ACTUALITATE
Întreprinderile publice ale Consiliului Județean Cluj au încheiat anul 2024 pe profit. 9 milioane de lei încasate din dividende

Întreprinderile aflate sub autoritatea Consiliului Județean Cluj au încheiat anul 2024 pe plus, cu profituri semnificative care se întorc acum în bugetul județului. Veniturile din încasarea dividendelor s-au ridicat la aproximativ 9 milioane de lei.
În cadrul ședinței ordinare din luna mai 2025, forul administrativ județean va supune aprobării situațiile financiare anuale ale celor cinci operatori economici la care Consiliul Județean Cluj este acționar unic ori majoritar, respectiv:
- Centrul Agro Transilvania Cluj S.A.
- Tetarom S.A.
- Univers T
- Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj R.A.
- Compania de Apă Someș S.A.
„Ne-am dorit întotdeauna ca operatorii noștri economici să își găsească locul pe piețe”
„Ne-am dorit întotdeauna ca operatorii noștri economici să își găsească locul pe piețele specifice lor. Printr-o bună administrare și gestionare, toate au ajuns să creeze profit și, implicit, să contribuie la bugetul județului. Această performanță se datorează, alături de performanța managerială, și susținerii din partea Consiliului Județean, care a sprijinit permanent proiectele acestor societăți”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.
Astfel, conform rezultatului exercițiului financiar aferent anului 2024, cele mai mari profituri din dividende repartizate Consiliului Județean Cluj provin de la Univers T, complexul hotelier recent reclasificat de la trei la patru stele și redenumit Hotel Univers****.
Concret, suma care va ajunge în bugetul județului Cluj din dividendele încasate de la Hotel Univers este de 4.172.887 lei, cu 10% mai mare decât valoarea dividendelor provenite de la Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj R.A., în sumă de 3.753.922 lei.
Profit net de 29 de milioane de lei
De asemenea, Centrul Agro Transilvania Cluj S.A. va repartiza Consiliului Județean Cluj dividende în sumă de 539.564 lei, în timp ce Tetarom S.A. va vărsa în bugetul județului suma de 304.971 lei.
Amintim în acest context faptul că operatorul regional Compania de Apă „Someș” S.A. nu alocă dividende în mod direct Consiliului Județean Cluj, sumele provenite din redevența și impozitul pe profit fiind folosite pentru alimentarea Fondului „Întreținere, Înlocuire, Dezvoltare – I.I.D.”, constituit în vederea derulării de proiecte de dezvoltare a infrastructurii de apă-canal.
Performanța celor cinci operatori economici aflați sub autoritatea Consiliului Județean Cluj este demonstrată și de profitul net înregistrat.
Astfel, doar în 2024, profitul net înregistrat de aceștia are o valoare de cca. 29 de milioane de lei, în timp ce profitul net cumulat în ultimii șase ani, respectiv pe perioada 2018–2024, are o valoare de peste 240.700.000 lei.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
Louis Munteanu, atacantul de la CFR Cluj și al Naționalei U21, APT pentru meciul cu Italia

Louis Munteanu, atacantul de 22 de ani de la CFR Cluj și „nouarul” naționalei U21, a asigurat că e 100% apt pentru meciul de miercuri seară cu Italia U21.
Atacantul care a ratat meciul naționalei mari cu Austria spune că a scăpat de disconfortul fizic care l-a însoțit în ultimele zile, scrie GSP.
Louis Munteanu, atacantul de la CFR Cluj și al Naționalei U21, APT pentru meciul cu Italia
„Sunt bine acum, am făcut antrenament cu echipa și nu am simțit nimic, sunt bine. Am avut ghinion, zic eu, dar puteam inclusiv să joc, din ce am vorbit. (n.r. cu Austria). Acum sunt focusat pe ceea ce avem aici și sper sa reușim rezultate bune la acest turneu final”, a spus Munteanu, acesta dezvăluind că patronul de la echipa de club, Ioan Varga, l-a sunat pentru a-i ura succes înaintea EURO:
„Chiar azi am vorbit cu domnul Varga, m-a sunat, mi-a urat succes”.
Louis Munteanu a prefațat apoi duelul împotriva Italiei, pe care România îl pornește din postura de outsider. Atacantul CFR-ului și-ar dori să le arate italienilor, în speță celor de la Fiorentina, că au procedat greșit atunci când au renunțat la serviciile sale.
„Am demonstrat că am valoare”
„Este un sentiment aparte când joci pentru România… Suntem pregătiți sa dam totul și sperăm ca mâine sa facem un meci mare și sa ne bucurăm împreună. Sunt încrezător mereu când întru pe teren, vrem să facem un meci bun, avem calitate, eu zic că am arătat ca suntem buni.
Trebuie să jucăm la sacrificiu pentru România! Italia e o echipa bună, va trebui să dăm totul. Eu sunt pregătit sa fac orice pentru a face un meci mare mâine. Am demonstrat că am valoare, că sunt un jucător bun, o sa le arăt că au făcut o eroare când au ales să mă transfere la CFR. Toată echipa e bună, e un grup valoros, mai mult trebuie să ne axăm pe noi”, a mai spus Louis Munteanu.
ADMINISTRAȚIE
Când va fi realizat pasajul care va debloca traficul spre Jucu. Contractul e semnat și deja se lucrează la proiectare

Unul dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură rutieră din zona metropolitană Cluj-Napoca a intrat în linie dreaptă. Este vorba despre pasajul dintre DN1C și Parcul Industrial Tetarom III, investiție de peste 81 milioane de lei, finanțată din PNRR. Contractul a fost semnat în luna martie, iar proiectarea a început deja.
Parcul industrial Tetarom III, situat în comuna Jucu, adăpostește 27 de companii, cu investiții cumulate de peste 621 milioane de euro și aproape 7.000 de angajați. Cu toate acestea, accesul rutier rămâne greoi, din cauza căii ferate. Noul pasaj rutier va conecta DN1C (în zona km 23+465) cu drumul de incintă al parcului industrial.
Cine construiește pasajul
Proiectul a fost câștigat de asocierea formată din Freyrom S.A. (lider), Procons Group, Integrated Road Solutions S.R.L. și Inginerie Drumuri și Poduri SRL, a transmis DRDP Cluj pentru Cluj24.
Freyrom a mai avut lucrări la Cluj-Napoca: a realizat Podul Oașului-Răsăritului, construit de la zero, și a dus la bun sfârșit Podul Porțelanului, preluat după ce lucrările au fost oprite din cauza descoperirii unui zăcământ de sare. În prezent, compania este implicată și în construirea pasajului Oșorhei din județul Bihor.
Firma își are sediul la București, iar în 2024 a înregistrat un număr mediu de 67 de angajați. Anul trecut, Freyrom a avut o cifră de afacere de 78,7 milioane de lei și un profit de 3,18 milioane de lei, ambele în scădere față de anul anterior, potrivit Termene.ro.
Lucrările vor dura doi ani și jumătate
Contractul semnat de CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj, prevede o durată totală de 36 de luni, dintre care 6 luni sunt rezervate proiectării și 30 de luni execuției propriu-zise.
Valoarea totală a investiției este de 81.419.886 lei, dintre care: 57.187.268 lei provin din fonduri europene (PNRR), 11.365.472 lei reprezintă cofinanțare națională și 12.867.145 lei este TVA-ul aferent.
Dacă lucrările decurg conform planului, execuția propriu-zisă ar trebui să înceapă în a doua parte a anului 2025, după finalizarea etapei de proiectare. Finalizarea este estimată pentru prima jumătate a anului 2028.
ECONOMIE
Creșterea TVA la 21%, măsură propusă de economiștii UBB Cluj pentru creșterea veniturilor României. Alte măsuri fiscale

România nu mai are luxul de a amâna reforma fiscală și consolidarea bugetară, consideră echipa Romanian Economic Monitor (RoEM) din cadrul Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) a Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) FSEGA, care a identificat cinci măsuri fiscale fundamentale cu potențial să reechilibreze finanțele publice.
Economiștii clujeni susțin că măsurile propuse pot duce la creșterea veniturilor bugetare prin majorarea ratelor efective medii de impozitare, creșterea colectării printr-o conformare fiscală mai bună, continuarea digitalizării ANAF și creșterea eficienței controalelor, valorificarea eficientă a fondurilor europene și reducerea dimensiunii aparatului de stat.
Cum și-a stricat România echilibrele macroeconomice
Începând cu anul 2015 orientarea generală a politicii fiscal-bugetare din România a suferit o schimbare majoră, cu implicații de durată asupra echilibrelor macroeconomice.
Dacă perioada 2009 – 2015 a fost marcată de un proces clar de consolidare fiscală – cu deficite bugetare și de cont curent coborâte sub pragul de 1% în 2015 – această perioadă a reprezentat, retrospectiv, un veritabil „moment de referință” al echilibrelor macroeconomice. România se afla, la acel moment, pe o traiectorie ce ar fi permis, fără devieri majore, o eventuală aderare la zona euro în jurul anului 2019.
Totuși, pe fondul acestei stabilități, a apărut o relaxare accelerată a disciplinei fiscale: clasa politică a perceput marjele create ca fiind spații de manevră pentru politici expansive, fără o analiză riguroasă a sustenabilității acestora.
A urmat o serie de reduceri de taxe (în special TVA), creșteri semnificative ale salariilor din sectorul public și alte măsuri pro-ciclice. Pe termen scurt, acestea au stimulat creșterea economică, întărind falsa impresie că noua abordare este „funcțională”. Această dinamică a generat un cerc vicios de expansiune bugetară alimentată de optimism conjunctural – un tipar cunoscut din experiențele unor economii emergente latino-americane.
Până în 2019, efectele negative ale acestei orientări deveniseră deja vizibile: bugetul public s-a dezechilibrat, iar aparatul de stat s-a extins considerabil. Crizele ulterioare, începând cu efectele pandemiei în 2020, nu au făcut decât să accentueze vulnerabilitățile acumulate anterior.
România, statul cu cele mai mari dezechilibre macro din UE
Astfel, România a ajuns în prezent statul cu cele mai mari dezechilibre macroeconomice interne și externe din întreaga UE: atât deficitul bugetar, cât și deficitul de cont curent au cele mai mari ponderi în PIB. Aceste dezechilibre sporesc riscul suveran, ceea ce se reflectă în costuri de finanțare mai mari pentru stat – adică într-o primă de risc ridicată – care, la rândul ei, apasă suplimentar asupra unui buget deja vulnerabil.
„Într-un climat de incertitudine economică globală și presiuni interne crescute, soluțiile punctuale nu mai sunt suficiente. Comisia Europeană, agențiile de rating și piețele financiare urmăresc cu atenție fiecare decizie de politică fiscală, iar spațiul de manevră s-a redus drastic.
Timpul pentru promisiuni vagi sau abordări întârziate a trecut – este nevoie de măsuri clare, credibile și aplicate rapid, care să fie abordate sistemic, coordonat și transparent – cu susținere politică, dar și cu responsabilitate tehnocratică.
În primul rând, trebuie luate și implementate, într-un interval cât mai scurt de timp, decizii urgente privind măsurile de creștere a veniturilor fiscale iar în al doilea rând, trebuie acordată o atenție deosebită atât intensității, cât și formei acestor măsuri, deoarece, într-un context extern fragil, ele pot foarte ușor împinge economia într-un ciclu negativ”, transmit cercetătorii echipei Romanian Economic Monitor (RoEM)-UBB FSEGA, proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca.
România, țară strategică
„Motivele acestei atitudini tolerate din partea Comisiei Europene sunt multiple. Pe de o parte, s-a dorit evitarea escaladării tensiunilor într-un context electoral intern sensibil.
Pe de altă parte, însă, decizia de a acorda României un termen excepțional de lung – șapte ani – pentru a-și reduce din nou deficitul sub pragul de 3% din PIB reflectă și considerente de ordin strategic.
România ocupă o poziție geopolitică-cheie în actualul context regional marcat de agresiunea militară rusă în Ucraina, iar orientarea sa ferm pro-europeană și pro-NATO reprezintă un factor important în evaluarea politică și instituțională a partenerilor europeni.
Angajamentele asumate trebuie acum onorate: cifrele publicate pentru primele luni ale anului 2025 arată că este nevoie de o intervenție fermă pentru a evita aceeași traiectorie a deficitului bugetar ca în anii precedenți.
Deși ținta inițială de deficit de 7% pare din ce în ce mai greu de atins, o reducere semnificativă a deficitului față de anul precedent ar putea semnala deja că România își asumă drumul anevoios către restabilirea echilibrului bugetar”, adaugă analiștii RoEM.
Propunerile de la Cluj
În ultima vreme au apărut mai multe analize potrivit cărora bugetul ar putea fi echilibrat exclusiv prin reducerea cheltuielilor statului, respectiv, prin creșterea eficienței colectării taxelor.
Deși, în mod evident, ambele măsuri sunt absolut necesare, este important să subliniem că, în situația actuală, aceste instrumente se dovedesc insuficiente. Aceste măsuri pot conduce, pe termen scurt, la o scădere a deficitului de aproximativ un punct procentual. Pentru a liniști Comisia Europeană și piețele este nevoie însă de mai mult decât atât.
De aceea, echipa RoEM își asumă o listă cu propuneri de măsuri, anevoioase dar realiste, de reducere a deficitului bugetar.
Acestea sunt:
Măsura zero: raționalizarea cheltuielilor statului cu personalul și cu investițiile
Aparatul de stat trebuie redus din punct de vedere tehnic, chiar dacă această reducere își are limitele ei. Cheltuielile de personal pot și trebuie raționalizate prin eliminarea diferitelor sporuri, respectiv, anumite investiții în stadiu incipient (construirea de stadioane sau alte investiții de prestigiu care au un randament financiar scăzut) pot fi amânate. Din păcate însă, aceste măsuri nu se vor dovedi suficiente pentru a pune bugetul statului pe o traiectorie sustenabilă, pentru care sunt necesare și alte măsuri imediate care țintesc în principal creșterea veniturilor bugetare.
Măsura 1: creșterea veniturilor bugetare prin modificări asupra impozitării
Creșterea veniturilor bugetare prin majorarea ratelor efective medii de impozitare poate fi realizată, consideră echipa RoEM, prin impozitarea companiilor, impozitarea consumului, impozitarea muncii și impozitarea averii, respectiv, printr-o distribuție echilibrată a poverii economice între acești actori. Sistemul actual de impozitare a companiilor din România este profund impredictibil, iar modificările frecvent anunțate pe termen foarte scurt subminează în mod direct una dintre nevoile esențiale ale mediului de afaceri: predictibilitatea fiscală. În plus, abordările fragmentare, de tip „peticire”, au generat distorsiuni majore în economie.
Impozitarea companiilor
Un exemplu elocvent îl reprezintă, susține echipa RoEM, chiar structura impozitării companiilor, care funcționează în prezent pe trei regimuri principale (pe lângă alte excepții): regimul microîntreprinderilor, unde baza de impozitare este cifra de afaceri, iar pragurile de încadrare se schimbă de la un an la altul; impozitul pe profit pentru companiile obișnuite; și un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu venituri de peste 50 de milioane de euro.
Această diferențiere a regimului fiscal în funcție de dimensiunea companiei, coroborată cu schimbări frecvente ale criteriilor de încadrare, erodează în mod clar competitivitatea companiilor. La aceasta se adaugă faptul că România are cea mai slabă rată de colectare a TVA din Uniunea Europeană, în mare parte din cauza digitalizării lente a ANAF, susțin analiștii RoEM.
„Este limpede că simpla ajustare a cotelor nu va duce la rezultate semnificative. O direcție posibilă ar fi introducerea unui sistem unitar de impozitare a companiilor, în care accentul să nu cadă neapărat pe majorarea cotelor, ci pe o reglementare mai riguroasă a cheltuielilor deductibile și pe asigurarea unei baze fiscale echitabile. Uniformizarea ar trebui să fie regula generală, însă, într-o manieră bine calibrată, pot fi justificate anumite excepții temporare și țintite – de exemplu, în cazul start-up-urilor sau al tinerilor antreprenori, pentru sprijinirea lansării lor pe piață”, spun analiștii RoEM.
O reformă a impozitării
În plus, consideră aceștia, este necesară o reglementare clară și riguroasă a situațiilor în care firmele înregistrează capitaluri proprii negative, în special în ceea ce privește rambursarea împrumuturilor acordate de acționari.
Exemplele internaționale arată că nu majorarea cotelor de impozitare aduce venituri suplimentare, ci închiderea portițelor fiscale referitoare la deductibilitatea cheltuielilor, la finanțarea prin împrumuturi de la acționari sau extinderea mecanismului de tip TVA la încasare.
Echipa RoEM recomandă cu fermitate o reformă profundă a impozitării companiilor, care să meargă dincolo de ajustări parametrice ale cotelor. Această reformă este inevitabilă și, deși nu va genera venituri suplimentare semnificative imediat, este esențială pentru a restabili echitatea, predictibilitatea și funcționalitatea sistemului fiscal, și trebuie pregătită și implementată cât mai curând.
Impozitarea consumului
În contextul macroeconomic actual, echipa RoEM recomandă ca accentul fiscal să fie pus mai degrabă pe impozitarea consumului decât pe cea a muncii mai ales pentru că, în ultimii ani, în România, a crescut accelerat consumul, în special cererea pentru bunuri și servicii din import.
„Acest tip de consum a contribuit semnificativ la deteriorarea echilibrului extern – reflectat în deficite comerciale și de cont curent tot mai mari.
Într-un astfel de context, majorarea impozitării consumului poate avea un dublu efect benefic: generează venituri fiscale suplimentare și descurajează consumul excesiv de produse (din import).
În spiritul simplificării sistemului fiscal și în vederea creșterii imediate a veniturilor bugetare, propunem introducerea unei cote unice de TVA de cel puțin 21%. Această măsură ar presupune o povară suplimentară semnificativă pentru persoanele cu venituri mai mici, motiv pentru care recomandăm, în paralel, introducerea unui impozit progresiv pe venitul personal, care ar putea compensa parțial povara fiscală suplimentară asupra populației cu venituri mai mici”, explică economiștii RoEM.
Impozitarea muncii
Echipa RoEM recomandă introducerea unei forme moderate de impozitare progresivă a veniturilor persoanelor fizice, inclusiv a pensiilor speciale, corelată cu o reformă a sistemului de contribuții sociale. Introducerea impozitului progresiv ar putea fi realizată într-un sistem dual, luând ca exemplu alte țări din UE, precum Polonia, Cehia, sau Slovacia, care folosesc un astfel de sistem: veniturile sub un anumit prag să aibă o cotă marginală mai redusă față de veniturile aflate deasupra acestui prag.
„Pentru veniturile cele mai mici, cota de impozit pe venit ar putea fi redusă sub 10%, în timp ce pentru veniturile mari această cotă ar putea ajunge până la 20-25%. Este însă esențial ca progresivitatea să se aplice veniturilor agregate, care, în prezent, nu sunt calculate de ANAF. Impozitul progresiv pe venit ar putea fi extins la toate tipurile de venituri, inclusiv pensii.
De asemenea, ar putea fi luată în considerare interzicerea cumulului pensiei cu salariul în sectorul public. Un alt aspect important îl reprezintă faptul că, în prezent, toate fondurile de asigurări sociale sunt deficitare și sunt acoperite din bugetul general, ceea ce face discutabilă menținerea separării lor administrative. Unificarea parțială a impozitului pe venit cu contribuțiile sociale ar putea aduce eficiență și echitate mai mare”, susțin analiștii RoEM.
Impozitarea averii
În prezent, impozitele pe proprietate sunt reduse și liniare iar economiștii RoEM recomandă și în acest caz o ușoară progresivitate: cote mai mari pentru a doua locuință, pentru autovehicule de mare valoare etc.
„Astfel de măsuri pot contribui la echitate socială fără a crea presiuni fiscale majore. Este important de menționat că impozitele pe avere reprezintă venituri ale autorităților locale, iar aceste venituri suplimentare ar fi, cel mai probabil, cheltuite la nivel local. Prin urmare, ar fi necesară o reglementare a cotei de redistribuire a altor taxe, astfel încât surplusul provenit din impozitele pe avere să contribuie, în termeni neți, la veniturile bugetului central”, spune echipa de analiști RoEM.
Măsura 2: Creșterea gradului de colectare a taxelor și impozitelor
Deși introducerea sistemelor RO e-Factura și RO e-Transport a reprezentat un progres major, acestea trebuie completate cu măsuri suplimentare, susține echipa RoEM, precum: extinderea controlului asupra evaziunii TVA prin lanțuri de tranzacții intracomunitare, identificarea activă a evaziunii fiscale prin analize de risc, stimulente pentru conformarea voluntară.
Măsura 3: Digitalizarea ANAF și creșterea eficienței controalelor
Continuarea digitalizării ANAF este esențială pentru prevenție, nu doar pentru sancționare, dar, adaugă analiștii RoEM, este necesară o platformă unificată și prietenoasă pentru contribuabili, integrarea bazelor de date fiscale și sociale (de exemplu, integrarea datelor privind salariile și pensiile realizate), precum și automatizarea proceselor de verificare și rambursare.
Măsura 4: Valorificarea fondurilor europene
Echipa RoEM consideră că, în prezent, România accesează fonduri europene sub potențialul său și, pentru a îmbunătăți rata de absorbție a acestora, ar trebui simplificate procedurile pentru beneficiari, redusă birocrația, încurajată profesionalizarea continuă a personalului implicat în scrierea și implementarea proiectelor, dar și realizarea unei corelări între strategiile de investiții naționale și fondurile UE.
Măsura 5: Reducerea aparatului de stat
În opinia analiștilor RoEM, aparatul bugetar este supradimensionat și ineficient și, pe lângă reducerile numerice ar trebui luate măsuri pentru reorganizarea companiilor de stat, în special a celor care înregistrează pierderi, realizarea unei reforme administrativ-teritoriale, echitabile din perspectiva minorităților și a democrației locale, care ar putea genera, de asemenea, economii bugetare semnificative, restructurarea funcțiilor redundante, evaluarea periodică a performanței instituțiilor publice, precum și digitalizarea proceselor administrative pentru reducerea dependenței de personal.
În final, subliniem două aspecte ce sunt de importanță majoră în introducerea măsurilor fiscale discutate: în primul rând, este nevoie de decizii urgente privind măsurile de creștere a veniturilor fiscale, care trebuie implementate într-un interval de timp cât mai scurt. În al doilea rând, trebuie acordată o atenție deosebită atât intensității, cât și formei acestor măsuri, deoarece, într-un context extern fragil, ele pot foarte ușor împinge economia într-un ciclu negativ.
Despre Romanian Economic Monitor
Romanian Economic Monitor este un proiect de cercetare al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, prin care cei șase cercetători ai universității implicați în acest demers științific publică o serie de date economice în forma unor infografice interactive, menite să arate o imagine comprehensivă, actualizată în timp real, a situației economice din România.
Scopul proiectului este informarea clară și precisă a românilor în privința evoluției economiei, bazată pe surse de date credibile și verificate, dar și oferirea unui sprijin real factorilor decizionali din politica și economia românească, prin realizarea și actualizarea frecventă a analizei situației economice, și oferirea unui punct de pornire pentru realizarea unor scenarii de previziune, care să ajute funcționarea eficientă a economiei.
EVENIMENT
„Grădina-n Bucate”, proiect lansat la Cluj, care aduce legume de la fermieri locali direct în preparatele alimentare

SC Moldovan Carmangerie SRL a lansat, miercuri, proiectul „Grădina-n Bucate”, o inițiativă care aduce legumele locale de sezon, cultivate de fermieri din județul Cluj, direct în preparatele gata de servit din rețeaua proprie de magazine și în cantine.
CEO Moldovan Carmangerie, Cosmin Moldovan, a declarat că „Grădina-n Bucate” este un model bazat pe lanțul scurt de aprovizionare, care înseamnă fără intermediari și fără drumuri lungi, astfel că legumele ajung direct de la fermier în bucătăriile de producție Moldovan Carmangerie, iar de acolo în preparate pentru clienți, precum ciorbe, salate și garnituri.
„Pentru noi, proiectul înseamnă în primul rând încredere. În fermieri, în calitatea ingredientelor locale, în gustul autentic. Nu am vrut să creăm o linie specială de produse <<de fițe>>, ci să integrăm normalitatea în rețete cunoscute, cu ingrediente din vecinătate”, a declarat Moldovan.
Cei 5 fermieri implicați în proiect au fost selectați pe baza proximității față de punctele de lucru Moldovan Carmangerie (50 – 75 de km), a capacității de livrare și a diversității culturilor, iar aceștia livrează roșii, conopidă, vinete, țelină, cartofi, porumb.
Aceștia asigură cam 20-30 de tone de legume/ sezon.