Connect with us

ACTUALITATE

Mircea Miclea: Evaluarea Națională poate fi schimbată cu o examinare cu mai multe probe, inclusiv transdisciplinare

Publicat


Mircea Miclea

Fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, consideră că Evaluarea Națională poate fi schimbată cu o examinare cu mai multe probe, inclusiv transdisciplinare, așa cum au cerut recent un director de școală și un lider de sindicat, dacă Legea educației Iohannis-Deca este modificată, dacă se schimbă curriculumul și este înlocuit cu unul hibrid și dacă profesorii sunt formați.

„Pisica putea fi «ruptă» în 2011”, a declarat Miclea pentru Edupedu.ro explicând că Legea statua atunci ca evaluarea să fie susținută la clasa a IX-a (care ar fi trebuit să fie clasă de gimnaziu, nu de liceu) la Limba română, la Limbă străină, la Competențe digitale, Competențe civice și competențe interdisciplinare – prin Științe.

„Era deja din 2011 scrisă legea aceasta, din păcate nu a fost acceptată, a fost printre primele articole boicotate din legea intrată în vigoare și anulate de Guvernul Ponta. Acum, după 13 ani, lumea începe să revină. Este de bun augur, dar nu cred că este masă critică pentru așa ceva”, a precizat Miclea.

Fondator al școlii cognitive în psihologia românească și președintele Comisiei prezidențiale pentru Educație înființată de președintele Traian Băsescu pentru a realiza Legea educației implementată în 2011, Mircea Miclea a explicat pentru Edupedu.ro cum ar putea fi aplicată evaluarea cu elemente transdisciplinare la finalul gimnaziului, în locul actualei Evaluări Naționale cu doar două probe: Română și Matematică.

Nu doar Română și Matematică

”Nu cred că deocamdată cei care susțin schimbarea au făcut masă critică.

Pisica putea fi „ruptă” în 2011, atunci a fost introdusă la clasa a IV-a evaluarea transdisciplinară, dar reamintesc că în articolul 74 al variantei inițiale a Legii [Legea educației nr.1/2011 cunoscută ca Legea Miclea-Funeriu – N.Red.] era propusă ca inclusiv Evaluarea la intrarea în liceu să fie transdisciplinară.

Evaluarea a fost gândită după următoarea logică: tot ceea ce este important trebuie învățat și evaluat. Prin urmare, Evaluarea era stabilită la articolul 74 din Legea 1/2011 la Limba română, limbă străină, competențe digitale, competențe civice și competențe interdisciplinare, prin științe. Era chiar scrisă în lege materia de examen: Științe.

Teoria pe care și-o fac copiii cu privire la învățare este determinată de evaluare.

Dacă noi evaluăm numai Română și Matematică, atunci nicio altă competență nu va fi considerată importantă de elevi.

Și atunci s-a mers pe logica asta la evaluare. Era deja din 2011 scrisă legea aceasta, din păcate nu a fost acceptată, a fost printre primele articole boicotate din legea intrată în vigoare și anulate de Guvernul Ponta. Acum, după 13 ani, lumea începe să revină. Este de bun augur, dar nu cred că este masă critică pentru așa ceva.

Predare hibridă

Pentru a fi aplicată acea evaluare cu elemente transdisciplinare, ar trebui rezolvată următoarea problemă:

întâi trebuie conceput un curriculum transdisciplinar, asta înseamnă că el trebuie să fie o combinație de Științe, separat Fizică, Biologie, Chimie, Matematică și subiecte care se predau transdisciplinar.

Nu cred că trebuie să începem direct transdisciplinar, ci printr-o hibridare de disciplinar și transdisciplinar.

De exemplu, dacă învățăm la Fizică despre lentile și optică, dacă învățăm la Chimie despre substanțe chimice și la Biologie despre părțile componente ale unui organ, putem să predăm apoi transdisciplinar ochiul, pentru că în ochi integrezi elementele de optică de la Fizică, elementele de chimic și biologic.

Deci soluția pe care o văd este o predare hibridă, disciplinară și transdisciplinară pe anumite teme. Îi înveți pe copii atât să dobândească o anumită disciplină, cât și să facă o sinteză în manieră transdisciplinară.

al doilea pas este pregătirea profesorilor pentru o astfel de predare, deci trebuie un program de formare.

Toate lucrurile astea ar fi trebuit începute în 2011, inclusiv Masteratul Didactic era gândit în felul ăsta. Nici Masteratul Didactic nu a fost acceptat [universitățile nu au organizat Masterate Didactice din 2011 și până în urmă cu 3 ani, deși erau în lege prevăzute – N.Red.], nici abordarea transdisciplinară așa cum era scrisă în articolul 74 din varianta inițială a Legii educației nr1/2011.

Dar să sperăm că dacă vor mai fi luări de poziție se va ajunge la așa ceva. Este păcat că pierdem timpul în dispute irelevante”, a precizat Miclea.

Soluție în 3 pași

Acesta a explicat că soluția pentru a aduce o evaluare cu elemente transdisciplinare la final de gimnaziu este în 3 pași:

înseamnă schimbarea legii actuale,

schimbarea curriculumului și eu văd curriculum hibrid, o combinație a predării disciplinare cu elemente transdisciplinare pe anumite teme

iar pasul trei: formarea profesorilor. Pentru că dacă nu ai formarea profesorilor, nu poți să reglezi predarea doar din curriculum. Asta ar fi soluția, în 3 pași.

Cine este Mircea Miclea

Mircea Miclea este psiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător.

A fost cel mai tânăr șef de catedră din istoria Universității, cancelar al UBB, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească.

Ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, a fost timp de 5 ani președintele comisiei prezidențiale în mandatul lui Traian Băsescu care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii educației nr. 1/2011, schimbată în 2023 cu Legea Deca-Iohannis.

Doctor în psihologie și cu un masterat în administrarea afacerilor, Mircea Miclea este fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, care dezvoltă produse la intersecția dintre psihologie si tehnologie, două dintre acestea fiind paxonline.net și depreter.ro.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Aniversare. La Mulți Ani SMURD Cluj, la împlinirea a 30 de ani de la înființare

Publicat

Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD) Cluj aniversează, luni, 30 de ani de la înființare, instituția funcționând în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU). Momentul va fi marcat oficial, joi, în cadrul unei ceremonii la Cluj-Napoca la care sunt așteptați și invitați de la București.
”La 1 iulie 1994, ora 14:18, la Dispeceratul Pompierilor se primește primul apel al SMUR Cluj. SMURD (inițial SMUR) a luat ființă prin colaborarea Grupului de Pompieri Cluj cu partenerii omologi din Köln, Germania.
De atunci au trecut 30 de ani, marcați de nenumărate misiuni în slujba semenilor noștri, emoție și devotament.
La mulți ani, dragi colegi! La mulți ani, SMURD Cluj!”, transmite ISU Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

Organizatorii unei petreceri în Feleacu, amendați cu 27.000 de lei pentru tulburarea liniștii publice

Publicat

Polițiștii clujeni au amendat organizatorii unei petreceri pentru tulburarea liniștii publice. Sancțiunea se ridică la 27.000 de lei.

Polițiștii Secției 2 de Poliție Rurală Apahida au fost sesizați de locuitorii comunei Feleacu, sâmbătă noapte, cu privire la zgomotul produs de un eveniment desfășurat pe raza localității, cu un public numeros.

„În noaptea de 29/30 iunie a.c., în jurul orei 01.00, Poliția municipiului Cluj-Napoca – Secția 2 Poliție Rurală Apahida a fost sesizată prin intermediul unor apeluri la SNUAU 112, despre faptul că în localitatea Feleacu este tulburată liniștea publică, fiind organizată o petrecere cu participarea unui public numeros”, se arată într-un comunicat al IPJ Cluj.

Cinci amenzi de 27.000 de lei

Polițiștii au intervenit și au aplicat organizatorului un avertisment, însă întrucât zgomotul a continuat, oamenii legii au procedat la aplicarea a 5 amenzi în valoare de 27.000 de lei.

„Echipajul de poliție a identificat organizatorul evenimentului, acesta fiind informat despre obligațiile legale prevăzute.

În contextul în care acesta nu s-a conformat indicațiilor, polițiștii revenind ca urmare a sesizărilor primite, a fost sancționat contravențional în mod repetat, fiind aplicate 5 amenzi, conform Legii 61/1991, valoarea totală fiind de 27.000 de lei”, a mai arătat IPJ Cluj.

25 de șoferi, verificați de polițiști

În zona respectivă s-au deplasat și polițiștii Biroului Rutier, fiind verificați 25 de conducători auto, context în care au fost utilizate și aparatele etilotest. Pe linie rutieră nu au fost identificate contravenții sau infracțiuni.

Activitatea a fost sprijinită de jandarmii Grupării Mobile de Jandarmi Cluj-Napoca.

Citește mai departe

CLUJ24 TV

LIVE VIDEO. Rezolvarea subiectelor la proba scrisă de Limba și Literatura Română la Bacalaureat

Publicat

Profesorul Dana Dumitrescu de la Colegiul Național ”Emil Racoviță” Cluj-Napoca rezolvă în direct subiectele la proba scrisă de Limba și Literatura Română la Bacalaureat.

Probele scrise la Bacalaureat au început luni, cu Limba și Literatura Română.

 

Citește mai departe

ECONOMIE

OPINIE. Dragoș Damian, CEO Terapia: Economia reală e în fabrici, pe șantiere și în ferme, nu unde țin politicienii congresele

Publicat

dragos damian

Dragoș Damian, CEO-ul companiei Terapia, subliniază că viitorul și dezvoltarea economică a României se află în fabricile de prelucrare, șantierele de construcții și fermele agricole, nu în locațiile luxoase de cinci stele unde politicienii își organizează congresele.

„Economia reală și viitorul României sunt în fabricile de prelucrare, pe șantiere de construcții si în fermele agricole, nu în locațiile de cinci stele unde își țin politicienii congresele.

E frumos în sălile de conferințe de cinci stele, scene mari numai bune de declarații pline de emoție pentru viitorul țării, scaune confortabile, aer condiționat, bufet suedez în foaier.

„Lipsesc cel puțin un milion de persoane calificate pentru munca în fabrici”

Sălile de conferința de cinci stele nu au nici o legătura cu economia reală, cu PIB-ul la care se pricep toți politicienii. Economia reală este în fabrici, pe șantiere și în ferme. Dacă politicienii vor merge acolo atunci vor afla lucruri interesante.

Că deficitul de forță de muncă este enorm, lipsesc cel puțin un milion de persoane calificate pentru munca în fabrici, șantiere și ferme – orice fabrică, șantier și fermă nou deschise trebuie să fure angajați de peste drum, nu exista școli sau facultăți care să producă absolvenți specializați sau calificați.

Că a crescut îngrijorător media de vârsta a muncitorilor, că tânăra generație fuge de munca fizică, visează doar robotizare, digitalizare și inteligență artificială, deși domeniul este în declin. Nimeni nu mai vrea să lucreze în schimburi.

„Echipamentele de tehnologie înaltă vin de la furnizori după 2-3 ani”

Că se dau aprobări de finanțare sau de construcție după ani și ani de zile și că în multe cazuri, dacă nu cunoști pe cineva, aștepți degeaba.

Că robotizarea, digitalizarea și inteligența artificială aduc puțină valoare adăugată, cel puțin deocamdată, din cauza dezindustrializării, iar echipamentele de tehnologie înaltă vin de la furnizori după 2-3 ani de zile pentru că România este la coada listei.

Că muncitorii asiatici sunt greu de adaptat din cauza diferențelor culturale, de limbă și a așteptărilor de a pleca mai departe, către vest.

Că inginerii de care este atâta nevoie în orice domeniu migrează la rândul lor către vest. Și că facultățile pregătesc in continuare cu totul alte specialități decât cele cerute de economia reală.

„Acestea sunt realitățile din fabrici, șantiere și ferme, pilonii PIB-ului”

Că tot lanțul de aprovizionare cu materii prime și materiale vine din Asia, cu întârzieri și sincope care fac economia României vulnerabilă la importul de inflație și necompetitiva în raport cu restul țărilor din uniune.

Acestea sunt realitățile din fabrici, șantiere și ferme, pilonii PIB-ului din orice țară – cu totul alte realități decât cele care se văd din confortul locațiilor de cinci stele. O singură cifră trebuie să țină minte politicienii după prânzul cu bufet suedez, când moțăie în scaunele confortabile și aerul condiționat din locațiile de cinci stele: DEFICIT DE BALANȚĂ COMERCIALĂ DE 35 MILIARDE DE EURO, 10% DIN PIB.

România nu are cum să scape de datorii dacă nu va sprijini cu adevărat fabricile de prelucrare, șantierele de construcții și fermele agricole”, a spus Dragoș Damian.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax