Connect with us

EVENIMENT

FOTO. ”Mama” de la SMURD Cluj: Dacă ești bine pregătit în ceea ce faci, nu contează dacă ești bărbat sau femeie

Publicat


smurd

Claudia Mureșan, alintată ”Mommy” (mama, în lb. engleză- n.a.), lucrează de peste 25 de ani în medicina de urgență, din care 18 la SMURD  Cluj. A început ca asistentă medicală pe autospecialelele de intervenție, iar acum este asistent responsabil SMURD. Din cauza unor probleme medicale nu mai iese pe teren de un an, dar sufletul i-a rămas alături de colegi care merg în misiuni.

Claudia Mureșan are 58 de ani, este asistent medical licențiat la UMF Cluj-Napoca și are și un master în managementul pacientului critic. A fost decorată de președintele Klaus Iohannis cu cea mai înaltă distincție din cariera profesională, Meritul Sanitar – clasa a 3-a.

”Lucrez pe medicină de urgență din anul 2000, deci de 25 de ani și de 18 de ani lucrez la SMURD Cluj. Am început la UPU și pe urmă am trecut pe pre-spital. La UPU, cumva, tu ești gazda și primești pacientul, pe când la SMURD vezi toată scena, cum se desfășoară intervenția după un accident. Implică mult mai mult stres, dar ai sentimentul că ajuți, te simți mai salvator de vieți decât în UPU și de aceea am optat să mă transfer la SMURD, deși este mult mai greu.

A durat până m-am obișnuit, în primele șase luni de zile, la fiecare alarmă, mă duceam cu stomacul cât o nucă.

Când am început, în 2007, se deschisese stația de la Colina și eram noi, asistenții, formați de 3-4 săptămâni, și colegii de la pompieri care erau cu cursul de prim-ajutor ieșiți de la Mureș.

Toți eram noi, dar ne-am închegat ca și echipă”, și-a amintit Claudia Mureșan.

Prima intervenție nu se uită niciodată

Aceasta nu a uitat nici acum, după 18 ani, prima intervenție pe o ambulanță SMURD.

”Ajunsesem în sediu, eram prima gardă cu doctorul Moldovan, care era medicul coordonator SMURD, și m-a întrebat dacă am terminat de verificat ambulanța? Și eu răspuns că <<da, cum să nu, ce mare lucru>>.

Atunci m-a zis că merge cu mine, dar știu să scot targa din ambulanță și să o bag la loc? Iar eu, foarte ofuscată, venită din UPU, unde aveam brancardier la dispoziție l-am întrebat, <<dar ce, e treaba mea să scot targa și să o bag la loc?>>

Am stat două ore jumate până am învățat cum se scoate targa, că avea tot felul de manete, cum se strâng picioarele, cum este procedura de siguranță.

Și foarte vitează, eram gata să urc să îi spun când sună alarma și am plecat la primul caz, un accident rutier pe podul de la Gara Cluj-Napoca.

Colegii de la descarcerare și-au făcut seara treaba, am ajuns și noi, și fiecare avea rolul lui în echipă, știa ce trebuie să facă, toată lumea era ocupat. Și a strigat medicul <<aduceți careva targa!>>.

M-am uitat de jur împrejur și eram singură. Și mi-am zis, că dacă nu învățam înainte cum să manevrez targa, mă făceam de mândra minune. N-am să uit câte zile o să am această intervenție”, a povestit asistenta pentru Cluj24.

La SMURD nu există oră fixă de plecat acasă

Cel mai greu și impresionant caz la care a intervenit a fost la o misiune națională, la o explozie de mină din Petroșani, la care au fost trimise două autospeciale de Terapie Intensivă de la SMURD Cluj, pe lângă celelalte din toată țara, care au preluat pacienți arși și i-au dus la București.

”Era undeva după – amiaza, la ora 19 trebuia să ies din tură, dar am plecat la intervenție, că ăsta este SMURD-ul, nu există o oră fixă de plecat acasă. Ai nevoie de sprijinul familiei într-o astfel de meserie.

Eu m-am simțit aici de la început ca omul potrivit la locul potrivit. Mi-a plăcut la SMURD că îți desfășori activitatea după niște reguli foarte bine stabilite, totul este disciplină, proceduri care trebuie respectate și profesionalism.

Contează faptul că intervii pentru a salva vieți și munca în echipă îmi place foarte mult. Ca să ai o sinergie în echipă, fiecare trebuie să-și cunoască foarte bine rolul, să exersezi foarte mult, împreună cu ceilalți colegi, supervizați de medici, care sunt șefii de echipaj.

Echipajul de intervenție este format din 5 persoane și a trebuit să lucrăm foarte mult unii cu alții, să ne cunoaștem fiecare rolul.

Faptul că stau 5 oameni împreună, înseamnă că sunt un grup, ca să fii o echipă înseamnă mult mai mult. Înseamnă să te poți baza pe colegi, să te înțelegi din priviri, iar fiecare să știe ce are de făcut”, a explicat Claudia Mureșan.

Și gărzi pe autospeciale, și muncă de birou

Ca asistent SMURD Cluj, a avut în responsabilitate initial trei echipaje de prim ajutor, din trei puncte diferite, iar SMURD Cluj gestionează, în prezent, 11 puncte cu echipaje de prim ajutor, 3 autospeciale de Terapie Intensivă și punctul de operare aeromedical de la Jibou. Pentru toate acestea, Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj asigură materialele sanitare, medicația și mentenanța aparaturii medicale.

”Gestionez numeroase aspecte pentru buna desfășurare a intervențiilor și toată lumea trebuie să aibă de toate – echipamente medicale, consumabile, medicamente. Merg la Spitalul Clinic Județean de Urgență, să fac referate anuale, medicul șef al UPU-SMURD și apoi managerul spitalului le aprobă.

Până acum un an făceam și gărzi de intervenție pe autospeciala de Terapie Intensivă Mobilă (TIM) și inclusiv pe elicopterul medical, în paralel cu atribuțiile de asistent responsabil, dar din cauza unei probleme medicale nu mai pot face teren, ci coordonez activitatea din birou”, a subliniat Claudia Mureșan, alintată, inițial, ”Sora superioară”, apoi ”Mommy” de către colegii de la SMURD Cluj.

Locul 1 la un concurs în Germania

În cariera sa a participat și la misiuni în cadrul festivalurilor Untold și Electric Castel, unde s-a ocupat de pregătirea și aprovizionarea componentei medicale, dar și la concursul internaționale cu echipa SMURD Cluj.

La primul concurs, din 2007, desfășurat în orașul german Weimar, a coborât pentru prima oară în rapel de la etajul 4, pentru ca echipa să nu piardă puncte.

”La final, la ceremonia de premiere, au început să se acorde mențiunile: mențiunea 3, 2, 1, și nu ne-am auzit numele. Eram un pic supărați, că nici măcar o mențiune nu am fost în stare să obținem. Au urmat premiile 3 și 2 și nu ne-a venit să credem când am fost anunțați că am câștigat locul 1”, a precizat Claudia Mureșan.

Ucenicia la UPU

Aceasta are și un sfat pentru asistentele care ar dori să urmeze o carieră în medicina de urgență la SMURD Cluj și anume să înceapă formarea la UPU, pentru că acolo cazurile sunt mult mai multe, iar, în plus, au parte de o gamă largă de diagnostice și cazuri și așa se pregătesc pentru ceea ce urmează la SMURD, când ajungi să scoți oameni din ghearele morții, răniți în accidente.

”Trebuie să ai o toleranță mare la stres și robustețe fizică. În toți acești ani nu m-am simțit niciodată cu niciun handicap că aș fi femeie. Am fost tratată de la egal la egal cu bărbații, chiar dacă într-o astfel de meserie sunt mai mulți bărbați în jurul nostru.

Întotdeauna am considerat că, dacă ești bine pregătit în ceea ce faci, nu contează dacă ești bărbat sau femeie”, a menționat asistenta responsabil SMURD Cluj.

De 7 ani este bunică de gemeni (fetiță și băiat) și promite că, la pensie, care nu se știe când va fi, cu siguranță va veni cu ei ca până acum la toate evenimentele publice organizate la ISU Cluj, de Ziua Pompierilor, Ziua SMURD sau Moș Crăciun la pompieri încercând, poate, să le insufle și lor meseria de salvator de vieți.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ADMINISTRAȚIE

Consiliul Județean Cluj transformă mai multe drumuri comunale în mini-centuri de ocolire a celor mai aglomerate rute din județ

Publicat

De

drumuri cluj

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, anunță implementarea unor mini-centuri menite să reducă aglomerația și să creeze noi rute alternative pentru traficul din județ.

Alin Tișe, președintele CJ Cluj a explicat că aceste drumuri nu sunt menite să înlocuiască o centură clasică sau o autostradă, dar vor contribui la o mai bună distribuție a traficului.

Ele vor fi realizate prin preluarea în administrarea județului a mai multor drumuri comunale și modernizarea, respectiv extinderea lor.

„Eu nu mă substitui Guvernului care ar trebui să facă centuri de ocolire a orașelor. Eu nu fac autostradă și nici nu am spus că acele drumuri vor lua tot traficul de pe autostradă și dintr-o dată Clujul nu va mai avea mașini. Sunt variante alternative, vor mai fi și altele. Pe lângă drumul acesta care va putea prelua mult trafic, dar nu va fi centură în sensul propriu cu patru benzi și traficul greu și tot. Va fi o mini-centură sub formă de drum județean care, sigur, va prelua o parte din trafic, dar nu va fi în regim de autostradă”, a declarat Alin Tișe.

Șapte mini-centurile propuse

  • Mini-centura Topa – Așchileu: Această rută va lega Topa Mică de Așchileu, oferind o cale de acces alternativă pentru traficul din zona de nord a județului.
  • Mini-centura Sânpaul – Berindu – Popești: O nouă conexiune care va ajuta la degrevarea traficului din Baciu. Traseul pornește din Sânpaul, trece prin Berindu și Popești, ajungând la intrarea în Cluj-Napoca. Această rută va funcționa ca o mini-centură pentru zona de vest a orașului.
  • Mini-centura Coasta – Tăușeni – Jucu – Apahida: Proiectul include un drum alternativ ce va lega Coasta, Tăușeni și Apahida, evitând traseul aglomerat de intrare în Cluj-Napoca. Conectarea la centura din zona Planoarelor va permite un acces mai fluid către oraș.
  • Mini-centura Căianu – Jucu: Un drum nou care va ocoli Apahida, creând o legătură directă între Căianu și Jucu.
  • Mini-centura Vad – Câțcău: Această variantă ocolitoare va permite evitarea traficului la intrarea prin Dej. Proiectul include un pod peste Someș și unificarea a două drumuri comunale care în prezent nu comunică. Noua rută va facilita legătura spre Baia Mare.
  • Mini-centura Cătina – Feldioara – județ Bistrița-Năsăud: Un traseu care va reduce distanța de parcurs cu 25 de kilometri, creând o scurtătură esențială către județul Bistrița-Năsăud.
  • Mini-centura Dăbâca – Panticeu: Această rută va îmbunătăți considerabil conexiunile dintre Dăbâca, Panticeu, Recea Cristur și județul Sălaj, eliminând necesitatea accesului prin drumul național. În prezent, legătura dintre aceste localități se face doar pe un drum de pădure.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO. Un șofer a scăpat nevătămat după ce s-a RĂSTURNAT cu autotrenul între Florești și Gilău

Publicat

De

Autotren răsturnat la Florești

Un accident rutier a avut loc în urmă cu puțin timp între Florești și Gilău.

Un autotren s-a răsturnat, rămânănd parțial pe șosea.

Un șofer a scăpat nevătămat după ce s-a RĂSTURNAT cu autotrenul între Florești și Gilău

Pompierii din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca sunt cei care au intervenit la accidentul rutier care a avut loc la ieșire din comuna Florești spre comuna Gilău.

Echipajele ISU au găsit la fața locului un autotren răsturnat. Un bărbat a fost evaluat de către paramedicii SMURD, iar acesta a refuzat transportul la spital.

Foto: ISU Cluj

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Alin Tișe spune că nu are planuri de restructurare la CJ Cluj: „Nu poți da oameni afară fără criterii obiective”

Publicat

De

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, susține că reorganizarea administrației publice trebuie bazată pe criterii obiective.

Alin Tișe, președintele CJ Cluj, a subliniat că disponibilizările din aparatul de stat trebuie să aibă la bază criterii clare și să fie justificate de eficiență, nu de decizii arbitrare. El este de părere că digitalizarea unor servicii este un motiv obiectiv pentru reducerea numărului de posturi, însă procesul trebuie să fie unul transparent și echitabil.

„Dacă eu implementez digitalizarea totalmente și constat că din cei 40 care lucrau până acum îmi ajung 10 oameni care să preia digitalizarea, am argumente să fac o reorganizare, dar ca să spun că, de mâine, din 300 de oameni în subordine, 100 ajung, că așa cred eu, mi se pare o copilărie și nu mă pot hazarda la asta”, a spus președintele CJ Cluj.

Reorganizarea instituțiilor publice, doar după criterii obiective

Alin Tișe a afirmat că o eventuală reducere a personalului din instituțiile publice trebuie să fie fundamentată pe necesitate și nu pe decizii subiective. El consideră că un angajat este „un sac de cartofi” și că eliminarea posturilor trebuie să aibă un fundament clar.

„Ca să dai un om afară dintr-o instituție de stat, omul fiind o entitate cu suflet, cu minte, nu este un sac de cartofi, să spui că avem 10 saci de cartofi din care trebuie să rămână cinci. Eu cred că atunci când decizi o reorganizare administrativă, acest lucru trebuie să se întâmple dacă munca pe care el o face este înlocuită de altceva și în altă formă”, a afirmat Alin Tișe.

„Cred că sunt pe alocuri prea mulți funcționari”

El a recunoscut că, în unele domenii, numărul funcționarilor este prea mare, însă este de părere că reducerea acestora trebuie să se facă pe criterii transparente și corecte.

„Cred că sunt pe alocuri prea mulți funcționari pe anumite domenii, în anumite departamente, dar cred că reorganizarea trebuie să o faci pe criterii clare, obiective”, a subliniat Tișe.

„Nu am în plan acum să dau oameni afară”

Președintele CJ Cluj a susținut ideea unei evaluări imparțiale a funcționarilor publici, pentru a elimina posibilele influențe politice sau personale în luarea deciziilor. El a subliniat totodată că nu își plănuiește să concedieze din angajații aflați în subordine.

„Nu am un plan acum de a da oameni afară, dar eu cred că dacă ajungi să reorganizezi o instituție, atunci trebuie să o faci pe niște criterii obiective. Nu ești în stare tu, o lași pe mâna unei entități, cum ar fi o universitate, poate testa un funcționar public foarte simplu. Sau o firmă externă îi poate testa pe funcționari foarte simplu. Nu trebuie să te amesteci deloc”, a mai afirmat Alin Tișe.

„Evaluarea, dacă vrem să fie corectă, trebuie să nu o facă colegul de birou”

El a mai spus că în instituțiile publice există angajați care au primit calificative excelente ani la rând, așadar disponibilizarea lor fără un criteriu clar ar fi injustă.

„Cred că ar fi obligatoriu de aplicat evaluarea unui funcționar public, dacă vrem să fie una corectă, să nu o facă colegul de birou, șeful ierarhic, ci să o facă o entitate obiectivă, apolitică, pentru că, de exemplu, eu nu pot să dau afară un angajat care în fiecare an are foarte bine. Dacă eu am 10 șoferi, oameni care au foarte bine în fiecare an și eu vreau ca de mâine să rămână cinci, pe ce criterii îi dau afară?”, arată președintele CJ Cluj.

„La noi nu se vorbește de ce aduc directorii în instituțiile publice”

Tișe a atras atenția asupra influenței directorilor în angajările din instituțiile publice, menționând că de-a lungul timpului, aceștia au avut un rol semnificativ în aducerea de noi angajați, și nu doar politicienii.

„La noi nu se vorbește de ceea ce aduc șefii, directorii în instituțiile publice, se vorbește doar de ce au adus oamenii politici. Vă asigur că dacă mergeți și verificați, nu că ar fi mai puțin condamnabile, la persoanele pe care un director sau un șef care a stat 25 de ani, poate mult peste un președinte, peste un primar în funcție, o să vedeți că poate aproape toți angajații au venit în perioada în care ei erau directori. Nu îmi poate spune acel director că șeful politic i-a pus pe toți”, a mai afirmat acesta.

Sporurile din administrația publică

Întrebat despre sporurile acordate în administrația publică, Tișe a declarat că acestea sunt stabilite prin negocieri cu sindicatele și că fiecare instituție are propriile criterii pentru acordarea acestor beneficii.

„Acele salarii se dau în urma unor negocieri cu sindicatul, și la noi, negociem an de an cu sindicatul. Sindicatul cere foarte multe, dar dacă sindicatul crede că merită să primească acele sporuri înseamnă că ei toți au ajuns la această concluzie. Tu, ca primar sau președinte, poți să spui nu îl dau. Dacă a fost o negociere între primărie și sindicat în care conducerea primăriei a acceptat”, a explicat Alin Tișe.

„Nu mi-am luat niciodată niciun spor”

Tișe a evitat să critice modul în care Primăria Cluj-Napoca gestionează aceste aspecte, subliniind că fiecare instituție are autonomia sa.

„Nu știu situația de la Primărie. Să îl întrebați pe domnul Boc. (…) Nu am informații, chiar nu știu, toți au sporuri? Înseamnă că la ei condițiile de muncă sunt mai vitrege, poate au spații mai puține, sunt mai înghesuiți în încăperi. Fiind foarte mulți angajați, numai la Poliția Locală sunt câteva sute, 300, poate că nu au spațiu, nu la modul ironic. Sunt convins că primarul nu ia aceste drepturi, cum nici eu nu mi-am luat niciodată niciun spor, nu iau nimic, tocmai ca să nu am discuții când plec de aici. Deplasările externe eu mi le plătesc aproape integral, ca să nu fie discuții. Încerc să mă feresc de toate astea cât pot”, a conchis acesta.

Citește mai departe

EDUCATIE

FOTO. Elevă de liceu din Cluj-Napoca, premiată la bursa locurilor de muncă AJOFM. Visul ei, să-și deschidă propria cofetărie

Publicat

elevă

Natalia Matei, elevă în clasa a XI-a la Colegiul tehnic de industrie alimentară ”Raluca Ripan” Cluj-Napoca, a fost premiată, miercuri, în cadrul Bursei locurilor de muncă organizată la Casino de AJOFM, și a primit echipamente profesionale – plan de încălzire electrică pentru lucrul cu ciocolată, lampă modelare zahăr artistic, aerograf cu dublă acțiune – din partea Asociației Patronale HoReCa din Cluj.

Tânăra a câștigat anul trecut locul 1 la Olimpiada Națională de Meserii, la categoria cofetar-patiser, iar în septembrie a participat la Lyon, în Franța, la Campionatul Mondial World Skill.

”Mi-a plăcut de mică această meserie și mi-am spus că trebuie să îmi urmez pasiunea mea în bucătărie, mai ales că mama mea este bucătăreasă și o ajutam încă de când aveam 9 ani. Am zis că aici e locul meu, aici mă liniștesc, îmi adun gândurile și când am o problemă, mă pun și fac prăjituri și tot stresul se risipește.

Îmi place cofetăria, iar prăjitura mea preferată pe care o face este snikers, cu nucă și caramel, iar musafirii când vin la mine îmi cer să le fac această prăjitură”, a spus Natalia pentru Cluj24.

„Papilele gustative să fie pregătite pentru toate dulciurile”.

Eleva a avut numai de învățat din experiența participării la concursul de la Lyon.

”A fost un nivel ridicat, cu competitori bine pregătiți. Am învățat, printre altele, că trebuie să am încredere în mine și dacă am ambiție pot face orice.

La Lyon am avut de făcut o sculptură de ciocolată, una din zahăr, două torturi, 4 tarte, bomboane și 2 mascote din marțipan”, a precizat Natalia Matei.

Aceasta crede că principalele calități ale unui cofetar-patiser, pe care le are și ea, sunt determinare, ambiție, imaginație, multă pasiune și imaginație, ”iar papilele gustative să fie pregătite pentru toate dulciurile”.

”După ce voi absolvi Colegiul <<Raluca Ripan>> vreau să îmi deschid cofetăria mea și să lucrez în ciocolată, să fac praline, sculpturi pentru evenimente”, a conchis Natalia Matei, care are 18 ani.

Eleva a pregătit pentru bursa locurilor de muncă o sculptură din ciocolată special pentru Paști, la care a lucrat 3 zile, și care include elemente decorative specifice – iepurași și ouă.

Natalia vrea să câștige și în acest an la Olimpiada Națională de Meserii și să participe la Campionatul Mondial World Skill care va avea loc în Danemarca.

Copil deosebit

Adriana Rotar, profesor de practică la Bakery School, care are un contract în sistem dual cu Colegiul tehnic de industrie alimentară <<Raluca Ripan>>, pregătește profesioniști în ramura patiserie – cofetărie.

”Natalia este un copil deosebit. I-a fost greu la Lyon, deoarece nivelul competiției a fost deosebit de ridicat. Dar am observat că este o fată foarte ambițioasă și motivată. O încurajez și îi spun că are șanse extraordinare și că totul depinde de ea”, a spus Rotar.

La ceremonia de premiere de la Bursa AJOFM au participat prefectul Maria Forna, primarul Emil Boc, vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Vakar Istvan, șefa ISJ Cluj, Marinela Marc, și Ștefan Gadola, președintele Asociației Patronale HoReCa.

elevă

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate