Connect with us

EVENIMENT

Ce ne pregătește Guvernul Bolojan: TVA de 9% și 19%, reduceri de personal. Cresc impozitul pe dividende, accizele și rovigneta

Publicat


Bolojan

Guvernul Bolojan propune reașezarea TVA la două cote, creșterea accizelor și a impozitelor pe dividende, dar și plata CASS la pensiile mari și actualizarea taxei de rovignetă, în Programul de guvernare.

Guvernul Bolojan își asumă o serie de măsuri de consolidare fiscală, în Programul de guvernare. Printre acestea se numără reașezarea TVA la două cote, creșterea accizelor și a impozitelor pe dividende, impunerea de CASS la pensiile mari și actualizarea taxei de rovignetă.

Programul de guvernare propune și mai multe reforme asumate prin PNRR, cum ar fi un impozit pe proprietate corelat cu valoarea reală sau taxa Ecologică. Accelerarea proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență este o prioritate pentru noul guvern, în contextul în care țările membre mai au timp doar până la finalul lui 2026 să realizeze aceste proiecte.

Combaterea evaziunii fiscale, printre prioritățile guvernului

În vederea majorării veniturilor la bugetul de stat și a combaterii evaziunii fiscale, ANAF, Antifrauda și Autoritatea Vamală vor fi plasate în afara algoritmului politic și supuse reorganizării și indicatorilor de performanță. Se va finaliza digitalizarea și vor fi efectuate controale pe baza analizelor de risc.

Alte măsuri propuse se referă la criminalizarea evaziunii fiscale și un parteneriat cu cetățenii pentru combaterea acesteia. De asemenea, se are în vedere modificarea legii insolvenței (înăsprirea regimului și evitarea insolvențelor în cascadă).

Taxe suplimentare pentru diverse activități

Programul prevede taxarea suplimentară a jocurilor de noroc, pariuri și a tranzacțiilor bancare asociate acestora (descentralizarea autorizării și taxării către autoritățile locale), taxarea câștigurilor din criptomonede și a celor de la bursă, taxarea închirierii proprietăților pe termen scurt, taxarea veniturilor de pe platformele social media, eliminarea facilităților de TVA la tranzacțiile imobiliare, fiscalizarea obligatorie a tuturor activităților care beneficiază de programe de sprijin guvernamental și analiza excepțiilor fiscale și corectarea acestora.

Documentul vine cu propuneri și în privința pensiilor speciale, și anume creșterea vârstei de pensionare a magistraților la 65 de ani, legi de salarizare noi care să prevină procesele și calculul incorect al salariilor, sentințe unitare și criterii de performanță în justiție, limitarea câștigurilor din pensiile necontributive și reclasificarea personalului din instituții în vederea calculului vârstei de pensionare.

Guvernul, învestit astăzi

Audierile propunerilor de miniștri s-au încheiat luni, în jurul orei 16. Toate cele 16 propuneri au primit aviz favorabil. De la ora 16:30 este programat plenul reunit al Camerei Deputaților și Senarului, unde premierul desemnat, Ilie Bolojan, va prezenta programul de guvernare. La finalul acestei ședințe, se va da vot cu bile pentru învestirea guvernului. Numărarea voturilor cu bile va avea loc în jurul orei 20:00, după încheierea dezbaterilor din plen.

Este nevoie de cel puțin 233 de voturi, în condițiile în care coaliția are peste 300 de parlamentari.

Noul Executiv ar urma să depună jurământul la Cotroceni, în fața președintelui. Prima ședință de guvern va avea loc luni seară, la ora 22.00, conform surselor citate de HotNews.

Principalele măsuri anunțate de Guvern pentru reforma statului și buna guvernare

Creșterea veniturilor la bugetul de stat și combaterea evaziunii fiscale

  • ANAF, Antifraudă, VAMA plasate în afara algoritmului politic și supuse reorganizare, indicatorilor de performanță. Finalizarea digitalizării. Controale pe baza analizelor de risc;
  • Înăsprirea legislației privind evaziunea fiscală și executării silite – criminalizarea evaziunii fiscale;
  • Parteneriat cu cetățenii pentru combaterea evaziunii fiscale;
  • Legea insolvenței modificată – înăsprirea regimului și evitarea insolvențelor în cascadă;
  • Combatere evaziunii fiscale cu prioritate pe: domeniul petrolier, importul de legume și fructe, importuri în relația cu Asia (Portul Constanța, Vămi);
  • Combaterea evaziunii fiscale în industria de servicii;
  • Taxarea suplimentară a jocurilor de noroc, pariuri și a tranzacțiilor bancare asociate acestora. Descentralizarea autorizării și taxării către autoritățile locale;
  • Taxarea câștigurilor din criptomonede și a celor de la bursă;
  • Taxarea închirierii proprietăților pe termen scurt (AirB&B, Booking, platforme naționale, etc.);
  • Taxarea veniturilor de pe platformele social media (Facebook, Tiktok, Youtube, etc);
  • Eliminarea facilităților de TVA la tranzacțiile imobiliare;
  • Fiscalizarea obligatorie a tuturor activităților care beneficiază de programe de sprijin guvernamental;
  • Analiză excepțiilor fiscale și corectarea acestora;
  • Sediu fiscal în România pentru companiile din comerțul electronic, aerian;
  • Taxarea profitului excesiv al băncilor pe o perioadă limitată;
  • Reducerea deductibilității pentru categorii de cheltuieli care facilitează diminuarea profitului;– (ex cheltuieli de consultanță a companiilor mamă pentru sucursale, etc).

Consolidare fiscală

1. Ajustări de taxe:

  • Creștere cotă redusă de la 5% la 9% (energie, lemne de foc). Creșterea restului cotelor reduse la 19% (fără alimente și medicamente);
  • Creștere accize cu 10%;
  • Impunere CASS la pensiile de peste 4.000 de lei;
  • Creștere impozit pe dividende și profit la 16%
  • Creșterea impozitului pe proprietate la persoane fizice (jalon PNRR) (corelare cu piața imobiliară)
  • Taxare Ecologică (jalon PNRR)
  • Creștere valorii pentru taxa de rovignetă

2. Plafonarea pensiilor și salariilor

Analiza și prioritizarea proiectelor de investiții

1. Prioritizarea programelor de investiții din bugetul național

  • Introducerea cofinanțării APL-uri, în funcție de capacitatea financiară a acestora, pentru prioritizare investiții;
  • Reevaluarea și prioritizarea programelor de investiții;
  • Introducerea de indicatori pentru sustenabilitatea proiectelor ( ex: număr de locuitori, spor natural, număr de autorizații de construcție);
  • Evaluarea utilizării proiectelor finalizate (ex. număr racordați la rețele de apă, canalizare, etc);
  • Standarde de cost revizuite;

2. Analiza schemelor de sprijin din fonduri guvernamentale: Restrângerea schemelor, cu excepția celor care cresc exporturi, scad importuri, și creează valoare adăugată (ex. procesarea produselor agricole, etc.);

3. Evaluarea și eșalonarea proiectelor din programul Anghel Salgny;

Reforma administrației locale

  • Politici publice administrative realizate pe baza datelor privind populația, conforme cu ultimul recensământ;
  • Grile de salarizare naționale pentru UAT-urile care nu acoperă salariile din venituri proprii;
  • Scheme de personal maximale;
  • Stimularea performanței (ex. alocări funcție de grad de încasare impozite, responsabilizarea autorizații pentru a construi și stabili corect impozitele);
  • Raportarea normei poliție locală la 1500 locuitori și coordonarea cu poliția națională;
  • Creșterea capacității de încasare a impozitelor. Crearea de pârghii legale pentru reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-și plătesc impozitele;
  • Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați;

Modificarea legislației generale care să permită reforme

  • Revizuirea statutului funcționarilor publici și a celor parlamentari;
  • Revizuirea Codului muncii;
  • Dezvoltarea unui sistem de evaluare a funcționarilor, mai simplu și direct legat de indicatorii de performanță ai managmentului, respectiv cu impact direct în relația de muncă cu instituția;
  • Dezvoltarea unui sistem mai simplu și mai eficient de evaluare periodică a indicatorilor de performanță pentru conducerile instituțiilor;
  • Modificarea legii dialogului social;
  • Revizuirea contractelor colective de muncă care prevăd drepturi exagerate;

Restructurarea companiilor de stat

  • Consilii de supraveghere sau administrație formate din profesioniști;
  • Reducere CA-urilor, comitetelor și consiliilor de supraveghere;
  • Reduceri de personal acolo unde se justifică această măsură;
  • Transparență (ex. CCM-uri, cheltuieli, bugete, etc.);
  • Limitarea indemnizațiilor și a salarizării în raport cu responsabilitățile/indicatorii de performanță;
  • Indicatori de performanță → demiteri pentru neîndeplinire;
  • „Profiturile” companiilor vor fi virate la bugetul de stat;
  • Reducerea subvențiilor și creșterea eficienței;
  • Auditarea activelor;
  • Închiderea companiilor de stat care au pierderi cronice (ex: cifra de afaceri care nu crește cu inflația, capital propriu negativ etc);
  • Listarea la bursă a mai multor companii de stat;

Reforma autorităților autofinanțate

  • Reformarea ANCOM, ASF, etc.
  • Modificarea legilor de funcționare;
  • Limitarea salarizării;
  • Reducerea personalului suport;
  • Economiile acestora vor fi colectate la buget sau lăsate în piață;

Reforma administrației publice centrale

  • Simplificare, debirocratizare, descentralizare, digitalizare (ex. crearea unui departament digital, în subordinea primului ministru, care să coordoneze toate eforturile, să decidă și să aplice măsuri de standardizare pentru baze de date și soluții digitale, dedicate administrației centrale).
  • Calculul corect al personalului. Reducerea cu 20% a angajaților;
  • Reducerea sporurilor și stimulentelor exagerate;
  • Salarizare unitară în sistemul public prin eliminarea exceselor
  • Eficiență în educație. Normă didactică mărită și redimensionarea burselor concomitent cu creșterea perfomanței.

Performanță mai bună în sănătate

1. Creșterea performanței spitalelor

  • Reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă cu peste 20% până în 2030;
  • Plata funcție de performanță pentru medici;
  • Reducerea sporurilor la personalul din spitalele cu datorii;
  • Numirea șefilor de secții de către manageri, nu de către universități. Contracte de performanță;
  • Consorții de spitale și achiziții comune pentru materiale primare;

2. Creșterea bazei de plătitori la Casa de Asigurări și eliminarea excepțiilor;

  • Descurajarea acordării de concedii medicale fictive. Eliminarea scutirii CASS pentru toate concediile medicale;
  • Creșterea cu 20% a bazei de contribuabili a CASS, prin eliminarea excepțiilor. (Plătitori 6.3 milioane – beneficiari 16.6 milioane);
  • Creșterea cu peste 15% prin aplicarea CASS la pensiile mari;

3. Creșterea ponderii medicamentelor generice și respectarea ghidurilor de tratament;

4. Folosirea eficientă a bugetelor CNAS

  • Reducerea centrelor de permanență din mediul urban;
  • Sistemele private de sănătate care vor dori contract cu CNAS vor avea obligația ca minim 80% din personalul angajat să fie angajați cu normă întreagă.
  • Rezidenții în sistem privat vor fi plătiți parțial de unitatea medicală;
  • Desfacerea contractului de muncă pentru personalul medical care desfășoară, în timpul programului de lucru din sistemul public, activități medicale în alte unități sanitare;
  • Convertirea unităților sanitare cu grad redus de ocupare și servicii medicale ineficiente în ambulatorii sau spitale de recuperare și paleație;

Mai mulți angajați în economie

1. Descurajarea nemuncii și creșterea numărului de oameni care muncesc

  • Reducerea perioadei de șomaj;
  • Reglementarea acordării concediilor medicale;
  • Sancționarea drastică pentru medicii care acordă concedii medicale fictive sau nejustificate;
  • Stoparea creșterii exagerate a numărului de persoane care beneficiază de ajutor de handicap;
  • Ajutoare sociale doar acolo unde nu există locuri de muncă;
  • Eliminarea excepțiilor în vederea pensionării anticipate;

Resurse naturale valorificate mai bine

  • Analiza și stabilirea corectă a redevențelor;
  • Creșterea capacității de control a ANRM;

Reforma pensiilor speciale

  • Creșterea vârstei de pensionare a magistraților la 65 de ani;
  • Legi de salarizare noi care să prevină procesele și calculul incorect al salariilor;
  • Plafonarea câștigurilor din pensiile necontributive;
  • Reclasificarea personalului din instituții în vederea calculului vârstei de pensionare;
  • Sentințe unitare și criterii de performanță în justiție;




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate