Connect with us

EDUCATIE

În ce condiții încep studenții noul an universitar la Cluj, față în față sau online

Publicat


Săptămâna viitoare începe noul an universitar, sub dominația coronavirusului. O nebuloasă totală guvernează debutul cursurilor. Față în față versus online. „Câte bordeie, atâtea obiceie”, parafrazând o zicală din popor. Așa zisa descentralizare n-a făcut decât să dea o și mai mare bătaie de cap facultăților. Iată, în continuare, cam cum va debuta la Cluj anul universitar 2020-2021:

Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca

În ședința Senatului Universității ”Babeș-Bolyai” (UBB) s-au definitivat listele cu facultățile unde studenții vor participa la cursuri într-unul dintre cele trei scenarii hibrid. Rectorul Daniel David a declarat că toate măsurile implementate sunt în favoarea studenților și a sănătății populației.

În continuare s-a pus accent pe facultățile cu profil de cercetare sau vocațional. Prezentăm mai jos toate informațiile legate de începerea noului an universitar.

„Începerea anului universitar nu este un moft al profesorilor. Conform Legii Educației, dacă nu ai activități de predare, acestea se transformă în activități de cercetare, deci oarecum noi avem ce să facem în perioada aceasta. Măsurile sunt mai degrabă de dragul studenților pentru a nu le afecta parcursul”, declară rectorul UBB Daniel David.

Cele trei scenarii hibrid pe care UBB le va pune în practică:

Hibrid I: acesta este scenariul în care doar studenții de la anul I licență ar fi revenit la facultate.

Hibrid II: acesta este scenariul pe care majoritatea studenților l-au preferat și, în același timp, scenariul pe care aceștia l-au considerat cel mai avantajos din punct de vedere al studiului. În acest scenariu, toți studenții unei facultăți s-ar fi întors la facultate.

Hibrid III: acesta este scenariul cu care studenții s-au obișnuit datorită faptului că a fost primul ce a apărut în spațiul public. În acest scenariu, studenții care sunt la licență în anul I sau la licență în anii III (Facultatea de Mate-Info) sau IV(Facultatea de Geologie, etc.), bazat pe profilul facultății, vor veni, sau reveni, la facultate. Pe lângă aceștia, studenții care sunt în ani terminali la master se vor întoarce și ei la facultate.

Academia de Muzică Gheorghe Dima

Cele două facultăți ale academiei vor funcționa în moduri total diferite. Este vorba de cea Teoretică, ce va avea cursuri exclusiv online, și Facultatea de Interpretare, cea mai mare din cadrul academiei, care va avea cursuri hibrid, explică rectorul Vasile Jucan pentru Cluj24. Acesta detaliază spunând că față în față se vor face cursurile practice, iar cursurile teoretice se vor face online.

„Am luat toate măsurile care se impun și pe care le-am primit în ghidul formulat în ordinul de ministru. Este vorba de distanțare, de săli cu suprafețe mari cu număr limitat de studenți. Este vorba de maxim 5-6 studenți. Au fost instalate panouri de separare la toate instrumentele de suflat și la canto. Peste tot în instituție avem marcaje și, în plus, avem orar special pentru bibliotecă. Dezinfecția s-a realizat sâmbătă cu o firmă autorizată”, declară rectorul Vasile Jucan.

Căminul Academiei de Muzică Gheorghe Dima este deschis la capacitate maximă. Acest lucru este posibil datorită faptului că în respectivul cămin stăteau, în mod obișnuit, câte două persoane în cameră. Capacitatea este căminului este de 126 de locuri.

„Noi suntem un pic mai norocoși. Noi avem un cămin cu doi studenți în cameră, cu baie proprie și cu suprafață de 12 metri pătrați. Și căminul a fost dezinfectat. Totuși, avem rezervate camere pentru izolare. Studenții români de pretutindeni, majoritatea vin din Republica Moldova, au obligativitatea de a prezenta la data intrării în cămin testul COVID-19. În plus, vor intra 14 zile în carantină”, adaugă rectorul Vasile Jucan.

Universitatea Tehnică Cluj-Napoca

Toți anii de studiu de la toate specializările Universității Tehnice Cluj-Napoca (UTCN) vor face cursurile online, în ambele semestre. Căminele aferente universității vor fi totuși deschise datorită faptului că unii dintre studenți vor fi nevoiți să fie prezenți la întâlniri față în față.

„Seminariile și lucrările de laborator se vor derula după un scenariu special. Anul I și anul IV vor face față în față aceste activități, iar anul  II și III le vor face intermitent. Adică anul II va face aceste activități față în față în primul semestru, iar anul III în al doilea semestru”, spune Mirela Boțan, purtătoarea de cuvânt a UTCN

Căminele studențești vor fi deschise, dar nu la capacitate maximă. Unde erau până acum câte 4 persoane în cameră, vor fi doar 3, iar unde erau câte două se va păstra capacitatea obișnuită. Astfel, studenții care vor avea activități față în față se vor putea caza în căminele UTCN.

Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca

Senatul Universității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca a decis ca, începând cu data de 5 octombrie 2020, având în vedere condițiile epidemiologice actuale, activitățile didactice să se desfășoare în sistem hibrid – online și în contact direct cu pacientul. Astfel, cursurile se vor desfășura exclusiv online, iar o parte din activitățile practice vor avea loc onsite.

În funcție de evoluția numărului de cazuri și de contextul epidemiologic, situația va fi reevaluată periodic iar modalitatea de desfășurare a activităților didactice se va putea schimba. Conducerea universității este pregătită să revină rapid la sistemul de învățământ clasic, dacă condițiile epidemiologice se vor îmbunătăți, sau la cel exclusiv online, dacă situația se va înrăutăți. Scenariile vor putea fi adaptate pe parcursul semestrului, dacă va fi cazul, cu aprobarea Senatului Universității.

Toate aceste decizii se aplică atât pentru programele de studiu în limbă română, cât și pentru cele în limba engleză și limba franceză.

Plan învățământ UMF în contextul pandemiei de COVID-19

Planurile de învățământ și formațiunile de studiu rămân cele aprobate de Senat. Cursurile și lucrările practice preclinice vor avea loc toate online. Activitatea de stagiu clinic se va desfășura în sistem hibrid și va fi distribuită uniform, de-a lungul întregului an universitar. Studenții se vor prezenta la stagiile clinice în echipament de spital adecvat, vor fi stabilite circuite clar definite, se vor respecta măsurile epidemiologice și se va institui un cod de conduită.

  • La Facultatea de Medicină, programul de studiu Medicină, anii I și II, cursurile și lucrările practice se vor susține online.
  • Pentru anii de studiu III, IV, V, și VI, activitatea didactică va fi de tip modular, hibrid. Stagiile clinice la disciplinele de specialitate cu un număr important de ore în planurile de învățământ vor avea loc în parte la patul bolnavului, cu respectarea condițiilor de distanțare, în vederea asimilării abilităților practice obligatorii pentru profesia medicală.
  • La programele de studiu de 180 și 240 ECTS, la disciplinele preclinice (anul I), cursurile și lucrările practice vor avea loc online, iar la disciplinele de specialitate, stagiile practice se vor realiza în sistem hibrid și modular.
  • La Facultatea de Medicină Dentară, activitățile didactice preclinice se vor desfășura online. Orele de manualități vor avea loc în sistem hibrid, combinând activitățile desfășurate online, cu activități practice desfășurate onsite în sistem modular. Grupele de studenți vor efectua activități practice prin rotație: 1-2-3 săptămâni onsite, restul săptămânilor online.
  • La Facultatea de Farmacie, activitatea didactică se va desfășura exclusiv online.

Situația căminelor de la UMF

Având în vedere contextul epidemiologic, în cămine au fost repartizați doar studenții care sunt înscriși la programele de studiu a căror activitate se desfășoară în sistem hibrid, în fiecare cămin urmând a fi cazați 2 persoane/cameră. Toate căminele vor funcționa în regim mixt.

Cazarea în cămine va fi asigurată strict pe perioada stagiilor care necesită prezența fizică a studenților în Cluj-Napoca, în cazul unor programe de studiu pe durata a 3 săptămâni, iar în cazul altora pe durata a două săptămâni. Cazarea în cămine se va desfășura cu câteva zile înainte de începutul acestei perioade, moment în care se va semna și contractul de cazare, iar decazarea se va desfășura odată cu încheierea contractului de cazare, și anume la finalul ultimei perioade care necesită prezența fizică a studenților în Cluj-Napoca.

După cazarea într-o anumită camera din căminul în care au fost repartizați, studenții au obligația de a părăsi camera de cămin la finalul perioadei stagiilor clinic/activității practice, fără a fi necesară eliberarea camerei și de bunurile personale, întrucât la următorul stagiu practic, studentul se va întoarce în aceeași cameră.

Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca

Studenții de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca vor participa la cursuri și seminare în format online, în timp ce desfășurarea activităților practice va necesita deplasarea studenților la facultate. Vor fi oferite măști și viziere, iar spațiile vor fi dezinfectate, anunță rectorul universității.

Rectorul USAMV, Cornel Cătoi, a declarat pentru Cluj24.ro că toți studenții din cadrul universității vor desfășura cursurile după aceleași reguli, fără a exista un program diferit pentru cei aflați în primul an universitar, ori în cel terminal.

„În principiu vom avea jumătate din studenți în același timp în universitate pentru activități practice. Toate activitățile  teoretice, cursuri, seminare vor fi online pe parcursul întregului semestru, iar activitățile practice față în față vor fi făcute modular: în primele șapte săptămâni vin jumătate din studenți, iar în următoarele șapte va veni cealaltă jumătate”, a declarat rectorul USAMV.

Sălile vor fi dezinfectate după fiecare grupă de studenți

În ceea ce privește desfășurarea activităților de tip laboratoare, la care studenții vor fi prezenți fizic, Cornel Cătoi a explicat că vor fi luate măsurile corespunzătoare prevăzute în legislație, la care s-au adăugat unele completări.

„Am hotărât câteva lucruri importante care să ajute la controlul mai bun al traficului persoanelor în laboratoare”, anunță rectorul, explicând că dezinfecția spațiilor va fi realizată zilnic, precum și după fiecare grupă de studenți care participă la activitățile practice.

O altă măsură care va fi implementată de USAMV odată cu începerea noului an universitar este nebulizarea, proces care implică „crearea de aerosoli de dezinfectant care practic, dezinfectează toate suprafețele, inclusiv spațiile care nu permit accesul bureților sau lavetelor”.

Studenții și profesorii vor primi viziere și măști

Rectorul Cătoi a declarat, de asemenea, că vor fi puse măști și viziere la dispoziția studenților, cadrelor didactice și a întreg personalului, cu scopul de a beneficia de protecție în cadrul activităților de tip laborator.

„Sunt activități care nu pot fi făcute la distanță de un metru între participanți, cum ar fi o operație la medicină veterinară sau manipularea unui aparat, activități, deci, care necesită participarea a două-trei persoane. Astfel, am dorit să eliminăm acel aspect de a urmări tot timpul ca un jandarm studenții, aceștia fiind protejați de aceste viziere”, a declarat rectorul universității.

Totodată, acesta a spus că a constat ineficiența pereților despărțitori între locurile de lucru a studenților, pereții respectivi împiedicând desfășurarea funcțională a activităților practice.

Studenții USAMV vor beneficia în continuare de cazare în căminele universității

În ceea ce privește cazarea studenților în căminele puse la dispoziție de USAMV, Cornel Cătoi a explicat că se va face în limitele stabilite de DSP, în funcție de suprafața camerelor, a numărului de toalete sau de dușuri: „O să reducem și acolo jumătate din locurile pentru studenți. Per semestru vom caza același număr de studenți, însă vor beneficia de locuri jumătate din studenți în primele șapte săptămâni, iar în următoarele șapte cealaltă jumătate, unii fiind deci în Cluj, iar restul acasă”.

„Numărul celor înscriși a fost chiar mai mare în comparație cu anii trecuți”

La capitolul numărului de locuri puse la dispoziție pentru admiterea studenților din acest an, Cornel Cătoi a precizat că a rămas același cu cel din anii precedenți, situația actuală a pandemiei de coronavirus neafectând acest aspect.

„Am păstrat numărul de locuri disponibile atât la buget, cât și la taxă. Numărul celor înscriși a fost chiar mai mare în comparație cu anii trecuți, datorită modalității de înscriere online. Concurența reală a fost cam aceeași”, a mai spus rectorul.

Noul an universitar va începe pentru studenții USAMV luni, 5 octombrie, primul semestru având 14 săptămâni, conform documentului privind structura anului universitar 2020-2021, publicat pe site-ul USAMV.

Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca

Cursurile Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca se vor desfășura sub un format de tip hibrid.

UAD-ul deține două cămine pentru studenți, iar numărul total de locuri este 120. Pentru a respecta normele de siguranță impuse de DSP în contextul pandemiei de COVID-19, în fiecare cameră vor fi cazați maxim doi studenți.

CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Vezi cele mai interesante video Cluj24.ro


EDUCATIE

OFICIAL: Situația infectărilor în instituțiile de învățământ din județul Cluj

Publicat

La data de 29.10.2020, situația infectărilor cu Covid-19 în unitățile de învățământ din județul Cluj se prezintă astfel:

– 143 de elevi din 70 unități de învățământ
– 100 cadre didactice din 74 unități de învățământ

Citește mai departe

EDUCATIE

OFICIAL: Situația infectărilor în unitățile de învățământ din județul Cluj

Publicat

Azi, 28.10.2020, situația infectărilor cu Covid-19 în unitățile de învățământ din județul Cluj se prezintă astfel:

– 139 de elevi din 69 unități de învățământ
– 92 cadre didactice din 69 unități de învățământ

Citește mai departe

ACTUALITATE

FOTO Ministerul Educației introduce declarații pe propria răspundere pentru cursurile online

Publicat

Ministerul Educației a introdus două declarații, una ce trebuie completată de profesori, iar cealaltă de elevi și părinți, anunță edupedu.ro. Conform documentelor, atât cadrele didactice, cât și elevii împreună cu părinții lor „se obligă” să nu înregistreze sau să distribuie orele online. Ei  trebuie să ia toate măsurile pentru a preveni astfel de acțiuni.

Cum motivează reprezentanții Ministerului Educației introducerea documentelor

„Ca o măsură suplimentară, pentru protejarea dreptului la imagine, atât a cadrelor didactice, cât și elevilor anexăm prezentei adrese o declarație-angajament ce urmează a fi asumată de cadre didactice, elevi și părinți.

Acest document vine în completarea prevederilor metodologiei-cadru pentru desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal”.

Textul Declarației pentru părinți și elevi este următorul:

”Declarație

În condițiile desfășurării activităților didactice la nivelul unității de învățământ inclusiv prin intermediul tehnologiei și al internetului în conformitate cu dispozițiile din Legea Educației naționale cu modificările și completările ulterioare articolul 273 alineatul 3 înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce.

Multiplicarea sub orice formă înregistrărilor activității didactice de către elevi sau de către alte persoane este permisă numai cu acordul cadrului didactic respectiv

Metodologia cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal aprobate prin ordinul 5545/2020, art 6”

„Subsemnatul, părinte/tutore legal al alevului înmatriculat în, mă oblig

  • să nu înregistrez prin nici un procedeu activitățile didactice și să nu le multiplic sunt nicio formă fără acordul cadrului didactic care conduce sau realizează activitatea respectivă
  • să iau toate măsurile pentru a preveni înregistrare activităților didactice sau multiplicarea înregistrărilor acestora în absența acordului cadrului didactic care conduce/realizează activitatea respectivă.
  • Declar, susțin și semnez că am luat cunoștință de întregul conținut, precum și de prevederile articolului 326 din Codul penal privind falsul în declarații.
  • Părinte ……
  • Elev…..”

Declarație elevi și părinți

Profesorii, învățătorii și educatorii trebuie și ei să semneze o declarație asemănătoare:

„Subsemnatul, încadrat unde unitatea de învățământ, pe postul, mă oblig:

  • să nu înregistrez pe nici un procedeu activitățile didactice și să nu le multiplic sub nicio formă fără acordul…..
  • să previn înregistrarea activităților didactice sau multiplicarea înregistrărilor acestora în absența acordului…..”

Declarație cadre didactice

 

Cum comentează măsura președintele Consiliului Național al Elevilor, Rareș Voicu

„În timp ce situația epidemiologică se agravează de la o zi la alta, fapt care va conduce în mod cert spre tranziția către educația online a multor unități de învățământ, Ministerul Educației și Cercetării devine campion național la plimbat hârtii.

Aceste declarații sunt complet inutile, întrucât aspectele legale menționate în cadrul acestora sunt deja obligatorii pentru elevi, profesori și părinți.

E mult mai ușor să ne facem că facem, decât să rezolvăm problemele concrete din teritoriu. Sunt curios câți elevi care nu au acces la internet vor completa această declarație”, a spus Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, citat în comunicat.

Citește și

Mai multe burse pentru elevi decât anul trecut – 17.660 burse pentru primul semestru al anului școlar 2020/2021

Citește mai departe

ECONOMIE

FOTO Agenția pentru Digitalizarea României a inițiat Consiliul Național pentru Transformare Digitală

Publicat

Un pas esențial în procesul de transformare digitală a României este întărirea relației de colaborare între sectorul public și cel privat. Agenția pentru Digitalizarea României (ADR) a inițiat Consiliul Național pentru Transformare Digitală (CNTD) – o piață digitală, dar și un organism tehnic, în care instituțiile aflate în serviciul public, împreună cu partenerii privați din industria IT&C, vor trasa parcursul corect către o Românie digitală și puternic conectată la statele partenere din UE și NATO.

Lansarea acestui consiliu a fost marcat printr-un eveniment hibrid (online și offline), ce a avut loc marți, 27 octombrie 2020, iar membri board-ului au punctat importanța formării acestei entități pentru viitorul României.

Membrii board-ului CNTD

Bianca Muntean, manager Transilvania IT Cluster și coordonator Transilvania Digital Innovation Hub face parte din Board-ul CNTD, împreună cu alți stakeholderi importanți din țară, printre care și partenerii Transilvania DIH, Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.

De asemenea, mai fac parte și reprezentanți ai: IBM, Microsoft, UiPath, Bosch, Google, Dendrio, Smartbill, Universitatea Politehnica București, Confederația Patronală Concordia, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii, Amcham și Strongbytes/Codecamp.

Prorectorul UBB, prof. univ. dr. Dan Lazăr, a subliniat importanța existenței unui parteneriat între administrație, mediul de afaceri, universități și societate civilă.

„Noi în ultimele șase luni am făcut în materie de transformare digitală ceea ce nu am făcut în ani de zile. (…) Digitalizarea a ajuns să fie un mod de viață și este un instrument pe care îl folosim în viața de zi cu zi. Ce am observat noi la nivelul Universității este că rețeta succesului este parteneriatul.

Dacă nu există un parteneriat între administrație, mediul de afaceri, universități și societate civilă practic rețeta este fără succes.

La nivelul Clujului suntem unde suntem din punct de vedere al dezvoltării economice dar și administrative, datorită acestei bune relații pe care o avem între entități!”, a explicat cadrul universitar.

Obiectivele Consiliul Național pentru Transformare Digitală

CNTD va funcționa drept organ consultativ al ADR și va contura direcțiile necesare pentru elaborarea politicilor publice din domeniul transformării digitale.

Prioritățile Consiliului în perioada următoare vor fi reflectate și în grupurile de lucru ale Consiliului: Cloud guvernamental, Identitate electronică, Transformare digitală, AI și Big data, Competențe digitale, Facturare electronică, Interoperabilitate.

Bianca Muntean a vorbit despre importanța centrelor de inovare digitală din România, dar și despre construirea unei viziuni comune referitoare la procesele de transformare digitală din România.

Vrem să contribuim cu know-how și cu resurse la ceea ce înseamnă procesele de digitalizare pe care și le propune să le coordoneze Autoritatea pentru Digitalizarea României și de asemenea, vrem să urmărim strategic poziționarea oricăror inițiative legate de digitalizare și nu doar ca și followeri, ci și ca și parteneri reali, atât la nivel național, local regional cât și european și internațional.

Credem că este extrem de important să lucrăm împreună la construirea unei viziuni comune și anume dorința de a accelera procesele de transformare digitală și România să ajungă unu din statele cu cea mai accelerată transformare digitală din UE.

Aveți în DIH-urile și în clusterele din România un partener real pentru a face acest lucru. Vorbesc despre DIH-uri pentru că acestea încorporează și zona non-IT, acele companii care au nevoie de transformare digitală, dar și zona de autorități publice”,  a spus Bianca Muntean.

Declarația rectorului UTCN, prof. univ. dr. ing. Vasile Țopa:

Eu zic că viitorul este în ochii celui care privește departe. Cu toții astăzi aici, parte din această inițiativă absolut lăudabilă, cred că trebuie să privim spre acest viitor.

Am pornit asemenea proiecte cu mult entuziasm și apoi încet, încet ele s-au stins. Nu mi-aș dori sub nicio formă ca acest lucru să se întâmple și în acest caz și am convingerea că nu se va întâmpla așa din mai multe motive.

În primul rând mă uit la componența acestui consiliu și am încrederea că prin forța acestor companii, prin forța celor implicați în această acțiune și România va ajunge acolo unde trebuia să fie de mult.(…) Eu mi-aș dori foarte mult ca această inițiativă și demersurile noastre comune să conveargă în același sens.”

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate