ADMINISTRAȚIE
FOTO. Proiect de reorganizare a transportului în comun la Cluj: mai multe legături directe ziua și noaptea și vehicule electrice
Transportul public din Cluj-Napoca ar putea fi reorganizat începând cu 2025, potrivit unui studiu semnat de specialiști în mobilitate urbană. Propunerile vizează trasee mai simple și mai frecvente, o creștere a ponderii transportului electric și introducerea unui sistem nocturn „pulsatoriu”, cu legături directe între cartiere.
Potrivit analizei, flota CTP Cluj-Napoca este una dintre cele mai moderne din țară. Din totalul de 397 de vehicule, 86% sunt echipate cu aer condiționat și 92% sunt accesibile persoanelor cu mobilitate redusă. Mai mult, 43% din total sunt nepoluante, troleibuze, autobuze electrice și tramvaie.
Reorganizarea rutelor: mai puține schimburi, mai multe conexiuni
Autorii studiului, Tudor Măcicășan, Darius Moldovan și Andrei Pintea, propun comasarea unor trasee actuale în linii diagonale, care să lege direct cartierele orașului pe direcțiile nord-sud și est-vest.
„Cu o reorganizare a exploatării în jurul nevoilor urbei, transportul public va fi mai frecvent și conexiunile mai multe pentru toate cartierele orașului. Cu utilizarea optimă a resurselor existente, conectivitatea și ponderea transportului electric se pot îmbunătăți semnificativ prin comasarea și reorganizarea traseelor, dublând numărul de relații directe din oraș”, explică Tudor Măcicășan, expert în mobilitate.
Concret, se propune ca orice călătorie să fie posibilă cu maximum un schimb de vehicul. Exemple de trasee comasate sunt 21 + 39, 31 + 35 sau 34 + 27.
Transport electric majoritar
Un obiectiv central al proiectului este creșterea ponderii transportului electric. Dacă în prezent circulă 64 de troleibuze, reorganizarea propune utilizarea a 75, ceea ce ar face ca transportul electric să depășească jumătate din totalul vehiculelor aflate în circulație.
Program nocturn: autobuze sincronizate în centru
Pentru transportul de noapte, propunerea prevede operarea a trei linii (25N, A2N și 54N), cu plecări sincronizate în puncte centrale la intervale fixe.
Programul va fi între 23:00 și 01:00 la o cadență de 30 de minute, iar în weekend și sărbători între 01:00 și 05:00 la o cadență de 60 de minute.
Astfel, toate vehiculele vor ajunge simultan în același nod central, permițând schimburi rapide fără timp de așteptare.
Mai multe vehicule în circulație
Reorganizarea propusă va aduce o creștere semnificativă a frecvenței în zilele lucrătoare, numărul de vehicule active va crește de la 242 la 258, în weekend, de la 100 la 131, adică o creștere de peste 30%.
Dezbatere publică pentru clujeni
Studiul a fost prezentat marți seara, la Casa Tranzit, în fața a 50 de clujeni interesați, într-un eveniment facilitat de Asociația Societatea Organizată Sustenabil.
„Vrem să facilităm în perioada următoare cu Asociația Societatea Organizată Sustenabil prezentări și dezbateri constante pe teme de interes pentru clujeni, nu doar petiții și tururi ghidate pentru care suntem mai cunoscuți, în urma cărora să vină propuneri solide de politici publice”, a declarat Adi Dohotaru, președintele asociației.
Studiul complet „Optimizarea transportului public din Cluj-Napoca” poate fi consultat aici.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






