ACTUALITATE
Navigația pe lacul Tarnița. Noi, ARDELENII, va trebui SĂ MERGEM în MOLDOVA sau DELTĂ să ne bucurăm de BARCĂ

Peste 100 de amendamente au fost depuse din partea clujenilor la dezbaterea publică privitoare la regulamentul de navigație pe lacurile Tarnița și Beliș, desfășurată marți dimineața, sub coordonarea Consiliului Județean Cluj. Au luat cuvântul atât posesorii de bărci, cât și activiștii de mediu, Salvamontul și proprietarii caselor de pe malul lacurilor. S-a discutat mult în contradictoriu, dar o concluzie comună a fost că era necesar un regulament astfel încât toată lumea să se bucure de frumusețea zonei naturale.
S-a insistat mult pe poluarea produsă de bărcile cu motor termic, însă problemele sunt mult mai multe, de la sticlele de șampanie aruncate în apă de petrecăreți, la lipsa monitorizării pontoanelor improvizate.
”Ne luptăm cu bărcile de motor care nu sunt reglementate, dar ce facem cu poluarea sonoră, fauna, flora, integritatea malurilor riverane? Trebuie să decidem dacă vrem ca acolo să fie parc de distracții sau de agrement. Ca ardeleni, vrem acolo liniște, flori, natură sănătoasă, o calitate a vieții. Dacă nu, ne adaptăm la noi festivaluri rock, la un nou Untold, să vină cei cu skijeturi, să distrugem peștii, să aducem aici palmieri, ca Mazăre la Constanța. Nici azi nu se respectă regulamentele existente. Se va naște o nouă autoritate care să facă ceva? Week-end de week-end scot câte o tonă de deșeuri lăsate de ambarcațiuni”, a declarat Nicola Tonco, propritarul unei case pe malul lacului Tarnița.
Salvamontiștii, care răspund de zonă prin biroul de arii protejate, au arătat că au nevoie de sprijin suplimentar din partea autorităților pentru verificarea unor aspecte legate în special de poluare.
”Este ulei pe lac, asta am constatat, dar ce ne dorim? cele două lacuri trebuie tratate diferit, întrucât Tarnița e sursă directă de apă potabilă, iar în Europa sunt interzise anumite activități pentru asemenea arii. Nu sunt pentru interzicerea totală a ambarcațiunilor cu motor. Acestea trebuie să-și aibă locul lor. Ce se întâmplă în momentul de față pe Tarnița, în mod clar nu e în regulă. Nu știu însă cum ar putea cei de la biroul arii protejate să constate aceste deversări. E o problemă care ne depășește, trebuie să fie implicată și Garda de Mediu. Trebuie să fie cuprinse și pontoanele în acest regulament. Un ponton trebuie să fie fix, nu să fie pe lac”, a spus Gheorghe Frățilă, directorul Salvamont Cluj.
Să nu interzicem total
Proprietarii de ambarcațiuni au afirmat că sunt de acord inclusiv cu limitarea la anumite intervale ale zilei pentru accesul bărcilor cu motor, dar să nu fie interzisă total navigația, întrucât aceste două lacuri sunt singurele din Transilvania unde ardelenii se pot bucura de bărci.
”Să fim serioși, apa niciodată nu a fost poluată cu hidrocarburi. Dorim un control permanent, să fie un control public-privat, pentru că statul nu e în stare, să fie stabilite niște culoare clare pentru toată lumea. Toată lumea folosește aici motoare în 4 timpi, cele mai moderne”, a spus un clujean.
Avocatul Horațiu Crișan a prezentat punctul de vedere al Clubului Nautic Tarnița, care a propus limitarea ieșirii pe lac a bărcilor cu motor termic doar la week-end, doar între anumite intervale orare, cu notificarea în prealabil a Autorității Navale.
Mai mulți cetățeni au luat cuvântul și au cerut limitarea vitezei de deplasare a bărcilor pe lac, întrucât se pot produce accidente, respectiv interzicerea circulației pe timp de noapte întrucât inclusiv operațiunile de salvare se produc mai greu.
Clubul Orca din Cluj-Napoca organizează din 2007 un concurs de înot pe lacul Tarnița și un concurs pe lacul Beliș. Reprezentanții clubului au cerut includerea în regulament a posibilității interzicerii navigației bărcilor cu motor în timpul desfășurării competițiilor de înot, care se desfășoară o dată pe an.
”Nu sunt de acord cu interzicerea navigației pentru că multă lume din conducere, de la putere, habar n-au ce se întâmplă acolo. Se interzice, ne cumpărăm motoare în 4 timpi, electrice. Am umblat în toată Europa și nicăieri nu se interzice navigația. Și noi am băgat bani în barcă, am copii care înoată”, a precizat Bogățean Alin.
Unul dintre consilierii locali din Beliș a arătat că din păcate comunitatea locală nu a fost notificată oficial cu privire la existența acestei propuneri de regulament.
”Nu am luat la cunoștință oficial de acest proiect. Să nu uităm cauzele pentru care am ajuns să discutăm azi această problemă. Nu există un studiu de impact, nu există măsurători științifice, există o multitudine de surse pentru degradarea calității apelor, băgate sub preș: cabanele, fosele, depozitele de rumeguș. Nicăieri nu se interzice navigația în Lume. Dacă dorim să oferim o alternativă fondului forestier, să găsim o alternativă viabilă. Agroturismul fără valorificarea lacului, e vorbă în vânt. Ce facem cu cei care au investit bani? Aș avea rugămintea ca dezbaterea să aibă caracter de dezbatere publică, să avem la bază argumente de natură științifică. Invit și Consiliul Județean Cluj să investească în canalizarea de la Beliș”, a spus Iosif Marcu.
Lupul paznic la oi
Activistul de mediu Adrian Dohotaru este de părere că ar exista o incompatibilitate între cei care trebuie să dea sancțiuni pentru încălcarea regulamentului și proprietarii de ambarcațiuni. Fostul deputat consideră că sunt necesare noi departamente care să gestioneze aceste probleme întrucât nu este în regulă ca ”doar Contraș Rocsana să se ocupe, pentru că public dânsa s-a pronunțat deja public pentru neinterzicerea ambarațiunilor – tocmai ea să se ocupe de amendarea lor?”
Sub denumirea Abdul Prestige funcționează un ponton cu skijeturi și ambarcațiuni cu motor pe lacul Tarnița, care aparține partenerului de viață al Rocsanei Contraș. Cotraș a fost susținută puternic de liberali, în special în perioada mandatului de președinte al Consiliului Județean Cluj a lui Horia Uioreanu. Fostă secretară la PNL Cluj, Contraș a fost angajată și la Compania de Apă Someș, dar și la Drumuri și Poduri Județene Cluj.
Atât Dohotaru, cât și Istvan Szakats au spus că din punctul lor de vedere discuția de marți nu este o dezbatere cu cetățenii în adevăratul sens al cuvântului și au cerut reluarea acesteia într-un ciclu de întâlniri care să vizeze dezvoltarea pe următorii 30 de ani a lacurilor.
Poluarea turiștilor ocazionali, cel mai amintit aspect
Cu toate că tema discuției a fost reglementarea navigației pe cele două lacuri, cea mai amintită problemă a fost poluarea produsă de turiștii ocazionali.
”Dacă s-a văzut ulei pe suprafața luciului de apă, să întrebe turiștii care se dau cu ulei de bronz și intră în apă. Când se stă jumate de zi pe apă, unde își fac treburile? Eu am toaletă ecologică. Să nu fim egoiști. Până n-am pus eu toaletă ecologică la mine pe teren, toți își făceau treburile în apă, pe malul lacului, în pădure, să nu mai vorbesc de pampers și alte lucruri foarte nasoale. Chiar de ziua mea am adunat cu invitații sute de kilograme de PET-uri, pe care nu le lăsăm noi, cei care mergem aici zilnic, ci turiștii ocazionali”, a intervenit Abdul.
”Un motor electric nu are performanțe, nici viteză. Nu ați făcut reguli, ați interzis. Cu acele reguli pe oră, să fim serioși, nimeni nu se dă pe skijet toată ziua, nu reziști fizic și nu e economic. Gazele de evacuare nu ajung în apă, ci merg în atmosferă. Și generatoarele electrice ale cabanelor trebuie interzise atunci. Când au fost accidente pe Tarnița?”, a mai spus Abdul.
Lacurile Tarnița și Beliș-Fântânele au fost eliminate din anexa căilor navigabile interioare ale României, iar sarcina reglementării navigației cade în competența Consiliului Județean Cluj.
REGULAMENTUL
Lacul Tarnița – 3 zone de reglementare, după cum urmează:
a)ZONA I – care cuprinde zona situata in imediata apropiere a barajului la mai puțin de 200 m pe toată lățimea lacului;
b)ZONA II – care cuprinde zona plajelor I,II,III,IV și V la o distanta de 50 m de la mal spre interiorul lacului;
c) ZONA III – care cuprinde toate celelalte enclave și aducțiuni, inclusiv coada lacului.
– Pentru protejarea sursei de apă potabilă a județelor Cluj și Sălaj, se interzice accesul, navigarea și acostarea ambarcațiunilor și desfășurarea oricărei activități, în ZONA I. Interdicția se instituie conform prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 930/2005, întrucât la 100 m amonte de baraj, pe malul stâng al Acumulării Tarnița, este amplasat turnul deținut de Compania de Apă Someș SA., de captare a apei brute în vederea tratării.
– Pentru desfăşurarea în condiții de siguranţă a navigaţiei, evitarea accidentelor, protejarea zonei ecologice, păstrarea liniştii pentru populaţia din zonă şi persoanele aflate la odihnă şi agrement, se interzice navigarea în ZONA II. Singura activitate permisă în Zona II o constituie plecarea/acostarea ambarcațiunilor de la/la ponton sau direct de la/la mal în zona plajelor (zona II), însă aceasta se va face cu viteză redusă, pentru a nu pune în pericol integritatea persoanelor aflate în apă și pentru a nu produce valuri ce pot afecta celelalte ambarcațiuni și pontoane de la mal.
– Pentru protejarea malurilor împotriva eroziunii datorate valurilor produse de ambarcațiuni, se interzice navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de acestea.
– Având în vedere statutul de arie naturală protejată, pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe lacul Tarnița a oricărui mijloc motorizat care utilizează carburanți fosili, cu excepția celor aparținând exclusiv autorităților și instituțiilor publice, aflate în exercitarea atribuțiilor legale. Încălcarea obligației prevăzute la alin. (1) constituie contravenție prevăzută de art. 52 alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează conform prevederilor art. 96, alin. (1), pct. 21 din același act normativ cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.
– Se interzice desfășurarea activităților de întreținere a ambarcațiunilor, deținerea oricăror materiale și echipamente, precum și desfășurarea oricăror alte activități direct pe suprafața lacului și/sau în imediata vecinătate a acestuia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianți, detergenți și alte substanțe poluante.
– Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă în lac, obiecte sau substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie sau o sursă de poluare.
– Pe suprafața lacului Tarnița este permisă navigația vaselor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale și motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi prevenirea poluării mediului şi sunt conduse de personal calificat şi brevetat pentru a presta această activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
– Proprietarii vaselor sunt direct răspunzători de starea tehnică, funcţionarea corespunzătoare şi dotarea cu personal calificat şi brevetat corespunzător.
– Pentru desfășurarea navigației în condiții de siguranță, se stabilesc următoarele reguli:
a) Pe tot cuprinsul navigabil al lacului Tarnita, ambarcatiunile de orice fel au obligatia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident.
b) Navigația se va desfășura în așa fel încât malul cel mai apropiat al lacului să se afle pe partea dreaptă, în sensul de deplasare al ambarcațiunii.
c) Schimbarea sensului de deplasare sau traversarea lacului se face numai în condiții de siguranță a navigatiei și fără a perturba buna desfășurare a altor activități.
d) Navigația a două ambarcațiuni motorizate în același sens se va face respectând o distanță de minim 250 m între acestea.
e) Este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcațiunilor, obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalațiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei.
– În caz de accident care pune în pericol persoanele aflate la bord, conducătorul ambarcațiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva aceste persoane.
– Orice conducător de ambarcațiune, aflată în apropierea unei alte ambarcațiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a navigației, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.
– Concursurile nautice şi alte manifestări care pot afecta siguranţa sau buna desfăşurare a navigaţiei se vor organiza numai cu avizul autorității navale competente și al administratorului lacului, care vor stabili măsurile necesare în vederea asigurării siguranței navigatiei și protecției persoanelor. Asigurarea măsurilor și a logisticii necesare pentru desfășurarea concursurilor nautice revine în exclusivitate organizatorilor.
– Antrenamentul sportivilor cu ambarcațiuni se va desfășura în baza unui program aprobat de către autoritatea navală competentă. Antrenamentul se va desfășura în prezența unui antrenor care îl va supraveghea dintr-o ambarcațiune cu motor electric, în vederea interventiei rapide în caz de accident. Ambarcațiunile care navighează în zonele de antrenament au obligatia păstrării unei distante și viteze corespunzatoare evitarii oricărui pericol.
– Constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:
a) accesul, navigarea și acostarea ambarcațiunilor de orice fel și desfășurarea oricărei activități în ZONA I,
b) navigarea ambarcațiunilor de orice fel în ZONA II, cu excepția plecării / acostării ambarcațiunilor,
c) încălcarea interdicțiilor prevăzute la art. 9,
d) plecarea / acostarea ambarcațiunilor de la / la ponton sau direct la mal în zona plajelor (zona II) fără a reduce viteza,
e) navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de maluri,
f) încălcarea regulilor de navigație prevăzute la art. 11.
Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. a) – c) se sancționează cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei. Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. d) – f) se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 3000 lei.
– Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj – Biroul Arii Protejate. Procesul verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza Presedintelui Consiliului Judetean Cluj sau persoanei desemnate de catre acesta in termen de cel mult 5 zile de la intocmire. Stabilirea sanctiunilor pentru contraventiile constatate se face de catre Presedintele Consiliului Judetean Cluj sau de către persoana desemnata de catre acesta in termen de cel mult 10 zile de la intocmirea procesului – verbal. Comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului in termen de cel mult 30 zile de la intocmirea acestuia. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.
Lacul Fântânele
– Având în vedere statutul de arie naturală protejată, pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe lacul Fântânele a oricărui mijloc motorizat care utilizează carburanți fosili, cu excepția celor aparținând exclusiv autorităților și instituțiilor publice, aflate în exercitarea atribuțiilor legale. Încălcarea obligației prevăzute la alin. (1) constituie contravenție prevăzută de art. 52 alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează conform prevederilor art. 96, alin. (1), pct. 21 din același act normativ cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.
– Se interzice desfășurarea activităților de întreținere a ambarcațiunilor, deținerea oricăror materiale și echipamente, precum și desfășurarea oricăror alte activități direct pe suprafața lacului și/sau în imediata vecinătate a acestuia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianți, detergenți și alte substanțe poluante.
– Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă în lac, obiecte sau substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie sau o sursă de poluare.
– Pentru protejarea malurilor împotriva eroziunii datorate valurilor produse de ambarcațiuni, se interzice navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de acestea.
– Pe suprafața lacului Fântânele este permisă navigația vaselor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale și motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi prevenirea poluării mediului şi sunt conduse de personal calificat şi brevetat pentru a presta această activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Proprietarii vaselor sunt direct răspunzători de starea tehnică, funcţionarea corespunzătoare şi dotarea cu personal calificat şi brevetat corespunzător.
– Pentru desfășurarea navigației în condiții de siguranță, se stabilesc următoarele reguli:
a) Pe tot cuprinsul navigabil al lacului Fântânele, ambarcatiunile de orice fel au obligatia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident.
b) Navigația se va desfășura în așa fel încât malul cel mai apropiat al lacului să se afle pe partea dreaptă, în sensul de deplasare al ambarcațiunii.
c) Schimbarea sensului de deplasare sau traversarea lacului se face numai în condiții de siguranță a navigatiei și fără a perturba buna desfășurare a altor activități.
d) Navigația a două ambarcațiuni motorizate în același sens se va face respectând o distanță de minim 250 m între acestea.
e) Este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcațiunilor, obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalațiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei.
– În caz de accident care pune în pericol persoanele aflate la bord, conducătorul ambarcațiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva aceste persoane.
– Orice conducător de ambarcațiune, aflată în apropierea unei alte ambarcațiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a navigației, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.
– Concursurile nautice şi alte manifestări care pot afecta siguranţa sau buna desfăşurare a navigaţiei se vor organiza numai cu avizul autorității navale competente și al administratorului lacului, care vor stabili măsurile necesare în vederea asigurării siguranței navigatiei și protecției persoanelor. Asigurarea măsurilor și a logisticii necesare pentru desfășurarea concursurilor nautice revine în exclusivitate organizatorilor.
– Antrenamentul sportivilor cu ambarcațiuni se va desfășura în baza unui program aprobat de către autoritatea navală competentă. Antrenamentul se va desfășura în prezența unui antrenor care îl va supraveghea dintr-o ambarcațiune cu motor electric, în vederea interventiei rapide în caz de accident. Ambarcațiunile care navighează în zonele de antrenament au obligatia păstrării unei distante și viteze corespunzatoare evitarii oricărui pericol.
– Constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:
a) încălcarea interdicțiilor prevăzute la art. 4,
b) navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de maluri,
c) încălcarea regulilor de navigație prevăzute la art. 7.
– Contravenția prevăzută la alin. 1, lit. a) se sancționează cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei.
– Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. b) și c) se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 3000 lei.
– Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj – Biroul Arii Protejate. Procesul verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza Presedintelui Consiliului Judetean Cluj sau persoanei desemnate de catre acesta in termen de cel mult 5 zile de la intocmire.
Stabilirea sanctiunilor pentru contraventiile constatate se face de catre Presedintele Consiliului Judetean Cluj sau de catre persoana desemnata de catre acesta in termen de cel mult 10 zile de la intocmirea procesului – verbal. Comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului in termen de cel mult 30 zile de la intocmirea acestuia. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Dan Petrescu, antrenorul CFR Cluj, după ce echipa sa a câștigat pentru a cincea oară Cupa României: Am meritat acest trofeu

CFR Cluj a câștigat miercuri Cupa României la fotbal după ce învins în finală pe FC Hermannstadt cu sorul 3-2.
Antrenorul echipei clujene, Dan Petrescu, care se confruntă cu probleme de sănătate, a declarat după meciul care s-a jucat la Arad, că jucătorii au demonstrat că sunt un grup unit care merita acest trofeu.
Dan Petrescu, CFR Cluj: e important pentru club că am câștigat Cupa României
Dan Petrescu s-a arătat bucuros de câștigarea Cupei, dar a făcut și o analiză a lucrurilor care nu au mers cum trebuie în campionat.
”E clar că era important să câștigăm Cupa, nu neapărat pentru trofeele mele, pentru că oricum asta se uită după primul meci pierdut. Era important pentru club, pentru toți jucătorii care au făcut un sezon foarte bun. Au fost mulți jucători noi, nu a fost ușor, dar cu un spirit excelent au fost o plăcere să-i antrenez.
Păcat că în campionat nu am reușit să facem mai mult. Am analizat meciurile, am luat goluri foarte multe. Poate și din cauza faptului că noi vrem să jucăm numai pe atac, poate dacă stăteam mai mult defensiv am fi avut mai mult câștig de cauză. A ieșit foarte bine până la urmă, mă bucur pentru fanii care au venit. E un trofeu important, care ne asigură calificarea în Europa League. Am fost un grup unit care până la urmă cred că merită un trofeu”, a declarat Petrescu potrivit Agerpres.
Dan Petrescu ia o pauză și nu va asista la următoarele meciuri ale CFR Cluj
Tehnicianul a precizat că din cauza stării de sănătate nu va putea asista la ultimele două partide din campionat, cu Rapid și FCSB.
”Chiar dacă nu voi mai fi la echipă în următoarele două meciuri, pentru că mă chinui foarte mult, asta îmi doresc să nu meargă în vacanță în Giulești, și să trateze serios cu FCSB, să avem două jocuri foarte serioase pe care să le câștigăm să avem șase puncte”, a spus Dan Petrescu.
El și-a făcut un plan și în perspectiva viitorului sezon intern, dar și pentru participarea în Europa League.
”Vreau să îmi rezolv probleme medicale, să fiu sănătos 100%, după care să facem niște achiziții și să nu pierdem foarte mulți jucători, maxim unul sau doi. Anul trecut s-au pierdut mulți jucători, dar după aia nu mai ai cum să ai pretenții. FCSB a câștigat campionatul pentru că a avut 30 de jucători valoroși, așa trebuie să facem și noi”, a mai spus antrenorul CFR Cluj.
CFR Cluj câștigă pentru a cincia oară Cupa României
CFR a obținut trofeul pentru a cincea oară, după ce a câștigat Cupa României în 2008, 2009, 2010 și 2016. FC Hermannstadt a pierdut ambele finale jucate, prima în 2018, cu Universitatea Craiova (0-2).
Clujenii au câștigat a 86-a ediție a competiției prin golurile marcate de Mohammed Kamara (15), Louis Munteanu (22) și Beni Nkololo (48), în timp ce pentru sibieni au punctat Tiberiu Căpușă (37) și Sergiu Buș (74).
Prin acest succes, CFR Cluj și-a asigurat prezența în sezonul viitor al Europa League.
Foto: CFR Cluj/Facebook
Editorial Opinii
OPINIE. Dorel Goia: Vreau ca România să absoarbă mai multe fonduri europene, pentru că sunt bani care ni se cuvin

Trăim într-o perioadă în care se vorbeşte aproape exclusiv despre lucruri care îi pot descuraja chiar şi pe cei puternici: deprecierea leului, creşterea dobânzilor, instabilitate fiscală, tensiuni geopolitice, valuri de emigraţie sau polarizare politică. Mesajul general e de teamă, de ezitare, de dezbinare. Toate sunt reale, însă România mea e mult mai mult decât atât.
De aceea, vreau să aduc în această conversaţie un pic de realism şi, mai ales, de echilibru. Nu suntem într-un colaps. Suntem într-o perioadă complicată, dar nu fără oportunităţi. Ceea ce contează acum este să nu ne lăsăm duşi de valul negativismului şi să nu uităm să ne concentrăm pe ceea ce putem construi – în afaceri, dar şi ca oameni.
În timp ce unii filosofează despre lucruri pe care nu le stăpânesc şi nu le controlează, alţii îşi termină de construit halele, îşi instalează liniile de producţie şi semnează contracte de export.
De multe ori, aceste voci constructive nu se aud. Dar ele sunt acolo. Am văzut asta de nenumărate ori: oamenii care fac diferenţa sunt cei care îşi păstrează curajul, viziunea şi stăpânirea de sine.
Nu ignoră contextul, dar nici nu se lasă încremeniţi de el. Îşi adaptează planurile la realităţile în schimbare, dar nu le abandonează. Ei găsesc oportunităţile acolo unde alţii văd doar riscuri inflamate de discursuri sterile, păreri neavizate şi frică de ceea ce urmează.
Acces la fondurile europene
Vorbesc din experienţă. Fac business de peste 30 de ani, iar problemele de azi – pe care le considerăm „crize” şi care revoltă mare parte din popor – sunt mai degrabă provocări gestionabile faţă de ceea ce am trăit în anii ’90. Atunci, totul era complet incert.
(…) Astăzi, avem acces la fonduri europene, pieţe deschise, investitori, tehnologie, libertate de circulaţie a oamenilor, a bunurilor şi a capitalurilor. Avem toate şansele, dar întrebarea e dacă avem şi curajul şi perseverenţa de a profita de ele.
Fabrici cumpărate în Europa
România industrială nu mai e o poveste din trecut. Vă dau exemplul Grupului TeraPlast. Din cele peste 100 de milioane de euro pe care le-am investit în ultimii 7 ani, peste 63 de milioane de euro au fost în fabrici moderne, cu tehnologie de vârf, pe care le-am realizat cu subvenţii din fonduri europene şi programe guvernamentale de ajutor de stat. Acestea din urmă se ridică la peste 25 de milioane de euro.
Am cumpărat fabrici în alte ţări europene, cu peste 35 de milioane de euro, pentru că nu cred că trebuie să fim doar antreprenori români. Trebuie să devenim antreprenori europeni, care construiesc nu doar aici, ci şi în Franţa, Germania sau Polonia. „Made in Romania” şi „Made in Germany” înseamnă de fapt acelaşi lucru: „Made in EU” – un standard de calitate, nu doar o etichetă de origine.
România să absoarbă mai multe fonduri europene
Ne plângem des de deficitul comercial şi de importuri, dar nu acţionăm suficient pentru a produce mai mult aici. Avem oameni capabili, avem capacitate industrială, avem pieţe. Ce ne mai trebuie? Claritate legislativă, poate. Viteză administrativă, fără îndoială. Dar şi mai multă determinare din partea noastră, a mediului privat.
Noi ştim să implementăm. Excelurile noastre se traduc în produse, locuri de muncă şi exporturi, nu în prezentări idealiste şi frumos colorate. Fabricile nu se fac cu discursuri mobilizatoare, ci cu sute de ore de muncă în planificare şi implementare.
Am plătit peste 100 de milioane de euro taxe în România în ultimii 5 ani. Nu pentru că cineva ne-a forţat şi nici de frica Fiscului, ci pentru că aşa este firesc. â
Să contribui. Să dai, nu doar să ceri. Să construieşti o economie sănătoasă în care şi statul, şi antreprenorul, şi angajatul câştigă. Vreau ca România să absoarbă mai multe fonduri europene, pentru că sunt bani care ni se cuvin. Dar pentru asta, trebuie să depunem proiecte, să le urmărim, să le implementăm. Doar aşa putem avea un cuvânt de spus în Europa. Nu doar cu opinii emanate din frustrări, ci cu rezultate. Nu cu dezbinare şi păreri neavizate, ci cu planuri şi rezultate concrete.
Antreprenorii construiesc Țara
Dezvoltarea înseamnă muncă, investiţie, viziune şi perseverenţă. Nu e doar treaba statului. Este şi responsabilitatea noastră, a celor care conducem afaceri. Nu avem nevoie de discursuri motivaţionale, ci de acţiune. De oameni care ştiu să ţină o fabrică în picioare, nu doar să ţină un microfon.
În fabrici, oamenii nu se uită doar la diplome şi de unde sunt acestea, ci la cum foloseşti cunoştinţele pe care le ai prin diplomă ca să obţii rezultate. Se uită dacă linia merge, dacă salariul vine la timp, dacă există siguranţă. Aceasta este responsabilitatea reală a unui antreprenor.
(…) În timp ce unii politicieni tot promit să ne dea un brand de ţară, noi, antreprenorii, construim Ţara. Cu fapte, nu cu vorbe. Avem multe de făcut, pentru că suntem capitalişti de doar 35 de ani, dar am trecut prin intemperiile comunismului şi ale tranziţiei, iar asta ne-a călit. Să avem, aşadar, curaj şi încredere în noi. Capitalul românesc are un viitor, nu doar un trecut.
Şi acest viitor se scrie zi de zi, în fiecare fabrică în care încă mai credem. În fiecare realizare care va convinge un român să se angajeze la o firmă deţinută de un alt român în Europa sau, şi mai bine, să îl facă să se întoarcă acasă, să îşi crească aici copiii.
România pentru care trebuie să muncim
Aceasta este România mea şi nu este doar a mea. Aş dori ca toţi cetăţenii ei să se identifice deschis cu ea, cu problemele şi bucuriile ei. E România antreprenorilor curajoşi, a guvernanţilor pe care ni-i dorim responsabili şi profesionişti, a oamenilor care vor să muncească, a copiilor care vor să înveţe.
Este o Românie mai bună şi mai adevărată decât cea pe care o vedem la televizor în fiecare zi. Încă nu este România perfectă, poate nu va fi niciodată, dar este România pentru care trebuie să muncim ca să o construim pentru noi şi pentru urmaşii noştri.
Omul de afaceri clujean Dorel Goia, este principalul acţionar al Teraplast Bistriţa, companie listată la Bursă
Sursa: Ziarul Financiar

SUV-urile au devenit printre cele mai căutate mașini din România. Convinși că o asemenea mașină le conferă un statut aparte, prestanță și mai multă „valoare”, românii au devenit clienți fideli pentru asemenea modele. Atunci când prețurile sunt prohibite, sunt bune și SUV-urile mai accesibile. Cele mai ieftine SUV-uri din România, în 2025, costă mai puțin decât Dacia Duster. Au dotări potrivite pentru mulți șoferi, la prețuri accesibile.
În România, Dacia Duster se numără printre cele mai populare autoturisme de tip SUV. Până de curând, era cel mai ieftin vehicul de acest tip. Între timp, alte modele au detronat mașina producătorului de la Mioveni, scrie Fanatik.
Care sunt cele mai IEFTINE SUV-uri din România
Este vorba despre Citroen C3 Aircross, dar și despre SUV-ul KGM Tivoli. Atât producătorul francez, cât și cel sud-coreean au adus pe piață două SUV-uri cu performanță similară ca cea pe care o are Dacia Duster. Prețurile sunt, însă, mai mici.
Cel mai ieftin model de Dacia Duster începe de la prețul de 19.250 de euro cu motorizarea de 1.0 GPL, cu 100 de cai putere. Versiunea standard a vehiculului dispune de aer condiționat, geamuri electrice și oglinzi reglabile electric.
Modelul este dotat și cu senzori de parcare și cu asistent pentru menținerea benzii, pilot automat și frânare automată, în cazul unei urgențe.
De curând, Citroen C3 Aircross a ajuns pe piața din România. Modelul are un motor de 1,2 litri benzină, transmisiune manuală, fără tracțiune integrală, dotată cu sistem de aer condiționat și oglinzi reglabile electric, precum și cu faruri LED și comenzi pe volan.
Pentru versiunea de bază a modelului SUV de la Citroen, prețul este de 18.4oo de euro, cu 750 de euro mai puțin decât Dacia Duster.
De asemenea, cei de la KGM, fostul SsangYong, au adus un SUV modern, cu motorul de 1,5 litri turbo, de 163 de cai putere. Tivoli se poate configura cu tracțiune față cu transmisie manuală sau automată. Există și opțiunea de automată sau tracțiune integrală, cu transmisie manuală sau automată.
SUV-ul de la KGM este dotat cu pilot automat și computer de bord, dar și cu climatizare manuală și jante din tablă. Prețul de bază al noului model este de 18.970 de euro. Este cu 280 de euro mai ieftin decât Dacia Duster.
Astfel, dacă îți dorești un SUV ieftin, asemănător ca performanță cu Dacia Duster, cele două modele sunt foarte potrivite.
EVENIMENT
VIDEO Boc, mesaj pentru diaspora: Alegeți, duminică, drumul european, susțineți primarul matematician. Să nu aterizăm la Moscova

Primarul Clujului, Emil Boc, aflat în Grande Place din Bruxelles, a transmis un mesaj pentru românii din diaspora cărora le-a spus să aleagă, duminică, drumul european, și să susțină la alegerile prezidențiale primarul mathematician, pe Nicușor Dan, ”care calculează viitorul cu rațiune și inimă pentru România”.
”Voi sunteți inima României care bate dincolo de granițe. Ați plecat din țară, cu dorul de casă în suflet, dar cu speranța unei vieți mai bune. Ați construit, ați muncit și ați arătat lumii întregi ce înseamnă să fii român, adică harnic, serios, demn.
România o duce mai bine astăzi și datorită muncii dvs. Acasă, familiile dvs trăiesc mai bine datorită vouă.
Dar, duminică, România are de ales între calea europeană și calea anti-europeană, sceptică.
Calea europeană ne ajută să menținem ce avem și corectează greșelile pe care le-am făcut. Calea antieuropeană deschide calea blocării fondurilor europene pentru România, deschide poarta ieșirii României din UE pe termen mediu și apropierii țării noastre de modelul din Rusia și Belarus.
Știți cum arăta România înainte de integrarea în UE, cum trăiam fiecare dintre noi.
Oricât de greu ne este astăzi, și nu este ușor, totuși viața noastră este, incomparabil, mai bună decât cea de dinaintea aderării României la UE.
UE și-a deschis porțile pentru noi. Nu este perfectă, dar este singura casă democratică pe care o avem.
70 de miliarde de euro au venit acasă de la UE pentru spitale, pentru drumuri, școli, spitale, grădinițe, locuri de muncă. Asta înseamnă Europa, solidaritate, nu sloganuri.
Votul antieuropean, România iese din UE
Dragi români de pretutindeni, să nu întoarcem duminică spatele UE, ei pot să trăiască bine și fără noi, dar noi o vom duce mult, mult mai greu fără Europa.
Acum, un vot antieuropean orientează busola țării noastre spre Rusia și Belarus.
Nu avem zboruri din Cluj spre Moscova sau Minsk, că nu merge nimeni, nici la muncă, nici la studii, nici măcar în vacanță.
Păstrați, dragi români de pretutindeni, direcția europeană a României. Am decolat spre Bruxelles, aveți grijă să nu aterizăm la Moscova. Nu schimbați ruta de zbor, alegeți doar pilotul potrivit pentru România.
Voi, cei care munciți departe, știți cum e să lupți pentru fiecare zi, Alegeți, duminică, drumul european, susțineți primarul matematician care calculează viitorul cu rațiune și inimă pentru România.
Mergeți la vot, alegeți Europa, alegeți viitorul”, a spus Boc.