CULTURA
FOTO. Lumea fermecată a poveștilor la Cluj în expoziția Muzeul Păpușilor de la Muzeul de Artă. Interviu cu curatorul Elena Ilash
Expoziția Muzeul Păpușilor este deschisă publicului între 27 iunie și 14 iulie 2024. Aflată la cea de-a 18-a ediție, aceasta se poate vizita la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. Aici, cei mici și cei mari pot pătrunde în lumea fermecată a poveștilor, prin decorurile, costumele și personajele din cele două spectacole consacrate ale Teatrului de Păpuși „Puck” din Cluj-Napoca.
Primul spectacol este „Aventurile lui Puck”, în regia lui Cristinel Nedea. Acesta este realizat după „Visul unei nopți de vară”, de William Shakespeare și îl are ca personaj principal pe năzdrăvanul spiriduș Puck care simbolizează destinul capricios. Puck îi poartă pe spectatori prin lumea zeilor, a zânelor și a muritorilor, provocând un haos plin de umor. Elena Ilash este curatoarea expoziției, dar și una dintre scenografele celor două spectacole. De asemenea, ea se ocupă și de picturi, costume.
Al doilea spectacol este „Povestea viței de vie”, în regia lui Kovács Géza, care este inspirat din realitate și anume, de vița de vie care crește în curtea Teatrului „Puck”. În poveste este vorba despre un rege care are o fiică foarte frumoasă, pe care o iubește foarte mult. Însă, acesta este invidiat de către toți, inclusiv de un împărat care dorește să îi fure fiica, respectiv vița de vie. Totuși, un elev curajos o salvează pe prințesă.
Elena Ilash: Am vrut să coborâm păpușile de pe scenă
Rep: Cum a luat naștere această inițiativă de a organiza expoziția?
E.I.: Ideea a pornit de la faptul că am vrut să coborâm păpușile de pe scenă pentru a le aduce într-un cadru diferit, dar prietenos, în care păpușile sunt actanți, dar care fac parte din muzeu.
Avem și aici o parte interactivă, în care oamenii pot să citească despre poveste, despre personaje. Sunt și fotografii din piese, înregistrări.
Rep: Care este inspirația dumneavoastră atunci când alegeți decorurile, picturile?
E.I.: În principiu, se pornește de la un scenariu, de la discuții ale scenografului cu un regizor care vine cu o propunere de titlu de piesă și atunci, inspirația poate veni de la o idee clasică, după un modul clasic de redare sau ceva adaptat între nou și vechi sau ceva nou. De fiecare dată se caută un melanj, cea mai bună idee, care să le vină în întâmpinare copiilor, generațiilor actuale, deși piesele clasice încă au o fascinație aparte. Acestea sunt cerute, se joacă. De asemenea, vrem să păstrăm și un anumit tip de spectacol, de tip bâlci, care este încă bine gustat și dorit, în contextul atât de divers al vremurilor noastre, până la urmă.
Costumele sunt o provocare
Rep: Dar atunci când vine vorba despre costume?
E.I.: Și costumele sunt o provocare. Gândește-te că încă se apelează la costumele făcute manual în atelierele teatrului sau adaptate, măști, machiaj, pentru a fi cât mai aproape de personajele pe care noi ni le dorim. Costumele, în teatrul de păpuși și marionete, sunt o categorie aparte pentru că de multe ori, actorii sunt în spatele păpușilor, a decorurilor, pentru că păpușa, în sine, este interfața pe care noi o folosim, dar desigur, sunt și piese în care ele se îmbină și sunt preponderent cu actori sau cu păpuși.
Costumele sunt o provocare deoarece pe mine mă interesează foarte mult ideea de vizual convingător, pentru că prima impresie e cea vizuală până începe piesa, până se convinge publicul în privința subiectului, a sinopsisului, a adaptării, a scenariului. Astfel publicul intră imediat în poveste, îl avem de partea noastră.
Este o dovadă de profesionalism, de tradiție. Există niște mici reguli care ne-au învățat că astfel trebuie stea lucrurile, dar pe care le adaptăm tot timpul la situații. De exemplu, dacă faci Albă ca Zăpada, n-o s-o faci la fel ca prima sau a doua dată deoarece viziunile sunt altfel, la fel și distribuția.
De asemenea, pot fi personaje care se întâlnesc, ca idee, cu oamenii din actual. Am avut un Pinocchio care mergea pe rotile, era îmbrăcat în blugi. Este vorba despre o perpetuă adaptabilitate la ce este nou, o recontextualizare, astfel încât copiii să se poată identifica sau să își găsească modele.
Mare amatoare de poezie
Rep: Integrați în spectacole și sculpturi făcute de dumneavoastră?
E.I.: Mai puțin. Aș putea spune că mai degrabă e la nivelul de amprentă personală totul. Vrând-nevrând pui din tine acolo. Ține și de un anumit tip de autenticitate, de reprezentativitate.
Există aplecare spre un anumit tip de pictural, sculptural, depinde. Dar reușesc uneori, mai ales că eu le concep, le pictez, le adaptez la scenă. Când pot, cu mare plăcere fac lucrul acesta. Sigur, în piesele mai contemporane putem face lucrul acesta, dar nu numai. Până la urmă orice se poate reidentifica, refolosi. Poți lua o idee din trecut, s-o aduci în acual și să fie wow.
Rep.: Care sunt operele dumneavoastră literare preferate?
E.I.: În general, sunt mare amatoare de poezie. M-am și apucat recent de scris și am o carte deja publicată, însă gust foarte mult și teatrul, evident, un anumit tip de proză. Îmi e greu să mă opresc la niște titluri anume, dar de aici fac parte și poveștile de toate felurile, mai ales cele orientale. În principiu, gust orice este provocator, emoționant. Îmi place, în aceeași măsură, să citesc ceva clasic dar și ceva contemporan scris bine, imaginativ, care are implicată partea asta vizuală. Mie îmi place să le am în fața ochilor, cu cât mai multe descrieri.
Rep: Ce scriitori vă plac cel mai mult?
E.I.: Prefer poeții și poetele. Nu știu dacă am unii preferați, n-aș vrea să nedreptățesc pe cineva, să îi pun într-un top. Sunt mulți autori care mă inspiră. Tot timpul am 3/4 cărți începute.
Spre expresionism
Rep: Care sunt operele dumneavoastră de artă preferate?
E.I.: Aici deja suntem pe terenul meu. Niște artiști contemporani, Anish Kapoor, iar din spațiul românesc Paul Neagu îmi place foarte tare. Pe pictură ar fi un clasic care e foarte pe gustul meu, Theodor Pallady. Sunt foarte mulți care încă sunt în viață și care îmi plac foarte tare, nu doar clasici consacrați.
Îmi place și generația de noi artiști emergenți care au forță și idei extrem de bune. Tind inclusiv înspre femeile din artă care au un rol foarte bun acum, care scriu istorie până la urmă, precum Marina Abramović, Magdalena Abakanowicz, Niki de Saint Phalle, o artistă foarte scenografică, din punctul ăsta de vedere, îmi place foarte tare.
Rep.: Atunci când creați, înspre ce curent simțiți că vă îndreptați?
E.I.: Aș tinde să zic că înspre expresionism. Nu mă pot desprinde total de partea de figurativ. Îmi place să regăsesc detalii, măcar detalii. Nu respect întrutotul. Îmi plac foarte mult interpretările și metamorfozările și instalațiile care sunt gândite în sensul ăsta, dar aș zice că tot înspre partea asta de expresionism.
Îmi place și partea de contemporary. De exemplu, n-aș putea să fac niciodată performance. Asta simt acum, dar poate peste 5 ani, mă voi apuca. Dar îmi e foarte greu și să îl diger și să îl înțeleg ca fenomen. În rest, cam toate mediile mă atrag foarte tare. Îmi place foarte mult fotografia, ceramica, desenul, culoarea pe volum, dar așa, pictura în sine, nu. Este și o regulă. Se spune că ori simți culoarea, ori simți forma.
Îmi place orice ține de artă vizuală. Sunt mare amatoare de filme, teatru radiofonic, îmi place să urmăresc cam tot pentru că nu știi niciodată de unde îți poate veni o idee extrem de bună, potentă, fertilă. În ultimii ani am ales să mă aplec înspre reprezentarea negrului ca materie. Forme negre, instalații negre. Poate tot în căutarea luminii sau a negrului și nuanțelor de negru.
Degustare de muzică
Rep: Ce mitologie vă fascinează?
E.I.: Un pic dificil, poate puțin din fiecare, ăsta e adevărul. Îmi plac foarte mult grecii, romanii și egiptenii în aceeași măsură. Este vorba de antichitate. Sigur, sunt cele mai puternice civilizații care au amprentat și amprentează în continuare enorm și e și normal să fie așa. Până la urmă nu e nimic nou sub soare, totul e o reinterpretare, o recontextualizare a unor simboluri. Mai puțin mitologia nordică. Cam tot ce ține de antichitatea aceea care cumva sugera extrem de mult. Erau niște reprezentări mai mult sugerate până s-a ajuns la realism și la renaștere.
Rep.: Care sunt melodiile dumneavoastră preferate?
E.I.: Îmi place să ascult orice. Îmi place în aceeași măsură și Amy Winehouse și Rammstein. Ascult cu mare plăcere Chopin, dar și Ciprian Porumbescu. Cam tot degust. Îmi place să merg la festivaluri de muzică, să descopăr tot timpul oameni noi sau să redescopăr formații mai vechi. Mi se pare fabulos să ai mintea deschisă și gusturile pentru orice. În fiecare muzică găsești ceva bun, ceva inspirativ.
Eu ascult întotdeauna radio, niciodată nu lucrez în liniște, așa sunt eu structurată, tot timpul îmi place să sune ceva. Și muzică barocă. Uneori când sunt prea obosită sau am prea multe idei care îmi populează mintea, îmi pun muzică instrumentală.
Desenez foarte mult
Rep: Cum vă plăcea cel mai mult să vă petreceți timpul atunci când erați copil?
E.I.: Desenam, îmi plăcea foarte mult, întotdeauna mi-a plăcut să desenez și probabil asta o să fac până când o să pot. Mi se pare cea mai simplă și ușoară metodă de a exorciza, de a exterioriza niște stări. Poți face ceva studiind un obiect, o persoană.
Eu desenez foarte mult pentru că, fiind la teatru, caut caractere și fac schițe pentru scenografii. Fac ilustrație de carte, fac pentru mine desene de sculptură. Apoi, teatrul radiofonic, radio și de asemenea, cititul. De când mă știu, mi-a plăcut să citesc. Am citit de tot felul.
Rep: Dacă ați putea face orice doriți, ce ați face?
E.I.: Dacă aș face ceva care chiar mi-ar plăcea, unde simt că sunt un pic deficitară, aș călători mai mult, dar pentru asta trebuie să îți permită timpul, banii. Dar în principiu, îmi place să descopăr locuri noi și, chiar dacă revin într-un loc, să încerc să îl redescopăr, privindu-l cu alți ochi, căutând în subsidiar.
De asemenea, să îmi plimb anumite proiecte, să fac expoziții cât mai multe și în locuri cât mai diverse. Chiar și în spații mai neconvenționale, ca o biserică, cetate, palat. În rest, aș vrea să fac și accesorii de modă, bijuterii, pe care le fac dar destul de puțin, nu prea am timp. Aș vrea să scriu mai mult, mai multă poezie, poate și proză pe viitor. Să îmbin poezia cu arta, cu forma. Ar fi câteva.
Despre Elena Ilash
Este născută la Galați, în 3 februarie 1977 și este artist vizual liber profesionist, scenograf la Teatrul de Păpuși Puck Cluj-Napoca, membru activ al Uniunii Artistilor Plastici-Filiala Cluj. De asemenea, are licență, master și doctorat în arte vizuale-specializarea sculptură la UAD Cluj-Napoca, în 2012-2019.
„Activitatea expozițională e desfășurată pe plan local, Clujul fiind unul din orașele preferate pentru prezentarea proiectelor. Dar și alte orașe ocupă un rol important pentru a extinde aria de preocupări, de dinamica artistică. De asemenea colaborarile cu teatrele pe proiecte de scenografie fac din activitatea artistică personală un scop atins al profesionalismului. Este prezentă în diverse reviste de specialitate Arta, Psyhologies, Arte și Meserii, albume si cataloage care i-au prezentat activittarea, expozitiile si preocuparile.
Patru zeci și cinci de inimi îmi bat în piept este volumul cu poeme de debut în poezie, Editura Grinta, Cluj-Napoca 2023, cu o introducere semnată de Ion Mureșan cu varianta în limba maghiară Negyvenőt Sziv Mellkasomban, traducere Lorand Pethő, Editura AB ART Kiadő
Membru al Cenaclului Steaua Cluj și al Cenaclului Octavian Goga Cluj, apariții în Revista Poesis, Revista Apostrof, Hyperion, ParnassXX, Revista Psyche, Planeta Babel, Anthropos, Revista Nord Literar și pe site-uri de literatură.”
Poezii ale Elenei Ilash
Rămășițele zilei
Încep sau se sfârșesc
abia știm ce se întâmplă în zorii umbrelor
cu după-amiezile împresurându-ne tâmplele
de pamânt ud muschi verde și fire uscate ale ierbii –
cât miez destrămat de sens mestecăm și înghițim
din soarele galben și vâscos de-atunci din vară
coagulând în noi sevele lui de astru al vieților
al corpurilor devenite sfere călătoare –
cărări ale ducerii și-aducerii
apusul ne scurge pe piele mireasma neajungerii în doi –
cotropiți de acum de preaândestulate gânduri
fugim ascunzând
nefiindu-ne
Sinopsis
Îndreptându-se cu ochii sticloși de decembrie
soarele se uită înapoi
zilele vor deveni blânde –
și noi nu ne vom mai păta pielea
cu norii negri ai morților
doar vom simți durerea furnicătura
ne vom scutura zdravăn
lăsând sa cadă de pe noi
leșurile uscate ca pe niște piei de șarpe
vom eviscera mult
multe vor fi fost plecate din conținutul nostru –
eu însămi voi atârna ca un steag alb adandonându-mă
destrămându-mă
lăsând să atârne inert în urmă
trupul prăfuit al minților pierdute
emoția decolorată al ființei mele
părul cărunt aspru crescut
al deziluziei
doar ochii – ochii se vor îndrepta în depărtările lor
cerurile îi vor îneca în rozul inept
al unui apus-sus
În foile lucioase de apă
Despre acest anotimp nu se poate scrie
de ce aș vrea să simt că mă însoțește iar și iar?
înghițindu-mi simțurile emoția din ele
mă diluez în ceața din umbre –
În lipsa lor de vlagă și de culori
în palida apariție pe care o văd
în foile lucioase de apă de pe străzi
mă arunc în ele scufundându-mi fața
părul pielea oasele –
Apa murdară noroi al ființei
în curgerea ei îmi despică picioarele
devin lichidă împrăștiidu-mă
în fire de Penelopă –
Somnul creat al apei e somnul meu
închis în ochi-mi umbra ei e umbra mea
întinsă în valea și calea ta –
Așteptând să o cuprinzi
cu brațe de cuvinte de miresme de țărm deschis
e nor și soare și plouă uneori ninge ușor pe mal
în iarna iubirii a nesperatei tale veniri
Umbra anului dintâi
Ziua acea apoi luna – gură de lumină în sus
căsca-n cer firele de degete ale pădurilor –
În iarnă în fața lor călcam tot călcam
afundăndu-mă vieților trăite
în zile multe și-n frunziș putred
Creștea lumina din corpul de zi albă
în ceruri preaînalte
și nu-mi desfăceam din strânsoare ochii
lipiți de visarea din urmă
din urma ta din an
an al nostru –
Conținut de mărunte clipe
goale nedeslușite – nedeslușirea făcând drum
încleștat în materie
Păsind peste ape sărind călcând sclipirea
ivită din cerul nopții –
Trecerea desena în pasul meu curcubeie de noapte
Arthelais privirea înserării
desprinsă de aștri pe pământ umbră –
Aici căzut în cercuri
focul a prins în forma sa
silueta vieții –
care a ars a ars până-n picioarele lipite de pământ
și iarba de sticlă –
nu am fugit
nu am înghițit
nu-mi mai știam cerul
nici pământul –
Am respirat și mirosit negrul
l-am desfăcut spre el
pliată între astâmpăr și neașteptare
jarul nu o cuprindea focul nu îi mușca –
forma dragostei o însoțea
în strânsoarea ei strălucind nopții –
era umbra-mi
umbra nopții anului dintâi
al trezirii al nostru
nou – noi
Ultimă sâmbătă
În prima lumină din fața unei ultime zi
desfăcând anul aproape de tot
fața mea albă sorbea lumina albită ivită după umeri de deal
sălașul celor trei curcubeie era acolo-n așteptări de obraz
cuprins de culorile palmelor tale din vis
pradă pașilor care se vor lăsa pierduți în păduri ude de iarnă
cărarea mergând în jos apoi suind spre mâinele în care gândul
nu mai vrea cuibărirea dorințelor –
Am pășit în pământ reavăn și frunze
înmulțind pașii întorși ce mă aduc la mâine la tine
desenând deasupra cărăriilor ceruri albe
înserarea mi-a luat corpul și l-a întrebat dacă vrea să se scalde în lună
sub luceferi și stele înverzite de somnul fără lumini aduse și ascunse –
Mă duc să văd căușul lunii de-aproape
să cuprind în ochi primirea călătoriei
povestea lui despre-a-pleca
venirea și revenirea
devenind
În zborul lor
Iubite!
astăzi nu
nu aruncăm penele trupului verii pe jos
doar ne lăsăm în zborul lor –
privește-le!
dezvelește descoase-le din epiderma noastră
din locul în care ele au apărut ivindu-se pe loc înverzit
înlocuindu-le cu solzii cu care vom intra în apele lor tulburi –
ne vom îneca în ele și în paradisul din care am fugit
cu cerul topit după noi
Tristeți mâini reci desene secunde
Ce după amiază e aceasta?
în pereții sticloși apa se aude curgând în sus
cu ecou o voce cântă-cântă
e surâsul în ureche al unui glas singur locuind licărind –
între muții munții pereți – mă aflu în materie
văd păsări puncte negre foind în ceruri-cercuri mici
se aud sirene de tren
dealuri topite de așezări de clădiri
compun peisaj, cearcăn al ochiului meu –
Încă nu e primăvară?
Încă nu…
deslușesc felii de mișcare-n fragment
adorm
ori zidul de viață
mă acoperă cu el cu neliniști cu dor –
am ochii deschiși dar și visez?
fascinația cu și pentru tine e tot acolo
strălucirea din tine e strălucirea mea căldură a pieptului
fiind acolo aș zice dintotdeauna –
locuiesc în liniște în lumină puțină de oră de seară
seara era a noastră
acum e a zgomotelor dintre pereți –
pisică neagră Inana îmi toarce pe coapse nerăbdarea
și un caftan de mătase negru
e ușoară ireală
un picior îmi e amorțit lipit de masa lungă goală –
am mâinile reci nu se mișcă nimic
doar limba pisicii se-aude cum linge secunde și fire de păr
apoi nimic
sunt cu tine în mine
aștept
Peste părul tăiat
Copilă-fetiță fiind cu fața rotundă
ochii rotunzi și ei
cu păr scurt scurtat
cu lacrimi șiroind
pe scaunul mare prea mare
scândura învelită era așezată pe el
scaunul se înălța peste corpul firav
și peste părul tăiat –
Mâinile lor erau mari
ferestrele închise erau mari și murdare
lacrimile curgeau mari
în marea apă albastră căzând
cu glas țipând tristețea fetiței
care voia să aibă codițe și păr lung –
nu a mai stat îmbrăcată sub fusta mamei
în tot timpul tăiat-deșirat
nu mai voia să își vadă picioarele
în adăpostul turlei fustelor și rochiilor –
ele și acum o învinovățesc să fie o copilă
nedorită
necoaptă
nelalocul ei în lumea apei albastre –
rochia albastră
fluturând pe cer albastru și el
și uneori pătată de sânge
de sângele lor
din venele mâinilor lor tăind-mi părul
croindu-mi destinul din apele Dunării
Martie e desfătare de vânt
Flori de metal lipite cresc pe porți primavara
îngeri prăfuiți și murdari din pânza coapta a vremii trecute
stau înfipți în ghivece cu iederă
cu fața la piața mare cu spatele spre etaj
Ochii imi atârnă spre somn – diurn
decolorate perdele atârnă fără volum
nemodelate decât de timp – despletit
Lumina nu are luciri de martie
e înfundată în iarnă
alte flori de hârtie se-ntind și ele murdărite în răstimp
Fug pe culoarul mobilat
Alerg pe scările de marmură –
Îmbrățișarea a fost rece
însă pe mine plesneau mugurii de metal
și am lăsat totul
pentru fuga mea în desfătare de vânt –
Februarie e o haină
pe care o îmbrac în fiecare an…
Ioana Mărcuțianu
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Un accident cu un autobuz al Companiei de Transport Public Cluj-Napoca a avut loc vineri seară, în comuna Chinteni. Din fericire, nu au fost persoane rănite.
Un autobuz CTP a ajuns în afara părții carosabile, vineri seară, pe un rum din localitatea Chinteni. Pompierii clujeni au intervenit cu două autospeciale de descarcerare și cu un echipaj SMURD de terapie intensivă.
Nu au fost înregistrate victime
Din fericire, nu au fost victime. Șoferul autobuzului este evaluat de medicii SMURD.
„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un accident rutier petrecut pe raza comunei Chinteni. În accident a fost implicat un autobuz al Companiei de Transport Public, care a ieșit în afara părții carosabile. Din fericire, pasagerii nu au necesitat îngrijiri medicale. Un singur bărbat, și anume conducătorul autobuzului, este evaluat de către echipajul SMURD de terapie intensivă mobilă. La o primă evaluare, nici acesta nu a suferit răni. La fața locului au fost trimise și două autospeciale cu modul de descarcerare”, a transmis ISU Cluj.
EVENIMENT
Cum va fi vremea până la Crăciun? Temperaturi scăzute în toată țara, în următoarele săptămâni
Prognoza meteo pe următoarele săptămâni arată că temperaturile rămân mai scăzute decât cele normale la începutul iernii, în toată țara. Cum va fi vremea până de Crăciun?
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni, valabilă în intervalul 25 noiembrie – 23 decembrie. Potrivit estimărilor făcute de meteorologi, temperaturile vor fi mai scăzute în primele săptămâni, urmând ca mai apoi acestea să aibă, în general, valori normale pentru această perioadă, în toată țara.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână în regiunile estice, sud-estice și centrale, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.
Regimul pluviometric va fi local deficitar în zonele montane, iar în rest se va situa în jurul celui specific pentru acest interval.
Săptămâna 2-9 decembrie 2024
Temperaturile medii se vor situa sub cele specifice pentru această perioadă, la nivelul întregii țări, dar mai ales în regiunile centrale și în extremitatea de sud-est a teritoriului.
Cantitățile de precipitații estimate pentru acest interval vor fi deficitare în toate regiunile.
Săptămâna 9-16 decembrie 2024
Temperatura medie a aerului va avea valori în general apropiate de cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.
Regimul pluviometric va fi ușor deficitar, local, în regiunile centrale, sudice și estice, iar în rest va fi apropiat de cel normal pentru această perioadă.
Săptămâna 16-23 decembrie 2024
Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele normale pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării. Cantitățile de precipitații vor fi apropate de cele normale pentru această perioadă, în toate regiunile.
Estimările meteorologice pentru patru săptămâni sunt realizate de către ECMWF – Centrul European pentru Prognoze pe Medie Durată. Este estimată media săptămânală a abaterilor temperaturii aerului și a cantităților de precipitații față de media perioadei 2004-2023.
Fenomenele extreme cu o durată scurtă de manifestare nu pot fi prognozate cu ajutorul acestui produs.
EVENIMENT
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
Persoanele asigurate pot beneficia gratuit de servicii de prevenţie, de depistare, confirmare şi monitorizare a bolilor grave decontate de sistemul asigurărilor sociale de sănătate, a informat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Pentru a beneficia de servicii de prevenţie, persoana asigurată trebuie să se programeze şi să se prezinte la o consultaţie la medicul de familie, care va evalua riscul ca pacientul să aibă o boală ascunsă, fără simptome.
CNAS: În ce CONDIȚII beneficiază asigurații GRATUIT de servicii de prevenție, depistare și monitorizare a bolilor grave
„În funcţie de evaluare, medicul poate decide să trimită pacientul la analize medicale de prevenţie gratuite şi îi va înmâna acestuia un bilet de trimitere. Medicul de familie va interpreta şi rezultatul analizelor, în cursul unei noi consultaţii de prevenţie, iar pe această bază va decide dacă pacientul trebuie trimis la un medic de specialitate în ambulatoriu sau la spital, pentru diagnosticarea ori confirmarea unei boli grave şi pentru stabilirea tratamentului adecvat”, a precizat sursa citată.
De asemenea, medicul de familie va consilia pacientul în scopul reducerii factorilor cu risc asupra sănătăţii din viaţa acestuia – fumat, consum de alcool, alimentaţie nesănătoasă, stres etc.
Medicul de familie poate trimite pacientul să efectueze analize medicale de depistare a unor boli şi dacă, în cursul unei consultaţii în scop terapeutic, are suspiciunea că, pe lângă afecţiunea pentru care s-a prezentat pacientul la consultaţie, ar mai putea exista şi o astfel de boală ascunsă.
CNAS precizează că, în cazul în care pacientul persoană asigurată a fost diagnosticat cu o boală cronică, acesta beneficiază de consultaţii periodice lunare gratuite la medicul de familie pentru supravegherea evoluţiei bolii, continuitatea terapiei, screeningul complicaţiilor, educaţia privind îngrijirea şi autoîngrijirea.
„Medicul de familie (…) stabileşte conduita terapeutică”
„Dacă medicul de familie, în urma evaluării riscului dezvoltării altor afecţiuni, constată că pacienţii respectivi au anumite simptome sau rezultate ale analizelor în afara valorilor normale, poate acorda în plus şi consultaţii de monitorizare activă (management de caz) pentru bolile cronice cu impact major (risc cardiovascular înalt – hipertensiunea arterială, dislipidemia şi diabetul zaharat tip 2, astmul bronşic, boala pulmonară cronică obstructivă- BPOC şi boala cronică de rinichi)”, a explicat CNAS.
Totodată, în cazul acutizării afecţiunilor cronice sau a prezenţei oricăror simptome a căror provenienţă trebuie clarificată, pacienţii se prezintă la medicul de familie care, în urma evaluării, stabileşte conduita terapeutică.
Conform CNAS, pentru orice afecţiune acută/subacută/acutizare a unei boli cronice casa decontează medicilor de familie încă două consultaţii pentru fiecare episod de boală, în afara consultaţiilor periodice anterior menţionate, iar, în urma efectuării consultaţiilor, medicul de familie poate elibera bilete de trimitere (inclusiv pentru investigaţii medicale paraclinice) sau alte documente.
Dacă la orice consultaţie medicul de familie va avea suspiciunea că pacientul are o formă de cancer (boală oncologică), pentru confirmarea sau infirmarea suspiciunii îl va putea trimite, după caz: să efectueze analize medicale gratuite, radiografii, ecografii, ale căror rezultate vor fi apoi integrate tot de medicul de familie, să fie consultat ambulatoriu de un medic specialist, să fie internat în regim de spitalizare de zi ori continuă.
„Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu”
De asemenea, pe baza biletului de trimitere, medicul specialist din ambulatoriu va putea acorda pacientului persoană asigurată consultaţii pentru depistarea afecţiunilor oncologice (se decontează maximum trei consultaţii pe asigurat, într-un interval de maxim 60 de zile calendaristice de la data acordării primei consultaţii, prezentarea la a doua şi a treia consultaţie consultaţie făcându-se direct, fără alt bilet de trimitere).
După caz, medicul specialist va putea elibera pacientului bilete de trimitere pentru un alt medic specialist, analize de laborator, radiografii, ecografii, investigaţii de înaltă performanţă, spitalizare de zi ori continuă.
„Pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la specialistul din ambulatoriu, în spitalizare de zi se va efectua: diagnosticarea afecţiunii oncologice, evaluarea extensiei tumorale, evaluarea statusului clinico-biologic al pacientului cu afecţiune oncologică. Se recomandă ca aceste servicii să fie efectuate în maximum 28 de zile de la deschiderea primei foi de spitalizare de zi. Tot în spital se pot efectua şi servicii medicale în scop diagnostic-caz pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin şi a cancerului de sân”, a mai transmis CNAS.
După confirmarea diagnosticului de boală oncologică, pacientul asigurat va putea fi inclus în Programul naţional de oncologie.
Persoanele asigurate pot beneficia şi de servicii medicale de îngrijire la domiciliu, tratamente de recuperare atât în ambulatoriu, cât şi în sanatorii, servicii de transport sanitar neasistat, medicamente compensate, dispozitive medicale.
CLUJ24 TV
VIDEO Eurodeputatul Siegfried Mureșan pentru Cluj24: Lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă ne face mai puțin competitivi
Eurodeputatul Siegfried Mureșan susține că lipsa autostrăzilor și infrastructura proastă face România mai puțin competitivă, căci pe investitori îi costă mai mult și le rămân mai puțin bani în firmă pentru salariile oamenilor, pentru inovare, pentru a se extinde, pentru a investi.
Mureșan a declarat într-un interviu pentru Cluj24 realizat la sediul Parlamentului European de la Bruxelles că cu cât țara noastră reușește să termine mai repede cu infrastructura, devenind mai competitivă, ”cu atât și întreprinderile pot investi mai mult, cu cât le rămân mai mulți bani în firmă”.
Siegfried Mureșan este negociator șef al Parlamentului European pentru buget, vicepreședinte al grupului Partidului Popular European (PPE), care este familia de partide politice de centru-dreapta, din care din România face parte Partidul Național Liberal.
”Ca vicepreședinte al grupului PPE, coordonez munca grupului pe tot ce ține de fonduri europene”, a precizat, printre altele, eurodeputatul liberal.
Florin Danciu