ADMINISTRAȚIE
FOTO. Dohotaru: A început școala, Clujul din nou congestionat: Eșecul autobuzelor școlare pentru elevi
A început școala, traficul în Cluj devine dimineața din ce în ce mai congestionat. Autobuzele și microbuzele școlare circulă în bună măsură goale, deși administrația Boc le prezintă drept proiectul fanion al bugetării participative. În același timp, specialiști în mobilitate, persoane implicate în proiectul fanion, inițiatoarea care nu a fost consultată arată că proiectul este, în bună măsură, un eșec.
Activistul Adrian Dohotaru arată în ultima sa carte ”Bugetare participativă: între emancipare și deturnare” că accentul pus pe PR al administrației Boc conduce la un pseudo-proces participativ, cu rezultate sub-mediocre, ce a condus la scăderea participării de peste zece ori în ultimii ani.
Un fragment din carte găsiți ma jos, în exclusivitate pentru Cluj24, cartea se poate descărca gratuit de aici: http://www.editura.ubbcluj.ro/bd/ebooks/pdf/3187.pdf
Microbuzele școlare, proiect pilot din 2018
Proiectul fanion de bugetare participativă al Primăriei Cluj-Napoca, din perspectiva administrației, este legat de microbuzele școlare pentru elevi din ciclul primar. Este un proiect câștigător din 2017, gândit ca proiect-pilot în 2018, extins în 2019, prezent și în anii următori.
Primarul Emil Boc afirma în 2019 că autobuzele țin locul a 2.500 de mașini la nivel de municipiu. Apoi, legat de zona centrală ar fi 800 de mașini care nu mai vin în zona centrală, potrivit dânsului, dar nu există analize detaliate care să susțină cifrele prezentate[1].
Potrivit inițiatorului Cristina Dragosin, proiectul cu autobuzele școlare cu circuit închis i s-a părut fezabil „pentru a decongestiona circulația în centru la orele de vârf”. Din perspectiva dânsei, e un proiect benefic pentru toți elevii de la toate școlile centrale: „Bineînțeles că nu am studii de specialitate pentru a cunoaște și prevedea impactul, dar parțial, din cate am observat în zona Liceului Bălcescu, ambuteiajele au fost mai puține înainte de pandemie”[2].
Părinții folosesc mașinile în continuare
Totuși, premisa renunțării părinților la mașini e speculativă. Norbert Petrovici, sociolog afiliat UBB implicat în echipa de implementare, recunoaște că proiectul din care a făcut parte a avut o logică de proiect pilot, că nu a avut nici studii prealabile, nici o analiză ulterioară. Dar din observașiile sale reiese că părinții folosesc mașinile în continuare, pentru că „tot e mai rapid cu mașina pentru o familie cu doi adulți și unul sau doi copii decât cu transportul public”[3]. Eroarea, potrivit sociologului, constă în faptul că proiectul pilot nu a fost urmat de evaluări ulterioare.
Dimpotrivă, s-a persistat în greșeală, s-au investit și mai mulți bani în proiect: „E bine să experimentezi, dar trebuie să spui că nu a funcționat, deci e problemă de mecanism instituțional”. Petrovici crede că problema ține atât de Primărie, cât și, în particular, de mecanismul de bugetare participativă.
Nu a existat, în lipsa unui mecanism instituțional de asumare a eșecului unui experiment, risc normal în orice proiect pilot, această recunoaștere a erorii, mai ales că inițiativa funcționează bine în termeni de comunicare: „ca idee, se vinde foarte bine în PR. Lumea vede așa ceva în filmele americane și își imaginează la ce nivel a ajuns Clujul. Mă gândesc că pentru orice proiect depus e nevoie de studii de specialitate înainte de implementarea acestora. De aceea, nu le-aș numi proiecte, ci idei ale cetățenilor”, spune Cristina Dragosin.
Succes politic
Specialistul în teme de mobilitate Tudor Măcicășan arată[4] că succesul autobuzelor cu circuit închis „nu se cuantifică în elevi transportați sau mașini scoase din trafic, ci este unul politic”. […] Aceste autobuze au atras simpatie colectivă și voturi, sunt noi si mov, deci sunt un real succes și dacă duc aer, scopul lor nefiind unul «pe bune»”.
Dezamăgirea inițiatoarei constă în faptul că nu a colaborat cu Primăria la acest proiect, care viza mai multe școli din centru, dar și instalarea unor app-uri care permiteau aflarea unor date în timp real privind preluarea copiilor și care ar fi permis și evaluarea proiectului: „Mă așteptam să primesc un mail de confirmare, dar din păcate nu s-a întâmplat.
În schimb, am văzut nenumărate știri și articole despre proiectul lui Emil Boc. Cu siguranță, o fi contribuit primăria cu studii și detalii tehnice pentru a implementa acest proiect, de aceea nu pot sa mi-l asum”.
O premisă civică ar fi aceea că deciziile politice sunt bazate pe studii prealabile, ceea ce am văzut că în situația de față nu a fost cazul. Este grăitor și faptul că proiectul de bugetare participativă cel mai titrat din perspectiva Primăriei nu este asumat de inițiatoare, pentru că nu a fost consultată pe parcursul implementării.
Tudor Măcicășan, co-autor al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă la nivel local din 2016, arată că transportul public ar trebui să fie prin definiție accesibil oricărei persoane, iar necesitatea „unor autobuze dedicate oricărui scop specific (mare angajator, școli, hypermarket) indică ineficiența sistemului public de a rezolva acea nevoie de transport în mod public”.
Problema principală e că autobuze dedicate există doar în rândul comunităților rurale cu densitate mică și școli la distanță, într-un astfel de mediu urban fiind ineficiente, mai mult creând și blocaje în trafic din cauza zelului polițiștilor locali, care opresc mașinile pe străzi până coboară copiii[5]:
”Sub orice critică”
„Atractivitatea unui serviciu de transport cu o cadență de 3 plecări pe zi, una dimineata și două după-masa este… sub orice critică! Nu ai cum să pierzi autobuzul, altu’ nu mai vine. Prin comparație, majoritatea liniilor din serviciul public au, în ora de vârf, intervale de succedare între 4-5 min. (6, 9, 25, 30, 31, 35 etc) și 8-10 min. (3, 4, 5 ,24, 32, 43, 46B, 48), doar linii secundare prezentând intervale mai mari.
Modelul deservirii unor școli cu autobuze dedicate este unul energofag și mâncător de resurse, ocupând autobuze exact când orașul are nevoie mai mare de flota circulantă, în ora de vârf. Replicat la nivelul tuturor școlilor și aplicat nediscriminatoriu doar pentru școlile centrale «elitiste», un astfel de model ar solicita cam 250 de autobuze (10-11 rute x 120 de grupaje de unități educaționale), adică efectiv toată flota CTP-ului”.
Tudor Măcicășan este contrazis parțial de un alt specialist în mobilitate, Stelian Țârulescu. Deși universitarul brașovean crede că prioritatea nr. 1 este de a dezvolta transportul public și cel nemotorizat, prin benzi dedicate transportului public, piste de biciclete și căi de acces pietonale, acest efort poate fi complementar cu cel dedicat transportului dedicat elevilor[6]. Țârulescu concede că modelul transportului special dedicat elevilor este energofag în termeni de costuri, „dar cel puțin în anumite orașe (de exemplu, Brașov) soluția autobuzelor școlare se poate adresa unor școli și licee care se află în zone foarte aglomerate și greu accesibile la orele de vârf”.
Din perspectiva specialistului brașovean, transportul dedicat trebuie gândit doar pentru câteva licee, unde sunt aglomerări, pentru că, potrivit lui, fluxurile rutiere „în perioadele fără mobilitate a elevilor sunt aproape de două ori mai reduse decât în timpul școlii”.
Încărcarea microbuzelor, derizorie
Din perspectiva lui Tudor Măcicășan, încărcarea microbuzelor este „derizorie”. „Fiind un serviciu dedicat numai școlarilor până la clasa a 5-a și fără însoțitori, vehiculele tind sa meargă cu 2-3 călători, deseori goale. Anumite trasee au constant zero elevi, altele au până în 10, asta pe sensul util.
Față de o rută de transport public normală, care e utilă orașului/călătorilor în ambele sensuri cu fiecare cursă, aceste autobuze școlare operează planificat doar într-un sens dimineață, respectiv doar în celălalt după-amiaza, fiind în mod planificat (și total nesustenabil) peste jumătate din el gol, transportând aer în regim «cursă specială»”, arată Tudor Măcicășan.
Argumentul economic trebuie să fie secundar discuției, crede Claudiu Gaiu, tată a doi copii transportați cu microbuze dedicate elevilor: „Niciun argument legat de eficiența economică imediată nu trebuie să fie prioritar în serviciile publice. Tocmai ne-am ars cu închiderea celor aproximativ 70 de spitale.
Sunt rare cazurile de părinți cu program suficient de flexibil, cu bunici mereu la îndemână sau cu fonduri mereu disponibile pentru a plăti un însoțitor. Autobuzul școlar suplinește parțial aceste nevoi. Pentru termen scurt și mediu soluția e excelentă”[7].
Un alt inconvenient constă în faptul că autobuzele funcționează pe diesel, când ambiția anunțată de Primărie este de a-și electrifica flota. „Pe rutele de școlari mai scapă și autobuze din serviciu comercial, deseori fiind mai ușor logistic și oportun sa se folosească de autobuze deja în serviciu, scoțându-le din trasee (la o oră de maximă nevoie)”, punctează în continuare Tudor Măcicășan.
Serviciu public
Probabil cea mai mai mare problemă este cea legată de filozofia a ceea ce trebuie să fie un serviciu public cu acces general, secondată de o posibilă ilegalitate prin care „municipalitatea acordă subvenția specifică unui serviciu public în baza unui contract de servicii publice (CSP) pentru aceste curse care, în mod foarte flagrant, conform literei legii (92/2007 și reg 1370CE) nu reprezinta un serviciu public”.
În concluzie, crede specialistul Tudor Măcicășan, „transportul public face bine orașului”, pe când orice tip de transport dedicat vreunei categorii „dăunează transportului public””. Concluzia sa este întărită de Zoltán Györke, specialist în administrația publică, fost subprefect al județului Cluj:
„De precizat că în perioada 2018-2021 Consiliul Local Cluj-Napoca nu a adoptat nici o hotărâre privind adoptarea unui Studiu de oportunitate pentru introducerea autobuzelor școlare. În 19.12.2018, prin HCL 1124/2018 Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat modalitatea de gestiune a serviciului public de transport local prin contract de delegare de gestiune către Compania de Transport Public Cluj-Napoca SA.
Conform dispozițiilor art. 35, alin. (1) și (2), lit. a) din legea 92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale, «beneficiarii serviciilor publice de transport local au dreptul de a beneficia, liber și nediscriminatoriu, de serviciul public de transport local». În concluzie, nu poate fi identificat temeiul legal al transportului exclusiv al elevilor cu autobuze aflate în domeniul privat al municipiului Cluj-Napoca”[8].
Potrivit sociologului Norbert Petrovici, acest serviciu public discriminează pozitiv clasa de mijloc, care primește o subvenție în defavoarea altor elevi în școli de cartier ori din zona metropolitană.
Program popular
Alexandra Oană, consilier local și profesoară conchide: „Dacă CTP ar fi mai funcțional, nu ar fi nevoie de busuri școlare”, dar recunoaște că e un program popular. Chiar dacă puțini elevi le folosesc, simpatizanții apreciază autobuzele din perspectiva siguranței în trafic[9].
Claudiu Gaiu susține transportul dedicat pentru că este mai sigur decât cel public: „Circulația în comun cu marele public are neajunsuri legate de siguranță și legate de lipsa de atenție a grupelor mici de vârstă: dacă ratează stația, ce naiba face un copil de 6 ani? Sunt cartiere și orare extrem de aglomerate și nu prea îi văd pe cei mici într-un tramvai de la 7h30-7h45 cu ghiozdanul și sacul de sport, târându-se prin înghesuială”.
Chiar dacă soluția cea mai bună este de a respecta legislația care arondează copiii zonelor de proximitate, la nivel metropolitan nu există destule școli de proximitate: „Având în vedere că școlile de proximitate implică investiții, politici imobiliare consecvente, expropriere, legislație privind dreptul de preempțiune a instituțiilor publice… pe scurt ar fi politici de lungă durată și programe politice hotărâte, consider actualul proiect al primăriei ca un succes și sper să rămână în picioare, ba chiar să fie extins”[10].
Datele Primărie, procurate prin cereri de informații publice, sunt în mod intenționat eronate privind numărul de elevi transportați. Nu oferă date privind încărcarea, ci privind capacitatea microbuzelor pornind de la numărul de locuri, chiar dacă îndoielile se referă la rata de încărcare.
Nu se numără călătorii
Vehiculele nu au sisteme de numărat călătorii în mod intenționat, crede Tudor Măcicășan, care arată că unele microbuze au 3.000 de km cumulați în doi ani, ceea ce în serviciul comercial de transport public se pot face în mai puțin de o lună. De aceea, cea mai bună formulă este de a integra aceste microbuze pe rute secundare.
Din perspectiva bugetării participative, lipsesc dezbateri, consultări și deliberări succesive pe astfel de proiecte pentru a le corecta sau anula, așa cum reiese din opiniile și expertizele divergente mai sus. Lipsește și monitorizarea inclusă în mecanism ca audit al proiectelor câștigătoare.
Designul cu sume de 150.000 de euro este încălcat arbitrar de Primărie, acceptând propuneri pe bugete de zeci de ori mai mari, alte proiecte fiind refuzate pe motiv că nu se încadrează în pragul impus de autorități.
Cine este Dohotaru
Adrian Dohotaru este activist de mediu, a fondat Asociația Societatea Organizată Sustenabil (S.O.S) și a devenit proaspătul președinte executiv al Partidului Verde, care și-a ales o nouă conducere.
*** *** *** *** *** ***
[1] V. https://www.facebook.com/watch/?v=442289412986663. Pentru mai multe informații: https://primariaclujnapoca.ro/educatie/autobuze-scolare-cu-circuit-inchis/.
[2] Conversație din 28 iunie 2021.
[3] Conversație din 25 iunie 2021.
[4] Într-o conversație pe mail, schimb de idei din 25 iunie 2021, postată ulterior pe grupul de facebook Clujul Civic pentru a suplini parțial lipsa dezbaterilor de pe platforma de bugetare participativă.
[5] V. https://www.facebook.com/elek.levente.3/posts/4062452793876410.
[6] Stelian Țârulescu este coordonator al Centrului de Cercetare Produse High-Tech pentru Autovehicule – Institutul de Cercetare-Dezvoltare – Universitatea Transilvania din Brașov. Pieton, biciclist, utilizator al serviciului de transport public și posesor de autovehicul personal (conversație pe email din 18 ianuarie 2022).
[7] Discuție pe email din 3 noiembrie 2021.
[8] Poziție din 4 octombrie 2021, din partea lui Zoltán Györke, specialist în administrație publică, fost subprefect al județului Cluj, la solicitarea mea.
[9] V. https://www.facebook.com/AlexandraOanaUSRPLUS/photos/a.106390854333077/273296837642477/.
[10] Discuție cu Claudiu Gaiu pe mail, 3 noiembrie 2021.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
Concertul de colinde românești, devenit o tradiție a lunii decembrie în Cluj-Napoca, sărbătorește anul acesta 10 ani de la prima sa ediție, într-un eveniment aniversar dedicat speranței și generozității.
Pe 17 decembrie, la ora 19:00, la Auditorium Maximum UBB, publicul va avea ocazia să asculte colindele tradiționale românești într-o prelucrare și orchestrare de excepție a compozitorului Cristian Bence-Muk.
10 ani de colinde care dăruiesc: Ediție aniversară a concertului de colinde românești
Sub bagheta dirijorului Cornel Groza, pe scena Auditoriumului Maximum vor urca unii dintre cei mai apreciați artiști clujeni: soprana Modra Noemi, tenorul Nicolae Ilincăi și baritonul Cristian Hodrea.
Lor li se vor alătura Corul Cappella Transylvanica, Orchestra Academică Transilvană, în colaborare cu Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”. Nu va lipsi nici Corul de copii Junior VIP al Liceului de muzică „Sigismund Toduță” și al Operei Naționale Române din Cluj, condus de dirijoarea Anca-Mona Mariaș.
Compozitorul Cristian Bence-Muka aduce un suflu nou și emoționant colindelor
„Aflat la o frumoasă ediție aniversară, Concertul de colinde românești se întinde – aproape neverosimil – ca un arc peste timp, însuflețind în fiecare an, la moment sărbătoresc, spiritele a mai bine de o sută de talentați artiști de toate vârstele, iubitori de tradiții și oameni generoși. Aduși împreună pentru a zecea oară de Cânt și Tradiție, sunt deopotrivă motivați de un unic imbold: acela de a fi sensibili la suferința celor din jur și de a dărui cu cât mai multă generozitate celor care se află la nevoie”, spune maestrul Cornel Groza.
Într-o abordare inedită, 28 de colinde, de regulă cântate a cappella, au fost atent prelucrate și orchestrate de-a lungul celor 10 ani de compozitorul Cristian Bence-Muk, care le-a păstrat esența tradițională, dar le-a adus un suflu nou și emoționant.
”Bucuria este menită să fie împărtășită cu alții”
Concertul din acest an oferă publicului șansa de a se bucura de 14 din aceste colinde vocal-simfonice, mai exact: „Maria se preumbla”, „Sus la naltul ceriuluiu”, „O, ce veste minunată!”, „Noi umblăm să colindăm”, „În orașul Vifleem”, „Noi, în seara de Crăciun”, „Mărire-ntru cei de sus”, „Scoală gazdă din pătuț”, „Iată vin colindători”, „Astăzi s-a născut Hristos”, „Ce te-ai, Domn bun, vesălit”, „Slobozâ-ne gazdă-n casă”, „Mă mână mama la capri”, „Viflaime, Viflaime”.
„Pentru mine, zece ani de concert vocal-simfonic de colinde românești au însemnat un privilegiu, pe care l-am simțit a fi exclusiv, de a reveni iar și iar la atmosfera copilăriei, un timp al bucuriei și al lipsei de griji, pentru care Crăciunul era sărbătoarea sărbătorilor.
După cum scria Lucian Blaga, jocul e înțelepciunea și iubirea copilului, prin urmare asta am simțit că fac și eu prelucrând colinde românești, am simțit că mă joc, că împodobesc un brad de Crăciun de fiecare dată un pic altfel, în 28 de moduri diferite (până acum), iar apoi îl ofer celorlalți, să se bucure și ei.
De fapt, după cum se spune că banii sunt făcuți să fie puși în circulație, tot așa, cred că bucuria este menită să fie împărtășită cu alții. La fel cum o lumânare poate da lumină altor nenumărate lumânări, iar lumina inițială nu se pierde, ci crește, tot așa, bucuria împărtășită își atinge intensitatea și potențialul maxim, adică, după cum spunea Nicolae Steinhardt, <dăruind, vei dobândi>”, mărturisește compozitorul Cristian Bence-Muk.
Amfitrionul evenimentului va fi și în acest an Marius Constantinescu, senior jurnalist al TVR, realizatorul emisiunii „Ediție limitată” de pe TVR Cultural.
Colinde transformate în bucururie pentru familii nevoiașe
Fondurile realizate din vânzarea biletelor se vor dona Asociației „Christiana” Cluj. De altfel, în cele 10 ediții de concert s-au adunat 258.000 lei, care au fost distribuiți prin proiectul „Solidaritatea creștină”.
Astfel, în fiecare an, de Paști și de Crăciun, până la 300 de pachete de alimente de bază au ajuns în casele familiilor nevoiașe beneficiare ale proiectelor pe care le derulează Asociația „Christiana”.
Biletele pentru ediția aniversară a concertului pot fi cumpărate doar online, de pe iabilet.ro și din rețeaua iabilet.ro.
Prețurile biletelor sunt 100 de lei la lojă, 70 de lei în sală și 50 de lei la balcon.
Copiii de 1-5 ani vor avea acces gratuit la spectacol, cu condiția să fie ținuți în brațe de părinți.
EDUCATIE
FOTO. Idei de afaceri ale studenților clujeni la Demoday 2024. Brățară care calculează poziția purtătorului aflat într-un club
DemoDay, evenimentul care reunește tineri studenți cu idei antreprenoriale îndrăznețe, a avut loc la Casino – Centrul de Cultură Urbană Cluj-Napoca, la eveniment fiind prezenți studenți din Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN), dar antreprenori, investitori și profesioniști locali.
Evenimentul a debutat cu un scurt discurs din partea fiecărui jurat. iar aceștia au punctat importanța celor implicați în a primi o recenzie din partea unor oameni din domeniu, vorbind, de asemenea, despre participărea la o astfel de experiență indiferent dacă sunt sau nu câștigători.
Tinerii talentați, cu idei geniale
Prima echipă care și-a expus ideea de afaceri a fost Fibonacci Quick Maths. Acestă idee pune la dispoziție materiale online pentru a ajuta tinerii care au probleme cu matematica, astfel că proiectul își propune să faciliteze înțelegerea acestei materii.
A doua echipă care a și-a prezentat ideea a fost StayOnTop. Această aplicație oferă extracție de preț bazată pe tehnologie AI. Prin urmare clienții pot găsi mai ușor prețuri accesibile.
A treia echipă care și-a prezentat munca, a fost echipa Led-Up. Membrii acesteia au dezvoltat un prototip, sub forma unei brățări, care calculează poziția purtătorului dintr-un club.
Așadar, dacă fiecare brățară calculează poziția purtătorului se pot crea jocuri de lumini între brățările participanților. Echipa cu numărul patru, Li Vero, a prezentat un proiect în care membrii echipei, își propun printr-o simulare virtuală, să analizeze și să îmbunătățească liniile de producție.
Echipa 5, ParkFind, dorește ca aplicația lor să rezolve problema găsirii unui loc de parcare în orașele mari.
A șasea echipă a creat BrightBox. Practic, prin proiectul lor oferă un kit de materiale practice care să faciliteze înțelegerea aspectelor tehnice.
Echipa 7, Ponnect, vine cu o idee pentru studenți. Prin proiectul lor, cei de la Ponnect vor să combată stilul de viață sedentar al studenților. Prin această aplicație studenții pot descoperi noi hobby-uri și să cunoască alți studenți cu interese comune.
Echipa cu numărul 8, RePet, a creat un coș de gunoi care fărâmițează sticlele introduse, iar mai apoi materialul rezultat este trimis instituțiilor de specialitate.
Următoarea echipă, Rock Robotics, prin proiectul lor, propune construirea prin roboți a pereților caselor modulare. Penultima echipă, SolarGuard, vine cu un software inteligent care ajustează consumul energetic din casă. Practic, energia solară este transformată din curent continuu în curent alternativ, care poate fi utilizat în locuințe.
Ultima echipă, Shoby Industries, au devoltat un proiect prin care să măsoare calitate aerului într-un mod foarte accesibil printr-un cansat, un mini satelit în interiorul unei doze care măsoară calitatea aerului.
Premiile acordate
După ce echipele participante și-au expus ideile, a avut loc festivitatea de premiere. Premiul publicului a mers către Fibonacci Quick Maths. Premiul special din partea juriului la adjudecat echipa Ponnect. Pe podium s-au aflat cei de la Rock Robotics, pe locul al treilea, locul al doilea a fost revendicat de Shoby Industries, iar locul întâi, și câștigătorii premiului în valoare de 5000 de euro au fost cei din echipa BrightBox.
Evenimentul a avut menirea să servească ca o punte de lansare pentru tinerii care doresc să fie viitori antreprenori. ,,Suntem un mini incubator, un puls care îi face pe studenți să crească o dată cu ideile lor”, a declarat Maria Alexandra Pop, prezentatoarea evenimentului, pentru Cluj24.
Alexandru Ionuț Mocan
EVENIMENT
Familia Sărmaș, imperiu imobiliar în construcție. Ridică un bloc de lux într-o zonă din Bistrița aflată în plină expansiune
Sabin Sărmaș, deputat de Cluj în Parlamentul României și candidat independent pentru un nou mandat, își atrage atenția nu doar prin activitatea politică, ci și prin afacerile imobiliare ale familiei sale.
Sub imaginea construită de fostul deputat PNL Sabin Sărmaș, aceea a unui om simplu, pasionat de natură și drumeții, se ascunde un imperiu imobiliar în construcție, controlat de familia acestuia (inclusiv părinții, soția și soacra lui). Sabin Sărmaș se numără chiar el printre investitorii firmei imobiliare, care ar urma să aducă familiei sale profit de milioane de euro.
Avere imobiliară în creștere
În urmă cu patru ani, Sabin Sărmaș își încheia mandatul de consilier local la Cluj-Napoca cu o declarație de avere modestă: un apartament și două motociclete. Astăzi, Sabin Sărmaș și soția sa, Timea Bartha Sărmaș, dețin patru apartamente în Cluj-Napoca, inclusiv în blocuri de lux din zone mult râvnite de cumpărători.
Totuși, cele patru apartamente reprezintă doar o fracțiune din averea familiei. Politicianul este implicat într-un proiect imobiliar din Bistrița, prin compania Nova World Holding SRL, controlată în întregime de membrii familiei sale. Nova World Holding SRL a obținut, în mai 2022, autorizație pentru a ridica un bloc de patru etaje, pe Calea Moldovei, la nr. 40E, pe un terenul în suprafață de 1.120 mp.
Conform autorizației de construire, consultată de Cluj24, blocul va avea 24 de apartamente, o investiție ce ar putea adăuga alte câteva milioane de euro la valoarea proprietăților familiei. Oficialii de la Agenția pentru Protecția Mediului au decis că blocul politicianului nu se supune evaluării de mediu.
Afacere de familie
Compania Nova World Holding SRL, fondată în ianuarie 2020, este deținută de membrii familiei Sărmaș:
- Ioan Sărmaș (tatăl) deține 22% din Nova World Holding SRL;
- Viorica Sărmaș (mama) deține 21% din companie;
- Bianca Elena Sărmaș-Fodorca (cumnată) deține 20% din firmă;
- Timea Bartha Sărmaș (soție) deține 15% din firmă;
- Bartha Emilia (soacră) deține 10% din firmă;
- Maria-Cornelia Drăgeanu-Sărmaș (soră) deține 7% din firmă;
- Androne Dorin Pompei (văr) deține 5% din firmă.
Androne Dorin Pompei a obținut, în 2020, acordul să construiască într-o comună dintre Bistrița și Beclean case de vacanță în zona cu destinație de agrement și turism dintre Beclean și Figa. El a obținut certificatul de urbanism de la Primăria comunei Șintereag pentru construirea pe un teren de 5.000 de metri pătrați a cinci clădiri având capacitatea de maxim 5 camere – 10 locuri de cazare. APM Bistrița-Năsăud a decis adoptarea proiectului fără aviz de mediu.
Datorii imense și zero profit
Compania Nova World Holding SRL prezintă cifre financiare contradictorii. Deși nu a generat profituri până acum, compania a acumulat datorii de aproape 4.823.379 lei până în 2023, față de 1.848.348 lei în 2022, potrivit termene.ro.
Cel mai probabil, datoria este față de asociați, această ipoteză fiind acreditată și de faptul că, în 2023, Sabin Sărmaș a acordat un împrumut în nume personal de 400.000 de lei companiei, conform declarației sale de avere.
Indicatori „împinși” la limită
Proiectul dezvoltat de familia Sărmaș pare a fi gândit pentru a maximiza profitul, practică des întâlnită în rândul rechinilor imobiliari. În cazul blocului de pe Calea Moldovei, indicatorii urbanistici au fost „împinși” la maxim:
- Procentul de ocupare a terenului (POT): Maximul legal de 35%, propus 34,96%.
- Coeficientul de utilizare a terenului (CUT): Maxim 1,80, propus 1,75.
Blocul va avea o înălțime de 15 metri, fiind alcătuit din subsol+parter+ 4 etaje. Acest tip de abordare, deși respectă din punct de vedere tehnic reglementările urbanistice, arată o strategie de maximizare a profiturilor, fără a ține cont de impactul asupra locuitorilor din zonă sau al traficului deja sufocat din Bistrița.
Apartamente premium
Sub denumirea ARRA Estates, proiectul promite apartamente premium, parcări subterane, spații comerciale și o terasă circulabilă generoasă, localizat aproape de Bistrița Retail Park și marile supermarketuri. Imobilul este alcătuit din 24 de apartamente cu 2 și 3 camere, un spațiu comercial, locuri de parcare subterane și exterioare și terasă circulabilă peste ultimul etaj.
„Proiectul ARRA este unul premium, cu o arhitectură modernă, care pornește de la ideea de loc în care ți-ai dorit mereu să locuiești, datorită confortului și calității pe care o oferă.
Locația oferă toate facilitățile de care ai nevoie, acces facil la zonele cheie ale municipiului Bistrița dar și liniște, stradă fiind cu circulație redusă, în imediata proximitate a unei zone de case.
Obiectivul nostru este să avem locatari deplin mulțumiți, de aceea ne-am propus să ne concentrăm pe calitate din faza de proiectare până în momentul în care vă vom preda cheia locuinței. Din acest motiv ne-am selectat cu grijă partenerii, urmărim cu atenție fazele proiectului și folosim cele mai bune materiale”, se arată în descrierea proiectului.
Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, clădirea se află la stadiul finisajelor exterioare, lucrându-se la fațadele clădirii.
Zonă în plină expansiune
Zona Calea Moldovei din Bistrița se află într-o perioadă intensă de transformare urbanistică, fiind vizată de mai mulți dezvoltatori imobiliari care plănuiesc proiecte ample de locuințe colective și spații comerciale. Terenurile virane și fostele zone industriale dezafectate din această zonă sunt acum în centrul atenției pentru construcția unor ansambluri rezidențiale și mixte, în ciuda densității ridicate și a traficului aglomerat.
Tendința de densificare urbană și regenerare a fostelor zone industriale din Bistrița ridică însă și provocări privind traficul de pe Calea Moldovei, și așa sufocat în orele de vârf.
„Oameni noi”, practici vechi?
Sabin Sărmaș se prezintă publicului drept un politician conectat la problemele oamenilor, inclusiv cele ce țin de locuirea scumpă din Cluj, însă afacerile sale imobiliare dezvăluie un alt portret. Cu o rețea familială complexă, Sărmaș pare să prioritizeze construirea unui imperiu imobiliar.
Așadar, rămâne întrebarea: Este Sărmaș un exemplu de „oameni noi” în politică sau al modului în care politica poate deveni o rampă de lansare pentru interese personale?
EVENIMENT
Cod ROȘU de vânt în județul Cluj. Rafalele pot atinge viteze de 120 de km/h. ISU Cluj a emis mesaje Ro Alert
Meteorologii au emis o avertizare nowcasting tip COD ROȘU, valabilă, vineri, între orele 07:25-10:00, pentru zona de munte a județului Cluj cu altitudini peste 1800m.
Sunt prognozate vânt foarte puternic cu viteza la rafală de peste 120 km/h, care viscolește puternic și troienește zăpada deja depusă și care determină o vizibilitate apropiată de zero.
Pentru protecția populației, a fost transmis mesaj de avertizare prin sistemul RO-Alert.
Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.