EVENIMENT
INTERVIU. Mircea Abrudean: Misiunea mea este de coordonare a Cancelariei și de a fi un bun sfetnic pentru premier
Clujeanul Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului Nicolae Ciucă, dezvăluie, în exclusivitate pentru Cluj24, detalii din activitatea desfășurată în punctul zero al Guvernului României, ce înseamnă munca la nivelul de vârf al administrației centrale, dar și cum colaborează cu prim-ministrul și ceilalți membri ai Executivului.
Abrudean vorbește și despre modul în care s-a gestionat și se gestionează una dintre cele mai grave crize umanitare, cea a refugiaților ucraineni, din postura de președinte al Comisiei Ucraina.
Binele comunităților
Rep: Ați fost numit în urmă cu 5 luni în funcția de șef al Cancelariei premierului Nicolae Ciucă, iar înainte ați ocupat funcția de secretar general adjunct al Guvernului României. Venind din postura de prefect de Cluj, ce diferențe sunt între administrația publică locală și cea centrală?
M.A: Administrația publică locală îți oferă oportunitatea de a ajuta mai îndeaproape comunitățile locale. Colaborarea cu cetățenii este mai facilă și strânsă deopotrivă. Astfel, și politicile publice ajung să fie mult mai adaptate la nevoile oamenilor.
Dar coordonarea la nivel local nu este suficientă dacă nu există coordonare la nivel central. Viziunea la nivel macro, strategiile la nivel național, imaginea de ansamblu sunt cu mult mai clare în instituțiile la nivel central.
Există suficiente diferențe, dar scopul este același: binele comunităților. Indiferent din cadrul cărei instituții publice facem parte, atât timp cât muncim cu viziunea clară că beneficiarii final ai muncii noastre sunt românii, deciziile noastre vor fi cele corecte.
Activitatea depășește cu mult 8 ore
Rep: Cum v-ați acomodat cu programul de la Guvern? E de fix 8 ore? Dacă ne puteți dezvălui cam ce face un șef de Cancelarie al prim-ministrului?
M.A: După cum e de așteptat, activitatea mea profesională zilnică depășește cu mult cele 8 ore. Programul meu include atât participarea la evenimente publice sau vizite externe ale Prim-ministrului, precum și ședințe de lucru interne; grupuri de lucru interministeriale, unul dintre cele pe care le conduc fiind GLI-CYBER, care coordonează operaționalizarea Centrului european de competențe în materie de securitate cibernetică; comitete interministeriale pe diverse probleme specifice de pe agenda publică sau guvernamentală, una dintre ele fiind Comisia Ucraina, pe care o conduc și care gestionează operativ răspunsul României la situația din Ucraina.
Desigur, mai sunt ocazii în care particip la evenimente în cadrul cărora transmit mesajul premierului României sau diverse vizite de lucru prin țară.
Comunicare mai eficientă
Rep: Ce înseamnă pentru dvs munca în administrația publică centrală? Vă desfășurați, practic, activitatea, în inima Guvernului României. Care au fost principalele provocări care v-au stat în față?
M.A: Provocările sunt aproape zilnice, indiferent că este vorba de vreun blocaj semnalat, de o situație de criză, de vreo problemă care necesită dialog și mediere.
Din calitatea de Șef al Cancelariei Prim-ministrului misiunea mea nu este doar una de coordonare a Cancelariei și de asigurare a comunicării și coordonării între toate ministerele și structurile guvernamentale, ci și de a fi un bun sfetnic pentru premier, alături de întreaga echipă, astfel încât să luăm cele mai bune decizii pentru România și pentru români.
Principala problemă care ni se semnalează întotdeauna, indiferent că ne este transmisă de către colegii din ministere, de către mediul privat, structuri asociative sau alți stakeholderi, este nevoia de comunicare mai eficientă și coordonarea punctuală atunci când apar anumite situații.
În aceste cazuri intervenim de la nivelul Cancelariei de cele mai multe ori, fiindcă aducem toți actorii interesați la masă și dezbatem până găsim cele mai bune soluții. De cele mai multe ori ajung la noi spețe cu un întreg istoric și astfel ajungem să elaborăm o întreagă strategie de rezolvare a problemei.
Gândire strategică
Rep: De ce calități este nevoie pentru o astfel de funcție? Ce ați constatat după lunile petrecute la Palatul Victoria?
M.A: Dacă ar fi să profilez în funcție de skill-urile necesare, pe primul loc este capacitatea de management în sectorul public, apoi viziunea și, nu în ultimul rând, responsabilitatea aferentă funcției publice.
Apoi, extrem de necesar este și un bun management al instituției, care implică totodată și o perspectivă vastă asupra atribuțiilor și a legislației din administrația publică. Pe locul 3 cu siguranță sunt munca în echipă și dezvoltarea oamenilor valoroși din echipe.
De asemenea, consider că este fundamental să primeze gândirea strategică, comunicarea eficientă și respectul față de oameni.
Dimineața începe în biroul premierului
Rep: Cum colaborați cu premierul Nicolae Ciucă? Începeți diminețile cu o cafea în biroului dânsului?
M.A: Începem dimineața devreme în biroul dumnealui cu pregătirea zilei respective, stabilind demersurile pe care le am de făcut sau informându-l asupra diverselor puncte de pe agenda instituțională.
Este o adevărată experiență să lucrez cu domnul Prim-ministru. Un bun lider și un om de echipă, cu un spirit energic și pozitiv.
Felul în care colaborăm a putut fi văzut și cu prilejul vizitei recente la Cluj-Napoca. Puteți întreba orice persoană care a avut ocazia să interacționeze cu premierul si veti afla că a găsit un om dedicat țării sale și implicat atunci când vine vorba de identificarea celor mai bune soluții.
M-am bucurat mult că, alături de domnul primar Emil Boc și de ceilalți colegi, am putut să îi arătăm o mică parte din ce înseamnă potențialul Clujului.
Rep. Care e relația dvs cu miniștrii Cabinetului? Vă consultați când apar probleme?
M.A: Relația cu toți colegii miniștri este una strânsă din punct de vedere instituțional. Colaborăm și ne ajutăm reciproc ori de câte ori este nevoie. De cele mai multe ori, miniștrii de resort sunt prezenți la întâlnirile domnului Prim-ministru cu reprezentanți din anumite sectoare de activitate sau alte entități și, evident, ne întâlnim permanent la ședințele de Guvern.
Criza refugiaților din Ucraina, cea mai dificilă
Rep: Care a fost, până acum, cea mai mare criză cu care v-ați confruntat în activitatea guvernamentală și cum ați gestionat-o?
M.A: Este dificil de clasificat deoarece toate crizele cu care ne confruntăm au impact asupra populației. Cea mai dificilă, într-adevăr, este criza generată de conflictul din Ucraina, unde colaborarea interinstituțională a necesitat ample eforturi, precum și gradul de adaptabilitate al fiecărei instituții. Situația este una excepțională, iar autoritățile statului și-au făcut treaba cum au putut mai bine.
Comisia Ucraina, al cărei președinte sunt, s-a reunit în repetate rânduri pentru a ne coordona integrat, atât la nivelul administrației publice centrale, cât și la nivelul celei locale.
Abordarea trebuie să fie una multidimensională pentru că vorbim despre situația de la frontieră, despre ajutorul umanitar, care implică coordonare și cu instituții și organizații regionale și multilaterale, despre acțiuni de dezinformare, după cum s-a putut vedea în spațiul public în diverse cazuri, despre integrarea ulterioară a ucrainenilor care decid să rămână în țara noastră.
Criza energetică este, din nou, un subiect care a necesitat coordonare interinstituțională. Măsurile privind gestionarea efectelor creșterii prețurilor la energie și gaze naturale au fost luate după întâlniri repetate și discuții îndelungate cu toți actorii, nu doar în format de Comitet interministerial.
Fiecare criză prin care am trecut ne-a oferit o oportunitate de a găsi o altă metodă, față de cele din trecut, de a aborda sau soluționa diversele probleme întâmpinate la nivel instituțional.
Sunt lecții pe care le învățăm de la criză la criză și acest lucru ne ajută să gestionăm din ce în ce mai eficient situațiile dificile care apar. La nivelul Guvernului, ne-am asumat responsabilitatea de a oferi siguranță și dezvoltare economică, iar pachetele de măsuri economico-sociale „Sprijin pentru România” au generat la timp sprijinul pe care oamenii și mediul de afaceri îl așteptau.
Mobilizând cele peste 90 de miliarde de euro pe care le avem la dispoziție din fonduri europene vom trece cu bine peste aceste provocări, la finalul cărora vom avea o țară modernizată și cu reforme care vor transforma în bine capacitatea de a asigura servicii publice de calitate.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
CFR Cluj a întâlnit-o pe Rapid, sâmbătă seara în Gruia, într-un meci din etapa a 17-a a Superligii de fotbal. După pasul greșit făcut de liderul „U” la Sibiu, CFR avea șansa, în cazul unei victorii, să-și egaleze concitadina. N-a fost să fie, meciul terminându-se egal, 1-1, goluri marcate de Fică (min.81), respectiv Burmaz (min.90).
Echipe de start:
CFR CLUJ (4-3-3): Hindrich – Mogoș, Leo Bolgado, M. Ilie, Simao Rocha – Fică, Djokovic (cpt.), Ad. Păun – Nkololo, L. Munteanu, Postolachi
Rezerve: Gal – Camora, F. Iacob, Boben, Graovac, K. Keita, Artean, R. Filip, Tachtsidis, Deac, Korenica, Michael
Antrenor: Dan Petrescu
RAPID (3-4-3): Siegrist – Cr. Manea, Ignat, Pașcanu – Onea (cpt.), Christensen, Hromada, Borza – N’Jie, Boupendza, Petrila
Rezerve: Aioani – Săpunaru, Blazek, Braun, Gojkovic, Emmers, Grameni, Vulturar, Micovschi, R. Pop, Hasani, Burmaz
Antrenor: Marius Șumudică
Frig la Cluj, însă cele câteva mii de spectatori care s-au încumetat să vină la stadion n-au regretat. Joc alert, cu faze de poartă, în special la cea a Rapidului.
CFR are posesia și joacă cu pase rapide, făcând și un pressing agresiv. Până în min.31, Rapid n-a contat în atac. Atunci, Christensen are o ocazie bună dar trage pe lângă poartă.
Până atunci, Louis Munteanu ratează o preluare în careul advers, în min.10 iar în min.28, Nkololo își dă cu stângul în dreptul la o greșeală a fundașilor rapidiști. Păun mai are un șut frumos care însă trece de puțin pe lângă vinclul porții lui Siegrist.
În repriza a doua, rapidiștii echilibrează posesia și au câteva incursiuni periculoase la poarta lui Hindrich. Clujenii au o ocazie mare în min.79 când șutul lui Matei trece puțin pe lângă poartă.
În min.81, Fică înscrie printr-un șut de la 18m, pentru 1-0. În min.90, noul intrat Burmaz egalează după o greșeală în lanț a apărării clujene.
După un final incandescent, CFR ratează ocazia de a egala la puncte liderul.
Notele Cluj24:
Hindrich 7 – Mogoș 7, Leo Bolgado 7, M. Ilie 7, Simao Rocha 7 – Fică 8, Djokovic (cpt.) 6, Ad. Păun 6 – Nkololo 6, L. Munteanu 6, Postolachi 6, Artean, Tachtsidis 6, Korenica 6, Michael 6
EVENIMENT
Primul plan de menținere a calității aerului în Cluj. Implementarea măsurilor de reducre a poluării costă 1,5 miliarde de lei
Județul Cluj va avea un plan de menținere a calității aerului pentru perioada 2024-2028.
Este primul plan de acest fel care va fi implementat la nivelul Clujului, iar acesta prevede măsuri de îmbunătățire a calității aerului acolo unde este nevoie.
Primul plan de menținere a calității aerului în Cluj. Implementarea măsurilor de reducre a poluării costă 1,5 miliarde de lei
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe este inițiatorul proiectului de hotărâre privind acest plan – PMCA.
Documentul, care a fost întocmit de o comisie tehnică de specialitate constituită la nivelul CJ Cluj, are la bază un Studiu de calitate a aerului realizat de o entitate privată certificată în Registrul naţional al elaboratorilor de studii pentru protecţia mediului.
Citește și: Cât de POLUAT este aerul în Cluj-Napoca? Care sunt zonele cele mai AFECTATE și care sunt cele mai „verzi”
Astfel, a fost realizată o evaluare a calității aerului la nivelul județului Cluj, în baza datelor înregistrate la stațiile automate de monitorizare a calității aerului și a inventarelor locale de emisii.
Ce măsuri sunt prevăzute în Planul de menținere a calității aerului
“Vorbim de un plan concret prin intermediul căruia ne dorim să creăm cadrul legal la nivel județean, astfel încât să păstrăm nivelul poluanților sub valorile limită și să asigurăm în acest fel o calitate a aerului decentă pentru toți locuitorii acestui județ.
Văzând măsurile propuse în vederea acestui obiectiv nu pot să nu constat faptul că instituția pe care o conduc a făcut deja pași concreți pentru reduceea poluării atmosferice, și mă refer aici la modernizarea infrastructurii de drumuri județene sau reabilitarea termică a clădirilor instituționale, cum sunt spitalele, unitățile de învățământ sau sediile entităților aflate sub autoritatea Consiliului Județean”, a transmis Alin Tișe.
PMCA 2024-2028 prevede măsuri la păstrarea și îmbunătățirea calității aerului și pentru protejarea sănătății oamenilor, astfel:
- modernizarea arterelor de circulație
- achiziția de mijloace de transport în comun electrice
- reducere consumului de combustibili fosili prin extinderea rețelelor de gaz
- reabilitarea termică a clădirilor instituționale și rezidențiale, etc.
1,5 miliarde de lei costă implementarea măsurilor
Potrivit reprezentanților CJ Cluj, conform acestui plan cu caracter director, implementarea măsurilor propuse pentru județul Cluj presupune o investiție estimată la 1,5 miliarde de lei.
Din această sumă, 55% ar trebui să provină din fonduri PNRR, 27% din Programul Regional 2021-2027, 18% din Programul „Anghel Saligny” și 0,4% din finanțări de la Administrația Fondului pentru Mediu.
De asemenea, 40% din costuri sunt asumate de CJ Cluj prin intermediul unor proiecte depuse spre finanțare.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. 1.000 de polițiști, jandarmi și pompieri mobilizați la Cluj în ziua scrutinului
Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur al alegerilor prezidențiale.
Forțe impesionante vor fi mobilizate în județul Cluj pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță, legalitate și ordine publică a scrutinului pentru alegerea Președintelui României. Secțiile votare se deschid la ora 7.00 și se închid la ora 21.00.
ALEGERI PREZIDENȚIALE. 1.000 de polițiști, jandarmi și pompieri mobilizați la Cluj în ziua scrutinului
Structurile Ministerului Afacerilor Interne din județ au adoptat măsuri speciale de protecție și intervenție, anunță IPJ Cluj.
Astfel, aproximativ 1.000 de cadre ale MAI – polițiști, jandarmi, pompieri, polițiști de frontieră, de la imigrări și de la alte structuri al ministerului – sunt mobilizate pentru a asigura protecția a celor 674 secții de votare din județul Cluj, a transporturilor cu materiale electorale și a spațiilor de depozitare a buletinelor de vot.
Forțele de ordine vor asigura măsurile de ordine publică în proximitatea secțiilor de votare și vor interveni prompt în cazul sesizărilor privind posibile fapte care încalcă legislația electorală.
Acțiunile de patrulare, infensificate în județ
Reprezentanții IPJ Cluj anunță că au fost intensificate acțiunile de patrulare în zonele aglomerate, pentru a descuraja orice tentativă de tulburare a ordinii publice.
“Orice încălcare a legislației va fi tratată cu maximă seriozitate, iar echipele de intervenție sunt pregătite să răspundă prompt oricăror solicitări.
Totodată, se va asigura fluidizarea traficului rutier în zonele din apropierea secțiilor de votare, pentru a preveni blocajele rutiere”, arată reprezentanții poliției Cluj.
În ceea ce privește prevenirea incendiilor, echipe specializate de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență al Județului Cluj au efectuat verificări prealabile în secțiile de votare pentru a se asigura că acestea respectă normele de siguranță.
Cine poate vota
615.924 de clujeni cu drept de vot, sunt așteptați la urne. De asemenea, pot vota și cei care nu au domiciliul în Cluj, sunt internați în spitale sau execrită o pedeapsă cu închisoarea.
La alegerile prezidențiale, pot vota cetățenii români care au vârsta de 18 ani.
Alegătorii netransportabili din motive de boală sau invaliditate, precum și persoanele aflate în arest la domiciliu, reținute, deținute în baza unui mandat de arestare preventivă sau persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate, dar care nu și-au pierdut drepturile electorale pot vota prin intermediul urnei speciale, dacă au depus cerere în acest sens în termen legal.
Atenție! Amenzi între 1.500 și 4.500 de lei pentru nerespectarea ordinii în zona secțiilor de vot
În ceea ce privește atribuțiile Ministerului Afacerilor Interne cu privire la alegeri, principalele misiuni ale efectivelor M.A.I. mobilizate vizează paza și protecția secțiilor de votare, asigurarea măsurilor de ordine publică, cu accent pe zona localurilor de vot și verificarea tuturor sesizărilor privind posibile contravenții sau infracțiuni electorale.
Președintele biroului electoral al secției de votare ia toate măsurile de ordine în localul de vot și în jurul acestuia.
În această zonă de protecție a secțiilor de votare este interzisă staționarea oricărei persoane mai mult decât timpul necesar pentru a vota.
Excepție fac membrii biroului electoral al secției de votare, operatorii de calculator, persoanele însărcinate cu menținerea ordinii, candidații, persoanele acreditate, dar și altele prevăzute expres de lege.
Persoana care refuză să se conformeze dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot şi în împrejurimi se pedepsește cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei.
Vânzarea consumului de alcool, interzisă în spaţiul de protecţie al secţiei de votare
Cu aceeași amendă se pedepsește comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare, în ziua votării, în intervalul orar 7.00-21.00, precum și continuarea propagandei electorale şi sfătuirea alegătorilor la sediul secţiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit candidat.
Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
Închisoare de până la 3 ani pentru vot multiplu
Persoanele care votează de două sau de mai multe ori, votează fără a avea acest drept, introduc în urnă mai multe buletine de vot decât au dreptul, utilizează un act de identitate nul ori fals sau un buletin de vot fals riscă o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.
La aceste alegeri se folosește Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal.
Până la 7 ani de închisoare pentru orice fel de atac asupra secțiilor de votare
Împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani. Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secţiei de votare se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.
Violarea, prin orice mijloace, a secretului votului se pedepsește cu amendă. Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.
Foto: Arhivă
EVENIMENT
FOTO. Cel mai mare glob de zăpadă din România, expus la Cluj-Napoca la Festivalul Lights On
Cea de-a șaptea ediție a festivalului internațional de instalații de lumină Lights On a început sâmbătă Cluj-Napoca.
Tema din acest an a festivalului cu intrare liberă, care durează pțnă în data de 8 decembrie este #TheOtherChristmasMarket.
Cel mai mare glob de zăpadă din România, expus la Cluj-Napoca la Festivalul Lights On
La această ediție vor fi expuse peste 10 opere de artă contemporană, iar întreaga zonă cuprinsă între străzile Mihail Kogălniceanu și Emmanuel de Martonne va fi iluminată cu lucrări semnate de artiști din România și din alte țări europene, printre care Austria, Italia, Norvegia, Marea Britanie și Franța.
Una dintre atracțiile principale ale festivalului va fi instalația “I love you”, realizată de arhitectul-artist Jacques Rival, care va reprezenta cel mai mare glob de zăpadă din România.
Această lucrare, care are un diametru de 6,8 metri se bazează pe statuia “Spectrul” a artistului român Ciprian Mureșan și va aduce o reinterpretare spectaculoasă a unei opere deja existente.
Instalația va include lumini și forme care vor transforma statuia într-un obiect luminos de mari dimensiuni, iar aceasta reprezintă o premieră pentru România.
Instalație cu peste 65.000 de LED-uri
Un alt punct de interes al festivalului va fi instalația “Submergence” creată de studio-ul britanic Squidsoup. Cu peste 65.000 de LED-uri interconectate, suspendată la 4 metri înălțime, aceasta va permite vizitatorilor să pătrundă într-un val imens de lumină.
În plus, în cadrul ediției din acest an vor fi prezentate și lucrări precum “Lumi Seeds” sau “Seeds of Light”, realizate de Circus Lumineszenz, care vor adăuga un element extra peisajului urban prin semințe luminescente care schimbă culorile într-un dans de lumini.
Srtudenți de la UAD expun la festival
Festivalul va include și o lucrare realizată de studenții secției de sculptură a Universității de Artă și Design (UAD) din Cluj-Napoca, Talk Socks. Această lucrare reprezentată printr-o șosetă uriașă, va fi prezentată în premieră în cadrul festivalului Lights On.
Alte instalații notabile vor include Fragments of Reality, semnată de Alessandro Lupi, care va adăuga o iluzie a ninsorii pe strada Emmanuel de Martonne.
Târg de Crăciun
Ediția din 2024 a festivalului va aduce și o serie de noutăți, inclusiv o zonă comercială cu 30 de căsuțe care vor contribui la atmosfera sărbătorilor, transformând zona într-un târg de Crăciun. iInstalațiile vor putea fi văzute și de la înălțime, dintr-o lojă „automatizată” amplasată într-unul dintre weekenduri.
Programul festivalului va fi de luni până vineri între orele 15:00 și 23:00, iar sâmbăta și duminica între orele 11:00 și 23:00.
Accesul este gratuit și toți vizitatorii vor putea explora instalațiile, inclusiv persoanele cu probleme locomotorii, pentru care au fost amenajate facilități speciale de acces.
Daria Mustea