ADMINISTRAȚIE
FOTO / Cum va arăta școala de pe strada Eroilor din Florești

Investiția va fi situată pe strada Eroilor din Florești și va deservi copii până în clasa a opta.
Clădirea va fi una modernă și va beneficia de o sală de sport îngropată sub nivelul solului, astfel încât și acoperișul să fie utilizat.
Proiectul se va întinde pe aproximativ 6000 de metri pătrați.
Ar urma să primească cel puțin 900 de copii în 36 de săli de clasă.
Imaginile au fost realizate de o firma cu care primarul Bogdan Pivariu colaborează și pe alte proiecte.
Însă edilul nu a putut să ofere detalii certe legate de finanțare întrucât nu există încă un buget aprobat.
Un alt aspect spinos îl reprezintă accesul la școală, întrucât astăzi strada Eroilor este un șantier. Bogdan Pivariu a promis, luni, că proiectul va fi dus până la capăt.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ADMINISTRAȚIE
„Scântei” în Consiliul Local. Boc, către aleșii USR: Nu fiți papagali și populiști. Brandul USR, consultanță cu rezultate zero

Primarul Emil Boc a avut, luni, cuvinte dure la adresa consilierilor USR din Consiliul Local Cluj-Napoca cărora le-a cerut să nu fie „papagali și populiști” și să învețe din comportamentul liderilor de la București, care sunt mai responsabili. Boc a susținut că brandul USR e „consultanță cu rezultate zero”.
Boc s-a enervat pe o propunere a consilierilor USR de a amâna proiectul de hotărâre privind actualizarea, cu rata inflației, a tarifelor de transport public a CTP Cluj-Napoca, nemodificate din 2022.
”Viziunea dvs este așa, hai să băgăm întâi CTP în faliment și apoi vedem cum facem. Modelul ăsta al USR, care una zice la nivel național și alta face la nivel local, mă descupănește. Nu știu în ce logică să înțeleg lucrurile.
Ptoblema biletelor de la CTP e aceeași și nu depășim, suntem în grafic cu celelalte orașe din România. Întrebați-l pe primarul din Timișoara de ce nu dă un preț mai mic la bilete de transport public.
Dvs vreți să o băgați în faliment și apoi să întrebați de ce ați băgat-o în faliment?
Și acum întrebați de ce ați făcut prima dată așa ca să fie ieftin (la park&ride – n.a.) și acuma vreți să fie mai ieftin decât la privați? Să moară publicul și să trăiască privatul. Noi vrem să trăiască toată lumea, creăm condiții pentru toată lumea să fie în regulă în orașul acesta.
Nu are logică discursul acesta în care le plângem de milă celor care au rable și care nu au unde să le țină și să le țină pe bani de nimic într-un park&ride unde alții chiar utilizează mașina să aibă unde să o lase la prețuri decente.
Când punem în aplicare politica dvs va fi falimentar CTP.
Astăzi facem actualizare de tarife cum facem și la altele.
Dacă vreți să moară CTP, ok, nu actualizăm tarifele și lăsăm să intre în faliment, iar în septembrie când facem flexibilizarea nu mai avem cu cine”, a spus Boc.
Dacă facem politica USR, CTP intră în faliment sigur
Acesta le-am cerut consilierilor locali USR să nu confunde actualizarea tarifelor cu flexibilizarea biletelor și abonamentelor, care va fi analizată în luna septembrie.
”Noi din 2022 nu am actualizat tarifele la CTP. Dacă nu o facem, avem alternativa să îi trimitem în faliment
Dacă facem politica USR, CTP intră în faliment sigur, astea cu gratuități totale și dacă vine totul din Cer, atunci e bine
Asta sunteți voi, USR, la nivel național sunteți cu TVA în gură și susțineți majorarea, la nivel local dacă se poate totul gratis. Fiți realiști oameni buni, nu vă distrugeți preferința politică cu asemenea susțineri, că vă descalificați.
Vorbiți aceeași limbă a resposabilității. Vreți să fiți un partid responsabil, fiți și la Cluj și la București responsabili.
Asta vă îndemn să faceți, nu papagali și populiști la Cluj, și responsabili la București când e nevoie.
Asta e realitatea, eu vă spun lucrurilor pe nume.
Oglinjoară – oglinjoară, care este cea mai deșteaptă din țară?
Una e să fie responsabil, alta e să fi populist. Ar fi bine să vă uitați în oglindă. Ce spun cei de la București? Resposabilitate. Ce spunem de la Cluj? Populism.
În care oglindă mă regăsesc? Care este oglinda adevărată? Oglinjoară – oglinjoară, care este cea mai deșteaptă din țară, cea de la București sau cea de la Cluj?
Uitați-vă în oglindă când aveți asemenea atitudini.
Nu pot nici măcar cu 50 de bani să măresc subvenția la CTP decît dacă iau bani de la voucherele culturale, dacă oprim investiții în derulare. Eu nu pot face asta pentru că nu sunt iresponsabil cu bugetul Clujului”, a explicat primarul Clujului.
Brandul USR – consultanță cu rezultate zero
Acesta a criticat atitudinea aleșilor USR, care propun analize peste analize pentru ca la final să se ajungă la aceleași concluzii.
”Știm să USR este campioana studiilor de consultanță. Ăsta e brandul vostru, consultanță cu rezultate zero. Asta e brandul pe care l-ați construit, cu ăsta o să rămâneți: consultață la consultanță la consultanță, bani publici cheltuiți, tocați, dosare, cu șină dacă se poate, să rămână în dosare.
E brand USR, nu numai local, național. Noi suntem pragmatici pentru că suntem în viața de zi cu zi și trebuie să rezolvăm problemele oamenilor, nu să facem doar studii de consultanță.
Sunt importante, dar acelea care și produc rezultate, nu făcute doar ca să le facem, consultăm ca să ne putem consulta cu consultantul consultantului”, a conchis Boc.
EVENIMENT
„Nu e doar asfalt – e o schimbare de ritm”. Băltăreţu (USR) laudă proiectul Drumului Expres DEx4 şi explică întârzierile

Fostul candidat al USR la Primăria Cluj-Napoca şi actual membru al Biroului Judeţean al USR Cluj, Viorel Băltăreţu, salută finalizarea Drumului Expres DEx4, care va lega începând de săptămâna aceasta DN1 de Autostrada A3 pe la Tureni şi care va avea un impact puternic în toată zona, atât pentru Cluj, cât şi pentru municipiul Turda. Băltăreţu, implicat de la început în proiect, explică de ce au fost 5 luni întârziere faţă de termenul contractual.
„Finalizarea Drumului Expres DX4 – A3 Tureni nu înseamnă doar 5 kilometri de drum expres și 7 kilometri de bretele – ci peste 12 kilometri de infrastructură rutieră nouă, construită complet de la zero, care va schimba atât modul, cât și ritmul în care se circulă în toată zona Cluj–Turda.
Este mai mult decât o bucată de asfalt – oricât de bine construită, iluminată și „expres” ar fi. Este o soluție așteptată de ani de zile care eliberează Turda de traficul de tranzit, reduce presiunea, chiar dacă parțial, pe Cluj-Napoca și oferă o variantă modernă, rapidă și sigură pentru mii de șoferi care traversează zilnic această zonă.
Am fost implicat activ de la începutul demarării studiului de fezabilitate, cât și a proiectării de detaliu. Am urmărit pas cu pas implementarea, am comunicat constant și am pus presiune publică și instituțională pentru ca lucrările să avanseze. Nu am ascuns niciodată dificultățile apărute, iar întârzierile – aproape 5 luni față de termenul contractual – sunt reale”, spune Băltăreţu.
CONSTRUCTORUL A ÎNCASAT DOAR 58% DIN VALOAREA TOTALĂ A CONTRACTULUI
Executantul a dus până la capăt proiectul, chiar dacă nu a fost plătit integral până în acest moment, explică fostul deputat USR.
„Însă este important să înțelegem și cauzele din spate. Constructorul a primit până acum doar 58% din valoarea totală a lucrărilor, deși șantierul este aproape finalizat. S-a lucrat, practic, cu un decalaj financiar de peste 40%, ceea ce a pus o presiune uriașă pe executant. În plus, asocierea inițială a pierdut două firme partenere pe parcurs, iar compania Dimex a rămas singură în fața unui proiect complex și ambițios.
Este un exemplu clar despre cât de greu se pot finaliza proiecte de infrastructură în România atunci când autoritățile nu sunt parteneri reali – când avizele vin greu, plățile întârzie, iar blocajele birocratice consumă timp, energie și resurse. Statul nu trebuie să fie un obstacol în calea progresului, ci un sprijin activ – corect, exigent, dar prezent.
Totodată, trebuie să fim cinstiți și cu impactul mai puțin vizibil: în localitatea Vâlcele, comuna Feleacu, traficul se va intensifica vizibil. Oamenii vor resimți creșterea poluării fonice, a noxelor și un risc sporit privind siguranța rutieră – deja problematică pe acel tronson de DN1. Am semnalat în mod repetat această situație și i-am transmis direct șefului CNAIR, domnul Cristian Pistol, necesitatea unor măsuri clare de calmare a traficului și de creștere a siguranței pentru cetățenii din Vâlcele.
Sunt convins că acest proiect va avea un impact major asupra modului în care se va circula în zona noastră în următorii ani. Dar și mai convins sunt că lecțiile învățate aici trebuie aplicate imediat la Centura Metropolitană Cluj-Napoca – un proiect cu o scară mult mai mare și provocări multiple.
Sunt pregătit să mă implic și acolo cu toată deschiderea, așa cum am făcut-o și în cazul DX4. Cred în lucrurile bine făcute și în parteneriate corecte. Și știu că doar prin implicare constantă, presiune constructivă și cooperare între autorități, constructori și comunități putem livra proiecte mari, la timp și cu sens”, a mai declarat Viorel Băltăreţu.
Citeşte şi:
CLUJ24 TV
VIDEO. Profesorul Daniel Pop (UBB) explică de ce Clujul a depășit 3.000 euro/mp și nu se opreşte. Ce SOLUŢII avem?

Orașul Cluj-Napoca a devenit simbolul unei piețe imobiliare care scapă de sub control. În 2024, prețul mediu al unui metru pătrat de apartament a depășit 3.000 de euro, iar efectele încep să se vadă: tineri care nu-și permit să locuiască în orașul în care lucrează, familii împinse la periferie, locuințe nelocuite transformate în simple active și o presiune psihologică tot mai puternică asupra ideii de „reușită în viață”.
Într-un episod recent al podcastului „Contraste” de pe Cluj24, realizat de jurnalistul Florin Danciu, profesorul Daniel Pop, lector la Facultatea de Științe Politice de la UBB, a analizat în profunzime mecanismele care stau în spatele acestei realități. Diagnosticul său e clar: România trăiește o formă de neofeudalism imobiliar, în care locuința nu mai este un drept, ci o miză speculativă.
Proprietari în acte, săraci în realitate
România are una dintre cele mai mari ponderi de proprietari de locuințe din Europa – peste 90% dintre oameni dețin locuința în care trăiesc. Dar profesorul Pop avertizează că aceasta este doar o iluzie de siguranță. Multe dintre aceste apartamente sunt mici, îmbătrânite, cu o calitate scăzută a locuirii, construite în anii ’70-’80, în blocuri cu uzură fizică și morală.
Clujul, în schimb, a devenit exemplul extrem: un apartament de două camere în Mănăștur valorează astăzi cât venitul mediu al unei familii pe 10 ani. Diferența față de alte orașe mari din România este colosală, iar dinamica aceasta accentuează un fenomen social îngrijorător – excluderea locativă.
De la „acasă” la „activ financiar”
Piața locuințelor nu mai reflectă nevoia de adăpost, ci apetitul pentru investiții. Locuințele nu mai sunt văzute ca spații de viață, ci ca active imobiliare, surse de profit sau instrumente de transfer intergenerațional de bunăstare. Nu este neobișnuit ca părinții să le ofere copiilor, la majorat, cheia unui apartament.
Acest comportament speculativ este alimentat de lipsa alternativelor de investiții: fondurile mutuale, obligațiunile sau bursa rămân, pentru mulți români, opțiuni prea complicate sau riscante. În schimb, cumpărarea unui apartament pare simplă, sigură și profitabilă, chiar dacă va rămâne nelocuit.
Un oraș tot mai inaccesibil
Fenomenul de supraîncălzire imobiliară are consecințe directe: blocarea accesului real la locuire pentru o mare parte a populației active. Tinerii, în special, sunt cei mai afectați. Mulți dintre ei aleg să plece spre vestul Europei, unde pot găsi prețuri locative similare, dar salarii semnificativ mai mari – în orașe ca Genova, Valencia sau Atena.
Această tendință creează o spirală toxică: orașul devine atractiv pentru capital, dar ostil pentru oameni. Rezultatul? Cartiere dormitor, apartamente goale, segregație socială și o forță de muncă tot mai greu de atras.
Ce soluții avem?
Profesorul Pop propune o regândire a modului în care tratăm locuința în sistemul fiscal. Nu orice apartament ar trebui impozitat la fel. Locuințele folosite exclusiv pentru profit – cumpărate ca investiție, dar nelocuite – ar trebui tratate ca active și taxate corespunzător.
Impozitarea progresivă nu ar trebui să lovească în familiile care trăiesc în apartamente modeste, ci în acumulările speculative. E o soluție aplicată deja în alte țări europene, menită nu doar să aducă venituri la buget, ci să și reechilibreze cererea reală de pe piață.
Totodată, e nevoie de politici publice pe termen lung: locuințe sociale, parteneriate public-private pentru construcții accesibile, reglementări urbane coerente și o viziune clară de dezvoltare.
Clujul este astăzi în centrul unei crize tăcute, dar adânci. Prețurile locuințelor au crescut spectaculos, însă calitatea vieții urbane nu a ținut pasul. Locuirea riscă să devină un privilegiu, nu un drept. Iar dacă autoritățile nu vor acționa inteligent și anticipat, orașul riscă să devină un spațiu gol – cu apartamente scumpe, dar fără comunitate.
Citeşte şi:
EVENIMENT
Gheorghe Piperea (AUR): Azi voi susține, la Strasbourg, moțiunea de cenzură împotriva Ursulei von Der Leyen!

Luni, 7 iulie, începând cu ora 19:00 (ora României), europarlamentarul AUR Gheorghe Piperea va susține în plenul Parlamentului European moțiunea de cenzură împotriva președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Tot în această seară va avea loc dezbaterea oficială a moțiunii, iar votul final este programat pentru joi, 10 iulie.
”Un sondaj recent arată că în Franța 64% dintre cetățeni sunt pentru o Uniune a națiunilor suverane care fac independent acorduri economice, doar 14% fiind în favoarea unei federații europene, iar 71% dintre cetățeni văd în corupția birocrației europene o problemă spinoasă, 43% exprimând serioase preocupări pentru potențialul abuz de putere și implicarea în acte de corupție a Ursulei von der Leyen.
UE, în regres democratic
Dacă europenii și, în special, românii o duc mai rău decât în 2019 este pentru că ambele comisii von der Leyen au eșuat. Dacă libertatea de opinie este la cote joase, similare totalitarismelor, este pentru că cele două comisii von der Leyen au înghețat-o și încarcerat-o din 2019 încoace.
Dacă UE este în regres democratic, generând lideri care sunt imitatori ai lui Xi Jinping și epigoni ai lui Putin, este din cauza Ursulei von der Leyen.
UE este încă locul din lume și din istorie cu cele mai bune șanse de a trăi liber și în pace, dar a devenit un vehicul care se îndreaptă cu 200 km/oră către un zid. Trebuie urgent schimbată traiectoria și, mai ales, șoferul”, a declarat europarlamentarul AUR, Gheorghe Piperea.