Connect with us

EVENIMENT

INTERVIU. Mircea Abrudean: Misiunea mea este de coordonare a Cancelariei și de a fi un bun sfetnic pentru premier

Publicat


mircea a 1

Clujeanul Mircea Abrudean, șeful Cancelariei premierului Nicolae Ciucă, dezvăluie, în exclusivitate pentru Cluj24, detalii din activitatea desfășurată în punctul zero al Guvernului României, ce înseamnă munca la nivelul de vârf al administrației centrale, dar și cum colaborează cu prim-ministrul și ceilalți membri ai Executivului.

Abrudean vorbește și despre modul în care s-a gestionat și se gestionează una dintre cele mai grave crize umanitare, cea a refugiaților ucraineni, din postura de președinte al Comisiei Ucraina.

Binele comunităților

mircea a 2

Rep: Ați fost numit în urmă cu 5 luni în funcția de șef al Cancelariei premierului Nicolae Ciucă, iar înainte ați ocupat funcția de secretar general adjunct al Guvernului României. Venind din postura de prefect de Cluj, ce diferențe sunt între administrația publică locală și cea centrală?

M.A: Administrația publică locală îți oferă oportunitatea de a ajuta mai îndeaproape comunitățile locale. Colaborarea cu cetățenii este mai facilă și strânsă deopotrivă. Astfel, și politicile publice ajung să fie mult mai adaptate la nevoile oamenilor.

Dar coordonarea la nivel local nu este suficientă dacă nu există coordonare la nivel central. Viziunea la nivel macro, strategiile la nivel național, imaginea de ansamblu sunt cu mult mai clare în instituțiile la nivel central.

Există suficiente diferențe, dar scopul este același: binele comunităților. Indiferent din cadrul cărei instituții publice facem parte, atât timp cât muncim cu viziunea clară că beneficiarii final ai muncii noastre sunt românii, deciziile noastre vor fi cele corecte.

Activitatea depășește cu mult 8 ore

mircea a 3

Rep: Cum v-ați acomodat cu programul de la Guvern? E de fix 8 ore? Dacă ne puteți dezvălui cam ce face un șef de Cancelarie al prim-ministrului?

M.A: După cum e de așteptat, activitatea mea profesională zilnică depășește cu mult cele 8 ore. Programul meu include atât participarea la evenimente publice sau vizite externe ale Prim-ministrului, precum și ședințe de lucru interne; grupuri de lucru interministeriale, unul dintre cele pe care le conduc fiind GLI-CYBER, care coordonează operaționalizarea Centrului european de competențe în materie de securitate cibernetică; comitete interministeriale pe diverse probleme specifice de pe agenda publică sau guvernamentală, una dintre ele fiind Comisia Ucraina, pe care o conduc și care gestionează operativ răspunsul României la situația din Ucraina.

Desigur, mai sunt ocazii în care particip la evenimente în cadrul cărora transmit mesajul premierului României sau diverse vizite de lucru prin țară.

Comunicare mai eficientă

mircea a 4

Rep: Ce înseamnă pentru dvs munca în administrația publică centrală? Vă desfășurați, practic, activitatea, în inima Guvernului României. Care au fost principalele provocări care v-au stat în față?

M.A: Provocările sunt aproape zilnice, indiferent că este vorba de vreun blocaj semnalat, de o situație de criză, de vreo problemă care necesită dialog și mediere.

Din calitatea de Șef al Cancelariei Prim-ministrului misiunea mea nu este doar una de coordonare a Cancelariei și de asigurare a comunicării și coordonării între toate ministerele și structurile guvernamentale, ci și de a fi un bun sfetnic pentru premier, alături de întreaga echipă, astfel încât să luăm cele mai bune decizii pentru România și pentru români.

Principala problemă care ni se semnalează întotdeauna, indiferent că ne este transmisă de către colegii din ministere, de către mediul privat, structuri asociative sau alți stakeholderi, este nevoia de comunicare mai eficientă și coordonarea punctuală atunci când apar anumite situații.

În aceste cazuri intervenim de la nivelul Cancelariei de cele mai multe ori, fiindcă aducem toți actorii interesați la masă și dezbatem până găsim cele mai bune soluții. De cele mai multe ori ajung la noi spețe cu un întreg istoric și astfel ajungem să elaborăm o întreagă strategie de rezolvare a problemei.

Gândire strategică

mircea a 5

Rep: De ce calități este nevoie pentru o astfel de funcție? Ce ați constatat după lunile petrecute la Palatul Victoria?

M.A: Dacă ar fi să profilez în funcție de skill-urile necesare, pe primul loc este capacitatea de management în sectorul public, apoi viziunea și, nu în ultimul rând, responsabilitatea aferentă funcției publice.

Apoi, extrem de necesar este și un bun management al instituției, care implică totodată și o perspectivă vastă asupra atribuțiilor și a legislației din administrația publică. Pe locul 3 cu siguranță sunt munca în echipă și dezvoltarea oamenilor valoroși din echipe.

De asemenea, consider că este fundamental să primeze gândirea strategică, comunicarea eficientă și respectul față de oameni.

Dimineața începe în biroul premierului

Rep: Cum colaborați cu premierul Nicolae Ciucă? Începeți diminețile cu o cafea în biroului dânsului?

M.A: Începem dimineața devreme în biroul dumnealui cu pregătirea zilei respective, stabilind demersurile pe care le am de făcut sau informându-l asupra diverselor puncte de pe agenda instituțională.

Este o adevărată experiență să lucrez cu domnul Prim-ministru. Un bun lider și un om de echipă, cu un spirit energic și pozitiv.

Felul în care colaborăm a putut fi văzut și cu prilejul vizitei recente la Cluj-Napoca. Puteți întreba orice persoană care a avut ocazia să interacționeze cu premierul si veti afla că a găsit un om dedicat țării sale și implicat atunci când vine vorba de identificarea celor mai bune soluții.

M-am bucurat mult că, alături de domnul primar Emil Boc și de ceilalți colegi, am putut să îi arătăm o mică parte din ce înseamnă potențialul Clujului.

Rep. Care e relația dvs cu miniștrii Cabinetului? Vă consultați când apar probleme?

M.A: Relația cu toți colegii miniștri este una strânsă din punct de vedere instituțional. Colaborăm și ne ajutăm reciproc ori de câte ori este nevoie. De cele mai multe ori, miniștrii de resort sunt prezenți la întâlnirile domnului Prim-ministru cu reprezentanți din anumite sectoare de activitate sau alte entități și, evident, ne întâlnim permanent la ședințele de Guvern.

Criza refugiaților din Ucraina, cea mai dificilă

mircea a 6

Rep: Care a fost, până acum, cea mai mare criză cu care v-ați confruntat în activitatea guvernamentală și cum ați gestionat-o?

M.A: Este dificil de clasificat deoarece toate crizele cu care ne confruntăm au impact asupra populației. Cea mai dificilă, într-adevăr, este criza generată de conflictul din Ucraina, unde colaborarea interinstituțională a necesitat ample eforturi, precum și gradul de adaptabilitate al fiecărei instituții. Situația este una excepțională, iar autoritățile statului și-au făcut treaba cum au putut mai bine.

Comisia Ucraina, al cărei președinte sunt, s-a reunit în repetate rânduri pentru a ne coordona integrat, atât la nivelul administrației publice centrale, cât și la nivelul celei locale.

Abordarea trebuie să fie una multidimensională pentru că vorbim despre situația de la frontieră, despre ajutorul umanitar, care implică coordonare și cu instituții și organizații regionale și multilaterale, despre acțiuni de dezinformare, după cum s-a putut vedea în spațiul public în diverse cazuri, despre integrarea ulterioară a ucrainenilor care decid să rămână în țara noastră.

Criza energetică este, din nou, un subiect care a necesitat coordonare interinstituțională. Măsurile privind gestionarea efectelor creșterii prețurilor la energie și gaze naturale au fost luate după întâlniri repetate și discuții îndelungate cu toți actorii, nu doar în format de Comitet interministerial.

Fiecare criză prin care am trecut ne-a oferit o oportunitate de a găsi o altă metodă, față de cele din trecut, de a aborda sau soluționa diversele probleme întâmpinate la nivel instituțional.

Sunt lecții pe care le învățăm de la criză la criză și acest lucru ne ajută să gestionăm din ce în ce mai eficient situațiile dificile care apar. La nivelul Guvernului, ne-am asumat responsabilitatea de a oferi siguranță și dezvoltare economică, iar pachetele de măsuri economico-sociale „Sprijin pentru România” au generat la timp sprijinul pe care oamenii și mediul de afaceri îl așteptau.

Mobilizând cele peste 90 de miliarde de euro pe care le avem la dispoziție din fonduri europene vom trece cu bine peste aceste provocări, la finalul cărora vom avea o țară modernizată și cu reforme care vor transforma în bine capacitatea de a asigura servicii publice de calitate.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Publicat

rca

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.

Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie Alba24.ro.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.

„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.

Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.

Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.

Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.

Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc

Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;

Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:

– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)

”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.

Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor

În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.

Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.

„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.

În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).

Noile tarife de referință RCA publicate de ASF

tarife rca

rca

tarife rca

Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024

Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.

Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.

În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.

Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Tarife RCA. Ghid pentru asigurători

Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.

„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.

Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.

Tarife RCA. Noua lege

Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.

„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.

Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.

Noile tarife RCA. Mașini asigurate

Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Publicat

De

Tânără dispărută la Cluj

O tânără de 15 ani din Cluj-Napoca este căutată de părinți, care au cerut și ajutorul comunității de motocicliști.

Fata are 15 ani și a fost văzută ultima dată miercuri, 24 iulie, în jurul orei 18.30.

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Albu Patrisia Andrada, a plecat voluntar din zona Oașului și nu mai poate fi contactată.

“Telefonul este închis, prietenii ei nu știu nimic, părinții ne-au cerut ajutorul. Haideți să ieșim la căutări”, este apelul celor de la Comunitatea Moto Cluj – Asociația CMC către toți motocicliștii clujeni și nu numai.

Oricine are informații despre tânără sau  au văzut-o sunt rugați să sune la 112.

Semnalmentele tinerei

Albu Patrisia Andrada are 15 ani și a fost văzută ultima la ora 18.30.

Ea purta tricou negru, pantaloni negri de trening, papuci sport albi cu inscripție albastră Nike.

Tânăra are aproximativ 167 cm înălțime, aproximativ 80 de kilograme, păr lung brunet cu șuvițe roșcate și ochi verzi.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

Publicat

park&ride 3

CTP Cluj anunță că stația de transport în comun Traian Vuia Nord va fi suspendată pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport.

„Incepand cu data de 25.07.2024 vor demara lucrarile de interventie in carosabil pe strada Traian Vuia, la obiectivul de investitii Park&Ride.

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

In aceasta etapa de lucrari se impune blocarea traficului pe banda 1 de circulatie pe sensul de intrare in oras. Astfel, pe durata desfasurarii lucrarilor, statia de imbarcare / debarcare calatori ʺTraian Vuia Nordʺ, va fi suspendata”, a comunicat CTP.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Publicat

canalul morii

Veneția are Canal Grande, Amsterdamul și Bruge-ul au fiecare o mulțime de canale, unul mai frumos ca altul, Cluj-Napoca are Canalul Morii. Timp de zeci de ani, autoritățile s-au jucat de-a „uite canalul, nu e canalul”. Peste tot în Europa, un astfel de curs de apă ce traversează o urbe este mană cerească. Rățuște, peștișori, pe alocuri promenade cu bărcuțe, sunt doar câteva atracții ale unui astfel de canal. 

Canalul Morii sau Canalul Morilor din Cluj-Napoca (în maghiară Malomárok) este un canal artificial, o ramură a Someșului Mic care curge aproximativ paralel cu acesta pe o distanță de 7,2 km.

canalul morii

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Pornind din Someș la marginea părții vestice a orașului, curge pe toată lungimea străzilor Cardinal Iuliu Hossu și Andrei Șaguna, străpunge cartierele Mărăști și Bulgaria, unde se se reîntâlnește cu râul.

Concret, Canalul Morii se desprinde de Someș chiar la intrarea în orașul Cluj-Napoca, lângă microhidrocentrala de pe Someșul Mic. Porțiunea din canal până la Parcul Rozelor e cea mai sălbatică din întreg traseul, fără amenajări.

canalul morii

La intrarea pe strada George Barițiu, Canalul Morii e acoperit de dale betonate, până la strada Andrei Șaguna – doar pentru o porțiune, căci în Piața Mihai Viteazul canalul e din nou acoperit, iar pe dalele betonate au fost ridicate, o vreme, gherete comerciale, mai ales pe strada Argeș.

Scurt istoric

Conform unui document din 1558, consiliul orașului a ordonat săparea unui canal pentru a igienizarea râului Someș în oraș. Prima atestare a barajului de la începutul canalului lângă Mănăștur datează din secolul al XVI-lea.

Acesta a fost folosit pentru a controla cantitatea de apă eliberată în Canalul Morii, care era suficientă pentru a face să funcționeze morile de făină de pe malurile Canalului.

Un baraj nou, mai înalt, a fost construit la sfârșitul anilor 1970, după care debitul de apă în șanțul morii a fost aproape inexistent. Niciuna dintre morile de pe canal nu mai există în prezent.

moara

A fost o lucrare hidrologică de anvergură, care a angajat întreaga comunitate urbană și care a făcut posibilă creșterea numărului de mori care funcționau în oraș și diversificarea activității acestora.

Una dintre morile amplasate pe Canalul Morii era, de exemplu, Moara de Hârtie, amplasată între parcurile Rozelor și Victor Babeș. Construită în 1718 de Ordinul Iezuit și renovată în 1832, e cea mai veche clădire cu caracter industrial a orașului. După al doilea război mondial, clădirea a fost aproape distrusă.

Era 1933 când ultima moară de pe râu a fost demolată. E vorba de moara amplasată la intersecția străzilor ce acum se numesc Regele Ferdinand și George Barițiu.

canalul morii

Prezent

După ce ani de-a rândul, canalul a fost acoperit pe o porțiune, recent au început lucrările de decopertare pe str. George Barițiu, iar după decopertare urmează partea mai dificilă și anume igienizarea canalului și menținerea sa la cele mai înalte standarde de curățeni.

Neîngrijit, transformat într-o  ghenă de gunoi ce emana vara mirosuri pestilențiale, Canalul Morii se vrea redat orașului sub forma unei atracții urbanistice. Rățuștele sunt gata pregătite, mai trebuie să pregătim locuitorii, mai exact mentalitatea lor. Pentru că atâta timp cât se vor scoate din canalizare scutece și cârpe, nu putem avea pretenții prea mari.

Sursa: Wikipedia

Video: YouTube

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax