Connect with us

EVENIMENT

FOTO. Metodă revoluționară la Cluj pentru TRATAMENTUL kinetoterapeutic al bebelușilor și copiilor cu PARALIZIE cerebrală

Publicat


terapie

Centrul de kinetoterapie Aprophysio, în parteneriat cu Facultatea de Educație Fizică și Sport a UBB Cluj-Napoca, a găzduit prelegerea kinetoterapeutului expert consultant în neuropediatrie, Jean-Pierre Maes. În calitate de fondator al terapiei M.A.E.S, el a ținut un discurs despre beneficiile acestei abordări terapeutice în tratamentul kinetoterapeutic al bebelușilor și copiilor cu paralizie cerebrală și alte condiții de neurodezvoltare similare.

Publicul prezent a fost format atât  din terapeuți și medici, cât și părinți, dar au participat și studenți și profesori ai FEFS, unde se formează viitori kinetoterapeuți care ar putea opta pentru această specializare.

terapie

FOTO. Metodă revoluționară la Cluj pentru TRATAMENTUL kinetoterapeutic al bebelușilor și copiilor cu PARALIZIE cerebrală

„Nu sunt fizioterapeut, sunt un terapeut al creierului”

Jean-Pierre Maes a absolvit ca fizioterapeut în 1989 la Bruxelles și, încă de la începutul carierei sale, s-a specializat în domeniul neurologiei pentru adulți și copii. El a reunit anii săi de învățare, experiența sa și abilitățile sale de raționament clinic și de analiză de neegalat în abordarea terapeutică MAES. Această abordare oferă terapeuților capacitatea de a înțelege tabloul clinic ca expresie a funcției creierului și instrumentele de a viza funcția creierului mai degrabă decât funcția corpului.Astfel, se adresează oricărei persoane cu probleme de neurodezvoltare, indiferent de vârstă.

„Nu sunt fizioterapeut, sunt un terapeut al creierului”, a spus acesta.

Cu o experiență de 35 de ani în domeniu și peste 35 de state în care a predat, MAES se concentrează acum pe predarea de noi cursuri cu un nou curriculum și format – Terapia M.A.E.S: Mișcare, Analiză, Educație și Strategie.

terapie

„Dacă problema e la nivelul creierului, de ce tratăm corpul?”

În statele occidentale, ca de exemplu Marea Britanie, unde Jean-Pierre locuiește în prezent, numărul orelor de terapie finanțate de stat pentru copiii cu diverse forme de paralizie cerebrală este în scădere. Conform unor studii din literatura de specialitate, prezentate de acesta, motivul ar fi faptul că minorii cu acest diagnostic se dezvoltă până la o anumită vârstă, apoi se plafonează, iar investițiile în tratament devin o risipă de bani. Ca rezultat, tratamentul se încheie la vârsta de 5-7 ani, în dependență și de severitatea paraliziei, menționează specialistul.

Tot în Marea Britanie a fost emis un ghid național al serviciilor de sănătate, unde părinții copiilor care suferă de paralizie cerebrală pot găsi informații despre diversele tipuri ale acestei afecțiuni și tratamentele fizioterapeutice aferente.

„Dacă ne uităm peste aceste recomandări, problema de sănătate este definită de simptome, iar tratamentul este tot o abordare simptomatică. Nu ar fi mai bine să lucrăm asupra cauzei principale și nu a simptomelor? Știm deja că majoritatea copiilor cu paralizie cerebrală se nasc cu musculatura și articulațiile în regulă, deci problema este la creier. Cu toate acestea, specialiștii continuă să încerce să trateze corpul. Aceasta este una dintre cauzele pentru care, după o anumită perioadă, pacientul ajunge în faza de platou, adică nu mai progresează”, afirmă Jean-Pierre.

terapie

„M.A.E.S nu este o abordare simptomatică”

Toți pacienții de care s-a ocupat Jean-Pierre de-a lungul carierei sale aveau un creier tipic, cu excepția unor anumite părți ale acestuia. Toți aveau același diagnostic de paralizie cerebrală, dar fiecare avea leziuni în părți diferite ale creierului.

„Dacă  vorbim de corp, vorbim de putere musculară și mișcare, iar în cazul creierului vorbim despre abilitatea de a rezolva probleme. Corpul execută comenzile date de creier. Astfel, atunci când ai o leziune pe creier, ai dificultăți de a învăța să rezolvi anumite probleme. Aceasta este o abordare medicală a paraliziei cerebrale, pe când eu vreau să vă prezint o abordare educațională care poate fi extinsă și la pacienți cu leziuni pe creier de altă natură sau cu problemele genetice”, afirmă acesta.

În cadrul prelegerii sale, Jean-Pierre a accentuat faptul că, părinții ar trebui să monitorizeze lucrurile noi pe care le învață copiii. Cel mai mult contează calitatea acelei abilități în formare, deoarece dacă aceasta nu progresează,  înseamnă că e vorba de o problemă pe termen lung.

„În cazul pacienților cu paralizie cerebrală, calitatea mișcărilor corpului pe care încearcă să le învețe e în scădere în momentul în care creierul execută o sarcină ce necesită o funcționare a  zonelor afectate ale sale. Astfel, această abordare poate fi folosită și de către logopezi sau psihopedagogi, nu numai de fizioterapeuți care lucrează pe motricitatea grosieră”, sugerează terapeutul belgian.

Principiile terapiei M.A.E.S

„La început trebuie să separăm acele lucruri pe care pacientul știe să le facă bine, pe care doresc să le păstreze și să le dezvolte, de cele pe care le folosește în exces, pentru a compensa ce nu poate să facă. Cel mai important este să nu-l punem pe pacient să exerseze acele mișcări pe care dorim să le îmbunătățească. Zic asta și în contextul  paraliziei cerebrale, pentru că, dacă practici ceva, dar creierul tău nu este fundamentat pentru executarea acestei practici, atunci nu lipsa practicii este problema.

E nevoie de a schimba abordarea. În primul rând, să-i asigurăm pacientului un mediu sigur pentru a-și dezvolta noi tehnici. Să facem tot posibilul să poată învăța lucruri noi fără să-i fie frică de consecințe, de eșec. În final, vom încerca să păstrăm partea lezată a creierului deschisă spre tratament, adică spre o îmbunătățire treptată a calității execuției mișcărilor corpului.”, relatează fondatorul acestei abordări de tratament, Jean-Pierre Maes.

Terapia M.A.E.S, pusă în aplicare deja de 10 ani în România

Rozália Apró este kinetoterapeut și coordonator al centrului de kinetoterapie Aprophysio din Cluj-Napoca.

„Centrul nostru are patru kinetoterapeuți cu specializare M.A.E.S, fiind deja formați de ani buni în străinătate. Eu m-am format de 10 ani în Ungaria, iar colegii în Serbia, Croația și Marea Britanie. Aceasta e o abordare terapeutică pe care noi o folosim, aici la Cluj, în tratamentele noastre zilnice și care ne asigură un feedback foarte bun din partea pacienților și părinților cu care lucrăm.

Astfel, am dorit să facilităm specializarea altor kinetoterapeuți așa că l-am invitat pe domnul Jean-Pierre ca să susțină un curs de fundamentare de o lună pentru specialiști: kinetoterapeuți, psihopedagogi, din România și Ungaria”, menționează Rozalia pentru Cluj24.

Paula Mariuța




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate