EVENIMENT
FOTO. Rezident întors la Cluj după 2 ani lucrați la spitale din Irlanda: Încurajez tinerii să vadă cum funcționează alte sisteme
Mihai Oprea, absolvent al UMF Cluj-Napoca, este medic rezident în anul V, iar în urmă cu 2 ani a plecat în Irlanda, pentru a căpăta experiență și a vedea cum este sistemul de sănătate din această țară. În luna ianuarie s-a întors acasă, la Cluj.
Într-un interviu pentru Cluj24, Mihai vorbește despre experiența irlandeză și despre ce crede s-ar putea schimba în bine și în România.
Rezident întors la Cluj după 2 ani lucrați la spitale din Irlanda: Încurajez tinerii să vadă cum funcționează alte sisteme
Rep: Cum ați ajuns în Irlanda și de ce?
M.O: Eu am fost voluntar la SMURD încă din anul I de facultate, în 2014, ar fi acum 10 ani de când am început activitatea SMURD. Am lucrat inițial ca paramedic voluntar cât am fost student la Medicină, după care, când am terminat Medicina, am intrat în programul de rezidențiat în anestezie și terapie intensivă și în paralel am continuat pregătirea ca medic în formare cu cei de la SMURD.
După perioada Covid, la final de 2021, am pus Rezidențiatul pe pauză și am plecat în Irlanda pentru niște stagii medicale.
Trebuia să fie, inițial, o perioadă mai scurtă, dar apoi mi s-au oferit locuri de muncă mai bune și posibilitatea de a mă pregăti în centre medicale și am acceptat. Am stat doi ani de zile în Irlanda.
A fost o perioadă foarte bună, și simplă, dar și complicată. Am fost alături de familie. Am plecat cu doi copii, am venit cu trei, dar asta a făcut lucrurile sa fie un pic mai acceptabile.
O perioadă de 6 luni am fost în Mullingar, la 70 de km de Dublin și apoi m-am mutat în Dublin, unde am lucrat la Spitalul St. James’s, care are cel mai mare număr de paturi din Irlanda, un centru foarte bun, de referință, cu o echipă foarte bună, mai ales pe partea de terapie intensivă, unde am putut să lucrez și eu.
După un an de zile am plecat, pentru 6 luni la Crumlin, un spital de copii de referință din Dublin.
Merită experiența unui alt sistem
Rep: Pentru ce tip de specializare ați plecat în Irlanda?
M.O: În țară eram în programul de anestezie și terapie intensivă și m-am dus pe aceeași specializare, iar perioada pe care am petrecut-o în Irlanda poate să-mi fie recunoscută și să-mi continui Rezidențiatul.
Am plecat la finalul anului 2 de Rezidențiat, am venit înapoi în anul 5 și îmi continui Rezidențiatul, adică mai am un an de zile și apoi să-mi dau examenul de specialitate și să devin medic specialist.
Rep: Care a fost experiența în Irlanda față de România? Care sunt diferențele? Adică merită să lucrezi acolo ca medic?
M.O: Cu siguranță merită experiența de a merge într-un alt sistem să vezi cum merg lucrurile, cât de diferite sunt și să vezi ce poate fi optimizat.
Ce mi-a plăcut cel mai mult acolo a fost interacțiunea cu colegii. Irlandezii sunt în general foarte calmi, iar lucrurile sunt la fel și în spital. Toată lumea e amabilă, poți povesti foarte simplu, poți să ai o relație foarte cordială cu superiorii tăi, poți discuta cazuri.
Acolo toată lumea știa foarte bine ce poziție are și fiecare și-o respecta. Adică eu nu aveam voie să fac alte lucruri sau să mă bag peste munca asistentului.
De multe ori asistentul te pune la punct dacă tu, ca medic, încercai să organizezi lucrurile într-un mod diferit față de protocoalele lor.
Importanța muncii în echipă
Am învățat de la ei cât de importantă e munca în echipă, respectul între colegi, dar și ca toată lumea să se simtă în siguranță din punct de vedere psihologic la locul de muncă.
Toată lumea avea interesul pacientului în minte, să își desfășoare activitatea încât să le fie bine pacienților. Acest aspect poate avea legătură și cu faptul că există mult mai mult personal decât în România. De exemplu, în Terapie Intensivă aproape tot timpul este un raport de unu la unu, adică un asistent și un pacient.
Asta face ca nivelul de stres al personalului medical scade foarte mult și poți să te concentrezi pe ceea ce ai de făcut. Vei fi foarte interesat să-ți desfășori activitatea foarte bine la un pacient dacă tu ai doar un singur pacient.
Când vorbeam de câte paturi avem, însemna, de fapt, de câți asistenți și medici disponibili avem pentru un pat cu un pacient, de care să ne putem ocupa la standardele pe care le avem de îndeplinit.
Managementul face diferența
Rep: Ca dotare cu aparatură și echipamente medicale sunt în spitalele din Irlanda?
M.O: Nu mi se pare că au lucruri mai bune neapărat decât avem noi. Aceleași ventilatoare le-am văzut și la noi, aceleași aparate, unele pe care ei nu le aveau, cum sunt monitoarele hemodinamice. Ei probabil nu simt ca au nevoie de ele.
Infrastructura lor medicală nu e neapărat genială, au început să renoveze spitalele și să construiască altele noi. Multe dintre spitale sunt clădiri destul de vechi în care tot au adăugat.
Acum se finalizează lucrările la Spitalul Național de Copii, care este unul ultramodern și futurist.
Dar ce am observat ca diferență foarte mare este managementul, care e făcut de oameni pregătiți pentru asta. E ca un board de directori, au oameni în pozițiile cheie care sunt competenți, care sunt manageri, nu neapărat medici, care știu să conducă o unitate. Fiecare spital este condus ca o companie care trebuie să-și respecte îndatoririle.
Nu am văzut să fie probleme cu medicamente, de aprovizionare. N-aș putea spune că excelează în aparatură, cu toate că unele sunt foarte bune, dar mi-a plăcut că au departament de ingineri clinici.
Dacă am o problemă cu un aparat medical, nu mă apuc eu ca medic să mă uit cum să scot o valvă, să pun alta. Chem inginerul care numai cu asta se ocupă și care face mentenanță la aparat.
Concentrare pe pacient
Eu, ca medic, nu am nicio treabă cu mentenanța aparatului. Sigur, trebuie să îl verific, să fac verificările de natură clinică, dar la cele de natură tehnică nici nu am voie să mă ating. Și asta mi-a plăcut foarte mult, nu trebuia să îmi bat eu capul ca medic și cu aceste probleme tehnice, și puteam să mă concentrez strict pe pacient.
Și mi-a mai plăcut ceva, empatia față de pacienți care nu a lipsit niciodată în cei doi ani petrecuți în Irlanda. Nu există să intri la un pacient în salon și să nu saluți, să nu te prezinți, să nu îi explicit ce proceduri medicale aplici.
Și apoi vine partea de managementul calității în spital, unde am învățat destul de multe, pentru că la St. James’ s erau câțiva consultanți foarte buni și am avut șansa să învăț de la ei cum se face un audit, cum se face o întâlnire de evaluare. Erau întâlniri în care se discutau cazurile care au mers prost sau care erau mai deosebite, dar nu doar că se discutau, ci era ceva natural să se dezbată cum putem îmbunătății serviciul și chiar se implementau acele măsuri.
Lucruri puse în mișcare
Am avut eu un caz în care unul dintre pacienții mei de pe secția de arși a sângerat masiv și lucrurile s-au mișcat greu, adică a trebuit să mă chinui să aduc sânge, încălzitor de perfuzii, să mobilizez staff-ul și s-a discutat problema. Am fost impresionat să văd că nu doar s-a notat pe hârtie, ci foarte repede s-au luat măsuri reale să schimbe lucrurile pe acea secție.
Alt exemplu. Dacă mergeam la consultant și îi spuneam că vreau să fac un proiect educațional sau să schimb un protocol, nu aveai nicio rezistență, din contră, erai sprijinit și încurajat pentru că ei știau că beneficiază secția și pacientul.
Cumva lucrurile progresează nu doar din direcția asistentului-șef sau a medicului-șef, ci sunt foarte mulți oameni cu responsabilități clinice sau non-clinice care se ocupă de partea lor, de audit, cercetare de educație.
Medicii români, bine pregătiți
Rep: Care a fost interacțiunea cu pacienții și colegii din spitale când aflau că ești din România?
M.O: În Irlanda sunt foarte mulți străini, foarte mulți imigranți. Faptul că anestezistul nu e irlandez era la ordinea zilei. Dar nu a fost nici o problemă, doar la început am avut mici dificultăți cu limba, erau mulți termeni tehnici. Ce am observat e că, în general, românii sunt foarte apreciați în Irlanda, medicii sunt foarte bine pregătiți.
Am venit înapoi convins fiind că și noi facem ceva bine. Mă gândeam că, în România, există unele chestii care merg prost, dar trebuie să facem și ceva bine dacă aproape toți colegii mei care au mers în Irlanda au primit review-uri foarte bune.
Eu în fiecare spital în care am fost, la final oamenii au fost încântați și replica lor era următoarea: orice rezident român am avut s-a descurcat foarte bine, ne-a plăcut de el, a primit recomandări și a progresat mai departe.
Deci sunt absolut convins că ceva trebuie să facem bine în țară și de multe ori mă gândesc ce înseamnă acel ceva. În Irlanda, dacă văd că ventilatorul este stricat, chem inginerul să îl repare, dar în România cumva ești obligat să te descurci, să găsești o soluție, să faci ceva ca lucrurile să funcționeze.
Și cred ca acest lucru creează reziliență, iar asta poate fi un avantaj.
Stau bine la infecții nosocomiale
Rep: Ce ați constatat din punct de vedere al infecțiilor nosocomiale în spitalele irlandeze?
M.O: Este fenomenal de bine. Inițial, când m-am dus acolo, am fost șocat. M-am dus la blocul operator și am vrut să salut medicul care trebuia să mă primească, iar acesta mi-a făcut semn să intru, deși eram în haine de stradă.
La noi, în România, de regulă ai filtru în care intri cu primul set de haine clinice, intri într-o cameră și te schimbi și ieși pe cealaltă ușă cu alte haine clinice pe care le folosești doar în blocul operator.
Acolo nu. În aceleași haine ieșeam afară să mănânc, veneam înapoi în Terapie Intensivă, după care mă duceam în sala de mese. Și îmi imaginam ”ce infecții au ăștia aici”. Dar nici vorbă, nu sunt infecții cu germenii multirezistenți. Am văzut foarte, foarte puține cazuri.
De asemenea, e foarte important și cum se folosesc antibioticele. În fiecare spital aveam un protocol specific spitalului. Dacă eu eram de gardă, noaptea doar rezidenții fac gardă, iar specialiștii sunt acasă și poți să vorbești cu ei la telefon, și cum nu știam antibioticele așa de bine, aveam o aplicație în care intram și care îmi sugera ce antibiotic trebuia să folosesc.
Dacă tot nu eram sigur că un antibiotic e bun sau nu puneam mâna pe telefon și sunam infecționistul care era întotdeana de gardă și care îmi spunea ce și cum și eram și eu mai relaxat.
Dacă erai într-un spital mic, atunci puteai suna în Dublin dacă aveai nevoie de un sfat.
Training în ultima zi de lucru
Toată lumea a fost foarte de treabă. Țin minte un lucru care m-a fascinat. Eu nu aveam făcut trainingul pentru transfuzii sangvine, nu aveam certificarea lor și m-am dus să caut hematologul care făcea acea pregătire.
Era o doamnă, o găsesc pe coridor și i-am zis că am nevoie de pregătire. Și îmi spune: ”Ce bine că ai venit la mine, hai că te ajut. Eu sunt în ultima mea zi de lucru, astăzi mă pensionez, dar o să-ți fac ție trainingul”.
Deci doamna își aduna lucrurile din birou în cutie că se pensiona și, totuși, pentru că eu i-am cerut să-mi facă trainingul s-a așezat lângă mine și m-a ajutat. Mă gândeam că în ultima zi de lucru ar fi ultimul lucru de care i-ar fi păsat, să mai facă training și mai ales doar pentru o persoană.
Am mai observat că oamenii veneau relaxați la muncă la spital ceea ce mi-a plăcut și m-a făcut să văd cu alți ochi munca aceasta.
Se pot face lucruri frumoase și la Cluj
Rep: Cu ce experiență ai venit înapoi? Ce ai vrea să transpui în practică în România din ceea ce ai învățat în Irlanda?
M.O: Am avut o viață foarte bună în Irlanda din punct de vedere profesional. Mi-am făcut și câțiva prieteni, dar principalul aspect care mi-a lipsit a fost familia și oamenii apropiați. Sunt zboruri directe din Cluj către Dublin, eram la 3 ore și jumătate distanță de țară, dar simțeam așa că nu e același mediu.
Apoi, noi avem încă un proiect, ”Academia de Prim Ajutor”, în care predăm cursuri de prim ajutor și era greu să o fac de acolo, iar aici simt că ar avea un impact foarte mare și acesta a fost un motiv important pentru care am revenit acasă.
În plus, soția mea e moașă și consultant în alăptare și vrea să ajute mămicile de la noi, pentru că e nevoie foarte mare de oameni cu aceste cunoștințe în comunitate. Deci aveam amândoi și aceste proiecte la care ținem.
De asemenea, am înființat o asociație prin care dorim să facem cursuri de prim ajutor în școli, care să fie gratuite, astfel încât toți elevii să aibă acces la ele.
Apoi am avut și sentimentul că am învățat foarte multe din țară și, cumva, datorez asta comunității de aici, datorez asta medicilor care au avut răbdare cu mine să mă învețe, celor de la SMURD, celor din Spitalul Clinic Județean și de la Municipal, unde am lucrat cu niște anesteziști foarte buni.
Simt că se pot face foarte multe lucruri frumoase și aici la Cluj și avem datoria să încercăm, să vedem dacă putem implementa lucruri precum managementul calității, partea de audit și de proiecte educaționale.
Cursurile sunt importante
În direcția aceasta am un interes foarte mare, și pe partea clinică cu anestezie și terapie intensivă, dar mai ales pe partea de educație clinică, educație medicală, atât pentru personalul medical, cât și pentru populația generală.
Cred că avem un deficit destul de mare, la nivelul populației generale, în a înțelege ce se întâmplă în lumea medicală, în a înțelege ce boală ai, cum se tratează, ce se întâmplă în spital, ce poate face un spital sau ce poate face un medic și ce nu poate face.
Și există deficit și din punct de vedere al personalului medical, mai ales pe partea non-clinică, spre exemplu abilitatea de a interacționa eficient cu pacienții.
Poate ce am învățat în Irlanda e cumva ruta pe care ai putea să aduci oameni care au competențele acestea și să le implementezi aici.
Singurul curs pentru comunicare l-am făcut prin anul 1 de facultate și apoi n-am mai avut nici o pregătire despre cum să interacționez cu pacientul, cum să dau o veste proastă, lucruri pe care ai nevoie să le înveți prin cursuri de formare.
Aceste lucruri am văzut că sunt foarte frecvente în Irlanda, foarte multe cursuri pe partea aceasta și ești obligat să le urmezi.
Ca să pot să lucrez la Spitalul St. James’s, am fost obligat să fac 12 cursuri pe o platformă de e-learning pe care o avea spitalul, de la lucruri de baza precum prevenirea și stingerea incendiilor, manipularea greutăților, dar mai ales cum să comunici o veste proastă, cum te asiguri că un copil nu e supus unui abuz, cum îi protejezi pe vârstnici de abuzuri.
Și nu doar medicii făceau aceste cursuri, ci și asistenții, infirmierii, brancardierii, toată lumea.
Tinerii, încurajați să plece și să se întoarcă
Simt că pe partea aceasta există foarte multe lucruri de făcut și sunt foarte mulți oameni care la nivel personal le fac în țară, dar trebuie o practică unitară.
Cred că aceasta aș putea eu să ofer, să-mi aduc aportul managerial pe care l-am dezvoltat și în perioada în care am fost la SMURD și am făcut diferite proiecte cu ei, după aceea prin Academia de Prim Ajutor.
Încurajez cât mai mulți tineri să plece prin alte țări să vadă cum funcționează alte sisteme și apoi să vină acasă, să vedem cum putem să facem toți treabă bună pentru România.
Pune umărul în comunitate
Rep: Ai mai fi putut rămâne în Irlanda?
M.O: Sigur că da. Tentația a fost mare, mai ales că cei de la Spitalul ”Mater Misericordiae” din Dublin, unde există cea mai performantă terapie intensivă din insulă, mi-au oferit un loc de muncă chiar înainte să vin spre Cluj. Am refuzat.
Nu a fost ușor, dar mi-am propus să revin în țară, să încerc să pun si eu umărul la comunitatea care m-a pregătit, cu gândul de a mă readapta și a-mi regăsi locul. Și sunt sigur că o voi face. Suntem prea mulți oameni care ne dorim o zi de mâine mai bună.
Fiind rezident în anul 5, voi continua modulele la Spitalul Clinic Județean de Urgență și la cel Municipal, apoi după susținerea examenelor finale voi încerca să îmi găsesc un loc de muncă în unul din spitalele noastre și, foarte important pentru mine, să continuăm educația medicală și cursurile prin Academia de Prim Ajutor.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Duminică, 24 noiembrie, are loc primul tur de scurtin al alegerilor prezidențiale.
Clujenii care nu au încă un act de identitate valabil, necesar pentru a-și exercita dreptul la vot, îl vor putea ridica inclusiv duminică, în ziua scrutinului.
ALEGERI PREZIDENȚIALE. Program special de lucru pentru eliberarea cărților de identitate la Cluj
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor (DJEP) Cluj, anunță persoanele cu drept de vot, interesate de obținerea documentelor de identitate, că își adaptrează programul cu publicul, astfel încât să fie rezolvate în mod operativ solicitările privind eliberarea acestora.
Program special de lucru la Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor este următorul:
- Sâmbătă, 23 noiembrie 2024 – între orele 8.00 – 16.00
- Duminică, 24 noiembrie – între orele 7.00 – 19.00 pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate și între orele 7.00 – 21.00 pentru eliberări acte de identitate.
Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Cluj recomandă cetăţenilor care şi-au depus actele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate sau a cărţii de identitate provizorii, ale căror documente sunt emise şi neridicate, să se deplaseze la sediul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi, pentru ridicarea actelor de identitate, în vederea exercitării dreptului de vot.
Informaţii suplimentare pot fi obținute AICI.
ECONOMIE
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Evenimentul va avea loc în data de 28 noiembrie și va marca o etapă importantă în creșterea reprezentativității asociației în zona de centru și nord.
Patronatul Societăților din Construcții – Filiala Transilvania este o subdiviziune care se ocupă de specificul pieței și al regiunii Transilvania, care include județele din centrul și nordul țării și reprezintă interesele angajatorilor din domeniul construcțiilor din zona Transilvaniei, unii dintre cei mai importanți actori din industria construcțiilor la nivel regional.
”Împreună pentru protejarea valorilor breslei”
PSC a luat ființă din necesitatea de asociere a companiilor care activează în domeniul construcțiilor și din dorința de a colabora mai bine pentru a asigura un mediu de afaceri sănătos. Patronatul se dorește a fi reprezentativ în domeniu, atât în interiorul României cât și în afara granițelor țării, fiind promotor activ pentru protejarea valorilor acestui domeniu.
La sfârșitul lunii noiembrie va fi lansat Patronatul Societăților din Construcții, Filiala Transilvania
Motto-ul PSC este “Împreună pentru protejarea valorilor breslei” și reprezintă direcția în care ne dorim să mergem în continuare, a declarat președintele Alexandra Stoica. De asemenea, exprimă spiritul organizației și felul în care interacționăm cu membrii, autoritățile, media sau alte organizații”, a mai adăugat Stoica.
Patronatul Societăților din Construcții – PSC este membru fondator al Federației Patronatelor Societăților din Construcții – FPSC, singura federație reprezentativă la nivel de Sector de activitate, în domeniul Construcțiilor civile și industriale.
EVENIMENT
IMPORTANT. Clădirea UPU Cluj-Napoca intră o lună în reparații. Cum vor fi afectați pacienții. Ce alternative au
Clădirea Unității de Primiri Urgențe (UPU) de pe strada Clinicilor din Cluj-Napoca va intra, de joi, 21 noiembrie, timp de o lună, până în 22 decembrie, într-un proiect de de lucrări de reparații, întreținere și igienizare, anunță Spitalul Clinic Județean de Urgență.
Lucrările se desfășoară în sectorul de evaluare și tratament imediat pentru urgențe de cod galben, în compartimentul tampon de observație/ventilație, în camera de resuscitare, în camera de izolare pentru pacienții critici și în holul de acces către aparatura de radiologie și către lifturi.
”În mod concret, se va repara pardoseala prin înlocuirea rășinii existente cu tarchet rezistent, se va zugravi și igieniza fiecare spațiu în parte, se vor reface tavanele și se vor înlocui ușile de acces.
Prezentele lucrări le contină pe cele efectuate în perioada 26.02-04.03.2024, în zona de primire și triaj a pacienților.
Lucrările se vor desfășura etapizat pe zone, iar pacienții vor fi relocați, în funcție de codul lor de triaj, în celelalte compartimente ale secției”, arată spitalul.
Capacitate redusă de preluare a pacienților
Din cauza reducerii substanțiale a spațiului functional, în perioada menționată, UPU va avea o capacitate redusă de preluare a pacienților, astfel că se va asigura asistența medicală de urgență, cu prioritate cazurile critice, de cod rosu și, în funcție de spatiul disponibil, se vor prelua urgențele de cod galben și verde.
Pe durata efectuării lucrărilor, accesul în UPU se va face pe intrarea principală a clădirii.
”Pentru punerea în practică a lucrărilor de renovare și igienizare, rugăm pacienții și aparținătorii să dea dovadă de înțelegere”, transmit reprezentanții spitalului.
Alternative pentru clujeni
Clujenii care vor avea probleme de sănătate în această perioadă se vor putea îndrepta spre Compartimentele de Primiri Urgențe care funcționează la Spitalul Militar și la Spital Municipal Clujana.
Care este procedura la UPU
Un pacient care vine la UPU sau este adus cu ambulanța trebuie să știe că prima dată va evaluat de asistentul de triaj, căruia va trebui să-i comunice ce îl supără, ce alte probleme de sănătate a mai avut, ce medicaţie a luat la domiciliu şi să-i prezinte actele medicale (carnet de sănătate, bilete de ieşire din spital, scrisori medicale, rezultate ale investigaţiilor paraclinice); acesta îi va măsura tensiunea arteriala, frecvenţa cardiacă, frecvenţa respiratorie,temperatura.
După aceste proceduri va primi un cod de urgenţă în funcţie de severitatea afecţiunii pe care o prezintă, iar în funcţie de acest cod, de numărul de pacienţi existenţi concomitent în serviciu şi de numărul de medici disponibili va fi preluat de un medic de urgenţă;
Dacă severitatea bolii este mai mică decât a unui pacient venit ulterior, sau sunt oameni aduși în urma unor accidente, pacientul inițial va trebui să aștepte până să fie consultat de medic.
Recoltarea de analize
După consultul medical de specialitate, pacientul va fi preluat în una din ariile specifice: mici intervenţii chirurgicale, urgenţe minore, resuscitare, urgenţe majore cu risc vital. Cei care au riscul de a li se opri inima vor intra direct în camera de resuscitare indiferent câţi pacienţi au venit înaintea dânsilor la triaj.
După examinarea făcută de medicul de urgenţă, aceste va decide dacă se vor recolta analize şi se vor efectua investigaţii radiologice (radiografii, computer tomografii etc) pentru a putea definitiva diagnosticul. Efectuarea acestea poate dura mai mult sau mai puțin, în funcţie de complexitate şi de numărul de pacienţi ce trebuie să se supună aceleiaşi investigaţii.
În urma examenului clinic, a rezultatelor explorărilor făcute, a monitorizării, și a răspunsului la terapia de urgenţă se va lua decizia de: internare, trimitere spre medicul de familie cu recomăndari de investigaţii prin ambulator sau trimiterea la domiciliu cu indicaţii de dispensarizare prin medicul de familie.
În cursul anului trecut, peste 110.000 de pacienți s-au prezentat la UPU și la camerele de gardă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.
CULTURA
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia. Cum se “citea” vremea în satele clujene în “prima zi de iarnă”
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia, marcată anual în calendar pe 21 noiembrie, este prima mare sărbătoare după Lăsatul Secului Crăciunului.
Sărbătoarea, care este celebrată în Postul Crăciunului, este considerată și prima zi de iarnă.
Intrarea Maicii Domnului în Biserică sau Vovidenia
În tradițiile populare românești, ajunul acestei sărbători este perceput ca un „timp sacru”, când, la fel ca la alte mari sărbători de peste an, se credea că se deschid cerurile, iar cei buni îl pot vedea pe Dumnezeu, arată specialiștii de la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Cluj.
Se crede că în pragul Vovideniei se aude toaca din cer.
Prima zi de iarnă. Practici care arătau cum va fi vremea în anul următor
În multe zone ale țării, sărbătoarea este considerată „prima zi de iarnă”.
Astfel, în această zi existau diferite practici care puteau să arate cum va fi vremea în anul următor.
“Dacă sărbătoarea cade într-o zi cu soare, luminoasă, vara va fi secetoasă, iar daca va fi brumă și promoroacă, anul care vine va fi bun pentru recolte și pentru sănătate”, arată specialiștii clujeni.
Dacă ninge la Vovidenie, va fi iarnă grea.
Tradiții și obiceiuri în satele clujene
Specialiștii clujeni de la CJCPCT arată că, în această zi se dădea de pomană apă și lumânări, pentru a fi luminată calea morților în Cealaltă Lume, crezându-se că “lumina de veci” nu se va stinge niciodată.
Totodată, în satele românești exista un obicei în această zi de a duce la biserică și a sfinți un fuior de cânepă cu care, în timpul anului, erau șterși la ochi cei bolnavi.
Icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică” păzește casa de tot răul
De asemenea, nu era casă de creștin în care să nu fie prezentă icoana „Intrarea Fecioarei în Biserică”, pictată pe lemn sau sticlă.
“Se credea că această icoană păzește casa de tot răul, ajută la prosperitatea familiei și a neamului”, arată etnologul Maria Bocșe în volumul „Obiceiuri tradiționale românești din Transilvania – Sărbători, credințe, rituri, mituri”, apărut cu sprijinul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj.
FOTO: „Intrarea Maicii Domnului în Biserică”- icoană pe sticlă, autor călugărul iconar Ilarion Mureșan de la Mănăstirea clujeană Nicula