EDUCATIE
EXCLUSIV. Școala viitorului, prima școală automată din lume, pornește de la Cluj. CyberTrainer™ – profesorul virtual
Asociația clujeană GRAUR, care se ocupă de depistarea plagiatelor, prezintă un concept de educație revoluționar care poate fi aplicat oriunde în lume și anume prima școală automată. Inventatorul ”profesorului virtual”, Dorin Isoc, a explicat, într-un interviu pentru Cluj24, cum a gândit școala viitorului, ce presupune aceasta și cui i se adresează.
În România contează numai schimbarea legii
”Educația este o activitate umană scumpă și necesară pentru orice individ, pentru orice țară. Nu există soluții minune și cercetările sunt scumpe și dificil de materializat.
Povara tradițiilor și cutumelor sunt un balast real pe care fiecare societate îl abordează pe căi specifice. În toate situațiile, finanțarea nu este singura condiție a schimbării.
În România, legile educației au fost întotdeauna un subiect <<zemos>> pentru orice om politic şi pentru orice majoritate politică. În cele din urmă, nu a contat niciodată care este reforma pentru care legea o aduce şi nici măcar dacă legea se aplică sau nu”, a spus profesorul clujean.
Potrivit acestuia, contează numai ca legea să schimbe ceea ce a fost înainte și apoi să dea impresia că noua lege este o mare victorie a „puterii”.
Proiectul, finanțare exclusiv privată
”În acest timp, toată lumea constată că ceva nu este în regulă și că tinerii români găsesc aleg tot mai firească părăsirea ţării.
De fiecare dată concluzia este că ne lipsesc banii, că salariile profesorilor nu sunt suficiente, că elevii nu sunt interesaţi şi că studenţii urmăresc doar obţinerea petecului de hârtie numit pompos <<diplomă>>.
În aceste circumstanţe, la Cluj, un colectiv de entuziaşti, conduşi de un profesionist, a abordat în departamentul de cercetare al Asociaţiei Grupul pentru Reformă şi Alternativă Universitară (GRAUR) și anunță finalizarea cercetărilor care au permis construirea și lansarea primei școli automate din lume.
Întregul proiect și implementare au fost realizate cu finanțare exclusiv privată.
Foarte pe scurt, Cybertrainer™ este un serviciu de asistare a învăţării construit în jurul conceptului de <<profesor virtual>>”, a explicat Dorin Isoc.
Relație între om și calculator
Rep: Deşi pare ciudat, ne permitem să ne întrebăm cine ar putea avea nevoie de un „profesor virtual”?
D.I: „Profesorul virtual” este o aplicaţie program susţinută de un set consistent de concepte cibernetice noi. „Profesorul virtual”, ca sistem tehnic, vine să desăvârșească funcționarea ansamblului om – calculator.
Inovarea pe care o aducem este crearea unei relații profunde între om și calculator în sensul în care interacțiunea nu determină numai deservirea cerințelor anticipate ale ființei umane ci și perfecționarea acesteia în ceea ce ființa umană își dorește să facă și să devină.
Demersurile noastre au avut la bază mulțimea de nemulțumiri care însoțesc școala și pe cei care au nevoie de şcoală.
Când vorbim despre şcoală, ne gândim la nevoile de învăţare specifice fiinţei umane, în format instituţionalizat, ca formele de şcoală publică, dar şi alte forme prin care omul se poate adapta la cerințele unei vieți dinamice.
Oferim „profesorul virtual” tuturor persoanelor care doresc să înveţe, repede şi bine, în grupe de învăţare.
Ca să fim mai concreţi, serviciul Cybertrainer™ este destinat persoanelor care au depăşit vârsta de 16 ani şi care sunt organizate să înveţe în grupe de cel mult 15 persoane.
Profesorul virtual nu-i ascultă pe studenți
Rep: Prin ce diferă „profesorul virtual” de profesorul real?
D.I: „Profesorul virtual” este o aplicație cibernetică destinată să asiste învățarea grupelor de cursanți în așa fel încât să preia cea mai mare parte a atribuțiilor profesorului real.
Ce nu face „profesorul virtual”? „Profesorul virtual” nu predă, nu face curs, nu le știe pe toate și nu-i ascultă pe studenți…
Ce face „profesorul virtual”? Pentru corecta desfășurare a procesului de învățare, „profesorul virtual” monitorizează modul în care profesorul real a planificat activitatea, modul în care pune la dispoziția tuturor studenților toate contribuțiile acestora în fiecare etapă a lecției.
Prin contribuție se înțeleg mai ales textele de problemă respectiv textele de soluții de problemă redactate de studenți în legătură cu tematica de învățare.
„Profesorul virtual” ajută fiecare student să citească la cerere contribuțiile colegilor săi și să le critice potrivit punctului său de vedere. In fine, „profesorul virtual” este cel care face evaluarea activității studenților și le expediază rapoartele cu aceste rezultate.
Cercetări intense
Rep: La ce școală se va putea aplica „profesorul virtual”?
D.I: „Profesorul virtual” se poate utiliza pentru a asista orice formă de învățare care urmărește dobândirea de cunoștințe, de abilități, dezvoltarea de aptitudini.
În acest fel nu școala este obiectul atenției pentru serviciul de asistare ci procesul de învățare oricare ar fi acesta.
Rep;: Cum a fost construit „profesorul virtual”?
D.I: „Profesorul virtual” a fost construit ca un rezultat al unor intense cercetări care au vizat locul pe care învățarea îl ocupă în viața omului și care sunt cauzele care conduc la eșecuri în școală sau în afara școlii.
Concluziile cele mai relevante au dezvăluit că în procesul de învățare în echipă, în clasă, în grupă, punctul slab îl constituie profesorul, mentorul.
În întreaga dezvoltare a societății, fiecare segment a suferit, în timp, modificări dependente de dezvoltarea tehnologică și de modul în care aceasta a adus schimbări în viața oamenilor.
Singurul segment care este imobil în fața schimbărilor, a modificărilor relației omului cu mediul social este relația profesor – student. Această relație este una de subordonare implicită, datorată vârstei și poziției sociale.
„Profesorul virtual” aduce interacțiunile de învățare din interiorul grupei la un nivel de egalitate.
Acesta este motivul pentru care procesul de învățare se dinamizează. In noul cadru fiecare student, pentru o tematică dată, își caută propriile probleme și caută să participe cu propriile soluții.
În aceleași condiții, profesorul real poate avea față de participanții la procesul de învățare, un singur rol și acesta este în condiții de egalitate cu aceștia.
Pentru a asigura condiții optime de colaborare, s-a ales soluția formulării exclusiv scrise a problemelor și soluțiilor și a anonimizării autorilor acestora.
Diploma nu are relevanță
Rep: Ce diplomă confirmă școala în care acționează „profesorul virtual”?
D.I: Din cele deja prezentate se constată că „profesorul virtual” și serviciul Cybertrainer™ sunt soluții destinate optimizării procesului de învățare. Cu ajutorul lor, munca profesorilor poate fi sprijinită în mod consistent.
Trebuie adăugat că un profesor poate lucra cu un număr semnificativ de grupe fără a renunța să asigure confortul unui număr de maxim 15 studenți pe grupă. In acest fel, calculatorul sprijină munca profesorului căruia reduce volumul de muncă de rutină cu cel puțin 40% fără a afecta calitatea învățării.
Rezultă de aici că serviciul Cybertrainer™ nu este construit să deservească o organizare a școlii decât în măsura în care dascălii acelei școli acceptă schimbarea modului de asigurare a învățării.
Este evident că serviciul Cybertrainer™ poate fi asociat cu orice alte tehnici pedagogice convenționale.
În consecință, învățare de calitate, da!, diploma, în viziunea noastră, nu are o relevanță pentru procesul de învățare.
Nu este nevoie de recunoașterea Ministerului Educației
Rep: Este această școală automată recunoscută de Ministerul Educației?
D.I: Păi dacă nu susține în mod necesar o diplomă, serviciul Cybertrainer™ și conceptul de „profesor virtual” nu au nevoie de recunoașterea sau validarea Ministerului Educației. Serviciul Cybertrainer™ este un mijloc profesional de a face o învățare performantă.
Recunoașterea sau validarea pot fi revendicate de Ministerul Educației doar în măsura în care acesta își arogă dreptul de a sugruma orice inițiativă la perfecționare.
Pentru autorul invenției ar fi dificil de înțeles de ce Ministerul Educației ar interzice utilizarea unui serviciu care lucrează cu grupe de cel mult 15 studenți, de ce Ministerul Educației ar interzice un serviciu care este orientat spre nevoile reale ale fiecărui student, de ce Ministerul Educației ar interzice un serviciu care elimină cu totul copiatul și plagiatul, de ce Ministerul Educației ar interzice un serviciu care face evaluarea automată și permanentă a studenților, de ce Ministerul Educației ar interzice un serviciu în care efortul de rutină al profesorului este diminuat în mod consistent, de cel puțin 40%, fără reducerea calității activității acestuia de a coordona procesul de învățare!!!
De ce ar fi necesară recunoașterea sau validarea din partea Ministerului Educației pentru un serviciu care face o evaluare calitativă automată a muncii profesorului real față de rezultatele pe care le obțin studenții săi în fiecare lecție (sesiune de învățare)?
Spre corecta informare, este util să se precizeze că în alte țări care folosesc deja serviciul Cybertrainer™ nici o instituție a statului nu-și arogă dreptul de a cenzura un mijloc de învățare!
Ca un detaliu important, serviciul Cybertrainer™ nu este gratuit întrucât școala nu este gratuită. Trebuie spus că pentru student folosirea serviciului este gratuită, dar școala care dorește să se bucure de facilitățile acestuia trebuie să plătească.
Studenții își pot dezvolta creativitatea
Rep: Poate fi folosit acest ”profesor virtual” în orice țară? Depinde de vreo limbă anume?
D.I: După modul în care este construit, serviciul Cybertrainer™ nu este asociat cu nici un fel de școală sau sistem de educație.
Mai mult, autonomia și profesionalismul profesorului real sunt respectate la cote deosebite fiindcă acesta este cel care coordonează procesul de învățare.
Serviciul Cybertrainer™ respectă limba utilizată și disciplina școlară pe care nu le afectează în nici un fel. În acest fel profesorul real poate lucra fără nici o restricție în limba dorită.
Esențială este independența, autonomia care se acordă studenților care prin modul de interacțiune cu „profesorul virtual” care își pot dezvolta creativitatea proprie și creativitatea de grup.
Prin filozofia de lucru implementată, serviciul Cybertrainer™ permite o integrare permanentă a însușirii cunoștințelor și deprinderilor cu standardele profesionale proprii disciplinei școlare și cu normele de etică și responsabilizare socială.
Învățarea pe toată durata vieții
Rep: Câți ani durează cursurile?
D.I: Dacă respectăm toate ideile deja enunțate, rezultă că serviciul Cybertrainer™, prin intermediul „profesorului virtual”, permite învățarea eficientă pe toată durata vieții. Mai mult, ideea de „curs” devine desuetă fiindcă fiecare om, în parte, primește și are acces la atâta învățare de cât are nevoie.
Este ușor de văzut că școala viitorului nu are nevoie de legi sofisticate pentru a fi reformată ci are nevoie de soluții tehnice moderne și complexe prin care să pună la dispoziția cetățeanului tehnica de calcul la nivelul nevoilor reale ale individului dar și ale beneficiarilor de forță de muncă înalt calificată și adaptabilă și mai ales mult mai accesibilă prin costurile de asigurare.
Cine este Dorin Isoc
Dorin Isoc este inginer, absolvent al Politehnicii din Timișoara. De la absolvire a lucrat în domeniul automatizărilor de unde s-a orientat spre aplicații ale ciberneticii în viața socială.
Un număr important de ani a funcționat ca profesor în Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN).
Cercetările sale pentru modernizarea sistemelor de învățământ au fost posibile prin intermediul Asociației pentru Reformă și Alternativă Universitară din Cluj-Napoca, asociație pe care a inițiat-o în anul 2004.
GRAUR este promotorul campaniei „Școala fără plagiat, societate fără corupție” ce are la bază Indexul Operelor Plagiate din România dezvoltat la www.plagiate.ro.
Serviciul Cybertrainer™ este accesibil la www.cybertrainer.online.
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






