Connect with us

ACTUALITATE

INTERVIU/ Eleva de 10 la Bacalaureat care a refuzat banii de la Guvern: „Educația poate fi reclădită doar prin moralitate, fără combinații, fără cumetrii. Nu fiți servili în fața nimănui!”

Publicat


Antonia Pup este fost președinte al Consiliului Național al Elevilor din România și actuală absolventă de liceu, fiind una dintre cei care au obținut media 10 la Bacalaureat.

Cunoscută pentru faptul că din poziția sa din cadrul Consiliului Național al Elevilor a militat pentru o reformă fermă a sistemului de învățământ românesc, susținând aspecte precum remedierea situației învățământului din mediul rural, desființarea meditațiilor, ori implementarea transportului gratuit pentru elevi, Antonia a mai atras atenția în spațiul public, după ce a declarat săptămâna aceasta că va refuza cei 3.000 de lei din partea Guvernului, bani oferiți elevilor care au obținut media 10 la examenul de Bacalureat de anul acesta.

Refuzul Antoniei a stârnit un val de laude, dar și critici la adresa sa

Fosta elevă a publicat un mesaj pe pagina sa de Facebook, atrăgând atenția că prin refuzul ei de a accepta premiul venit din partea autorităților, dorește să lanseze un mesaj către Guvern. Ea acuză autoritățile că nu au reușit să implementeze niște măsuri eficiente de când cursurile au fost suspendate pe fondul pandemiei de Coronavirus, declarându-se profund dezamăgită de modul în care guvernanții au gestionat situația. Din punctul ei de vedere, banii oferiți absolvenților cu nota 10 la BAC este doar o metodă de a atrage voturi, gestul fiind unul menit să sprijine campania electorală.

După mesajul postat, Antonia a primit atât laude din partea oamenilor, cât și diferite acuze, ori critici, însă a rămas fermă în decizia sa, declarând că nu dorește să se lase „cumpărată” de Guvern.

Cluj24 a realizat ÎN EXCLUSIVITATE un interviu cu Antonia Pup, aceasta dezvăluind care a fost experiența sa ca elevă în școlile românești și care sunt din perspectiva ei cele mai mari probleme ale sistemului de învățământ din țara noastră.

Cum s-au simțit pentru tine cei 12 ani de școală din postura de elev?
O provocare necesară, o experiență de învățare, o oportunitate de a vedea cu ochii mei de ce este important să ne implicăm, încă de pe băncile școlii, în viața comunității și împotriva corupției. Am luptat împotriva fondului școlii, împotriva deciziilor abuzive ale directorilor, am luptat pentru transport gratuit pentru elevii din România, pentru susținerea examenului de Bacalaureat și am învățat că principiile nu pot și nu trebuie să fie tranzacționate.

„Dacă învățăm doar pentru bani, dacă învățăm doar ca să mergem la Untold pe gratis, aceste motive sunt false motive”

Ai luat decizia de a nu accepta banii oferiți de Guvern imediat după ce ai aflat de inițiativă, sau a fost o reacție declanșată ulterior?
Încă de când am aflat nota obținută la examenul de Bacalaureat mi-am spus că este oportunitatea perfectă pentru a da un mesaj tuturor celor care mă urmăresc: examenul de Bacalaureat nu este un concurs cu premii. Dacă învățăm doar pentru bani, dacă învățăm doar ca să mergem la Untold pe gratis, aceste motive sunt false motive și nu pot reprezenta motive organice pentru stimularea participării elevilor la viața școlară.

Am mai spus-o și mă repet: dacă guvernanții își doresc performanță, hai să facem performanță. Centre de excelență în mediul rural, profesori care să intre la fix la oră, profesori care să nu mai organizeze cursuri private – tradiționalele meditații, ci să participe la cursuri de formare continuă, să facă orice le stă în putință pentru a crește calitatea din mediul lor educațional.

Apreciez că toate aceste beneficii minuscule conectate fals cu învățarea ne distorsionează realitatea, învățarea nu e ceva ce poate fi bifat pe o to-do-list, este un proces amplu și complex care ne modelează întreaga existență.

„Un ministru al Educației care să nu fie văzut drept carne de tun pentru Guvern, ci care să fie capabil să susțină o poziție fermă”

Dintre toate lucrurile expuse de tine ca și greșeli ale autorităților privind școala din pandemie, care este cel pe care îl condamni cel mai mult și cum crezi că ar fi putut fi evitat?
Lipsa de asumare a unor decizii ferme și populismul. Pot înțelege orice, dar asta nu pot înțelege, pentru că este imoral. Pot înțelege lipsa banilor, deși nu este un aspect care ar trebui trecut cu vederea de către elevi, părinți și profesori. Elevii au fost mințiți, li s-a promis acces la educație garantat, li s-a promis accesul la o școală sigură.

Acum, la peste cinci luni de la momentul suspendării cursurilor, care sunt măsurile concrete pe care Guvernul României le-a întreprins pentru elevii acestei țări? Eu nu pot numi nici măcar una în afară de banala Teleșcoală, care nu poate înlocui sub nicio formă învățarea centrată pe elev.

Cum arată sistemul de învățământ românesc ideal în viziunea ta?
Un sistem educațional centrat pe nevoile elevilor, în care profesorii intră la fix la oră și nu dau meditații, ci își folosesc energia, timpul și resursele ca să se perfecționeze. Directori care să fie adevărați lideri în microsistemele lor educaționale, să atragă finanțări pentru a dezvolta școlile. Un ministru al Educației care să nu fie văzut drept carne de tun pentru Guvern, ci care să fie capabil să susțină o poziție fermă, o decizie asumată. Un sistem de învățământ ideal este un sistem în care fiecare copil merge la școală și nu resimte școala ca pe o povară, în care diferențele pe criterii socio-economice nu afectează parcursul educațional al elevilor, un sistem calitativ, participativ.

„Guvernul tratează problema începerii noului an școlar cu superficialitate”

Dacă ar fi să dobândești puterea de a reforma mâine sistemul de învățământ, cum ai proceda și care ar fi primul lucru pe care l-ai face?
Primul lucru pe care l-aș face ar fi să anunț o poziție fermă anti plagiat, anti corupție școlară și academică, anti meditații. Degeaba încercăm să implementăm măsuri bune pentru educație, dacă fundația este una de nisip. Educația poate fi reclădită doar prin moralitate la toate nivelurile, fără combinații, fără cumetrii, fără închis de ochi.

Ce părere ai despre cei care comentează negativ decizia ta de a refuza banii de la Guvern?
Este dreptul lor să comenteze, pe mine nu m-au făcut să mă îndoiesc de decizia pe care am luat-o. Am renunțat la ceva material pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la problemele existente din sistemul educațional. Guvernul tratează problema începerii noului an școlar cu superficialitate, elevii nu au primit nici acum dispozitivele electronice în vederea accesării resurselor educaționale din mediul digital, măsurile sunt comunicate evaziv.

Într-un plan extins, am dorit să atragă atenția asupra falselor motive pentru care învățăm și tindem spre performanță: învățăm exclusiv pentru bani, nu pentru un deziderat propriu sau universal, învățăm doar cu speranța că ne vom bucura de niște plăceri efemere.

„Nu exclud o carieră în politică”

Ce planuri de viitor ai din punct de vedere profesional?
Vreau să continui să mă implic în viața cetății, să îmi exprim opinia chiar dacă îi supără pe unii, să livrez soluții la actualele probleme din sistemul educațional, dar mai ales să învăț și să devin o persoană mai bună, să citesc cât mai mult, din toate domeniile: economie, filosofie, științe politice. Nu pot să spun că mă văd având o meserie anume, ținând cont de dinamica de pe piața muncii. Nu exclud o carieră în politică, însă nu îmi voi asocia numele și imaginea cu vreun partid politic prea curând.

Te-ai gândit vreodată să pleci din țară? Dacă da, care este principalul motiv?
M-am gândit să plec din țară pentru un program de studiu de master, pentru a studia relațiile internaționale și geopolitica, dar doresc să continui să activez pe plan național și la mine în comunitate. Principalul motiv este reprezentat de faptul că resimt apartenența la această cultură, la această țară și cred că dacă noi, tinerii, vom refuza să facem ceva concret pentru comunitatea noastră, nimeni nu o va face în locul nostru.

„Învățăm ca să nu rămânem corigenți”

Ce părere ai despre Bacalaureat, ca metodă de examinare? Crezi în utilitatea/eficiența lui?
Cred că în momentul de față testările standardizate (fie că sunt cele tradiționale sau cele de tip PISA) sunt singurele care ne pot da acea palmă de care avem nevoie pentru a ne reașeza realitățile la locul lor. În școlile românești, la majoritatea disciplinelor de studiu notele se dau din burtă. În alte cazuri, aceste note se obțin pentru că elevii copiază, de frică să nu rămână corigenți.

Nu vreau să fac o generalizare pripită, spun doar că avem false motive pentru care învățăm. Învățăm ca să nu rămânem corigenți. Avem nevoie de astfel de testări care să ne certifice competențele, să ni le evalueze moral, corect.

Acum că urmează să fii studentă, ce părere ai de învățământul universitar? Crezi că el diferă de cel preuniversitar? Ce așteptări ai?
La fel ca sistemul de învățământ preuniversitar, sistemul de învățământ superior are nevoie de o reformă reală care să pornească de la o fundație solidă de principii și valori, dintre care pot enumera echitatea și politica anti-plagiat. Studenții au un rol important în construcția acestor comunități academice în care studentul să fie așezat în centrul procesului de învățare.

Eu pot doar să admir și să vă invit să îl urmăriți pe Andrei Nicolae Popa, student la Facultatea de Drept din București. Dacă nu era Andrei, politrucii din UB probabil continuau să valideze condițiile mizere din spațiile universității drept conforme. Andrei a chemat Universitatea din București în judecată și am convingerea că acest proces va reprezenta un semnal de alarmă pentru întreaga comunitate academică din România. Atunci când elevii și studenții își cunosc drepturile, nimic și nimeni nu îi va putea opri să le câștige. Luptați pe toate căile și nu fiți servili în fața nimănui!

Urmările refuzului de a accepta banii de la Guvern

În urma refuzului Antoniei de a încasa premiul oferit de Guvern, aceasta a anunțat printr-o altă postare pe pagina sa, faptul că părinții săi, angajați fiind la stat, ar fi primit diferite amenințări care ar avea legătură cu cele declarate de fosta elevă în urmă cu câteva zile.

În cadrul aceleiași postări, Antonia a transmis un mesaj tuturor părinților din România: „Nu plecați capul, aveți încredere în copiii voștri, vorbiți-le despre principii și valori, lăsați-i să-și ducă lupta lor, așa cum ai mei părinți m-au lăsat să îmi duc lupta mea”.

Narcisa Corina Bud

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


ACTUALITATE

Fotbaliștii Universității Cluj au efectuat primul antrenament la Mogoșoaia

Publicat

„Studenții” au început luni cantonamentul de la Centrul de Fotbal Mogoșoaia. După un drum de aproape șase ore, elevii lui Costel Enache au avut parte de primul antrenament.

Mâine, jucătorii Universității vor avea parte de o zi plină de antrenamente, atât fizice cât și tehnico-tactice, după care marți va urma al doilea joc-test al iernii, în compania celor de la CS Tunari (Liga 3, seria 4, locul 5).

În prima partidă de pregătire, disputată vineri, ”U” s-a impus cu 5-0 în fața celor de la Unirea Ungheni, echipă din al treilea eșalon fotbalistic.

Fotbaliștii pe care se bazează Costel Enache în cele 11 zile de cantonament:

-portari: Vlad Muțiu, Cosmin Vâtcă, Andrei Gorcea, Patrik Kiss;

-fundași: Carol Taub, Dan Berci, Tudor Telcean, Victor Dican, Gabriel Tamaș, Srdjan Luchin, Laurențiu Rus, Ionuț Ilieș;

-mijlocași: Ntonalnto Atska, Alexandru Negrean, Matei Moraru, Cosmin Meșter, Nicolae Pîrvulescu, Cătălin Ștefănescu, Ioan Filip, Sergio Ribeiro;

– atacanți: Cristian Gavra, Alex Pop, Lucas Chacana, Idan Golan.

Jucătorii indisponibili

Antrenorul nostru nu poate conta pe Daniel Novac, Andrei Mureșan și Robert Neciu, toți trei find accidentați.

Pe lângă jocul de pe 20 ianuarie, alb-negrii vor mai întâlni: FC Voluntari 2 (Liga 3, seria 4, locul 7) – 23 ianuarie; FC Rapid Bucureşti (Liga 2, locul 3) – 27 ianuarie și CSA Steaua Bucureşti (Liga 3, seria 4, locul 1) – 28 ianuarie.

Foto: fcucluj.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Uniunea Europeană dezbate introducerea certificatului de vaccinare pentru călătorie

Publicat

Statele membre ale Uniunii Europene au început luni o dezbatere în jurul ideii dacă persoanele care au primit vaccinul împotriva COVID-19 ar trebui să aibă la vară o libertate de călătorie mai mare decât cei neimunizaţi, relatează Reuters.

Miniştrii pentru afaceri europene ai celor 27 de ţări membre ale UE au avut o videoconferinţă pentru a discuta despre o mai mare coordonare în distribuirea vaccinurilor, urmând ca subiectul să fie discutat joi şi de liderii din UE, care se vor reuni tot în videoconferinţă.

Săptămâna trecută, într-o scrisoare către Comisia Europeană, premierul grec Kyriakos Mitsotakis a evocat ideea unui certificat de vaccinare în UE pentru a ajuta la restabilirea călătoriilor transfrontaliere care au fost puternic afectate de pandemie.

Duminică, ministrul german al Afacerilor Externe, Heiko Maas, a spus că persoanele vaccinate ar trebui să poată să se întoarcă mai repede în restaurante şi cinematografe, deşi alţi miniştri au criticat această poziţie.

Maros Sefcovic, vicepreşedinte al Comisiei Europene, a spus că este important să se evidenţieze că vaccinarea este voluntară şi că unele persoane nu pot sau nu vor să se vaccineze.

După discuţia de luni, Sefcovic a declarat într-o conferinţă că drepturile acestor persoane nu ar trebui limitate. Cu toate acestea, vaccinarea ar putea deveni o condiţie pentru a călători, aşa cum sunt actualele cerinţe din multe ţări privind prezentarea unui test negativ pentru COVID-19.

“Vor fi opţiuni diferite privind gestionarea călătoriilor. Ar putea fi adăugată şi posibilitatea unui certificat de vaccinare electronic”, a afirmat el.

Michael Roth, reprezentantul Germaniei la videoconferinţa de luni, a declarat că este vital să se stabilească dacă persoanele vaccinate pot transmite sau nu în continuare virusul.

Executivul european lucrează la asigurarea colectării electronice a datelor legate de vaccinare într-un formular comun

Centrul European pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor va începe din această săptămână să colecteze date despre vaccinurile livrate şi vaccinările din fiecare ţară.

Sefcovic a spus că statele din UE trebuie să fie sincronizate cât de mult posibil pentru a ajuta la menţinerea pieţei unice deschise, permiţând libertatea de mişcare a persoanelor, şi implicit a lucrătorilor.

Multe state din UE spun că primesc mai puţine doze de vaccin împotriva COVID-19 decât se aşteptau şi se plâng de incertitudinea privind viitoarele livrări, au declarat pentru Reuters oficiali ai UE.AGERPRES

Citește mai departe

ACTUALITATE

VIDEO: Căprioarele au ieșit la joacă prin zăpadă. Imagini amuzante surprinse în Parcul Național Apuseni

Publicat

Imagini inedite au fost surprinse de o cameră de monitorizare amplasată în Parcul Național Apuseni. Aparatul de filmat a surprins un grup de căprioare care se jucau prin zăpada proaspăt depusă.

Imaginile au dat sens activităților de monitorizare în prima zi a anului. Căprioarele se antrenează într-un joc de-a prinselea, nestingherite de prezența camerei de supraveghere.

Parcul Natural Apuseni are o suprafaţă de 76.064 de hectare, în zona Munţilor Apuseni, pe teritoriul judeţelor Cluj , Bihor şi Alba, din care 50.793 de hectare sunt păduri.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Vlad Voiculescu: Dacă platforma nu va putea să permită o programare, luăm în considerare o listă de așteptare

Publicat

Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a declarat luni că, în cazul în care platforma pentru vaccinarea anti-COVID-19 nu va permite programarea pentru o anumită dată, una dintre alternative ar fi “să se ia în considerare o listă de aşteptare” în care doritorii să se înscrie, urmând ca aceştia să poată fi contactaţi de autorităţi prin call-center.

Declarația ministrului Sănătății

“Dacă ne uităm la cifre (…), lucrurile nu arată rău, în sensul că peste 75%, adică trei sferturi dintre cei înscrişi, fac parte din aceste două categorii cele mai vulnerabile şi anume vârstnici şi persoane cu boli cronice.

Însă la nivel individual evident că înţelegem frustrarea şi încercăm să îi ajutăm pe colegii specialişti de la STS şi cei de la Comitetul de Vaccinare să remedieze lucrurile cât de repede se poate. (…) Vor exista câteva variante pe care le vom lansa mâine sau poimâine pentru ca toată lumea care vrea să se înscrie să poată să facă acest lucru.

Există câteva alternative pe care le pregătim. Este simplu. Dacă platforma nu o să poată să permită o programare pentru anumită dată, atunci luăm în considerare o anumită listă de aşteptare pe care oamenii să se înscrie, urmând că ei să poată să fie contactaţi ceva mai târziu prin call center”, a explicat ministrul, la o dezbatere organizată de Colegiul Medicilor România, în parteneriat cu TVR.

Potrivit ministrului, problema actuală este cea a insuficienţei cantităţii de vaccin care este disponibilă

“Problema în acest moment nu sunt cei care nu vor să se vaccineze sau diferitele teorii ale conspiraţiei, ci problema cu care ne confruntăm şi noi şi se confruntă o lume întreagă este insuficienţa cantităţii de vaccin pe care o avem disponibilă”, a mai spus Voiculescu.

FOTO: G4media

AGERPRES

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate