CLUJ24 TV
VIDEO. Provocările prefectului de Cluj, Maria Forna, în primele 100 de zile de la investirea în funcție

Maria Forna a fost numită în 28 februarie prefect de Cluj, iar sâmbătă va marca 100 de zile de când ocupă această funcție de reprezentat al Guvernului în teritoriu. Prefectul a vorbit în podcastul ”Test de sinceritate” de pe Cluj24, realizat de jurnalistul Vasile Măgrădean, despre primele trei provocările acestei perioade: mutarea activității Prefecturii într-un alt sediu până în mai 2026 cât dureaza lucrările de renovare la clădirea Palatului Administrativ din Piața Avram Iancu, alegerile prezidențiale din luna mai și cadastrarea sistematică de la nivelul județului Cluj.
”A fost o perioadă intensă, cu o activitate complexă. M-am adaptat pe parcurs.
Am realizat un top 3 al provocărilor din cele 100 de zile. Într-adevăr, cea mai importantă provocare a fost nu neapărat activitatea de mutare, ci asigurarea că acest proiect extrem de important, respectiv proiectul de renovare, modernizare și eficientizare energetică funcționează în parametrii normali și noi să nu riscăm pierderea fondurilor europene. Discutăm despre 37 de milioane de lei, dintre care 11 milioane de lei sunt fonduri venite de la Comisia Europeană iar diferența o reprezintă fonduri guvernamentale de la Ministerul Dezvoltării.
Deci, practic, aceasta a fost cea mai mare provocare pentru că în momentul în care am ajuns la Instituția Prefectului nu pot să ascund faptul că existau anumite blocaje, întârzieri, probleme. Nu am făcut altceva decât să armonizez Instituția Prefectului – județul Cluj, care este principalul beneficiar al proiectului prin PNRR, cu alte instituții, astfel încât, pe de o parte, să obținem avizele conform legii și acest proiect să se poată desfășura în termeni absolut fluenți și normali”.
Gata peste un an
”Termenul de execuție va fi 31 mai 2026. Este un termen destul de scurt. Termenul complex și total a fost de trei ani de zile. Dar având în vedere că noi ne-am confrutat cu un litigiu care a durat doi ani de zile în instanță, termenul nu a fost prelungit.
Tocmai fiind vorba despre Programul Național de Redresare și Reziliență și jaloanele pe care noi, ca și țară, trebuie să le îndeplinim în raport cu Comisia Europeană. Lucrările merg extrem de bine. Avem un consorțiu de trei firme care lucrează și sunt angrenate în acest proiect de renovare și eficientizare.
Stadiul actual al lucrărilor este aproximativ 5% fără a lua în considerare tot ceea ce înseamnă partea de pereți. Deci toți pereții au fost curățați, a fost o cantitate enormă de moloz tocmai pentru că discutăm despre o clădire, monument istoric edificat în anul 1910.
Noi trebuia să finalizăm proiectul până la finalul anului 2025, deci până în 31 decembrie 2025. Am obținut o dispensă de la Ministerul Afacerilor Interne, astfel încât noi să terminăm lucrările până cel târziu, în 31 mai 2025”.
Despre prezidențiale
”A doua provocare a fost reprezentată de organizarea alegerilor prezidențiale. (…) Au fost alegeri ca și prezență de vot, fără precedent. Am avut la nivelul județului Cluj peste 400.000 de cetățeni care și-au exprimat votul și dreptul democratic în ziua alegerilor.
Și atunci, pentru clujeni, ne-am ocupat ca toate secțiile de votare să fie funcționale. În acea perioadă am avut și coduri galbene, coduri portocalii, de ploi, de vijelii. A trebuit să ne asigurăm că nu se întâmplă anumite situații în ceea ce privește curentul, electricitatea.
Am încercat să găsim soluții la anumite elemente pe care le-am avut în ziua votului, a trebuit să anticipăm care secții vor fi încărcate cu mulți alegători și unde trebuie să intervenim, practic să ducem buletine de vot dintr-o secție unde prezența a fost foarte mare. Ne-am mișcat foarte repede, am avut un număr de 57 de intervenții la nivelul județului Cluj, dintre care 30 de intervenții au fost doar la nivelul municipiului Cluj-Napoca, de secții unde noi, practic, am suplimentat numărul buletinelor”.
Cadastrare pentru oameni
”Provocarea a treia este fondul funciar și cadastrarea la nivelul județului Cluj.
Am preluat această problemă pentru că am identificat o serie de probleme care au venit în urma întâlnirilor pe care le-am avut încă de la începutul mandatului și înainte. Am avut întâlniri și discuții cu reprezentanții administrațiilor publice locale, cu primarii.
Cea mai importantă problemă a fost tocmai aceasta de cadastrare și fond funciar. La nivelul județului Cluj, actualmente se desfășoară un program național de cadastrare sistematică. Ce înseamnă acest program?
Înseamnă că toate imobilele și terenurile vor fi cadastrate gratuit sau cu ajutorul Comisiei Europene. Deci, practic, România a obținut de la Comisie Europeană fonduri suficiente astfel încât să se realizeze acest program național de cadastrare. La nivelul județului Cluj sunt înregistrate în acest program o număr de 26 de UAT-uri.
Gradul de realizare al acestei lucrări la nivelul județului Cluj a fost de 27% la preluarea mandatului și ne propunem să ajungem la 50-55% până la sfârșitul anului”.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






