EVENIMENT
Firmele de curierat trebuie să DEPUNĂ declarația 395 în 31 ianuarie 2023. ANAF va ști tot ce cumperi online, cu plata ramburs

Începând din ianuarie, companiile care furnizează servicii de curierat vor trebui să transmită lunar informații despre magazinele online care trimit colete cu plata ramburs, conform Alba24.ro.
Practic, firmele de curierat și poștale vor transmite datele la Fisc prin Formularul 395, ”Declaraţie informativă privind trimiterile poștale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul naţional”.
Prin acest formular, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va obține lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs.
Potrivit avocatnet.ro noua raportare vizează indirect comercianții online. În acest fel, autoritățile pot identifica mai ușor comercianții online care nu-și declară veniturile parțial sau integral.
Sunt vizate inclusiv coletele cu plata ramburs trimise prin firmele de curierat, iar declarația 395 trebuie depusă inclusiv de firmele de curierat care fac livrări de colete cu plata ramburs, informația fiind confirmată de specialiști.
Prin urmare, orice furnizor autorizat care prestează serviciul de trimitere contra ramburs trebuie să transmită lunar la ANAF declarația 395, nu doar furnizorii poștali „clasici”.
Ce informații despre comercianții online ajung la ANAF
– datele de identificare ale expeditorului (denumirea persoanei juridice expeditoare sau numele și prenumele expeditorului persoană fizică, ce sunt înscrise pe documentul de transport, și codul de identificare fiscală al expeditorului),
– adresa exactă de preluare a coletului pentru expediere sau contravaloarea bunurilor livrate (inclusiv modalitatea de achitare a rambursului și identitatea persoanei la care ajung banii).
Cum arată formularul
Formularul trebuie depus, în format electronic, până în ultima zi (calendaristică) a lunii următoare. El va include doar livrările finalizate în acea lună.
Ce urmărește ANAF
În nota de fundamentare legii, reprezentanții ANAF afirmă că ”Un specific al activității de comerț online din România este acela că majoritatea cetățenilor care efectuează achiziții online încă preferă ca mijloc de plată sistemul ramburs cu numerar.
Mai mult decât atât, comercianții online, în special cei din zona gri, preferă remiterea rambursurilor încasate de operatorii de servicii de curierat de la clienții finali tot cu numerar.
Astfel, întrucât operatorii de servicii de curierat reprezintă un intermediar între clientul final și operatorul magazinului online, aceștia colectează și pot furniza informații esențiale pentru ANAF în vederea identificării beneficiarilor reali ai încasărilor aferente tranzacțiilor online.”
În același timp ANAF va putea să urmărească tranzacțiile pe care persoanele fizice le fac cu cash, putând astfel mai ușor să identifice persoanele care au cheltuieli disproporționate în raport cu veniturile. Astfel, cei care vor plăti mai muți bani cash pe produse achiziționate online decât banii din veniturile legale vor putea fi mai ușor de identificat.
Sursa: Alba24.ro
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Slănină, pălincă și ceapă cât vezi cu ochii, pe strada Potaissa din Cluj-Napoca, la o nouă ediție SlanăFest

Joi dimineață, la Cluj-Napoca a început o nouă ediție SlanăFest, locul unde slănina e vedeta, vinul curge în pahare, iar aromele de afumături îți dau de veste că iarna e încă în toi.
SlanăFest a revenit la Cluj-Napoca, aducând patru zile dedicate preparatelor tradiționale și producătorilor locali. În perioada 6-9 februarie, vizitatorii sunt invitați să descopere aromele autentice ale slăninii, să deguste vinuri alese și să participe la evenimente tematice în trei locații din oraș.
Ce pot cumpăra clujenii de la SlanăFest?
Pe strada Potaissa, de la primele ore ale dimineții, vizitatorii s-au adunat în fața tarabelor pline cu bunătăți. Subțire și brazdată cu carne sau groasă și densă, slănina e, nicio surpriză, vedeta târgului de pe strada Potaissa din Cluj-Napoca. Aceasta poate fi cumpărată cu prețuri de 55-60 de lei kilogramul.
Dar SlanăFest nu e doar despre slănină. Carnea cu cârnați și costițe la garniță (45 de lei – borcanul de 800 de grame), pastrama fragedă de porc, murăturile acrișoare și brânzeturile din Țara Călatei sunt doar câteva dintre produsele tradiționale pe care vizitatorii le pot degusta și cumpăra de la târg. Să nu uităm nici de nelipsita ceapă, care face pereche perfectă cu orice felie de clisă – fie că e roșie, galbenă sau de apă.
Miere cu căpșuni și ciocolată de casă
Pentru cei care vor să își îndulcească ziua, târgul oferă și deserturi ca ciocolată de casă, turtă dulce cu miere (ambele la 10 lei/bucata) sau kürtős fierbinte. Pentru cei care preferă o alternativă mai sănătoasă, în cadrul târgului sunt prezenți și mai mulți apicultori, fiecare cu sortimente care mai de care de miere. Dintre acestea nu lipsesc mierea polifloră (45 lei – borcanul de 800 g), mierea de salcâm (55 lei/800 g), dar nici mierea cremă cu căpșuni, zmeură, scorțișoară sau cătină (25 lei/borcan).
Tot aici pot găsi și băuturi tradiționale: pălincă de prune, vinuri alese, dar și sucuri și siropuri naturale de fructe.
Obiecte lucrate cu iscusință
Acestora li se alătură și standuri cu diverse obiecte lucrate de mână, de la tocătoare și tăvi sculptate în lemn, la jucării croșetate și genți su curele de piele.
Și, pentru că primăvara se apropie, primele mărțișoare și-au făcut deja loc la tarabe. Croșetate de mână, cu prețuri între 5 și 15 lei, sunt perfecte pentru a aduce un strop de tradiție în darurile de 1 martie.
Concursul afumăturilor și marea prăjeală de clisă
SlanăFest are loc, anul acesta, în trei locuri distincte din Cluj-Napoca, timp de patru zile. În fiecare zi, în perioada 6-9 februarie, la târgul SlanăFest aduce degustări de bucate, dar și de vinuri sau pălinci.
Strasa Potaissa va găzdui, între 6 și 9 februarie, între orele 10.00 și 20.00, Târgul micilor producători. Vor fi peste 20 de vânzatori care aduc afumături, siropuri, vinuri alese, pălinci, Kurtos, pâine de casa, dar și multe alte produse.
În 9 februarie, de la ora 15.00, aici va avea loc jurizarea concursului afumăturilor. Clujenii sunt așteptați în juriu să deguste cele mai bune bucate și să le puncteze. Tot pe strada Potaissa va fi pregătită masa festivă pentru concurenți.
Folk Center la SlanăFest
La Heltai Folk Center, pe str. Clinicilor nr. 18, în 7-9 februarie, între orele 10.00-20.00 va avea loc Târgul micilor producători, dar și Marea prăjeală de clisă. Aici clisa cumpărată din târg va putea fi prăjită permanent. Tot aici va avea loc, vineri seara, serată de dansuri populare, dar vizitatorii sunt așteptați cu jumări prăjite la ceaun și gulaș unguresc și muzică lăutărească.
Sâmbătă, 8 februarie, de la ora 19.00 va avea loc o degustare de vinuri din zona viticolă Șamșud, iar duminică, de la ora 12.00, pomana porcului.
Degustare de vinuri selectate
La Cafe Bulgakov, pe strada Inocentiu Micu Klein 17 evenimentul SlanăFest va fi doar găzduit parțial, din cauza lucrărilor de renovare, dar clujenii și turiștii sunt așteptați cu două degustări de vinuri.
Pe 7 februarie, vineri seara, de la ora 20:00 va avea loc un eveniment de degustare de vinuri, în limba maghiară, cu vinuri din România și Ungaria. Pe 8 februarie, sâmbătă seara, de la ora 20:00 va fi o degustare de vinuri, în limba română, tot cu vinuri din România și Ungaria.
În timpul degustărilor, András Varga va adăuga un plus de atmosferă cu muzica sa la chitară. Vinurile selectate vor fi asigurate de Borsarock, iar dicționarul de vinuri va fi disponibil sub îndrumarea lui László Vincze. Vor fi și gustări, cu slănină, brânzeturi și minciunele (cirighele).
EVENIMENT
Producătorii de medicamente, semnal de alarmă privind „Paracetamol Challenge”: „În cazuri extreme, poate duce chiar la deces”

Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER) trage un puternic semnal de alarmă cu privire la riscurile provocării virale „Paracetamol Challenge” care circulă pe platformele de social media.
PRIMER – care reuneşte cele mai importante 17 situri de fabricaţie de medicamente din ţară – atrage atenția asupra riscurilor grave pentru sănătatea publică generate de provocarea virală, cunoscută sub numele de „Provocarea Paracetamol”, popularizată pe rețele sociale. Aceasta încurajează adolescenții să înghită cantități mari de paracetamol pentru a-și testa rezistența și a descoperi cine va rămâne cel mai mult timp internat în spital, punând astfel în pericol viețile celor care se implică în această practică periculoasă.
Semnal de alarmă, tras de producătorii de medicamente
În acest context, Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România avertizează că paracetamolul, deși este un medicament sigur în doze corecte, poate deveni extrem de periculos atunci când este administrat în cantități excesive. Ingerarea acestuia în doze mai mari decât cele recomandate poate provoca efecte grave asupra sănătății.
Pentru un adult, doza maximă recomandată este de 4 grame pe zi, iar depășirea acestei limite poate duce la afectarea severă a ficatului (insuficiență hepatică). În cazul copiilor, doza sigură este chiar mai mică, iar administrarea excesivă poate cauza leziuni hepatice ireversibile. În cazurile extreme, acest tip de supradozaj poate necesita inclusiv un transplant de ficat.
Supradozajul cu medicamente poate duce la deces, în cazuri extreme
Prin urmare, PRIMER subliniază că utilizarea necorespunzătoare și nejustificată a medicamentelor poate duce la consecințe grave, incluzând efecte adverse, intoxicații, insuficiență de organ, comă și, în cazuri extreme, chiar deces.
Consultarea unui specialist – medic sau farmacist – înainte de administrarea oricărui medicament, inclusiv a celor disponibile fără prescripție medicală, este esențială pentru protejarea sănătății și prevenirea riscurilor asociate cu utilizarea incorectă a acestora.
„Paracetamolul e un medicament sigur și eficient când e utilizat corect”
În același timp, PRIMER dorește să semnaleze că paracetamolul rămâne un medicament sigur și eficient atunci când este utilizat corect, fiind unul dintre cele mai utilizate analgezice și antipiretice pentru tratarea durerilor și reducerea febrei. Folosit în dozele recomandate, paracetamolul reprezintă o soluție accesibilă și eficientă pentru milioane de români.
„Din păcate, provocările de tipul „Paracetamol Challenge” pot duce la o utilizare abuzivă a acestui medicament, care este disponibil fără prescripție, punând în pericol sănătatea persoanelor care îl utilizează pentru scopuri care nu sunt recomandate de către profesioniștii din domeniul sănătății”, mai transmite patronatul.
Apel către părinți și copii
Nu în ultimul rând, PRIMER recomandă părinților, copiilor și adolescenților să fie conștienți de efectele potențial dăunătoare ale consumului necontrolat de medicamente și de influențele nocive ale rețelelor sociale asupra comportamentului și sănătății mintale, având în vedere că aceste platforme pot încuraja comportamente compulsive și creșterea nivelului de anxietate.
În concluzie, PRIMER face un apel la responsabilitate în utilizarea medicamentelor. Este important ca acestea să fie folosite în mod corect, sub îndrumarea unui specialist și atenta supraveghere a unui adult pentru a preveni riscurile grave asociate auto-medicației și pentru a proteja sănătatea publică.
Din PRIMER fac parte cele mai importante 17 fabrici de medicamente din țară: AC HELCOR, B.BRAUN, BIO-EEL SRL, BIOFARM, FITERMAN PHARMA, GEDEON-RICHTER, INFOMED FLUIDS, LABORMED-ALVOGEN, LAROPHARM, MAGISTRA CC, VITEMA PHARMACEUTICALS, ROPHARMA, SANTA SA, SLAVIA PHARM, TERAPIA – o companie SUN PHARMA, TIS PHARMACEUTICAL, VIM SPECTRUM, ZENTIVA.
EVENIMENT
Deputat Remus Lăpușan (PSD): Clujul, cât trei județe. Primește cele mai mari sume din Ardeal de la bugetul de stat în 2025

Parlamentul României a adoptat bugetul de stat pentru anul 2025, un buget echilibrat, axat pe dezvoltare economică, modernizare și sprijin pentru comunități. Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat a susținut și votat un buget care pune accent pe investiții strategice – fără creșteri de taxe, dar cu fonduri alocate pentru infrastructură, educație, sănătate și dezvoltare regională, susține deputatul PSD de Cluj, Remus Lăpușan.
Cu o creștere economică estimată la 2,5% și investiții de peste 150 de miliarde de lei, 2025 este anul în care România profită la maximum de fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență și cele structurale, pentru a aduce schimbări concrete în viața românilor.
„PSD face ceea ce promite! Clujul primește cele mai mari sume din Ardeal de la bugetul de stat în 2025. Așa cum am spus, nu creștem taxele, dar accelerăm investițiile.
Bugetul pe 2025 este unul care oferă stabilitate economică și dezvoltare reală. Pentru Cluj, acest buget înseamnă continuarea și finalizarea unor proiecte esențiale, care vor transforma regiunea noastră într-un pol de infrastructură modernă, educație de calitate și servicii medicale performante”, a declarat Remus Lăpușan, prim-vicepreședinte PSD Cluj și deputat în Parlamentul României.
Investiții esențiale pentru Cluj
Infrastructură – dezvoltăm mobilitatea regională
• 1.9 miliarde lei – electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor
• 310 milioane lei – Metroul din Cluj-Napoca
• 168 milioane lei – Varianta ocolitoare Dej
• 965 milioane lei – Autostrada Sebeș-Turda
• 125 milioane lei – Autostrada Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș
• 12 miliarde lei – Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida
• 69 milioane lei – Centura metropolitană Cluj-Napoca
• 6.6 milioane lei – Drum expres Cluj-Napoca – Dej
Educație – investiții în viitor
• 6.5 milioane lei – Programe educaționale inovatoare pentru elevi și stagii de practică
• 3.9 milioane lei – Curricule relevante pentru elevi
• 12.9 milioane lei – modernizarea infrastructurii educaționale universitare de nutriție și patologie animală la Jucu (USAMV)
• 29 milioane lei – Corp nou al Facultății de Matematică-Informatică (UBB)
• 88 milioane lei – Centru de cercetare în Inteligența Artificială (UTCN)
• 30 milioane lei – Modernizarea Academiei de Muzică
Sănătate – servicii medicale de calitate pentru clujeni
• 2.7 miliarde lei – Construcția Spitalului Regional de Urgență Cluj
„Acesta nu este un simplu buget, este un angajament respectat. PSD nu doar vorbește, ci face! Dezvoltarea Clujului și a regiunii rămâne o prioritate pentru noi.
Am susținut și vom susține proiectele majore de infrastructură, educație și sănătate, pentru că ele asigură un Cluj modern, conectat la Europa, atractiv pentru investiții și prosper pentru cetățeni”, a mai susținut Remus Lăpușan, care a adăugat că PSD Cluj va continua să lupte pentru dezvoltarea județului și implementarea proiectelor promise.
Obiective de Investiții DRDP Cluj
1. Acord contractual nr. 23/3002 din 28.07.2023 – Drum Expres pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 și DN 1 (Tureni) Lungime Drum Expres 4,957 km, Drumuri noi, bretele de acces A3-DN1, în lungime totală de 14,185 km.
Valoarea contractului este de: 562,61 milioane de lei fără TVA.
Sursa de finanțare: Programul Transport– Titlul 56;
Antreprenor: Asocierea DIMEX 2000 COMPANY SRL (lider) – AUTOTEHNOROM SRL – OPR ASFALT SRL – OBRAS PUBLYCAS REGADIOS SA – CONA OPERATIONS SRL
Ordinul de începere a lucrărilor: 21 august 2023, durata de execuție este de 18 luni, avand ca termen de finalizare 20 Mai 2025 (conform prelungirii duratei de executie).
Drumul expres (de legatura) va prelua tot traficul greu inspre Cluj-Napoca si va decongestiona circulatia in apropierea si in interioriul zonei Metropolitane pe rutele Dej-Cluj -Turda, Zalau –Cluj – Turda, Oradea – Cluj – Turda- Sebes- Sibiu.
Stadiul fizic la aceasta data este de: 81 %.
Se lucreaza intens la toate categoriile de lucrari: relocare utilitati, poduri si pasaje, consolidari, drenuri si scurgerea apelor, terasamente, platforma drum, centru de intretinere, bretele de acces si ITS.
Pasajul Tetarom Jucu
2. Proiectare si executie pentru realizarea obiectivului de investitii: Pasaj de legatura intre DN 1C si Parcul industrial Tetarom III
La aceasta data contractual este in curs de semnare, a fost semnat de catre Beneficiar. Ordinul de incepere se va da, dupa depunerea Garantiei de Buna executie.
Antreprenor: Asocierea Freyrom (leader) –Procons Group-Integrated Road Solutions – Inginerie Drumuri si Poduri SRL la valoarea de 57.187.268,77 lei exclusiv TVA.
Durata de Executie: 36 de luni, din care 6 luni Proiectare si 30 luni executie lucrari.
Contractul de finantare Intre CNAIR si Ministerul Transporturilor a fost semnat in data de 30.12.2024. Finantarea este prin Planul National de Redresare si Rezilienta, Componenta 4 – Transport sustenabil.
Lungimea totala a pasajului este de 233 de metri, avand 8 deschideri, si va trece peste linia de Cale Ferata (dubla) Cluj – Dej.
Contractul include Proiectarea (intocmire PT si Detalii de executie), realizarea exproprierilor de pe raza UAT Jucu si Bontida, si Executia pasajului, a bretelelor de aces, consolidare terasament prin zid pe piloti forati (1080), executie podete, relocari utilitati, scurgerea apelor, etc.
3. Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru realizarea obiectivului de investitii „Pasaj de legatura intre DN 1F km 4+200 – Strada Corneliu Coposu”
Elaboratorul studiului de fezabilitate: ASOCIEREA S.C. IRIMAT CONS S.R.L și S.C. INFRANOVA SOLUTII TEHNICE IN CONSTRUCTII S.R.L.
Valoare investitie: 101.543.626,09 lei cu TVA, din care C + M = 80.678.640,25 lei cu TVA
Durata de realizare: 24 luni (6 luni proiectare+18 luni executie)
Pasajul va prelua traficul de pe strada Corneliu Coposu (ruta Bistrita-Dej) si va transfera pe ruta si inspre Baciu si Zalau peste sensul giratorui si legatura cu Taietura Turcului (pasajul CFR).
Date tehnice: Pasajul va avea Lungime totala de 504.65m cu 18 deschideri; Profilul trasversal /Latime: 2 benzi de circulatie – 7.80m, Infrastructura pasajului va fi alcatuita din 2 culei avand elevatii din beton armat , fundatii direct din beton armat. 17 pile vor avea elevatii din beton armat, stalpi circulari – fundate pe piloti flotanti. Proiectul va include relocarea utilitatilor existente, amenajarea strazilor si legaturilor aferente, scurgerea apelor, panourile fonoabsorbante (antizgomot), iluminatul, semnalizarea vertical si orizontala.
Stadiu proiectului: In data 6 februarie 2025 urmeaza sa intre in CTE MT, in vederea obtinerii indicatorilor Investitiei. Sursa de finantare este prin PNRR.
Drum expres Cluj-Dej
4. DRUM EXPRES CLUJ – DEJ
In 27 august a fost desemnat câștigătorul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar construcției Drumului Expres Cluj – Dej.
După semnarea contractului Asocierea SPECIALIST CONSULTING SRL (lider) – SPECIALIST SMART GROUP SRL – PERFECT CONSULT EUROPE SRL va avea la dispoziție 27,52 milioane de lei (fără TVA) și 18 luni pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate.
Procedurile pentru semnarea contractului (finanțat prin fonduri europene nerambursabile) va putea învepe peste 10 zile, dacă nu vor exista contestații.
Viitorul drumexpres Cluj -Dej cu o lungime estimată de 75 km va asigura o conexiune modernă cu Drumul Transregio Gilău – Apahida (TR Feleac, indicativ TR35) și cu A3 (Autostrada Transilvania).
Autostrada Transilvania
Obiective de Investitii DRDP Cluj , Derulate de CNAIR AUTOSTRAZI si Drumuri Expres
AUTOSTRADA CLUJ – ORADEA sectoare pe care se lucreaza:
1. Autostrada A3 Cluj-Zalau -Oradea ,
SUBSECTIUNEA 3A2 NADASELU- MIHAIESTI KM 8+700 – 25+500, 3B1, MIHAIESTI – ZIMBOR KM 0+000 – 13+260
Antreprenor: ASOCIEREA S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. ELECTROMONTAJ S.A
Valoare contract: 1.390,614 MIL. LEI FARA TVA PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 235.332.399.06 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE.
SEMNARE CONTRACT PROIECTARE SI EXECUTIE IN DATA DE 28.12.2020. PRETUL PE KM DE AUTOSTRADA ESTE DE CCA. 46,261,293.92 LEI FARA TVA, REPREZENTAND CCA. 9,383,629 EURO FARA TVA.
DURATA CONTRACTULUI ESTE DE 96 DE LUNI, DIN CARE:
• 12 LUNI PERIOADA DE PROIECTARE,
• 24 LUNI PERIOADA DE EXECUTIE A LUCRARILOR,
• 120 DE LUNI PERIOADA DE GARANTIE A LUCRARILOR.
AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE EMISA PENTRU SECTORUL 3A2 IN LUNA APRILIE 2021.
AUTORIZATIE DE CONSTRUIRE EMISA PENTRU SECTORUL 3B1 IN 01.07.2021
PROIECT TEHNIC DE EXECUTIE PENTRU 3A2 AVIZAT IN CTE – CNAIR IN DATA DE 20.08.2021
PROIECT TEHNIC DE EXECUTIE PENTRU 3B1 – AVIZAT IN CTE IN DATA DE 28.12.2021
VALOAREA PROIECTULUI DE 1390.614 MIL. LEI FARA TVA S-A MODIFICAT DUPA CUM URMEAZA:
– PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 235.332.399.06 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE)
– PRIN ACTUL ADITIONAL NR. 2 S-A DIMINUAT VALOAREA DE CONTRACT CU 105,723,749.23 LEI IAR REZERVELE DE IMPLEMENTARE DE AJUSTARE DEVIN 211,015,936,74 LEI ASTFEL NOUA VALOARE DE CONTRACT ESTE 1,495,906,682.83
IN DATA DE 21.08.2023 A FOST SEMNAT ACTUL ADITIONAL NR. 3 PRIVIND APLICARILE PREVEDERILOR OUG 64/11.05.2022 CU COMPLETARILE SI MODIFICARILE ADUSE PRIN OUG 44/2023 SI OUG 66/2023.
Stadiu Fizic: 76%.
2. SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR – POARTA SALAJULUI km 13+260 – km 25+500,
Antreprenor: ASOCIEREA S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. ELECTROMONTAJ S.A
Valoare contract: 836.899MIL LEI FARA TVA
CONTRACT PROIECTARE SI EXECUTIE SEMNAT IN DATA DE 01.07.2020; DURATA CONTRACTULUI ESTE DE 156 DE LUNI, DIN CARE:12 LUNI PERIOADA DE PROIECTARE,24 LUNI PERIOADA DE EXECUTIE A LUCRARILOR,120 DE LUNI PERIOADA DE GARANTIE A LUCRARILOR A FOST CONSTITUITA GARANTIA DE BUNA EXECUTIE A LUCRARILOR,
ORDINUL DE INCEPERE A LUCRARILOR EMIS PENTRU DATA DE 31.05.2021. IN DATA DE 27.05.2022 A FOST AVIZAT PROIECTUL TEHNIC IN CADRUL CTE – CNAIR.IN DATA DE 25.07.2022 A FOST COMUNICATA INCEPEREA LUCRARILOR.680.40 MIL. LEI FARA TVA. PRIN ACTUL ADITIONAL NR.1 S-A MAJORAT VALOAREA DE CONTRACT CU 156.493.240,93 LEI (REZERVE DE IMPLEMENTARE PENTRU AJUSTARE), PRETUL CONTRACTULUI DEVENIND 836.899MIL LEI FARA TVA
IN DATA DE 17.08.2023 A FOST SEMNAT ACTUL ADITIONAL NR. 2 PRIVIND APLICARILE PREVEDERILOR OUG 64/11.05.2022 CU COMPLETARILE SI MODIFICARILE ADUSE PRIN OUG 44/2023 SI OUG 66/2023.
Stadiu Fizic: 60%.
3. Pe sectiunea 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti devierea traseului între km 10+009 – km 12+000 şi km 21+406 – km 24+890. Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea şi execuţia lucrărilor de deviere a traseului pe zonele cuprinse între km 10+009 – km 12+000 şi km 21+406 – km 24+890, aferente Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Subsecţiunea 3A2: Nădăşelu – Mihăieşti (km 8+700 – km 25+500), în conformitate cu recomandările din cadrul Expertizei Tehnice, precum şi a Complementului la Expertiza Tehnică.
Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 – km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloţi foraţi de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul afectat de alunecări şi aflat în stare limită de stabilitate.
În ceea ce priveşte zona cuprinsă între km 21+406 – km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depăşirea în aval a traseului DN1F precum şi a cursului pârâului Ţopa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia, într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului iniţial, subliniază compania de drumuri.
Perioada de garanţie a lucrărilor ofertată conform factorului de evaluare este de 10 ani, iar sursa de finanţare este asigurată din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Antreprenor: Asocierii Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AS – Ilgaz Insaat Ticaret AS – Visio Construction Works SRL.
Valoare: 994,7 milioane de lei (fără TVA), contractul finanţat prin PNRR are o durată de 27 de luni (din care 9 luni perioada de proiectare şi 18 luni execuţia lucrărilor).
4. Nod Rutier Romanasi, va asigura accesul pe si dinspre Autostrada Transilvania (subsectiunea Zimbor – Poarta Salajului), DN 1F si DJ 108A, pana la finalizarea subsectiunii Poarta Salajului – Zalau.
Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL-SC Tehnostrade SRL
Valoare: 71,33 milioane lei (fara TVA), finantat prin PNRR
Durata de executie: 10 luni (3 luni pentru proiectare si 7 luni pentru executie). Odinul de incepere pentru activitatea de proiecare: 15.01.2025.

Universitatea Craiova a învins-o pe „U” Cluj cu 1-0, miercuri seara în Bănie. Ioan Ovidiu Sabău, antrenorul clujenilor, s-a declarat șocat de modul în care s-au comportat oficialii Craiovei la pauză și la finalul partidei.
„E bine să nu vorbești, să îți vezi de treabă. E incredibil, nu mai există respect. Sunt oameni care au asistat, observatori, dar nu o să zică nimic, o să pună batista pe țambal. I-am spus domnului Cârțu doar că nu este frumos ceea ce a făcut, apoi ce am auzit…
Sabău („U” Cluj), după meciul cu Craiova: E incredibil, nu mai există RESPECT
L-am felicitat pe Mirel pentru victorie. E mai bine să nu vorbești. Nu pot să răspund cu aceeași monedă. Pe mine nu mă sună nimeni să vorbesc. Alte persoane au ocazia să își exprime în fiecare zi punctul de vedere, ba chiar sunt încurajate de anumite posturi de televiziune.
Vreau să îmi felicit jucătorii, adversarii, a fost un meci spectaculos. Echipa lui Mirel arată destul de bine, mă bucur că s-a întors. Fotbalul românesc are nevoie de astfel de oameni, îl felicit!”, a spus Ioan Ovidiu Sabău.