Connect with us

EDUCATIE

Elevii defavorizați vor primi tichetele EDUCAȚIONALE pentru rechizite abia după începerea școlii. Care este CAUZA

Publicat


scoala facebook emil boc (4)

La fel ca anul trecut, nici în acest an elevii de clasele primare și gimnaziu și preșcolarii care au nevoie de tichetele educaționale în valoare de 500 de lei pentru a cumpăra rechizite și îmbrăcăminte nu le vor primi înainte să înceapă școala, pe 9 septembrie.

Deși programul european care se desfășoară în perioada 2023-2027 ar trebui să fie un sprijin pentru familiile care nu își permit să le cumpere copiilor rechizite și îmbrăcăminte, OUG nr. 83/2023 prevede că cererile se depun în termen de „25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor”. Asta pentru că nu există o bază de date completă a Ministerului Educației cu numărul de elevi înscriși în următorul an școlar, spun surse pentru Edupedu.ro.

Elevii defavorizați vor primi tichetele EDUCAȚIONALE pentru rechizite abia după începerea școlii. Care este CAUZA

Amintim că banii pentru rechizite prin acest program nu au ajuns niciodată la elevi și părinți înainte să înceapă școala. Anul trecut școlar, primii bani au fost virați abia la finalul lunii ianuarie, la 5 luni de la începerea școlii, iau în ultima săptămână de școală aproximativ 5 mii de elevii încă nu primiseră cardurile.

Elevii de clasele primare și gimnaziu și preșcolarii care provin din familii defavorizate nu vor putea nici anul acesta să-și cumpere rechizite și cele necesare pentru a merge la școală, înainte de începerea cursurilor anului școlar, pe 9 septembrie.

Ordonanța de urgență nr. 83/2023 privind măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale prevede că cererile se depun la „25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027″.

Asta înseamnă că în nici unul dintre acești ani, elevi nu vor putea să își cumpere rechizite și cele necesare pentru școală, înainte de începerea cursurilor.

De ce nu primesc elevii cei 500 de lei înainte să înceapă școala

“Ministerul Educației nu are o bază de date completă și nu știe exact numărul elevilor înscriși la școală în anul următor, decât după ce începe școala”, spun surse pentru Edupedu.ro. “Unii pot să figureze în sistem, dar să fie plecați din țară”, mai spun sursele.

De aceea, în Ordonanța de Urgență nr. 83 este prevăzut termenul de 25 de zile după ce începe școala de când părinții pot depune cereri pentru a obține cardurile.

Ce prevede articolul 6 din OUG 83/ 2023, alin (2): Reprezentantul legal sau reprezentanții legali, tutorele/tutorii potențialilor destinatari finali, care se încadrează în condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învățământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027.

Potrivit alin (3), școlile trebuie să introducă datele și informațiile din cereri în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – denumit în continuare S.I.I.I.R, în termen de 5 zile calendaristice de la expirarea termenului de 25 de zile.

Tot în Ordonanța de urgență este prevăzut că școlile au termen “30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului școlar” să trimită către STS baza de date cu numele și datele personale ale preșcolarilor și elevilor de clasele primare și gimnaziu.

„Ministerul Educației nu avea o cifră exactă a numărului de elevi care începeau școala”

Ministerul Educației, prin instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură și transmite, printr-un canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicația informatică prevăzută la alin. (4), pentru anul școlar 2023-2024 până la data de 1 noiembrie 2023, iar pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027 în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului școlar pentru care se acordă sprijinul, baza de date cu preșcolarii și elevii din învățământul de stat primar și gimnazial care conține numele și prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal ale acestora, unitatea de învățământ din care provin, nivelul de școlarizare și datele de identificare ale reprezentantului legal sau reprezentanților legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele și prenumele și datele de identificare ale fraților și surorilor minori”.

La începutul anului școlar anterior, cu câteva zile înainte, Ministerul Educației nu avea o cifră exactă a numărului de elevi care începeau școala.

Potrivit unei note a Ministerului Educației, consultate de Edupedu.ro, anul acesta școlile trebuie să se asigure că în SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România – n.red) sunt promovați toți elevii până în data de 31 august 2024.

Cât durează până când beneficiarii vor primi banii

În Ordonanța de urgență nu se specifică clar cât timp sunt valabile cardurile electronice și dacă acestea vor fi reîncărcate în cazul celor care le au deja și vor fi aprobați. Se menționează însă că “tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic”. Asta ar însemna că doar valoarea de 500 de lei este valabilă un an, nu și cardul.

Nu există o dată la care beneficiarii vor primii banii pentru rechizite. După depunerea cererilor, la început de octombrie (n. red 25 de zile de la începerea anul școlar 2024-2025 înseamnă 11 octombrie), procedura este una anevoioasă. Trebuie verificate veniturile familiilor care au depus cereri să se încadreze în anumite criterii pentru a putea primi banii. STS face verificările.

Anul trecut abia de Crăciun a trimis lista către Ministerul Fondurilor Europene, cel care se ocupă de implementarea programului. Unul dintre motivele întârzierii a fost faptul că Ministerul Educației nu a trimis la timp listele cu numele beneficiarilor pentru ca STS să le poată verifica.

Ce prevede art. 6 din OUG nr. 83/2023:

(12) Lista destinatarilor finali va fi transmisă de către Serviciul de Telecomunicații Speciale la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și poate fi accesată de către beneficiar, prin intermediul aplicației informatice, în termen de 10 zile lucrătoare de la data prelucrării și structurării bazei de date, prevăzute la alin. (10).

(13) Lista copiilor care nu îndeplinesc condițiile de eligibilitate în ceea ce privește venitul mediu net lunar pe membru de familie poate fi accesată de către beneficiar și de unitățile de învățământ, prin intermediul aplicației informatice prevăzute la alin. (4), în termen de 10 zile lucrătoare de la data procesării interogărilor prevăzute la alin. (8).

(14) Lista destinatarilor finali se actualizează, în cursul anului școlar în care se acordă sprijinul, ori de câte ori situația o impune, iar rezultatul interogărilor prevăzute la alin. (8) este disponibil în termen de 10 zile lucrătoare de la data operării în aplicația informatică a fiecărei actualizări.

Ce se poate cumpăra cu tichetele educaționale

Cardurile educaționale trebuie utilizate exclusiv pentru cumpărarea de rechizite și articole de vestimentaţie necesare frecventării şcolii şi grădiniţei, potrivit OUG nr. 83/2023. Pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene apar mai multe informații despre tichete și utilizarea lor.

– Nu sunt permise operațiuni de retragere de numerar sau preschimbare în numerar a celor 500 de lei și utilizarea lor în alte scopuri;
– Pot fi folosite doar pe teritoriul României, doar în unitățile afiliate;
– Nu se poate emite restul banilor în cash, la unitățile de unde se achiziționează rechizitele /articolele de vestimentație necesare frecventării școlii și grădiniței;
– Cât timp poate fi utilizată suma virată: în anul şcolar în care se acordă, pe perioada de valabilitate a tichetului social.
– Cât timp este valabil tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional: Tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.

Însă, sprijinul financiar de 500 lei se acordă o singură dată pentru un întreg an școlar, într-o tranșă unică. În funcție de evoluția veniturilor familiei, cei care au dreptul la această măsură de sprijin vor încasa sumele cuvenite pe tichetele pe suport electronic emise în acest an.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

POLITICA

Marius Lulea (AUR): Incompetența guvernării PSD-PNL afectează direct viața românilor și agravează dependența de importuri

Publicat

Marius Lulea, prim-vicepreședintele AUR, critică dur politica agricolă a României, susținând că țara este împovărată de importuri masive de alimente din cauza unei guvernări iresponsabile. El acuză actuala conducere PSD-PNL de lipsă de competență și de gestionarea defectuoasă a resurselor naționale.

„România dispune de o suprafață agricolă considerabilă (aproape 15 milioane de hectare), cu terenuri de înaltă calitate, care ar putea hrăni cel puțin 100 de milioane de oameni.

 Marius Lulea (AUR): Incompetența guvernării PSD-PNL afectează direct viața românilor

Cu toate acestea, din cauza unei politici agricole dezastruoase, importăm anual produse alimentare și animale în valoare de aproape 10 miliarde de euro.

Astfel, nu doar că nu suntem capabili să hrănim alte națiuni, dar importăm cantități masive de alimente.

Guvernarea PSD-PNL, una dintre cele mai iresponsabile din ultimii 100 de ani

Guvernarea PSD-PNL, reprezentată de Ciolacu și Ciucă, se dovedește a fi una dintre cele mai iresponsabile din ultimii 100 de ani, mascând actuala criză prin împrumuturi masive. Specialiștii, inclusiv cei din partidele de guvernare, știu foarte bine că cei care astăzi pretind că guvernează România nu au competențele necesare pentru a conduce țara eficient.

Este evident că nu știu ce măsuri să adopte și nu se pricep la guvernare. Lipsa de viziune și incapacitatea de a implementa politici coerente și sustenabile sunt motivele pentru care țara se află într-o criză profundă, iar resursele noastre sunt gestionate defectuos.

Această incompetență afectează direct viața cetățenilor și agravează dependența de importuri”.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Ziua Internațională Alzheimer, marcată la Cluj. Campanie de testare gratuită a memoriei și maraton

Publicat

Consiliul Județean Cluj și Primăria Cluj-Napoca marchează Ziua Internațională Alzheimer printr-o serie de evenimente, inclusiv o campanie de testare gratuită a memoriei și un Maraton al Memoriei.

Consiliul Județean Cluj, prin Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Cluj organizează în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, prin Direcția de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca, o serie de evenimente dedicate „Zilei Internaționale Alzheimer”.

Activitățile, menite să sensibilizeze comunitatea la problematica bolii Alzheimer

„Sunt activități extrem de benefice, care răspund unor nevoi reale. Ceea ce urmărim este să contribuim la limitarea efectelor acestei afecțiuni cu o incidență tot mai ridicată. În acest scop, ne propunem să oferim clujenilor servicii sociale de calitate, adaptate în permanență necesităților comunității”, a decalarat Alin Tișe, președintele forului administrativ județean.

Activitățile programate sunt menite să sensibilizeze comunitatea clujeană și instituțiile abilitate cu privire la problematica bolii Alzheimer și să promoveze serviciile oferite de cele două instituții partenere la nivel local și județean.

Programul evenimentelor

Evenimentele se vor desfășura în perioada 19-23 septembrie 2024, după următorul program:

Joi, 19 septembrie 2024, pe stadionul Cluj Arena, între orele 16.00-18.00, va fi organizat un Maraton al Memoriei & Flash Mob. Acesta cuprinde o probă pentru copii – de 400 m și una pentru tineri, adulți și seniori – de 1200 m.

Vineri, 20 septembrie 2024, între orele 9.00-12.00, va avea loc o campanie de testare gratuită a memoriei, în contextul diagnosticării precoce a bolii Alzheimer. Campania se va desfășura în următoarele locații din municipiul Cluj-Napoca:

  • Centrul Comunitar Județean Cluj, Str. Albert Einstein, nr. 14, Cluj-Napoca
  • Centrul de Zi pentru Seniori nr.1, Str. Șt. O. Iosif,  nr. 1-3, Cluj-Napoca
  • Centrul de Zi pentru Seniori nr. 2, Str. Decebal, nr. 21, Cluj-Napoca
  • Centrul de Zi pentru Seniori Mărăști, Str. Aurel Vlaicu, nr. 3 A, Cluj-Napoca
  • Centrul de Zi pentru Seniori Observatorului, Str. Observatorului, nr. 1-3, Cluj-Napoca.

Ziua Porților Deschise la Centrul Comunitar Județean Cluj

Luni, 23 septembrie 2024, în intervalul orar 10.00-13.00, va fi organizată, la sediul Centrului Comunitar Județean Cluj, de pe str. Albert Einstein, nr. 14, Ziua Porților Deschise.

Pentru a participa la activitățile interactive organizate în cadrul evenimentelor, doritorii se pot înscrie online, AICI.

Activitățile dedicate „Zilei Internaționale Alzheimer” se adresează întregii comunități, fiind un prilej excelent de a comunica propria experienţă, de a discuta şi de a învăţa împreună. Bolnavii Alzheimer şi aparţinătorii acestora au nevoie de acces la servicii de calitate, de o varietate de soluţii concrete și de modele de intervenţie integrate pentru a oferi suport personalizat celor afectaţi de această boală.

Citește mai departe

EVENIMENT

FOTO. Mircea Abrudean: Secretariatul General al Guvernului sprijină digitalizarea și debirocratizarea administrației publice

Publicat

Contractul pentru Cloud Dedicat, în valoare de aproximativ 100 milioane de euro, a fost semnat astăzi la Guvern. Cu această ocazie, secretarul general al Guvernului Mircea Abrudean a subliniat angajamentul SGG pentru procesul de digitalizare și debirocratizare.

Achilleas Kanaris, CEO Vodafone Romania și Dragoș-Cristian Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, au semnat miercuri, la Palatul Victoria, în prezența prim-ministrului României, Marcel Ciolacu, contractul pentru componenta de Cloud Dedicat a Cloud-ului Privat Guvernamental, proiect care face parte din investiția „Implementarea infrastructurii de Cloud Guvernamental” din cadrul Componentei 7 din PNRR.

Contractul are o valoare de aproximativ 100 milioane de euro, cu TVA inclus, iar câștigătorul licitației organizate de STS, Vodafone România, va folosi tehnologie Microsoft.

Mircea Abrudean: SGG sprijină digitalizarea și debirocratizarea administrației publice

Mircea Abrudean, secretarul general al Guvernului, a fost prezent la eveniment, alături de alți oficiali ai statului.

„Secretariatul General al Guvernului, prin Comitetul pentru e-guvernare și reducerea birocrației, sprijină procesul de digitalizare și debirocratizare a administrației publice și face eforturi continue de la centrul Guvernului, de a coordona și monitoriza procedurile și etapele care se desfășoară la nivelul instituțiilor statului pentru a migra digital servicii publice și a le face accesibile cetățenilor și mediului privat”, a declarat secretarul general al Guvernului.

Platforma de cloud guvernamental, complet operațională la 31 decembrie 2025

Platforma de cloud guvernamental va deveni complet operațională la 31 decembrie 2025 și va necesita fonduri totale de 374,73 milioane de euro (1,86 miliarde de lei), acoperite prin PNRR.

Marcel Ciolacu: „Din punctul meu de vedere, nu doar ca prim-ministru, ci ca simplu cetățean, digitalizarea administrației este printre cele mai importante lucruri, atunci când spunem că vrem o țară ca afară. O țară în care statul este în slujba cetățeanului, nu invers!

Prin semnarea acestui contract astăzi, toate serviciile publice oferite de instituții vor fi într-un singur loc, iar românii vor putea accesa toate serviciile publice digitale printr-un click pe telefon sau pe calculator. Și, cel mai important, toate instituțiile vor vorbi aceeași limbă și vor funcționa în același sistem informatic, într-un mod securizat, la cele mai înalte standarde globale.

În același timp, unind într-un singur sistem informatic toate instituțiile, facem economii la buget și aducem eficiență pentru fiecare român și pentru fiecare companie din România”.

Citește mai departe

EVENIMENT

Indemnizațiile pentru persoanele cu dizabilități vor fi plătite în AVANS în septembrie

Publicat

dizabilitati

Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) a anunțat că plățile vor fi făcute în avans, luna aceasta, în conturile persoanelor cu dizabilități.

Agențiile teritoriale vor vira în avans, în conturile bancare, beneficiile de asistență socială pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale.

Indemnizațiile pentru persoanele cu dizabilități vor fi plătite în AVANS în septembrie

Conturile vor fi alimentate vineri, 13 septembrie 2024 pentru următoarele tipuri de beneficii:

– drepturi acordate persoanelor cu dizabilități în conformitate cu Legea nr. 448/2006
– bugetele personale complementare acordate lunar persoanelor cu dizabilități
– indemnizaţia lunară acordată persoanelor cu handicap grav şi accentuat
– indemnizaţia lunară de însoţitor pentru persoanele cu handicap vizual
– alocaţia lunară de hrană pentru copiii cu handicap de tip HIV/SIDA.

Potrivit bazei de date a ANPIS, la nivel național sunt înregistrați 907.887 de beneficiari ai acestor drepturi, iar cuantumul de plată pentru luna septembrie este de 571.467.648 lei.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax