA 03651 ALEȘD (plecare 17.24) – ORADEA (sosire 18.20)

·         autobuz RA 03652 ORADEA (plecare 19.30) – BRATCA (sosire 21.20)

·         autobuz RA 03654 BRATCA (plecare 21.21) – CLUJ NAPOCA (sosire 23.20)

Trenuri spre Aghireșu și Aleșd

Având în vedere faptul că circulația trenurilor este închisă permanent pe sectorul Aleșd – Bratca – Huedin – Poieni – Aghireș de pe secția Cluj Napoca – Oradea de către CFR SA, nu pot fi operate trenuri directe în relația Cluj Napoca – Oradea.

În acest context, CFR Călători operează în continuare pe sectoarele de pe această secție pe care se desfășoară circulație feroviară, precum Cluj Napoca – Aghireș și retur și Oradea – Aleșd și retur, astfel:

·         5 trenuri în relația Cluj Napoca – Aghireș

·         6 trenuri în relația Aghireș – Cluj Napoca

·         5 trenuri în relația Oradea – Aleșd

·         5 trenuri în relația Aleșd – Oradea

Modificări în circulație

Menționăm că din data de 1 aprilie 2024, în programul de circulație a trenurilor pe ruta Oradea – Aleșd și retur sunt operate modificări ale orarelor, astfel:

·         tren Regio 3640 ORADEA (plecare 04.45) – ALEȘD (sosire 05.17)

·         tren Regio 3641 ALEȘD (plecare 05.30) – ORADEA (sosire 06.19)

·         tren Regio 3642 ORADEA (plecare 07.34) – ALEȘD (sosire 08.19)

·         tren Regio 3643 ALEȘD (plecare 06.15) – ORADEA (sosire 07.04)

·         tren Regio 3644 ORADEA (plecare 10.00) – ALEȘD (sosire 10.45)

·         tren Regio 3645 ALEȘD (plecare 08.35) – ORADEA (sosire 09.24)

·         tren Regio 3646 ORADEA (plecare 14.30) – ALEȘD (sosire 15.20)

·         tren Regio 3647 ALEȘD (plecare 11.00) – ORADEA (sosire 11.49)

·         tren Regio 3648 ORADEA (plecare 15.35) – ALEȘD (sosire 16.25)

·         tren Regio 3649 ALEȘD (plecare 17.45) – ORADEA (sosire 18.34)

Informații despre circulația trenurilor:

la telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).

la numerele de telefon din stațiile CFR publicate pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea INFORMAȚII TELEFONICE – https://www.cfrcalatori.ro/informatii-telefonice/

în aplicația TRENUL MEU (https://bilete.cfrcalatori.ro/ro-RO/Itineraries), se introduce numărul exact al trenului în căsuţa indicată şi click pe Informații tren. Se obțin informaţii în timp real despre opriri, întârzieri, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire.

pe site-ul companiei www.cfr.ro sunt funcționale și actualizate permanent camerele web din gările București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța care indică ora de sosire/de plecare a trenurilor.

pe site-ul www.cfrcalatori.ro, la Mers tren trafic intern.

de la personalul CFR din staţii.

 

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

AUR și-a desemnat CANDIDATUL la Primăria Cluj. Călin Cozma: Sunt singurul dintre candidații înscriși NĂSCUT în Cluj-Napoca

Publicat

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) și-a desemnat candidatul la Primăria Cluj-Napoca. Acesta este Călin Cozma, artist liric, bas-bariton cu peste 300 de spectacole interpretate pe scene internaționale, antreprenor cu afaceri în agricultură și horeca. A dezvoltat patronate și conduce federații naționale.

„Sunt singurul dintre candidații înscriși în competiție născut în Cluj-Napoca. Un clujean, român și patriot care își dorește să dezvolte confortul și bunăstarea fiecărui cetățean al acestei urbe! Nu mă lupt pentru o funcție, mă lupt pentru viitorul familiei mele, pentru viitorul Clujului!

AUR și-a desemnat CANDIDATUL la Primăria Cluj. Călin Cozma: Sunt singurul dintre candidații înscriși NĂSCUT în Cluj-Napoca

Deschid lista pentru Consiliul Local și voi face tot ce îmi stă în putință ca, împreună cu colegii mei consilieri, să facem o majoritate și să oferim Clujului un nou primar. De cel actual s-a săturat toată lumea”, a declarat Cozma pentru Cluj24.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax