Connect with us

EVENIMENT

FOTO. Metodă revoluționară la Cluj pentru TRATAMENTUL kinetoterapeutic al bebelușilor și copiilor cu PARALIZIE cerebrală

Publicat


terapie

Centrul de kinetoterapie Aprophysio, în parteneriat cu Facultatea de Educație Fizică și Sport a UBB Cluj-Napoca, a găzduit prelegerea kinetoterapeutului expert consultant în neuropediatrie, Jean-Pierre Maes. În calitate de fondator al terapiei M.A.E.S, el a ținut un discurs despre beneficiile acestei abordări terapeutice în tratamentul kinetoterapeutic al bebelușilor și copiilor cu paralizie cerebrală și alte condiții de neurodezvoltare similare.

Publicul prezent a fost format atât  din terapeuți și medici, cât și părinți, dar au participat și studenți și profesori ai FEFS, unde se formează viitori kinetoterapeuți care ar putea opta pentru această specializare.

terapie

FOTO. Metodă revoluționară la Cluj pentru TRATAMENTUL kinetoterapeutic al bebelușilor și copiilor cu PARALIZIE cerebrală

„Nu sunt fizioterapeut, sunt un terapeut al creierului”

Jean-Pierre Maes a absolvit ca fizioterapeut în 1989 la Bruxelles și, încă de la începutul carierei sale, s-a specializat în domeniul neurologiei pentru adulți și copii. El a reunit anii săi de învățare, experiența sa și abilitățile sale de raționament clinic și de analiză de neegalat în abordarea terapeutică MAES. Această abordare oferă terapeuților capacitatea de a înțelege tabloul clinic ca expresie a funcției creierului și instrumentele de a viza funcția creierului mai degrabă decât funcția corpului.Astfel, se adresează oricărei persoane cu probleme de neurodezvoltare, indiferent de vârstă.

„Nu sunt fizioterapeut, sunt un terapeut al creierului”, a spus acesta.

Cu o experiență de 35 de ani în domeniu și peste 35 de state în care a predat, MAES se concentrează acum pe predarea de noi cursuri cu un nou curriculum și format – Terapia M.A.E.S: Mișcare, Analiză, Educație și Strategie.

terapie

„Dacă problema e la nivelul creierului, de ce tratăm corpul?”

În statele occidentale, ca de exemplu Marea Britanie, unde Jean-Pierre locuiește în prezent, numărul orelor de terapie finanțate de stat pentru copiii cu diverse forme de paralizie cerebrală este în scădere. Conform unor studii din literatura de specialitate, prezentate de acesta, motivul ar fi faptul că minorii cu acest diagnostic se dezvoltă până la o anumită vârstă, apoi se plafonează, iar investițiile în tratament devin o risipă de bani. Ca rezultat, tratamentul se încheie la vârsta de 5-7 ani, în dependență și de severitatea paraliziei, menționează specialistul.

Tot în Marea Britanie a fost emis un ghid național al serviciilor de sănătate, unde părinții copiilor care suferă de paralizie cerebrală pot găsi informații despre diversele tipuri ale acestei afecțiuni și tratamentele fizioterapeutice aferente.

„Dacă ne uităm peste aceste recomandări, problema de sănătate este definită de simptome, iar tratamentul este tot o abordare simptomatică. Nu ar fi mai bine să lucrăm asupra cauzei principale și nu a simptomelor? Știm deja că majoritatea copiilor cu paralizie cerebrală se nasc cu musculatura și articulațiile în regulă, deci problema este la creier. Cu toate acestea, specialiștii continuă să încerce să trateze corpul. Aceasta este una dintre cauzele pentru care, după o anumită perioadă, pacientul ajunge în faza de platou, adică nu mai progresează”, afirmă Jean-Pierre.

terapie

„M.A.E.S nu este o abordare simptomatică”

Toți pacienții de care s-a ocupat Jean-Pierre de-a lungul carierei sale aveau un creier tipic, cu excepția unor anumite părți ale acestuia. Toți aveau același diagnostic de paralizie cerebrală, dar fiecare avea leziuni în părți diferite ale creierului.

„Dacă  vorbim de corp, vorbim de putere musculară și mișcare, iar în cazul creierului vorbim despre abilitatea de a rezolva probleme. Corpul execută comenzile date de creier. Astfel, atunci când ai o leziune pe creier, ai dificultăți de a învăța să rezolvi anumite probleme. Aceasta este o abordare medicală a paraliziei cerebrale, pe când eu vreau să vă prezint o abordare educațională care poate fi extinsă și la pacienți cu leziuni pe creier de altă natură sau cu problemele genetice”, afirmă acesta.

În cadrul prelegerii sale, Jean-Pierre a accentuat faptul că, părinții ar trebui să monitorizeze lucrurile noi pe care le învață copiii. Cel mai mult contează calitatea acelei abilități în formare, deoarece dacă aceasta nu progresează,  înseamnă că e vorba de o problemă pe termen lung.

„În cazul pacienților cu paralizie cerebrală, calitatea mișcărilor corpului pe care încearcă să le învețe e în scădere în momentul în care creierul execută o sarcină ce necesită o funcționare a  zonelor afectate ale sale. Astfel, această abordare poate fi folosită și de către logopezi sau psihopedagogi, nu numai de fizioterapeuți care lucrează pe motricitatea grosieră”, sugerează terapeutul belgian.

Principiile terapiei M.A.E.S

„La început trebuie să separăm acele lucruri pe care pacientul știe să le facă bine, pe care doresc să le păstreze și să le dezvolte, de cele pe care le folosește în exces, pentru a compensa ce nu poate să facă. Cel mai important este să nu-l punem pe pacient să exerseze acele mișcări pe care dorim să le îmbunătățească. Zic asta și în contextul  paraliziei cerebrale, pentru că, dacă practici ceva, dar creierul tău nu este fundamentat pentru executarea acestei practici, atunci nu lipsa practicii este problema.

E nevoie de a schimba abordarea. În primul rând, să-i asigurăm pacientului un mediu sigur pentru a-și dezvolta noi tehnici. Să facem tot posibilul să poată învăța lucruri noi fără să-i fie frică de consecințe, de eșec. În final, vom încerca să păstrăm partea lezată a creierului deschisă spre tratament, adică spre o îmbunătățire treptată a calității execuției mișcărilor corpului.”, relatează fondatorul acestei abordări de tratament, Jean-Pierre Maes.

Terapia M.A.E.S, pusă în aplicare deja de 10 ani în România

Rozália Apró este kinetoterapeut și coordonator al centrului de kinetoterapie Aprophysio din Cluj-Napoca.

„Centrul nostru are patru kinetoterapeuți cu specializare M.A.E.S, fiind deja formați de ani buni în străinătate. Eu m-am format de 10 ani în Ungaria, iar colegii în Serbia, Croația și Marea Britanie. Aceasta e o abordare terapeutică pe care noi o folosim, aici la Cluj, în tratamentele noastre zilnice și care ne asigură un feedback foarte bun din partea pacienților și părinților cu care lucrăm.

Astfel, am dorit să facilităm specializarea altor kinetoterapeuți așa că l-am invitat pe domnul Jean-Pierre ca să susțină un curs de fundamentare de o lună pentru specialiști: kinetoterapeuți, psihopedagogi, din România și Ungaria”, menționează Rozalia pentru Cluj24.

Paula Mariuța



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ECONOMIE

Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj): Industria asigurărilor poate fi un MODEL de urmat în adoptarea principiilor ESG

Publicat

lapusan

De la tribuna Parlamentului României, deputatul de Cluj Remus Lăpușan a atras atenția asupra faptului că legislativul trebuie să susțină includerea principiilor ESG în modelul de business al companiilor de asigurări, prin politici publice adecvate.

Încorporarea ESG (environment, social, governance) în practicile companiilor încurajează actorii economici să anticipeze impactul deciziilor de business asupra mediului, societății și a guvernanței. Este o dovadă de interes pentru sustenabilitate, prin care firmele își creează imaginea unui partener responsabil.

Remus Lăpușan (deputat PSD de Cluj): Industria asigurărilor poate fi un MODEL de urmat în adoptarea principiilor ESG

˝La nivelul întregii Uniuni Europene, încă din 2023, corporațiile au deja obligația de a raporta impactul activității lor asupra mediului, societății și a guvernanței. Trebuie să ne asigurăm, ca factori de decizie politică, de faptul că principiile ESG se transpun în practică uzuală a companiilor, dincolo de raportări statistice. Pentru asta, trebuie să gândim un set de politici publice prin care să impulsionăm companiile să facă acest lucru. Și pentru că domeniul asigurărilor îmi este foarte bine cunoscut prin prisma activității mele profesionale anterioare, am propus astăzi în Parlament câteva măsuri concrete pe care le-am putea adopta în această direcție˝, a declarat deputatul Remus Lăpușan.

În timpul alocuțiunii sale, deputatul a făcut referire la următoarele propuneri:

–          încurajarea investițiilor în produse de asigurare sustenabile, dedicate tranziției spre energia verde, clădirilor eficiente energetic sau agriculturii reziliente la schimbările climatice;

–          stimulente fiscale și parteneriate de tip public-privat pentru companiile care integrează activ ESG în modelul lor de business;

–          susținerea companiilor de asigurări să contribuie activ la dezvoltarea comunităților din care fac parte prin educație financiară, prin sprijin pentru persoanele vulnerabile și prin acțiuni în domeniul sănătății și siguranței publice.

„Industria asigurărilor poate fi un model de urmat în această direcție”

De asemenea, deputatul a punctat necesitatea integrării inteligenței artificiale în anticiparea riscurilor ESG, în reducerea costurilor și creșterea eficienței, inclusiv în găsirea unor soluții inovatoare pentru reducerea amprentei de carbon.

˝Este momentul ca România să nu mai fie doar un receptor pasiv al schimbărilor globale, ci un actor implicat în conturarea unei industrii a asigurărilor moderne, etice și orientate spre viitor. Avem expertiza, avem cadrul european, iar voința politică trebuie să vină în sprijinul acestui demers. Numai printr-o abordare coordonată între stat, mediul privat și societatea civilă putem integra real ESG în toate componentele economiei, iar industria asigurărilor poate fi un model de urmat în această direcție,” a mai susținut deputatul Remus Lăpușan.

 

Citește mai departe
Publicitate

CULTURA

Jazz in the Park Festival 2025: activități care dau RITM experienței din Parcul Etnografic clujean

Publicat

jazz

Jazz in the Park – a daytime festival, vine și în acest an cu o serie amplă de activități menite să completeze atmosfera relaxată creată de muzica jazz, în decorul natural și autentic al Parcului Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Ediția din 2025 aduce mai mult decât muzică live: o experiență completă, construită în jurul ideii de explorare, întâlnire și bucurie autentică. Vizitatorii vor descoperi zone tematice, ateliere, degustări și spații de reconectare, toate atent gândite pentru a se integra firesc în peisajul festivalului și pentru a oferi alternative și pauze inspirate între concerte.

„Programul zilnic al festivalului începe vineri, 6 iunie, de la ora 14:00, iar sâmbătă și duminică, în 7 și 8 iunie, porțile se deschid începând cu ora 12:00. Pentru a încuraja sosirea devreme și o zi petrecută pe îndelete în festival, primii 100 de participanți care intră zilnic în festival vor fi întâmpinați cu un pahar de bun venit la intrare.

jazz

Recomandări de activități conexe:

● Lecții de muzică by BRD – Participanții pot învăța să cânte la tobe, pian sau chitară, alături de profesori specializați.

● People’s Aftermovie by BRD – O parte din aftermovie-ul oficial va include imagini filmate de participanți, oferind o perspectivă autentică asupra festivalului.

● Curtea de vinuri Purcari – Degustări zilnice de vinuri, acompaniate de platouri selectate și atmosferă relaxată.

● Jam Sessions – Scena de jam sessions revine, oferind spațiu pentru improvizații în fiecare seară de festival.

Jazz in the Park Festival 2025: activități care dau RITM experienței din Parcul Etnografic clujean

● Italian Experience by Birra Moretti – O zonă dedicată gastronomiei italiene și socializării.

● Întâlniri pe prispă by TSV Line by PM Tehnic – Discuții pe teme de interes susținute de invitați cu experiență.

● Balon cu aer cald by PPC – O ocazie unică de a admira festivalul, dar și Parcul Etnografic și împrejurimile, de sus.

● Târgul de viniluri by Pepsi – O selecție de viniluri și casete curatoriate, disponibile în foișor.

● Târgul Creatorilor IARMAROC by 8×8 – Produse artizanale, ateliere de creație și obiecte realizate manual.

● Ateliere de gin by Malfy – Workshop-uri despre prepararea și mixologia ginului.

● Atelier de pălincă cu Ilie Galben – Demonstrații de distilare și degustări de pălincă, acompaniate de produse tradiționale.

● Ateliere de cafea by Olivo Coffee Culture – Instruire privind prepararea cafelei de specialitate.

● Music Gallery Area – O zonă expozițională inspirată din proiectul Music Gallery, dedicată istoriei muzicale.

● Listening Room by Acoustic Density – Un spațiu acustic special amenajat pentru audiție de înaltă calitate.

● Livada cu ceai by Demmers Tea House – Ceaiuri internaționale servite într-un colț umbrit, dedicat relaxării.

● Zona de wellbeing – Activități pentru echilibrul mental și fizic, precum yoga sau meditație.

● Zona de jocuri by DIGI – Jocuri recreative: ping-pong, fussball, Jenga, darts magnetic.

● Curtea dedicată copiilor by Kiddo Care – O zonă prietenoasă pentru copii, cu activități, jocuri și ateliere, supravegheată de personal calificat.

Lineup-ul ediției 2025 aduce nume importante din jazzul internațional

Cea de-a 13-a ediție Jazz in the Park va avea loc în perioada 6–8 iunie 2025, în Parcul Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca. Festivalul reunește artiști din întreaga lume, iar pe afișul din acest an se regăsesc nume mari precum: Ibrahim Maalouf, Kokoroko, Biréli Lagrène, Nneka, Omar Sosa (într-un concert special cu JazzyBIT și DJ K-Lu), Delvon Lamarr Organ Trio, Sandra Sangiao, Jacob Karlzon Trio, Jazz Family Trio ”ShekBand” și David Luca Quartet.

Abonamente și bilete de o zi – disponibile

Abonamentele pentru Jazz in the Park 2025 sunt disponibile la 499 lei, iar cei care doresc să participe doar o zi, pot achiziționa un bilet la prețul de 249 de lei, pe platforma oficială: bilete.jazzinthepark.ro. De asemenea, sunt disponibile pachete pentru două zile (1+2, 2+3, 1+3). În perioada festivalului (6–8 iunie), prețul unui bilet de o zi va fi de 269 lei, însă participanții care ajung în festival înainte de ora 15:00 vor beneficia de un tarif redus, de 249 lei. Copiii cu vârsta de până la 12 ani, au intrare gratuită, însoțiți de un adult plătitor de bilet sau abonament”, au transmis organizatorii.

Citește mai departe

EDUCATIE

VIDEO. Alphatronic, echipa de elevi clujeni care a spulberat un record mondial la un super-concurs de robotică. Cu Optimus Prime

Publicat

De

Alphatronic, echipa de elevi de la Transylvania College Cluj

14 elevi de la Transylvania College Cluj au reușit, în doar doi ani, să urce pe podium și să bată un record mondial de scor la Campionatul de Robotică FIRST 2025, care a avut loc recent în Huston, Statele Unite ale Americii.

Robotul lor, Optimus Prime, numit după un personaj din franciza Transformers, s-a dovedit a fi unul dintre cei mai eficienți din competiția pentru elevi, care a adunat 256 de echipe din întreaga lume.

Alphatronic, echipa care a spulberat un record mondial la un super-concurs de robotică

Echipa Alphatronic a fost formată în urmă cu doar doi ani de elevi pasionați de informatică și nu numai, coordonați de profesoara Gabriela Iușan. Unii dintre ei s-au alăturat echipei în acest an, iar robotul lor, Optimus Prime, a prins viață pentru prima dată în luna septembrie a anului trecut. De atunci, robotul a fost transformat de nenumărate ori și va mai fi îmbunătățit și pentru următoarele competiții.

Componenții echipei sunt:

  • Alexandru Ciornai – clasa a 11-a
  • Sofia Ciornai – clasa a 9-a
  • Tudor Cocarla – clasa a 8-a
  • Andrei Covaciu – clasa a 12-a
  • Alexandra Cristureanu – clasa a 10-a
  • Nina Gaghi – clasa a 10-a
  • Emma Ganea – clasa a 10-a
  • Razvan-Andrei Gradinaru – clasa a 11-a
  • Taishi-Antaeus Kudo – clasa a 11-a
  • Tudor Maier – clasa a 9-a
  • Sofia Manyet – clasa a 10-a
  • Sakura Orsi – clasa a 9-a
  • Luca Pop – clasa a 11-a
  • Alexandra Serban – clasa a 10-a
  • Arshpreet Singh – clasa a 11-a

Echipa este numeroasă, dar asta pentru că pe lângă departamentul tehnic este și unul non-tehnic. Iar cei care nu se ocupă cu construcția și controlul robotului, spune Alexandra de la marketing, promovează echipa, atrag sponsori și organizează evenimente, inclusiv pentru elevii mai mici din școală care în câțiva ani, poate, vor face parte din Alphatronic.

Optimus Prime, în continuă transformare

Elevii de la Transylvania College au lucrat la dezvoltarea robotului peste 1.000 de ore. Asta din luna septembrie a anului trecut.

“Am stat și până la ora 3-4 noaptea să lucrăm la robot, înainte de competiția regională (pe care au și câștigat-o, n. red.). Robotul a costat în jur de 5.000 de euro. E o sumă standard pentru ca toate echipele să poată să constuiască roboți, să nu fie discrepanțe între cei care au bugete mari și cei care au bugete mai mici”, au explicat elevii, chiar în sala de clasă unde a început totul.

Robotul este realizat “manual” în procent de 90%. “Tot ce este din aluminiu a fost tăiat CNC, iar părțile albastre au fost printate în 3D, fie la școală, fie la imprimantele noastre de acasă. Singurele componente cumpărate sunt motoarele sau controrelere”, au mai spus elevii din echipa Alphatronic.

Robotul va fi în continuare îmbunătățit pentru alte competiții. Elevii spun că folosesc matematica și toate principiile fizicii în constucția robotului, iar optimizările lor au fost cele care au făcut diferența în competiții.

Locul 2 și record mondial de scor la Huston

Elevii de la Transylvania College s-au calificat la prestigiosul concurs de robotică pentru liceeni din SUA, după ce au devenit primii campioni naționali din regiunea de Nord, câștigând FIRST Tech Challenge România. Ei au doborât atunci și un record mondial și, mai mult, au obținut locul 1 la Premiul INSPIRE. Clujenii nu au pierdut nicio “partidă” de la competiția regională.

La Huston, în Texas, au ajuns în finală și s-au clasat pe locul 2 la divizia la care au concurat, iar, alături de echipa TehnoZ Pitești, elevii clujeni au obținut un record mondial de scor într-un meci oficial. Practic, cum a precizat Alexandru Ciornai, și-au bătut propriul record.

Elevii clujeni nu se opresc însă, aici. Peste două luni vor merge din nou în SUA, pentru a participa la Competiţia Internaţională de Robotică ”Maryland Tech Invitational”, unde participarea este pe bază de invitație.

“Avem al doilea scor din lume, suntem în top 2 autonomie și vrem să căștigăm”, a spus Alexandru, care a precizat că România este printre cele mai competitive țări din lume în ceea ce privește robotica.

Foto: Cluj24.ro și Transylvania College

Citește mai departe

EDUCATIE

Daniel David: „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, VIOLENȚA și consumul de substanțe

Publicat

Daniel David, analiză alegeri prezidențiale

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, adică violența și consumul de substanțe. „Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo”, a spus David, citat de Edupedu.ro.

„De asemenea, am vorbit cu domnul secretar de stat ca „Săptămâna altfel” din noul an școlar să aibă două teme obligatorii, pe care le vom structura, nu să le lăsăm să se facă oricum. Și voi vedeți în presă când apare câte un caz legat de consumul de droguri sau de violență. Toți vorbim despre asta și ne întrebăm ce facem, deși, dacă ne uităm, avem mii de activități legate de consumul de droguri și de violență în școli în fiecare an școlar, dar am vrea să le facem un pic mai structurat”, a precizat Daniel David.

Daniel David: „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, VIOLENȚA și consumul de substanțe

Ministrul Educației a spus că activitățile din „Săptămâna altfel” vor fi semi-structurate și a explicat ce ar trebui să cunoască elevii și profesorii:

„În Săptămâna altfel, cele două teme vor fi clar definite: violența și consumul de substanțe. Și activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo. Și ne dorim cel puțin două lucruri:

1 – profesorii, elevii și părinții să fie pregătiți de către specialiști, pentru a putea identifica astfel de fenomene, adică să știe să identifice astfel de fenomene.

2 – să cunoască și să exerseze, fie și într-o variantă de asta de simulare, în prima fază, în timpul școlii, dar după aceea să poată să aplice, sigur, în viața de zi cu zi, procedurile de management pe care le avem pentru aceste cazuri, fiindcă le avem, sunt descrise, sunt pe pași și, dacă îi întrebăm pe cei din școală, mulți nu știu că există, mulți nu știu cum să le utilizeze, astfel încât vreau să îi pregătim în utilizarea acelor proceduri de management pe care le avem și pentru controlul violenței și pentru consumul de substanțe. Așa vom gândi Săptămână altfel pentru noul an școlar”, a declarat Daniel David.

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate