EDUCATIE
FOTO. OPORTUNITATEA dincolo de granițe: AVENTURA Teodorei în India cu AIESEC
Când Teodorei i s-a ivit în cale oportunitatea de a participa în programul care implică actorie și tehnici de discurs oferit de AIESEC nu a ezitat nici o clipă, pentru că ea și-a dorit să predea, inițial a vrut să înceapă într-o universitate, dar nu a fost posibil. Prin oportunitatea asta care i-a apărut în cale în momentul potrivit și care s-a pretat pe situația de atunci, a decis să plece într-o experiență de neuitat în India.
„Cel mai important e că ajungi să cunoști cu adevărat lumea în care trăiești și faptul că îți schimbă modul în care te raportezi la lume”
De ce tocmai în India? Pentru că i s-a părut cea mai ofertantă, și ca poziționare geografică și ca beneficii și ales sa meargă aici pentru că îi este asigurat un confort total din partea AIESEC.
FOTO. OPORTUNITATEA dincolo de granițe: AVENTURA Teodorei în India cu AIESEC
Cum s-a adaptat la cultură, cum și-a făcut prieteni în oportunitate
Un prim șoc cultural a fost claxonatul, ei folosesc claxonul pe post de orice, și dacă semnalizează și dacă vor să mulțumească în trafic. Mumbai nu seamănă deloc cu ce e pe internet, într-un sens pozitiv, pentru că orașul e prezentat într-un sens în care nu e în realitate și s-a simțit „mințită”: nu e mizerie și nu se aștepta că o să fie așa de bine. Ea nu știa că oamenii sunt foarte de treabă, ei te ajută și dacă nu le ceri și nu se prefac că sunt calzi când sunt ospitalieri.
„Indienii sunt foarte încâlciți, e o plăcere să interacționezi cu ei ca prieteni, să socializați, dar când e de lucrat cu ei sunt birocratici”.
Prietenii și i-a făcut prin AIESEC, prin catedra de la școala care predă. Cea mai apropiată prietenă a ei e o vecină pe care a cunoscut-o în lift. Cultura lor te ajută să te deschizi, să devii o persoană mai sociabilă dacă nu ești deja. Cum e o cultură mai gălăgioasă, te ajută să ajungi cu timpul să devii mai vizibil și să îți ieși mai des din zona de confort.
Ea s-a împrietenit cu cine nici nu se gândea: în tren cu o fată care e DJ de muzică Techno și la prima vedere părea genul care lucrează într-o corporație și acum poate să meargă când vrea ea la o petrecere unde e prietena ei DJ.
Face parte din cultura lor și că sunt vagoane de tren și săli de fitness strict pentru femei, ”și automat când aproape toată lumea e ca tine, întâlnești oameni cu care să semeni, cu care ai puncte comune și cu care te înțelegi”.
Care au fost dificultățile întâmpinate
Transportul e una dintre dificultățile cu care s-a confruntat în India, pentru că e foarte obositor și ca să ajungă în orice zonă a orașului trebuie sa ia trenul minim jumătate de oră în orice direcție.
Cum ea a plecat în ianuarie, fix atunci când în România erau închise școlile din cauza zăpezii, și de la frigul de la noi din țară,a ajuns la temperaturi de 35 de grade. A fost mai greu să se obișnuiască și nu știa, termic, pe ce planetă e.
Oamenii nu merg pe trotuar, merg direct pe stradă, pentru că unele trotuare au un gard și e mai greu să faci semn la un Tuk-Tuk și așa că se merge pe drum și a durat până să se obișnuiască și să facă și ea la fel.
Cum a fost primită de copiii cărora le predă
Ea predă actorie și tehnici de discurs la copiii cu vârsta între 11-14 ani. A fost un profesor complet nou venit în mijlocul semestrului 2, și copiii s-au uitat puțin ciudat la ea, dar cum școala este una internațională, ei sunt foarte deschiși. Ei au foarte mulți profesori străini și sunt deja obișnuiți.
La început a avut unele schimburi de informații despre cele două țări, și s-a mirat când unii copiii care sunt mai pasionați de geografie i-au spus că știu despre țara noastră.
Materia pe care o predă ea nu e una chiar opțională pentru ei, dar nu le afectează media și examenele se pun ca extra-curriculare și așa elevii sunt mai relaxați la școală. Materia îi permite să facă multe jocuri. În India, se dansează foarte mult, la orice sărbătoare se dansează. La școală se tratează separat sportul și dansul. La dans îi învață dansuri și aplică coregrafii de la profesori și ea făcea jocuri prin care ei dansau.
Copiii sunt conștienți că tot ce înseamnă voce, modularea vocii și intențiile din spatele cuvintelor sunt o formă mai ușoară de manipulare și că asta îi poate ajuta la interviuri și la dezbateri și tratează cu toată seriozitatea acest subiect și această materie.
Nimic nu se predă inutil, chiar se predau niște lecții de viață și face cât mai util tot ce îi învață, face totul mai aplicat ca să aibă o interacțiune cu elevii. La această materie, elevii învață lucruri care o să le fie utile mai târziu în viață.
Cum și-a petrecut timpul liber
Zona turistică din India este în nordul țării, unde e și Taj Mahal-ul și în sud, unde e Mumbai, lumea se duce mai mult la plajă. Primul loc pe care l-a vizitat ea în Mumbai a fost Gateway of India care atrage cei mai mulți turiști în oraș.
A mai fost într-o excursie cu AIESEC, într-un parc natural unde erau niște peșteri și aici a spus că e cea mai liniștită zonă din oraș, poate chiar singura unde nu se aud deloc claxoane.
„Îmi place ca în fiecare săptămână să merg și să mă plimb într-un district diferit de fiecare dată din Mumbai, și prin plimbările mele am ajuns în zona de est a orașului, care e o zonă mai mult corporatistă și e frumoasă de vizitat chiar dacă nu în sens turistic, pentru că e mai diferită de restul”. Îi place să meargă în zonele rezidențiale, să vadă cum trăiesc oamenii de acolo, și restaurantele din acele zone sunt mai bune.
În timpul ei liber reușește să meargă la spectacole de teatru și a văzut și o galerie de artă.
Așteptări vs realitate
De acasă a plecat cu gândul că oamenii din India sunt prietenoși și a observat că ei chiar sunt, poate mai mult decât se aștepta ea. A tot auzit că e o țară urât mirositoare dar defapt orașul miroase chiar bine, pentru că e vară aproape tot timpul și copacii sunt înfloriți aproape mereu, și e surprinzător de multă verdeață la ce junglă de beton e în Mumbai.
Oriunde ai căuta, orașul e prezentat mai industrializat pentru că se spune că aerul din Mumbai este irespirabil, este parțial așa pentru că este praf, dar nu în așa fel cum este prezentat și descris. Se aștepta ca ei să aibă o cu totul altă mentalitate legată de natură decât noi și așa și este. Ei au ce se numește Jainism, o filosofie de viață, una dintre cele mai vechi religii din lume, care nu ucide nici măcar o insectă, și asta i s-a părut destul de ciudat.
E o țară care dincolo de haos te liniștește și te relaxează, nu se aștepta ca prin claxoane și agitație să aibă posibilitatea să se și relaxeze.
A fost surprinsă și de cât de sigur poate să fie orașul, noaptea nu îi este frică într-o țară complet străină și „să nu îmi fie deloc frică să călătoresc singură chiar dacă nu știu aproape deloc limba lor”.
Cum s-a dezvoltat personal și profesional
„Am mai multă răbdare, și cumva sunt mai relaxată și mă gândesc că totul o să se rezolve în ritmul în care e normal să se rezolve”. Se simte mult mai liniștită cu gândul la neprevăzut, nu mai simte nevoia sa aibă previzibilitate și o predictibilitate a tot ce a ce urmează să i se întâmple.
Ea fiind și la doctorat în România nu s-a gândit că o să poată să le facă pe amândouă, dar în India e în așa fel gândit totul încât să ai timp de viața socială, privată și educațională. Așa privesc ei multilateral viața.
De ce să meargă tinerii într-o oportunitate AIESEC
E interesant să vezi o țară străină, să vezi culturi noi, pentru că ajungi să cunoști viața reală a oamenilor din cu totul alte zone și să îți dai seama că „nimeni nu e special dar în același timp toată lumea e specială”. Mersul într-un proiect te ajuta nu doar să te cunoști mai bine, dar îți dai seama de lumea-n care trăiești, de contextul în care tu și dacă vrei și dacă nu, trebuie sa te dezvolți.
„E important și vital ca tu să îți impui ție să încerci chestii noi” pentru că anulând distanța dintre România și țara în care vrei să mergi, te ajută pe tine să te deschizi ca mentalitate și să te raportezi la orice faci indiferent de profesie dintr-o perspectivă globală care-ți va deschide oportunități pe viitor.
„Dacă ți se ivește o oportunitate de genul acesta, trebuie să mergi, pentru că nu știi dacă ți se mai ivește, și dacă ai posibilitatea să pleci, e momentul să o faci, dacă ți-a venit această șansă, înseamnă că tu poți să o faci”.
Dacă vrei să mergi și tu, te poți înscrie aici: Predă cu AIESEC – AIESEC in Romania
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
O locuitoare din comuna Florești a cerut ajutorul comunității de internauți și a postat o solicitare pe o rețea de socializare rugându-i pe cei care știu să îi recomande un avocat, specializat în divorț, cu partaj și copil minor, ”care să nu fie foarte religios”.
”Știu că sună ciudat, dar soțul meu a găsit o femeie care îl manipulează religios, el fiind deja într-o situație vulnerabilă din punct de vedere medical.
Deci am nevoie de cineva care să apere interesele copilului și ale mele, nu de cineva care să spună că îi înțelege pe cei doi și să le țină lor partea din cauza religiei”, a scris femeia.
Internauții au postat mai multe nume de avocați care ar putea să o ajute.
EDUCATIE
Daniel David: Organizarea de olimpiade pentru clasele I-IV stimulează prea devreme o industrie a meditațiilor
Ministrul Educației, Daniel David, a făcut câteva precizări cu privire la faptul că Ministerul Educației nu va organiza în 2025 olimpiade școlare pentru elevii din clasele I-IV.
În primul rând, spune ministrul clujean al Educației, acestea nu au fost organizate nici în anul 2024, doar că el și-a asumat mai ferm acest lucru.
Daniel David: În clasele I-IV se dezvoltă competențele cheie
Daniel David spune, într-un mesaj pe blogul personal, că și-a asumat această decizie, în primul rând pentru că în clasele I-IV important este să fie construite elementele de bază ale competențelor cheie.
“Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcțional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, spune Daniel David.
Nu trebuie să derutăm copiii
Daniel David spune, de asemenea, că participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor.
“Astfel, începe să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie. Este important să fim congruenți în politicile educaționale, pentru a nu deruta copiii și a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc.
Am înlocuit la nivelul învățământului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai în lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare între copii (și școli) și afectarea stimei de sine, important fiind aici să dezvoltăm nivelul elementar al tuturor competențelor cheie, în ritmul personal al fiecărui copil, nu să facem diferențieri prea fine (și adesea nerelevante) și prea devreme între copii. În același spirit, la aceste vârste se urmărește mai ales dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă, competiția, importantă și ea, trebuind însă gândită la acest nivel în acest context”, arată ministrul Educației.
El a mai precizat că astfel de olimpiade, organizate la nivel de minister la acest nivel educațional, nu reprezintă seturi generalizate de bune practici europene.
Focusul trebuie să fie pe dezvoltarea riguroasă a copiilor
Pentru a stimula competiția adecvată, spune Daniel David, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale sau naționale, asumate autonom și responsabil de școală, cu consultarea părinților și monitorizate de minister.
“Amintesc că avem deja evaluările obligatorii la clasa a II-a și a IV-a, pe care ar trebui să le folosim mult mai atent în procesul de învățare personalizată a elevului. Așadar, hai să ne focalizăm în clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasă și în ritmul personal, la cât mai mulți copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competențelor-cheie, fără să distorsionăm acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie), dar lăsând școlilor posibilitatea să facă comparații responsabile și voluntare prin concursuri locale, regionale, naționale ce pot intra într-un portofoliu educațional extins”, a mai punctat ministrul Educației.
EVENIMENT
Mircea Miclea: Sunt sătul de intelectualii militanți, de genul activiștilor de partid. E timpul să începem să gândim lucid
Mircea Miclea, psiholog, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, susține că este timpul ca intelectualii să înceapă să gândească lucid.
Lumea, a spus Mircea Miclea la podcastul Contraste de pe Cluj24, moderat de Florin Danciu, este tot mai incertă și mai plină de anxietate, acestea fiind momentele în care apare o susținere pentru soluții care dau sentimentul de control. De aceea e important să stăm și să judecăm lucrurile.
Mircea Miclea: Sunt sătul de intelectualii militanți
Lumea, spune Mircea Miclea, e tot mai nesigură, tot mai volatilă, și nu știe cum evoluează piețele și ce se întâmplă cu jobul peste o jumătate de an.
“Uitați-vă la ultimii cinci ani. Lucruri majore care s-au întâmplat nu au putut fi prezise, nu a putut fi prezisă pandemia. În 2019 nu știam că o să fie o mare pandemie care va schimba lumea. N-a fost prezis războiul din Ucraina, războiul din Israel, inteligența artificială, nimic din ceea ce esențial s-a întâmplat în ultimii cinci ani, nu a putut fi prezis.
Lumea, așadar, este tot mai plină de incertitudi, tot mai greu ne e să spunem cum va fi anul viitor. Iar atunci când crește incertitudinea, crește neliniștea socială, anxietatea socială, și atunci una dintre modalitățile de a reduce din neliniștea pe care o ai este aceea de a încerca să te focalizezi pe o zonă de control, pe o zonă în care poți controla mai mult. Hai să ne gândim, în timpul pandemiei, când anxietatea era maximă, ce au făcut toate statele din Europa? Nu s-au centrat pe granițele proprii? Nu au început să spună: ‘nu știm exact ce se întâmplă, dar iată regulile, iată granițele, să vedem cine intră, cine iese?’”, spune Mircea Miclea.
Astfel, a punctat acesta, când e un pericol și o incertitudine, reacția este de a te replia pe ceea ce poți controla, ca modalitate de a-ți reduce din anxietate.
E nevoie de think-tank-uri care să gândească lucid
Acesta a vorbit despre Donald Trump, care vrea să controleze măcar America, despre
ascensiunea dreptei în Franța, în Italia, Austria, Olanda, și poate chiar în România, dar spune că nu este neapărat vorba de autoritarism.
“Ce vedem? Haideți să judecăm, să nu devenim niște intelectuali militanți din stat, că sunt sătul de intelectuali militanți. Adesea văd în ei activiștii de partid de altă dată. Cred că ar fi cazul ca niște think-tank-uri europeane, de exemplu, să înceapă să gândească lucid, nu să facă pe activiștii de partid, a declarat psihologul Mircea Miclea.
Întregul interviu îl puteți urmări pe canalul de Youtube Cluj24.
Uncategorized
Accident în Feleacu. Femeie în vârstă, extrasă de pompieri dintr-o mașină. A fost dusă la spital
Un accident a avut loc, duminică, la Cluj, în Feleacu.
În accident au fost implicate două mașini, iar o femeie a fost rănită.
Accident în Feleacu. Femeie în vârstă, extrasă de pompieri dintr-o mașină. A fost dusă la spital
Potrivit reprezentanților ISU Cluj, o femeie de aproximativ 80 de ani nu a reușit să iasă afară dintr-un autoturism. Aceasta a fost extrasă de către pompieri în siguranță și predată echipajului SAJ.
Femeia a fist transportată la spital.
Foto: Arhivă