ACTUALITATE
Mircea Miclea: Evaluarea Națională poate fi schimbată cu o examinare cu mai multe probe, inclusiv transdisciplinare
Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, consideră că Evaluarea Națională poate fi schimbată cu o examinare cu mai multe probe, inclusiv transdisciplinare, așa cum au cerut recent un director de școală și un lider de sindicat, dacă Legea educației Iohannis-Deca este modificată, dacă se schimbă curriculumul și este înlocuit cu unul hibrid și dacă profesorii sunt formați.
„Pisica putea fi «ruptă» în 2011”, a declarat Miclea pentru Edupedu.ro explicând că Legea statua atunci ca evaluarea să fie susținută la clasa a IX-a (care ar fi trebuit să fie clasă de gimnaziu, nu de liceu) la Limba română, la Limbă străină, la Competențe digitale, Competențe civice și competențe interdisciplinare – prin Științe.
„Era deja din 2011 scrisă legea aceasta, din păcate nu a fost acceptată, a fost printre primele articole boicotate din legea intrată în vigoare și anulate de Guvernul Ponta. Acum, după 13 ani, lumea începe să revină. Este de bun augur, dar nu cred că este masă critică pentru așa ceva”, a precizat Miclea.
Fondator al școlii cognitive în psihologia românească și președintele Comisiei prezidențiale pentru Educație înființată de președintele Traian Băsescu pentru a realiza Legea educației implementată în 2011, Mircea Miclea a explicat pentru Edupedu.ro cum ar putea fi aplicată evaluarea cu elemente transdisciplinare la finalul gimnaziului, în locul actualei Evaluări Naționale cu doar două probe: Română și Matematică.
Nu doar Română și Matematică
”Nu cred că deocamdată cei care susțin schimbarea au făcut masă critică.
Pisica putea fi „ruptă” în 2011, atunci a fost introdusă la clasa a IV-a evaluarea transdisciplinară, dar reamintesc că în articolul 74 al variantei inițiale a Legii [Legea educației nr.1/2011 cunoscută ca Legea Miclea-Funeriu – N.Red.] era propusă ca inclusiv Evaluarea la intrarea în liceu să fie transdisciplinară.
Evaluarea a fost gândită după următoarea logică: tot ceea ce este important trebuie învățat și evaluat. Prin urmare, Evaluarea era stabilită la articolul 74 din Legea 1/2011 la Limba română, limbă străină, competențe digitale, competențe civice și competențe interdisciplinare, prin științe. Era chiar scrisă în lege materia de examen: Științe.
Teoria pe care și-o fac copiii cu privire la învățare este determinată de evaluare.
Dacă noi evaluăm numai Română și Matematică, atunci nicio altă competență nu va fi considerată importantă de elevi.
Și atunci s-a mers pe logica asta la evaluare. Era deja din 2011 scrisă legea aceasta, din păcate nu a fost acceptată, a fost printre primele articole boicotate din legea intrată în vigoare și anulate de Guvernul Ponta. Acum, după 13 ani, lumea începe să revină. Este de bun augur, dar nu cred că este masă critică pentru așa ceva.
Predare hibridă
Pentru a fi aplicată acea evaluare cu elemente transdisciplinare, ar trebui rezolvată următoarea problemă:
întâi trebuie conceput un curriculum transdisciplinar, asta înseamnă că el trebuie să fie o combinație de Științe, separat Fizică, Biologie, Chimie, Matematică și subiecte care se predau transdisciplinar.
Nu cred că trebuie să începem direct transdisciplinar, ci printr-o hibridare de disciplinar și transdisciplinar.
De exemplu, dacă învățăm la Fizică despre lentile și optică, dacă învățăm la Chimie despre substanțe chimice și la Biologie despre părțile componente ale unui organ, putem să predăm apoi transdisciplinar ochiul, pentru că în ochi integrezi elementele de optică de la Fizică, elementele de chimic și biologic.
Deci soluția pe care o văd este o predare hibridă, disciplinară și transdisciplinară pe anumite teme. Îi înveți pe copii atât să dobândească o anumită disciplină, cât și să facă o sinteză în manieră transdisciplinară.
al doilea pas este pregătirea profesorilor pentru o astfel de predare, deci trebuie un program de formare.
Toate lucrurile astea ar fi trebuit începute în 2011, inclusiv Masteratul Didactic era gândit în felul ăsta. Nici Masteratul Didactic nu a fost acceptat [universitățile nu au organizat Masterate Didactice din 2011 și până în urmă cu 3 ani, deși erau în lege prevăzute – N.Red.], nici abordarea transdisciplinară așa cum era scrisă în articolul 74 din varianta inițială a Legii educației nr1/2011.
Dar să sperăm că dacă vor mai fi luări de poziție se va ajunge la așa ceva. Este păcat că pierdem timpul în dispute irelevante”, a precizat Miclea.
Soluție în 3 pași
Acesta a explicat că soluția pentru a aduce o evaluare cu elemente transdisciplinare la final de gimnaziu este în 3 pași:
înseamnă schimbarea legii actuale,
schimbarea curriculumului și eu văd curriculum hibrid, o combinație a predării disciplinare cu elemente transdisciplinare pe anumite teme
iar pasul trei: formarea profesorilor. Pentru că dacă nu ai formarea profesorilor, nu poți să reglezi predarea doar din curriculum. Asta ar fi soluția, în 3 pași.
Cine este Mircea Miclea
Mircea Miclea este psiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător.
A fost cel mai tânăr șef de catedră din istoria Universității, cancelar al UBB, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească.
Ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, a fost timp de 5 ani președintele comisiei prezidențiale în mandatul lui Traian Băsescu care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii educației nr. 1/2011, schimbată în 2023 cu Legea Deca-Iohannis.
Doctor în psihologie și cu un masterat în administrarea afacerilor, Mircea Miclea este fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, care dezvoltă produse la intersecția dintre psihologie si tehnologie, două dintre acestea fiind paxonline.net și depreter.ro.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






