EVENIMENT
Luni se VOTEAZĂ în Senat LEGEA care protejează cumpărătorii de locuințe noi

Luni se votează în Senat legea care protejează cumpărătorii de locuințe noi. Legea va cuprinde reguli noi pentru vânzările de locuințe „de pe planșetă” – acele apartamente sau case care sunt promise cumpărătorilor înainte de finalizarea construcției. Această propunere legislativă vizează creșterea transparenței în sectorul imobiliar și protejarea cumpărătorilor de apartamente.
Potrivit proiectului, dezvoltatorii imobiliari vor putea încheia promisiuni de vânzare pentru apartamente viitoare doar după ce au obținut autorizația de construire, au realizat „preapartamentarea” (adică o împărțire clară a viitorului imobil în unități locative) și au deschis cărți funciare individuale pentru fiecare unitate viitoare, scrie Alba24.
Luni se VOTEAZĂ în Senat LEGEA care protejează cumpărătorii de locuințe noi
Astfel, fiecare apartament promis va avea un identificator clar în Cartea Funciară, ceea ce va elimina situațiile în care un dezvoltator promite același apartament la mai mulți cumpărători – o practică întâlnită frecvent în trecut, în special în proiecte imobiliare speculative sau nefinanțate complet.
Promisiunile de vânzare vor fi autentificate și înscrise în Cartea Funciară
Un alt element esențial al legii este obligativitatea încheierii în formă autentică, la notar, a tuturor promisiunilor de vânzare/cumpărare pentru apartamentele aflate în construcție. Acestea vor fi apoi înregistrate oficial în Cartea Funciară, oferind o garanție legală cumpărătorului.
Această măsură va oferi siguranță juridică și va reduce cazurile de litigii sau pierdere a banilor în cazul în care proiectul nu mai este finalizat.
Limitarea avansurilor și utilizarea controlată a banilor
Noua legislație impune un plafon clar pentru avansurile pe care dezvoltatorii le pot solicita de la cumpărători:
15% din valoarea totală a apartamentului la semnarea promisiunii de vânzare;
+25% la finalizarea structurii de rezistență a clădirii;
+25% la finalizarea lucrărilor de instalații.
Toate aceste sume trebuie virate într-un cont bancar dedicat, deschis pe numele dezvoltatorului, și pot fi folosite exclusiv pentru lucrările de construcție aferente proiectului respectiv.
Sancțiuni pentru dezvoltatorii care folosesc banii în alte scopuri
Pentru a descuraja eventualele abuzuri sau deturnări de fonduri, proiectul prevede amenzi de până la 1% din cifra de afaceri a dezvoltatorului care folosește banii avansați de clienți în alte scopuri decât finalizarea locuințelor promise.
Încrederea în piața imobiliară, în scădere
Această inițiativă vine într-un moment în care mulți români sunt reticenți să mai investească în proiecte imobiliare aflate în faza de plan. Tot mai multe cazuri în care dezvoltatorii au întârziat sau abandonat construcțiile – unele cu procese întinse pe ani – au afectat încrederea în sistem.
Date recente din 2025 arată că peste 60% dintre cumpărătorii care vor o locuință nouă caută deja apartamente finalizate sau aproape gata, evitând precontractele la faza de proiect.
Senatul este prima cameră sesizată, însă votul final va fi dat de Camera Deputaților. Dacă legea va fi adoptată, aceasta ar putea intra în vigoare chiar din a doua jumătate a anului 2025, după promulgare.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj. Ploi, vijelii și grindină în zona montană, până duminică

Vremea instabilă persistă la Cluj, în zona de munte.
Sunt așteptate ploi torențiale, vijelii, dar și căderi de grindină.
Un nou COD GALBEN de vreme rea pentru Cluj
Administrația Națională de Meteorologie a emis un nou Cod Galben de instabilitate atmosferică pentru zona montană a Clujului. Avertizarea este în vigoare începând de sâmbătă, 26 aprilie, ora 10.00 și până duminică, 27 aprilie, ora 10.00.
Potrivit meteorologilor, în această perioadă vor fi perioade cu instabilitate atmosferică accentuată. Aceasta se va manifesta prin averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului (viteze de 50-70 de kilometri pe oră, vijelii și căderi de grindină.
În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 20-30 de litri pe metru pătrat și izolat de peste 50 de litri pe metru pătrat.

Un sistem de escrocare la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate face ravagii în Europa. Vânzătorii necinstiți au folosit bucăți de țesătură în loc de airbag-uri.
Aproximativ 16.000 de mașini – numărul de vehicule pe care gruparea infracțională le-a adus din Statele Unite și Canada în țările europene începând cu 2020. Evaziunea fiscală se ridică la peste 31 de milioane de euro, iar mașini care au suferit daune atât de importante încât pun în pericol viața șoferilor și a pasagerilor au fost vândute în diferite țări europene.
STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa
Autoritățile din Lituania și Germania și-au unit forțele și au identificat o metodă la scară largă de a escroca cumpărătorii de mașini rulate din Europa.
Escrocii operau în multe țări europene
Autoritățile din Lituania aduc la cunoștința publicului că gruparea infracțională activează în mai multe țări europene printre care și Germania, Lituania, Letonia, Estonia, România, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Țările de Jos și Belgia.
Potrivit oamenilor legii, a fost declanșată o anchetă preliminară pentru evaziunea fiscală comisă de un grup infracțional. În cadrul anchetei s-a descoperit și că mașinile importate erau reparate foarte slab, resturi de țesături sau îmbrăcăminte fiind „instalate” în locul airbag-urilor. Câteva dintre aceste vehicule au fost deja identificate în Germania și scoase de pe drumuri, dar numărul exact de mașini de acest fel care sunt încă în uz rămâne necunoscut.
Daunele ascunse sunt încă o problemă răspândită în Europa de Est
Informațiile carVertical, companie de date istorice auto, arată că în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere cu mașini second hand – reprezentând 1 din 20 de vehicule vândute în Europa – sunt șanse deosebit de mari să se comită fraude. Cercetările anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparență a Pieței au arătat că țările cele mai puțin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.
O proporție mare de mașini care au kilometrajul dat înapoi și care au suferit daune, un parc de vehicule învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.
Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumpărare mai mică în comparație cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, există o cerere ridicată pentru mașini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate în detrimentul celor noi. Importatorii și dealerii profită de acest tip de cerere aducând vehicule mai vechi sau deteriorate din țările europene mai bogate sau din SUA și vânzându-le la prețuri mai mici.
Datele carVertical evidențiază și faptul că aproximativ 7,2 % dintre mașinile importate în Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativă dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achiziționate la licitațiile susținute de companiile de asigurări, vehicule care sunt adesea reparate și revândute la prețuri atractive.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta”
Statisticile și numărul cazurilor depistate de fraudă subliniază faptul că este esențial să verificați istoricul oricărei mașini rulate pe care vreți s-o achiziționați deoarece acestea v-ar putea pune viața în pericol din cauza daunelor suferite în trecut.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule care au fost implicate în accidente majore în SUA sunt importate în Europa. Un raport care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât au fost estimate costurile reparațiilor. Puteți împărtăși aceste informații cu un mecanic profesionist ca acesta să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate zonele afectate”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.
Țările din Europa de Vest se confruntă cu pierderi mai mari
Ascunderea daunelor nu este singurul tip de înșelătorie pe care samsarii de mașini o folosesc pentru a profita de pe urma cumpărătorilor de vehicule second hand. În martie 2025 carVertical a estimat că fraudele care implică falsificarea kilometrajului costă țările europene în jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar și într-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare având în vedere că multe cazuri rămân nedetectate.
Chiar dacă modificarea odometrului este o problemă serioasă care costă economiile europene miliarde de euro în fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor țări sunt mai favorabile vânzătorilor de mașini necinstiți decât cumpărătorilor de mașini second hand. Acest lucru se datorează implementării fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultăților de schimb transfrontalier de date și altor dificultăți care complică în mod semnificativ accesul cumpărătorilor de mașini rulate la istoricul mașinilor pe care vor să le cumpere.
„Astăzi, informațiile esențiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, înregistrările de proprietate și numerele VIN rămân captive în bazele de date ale corporațiilor private sau în bazele de date naționale, creând condiții perfecte pentru comiterea de fraude în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere”, spune Rokas Medonis, CEO al carVertical.
Cele mai recente cercetări au mai arătat că, deși fraudele care implică modificarea odometrului sunt o problemă larg răspândită, impactul lor financiar este mai mare în Europa de Vest comparativ cu țările din Europa de Est.
Evaluând numărul de mașini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piață și rata de fraudă din fiecare țară, studiul estimează că Regatul Unit pierde anual în jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipulării odometrelor, Franța pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit, vineri seara, la un accident rutier petrecut între localitățile Băișoara și Iara. În accident a fost implicat un singur autoturism care, din primele date, s-a răsturnat.
”În interior s-a aflat încarcerat un bărbat de aproximativ 28 de ani, pe care echipajul de la Garda Băișoara l-a extras în siguranță.
Acesta a fost în permanență conștient și cooperant, prezentând multiple traumatisme. Victima este transportată în aceste momente la spital. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.”, arată ISU Cluj
CULTURA
Spectacol caritabil pentru un angajat al Operei Naționale Cluj-Napoca. Actorii care urcă pe scenă

Opera Națională Română Cluj-Napoca organizează în 9 iunie de la ora 19 spectacolul caritabil ”Împreună pentru Călin” în care va fi prezentată piesa ”Scandal în familie”, în regia lui Răzvan Săvescu.
”Vă invităm cu drag să luați parte la un spectacol caritabil organizat în sprijinul colegului nostru Călin, care în urma unui accident de muncă a suferit mai multe operații chirurgicale maxilo-faciale, aflându-se în continuare într-o perioadă de recuperare, de reconstrucție a feței și de implanturi.
Fiecare bilet cumpărat poate schimba în mai bine viitorul și starea lui de sănătate. Împreună putem face o diferență!
Actori bine cunoscuți precum Adriana Trandafir, Paula Chirilă, Marius Bodochi, Alexandra Apetrei, Răzvan Oprea și Andrei Mateiu vă așteaptă să petreceți câteva ore în compania lor vizionând un spectacol încărcat de umor și bună dispoziție care vă va descreți frunțile transpunându-vă într-o stare de vacanță.
Sumele obținute din vânzarea biletelor, precum și donațiile vor fi oferite colegului nostru pentru plata tratamentul și îngrijirea lui. Haideți să fim alături de Călin și să îi oferim împreună o rază de speranță!”, arată conducerea Operei.
Biletele costă între 60 și 130 de lei.