Connect with us

ACTUALITATE

INTERVIU/ Eleva de 10 la Bacalaureat care a refuzat banii de la Guvern: „Educația poate fi reclădită doar prin moralitate, fără combinații, fără cumetrii. Nu fiți servili în fața nimănui!”

Publicat


Antonia Pup este fost președinte al Consiliului Național al Elevilor din România și actuală absolventă de liceu, fiind una dintre cei care au obținut media 10 la Bacalaureat.

Cunoscută pentru faptul că din poziția sa din cadrul Consiliului Național al Elevilor a militat pentru o reformă fermă a sistemului de învățământ românesc, susținând aspecte precum remedierea situației învățământului din mediul rural, desființarea meditațiilor, ori implementarea transportului gratuit pentru elevi, Antonia a mai atras atenția în spațiul public, după ce a declarat săptămâna aceasta că va refuza cei 3.000 de lei din partea Guvernului, bani oferiți elevilor care au obținut media 10 la examenul de Bacalureat de anul acesta.

Refuzul Antoniei a stârnit un val de laude, dar și critici la adresa sa

Fosta elevă a publicat un mesaj pe pagina sa de Facebook, atrăgând atenția că prin refuzul ei de a accepta premiul venit din partea autorităților, dorește să lanseze un mesaj către Guvern. Ea acuză autoritățile că nu au reușit să implementeze niște măsuri eficiente de când cursurile au fost suspendate pe fondul pandemiei de Coronavirus, declarându-se profund dezamăgită de modul în care guvernanții au gestionat situația. Din punctul ei de vedere, banii oferiți absolvenților cu nota 10 la BAC este doar o metodă de a atrage voturi, gestul fiind unul menit să sprijine campania electorală.

După mesajul postat, Antonia a primit atât laude din partea oamenilor, cât și diferite acuze, ori critici, însă a rămas fermă în decizia sa, declarând că nu dorește să se lase „cumpărată” de Guvern.

Cluj24 a realizat ÎN EXCLUSIVITATE un interviu cu Antonia Pup, aceasta dezvăluind care a fost experiența sa ca elevă în școlile românești și care sunt din perspectiva ei cele mai mari probleme ale sistemului de învățământ din țara noastră.

Cum s-au simțit pentru tine cei 12 ani de școală din postura de elev?
O provocare necesară, o experiență de învățare, o oportunitate de a vedea cu ochii mei de ce este important să ne implicăm, încă de pe băncile școlii, în viața comunității și împotriva corupției. Am luptat împotriva fondului școlii, împotriva deciziilor abuzive ale directorilor, am luptat pentru transport gratuit pentru elevii din România, pentru susținerea examenului de Bacalaureat și am învățat că principiile nu pot și nu trebuie să fie tranzacționate.

„Dacă învățăm doar pentru bani, dacă învățăm doar ca să mergem la Untold pe gratis, aceste motive sunt false motive”

Ai luat decizia de a nu accepta banii oferiți de Guvern imediat după ce ai aflat de inițiativă, sau a fost o reacție declanșată ulterior?
Încă de când am aflat nota obținută la examenul de Bacalaureat mi-am spus că este oportunitatea perfectă pentru a da un mesaj tuturor celor care mă urmăresc: examenul de Bacalaureat nu este un concurs cu premii. Dacă învățăm doar pentru bani, dacă învățăm doar ca să mergem la Untold pe gratis, aceste motive sunt false motive și nu pot reprezenta motive organice pentru stimularea participării elevilor la viața școlară.

Am mai spus-o și mă repet: dacă guvernanții își doresc performanță, hai să facem performanță. Centre de excelență în mediul rural, profesori care să intre la fix la oră, profesori care să nu mai organizeze cursuri private – tradiționalele meditații, ci să participe la cursuri de formare continuă, să facă orice le stă în putință pentru a crește calitatea din mediul lor educațional.

Apreciez că toate aceste beneficii minuscule conectate fals cu învățarea ne distorsionează realitatea, învățarea nu e ceva ce poate fi bifat pe o to-do-list, este un proces amplu și complex care ne modelează întreaga existență.

„Un ministru al Educației care să nu fie văzut drept carne de tun pentru Guvern, ci care să fie capabil să susțină o poziție fermă”

Dintre toate lucrurile expuse de tine ca și greșeli ale autorităților privind școala din pandemie, care este cel pe care îl condamni cel mai mult și cum crezi că ar fi putut fi evitat?
Lipsa de asumare a unor decizii ferme și populismul. Pot înțelege orice, dar asta nu pot înțelege, pentru că este imoral. Pot înțelege lipsa banilor, deși nu este un aspect care ar trebui trecut cu vederea de către elevi, părinți și profesori. Elevii au fost mințiți, li s-a promis acces la educație garantat, li s-a promis accesul la o școală sigură.

Acum, la peste cinci luni de la momentul suspendării cursurilor, care sunt măsurile concrete pe care Guvernul României le-a întreprins pentru elevii acestei țări? Eu nu pot numi nici măcar una în afară de banala Teleșcoală, care nu poate înlocui sub nicio formă învățarea centrată pe elev.

Cum arată sistemul de învățământ românesc ideal în viziunea ta?
Un sistem educațional centrat pe nevoile elevilor, în care profesorii intră la fix la oră și nu dau meditații, ci își folosesc energia, timpul și resursele ca să se perfecționeze. Directori care să fie adevărați lideri în microsistemele lor educaționale, să atragă finanțări pentru a dezvolta școlile. Un ministru al Educației care să nu fie văzut drept carne de tun pentru Guvern, ci care să fie capabil să susțină o poziție fermă, o decizie asumată. Un sistem de învățământ ideal este un sistem în care fiecare copil merge la școală și nu resimte școala ca pe o povară, în care diferențele pe criterii socio-economice nu afectează parcursul educațional al elevilor, un sistem calitativ, participativ.

„Guvernul tratează problema începerii noului an școlar cu superficialitate”

Dacă ar fi să dobândești puterea de a reforma mâine sistemul de învățământ, cum ai proceda și care ar fi primul lucru pe care l-ai face?
Primul lucru pe care l-aș face ar fi să anunț o poziție fermă anti plagiat, anti corupție școlară și academică, anti meditații. Degeaba încercăm să implementăm măsuri bune pentru educație, dacă fundația este una de nisip. Educația poate fi reclădită doar prin moralitate la toate nivelurile, fără combinații, fără cumetrii, fără închis de ochi.

Ce părere ai despre cei care comentează negativ decizia ta de a refuza banii de la Guvern?
Este dreptul lor să comenteze, pe mine nu m-au făcut să mă îndoiesc de decizia pe care am luat-o. Am renunțat la ceva material pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la problemele existente din sistemul educațional. Guvernul tratează problema începerii noului an școlar cu superficialitate, elevii nu au primit nici acum dispozitivele electronice în vederea accesării resurselor educaționale din mediul digital, măsurile sunt comunicate evaziv.

Într-un plan extins, am dorit să atragă atenția asupra falselor motive pentru care învățăm și tindem spre performanță: învățăm exclusiv pentru bani, nu pentru un deziderat propriu sau universal, învățăm doar cu speranța că ne vom bucura de niște plăceri efemere.

„Nu exclud o carieră în politică”

Ce planuri de viitor ai din punct de vedere profesional?
Vreau să continui să mă implic în viața cetății, să îmi exprim opinia chiar dacă îi supără pe unii, să livrez soluții la actualele probleme din sistemul educațional, dar mai ales să învăț și să devin o persoană mai bună, să citesc cât mai mult, din toate domeniile: economie, filosofie, științe politice. Nu pot să spun că mă văd având o meserie anume, ținând cont de dinamica de pe piața muncii. Nu exclud o carieră în politică, însă nu îmi voi asocia numele și imaginea cu vreun partid politic prea curând.

Te-ai gândit vreodată să pleci din țară? Dacă da, care este principalul motiv?
M-am gândit să plec din țară pentru un program de studiu de master, pentru a studia relațiile internaționale și geopolitica, dar doresc să continui să activez pe plan național și la mine în comunitate. Principalul motiv este reprezentat de faptul că resimt apartenența la această cultură, la această țară și cred că dacă noi, tinerii, vom refuza să facem ceva concret pentru comunitatea noastră, nimeni nu o va face în locul nostru.

„Învățăm ca să nu rămânem corigenți”

Ce părere ai despre Bacalaureat, ca metodă de examinare? Crezi în utilitatea/eficiența lui?
Cred că în momentul de față testările standardizate (fie că sunt cele tradiționale sau cele de tip PISA) sunt singurele care ne pot da acea palmă de care avem nevoie pentru a ne reașeza realitățile la locul lor. În școlile românești, la majoritatea disciplinelor de studiu notele se dau din burtă. În alte cazuri, aceste note se obțin pentru că elevii copiază, de frică să nu rămână corigenți.

Nu vreau să fac o generalizare pripită, spun doar că avem false motive pentru care învățăm. Învățăm ca să nu rămânem corigenți. Avem nevoie de astfel de testări care să ne certifice competențele, să ni le evalueze moral, corect.

Acum că urmează să fii studentă, ce părere ai de învățământul universitar? Crezi că el diferă de cel preuniversitar? Ce așteptări ai?
La fel ca sistemul de învățământ preuniversitar, sistemul de învățământ superior are nevoie de o reformă reală care să pornească de la o fundație solidă de principii și valori, dintre care pot enumera echitatea și politica anti-plagiat. Studenții au un rol important în construcția acestor comunități academice în care studentul să fie așezat în centrul procesului de învățare.

Eu pot doar să admir și să vă invit să îl urmăriți pe Andrei Nicolae Popa, student la Facultatea de Drept din București. Dacă nu era Andrei, politrucii din UB probabil continuau să valideze condițiile mizere din spațiile universității drept conforme. Andrei a chemat Universitatea din București în judecată și am convingerea că acest proces va reprezenta un semnal de alarmă pentru întreaga comunitate academică din România. Atunci când elevii și studenții își cunosc drepturile, nimic și nimeni nu îi va putea opri să le câștige. Luptați pe toate căile și nu fiți servili în fața nimănui!

Urmările refuzului de a accepta banii de la Guvern

În urma refuzului Antoniei de a încasa premiul oferit de Guvern, aceasta a anunțat printr-o altă postare pe pagina sa, faptul că părinții săi, angajați fiind la stat, ar fi primit diferite amenințări care ar avea legătură cu cele declarate de fosta elevă în urmă cu câteva zile.

În cadrul aceleiași postări, Antonia a transmis un mesaj tuturor părinților din România: „Nu plecați capul, aveți încredere în copiii voștri, vorbiți-le despre principii și valori, lăsați-i să-și ducă lupta lor, așa cum ai mei părinți m-au lăsat să îmi duc lupta mea”.

Narcisa Corina Bud



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

ACCIDENT cu trei mașini la Bucea, în Cluj. O femeie de 71 de ani a necesitat îngrijiri MEDICALE

Publicat

politie masina bun

Un accident rutier a avut loc, vineri, pe raza loc. Bucea din jud. Cluj. Au fost implicate trei mașini. O femeie de 71 de ani a necesitat îngrijiri medicale.

„Accident rutier înregistrat în jurul orei 14:00, pe DN1 E60 , în interiorul localității Bucea, pe sensul de mers Huedin – Oradea, produs pe fondul nepăstrării distanței în mers, fiind implicate trei autovehicule.

ACCIDENT cu trei mașini la Bucea, în Cluj. O femeie de 71 de ani a necesitat îngrijiri MEDICALE

În urma evenimentului, o pasageră, de 71 de ani, a necesitat îngrijiri medicale.

Testările cu aparatul etilotest au indicat rezultate negative.

S-a circulat alternativ pe timpul intervenției la fața locului, iar acum se circulă pe ambele sensuri”, a transmis IPJ Cluj.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Primele trei aeronave F-16 achiziționate din Norvegia au ajuns la Câmpia Turzii

Publicat

F-16

Trei aeronave F-16 Fighting Falcon achiziționate de România de la Regatul Norvegiei au aterizat vineri, 19 aprilie, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, în vederea dotării Escadrilei 48 Vânătoare.

„Achiziția noului lot de avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent va asigura creșterea securității României prin executarea apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, prin Serviciul de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comandă NATO.

FOTO. Primele trei aeronave F-16 achiziționate din Norvegia au ajuns la Câmpia Turzii

F-16

„Prin sosirea graduală, pe parcursul acestui an și a celui viitor, a celor 32 de aeronave multirol F-16 Fighting Falcon, care vor înzestra încă două escadrile ale Forțelor Aeriene, România își consolidează capabilitățile de apărare aeriană la un nivel adaptat provocărilor de securitate din regiune.

F-16

„Vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35”

Aceste aeronave vor avea un rol important în menținerea unei posturi aliate credibile de apărare și descurajare a oricărei agresiuni pe flancul estic și, la fel de important, vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35”, a declarat ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr.

F-16

Aceasta este a doua serie de trei aeronave F-16 achiziționate de România de la Regatul Norvegiei și a pachetului de bunuri și servicii aferent, prima fiind recepționată la finalul lunii noiembrie 2023, în Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” de la Borcea.

F-16

***

Conform Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, Guvernul României a atribuit Guvernului Regatului Norvegiei contractul de achiziție a 32 de aeronave F-16, cu suport logistic inițial și a unui a pachet de bunuri şi servicii complementar (de la Guvernul Statelor Unite ale Americii).

F-16

„Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO”

Avioanele vor fi livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de luptă norvegiene să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.

F-16

Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație (M6.X) cu avioanele F-16 din prima escadrilă, intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române. Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin compania Aerostar Bacău.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 20 aeronave F-16 achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”, a comunicat MApN.

Foto: MApN

Citește mai departe

EVENIMENT

„Tatăl” hamburgerului de 6.200 de euro, Avram Gal, renunță la Transylvania Steakhouse și se LANSEAZĂ în gătitul PASTELOR

Publicat

avram gal

Cunoscut pentru hamburgerul de 6.200 de euro, fostul patron al Transylvania Steakhouse, Avram Gal, se lansează în gătitul pastelor.

„Dragi prieteni, cu stimă și nostalgie vă anunț că m-am retras total din proiectul Transylvania Steakhouse!

Am decis să mă implic într-un alt proiect gastronomic, complet nou, personal, un brand nou-nouț, pe care am de gând să-l multiplic apoi la nivel național.

„Tatăl” hamburgerului de 6.200 de euro, Avram Gal, renunță la Transylvania Steakhouse și se LANSEAZĂ în gătitul PASTELOR

Conceptul meu privind acest nou proiect gastronomic constă inițial în lansarea unui restaurant cu specific în gătirea și prepararea pastelor.

Acest concept unic și inovativ are următoarele particularități, care-i vor creiona o identitate și o originalitate aparte: ne dorim să promovăm doar produse „homemade” , gătite la noi în restaurant, inclusiv producerea pastelor de la 0.

„From farm, to fork”

O altă particularitate este aceea că vom colabora doar cu producători locali, achiziționând de la aceștia materia primă și produse de calitate obținute în gospodăriile sau fermele acestora.

Vom crea astfel premisele unei dezvoltări economice pe orizontală, utilizând și conceptele promovate de Uniunea Europeană „from farm, to fork” sau “consumați produse din proximitate”.

Cu această viziune nouă și complexă, vom crea un brand nou-nouț, care va pune accent pe calitatea materiei prime înainte de toate, pe verificarea și siguranța alimentelor, pe crearea unor conexiuni și legături cu fermierii din zonă ajutându-i și sprijinându-i să-și valorifice propriile produse, fiindu-le astfel apreciată și recompensată valoarea muncii lor.

Deocamdată vă doresc “O zi minunată!” și promit să revin cu detalii cât de curând”, scrie Gal pe Facebook.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMFIH: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Publicat

De

Clădirea Anatomia din Cluj, modernizată

Clădirea Anatomie de pe strada Clinicilor 3-5 din Cluj-Napoca, care este monument istoric, va fi modernizată și reabilitată. Un simbol al educației și al progresului Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, aceasta va intra într-un amplu proces de reabilitare, dar și de restaurare.

Investiția de peste 11,2 milioane de euro va fi finalizată în anul 2029.

Clădirea Anatomie, veche de peste 120 de ani, modernizată. Rectorul UMF Cluj: E nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea

Proiectul, pentru care a fost semnat deja contractul, este cofinanțat de Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV), care a alocat 6 milioane de euro, fonduri nerambursabile.

„Este clădirea în care a început, în anul 1888, Facultatea de Medicină de la Cluj, nucleul pe care s-a dezvoltat universitatea noastră.

Aici are loc primul contact al studenților din anul I cu universitatea, prin cursurile de anatomie și lucrările practice de disecție.

Este clădirea în care studenții învață anatomia patologică, una dintre cele mai dificile materii, dar esențială pentru cariera medicală și, totodată, clădirea în care studenții, la finalul celor 6 ani de studii, promovează examenul la disciplina de medicină legală”, a declarat prof. dr. Anca Buzoianu, rectorul UMHIH Cluj-Napoca.

Componentele artistice, tîmplărie și mobillierul vechi vor fi restaurate

În clădire își desfășoară activitatea studenții și cadrele didactice din cadrul Departamentelor de Medicină Legală, Anatomie Patologică și Anatomie Umană.

În cadrul acestui proiect se vor realiza reabilitarea și modernizarea clădirii astfel:

  • Consolidarea structurilor de zidărie, stoparea degradărilor cauzate de umiditate și ploi;
  • Reabilitarea si modernizarea finisajelor în acord cu cerințele funcționale și de confort actuale;
  • Restaurarea componentelor artistice și a elementelor de tâmplărie și mobilier istorice;
  • Accesibilizarea clădirii pentru persoanele cu dizabilități și facilitarea accesului la nivelurile superioare prin introducerea unui ascensor de persoane;
  • Creșterea capacitații educaționale prin amenajarea spațiilor cu funcțiuni dedicate studenților și cercetătorilor;
  • Modernizarea și dotarea spațiilor educaționale și de cercetare.

De asemenea, clădirea Antomie va fi dotată cu mobilier, echipamente IT, echipamente de igienizare, dezinfecție și pentru protecția contra incendiilor.

„Este o clădire simbolică și avea nevoie de restaurare. Este o capodoperă pentru noi toți.

În exercițiul de finanțare 2021 – 2027, în programul de dezvotare al universităților au fost depuse opt proiecte, din care au fost aprobate deja 3, unul fiind cel al UMFIH”, a declarat și Hegedüs Csilla, directorul general al ADRNV.

Mai mulți studenți vor putea învăța în această clădire

În prezent, cladirea Anatomie, care are o suprafață desfășurată de 4.731 de metri pătrați este utilizată de studenții de la toate cele trei facultăți din cadrul universității, respectiv Facultatea de Medicina, Facultatea de Medicină Dentară și cea de Farmacie.

Proiectul își propune îmbunătățirea calității infrastructurii educaționale, astfel că, dacă în prezent există 566 de locuri destinate activității studenților, după procesul de modernizare, numărul locurilor în săli va crește la 727 în întreaga clădire, pe toate cele trei nivele, subsol, parter, etaj.

Studenții vor învăța în amfiteatre, laboratoare, săli pentru lucrări practice și săli pentru autopsii.

Practic, în urma reamenajării și modernizării vor fi disponibile și alte spații funcționale, printre care săli de lucrări practice, săli de disecții, laboratoare, cabinete, amfiteatre, biblioteci, săli de conferință, săli de autopsie și săli pentru preparare-depozitare cadavre, printre altele.

„Mobilarea tuturor spațiilor va fi flexibilă, chiar modulară în sălile de lucrări practice, astfel încât acestea să poată fi adaptate mai multor tipuri de activități specifice”, a mai precizat rectorul UMFIH Cluj-Napoca.

Peste 120 de ani de istorie

Prof. dr. Anca Buzoianu a decarat că este un proiect important pentru universitate, fiind vorba de o clădire atât de încărcată de istorie.

În octombrie 1872 a fost întemeiată Universitatea Regală Maghiară din Cluj, care din 1881 devine Universitatea Francisc Iosif, având în componență patru facultăți: Drept și Științe de Stat, Medicină, Filosofie, Litere și Istorie, Matematică și Științe Naturale.

„Începând cu sfârșitul secolului al XIX-lea, pe terenul pus la dispoziția universității de către Societatea Muzeului Ardelean care, la rândul său, l-a primit de la contele Imre Mikó, a fost ridicat ansamblul de clădiri reprezentative ale Facultății de Medicină.

Acesta a fost conceput în sistem pavilionar, având o suprafață de aproximativ 10.000 de metri pătrați”, a precizat rectorul universității.

Prima etapă a construcției datează din perioada 1886-1888, când au fost realizate clădirile Institutelor de Anatomie, Anatomie Patologică și Medicină Legală (Pavilionul Anatomia) și clădirea Institutelor de Fiziologie și Igienă.

Clădire în stil neo-renascentist

Inaugurat în 1888, Pavilionul Anatomia a fost proiectat de arhitectul Hauszmann Alajos, profesor la Universitatea Tehnică din Budapesta.

Clădirea, în formă de H, are trei niveluri, subsol, parter și etaj. Institutul de Anatomie era amplasat în jumătatea vestică a corpului central (subsol și parter) și în corpul lateral estic (la toate nivelurile).

Simetric, orientat spre est, era adăpostit Institutul de Anatomie Patologică.

Institutul de Medicină Legală ocupa etajul corpului central și trei încăperi la subsol.

Pavilionul Anatomia a fost construit în stil neo-renascentist, placat integral cu cărămidă aparentă, decorațiile (soclu, brâuri, cornișă, ancadramente și portaluri) fiind confecționate din calcar. Avea o suprafață de peste 1.400 de metri pătrați și un parc propriu de aproximativ 6.000 de metri pătrați.

Pavilionul Anatomia era dotat cu săli de disecții, săli de autopsii, amfiteatre și săli de curs. Muzeul Institutului de Anatomie avea o colecție bogată de schelete, cranii, ansambluri osoase și multe altele, iar Muzeul Institutului de Anatomie Patologică adăpostea peste 3.500 de exponate de organe și țesuturi.

Clădirea, avariată în timpul războiului

În anii care au urmat celui de Al Doilea Război Mondial, s-a realizat o extindere a clădirii care astăzi adăpostește Institutul de Medicină Legală, arată rctorul UMFIH.

În timpul bombardamentelor din cel de Al Doilea Război Mondial, Institutul „Anatomia” a fost puternic avariat

Astăzi, Disciplina de Anatomie și Embriologie își aduce și aportul didactic la formarea viitorilor medici, oferind cursuri de anatomie descriptivă, topografică, secțională clinică, de embriologie și de antropologie la programele de studii din cadrul Facultăților de Medicină și Medicină Dentară, precum și la programele de masterat Cercetări avansate în investigaţia criminalistică şi în Medicina legală.

Cursurile sunt însoțite de lucrări practice, în care anatomia este studiată atât prin disecția pe cadavre umane, cât și prin tehnici virtuale de disecție.

Asta, spune prof. dr. Anca Buzoianu, în condițiile în care învățarea pe cadavru, esențială pentru un medic, este foarte scumpă și tot mai grau accesibilă.

Lucrările vor dura 5 ani, iar pe o perioadă de 3 ani, cât se preconizează că această clădire nu va fi funcțională la interior, universitatea va închiria spații de cursuri în clădiri de birouri.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax