ACTUALITATE
EXCLUSIV. Sculptorul statuii lui Avram Iancu: Crăișorul este, pentru mine, un simbol al luminii, o adevărată călăuză spirituală
Ilie Berindei, sculptorul statuii lui Avram iancu din Cluj-Napoca, apreciază inițiativa de completare a ansambului statuar cu cei 6 tribuni ai Revoluției din 1848, așa cum prevedea proiectul inițial. Acesta a mărturisit pentru Cluj24, că Avram Iancu este, pentru el, un simbol al luminii, o adevărată călăuză spirituală, și a oferit detalii tehnice despre statuie și cum s-a ajuns să aibă o înălțime de 24,5 m.
Berindei a transmis, prin intermediul Cluj24, mulțumiri președintelui Societății Cultural-Patriotice ”Avram Iancu” Cluj-Napoca, Tiberiu Groza, pentru demersul de a organiza o campanie de strângere de fonduri privind finalizarea grupului statuar Avram Iancu conform proiectului din 1993.
”Decizia de a inaugura în 30 noiembrie 1993 grupul statuar incomplet, fără cei 6 tribuni, a fost luată într-o ședință lărgită avută în sala de ședințe a Primăriei municipiului Cluj-Napoca, la care au participat, pe lângă oficialitățile locale de atunci ale Primăiei și Prefecturii, și inițatorii concursului pentru acest monument, respectiv președintele și membrii Comitetului de Conducere, chiar și membri simpli ai Societății Cultural-Patriotice Avram Iancu.
Așadar, cu ocazia acelei ședințe, s-a hotărât a se împărți în două etape realizarea acestui complex sculptural. În prima etapă realizarea a ceea ce există și în etapa a doua realizarea tribunilor”, a spus Ilie Berindei pentru Cluj24.
Acesta a precizat că, pentru ridicarea monumentului așa cum se prezintă astăzi, au fost utilizate atât fonduri din donații, cât și din bugetul statului.
”Îndată ce s-a realizat prima etapă, am militat pentru realizarea celei de a doua etape, deci a tribunilor”, a mai spus sculptorul, partea de amplasare a tribunilor nefiind finalizată din lipsă de fonduri.
Avram Iancu, simbol al luminii
Berindei a afirmat că ansamblul monumental ”Avram Iancu și tribunii săi”, eroi ai Revoluției de la 1848, a fost realizat în anul 1993.
”Purtător de cuvânt al românilor din Ardeal, Avram lancu este pentru mine un simbol al luminii în accepțiunea de înțelepciune; un luminat luminând pe alții, o adevărată călăuză spirituală”, a menționat acesta.
Ansamblu sculptural
În data de 5 martie 1993, la cea de-a treia ediție a concursului de sculptură pe tema ”Avram Iancu și tribunii săi”, inițiat de Societatea culturală ”Avram lancu” și organizat de Primăria municipiului Cluj-Napoca, în colaborare cu Consiliul Județean Cluj, juriul a reținut lucrarea sculptorului llie Berindei.
”<<Avram Iancu și tribunii săi>> este considerată un ansamblu sculptural, nu ca o statuie care îl reprezintă pe Avram Iancu, statut care îi conferă o funcționalitate artistică și istorico-culturală care nu se limitează la personajul istoric Avram Iancu, în pofida faptului că acesta rămâne central în economia lucrării.
Din acest ansamblu, în formula în care el a fost proiectat de către Ilie Berindei, fac parte <<Vestitoarele luminii>> sau <<Tulnicăresele>>, personaje feminine purtătoare ale unui simbolism complex care gravitează în jurul ideii de iluminare (mai precis iluminarea nației române în momente de grea încercare), precum și șase din tribunii lui Avram Iancu, care trebuie văzuți nu doar ca luptători ci, în același timp -și mai ales – ca sfătuitori ai personalului central”, se arată într-o prezentare a ansamblului statuar Avram Iancu a lui Ștefan Ioan Bodea, lector în educație artistică la Universitatea din Geneva (Elveția).
Mesajul lui Avram Iancu adresat contelui Simonffy
Potrivit documentului, intenția artistică pe care llie Berindei a atribuit-o posturii acestuia din urmă, (artistul a ținut să-l reprezinte cu sabia la spate și cu mâna dreaptă întinsă înspre mulțimea de oameni, în semn împăciuitor), trebuie subordonată prioritar mesajului epistolar adresat de către Avram Ianru contelui maghiar Simonffy: ”De credeți în cer un Durnnezeu și pe pământ o patrie, luați alte mijloace de a trata cu noi, convingeți-vă deplin că între noi și voi armele niciodată nu pot hotărî”.
,,Or, artistul llie Berindei a ținut dintotdeauna – dorință care nu i-a fost din păcate respectată până în prezent – ca acest mesaj să apară pe soclul monumentului. Pe aceeași listă a năzuințelor neîmplinite ale artistului, figurează patru parcele florale în formă de cruce, împrejmuite de gazon, proiectate pe planul înclinat dimprejurul platformei circulare prevăzute pentru amplasarea tribunilor.
Se cuvine, de asemenea, să menționăm un aspect mai puțin cunoscut de public si care merită atenție, mai cu seamă din perspectiva raportului pe care monumentul îl întreține cu mediul edilitar din centrul Clujului: e vorba de înălțimea și de locul amplasării acestuia, rezultat al unui demers complex, asumat de către autorul însuși”, se mai arată în prezentare.
Cum s-a stabilit locul și înălțimea statuii
Astfel, Primăria Cluj-Napora, în colaborare cu Consiliul Județean Cluj, pusese la dispoziția fiecărui concurent un plan de situație la scara 1/500 a Pieței Victoriei de atunci (actualmente Piața „Avram Iancu”), pe care era prevăzută zona de amplasare a monumentului.
Din punctul de vedere al lui Ilie Berindei, trebuia ca atât înălțimea cât și anplasarea monumentului să decurgă din încadrarea lui armonioasă în spatiul delimitat, respective de Catedrala Ortodoxă și de Teatrul Național, iar pentru a da curs acestui imperativ, artistul a făcut apel la calculul amplasării monumentului conform ”secțiunii de aur”, pe care îl explicitează în felul următor:
”Pentru stabilirea înălțimii monumentului, precum și a locului amplasării acestuia, m-am servit de două construcții geometrice, care trebuie asociate respectiv detaliilor explicative de mai jos (I ș ll):
Am obținut locul exact al amplasării grupului statuar prin diviziunea, conform proporției divine (sau a secțiunii de aur), a distanței A-B, de 146 m, dintre fațada Catedralei Ortodoxe și cea a Teatrului Național, obținând punctul (F).
Pentru stabilirea înălțimii lucrării, am trasat din punctul (F) un cerc cu raza de 50 m, tangent fațadelor clădirilor paralele cu dreapta (A-B). Din punctul (G), obținut prin intersecția dintre cercul (2) ș dreapta (A-B), am dus o dreaptă până în punctul de referință (l), care se găseste la baza crucii de pe cupola centrală a Catedralei. Din punctul (F), am ridicat o perpendiculară care intersetează dreapta (G-l) în punctul (H).
Înălțimea (F-H) reprezintă exact înălțimea monumentului (H: 24,54 m), adică aproximativ o treime din înălțimea Catedralei (H:73,5 m). Aș sublinia, de asemenea, faptul că raportul dintre înălțimea lucrării și diametrul bazinului se încrie în aceeași logică a proporției divine, cu specificarea că am realizat un bazin cu un diametru de 18 m nu de 15,5 m (așa cum ar fi rezultat după un prim calcul), pentru a avea suficient spațiu în vederea amplasării viitoare a celor șase tribuni în jurul <<Vestitoarelor luminii>>.
De precizat că pentru a avea o perspectivă de ansamblu pertinentă, spectatorul ar trebut în mod ideal să se situeze în afara ariei cercului”, a explicat Ilie Berindei.
Tehnici de stilizare a personajelor
Ștefan Ioan Bodea a arătat că, în ceea ce privește caracteristicile plastice ale personajelor care compun astăzi acest ansamblu sculptural, e important de reținut faptul că Ilie Berindei utilizează pe scară largă tehnici de stilizare menite să orienteze receptorul înspre o lectură simbolică a lucrării sale.
”Artistul ardelean neglijează aici în mod intenționat detaliile corporale și vestimentare, în favoarea posturilor semnificative ale personajelor sale. Acestea scapă, astfel, domeniului reprezentărilor realiste canonice, pentru a servi unei intenții artistice evidente, aceea de a transmite publicului un mesaj pacifist”, a mai spus Ștefan Ioan Bodea.
Cine este Ilie Berindei
Sculptorul Ilie Berindei s-a născut în 1946 la Câmpeni, în județul Alba, iar din 1982 se stabilește la Geneva, în Elveția.
În perioada 1965 – 1970 a absolvit Institutul de Arte „Ion Andreescu”, Cluj-Napoca iar între 1970 – 1971 Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” București, cu profesorul Ion-Lucian Murnu.
Între 1983 – 1985 a urmat cursurile Şcolii Superioare de Arte Vizuale, Geneva, ca bursier pentru echivalarea studiilor superioare din România.
A fost profesor de sculptură la Liceul de Artă din Craiova, iar apoi profesor de activităţi artistice la o școală din Geneva și profesor de arte vizuale şi lucru manual la Colegiul Grandes-Communes din Geneva.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Familia Sărmaș, imperiu imobiliar în construcție. Ridică un bloc de lux într-o zonă din Bistrița aflată în plină expansiune
Sabin Sărmaș, deputat de Cluj în Parlamentul României și candidat independent pentru un nou mandat, își atrage atenția nu doar prin activitatea politică, ci și prin afacerile imobiliare ale familiei sale.
Sub imaginea construită de fostul deputat PNL Sabin Sărmaș, aceea a unui om simplu, pasionat de natură și drumeții, se ascunde un imperiu imobiliar în construcție, controlat de familia acestuia (inclusiv părinții, soția și soacra lui). Sabin Sărmaș se numără chiar el printre investitorii firmei imobiliare, care ar urma să aducă familiei sale profit de milioane de euro.
Avere imobiliară în creștere
În urmă cu patru ani, Sabin Sărmaș își încheia mandatul de consilier local la Cluj-Napoca cu o declarație de avere modestă: un apartament și două motociclete. Astăzi, Sabin Sărmaș și soția sa, Timea Bartha Sărmaș, dețin patru apartamente în Cluj-Napoca, inclusiv în blocuri de lux din zone mult râvnite de cumpărători.
Totuși, cele patru apartamente reprezintă doar o fracțiune din averea familiei. Politicianul este implicat într-un proiect imobiliar din Bistrița, prin compania Nova World Holding SRL, controlată în întregime de membrii familiei sale. Nova World Holding SRL a obținut, în mai 2022, autorizație pentru a ridica un bloc de patru etaje, pe Calea Moldovei, la nr. 40E, pe un terenul în suprafață de 1.120 mp.
Conform autorizației de construire, consultată de Cluj24, blocul va avea 24 de apartamente, o investiție ce ar putea adăuga alte câteva milioane de euro la valoarea proprietăților familiei. Oficialii de la Agenția pentru Protecția Mediului au decis că blocul politicianului nu se supune evaluării de mediu.
Afacere de familie
Compania Nova World Holding SRL, fondată în ianuarie 2020, este deținută de membrii familiei Sărmaș:
- Ioan Sărmaș (tatăl) deține 22% din Nova World Holding SRL;
- Viorica Sărmaș (mama) deține 21% din companie;
- Bianca Elena Sărmaș-Fodorca (cumnată) deține 20% din firmă;
- Timea Bartha Sărmaș (soție) deține 15% din firmă;
- Bartha Emilia (soacră) deține 10% din firmă;
- Maria-Cornelia Drăgeanu-Sărmaș (soră) deține 7% din firmă;
- Androne Dorin Pompei (văr) deține 5% din firmă.
Androne Dorin Pompei a obținut, în 2020, acordul să construiască într-o comună dintre Bistrița și Beclean case de vacanță în zona cu destinație de agrement și turism dintre Beclean și Figa. El a obținut certificatul de urbanism de la Primăria comunei Șintereag pentru construirea pe un teren de 5.000 de metri pătrați a cinci clădiri având capacitatea de maxim 5 camere – 10 locuri de cazare. APM Bistrița-Năsăud a decis adoptarea proiectului fără aviz de mediu.
Datorii imense și zero profit
Compania Nova World Holding SRL prezintă cifre financiare contradictorii. Deși nu a generat profituri până acum, compania a acumulat datorii de aproape 4.823.379 lei până în 2023, față de 1.848.348 lei în 2022, potrivit termene.ro.
Cel mai probabil, datoria este față de asociați, această ipoteză fiind acreditată și de faptul că, în 2023, Sabin Sărmaș a acordat un împrumut în nume personal de 400.000 de lei companiei, conform declarației sale de avere.
Indicatori „împinși” la limită
Proiectul dezvoltat de familia Sărmaș pare a fi gândit pentru a maximiza profitul, practică des întâlnită în rândul rechinilor imobiliari. În cazul blocului de pe Calea Moldovei, indicatorii urbanistici au fost „împinși” la maxim:
- Procentul de ocupare a terenului (POT): Maximul legal de 35%, propus 34,96%.
- Coeficientul de utilizare a terenului (CUT): Maxim 1,80, propus 1,75.
Blocul va avea o înălțime de 15 metri, fiind alcătuit din subsol+parter+ 4 etaje. Acest tip de abordare, deși respectă din punct de vedere tehnic reglementările urbanistice, arată o strategie de maximizare a profiturilor, fără a ține cont de impactul asupra locuitorilor din zonă sau al traficului deja sufocat din Bistrița.
Apartamente premium
Sub denumirea ARRA Estates, proiectul promite apartamente premium, parcări subterane, spații comerciale și o terasă circulabilă generoasă, localizat aproape de Bistrița Retail Park și marile supermarketuri. Imobilul este alcătuit din 24 de apartamente cu 2 și 3 camere, un spațiu comercial, locuri de parcare subterane și exterioare și terasă circulabilă peste ultimul etaj.
„Proiectul ARRA este unul premium, cu o arhitectură modernă, care pornește de la ideea de loc în care ți-ai dorit mereu să locuiești, datorită confortului și calității pe care o oferă.
Locația oferă toate facilitățile de care ai nevoie, acces facil la zonele cheie ale municipiului Bistrița dar și liniște, stradă fiind cu circulație redusă, în imediata proximitate a unei zone de case.
Obiectivul nostru este să avem locatari deplin mulțumiți, de aceea ne-am propus să ne concentrăm pe calitate din faza de proiectare până în momentul în care vă vom preda cheia locuinței. Din acest motiv ne-am selectat cu grijă partenerii, urmărim cu atenție fazele proiectului și folosim cele mai bune materiale”, se arată în descrierea proiectului.
Potrivit postărilor de pe rețelele de socializare, clădirea se află la stadiul finisajelor exterioare, lucrându-se la fațadele clădirii.
Zonă în plină expansiune
Zona Calea Moldovei din Bistrița se află într-o perioadă intensă de transformare urbanistică, fiind vizată de mai mulți dezvoltatori imobiliari care plănuiesc proiecte ample de locuințe colective și spații comerciale. Terenurile virane și fostele zone industriale dezafectate din această zonă sunt acum în centrul atenției pentru construcția unor ansambluri rezidențiale și mixte, în ciuda densității ridicate și a traficului aglomerat.
Tendința de densificare urbană și regenerare a fostelor zone industriale din Bistrița ridică însă și provocări privind traficul de pe Calea Moldovei, și așa sufocat în orele de vârf.
„Oameni noi”, practici vechi?
Sabin Sărmaș se prezintă publicului drept un politician conectat la problemele oamenilor, inclusiv cele ce țin de locuirea scumpă din Cluj, însă afacerile sale imobiliare dezvăluie un alt portret. Cu o rețea familială complexă, Sărmaș pare să prioritizeze construirea unui imperiu imobiliar.
Așadar, rămâne întrebarea: Este Sărmaș un exemplu de „oameni noi” în politică sau al modului în care politica poate deveni o rampă de lansare pentru interese personale?
EVENIMENT
Cod ROȘU de vânt în județul Cluj. Rafalele pot atinge viteze de 120 de km/h. ISU Cluj a emis mesaje Ro Alert
Meteorologii au emis o avertizare nowcasting tip COD ROȘU, valabilă, vineri, între orele 07:25-10:00, pentru zona de munte a județului Cluj cu altitudini peste 1800m.
Sunt prognozate vânt foarte puternic cu viteza la rafală de peste 120 km/h, care viscolește puternic și troienește zăpada deja depusă și care determină o vizibilitate apropiată de zero.
Pentru protecția populației, a fost transmis mesaj de avertizare prin sistemul RO-Alert.
Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.
ADMINISTRAȚIE
VIDEO. Peste 150 de puncte gospodărești inestetice din Cluj-Napoca vor fi demolate și înlocuite cu puncte moderne
Primăria Cluj-Napoca va demola 153 de puncte gospodărești inestetice din cartierele municipiului și le va înlocui cu puncte moderne. Licitația este în desfășurare.
Viceprimarul Dan Tarcea a anunțat că municipalitatea va desființa 153 de puncte de colectare a deșeurilor menajere care nu mai corespund standardelor actuale. Acestea vor fi înlocuite cu puncte moderne, pe cinci fracții, proiectate special pentru a răspunde nevoilor actuale de colectare selectivă.
„Sunt în cartierul Gheorgheni și aș dori să vă informez că aceste puncte gospodărești inestetice vor dispărea din municipiul Cluj-Napoca. Avem 153 de astfel de puncte gospodărești inestetice în toate cartierele Clujului. Avem deja o hotărâre de consiliu local prin care am aprobat demolarea lor, ca să le putem înlocui cu puncte gospodărești noi, moderne, pe cinci fracții, care vor fi de ultima generație”, a declarat Dan Tarcea.
Licitație pentru noile puncte gospodărești
Licitația, desfășurată de Ministerul Mediului, este în desfășurare și, odată adjudecată, vor fi amplasate noile puncte de colectare selectivă.
„Licitația pentru aceste puncte gospodărești noi este în derulare, este făcută de către Ministerul Mediului, ofertele sunt deja în faza de evaluare tehnică, iar în momentul în care ele vor fi gata și licitația adjudecată le vom putea înlocui”, a mai arătat viceprimarul.
Deșeurile voluminoase pot fi colectate la două centre dedicate:
- Strada Bucium f.n., în cartierul Mănăștur (în apropierea autobazei CTP)
- Strada Fabricii f.n, în cartierul Mărăști (sub Podul Fabricii, cu intrare din strada Septimius Severus)
EVENIMENT
Ordin ANRE: „Taxa pe țeavă” – toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să PLĂTEASCĂ o cotă parte la factura de energie termică
ANRE a emis în acest an un ordin care prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sau dețin centrale individuale pe gaze. A fost generată o formulă de calcul potrivit căreia cota comună ajunge la 50% din factura totală a blocului, scrie HotNews.ro. Oamenii au numit aceste costuri „taxa pe țeavă”, cu referire la coloana de distribuție a agentului termic în bloc.
În luna martie a acestui an, ANRE a emis un regulament privind repartizarea consumului de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii repartitoarelor.
Ordin ANRE: „Taxa pe țeavă” – toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să PLĂTEASCĂ o cotă parte la factura de energie termică
„Cantitatea de energie termică aferentă consumului comun de încălzire, repartizată proporțional cu cota indiviză conform prevederilor art. 14, se achită de către toți proprietarii/utilizatorii de apartamente/spații cu altă destinație decât cea de locuință din unitatea de calcul, indiferent dacă:
a) apartamentele sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință sunt sau nu conectate la SACET (sistemul centralizat – n.r.) sau la sursă locală;
b) există sau nu coloane de distribuție a încălzirii ce traversează apartamentele și/sau spațiile cu altă destinație decât cea de locuință și dacă acestea sunt sau nu izolate termic”.
„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%”
Radu Opaina, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari din România, a scris pe Facebook: „A venit prima factură de căldură! Prima aberație a iernii în blocurile cu repartitoare: jumătate din factura pe bloc o plătesc toți, atât conectații, cât și deconectații (cei cu centrală proprie). Este o aberație colosală. Nu ai cum să ai parte comună 50% din factura totală. Nu înțeleg cum au ajuns la acea formulă”.
„Cota comună ar trebui să fie maximum 10%. Vă fac un calcul: de exemplu un bloc cu 8 etaje și 40 de apartamente, pe scară sunt 8 calorifere, câte unul la fiecare etaj, iar în apartamente sunt câte 3 calorifere, să zicem, deci 120 de calorifere. Ar veni 128 de calorifere în total în bloc, din care 8 sunt la comun. Cum să ajungă partea comună 50%?!”, s-a întrebat el.
„Este abia prima lună cu costuri de încălzire. Să vedeți ce scandaluri vor ieși în blocuri când vin facturile acelea urișe pe decembrie, ianuarie, februarie.
Să zicem că v-ați luat centrală pe gaz, ați făcut o investiție, ați dat bani pe centrală, v-ați debranșat, acum plătiți facturi la gaz, și acelea uriașe, iar acum mai vine și această cotă comună uriașă”, a mai scris Opaina.
„O clădire, o singură soluție de încălzire”
Mihai Mereuță, președintele Ligii Habitat, este de altă părere: „Sunt legile fizicii. Căldura circulă. Vă dau alt exemplu: cineva care are centrală pleacă de acasă și închide centrala, deci nu consumă și nu plătește nimic pentru acea perioadă, însă când vine acasă nu găsește rece ca afară, ci 15 grade cel puțin”.
În opinia sa, soluția este interzicerea posibilității de a avea mai multe modalități de încălzire în același condominium.
„Ar trebui să fie: o clădire, o singură soluție de încălzire”, zice Mereuță.