ACTUALITATE
Navigația pe lacul Tarnița. Noi, ARDELENII, va trebui SĂ MERGEM în MOLDOVA sau DELTĂ să ne bucurăm de BARCĂ
Peste 100 de amendamente au fost depuse din partea clujenilor la dezbaterea publică privitoare la regulamentul de navigație pe lacurile Tarnița și Beliș, desfășurată marți dimineața, sub coordonarea Consiliului Județean Cluj. Au luat cuvântul atât posesorii de bărci, cât și activiștii de mediu, Salvamontul și proprietarii caselor de pe malul lacurilor. S-a discutat mult în contradictoriu, dar o concluzie comună a fost că era necesar un regulament astfel încât toată lumea să se bucure de frumusețea zonei naturale.
S-a insistat mult pe poluarea produsă de bărcile cu motor termic, însă problemele sunt mult mai multe, de la sticlele de șampanie aruncate în apă de petrecăreți, la lipsa monitorizării pontoanelor improvizate.
”Ne luptăm cu bărcile de motor care nu sunt reglementate, dar ce facem cu poluarea sonoră, fauna, flora, integritatea malurilor riverane? Trebuie să decidem dacă vrem ca acolo să fie parc de distracții sau de agrement. Ca ardeleni, vrem acolo liniște, flori, natură sănătoasă, o calitate a vieții. Dacă nu, ne adaptăm la noi festivaluri rock, la un nou Untold, să vină cei cu skijeturi, să distrugem peștii, să aducem aici palmieri, ca Mazăre la Constanța. Nici azi nu se respectă regulamentele existente. Se va naște o nouă autoritate care să facă ceva? Week-end de week-end scot câte o tonă de deșeuri lăsate de ambarcațiuni”, a declarat Nicola Tonco, propritarul unei case pe malul lacului Tarnița.
Salvamontiștii, care răspund de zonă prin biroul de arii protejate, au arătat că au nevoie de sprijin suplimentar din partea autorităților pentru verificarea unor aspecte legate în special de poluare.
”Este ulei pe lac, asta am constatat, dar ce ne dorim? cele două lacuri trebuie tratate diferit, întrucât Tarnița e sursă directă de apă potabilă, iar în Europa sunt interzise anumite activități pentru asemenea arii. Nu sunt pentru interzicerea totală a ambarcațiunilor cu motor. Acestea trebuie să-și aibă locul lor. Ce se întâmplă în momentul de față pe Tarnița, în mod clar nu e în regulă. Nu știu însă cum ar putea cei de la biroul arii protejate să constate aceste deversări. E o problemă care ne depășește, trebuie să fie implicată și Garda de Mediu. Trebuie să fie cuprinse și pontoanele în acest regulament. Un ponton trebuie să fie fix, nu să fie pe lac”, a spus Gheorghe Frățilă, directorul Salvamont Cluj.
Să nu interzicem total
Proprietarii de ambarcațiuni au afirmat că sunt de acord inclusiv cu limitarea la anumite intervale ale zilei pentru accesul bărcilor cu motor, dar să nu fie interzisă total navigația, întrucât aceste două lacuri sunt singurele din Transilvania unde ardelenii se pot bucura de bărci.
”Să fim serioși, apa niciodată nu a fost poluată cu hidrocarburi. Dorim un control permanent, să fie un control public-privat, pentru că statul nu e în stare, să fie stabilite niște culoare clare pentru toată lumea. Toată lumea folosește aici motoare în 4 timpi, cele mai moderne”, a spus un clujean.
Avocatul Horațiu Crișan a prezentat punctul de vedere al Clubului Nautic Tarnița, care a propus limitarea ieșirii pe lac a bărcilor cu motor termic doar la week-end, doar între anumite intervale orare, cu notificarea în prealabil a Autorității Navale.
Mai mulți cetățeni au luat cuvântul și au cerut limitarea vitezei de deplasare a bărcilor pe lac, întrucât se pot produce accidente, respectiv interzicerea circulației pe timp de noapte întrucât inclusiv operațiunile de salvare se produc mai greu.
Clubul Orca din Cluj-Napoca organizează din 2007 un concurs de înot pe lacul Tarnița și un concurs pe lacul Beliș. Reprezentanții clubului au cerut includerea în regulament a posibilității interzicerii navigației bărcilor cu motor în timpul desfășurării competițiilor de înot, care se desfășoară o dată pe an.
”Nu sunt de acord cu interzicerea navigației pentru că multă lume din conducere, de la putere, habar n-au ce se întâmplă acolo. Se interzice, ne cumpărăm motoare în 4 timpi, electrice. Am umblat în toată Europa și nicăieri nu se interzice navigația. Și noi am băgat bani în barcă, am copii care înoată”, a precizat Bogățean Alin.
Unul dintre consilierii locali din Beliș a arătat că din păcate comunitatea locală nu a fost notificată oficial cu privire la existența acestei propuneri de regulament.
”Nu am luat la cunoștință oficial de acest proiect. Să nu uităm cauzele pentru care am ajuns să discutăm azi această problemă. Nu există un studiu de impact, nu există măsurători științifice, există o multitudine de surse pentru degradarea calității apelor, băgate sub preș: cabanele, fosele, depozitele de rumeguș. Nicăieri nu se interzice navigația în Lume. Dacă dorim să oferim o alternativă fondului forestier, să găsim o alternativă viabilă. Agroturismul fără valorificarea lacului, e vorbă în vânt. Ce facem cu cei care au investit bani? Aș avea rugămintea ca dezbaterea să aibă caracter de dezbatere publică, să avem la bază argumente de natură științifică. Invit și Consiliul Județean Cluj să investească în canalizarea de la Beliș”, a spus Iosif Marcu.
Lupul paznic la oi
Activistul de mediu Adrian Dohotaru este de părere că ar exista o incompatibilitate între cei care trebuie să dea sancțiuni pentru încălcarea regulamentului și proprietarii de ambarcațiuni. Fostul deputat consideră că sunt necesare noi departamente care să gestioneze aceste probleme întrucât nu este în regulă ca ”doar Contraș Rocsana să se ocupe, pentru că public dânsa s-a pronunțat deja public pentru neinterzicerea ambarațiunilor – tocmai ea să se ocupe de amendarea lor?”
Sub denumirea Abdul Prestige funcționează un ponton cu skijeturi și ambarcațiuni cu motor pe lacul Tarnița, care aparține partenerului de viață al Rocsanei Contraș. Cotraș a fost susținută puternic de liberali, în special în perioada mandatului de președinte al Consiliului Județean Cluj a lui Horia Uioreanu. Fostă secretară la PNL Cluj, Contraș a fost angajată și la Compania de Apă Someș, dar și la Drumuri și Poduri Județene Cluj.
Atât Dohotaru, cât și Istvan Szakats au spus că din punctul lor de vedere discuția de marți nu este o dezbatere cu cetățenii în adevăratul sens al cuvântului și au cerut reluarea acesteia într-un ciclu de întâlniri care să vizeze dezvoltarea pe următorii 30 de ani a lacurilor.
Poluarea turiștilor ocazionali, cel mai amintit aspect
Cu toate că tema discuției a fost reglementarea navigației pe cele două lacuri, cea mai amintită problemă a fost poluarea produsă de turiștii ocazionali.
”Dacă s-a văzut ulei pe suprafața luciului de apă, să întrebe turiștii care se dau cu ulei de bronz și intră în apă. Când se stă jumate de zi pe apă, unde își fac treburile? Eu am toaletă ecologică. Să nu fim egoiști. Până n-am pus eu toaletă ecologică la mine pe teren, toți își făceau treburile în apă, pe malul lacului, în pădure, să nu mai vorbesc de pampers și alte lucruri foarte nasoale. Chiar de ziua mea am adunat cu invitații sute de kilograme de PET-uri, pe care nu le lăsăm noi, cei care mergem aici zilnic, ci turiștii ocazionali”, a intervenit Abdul.
”Un motor electric nu are performanțe, nici viteză. Nu ați făcut reguli, ați interzis. Cu acele reguli pe oră, să fim serioși, nimeni nu se dă pe skijet toată ziua, nu reziști fizic și nu e economic. Gazele de evacuare nu ajung în apă, ci merg în atmosferă. Și generatoarele electrice ale cabanelor trebuie interzise atunci. Când au fost accidente pe Tarnița?”, a mai spus Abdul.
Lacurile Tarnița și Beliș-Fântânele au fost eliminate din anexa căilor navigabile interioare ale României, iar sarcina reglementării navigației cade în competența Consiliului Județean Cluj.
REGULAMENTUL
Lacul Tarnița – 3 zone de reglementare, după cum urmează:
a)ZONA I – care cuprinde zona situata in imediata apropiere a barajului la mai puțin de 200 m pe toată lățimea lacului;
b)ZONA II – care cuprinde zona plajelor I,II,III,IV și V la o distanta de 50 m de la mal spre interiorul lacului;
c) ZONA III – care cuprinde toate celelalte enclave și aducțiuni, inclusiv coada lacului.
– Pentru protejarea sursei de apă potabilă a județelor Cluj și Sălaj, se interzice accesul, navigarea și acostarea ambarcațiunilor și desfășurarea oricărei activități, în ZONA I. Interdicția se instituie conform prevederilor art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 930/2005, întrucât la 100 m amonte de baraj, pe malul stâng al Acumulării Tarnița, este amplasat turnul deținut de Compania de Apă Someș SA., de captare a apei brute în vederea tratării.
– Pentru desfăşurarea în condiții de siguranţă a navigaţiei, evitarea accidentelor, protejarea zonei ecologice, păstrarea liniştii pentru populaţia din zonă şi persoanele aflate la odihnă şi agrement, se interzice navigarea în ZONA II. Singura activitate permisă în Zona II o constituie plecarea/acostarea ambarcațiunilor de la/la ponton sau direct de la/la mal în zona plajelor (zona II), însă aceasta se va face cu viteză redusă, pentru a nu pune în pericol integritatea persoanelor aflate în apă și pentru a nu produce valuri ce pot afecta celelalte ambarcațiuni și pontoane de la mal.
– Pentru protejarea malurilor împotriva eroziunii datorate valurilor produse de ambarcațiuni, se interzice navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de acestea.
– Având în vedere statutul de arie naturală protejată, pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe lacul Tarnița a oricărui mijloc motorizat care utilizează carburanți fosili, cu excepția celor aparținând exclusiv autorităților și instituțiilor publice, aflate în exercitarea atribuțiilor legale. Încălcarea obligației prevăzute la alin. (1) constituie contravenție prevăzută de art. 52 alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează conform prevederilor art. 96, alin. (1), pct. 21 din același act normativ cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.
– Se interzice desfășurarea activităților de întreținere a ambarcațiunilor, deținerea oricăror materiale și echipamente, precum și desfășurarea oricăror alte activități direct pe suprafața lacului și/sau în imediata vecinătate a acestuia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianți, detergenți și alte substanțe poluante.
– Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă în lac, obiecte sau substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie sau o sursă de poluare.
– Pe suprafața lacului Tarnița este permisă navigația vaselor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale și motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi prevenirea poluării mediului şi sunt conduse de personal calificat şi brevetat pentru a presta această activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
– Proprietarii vaselor sunt direct răspunzători de starea tehnică, funcţionarea corespunzătoare şi dotarea cu personal calificat şi brevetat corespunzător.
– Pentru desfășurarea navigației în condiții de siguranță, se stabilesc următoarele reguli:
a) Pe tot cuprinsul navigabil al lacului Tarnita, ambarcatiunile de orice fel au obligatia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident.
b) Navigația se va desfășura în așa fel încât malul cel mai apropiat al lacului să se afle pe partea dreaptă, în sensul de deplasare al ambarcațiunii.
c) Schimbarea sensului de deplasare sau traversarea lacului se face numai în condiții de siguranță a navigatiei și fără a perturba buna desfășurare a altor activități.
d) Navigația a două ambarcațiuni motorizate în același sens se va face respectând o distanță de minim 250 m între acestea.
e) Este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcațiunilor, obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalațiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei.
– În caz de accident care pune în pericol persoanele aflate la bord, conducătorul ambarcațiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva aceste persoane.
– Orice conducător de ambarcațiune, aflată în apropierea unei alte ambarcațiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a navigației, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.
– Concursurile nautice şi alte manifestări care pot afecta siguranţa sau buna desfăşurare a navigaţiei se vor organiza numai cu avizul autorității navale competente și al administratorului lacului, care vor stabili măsurile necesare în vederea asigurării siguranței navigatiei și protecției persoanelor. Asigurarea măsurilor și a logisticii necesare pentru desfășurarea concursurilor nautice revine în exclusivitate organizatorilor.
– Antrenamentul sportivilor cu ambarcațiuni se va desfășura în baza unui program aprobat de către autoritatea navală competentă. Antrenamentul se va desfășura în prezența unui antrenor care îl va supraveghea dintr-o ambarcațiune cu motor electric, în vederea interventiei rapide în caz de accident. Ambarcațiunile care navighează în zonele de antrenament au obligatia păstrării unei distante și viteze corespunzatoare evitarii oricărui pericol.
– Constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:
a) accesul, navigarea și acostarea ambarcațiunilor de orice fel și desfășurarea oricărei activități în ZONA I,
b) navigarea ambarcațiunilor de orice fel în ZONA II, cu excepția plecării / acostării ambarcațiunilor,
c) încălcarea interdicțiilor prevăzute la art. 9,
d) plecarea / acostarea ambarcațiunilor de la / la ponton sau direct la mal în zona plajelor (zona II) fără a reduce viteza,
e) navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de maluri,
f) încălcarea regulilor de navigație prevăzute la art. 11.
Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. a) – c) se sancționează cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei. Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. d) – f) se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 3000 lei.
– Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj – Biroul Arii Protejate. Procesul verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza Presedintelui Consiliului Judetean Cluj sau persoanei desemnate de catre acesta in termen de cel mult 5 zile de la intocmire. Stabilirea sanctiunilor pentru contraventiile constatate se face de catre Presedintele Consiliului Judetean Cluj sau de către persoana desemnata de catre acesta in termen de cel mult 10 zile de la intocmirea procesului – verbal. Comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului in termen de cel mult 30 zile de la intocmirea acestuia. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.
Lacul Fântânele
– Având în vedere statutul de arie naturală protejată, pentru evitarea poluărilor accidentale cu hidrocarburi, se interzice accesul pe lacul Fântânele a oricărui mijloc motorizat care utilizează carburanți fosili, cu excepția celor aparținând exclusiv autorităților și instituțiilor publice, aflate în exercitarea atribuțiilor legale. Încălcarea obligației prevăzute la alin. (1) constituie contravenție prevăzută de art. 52 alin. (2) din OUG nr. 195/2005 privind protecția mediului, cu modificările și completările ulterioare, și se sancționează conform prevederilor art. 96, alin. (1), pct. 21 din același act normativ cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice.
– Se interzice desfășurarea activităților de întreținere a ambarcațiunilor, deținerea oricăror materiale și echipamente, precum și desfășurarea oricăror alte activități direct pe suprafața lacului și/sau în imediata vecinătate a acestuia, dacă există riscul de scurgeri de uleiuri, combustibili, lubrifianți, detergenți și alte substanțe poluante.
– Este interzis să se arunce, să se deverseze, să se lase să cadă sau să se scurgă în lac, obiecte sau substanţe de natură a crea o piedică sau un pericol pentru navigaţie sau o sursă de poluare.
– Pentru protejarea malurilor împotriva eroziunii datorate valurilor produse de ambarcațiuni, se interzice navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de acestea.
– Pe suprafața lacului Fântânele este permisă navigația vaselor de agrement şi sportive, precum şi a celor având ca scop deservirea populaţiei, propulsate cu vâsle, vele, pedale și motoare electrice, care respectă caracteristicile tehnice de funcţionare şi prevenirea poluării mediului şi sunt conduse de personal calificat şi brevetat pentru a presta această activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Proprietarii vaselor sunt direct răspunzători de starea tehnică, funcţionarea corespunzătoare şi dotarea cu personal calificat şi brevetat corespunzător.
– Pentru desfășurarea navigației în condiții de siguranță, se stabilesc următoarele reguli:
a) Pe tot cuprinsul navigabil al lacului Fântânele, ambarcatiunile de orice fel au obligatia să reducă viteza până la limita evitării oricărui accident.
b) Navigația se va desfășura în așa fel încât malul cel mai apropiat al lacului să se afle pe partea dreaptă, în sensul de deplasare al ambarcațiunii.
c) Schimbarea sensului de deplasare sau traversarea lacului se face numai în condiții de siguranță a navigatiei și fără a perturba buna desfășurare a altor activități.
d) Navigația a două ambarcațiuni motorizate în același sens se va face respectând o distanță de minim 250 m între acestea.
e) Este interzis să se lase a ieşi în afara bordurilor ambarcațiunilor, obiecte care ar putea să reprezinte un pericol pentru siguranţa navelor, a materialelor sau instalațiilor plutitoare sau a instalaţiilor aflate pe calea navigabilă sau în vecinătatea ei.
– În caz de accident care pune în pericol persoanele aflate la bord, conducătorul ambarcațiunii trebuie să facă uz de toate mijloacele aflate la dispoziţia sa pentru a salva aceste persoane.
– Orice conducător de ambarcațiune, aflată în apropierea unei alte ambarcațiuni, victimă a unui accident care pune în pericol persoane sau ameninţă să producă o obstrucţionare a navigației, este obligat, în măsura în care nu pune în pericol siguranţa propriei sale nave, să acorde asistenţă imediată.
– Concursurile nautice şi alte manifestări care pot afecta siguranţa sau buna desfăşurare a navigaţiei se vor organiza numai cu avizul autorității navale competente și al administratorului lacului, care vor stabili măsurile necesare în vederea asigurării siguranței navigatiei și protecției persoanelor. Asigurarea măsurilor și a logisticii necesare pentru desfășurarea concursurilor nautice revine în exclusivitate organizatorilor.
– Antrenamentul sportivilor cu ambarcațiuni se va desfășura în baza unui program aprobat de către autoritatea navală competentă. Antrenamentul se va desfășura în prezența unui antrenor care îl va supraveghea dintr-o ambarcațiune cu motor electric, în vederea interventiei rapide în caz de accident. Ambarcațiunile care navighează în zonele de antrenament au obligatia păstrării unei distante și viteze corespunzatoare evitarii oricărui pericol.
– Constituie contravenție, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:
a) încălcarea interdicțiilor prevăzute la art. 4,
b) navigarea la o distanță mai mică de 20 m față de maluri,
c) încălcarea regulilor de navigație prevăzute la art. 7.
– Contravenția prevăzută la alin. 1, lit. a) se sancționează cu amendă de la 3000 lei la 5000 lei.
– Contravențiile prevăzute la alin. 1, lit. b) și c) se sancționează cu amendă de la 1000 lei la 3000 lei.
– Controlul modului de aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum și constatarea contravențiilor prevăzute de legislația în vigoare și de prezentul regulament se fac de către agenții constatatori din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont – Salvaspeo Cluj – Biroul Arii Protejate. Procesul verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza Presedintelui Consiliului Judetean Cluj sau persoanei desemnate de catre acesta in termen de cel mult 5 zile de la intocmire.
Stabilirea sanctiunilor pentru contraventiile constatate se face de catre Presedintele Consiliului Judetean Cluj sau de catre persoana desemnata de catre acesta in termen de cel mult 10 zile de la intocmirea procesului – verbal. Comunicarea procesului-verbal se face prin poștă, cu aviz de primire, sau prin afișare la domiciliul sau la sediul contravenientului in termen de cel mult 30 zile de la intocmirea acestuia. Operațiunea de afișare se consemnează într-un proces-verbal, semnat de cel puțin un martor.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






