ACTUALITATE
INTERVIU/ Eleva de 10 la Bacalaureat care a refuzat banii de la Guvern: „Educația poate fi reclădită doar prin moralitate, fără combinații, fără cumetrii. Nu fiți servili în fața nimănui!”
Antonia Pup este fost președinte al Consiliului Național al Elevilor din România și actuală absolventă de liceu, fiind una dintre cei care au obținut media 10 la Bacalaureat.
Cunoscută pentru faptul că din poziția sa din cadrul Consiliului Național al Elevilor a militat pentru o reformă fermă a sistemului de învățământ românesc, susținând aspecte precum remedierea situației învățământului din mediul rural, desființarea meditațiilor, ori implementarea transportului gratuit pentru elevi, Antonia a mai atras atenția în spațiul public, după ce a declarat săptămâna aceasta că va refuza cei 3.000 de lei din partea Guvernului, bani oferiți elevilor care au obținut media 10 la examenul de Bacalureat de anul acesta.
Refuzul Antoniei a stârnit un val de laude, dar și critici la adresa sa
Fosta elevă a publicat un mesaj pe pagina sa de Facebook, atrăgând atenția că prin refuzul ei de a accepta premiul venit din partea autorităților, dorește să lanseze un mesaj către Guvern. Ea acuză autoritățile că nu au reușit să implementeze niște măsuri eficiente de când cursurile au fost suspendate pe fondul pandemiei de Coronavirus, declarându-se profund dezamăgită de modul în care guvernanții au gestionat situația. Din punctul ei de vedere, banii oferiți absolvenților cu nota 10 la BAC este doar o metodă de a atrage voturi, gestul fiind unul menit să sprijine campania electorală.
După mesajul postat, Antonia a primit atât laude din partea oamenilor, cât și diferite acuze, ori critici, însă a rămas fermă în decizia sa, declarând că nu dorește să se lase „cumpărată” de Guvern.
Cluj24 a realizat ÎN EXCLUSIVITATE un interviu cu Antonia Pup, aceasta dezvăluind care a fost experiența sa ca elevă în școlile românești și care sunt din perspectiva ei cele mai mari probleme ale sistemului de învățământ din țara noastră.
Cum s-au simțit pentru tine cei 12 ani de școală din postura de elev?
O provocare necesară, o experiență de învățare, o oportunitate de a vedea cu ochii mei de ce este important să ne implicăm, încă de pe băncile școlii, în viața comunității și împotriva corupției. Am luptat împotriva fondului școlii, împotriva deciziilor abuzive ale directorilor, am luptat pentru transport gratuit pentru elevii din România, pentru susținerea examenului de Bacalaureat și am învățat că principiile nu pot și nu trebuie să fie tranzacționate.
„Dacă învățăm doar pentru bani, dacă învățăm doar ca să mergem la Untold pe gratis, aceste motive sunt false motive”
Ai luat decizia de a nu accepta banii oferiți de Guvern imediat după ce ai aflat de inițiativă, sau a fost o reacție declanșată ulterior?
Încă de când am aflat nota obținută la examenul de Bacalaureat mi-am spus că este oportunitatea perfectă pentru a da un mesaj tuturor celor care mă urmăresc: examenul de Bacalaureat nu este un concurs cu premii. Dacă învățăm doar pentru bani, dacă învățăm doar ca să mergem la Untold pe gratis, aceste motive sunt false motive și nu pot reprezenta motive organice pentru stimularea participării elevilor la viața școlară.
Am mai spus-o și mă repet: dacă guvernanții își doresc performanță, hai să facem performanță. Centre de excelență în mediul rural, profesori care să intre la fix la oră, profesori care să nu mai organizeze cursuri private – tradiționalele meditații, ci să participe la cursuri de formare continuă, să facă orice le stă în putință pentru a crește calitatea din mediul lor educațional.
Apreciez că toate aceste beneficii minuscule conectate fals cu învățarea ne distorsionează realitatea, învățarea nu e ceva ce poate fi bifat pe o to-do-list, este un proces amplu și complex care ne modelează întreaga existență.
„Un ministru al Educației care să nu fie văzut drept carne de tun pentru Guvern, ci care să fie capabil să susțină o poziție fermă”
Dintre toate lucrurile expuse de tine ca și greșeli ale autorităților privind școala din pandemie, care este cel pe care îl condamni cel mai mult și cum crezi că ar fi putut fi evitat?
Lipsa de asumare a unor decizii ferme și populismul. Pot înțelege orice, dar asta nu pot înțelege, pentru că este imoral. Pot înțelege lipsa banilor, deși nu este un aspect care ar trebui trecut cu vederea de către elevi, părinți și profesori. Elevii au fost mințiți, li s-a promis acces la educație garantat, li s-a promis accesul la o școală sigură.
Acum, la peste cinci luni de la momentul suspendării cursurilor, care sunt măsurile concrete pe care Guvernul României le-a întreprins pentru elevii acestei țări? Eu nu pot numi nici măcar una în afară de banala Teleșcoală, care nu poate înlocui sub nicio formă învățarea centrată pe elev.
Cum arată sistemul de învățământ românesc ideal în viziunea ta?
Un sistem educațional centrat pe nevoile elevilor, în care profesorii intră la fix la oră și nu dau meditații, ci își folosesc energia, timpul și resursele ca să se perfecționeze. Directori care să fie adevărați lideri în microsistemele lor educaționale, să atragă finanțări pentru a dezvolta școlile. Un ministru al Educației care să nu fie văzut drept carne de tun pentru Guvern, ci care să fie capabil să susțină o poziție fermă, o decizie asumată. Un sistem de învățământ ideal este un sistem în care fiecare copil merge la școală și nu resimte școala ca pe o povară, în care diferențele pe criterii socio-economice nu afectează parcursul educațional al elevilor, un sistem calitativ, participativ.
„Guvernul tratează problema începerii noului an școlar cu superficialitate”
Dacă ar fi să dobândești puterea de a reforma mâine sistemul de învățământ, cum ai proceda și care ar fi primul lucru pe care l-ai face?
Primul lucru pe care l-aș face ar fi să anunț o poziție fermă anti plagiat, anti corupție școlară și academică, anti meditații. Degeaba încercăm să implementăm măsuri bune pentru educație, dacă fundația este una de nisip. Educația poate fi reclădită doar prin moralitate la toate nivelurile, fără combinații, fără cumetrii, fără închis de ochi.
Ce părere ai despre cei care comentează negativ decizia ta de a refuza banii de la Guvern?
Este dreptul lor să comenteze, pe mine nu m-au făcut să mă îndoiesc de decizia pe care am luat-o. Am renunțat la ceva material pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la problemele existente din sistemul educațional. Guvernul tratează problema începerii noului an școlar cu superficialitate, elevii nu au primit nici acum dispozitivele electronice în vederea accesării resurselor educaționale din mediul digital, măsurile sunt comunicate evaziv.
Într-un plan extins, am dorit să atragă atenția asupra falselor motive pentru care învățăm și tindem spre performanță: învățăm exclusiv pentru bani, nu pentru un deziderat propriu sau universal, învățăm doar cu speranța că ne vom bucura de niște plăceri efemere.
„Nu exclud o carieră în politică”
Ce planuri de viitor ai din punct de vedere profesional?
Vreau să continui să mă implic în viața cetății, să îmi exprim opinia chiar dacă îi supără pe unii, să livrez soluții la actualele probleme din sistemul educațional, dar mai ales să învăț și să devin o persoană mai bună, să citesc cât mai mult, din toate domeniile: economie, filosofie, științe politice. Nu pot să spun că mă văd având o meserie anume, ținând cont de dinamica de pe piața muncii. Nu exclud o carieră în politică, însă nu îmi voi asocia numele și imaginea cu vreun partid politic prea curând.
Te-ai gândit vreodată să pleci din țară? Dacă da, care este principalul motiv?
M-am gândit să plec din țară pentru un program de studiu de master, pentru a studia relațiile internaționale și geopolitica, dar doresc să continui să activez pe plan național și la mine în comunitate. Principalul motiv este reprezentat de faptul că resimt apartenența la această cultură, la această țară și cred că dacă noi, tinerii, vom refuza să facem ceva concret pentru comunitatea noastră, nimeni nu o va face în locul nostru.
„Învățăm ca să nu rămânem corigenți”
Ce părere ai despre Bacalaureat, ca metodă de examinare? Crezi în utilitatea/eficiența lui?
Cred că în momentul de față testările standardizate (fie că sunt cele tradiționale sau cele de tip PISA) sunt singurele care ne pot da acea palmă de care avem nevoie pentru a ne reașeza realitățile la locul lor. În școlile românești, la majoritatea disciplinelor de studiu notele se dau din burtă. În alte cazuri, aceste note se obțin pentru că elevii copiază, de frică să nu rămână corigenți.
Nu vreau să fac o generalizare pripită, spun doar că avem false motive pentru care învățăm. Învățăm ca să nu rămânem corigenți. Avem nevoie de astfel de testări care să ne certifice competențele, să ni le evalueze moral, corect.
Acum că urmează să fii studentă, ce părere ai de învățământul universitar? Crezi că el diferă de cel preuniversitar? Ce așteptări ai?
La fel ca sistemul de învățământ preuniversitar, sistemul de învățământ superior are nevoie de o reformă reală care să pornească de la o fundație solidă de principii și valori, dintre care pot enumera echitatea și politica anti-plagiat. Studenții au un rol important în construcția acestor comunități academice în care studentul să fie așezat în centrul procesului de învățare.
Eu pot doar să admir și să vă invit să îl urmăriți pe Andrei Nicolae Popa, student la Facultatea de Drept din București. Dacă nu era Andrei, politrucii din UB probabil continuau să valideze condițiile mizere din spațiile universității drept conforme. Andrei a chemat Universitatea din București în judecată și am convingerea că acest proces va reprezenta un semnal de alarmă pentru întreaga comunitate academică din România. Atunci când elevii și studenții își cunosc drepturile, nimic și nimeni nu îi va putea opri să le câștige. Luptați pe toate căile și nu fiți servili în fața nimănui!
Urmările refuzului de a accepta banii de la Guvern
În urma refuzului Antoniei de a încasa premiul oferit de Guvern, aceasta a anunțat printr-o altă postare pe pagina sa, faptul că părinții săi, angajați fiind la stat, ar fi primit diferite amenințări care ar avea legătură cu cele declarate de fosta elevă în urmă cu câteva zile.
În cadrul aceleiași postări, Antonia a transmis un mesaj tuturor părinților din România: „Nu plecați capul, aveți încredere în copiii voștri, vorbiți-le despre principii și valori, lăsați-i să-și ducă lupta lor, așa cum ai mei părinți m-au lăsat să îmi duc lupta mea”.
Narcisa Corina Bud
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
„Medicul de familie (…) stabileşte conduita terapeutică”
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
„Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu”
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale.
CLUJ24 TV
VIDEO Eurodeputatul Siegfried Mureșan pentru Cluj24: Lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă ne face mai puțin competitivi
Eurodeputatul Siegfried Mureșan susține că lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă face România mai puțin competitivă, căci pe investitori îi costă mai mult și le rămân mai puțin bani în firmă pentru salariile oamenilor, pentru inovare, pentru a se extinde, pentru a investi.
Mureșan a declarat într-un interviu pentru Cluj24 realizat la sediul Parlamentului European de la Bruxelles că cu cât țara noastră reușește să termine mai repede cu infrastructura, devenind mai competitivă, ”cu atât și întreprinderile pot investi mai mult, cu cât le rămân mai mulți bani în firmă”.
Siegfried Mureșan este negociator șef al Parlamentului European pentru buget, vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), care este familia de partide politice de centru-dreapta, din care din România face parte Partidul Național Liberal.
”Ca vicepreședinte al grupului PPE, coordonez munca grupului pe tot ce ține de fonduri europene”, a precizat, printre altele, eurodeputatul liberal.
Florin Danciu
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Emil Boc a aprins luminile festive la deschiderea Târgului „Planeta Crăciun” din Cluj-Napoca
Vineri, începând cu ora 19, a avut loc deschiderea oficială a târgului „Planeta Crăciun”, organizat de UNTOLD Universe. Clujenii s-au bucurat la aprinderea luminilor festive, care au transformat Piața Unirii într-o atmosfera de poveste.
Spectacolul de deschidere i-a adus în scena pe Carla’s Dreams, Andreea Șilochi și Kids Sing Academy. Conceptul „Planeta Crăciun” transformă Piața Unirii într-un loc inedit oferind surprize pentru toate vârstele. Printre acestea se numără roată panoramică, caruselul pentru cei mici, sania lui Moș Crăciun în versiunea VR.
De asemenea, căsuțele cu bunătăți locale și produse handmade, oferă vizitatorilor o multitudine de gusturi cu care se pot delecta, dar și o varietate de cadouri pe care le pot achiziționa pentru cei dragi.
Au fost aprins iluminatul festiv din centrul Clujului
De pe scena amenajată în Piața Unirii, primarul Emil Boc a transmis un mesaj participanților la deschiderea Târgului de Crăciun.
„Sunt mândru că sunt primarul unui asemenea oraș, sunt mândru de dumneavoastră și cu toții suntem mândri că suntem clujeni, în primul rând prin ceea ce faceți dumneavoastră în fiecare zi pentru Cluj. Vă mulțumesc, dragi clujeni”, a transmis edilul publicului.
În cadrul evenimentului de vineri seară a avut loc și un moment special, aprinderea luminițelor în Piața Unirii. Primarul Emil Boc, înconjurat de mai mulți tineri și copii, au apăsat butonul pentru aprinderea iluminatului festiv.
20 de lei un pahar de vin, 35 de lei kürtos-urile
Prețurile, deși puțin modificate față de ediția anterioară, sunt în continuare considerate ca fiind ridicate.
Băuturile calde: vinul fiert, ceaiul și ciocolata caldă, au prețuri variate între 15-20 lei. Totodată, la mare căutare sunt și kürtos-urile și plăcintele pe lespede, ale căror prețuri se încadrează între 20-35 lei.
Ce puteți vizita la Târgul de Crăciun?
Printre căsuțele lui Moș Crăciun se evidențiază „Căsuța binelui”, care oferă la prețuri accesibile lumânări naturale și cărți în limba engleză pentru copii, având ca scop strângerea de fonduri pentru copiii din medii defavorizate, incluși în programul caritabil „Something New”.
Târgul din Piața Unirii va rămâne deschis până pe 1 ianuarie 2025, iar pe 1 decembrie se va inaugura și Târgul de Iarnă de pe platoul Sălii Sporturilor „Horia Demian”, ambele parte din conceptul „Planeta Crăciun”.
Bianca Matei
Timeea Morocoj
EVENIMENT
Aeroportul Cluj, în CEAȚĂ. „Vom UPGRADA sistemul actual de aterizare instrumentală dar doar în 2025”
Ceața a fost, este și se pare că va mai fi o problemă pentru traficul aerian de pe aeroportul din Cluj. Sistemul de balizaj sau, așa cum i se spune corect, sistemul de aterizare instrumentală achiziționat în 2014 se pare că nu face față ceții ardelene. Acesta ar fi influențat și de apropierea Someșului Mic care ar crea interferențe.
Există sisteme mai performante și se pare că actualul sistem va fi upgradat până anul viitor. Cluj24 a cerut lămuriri Aeroportului „Avram Iancu” din Cluj-Napoca legat de această problemă.
Aeroportul Cluj, în CEAȚĂ. „Vom UPGRADA sistemul actual de aterizare instrumentală dar doar în 2025”
„Sistemul de aterizare instrumentală (ILS) de Categoria 2 este utilizat pe durata efectuării procedurilor de apropiere de precizie și de aterizare în condiții de vizibilitate redusă. Sistemul ILS CAT II are următoarele valori minime de operare: distanta vizuală în lungul pistei nu mai mică de 300m; vizibilitatea verticală nu mai mică de 30m.
Cu toate acestea, existenta unui astfel de sistem nu garantează efectuarea aterizărilor. Pe lângă echipamentele existente la sol, sunt și alți factori implicați care trebuie luați în considerare.
Având în vedere influența pe care râul Someș poate să o aibă asupra performanțelor acestui sistem, dorim să vă aducem la cunoștință că, pentru asigurarea condițiilor de desfășurare în deplină siguranță a activității de aviație pe Aeroportul International Cluj, toți parametrii de funcționare ai acestui sistem sunt verificați din zbor în mod regulat.
În ceea ce priveşte sistemul ILS CAT III, la fel ca în cazul ILS CAT II, nu există garanția efectuării aterizărilor până la o anumită valoare a vizibilității orizontale și verticale. În plus, limita de operare pentru un astfel de sistem este stabilită de către autoritatea competentă, în funcție de un cumul de factori.
Totodată, dorim să vă aducem la cunoștință că Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a întreprins demersuri pentru upgrade-ul sistemului ILS actual de la CAT II la CAT III, dar din cauza complexității implementării unui astfel de sistem, acesta va deveni operațional (la standard CAT III) în anul 2025”, a comunicat Aeroportul Internațional Cluj-Napoca.