EDUCATIE
Mișcarea OCHILOR pentru identificarea obiectelor, un STUDIU publicat de cercetători clujeni în Nature Scientific Reports
Un grup de cercetători clujeni de la Institutul Transilvan de Neuroștiințe (TINS), în colaborare cu parteneri de la Centrul pentru Creier și Dezvoltare Cognitivă, Birkbeck (University of London), a publicat un studiu în revista Nature Scientific Reports. Educația structurată, bazată pe reguli e mai performantă, iar acest lucru e explicat de mecanisme neuronale primare, care coboară până la nivelul percepției vizuale fundamentale. Potrivit autorilor, acest lucru poate aduce noi perspective în metodele de educație.
„Experimentul pe care se bazează rezultatele studiului a constat în înregistrarea mișcărilor oculare a 18 participanți adulți în timpul unei sarcini de recunoaștere vizuală a obiectelor, folosind stimuli de cu vizibilitate diferită, prezentați în ordine diferită: de la cel mai vizibil la cel mai puțin vizibil (descrescător), de la cel mai puțin vizibil la cel mai vizibil (crescător), respectiv într-o ordine aleatorie.
Mișcarea OCHILOR pentru identificarea obiectelor, un STUDIU publicat de cercetători clujeni în Nature Scientific Reports
Ordinea vizibilității a influențat performanța de recunoaștere a obiectelor de către participanți și explorarea vizuală, adică mișcarea ochilor pentru identificarea obiectelor. Experimentul a arătat că cea mai slabă performanță a fost înregistrată de grupul expus stimulilor într-o ordine haotică, evidențiind faptul că accesul aleatoriu la informații pare mai rău chiar decât accesul redus.
„Altfel spus, dacă există o regulă în spatele modului în care ți-e prezentată informația, acea regulă te ajută să fi mult mai bun la sarcina pe care o faci, să o execuți mult mai performant. Lucrul acesta e cunoscut și din psihologie.
„Informația trebuie prezentată creierului într-un context coerent, credibil și bazat pe reguli”
Ce nu se știa, însă, e că un asemenea proces e atât de fundamental, încât îl regăsim inclusiv la nivelul percepției vizuale primare. Nu e un proces cognitiv de nivel înalt, neapărat, ci un mecanism neuronal fundamental în creier. Asta e de fapt marea contribuție științifică a articolului”, explică Raul Mureșan, doctor în neuroștiințe, co-autor al articolului și director TINS.
Potrivit acestuia, cel mai mare impact practic pe care îl poate aduce studiul e în domeniul educațional, pentru că ne spune, de fapt, cum putem să folosim informația pe care o știm deja, anterioară momentului învățării.
Astfel, pentru a putea fi mai ușor asimilată de un om, informația trebuie prezentată creierului într-un context coerent, credibil și bazat pe reguli. Iar acest lucru derivă din mecanisme neuronale fundamentale, care coboară până la nivelul percepției vizuale primare”, se arată în comunicat.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






