Connect with us

ACTUALITATE

FOTO. Împreună printre paginile cărților. Festivalul de lectură pentru copii NARATIV în premieră la Cluj-Napoca

Publicat


narativa

Festivalul de lectură Narativ a debutat sâmbătă, începând cu ora 10:00, la Liceul Greco-Catolic ,,Inochenție Micu” din Cluj. Participarea elevilor a fost liberă, iar atelierele organizate au stârnit un interes considerabil.

Festivalul „NARATIV  Asociația ,,Curtea Veche”

Cu un număr de peste 100 ateliere și 3.000 de copii înscriși, Festivalul de Lectură ,,Narativ” promite o călătorie educativă în universul literaturii, unde fiecare carte devine o poartă către aventuri incredibile și personaje memorabile. Prin intermediul celor 12 ateliere dedicate copiilor cu vârste între 7-14 ani, literatura a reușit să prindă viață, împletindu-se armonios cu domenii diverse precum cinematografia, fotografia, teatrul, istoria, tehnologia și matematica.

narativa

FOTO. Împreună printre paginile cărților. Festivalul de lectură pentru copii NARATIV în premieră la Cluj-Napoca

În completarea acestei inițiative a proiectului de a îmbina mai multe domenii, Ovidiu Șimonca, de la Asociația Curtea Veche, este de părere că ,,ar trebui să se formeze un model în școala românească, în care să existe o conexiune între astfel de discipline”

Înființată în 2014, Asociația Curtea Veche ține de 10 ani astfel de ateliere, ,,în care dorim să îi aducem pe copii spre lectură. Totodată, cu această ocazie, noi facem și donații de carte mai multor licee din diferite orașe” , precizează Ovidiu Șimonca.

Astfel, în timp ce Clujul a atras aproximativ 400 de participanți, alte orașe partenere în acest an au fost București – cu un număr de 2.000 de participanți și Timișoara – 600.

De asemenea, proiectul a reușit să ia amploare datorită sponsorilor Fundația Bosch România, Kaufland și Rompetrol, desfășurându-se în mod eficient cu ajutorul echipei de voluntari, alcătuită din elevii liceului greco-catolic.

Printre cei 30 de voluntari se numără Antonia, elevă în clasa a 11-a B, care s-a alăturat echipei cu scopul de a contribui la îndrumarea copiilor, în timp ce colega ei, Briana, percepe activitatea de voluntariat ca fiind și o ,,experiență importantă în dezvoltarea noastră personală”.

narativa

Călătorind în lumi neexplorate prin intermediul atelierelor

Împărțite în două categorii, ficțiune și non-ficțiune, atelierele reprezintă ocazia ideală prin care micuții curioși ajung să dezvolte aptitudini artistice și practice, să-și antreneze gândirea critică și să-și îmbogățească cultura generală.

În intervalul orar 10:00 – 14:00 s-au desfășurat, așadar, 14 ateliere, inclusiv două dedicate intereselor și preocupărilor părinților: ,,A fi părinte – provocări și dileme” și ,,Cum să îi susținem pe copii în procesul de lectură”, care i- au atras atenția și directorului școlii Simona Gruian: ,,În calitate de părinte, atelierele dedicate acestora m-au impresionat”.

Cât despre cele dedicate copiilor, directorul afirmă că ,, prin aceste ateliere, este transmisă importanța lecturii și mai ales, promovarea ei.” Având caracter interactiv, atelierele încurajează copiii să împărtășească cu colegii lor preferințele în materie de lectură, acest tip de interacțiune stimulându-le curiozitatea cu privire la universul literaturii.

O asemenea interacțiune a avut loc în cadrul atelierului ,,Personaje și aventuri – Povești și întâmplări reale” unde copiii au venit cu recomandări de lectură. Totodată, pedagogul acestui atelier, Ovidiu Șimonca, i-a invitat pe copii să vorbească despre modelele lor și despre influența acestora , activitate care a fost menită să îi ajute în recunoașterea modelelor
pozitive: ,,Eroii nu sunt numai cei foarte viteji și curajosi – a fi erou sau a avea model un erou înseamnă să te duci și către un om care face bine, căci mai mult decât curajul, contează empatia și solidaritatea”.

narativa

„De la structura unei povești, la explorarea pământului și până la personaje din istorie”

La final, pedagogul a adus un plus atelierului tematic, punând accentul pe formarea unui stil de viață sănătos în rândul copiilor, care în amalgamul de teme și timpul petrecut în online, este necesar să își facă timp și pentru sport: ,,Dincolo de carte, dincolo de tehnologie, copiii au foarte mare nevoie să facă sport căci o minte sănătoasă este un corp sănătos”.

Un alt atelier educativ pentru micuții cititori a fost ,,Eroi și Prințese de Poveste” ținut de către Barna Némethi. De la structura unei povești, la explorarea pământului și până la personaje din istorie, Némethi a reușit să îi mențină pe copii activi într-o atmosferă de basm până la finalul orei.

narativa

Activitatea s-a încheiat cu un joc de imaginație, în care fiecare copil și-a folosit creativitatea pentru a concepe un erou unic, descriindu-i puterile speciale și caracteristicile distinctive. Un copil creativ este Melisa, elevă în clasa a 4-a, care a scris despre ,,Super – Scânteia” , eroină înzestrată cu viteză, superfortă și abilitatea de a zbura.

Totodată, Melisa a plecat de la atelier cu cartea, ,,Salvarea puiului de Koala” scrisă de Tilda Kelly, în timp ce o altă cititoare de aceași vârstă, Beatrice , a optat pentru ,,Bufnița care se temea de întuneric” de Jill Tomlinson. Când
Beatrice a fost întrebată ce anume i-a plăcut cel mai mult în cadrul atelierului ,,Eroi și Prințese”, aceasta a povestit despre cum a atras-o discuțiile legate de meseria de jurnalist, dorindu-și la rândul ei să devină în viitor unul ,,pentru că vreau să opresc minciuna”.

narativa

„Prin tehnologie, copiii au ocazia de a se dezvolta”

Despre răspândirea minciunii s-a discutat în cadrul cursului ,,Jurnalism versus Fake News”, unde jurnalistul Bianca Pădurean le-a predat copiilor cu vârste cuprinse între 10 – 14 ani tehnici de verificare a informațiilor și consideră că ,,este un început foarte bun – lumea începe să își dea seama cum să depisteze știrile false”. Astfel, pre-adolescenții au învățat cum să navigheze cu responsabilitate în mediul virtual și de ce anume să țină cont.

Cu privire la impactul tehnologiei asupra copiilor și la relația dintre carte și telefon mobil, Ovidiu Șimonca spune că le percepe ca fiind ,,complementare” și crede că ,,părinții nu ar trebui să fie atât de îngrijorați deoarece copiii
folosesc tehnologia”.

Aceași perspectivă o are și Simona Gruian, care este de părere că „prin tehnologie, copiii au ocazia de a se dezvolta, pot ajunge mai ușor la carte și există un acces mai simplu spre informare. Digitalizarea facilitează accesul la lectură”.

În plus, copiii au avut ocazia să se delecteze cu un spectacol de teatru – ,,Fram Ursul Polar” ținut de către două actrițe din București – Ioana Popovici Chelaru – actor la Teatrul de Animație Tandarica și Mariana Sinca – profesor de teatru la Clubul Copiilor. În plus, copiii au călătorit în timp împreuna cu profesorul univeristar Leonard Horvath la cursul de ,,Mitologie și Heraldică” și au explorat universul fotografiei prin atelierele ,,Poveștile Imaginilor” (pedagog Ciprian Măceșaru) și ,,Fotografie – comunicare vizuală”. (pedagog Ștefan Bartiș).

Alte ateliere care s-au bucurat de un succes considerabil au fost ,,Povești în cinema” (Simona Bartiș) ; ,,Bandă desenată” (Liliana Basarab) ; ,,Regii și reginele noastre” (Claudiu Pădurean) ; ,,Matematica este distractivă” (Attila Sziksai) și ,,Scriitorul de povești” (Florin Bican).

narativa

Atelierele – un adevărat succes

Festivalul Narativ a transmis un mesaj inspirațional celor prezenți, subliniind că frumusețea lumii poate fi descoperită prin intermediul literaturii. Când a fost întrebată ce mesaj le transmite copiilor, Simona Gruian a răspuns că: ,,Copiilor le transmit să citească cu încredere, căci tot ceea ce e mai frumos in lume, se găsește in carti. Prin lectură, ei au acces la modele de conduită morală, mari personalități și narațiuni care contribuie în evoluția lor personală.”

Bianca Matei

 

 

 




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate