ADMINISTRAȚIE
FOTO/ Cantitate URIAȘĂ de pământ din excavații, depozitat în Lomb, pe terenurile clujenilor. Vinovat, un dezvoltator imobiliar

Un clujean a sesizat că, pe timp de pandemie, in cursul anului 2020 s-a depozitat o cantitate uriașă de pământ rezultat din excavații, amestecat cu deșeuri din construcții pe o parcelă cu destinație teren agricol pe strada Lombului în cartierul Dâmbul Rotund.
Astfel, în toamna, proprietari de terenuri care au stat în casa conform legislatiei din cauza pandemiei s-au trezit cu muntele lui „Mohamed” la vecini si, partial, pe parcelele lor.
”Depozitarea a depasit limita parcelei patrunzand si pe parcelele vecine fiind vorba de tulburare de posesie. Pamantul depozitat contine resturi de materiale de constructie, bucati de B.C.A., caramizi, bolovani, saci cu moloz. Nu exista panou de informare care sa explice obiectul acestei depozitari de pamant sau al unui santier in lucru”, susține clujeanul.
Excavații de la un ansamblu de blocuri
Potrivit acestuia, pe langa impactul asupra mediului, impactul economic asupra parcelelor de teren aflate in vecinatate este enorm,
valoarea acestora scade semnificativ si impiedica desfasurarea activitatilor agricole.
”Din surse neoficiale s-a aflat ca persoana vinovata de depozitare este Daniel Raita care a inchiriat parcela de teren in cauza ca sa depoziteze pe el excavatiile rezultate de la noul ansamblu de blocuri Ego Residence de pe strada Lombului”, a precizat acesta.
Amenzi și atât
Din luna decembrie, autoritatile locale din decembrie nu au reusit sa rezolve cu nimic situatia, ”doar au incasat niste bani din amenzi pentru visteria statului, iar muntele lui Mohamed sta in continuare neclintit sfidand orice logica al unui stat de drept, care ar trebui sa garanteze drepturile cetateanului asupra proprietatii private si sa asigure un mediu cat mai optim pentru calitatea vieti”.
”Depozitarea a continuat si in alte locatii pe langa drum in sus spre satul Popesti”, mai arată clujeanul.
Cluj24 așteaptă și un punct de vedere al Poliției Locale a Primăriei Cluj-Napoca.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ECONOMIE
VIDEO. Clujeni, pregătiți-vă. În 6 iunie vă puteți înscrie în Programul Casa Verde Fotovoltaice. Toate detaliile

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) anunță că următoarea regiune unde se vor face înscrieri pentru programul Casa Verde Fotovoltaice este Regiunea Nord-Vest, reprezentată de județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare și Maramureș.
Înscrierile încep în data de 6 iunie 2023, ora 10, și se încheie în 8 iunie, ora 23,59. Bugetul alocat acestei regiuni este de 240 milioane de lei.
Documente necesare
Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicație sunt:
a) actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicație;
b) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicație;
c) certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicație;
d) extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicație, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcție deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanțarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deservește construcția se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus față de extrasul de carte funciară aferent construcției, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicație, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deține un drept de folosință asupra imobilului teren; acesta poate fi obținut de solicitant și în format electronic;
e) copia cărții funciare colective, din care să rezulte maximum două unități individuale trecute pe aceeași carte funciară care adunate să fie egale cu 1 (un) întreg, în cazul imobilelorconstrucții, dintre care unele părți sunt comune, iar restul sunt proprietăți individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă și câte o carte funciară individuală.
Solicitantul persoană fizică se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni.
În cazul în care se depun două sau mai multe cereri de finanţare pentru acelaşi imobil identificat cu număr cadastral, este considerată eligibilă prima cerere de finanţare care îndeplineşte criteriile de eligibilitate.
Pentru solicitantul persoană fizică, este eligibil proiectul care se implementează la adresa menționată ca domiciliu în cartea de identitate.
Documente pentru unități de cult
Documentele pe care le încarcă solicitantul unitate de cult în aplicație sunt:
a) certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicație;
b) certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicație;
c) extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicație, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcție deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanțarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deservește construcția se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus față de extrasul de carte funciară aferent construcției, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicație, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deține un drept de folosință asupra imobilului teren; acesta poate fi obținut de solicitant și în format electronic.
Solicitantul unitate de cult se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni, pentru un singur imobil.
Documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicație nu vor mai putea fi modificate sau reîncărcate ulterior.
Finanțarea se acordă în cuantum de maximum 20.000 de lei, sub condiția suportării unei contribuții proprii a beneficiarului de 2.000 de lei.
Suma finanțată de AFM se scade de către instalatorul validat din valoarea totală a facturii, iar diferența până la valoarea totală a facturii se suportă de către beneficiar din surse financiare proprii.
Unde se face înscrierea
Solicitanții persoane fizice se pot înscrie în aplicația informatică destinată Programului Casa Verde Fotovoltaice accesând link-ul: https://depunerefotovoltaice.afm.ro/.
”Pentru a preveni un blocaj din cauza suprasolicitării aplicației informatice, recomandăm accesarea link-ului https://depunerefotovoltaice.afm.ro/ și de pe pagina de facebook AFM – https://www.facebook.com/profile.php?id=100064892042624.
Înscrierea solicitantului se va face prin completarea unor câmpuri predefinite și încărcarea documentelor necesare.
Documentele trebuie să fie valabile la momentul înscrierii în aplicație.
Documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicație nu vor mai putea fi modificate sau reîncărcate ulterior”, arată reprezentanții AFM.
Mai multe informațiii AICI.
EDUCATIE
FOTO. Jucătorii CFR Cluj, întâlnire cu micuții Așezământului „Sfântul Onufrie”. Proiect de Service Learning la o facultate a UBB

În cadrul departamentului de Comunicare și Relații Publice a Facultății de Științe Politice, Adminsitrative și ale Comunicării (FSPAC) din cadrul UBB Cluj-Napoca, se întâmplă lucruri dintre cele mai frumoase, așa cum ar trebui, de altfel, să se întâmple în fiecare facultate.
”Aici, teoria se îmbină cu practica într-o manieră aparte, încă din primul an de studiu, prilej cu care studenții se familiarizează de la bun început cu activitățile pe care se presupune că le vor desfășura la finalizarea studiilor.
Un exemplu în acest sens sunt proiectele de Service Learning, în cadrul disciplinei de „Comunicare interpersonală”, acolo unde aflăm, de fapt, că Psihologia socială este pilonul interacțiunii noastre, atât în viața de zi cu zi, de la cele mai banale interacțiuni și până la cele mai diverse contexte socio-umane”, spus studenta Andreea Ciutacu – Coța.
Potrivit acesteia, având în vedere complexitatea acestei discipline, proiectele de Service Learning (SL) sunt mai mult decât o temă care se întinde pe durata unui semestru, pentru că atunci când îți desfășori activitățile zilnice în aceeași comunitate de o perioadă îndelungată, ai putea aluneca cu ușurință pe panta rutinei, și astfel ai putea crede că acea comunitate ar putea fi una lipsită de probleme, cu atât mai mult cu cât acestea nu te implică ori afectează în mod direct.
Drept urmare, proiectele de SL reprezintă o bună oportunitate de a observa și de a realiza o radiografie complexă și obiectivă atât a comunității de apartenență, cât și a realității acesteia.
Astfel, se conturează un bun prilej de a interveni într-o manieră reală în înlăturarea ori diminuarea problemelor descoperite”, a spus aceasta.
Combaterea abandonului școlar
Studenta a precizat că, în ceea ce privește echipa din care face parte, a optat pentru o temă considerată nu doar frumoasă, ci și extrem de benefică.
”Astfel, în urma unei astfel de observații atente, directe asupra comunității din care facem parte, am reușit să identificăm situații pe care le considerăm oportune de a fi supuse atenției și interesului comun în viitorul apropiat, pentru moment rezonând și empatizând în profunzime cu ceea ce face și tema proiectului echipei noastre, și anume „Combaterea abandonului școlar și integrarea copiilor orfani sau din familii în curs de separare”, aflați sub egida Așezământului „Sfântul Onufrie”, Mănăstirea Tăuți.
Acesta găzduiește, în momentul de față, sub regim permanent, 20 de copii orfani și ia forma unui centru de zi pentru mai binele altor zeci de prunci, care provin din familii defavorizate (monoparentale sau nu, care se situează la limita existenței) sau în curs de separare, ambele categorii fiind de o sensibilitate și importanță aparte.
Având în vedere toate acestea, dar și gradul lor de vulnerabilitate, într-o societate atât de incertă și de nesigură precum cea de azi, am considerat potrivit să venim înaintea acestor copii dar și a altora de vârstă similară, din câteva unități școlare clujene și să le vorbim despre nevoia și importanța educației în viața noastră, despre consecințele lipsei ei, despre pantele alunecoase, printre care cea mai importantă am considerat a fi delincvența juvenilă, prezentându-le situații reale, cifre exacte și exemple concrete”, a explicat Andreea Ciutacu – Coța.
În același timp, aceasta a considerat că micuții aflați sub ocrotirea Așezământului merită ocazia de a întâlni exemple palpabile, care să îi motiveze și să îi facă să înțeleagă că prin educație, muncă și determinare, totul este posibil, atâta timp cât seriozitatea și perseverența de a face lucrurile bine sunt așezate la loc de cinste.
Întâlnire cu jucătorii CFR Cluj
”În acest sens, aceștia au avut posibilitatea de a interacționa cu jucătorii echipei de fotbal CFR Cluj, să afle direct de la ei despre cele menționate anterior, iar la final s-au putut bucura împreună, primind mingi de fotbal, semnate de aceștia, pentru ca de fiecare dată când se vor juca cu ele, să își amintească de sfaturile de viață primite.
Și pentru că orice lucru serios presupune și o pată de culoare, aducătoare de zâmbete, am reușit să le deschidem ușile celor de la NTT DATA, care le-au pus copiilor la dispoziție o sală plină cu jocuri, așa cum fiecare copil își dorește, dorindu-le să le insuflăm sentimentul de apartenență, de egalitate cu fiecare dintre noi.
Pe cale de consecință, proiectele de Service Learning nu reprezintă doar un proiect, ci o șansă pentru fiecare dintre cei implicați, beneficiari sau organizatori, de a aduna experiențe de viață, de a umple goluri și, mai ales, de a face bine”, a conchis studenta FSPAC Cluj.

Strada Potaissa, cea mai frumoasă stradă din Cluj-Napoca în aceste zile, oferă trecătorilor numeroase surprize florale.
Cei aflați în căutarea unei plante cu adevărat speciale, pot găsi aici trandafirul negru.
“Este o plantă subtropicală, destul de rară în România. Noi de câțiva ani o aducem în țară și a devenit o vedetă a standurilor noastre.
Întotdeauna pe unde am mai fost oamenii s-au întors să cumpere și pentru vecini sau prieteni, pentru că așa frumoasă crește. Se poate ține în interior sau pe o terasă pentru că îi place din plin soarele, însă nu rezistă la temperaturi scăzute”, explică Adrian Popa, reprezentantul standului unde se pot cumpăra ghivece cu aceste flori.
”Strada Potaissa – Strada cu flori altfel”, durează până luni, 5 iunie.
Sursa foto: Andreea Boros

Compania aeriană Wizz Air a anulat, vineri, 2 zboruri care urmau să decoleze de pe Aeroportul Internațional ”Avram Iancu” Cluj spre destinații externe, cauza fiind vremea nefavorabilă de la Cluj-Napoca în urma emiterii unui cod portocaliu de furtună.
Astfel, a fost anulată cursa spre Nisa, care trebuia să decoleze la ora 18,50 și cea care trebuia să aterizeze de la Nisa la Cluj-Napoca la ora 00,15, dar și zborul de Malmo care trebuia să plece de la Cluj la ora 19,40.
Pasagerii care urmau să ajungă la Nisa și la Malmo au rămas la sol, mulți dintre ei find foarte nemulțumiți de situația creată.
Citește și ATENȚIE! Avertizare RO ALERT la Cluj. Vijelie puternică, grindină și poli torențiale
Vom reveni cu detalii.