Connect with us

EDUCATIE

Elevii defavorizați vor primi tichetele EDUCAȚIONALE pentru rechizite abia după începerea școlii. Care este CAUZA

Publicat


scoala facebook emil boc (4)

La fel ca anul trecut, nici în acest an elevii de clasele primare și gimnaziu și preșcolarii care au nevoie de tichetele educaționale în valoare de 500 de lei pentru a cumpăra rechizite și îmbrăcăminte nu le vor primi înainte să înceapă școala, pe 9 septembrie.

Deși programul european care se desfășoară în perioada 2023-2027 ar trebui să fie un sprijin pentru familiile care nu își permit să le cumpere copiilor rechizite și îmbrăcăminte, OUG nr. 83/2023 prevede că cererile se depun în termen de „25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor”. Asta pentru că nu există o bază de date completă a Ministerului Educației cu numărul de elevi înscriși în următorul an școlar, spun surse pentru Edupedu.ro.

Elevii defavorizați vor primi tichetele EDUCAȚIONALE pentru rechizite abia după începerea școlii. Care este CAUZA

Amintim că banii pentru rechizite prin acest program nu au ajuns niciodată la elevi și părinți înainte să înceapă școala. Anul trecut școlar, primii bani au fost virați abia la finalul lunii ianuarie, la 5 luni de la începerea școlii, iau în ultima săptămână de școală aproximativ 5 mii de elevii încă nu primiseră cardurile.

Elevii de clasele primare și gimnaziu și preșcolarii care provin din familii defavorizate nu vor putea nici anul acesta să-și cumpere rechizite și cele necesare pentru a merge la școală, înainte de începerea cursurilor anului școlar, pe 9 septembrie.

Ordonanța de urgență nr. 83/2023 privind măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale prevede că cererile se depun la „25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027″.

Asta înseamnă că în nici unul dintre acești ani, elevi nu vor putea să își cumpere rechizite și cele necesare pentru școală, înainte de începerea cursurilor.

De ce nu primesc elevii cei 500 de lei înainte să înceapă școala

“Ministerul Educației nu are o bază de date completă și nu știe exact numărul elevilor înscriși la școală în anul următor, decât după ce începe școala”, spun surse pentru Edupedu.ro. “Unii pot să figureze în sistem, dar să fie plecați din țară”, mai spun sursele.

De aceea, în Ordonanța de Urgență nr. 83 este prevăzut termenul de 25 de zile după ce începe școala de când părinții pot depune cereri pentru a obține cardurile.

Ce prevede articolul 6 din OUG 83/ 2023, alin (2): Reprezentantul legal sau reprezentanții legali, tutorele/tutorii potențialilor destinatari finali, care se încadrează în condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învățământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și 25 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027.

Potrivit alin (3), școlile trebuie să introducă datele și informațiile din cereri în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – denumit în continuare S.I.I.I.R, în termen de 5 zile calendaristice de la expirarea termenului de 25 de zile.

Tot în Ordonanța de urgență este prevăzut că școlile au termen “30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului școlar” să trimită către STS baza de date cu numele și datele personale ale preșcolarilor și elevilor de clasele primare și gimnaziu.

„Ministerul Educației nu avea o cifră exactă a numărului de elevi care începeau școala”

Ministerul Educației, prin instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură și transmite, printr-un canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicația informatică prevăzută la alin. (4), pentru anul școlar 2023-2024 până la data de 1 noiembrie 2023, iar pentru anii școlari aferenți perioadei 2024-2027 în termen de 30 de zile calendaristice de la data începerii cursurilor anului școlar pentru care se acordă sprijinul, baza de date cu preșcolarii și elevii din învățământul de stat primar și gimnazial care conține numele și prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal ale acestora, unitatea de învățământ din care provin, nivelul de școlarizare și datele de identificare ale reprezentantului legal sau reprezentanților legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele și prenumele și datele de identificare ale fraților și surorilor minori”.

La începutul anului școlar anterior, cu câteva zile înainte, Ministerul Educației nu avea o cifră exactă a numărului de elevi care începeau școala.

Potrivit unei note a Ministerului Educației, consultate de Edupedu.ro, anul acesta școlile trebuie să se asigure că în SIIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România – n.red) sunt promovați toți elevii până în data de 31 august 2024.

Cât durează până când beneficiarii vor primi banii

În Ordonanța de urgență nu se specifică clar cât timp sunt valabile cardurile electronice și dacă acestea vor fi reîncărcate în cazul celor care le au deja și vor fi aprobați. Se menționează însă că “tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic”. Asta ar însemna că doar valoarea de 500 de lei este valabilă un an, nu și cardul.

Nu există o dată la care beneficiarii vor primii banii pentru rechizite. După depunerea cererilor, la început de octombrie (n. red 25 de zile de la începerea anul școlar 2024-2025 înseamnă 11 octombrie), procedura este una anevoioasă. Trebuie verificate veniturile familiilor care au depus cereri să se încadreze în anumite criterii pentru a putea primi banii. STS face verificările.

Anul trecut abia de Crăciun a trimis lista către Ministerul Fondurilor Europene, cel care se ocupă de implementarea programului. Unul dintre motivele întârzierii a fost faptul că Ministerul Educației nu a trimis la timp listele cu numele beneficiarilor pentru ca STS să le poată verifica.

Ce prevede art. 6 din OUG nr. 83/2023:

(12) Lista destinatarilor finali va fi transmisă de către Serviciul de Telecomunicații Speciale la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și poate fi accesată de către beneficiar, prin intermediul aplicației informatice, în termen de 10 zile lucrătoare de la data prelucrării și structurării bazei de date, prevăzute la alin. (10).

(13) Lista copiilor care nu îndeplinesc condițiile de eligibilitate în ceea ce privește venitul mediu net lunar pe membru de familie poate fi accesată de către beneficiar și de unitățile de învățământ, prin intermediul aplicației informatice prevăzute la alin. (4), în termen de 10 zile lucrătoare de la data procesării interogărilor prevăzute la alin. (8).

(14) Lista destinatarilor finali se actualizează, în cursul anului școlar în care se acordă sprijinul, ori de câte ori situația o impune, iar rezultatul interogărilor prevăzute la alin. (8) este disponibil în termen de 10 zile lucrătoare de la data operării în aplicația informatică a fiecărei actualizări.

Ce se poate cumpăra cu tichetele educaționale

Cardurile educaționale trebuie utilizate exclusiv pentru cumpărarea de rechizite și articole de vestimentaţie necesare frecventării şcolii şi grădiniţei, potrivit OUG nr. 83/2023. Pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene apar mai multe informații despre tichete și utilizarea lor.

– Nu sunt permise operațiuni de retragere de numerar sau preschimbare în numerar a celor 500 de lei și utilizarea lor în alte scopuri;
– Pot fi folosite doar pe teritoriul României, doar în unitățile afiliate;
– Nu se poate emite restul banilor în cash, la unitățile de unde se achiziționează rechizitele /articolele de vestimentație necesare frecventării școlii și grădiniței;
– Cât timp poate fi utilizată suma virată: în anul şcolar în care se acordă, pe perioada de valabilitate a tichetului social.
– Cât timp este valabil tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educaţional: Tichetul social pe suport electronic pentru sprijin educațional are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fără a se înțelege că aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.

Însă, sprijinul financiar de 500 lei se acordă o singură dată pentru un întreg an școlar, într-o tranșă unică. În funcție de evoluția veniturilor familiei, cei care au dreptul la această măsură de sprijin vor încasa sumele cuvenite pe tichetele pe suport electronic emise în acest an.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

EVENIMENT

Microbuzul morții de la Câțcău ducea pasageri în R. Moldova. Un ucrainean, printre victime. Șoferul ar fi adormit la volan

Publicat

microbuzul

În microbuzul implicat, luni dimineață, în tragicul accident de la Câțcău, înmatriculat în Republica Moldova, se aflau 8 persoane, din care 4 sunt cetățeni ai Republicii Moldova, iar celelalte sunt cetățeni ucraineni și ai Federației Ruse, cu domiciliu în Estonia.

Potrivit polițiștilor, dintre cele 3 persoane decedate, 2 sunt cetățeni moldoveni, iar a treia este cetățean ucrainean.

Cei 2 cetățeni moldoveni răniți au fost transportați la Spitalul Municipal din Dej, unde au fost examinați medical și ulterior externați.

Din informațiile anchetatorilor, reiese că șoferul microbuzului ar fi adormit la volan, astfel că a intrat pe contrasens și s-a izbit de un camion. Microbuzul venea din Polonia.

Citește mai departe
Publicitate

CLUJ24 TV

VIDEO. Campanie electorală fără idei, candidați fără viziune – analiza lui Ion Novăcescu

Publicat

Novăcescu

Istoricul și jurnalistul Ion Novăcescu a fost invitatul lui Florin Danciu, în cadrul emisiunii Ediția de seară, difuzată Cluj Live TV și pe canalul Youtube Cluj24. Discuția a fost un tur de forță prin politica românească actuală – de la haosul campaniei electorale, la lipsa cronică de viziune a candidaților și până la vulnerabilitățile economice ignorate de clasa politică.

Mai jos regăsiți câteva declarații ale lui Ion Novăcescu:

”Suntem în 1938, dar ne filmăm în loc să ne pregătim”

”România trăiește astăzi un moment similar cu anul 1938 din perioada interbelică”, a declarat Ion Novăcescu. Acesta a făcut o paralelă între contextul geopolitic actual și momentul instaurării dictaturii regale din perioada interbelică. Diferența, spune el, este că în loc de pregătire națională, avem influenceri și politicieni care fac show-uri online.

„Avem zece candidați, dar nicio idee”

„Niciunul nu m-a făcut să visez. Doar să dau scroll. Unul se tunde, altul cumpără pătrunjel, o doamnă face sarmale, altul salvează pisici. Politica s-a mutat pe Instagram”

În opinia sa, competiția pentru cea mai înaltă funcție în stat a devenit o cursă de imagine fără substanță, în care platformele sociale au înlocuit dezbaterile, iar gesturile personale teatrale țin loc de program de guvernare.

Aurul crește, România stă

„În martie 2024, un ceas de aur costa 11.000 lei. Azi e 16.300. Polonia și China cumpără aur. România? N-a mai cumpărat din 2011.”

România nu e suverană și nici n-a fost

„Vintilă Brătianu a vrut să scoată din text cuvântul suveran, pentru că știa că deciziile nu se iau la București. Asta era valabil atunci, și e valabil și acum”
„Orban e prieten cu Trump, cu Putin. A semnat acorduri de apărare cu Serbia. Noi? Postăm pe Facebook și ne rugăm la Bruxelles.”

„Politicienii vor să ne ia votul fără să simțim. Niciunul nu vine cu o viziune clară. Suntem într-o fugă de idei și o campanie despre nimic.”

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

Clujenii fără locuri de parcare, revoltați de subînchirierea spațiilor: „Noi nu avem unde parca, deși plătim taxe în Cluj”

Publicat

Problema locurilor de parcare din Cluj-Napoca pare să se adâncească, pe fondul unei practici tot mai des întâlnite: subînchirierea locurilor de parcare rezidențiale către chiriași din afara orașului, în special studenți.

Trei astfel de sesizări au fost înregistrate doar luni, 7 aprilie, pe platforma de reclamații MyCluj, semnalând cazuri concrete în cartierele Mărăști și Mănăștur.

Pe strada Aleea Clăbucet, un locuitor reclamă faptul că multe locuri de parcare cu abonament sunt subînchiriate de către foștii rezidenți către persoane din alte județe.

„Pe strada Aleea Clăbucet sunt multe parcări cu abonament subînchiriate. Proprietarii care nu mai stau în zonă dau în chirie parcările străinilor din alt județ (studenți). Noi care stăm de mult timp în zonă nu avem unde parca, deși plătim taxe și impozite în Cluj. Vă rugăm frumos luați ceva măsuri”, se arată în sesizare.

„Eu am domiciliul în zonă și nu beneficiez de loc de parcare”

O situație similară a fost raportată și pe strada Teleorman, unde mai multe locuri numerotate sunt ocupate constant de mașini înmatriculate în alte județe. Sesizarea menționează că titularii cererilor de parcare din zonă nu au primit niciun răspuns, în timp ce parcările sunt utilizate de persoane fără legătură cu zona rezidențială.

„Vă scriu pentru a vă aduce la cunoștință o situație referitoare la parcarea mai multor mașini pe locurile de parcare care nu le aparțin, de pe strada Teleorman, deoarece majoritatea sunt cu numere de înmatriculare din alt județ. În ultimele săptămâni, am observat că pe locurile de parcare parchează constant tot alte mașini. Fac această sesizare deoarece eu am domiciliul în zonă și nu beneficiez de loc de parcare și nici nu am primit răspuns la cererile depuse. Vă rog să analizați această situatie și să luați măsurile necesare!”, reclamă un alt clujean.

„Sunt persoane care au și garaj, și loc de parcare”

Pe strada Molnar Piuariu nr. 6, un alt caz semnalat arată că un loc de parcare este închiriat de un proprietar care nu mai locuiește la adresă unor persoane din județul Maramureș, în condițiile în care cererea de locuri de parcare pentru locuitorii reali ai zonei rămâne nesoluționată.

„Doresc să aduc în atenția dumneavoastră problema ocupării unui loc de parcare pe strada Molnar Piuariu, nr 6. Domnul închiriază locul de parcare de pe strada Molnar Piuariu nr. 6 unor tinere care vin periodic din Maramureș la Cluj și ele sustin că plătesc chirie pentru acest loc de parcare. Acest loc de parcare este ocupat de persoane care nu locuiesc în zonă, cum nici domnul nu locuiește fizic la adresă (deoarece a închiriat apartamentul), ceea ce crează dificultăți pentru cei care au nevoie de un loc de parcare.

Vă rog să analizați aceasta situație, ținând cont că am domiciliu la adresa și nu beneficiez de parcare, iar alții care nu locuiesc în zonă (parcarea e goală în timpul săptămânii), își permit să închirieze locurile de parcare. Am atașat poză cu masina care susține că plăteste chirie pentru acest loc. Iar pe lângă acest aspect, sunt persoane care au și garaj, și loc de parcare”, se menționează în plângere.

Această practică ridică numeroase semne de întrebare privind legalitatea și echitatea în gestionarea locurilor de parcare, mai ales în condițiile în care mulți clujeni așteaptă ani la rând pentru a obține un loc atribuit de Primărie. Sesizările figurează momentan pe platformă ca fiind „în lucru”. Rămâne de văzut dacă autoritățile locale vor interveni în aceste cazuri punctuale și dacă vor lua măsuri mai ferme pentru a preveni aceste abuzuri.

Citește mai departe

EVENIMENT

Dr. Florian Nicula, semnal de alarmă de la Cluj, referitor la situația scăpată de sub control din punct de vedere al cancerului

Publicat

Dr. Florian Nicula

Cu prilejul zilei Mondiale a Sănătății,  7 aprilie 2025, SOS, prin vocea dr. Florian Alexandru Nicula, expert în prevenirea și controlul cancerului al Organizației Mondiale a Sănătății – Agenția Internațională de Cercetare în domeniul Cancerului (OMS/IARC ) – membru în Consiliul Științific al Codului Europei Contra Cancerului ( ECAC ) – Revizia 5 2025 – 2026, dorim să tragem un semnal de alarmă referitor la situația scăpată de sub control a stării de sănătate a populației României din punct de vedere al cancerului.

Pe fondul unei speranțe de viață redusă față de țările cu sisteme sanitare corespunzătoare și cu programe performante istoric de prevenire și control al bolilor netransmisibile în general, România se confruntă încă de anul trecut cu o povară confirmată inacceptabilă a mortalității prin boli prevenibile și tratabile care ne situează pe primul loc în Uniunea Europeană:

Sute de mii de români își pierd anual viața (272.483 , 142.969 bărbați, 129.614 femei în 2022), datorită în primul rând bolilor cardiovasculare responsabile de 150.627 din decesele menționate, pe locul 2 fiind decesele prin cancer în număr de 45.823 ( pulmonar 8.633, mamar 3.196, stomac 2.500, prostată 2.252, col uterin 1.290 – primele 5 localizări responsabile pentru decesele din cancer ).

Vorbim aici de fapt despre zeci de mii de decese evitabile, vieți pierduteprematur în fiecare an din cauza unor boli care pot fi în proporție de până la o treime evitate prin prevenire primară (cunoașterea și combaterea eficientă și sistematică a factorilor de risc, campanii de vaccinare), încă o treime pot fi prevenite sau depistate precoce prin profilaxie secundară (organizarea, implementarea și monitorizarea unor programe de screening populațional eficiente, performante și continue) și o ultimă treime poate beneficia de profilaxia terțiară  prin terapii multidisciplinare individualizate prognostic pe baza unor protocoale actualizate aplicate la timp cu servicii medicale asigurate și controlate calitativ.

În ciuda unui progres mai mult legislativ (Legea Planului de Cancer din 2022 și Hotărârea de Guvern consecutivă în 2023, plus un pachet de alte reglementări menționate în Planul de Cancer al MS publicat pe site-ul MS in 2023), care toate confirmă drept responsabile de controlul cancerului în România Ministerul Sănătății (MS) împreună cu Comisia Consultativă de Oncologie și Institutul Național de Sănătate Publică (INSP), nu s-a reușit până în prezent organizarea, implementarea și monitorizarea unor intervenții comprehensive de sănătate publică integrate, eficiente și sustenabil sub cupola unui Plan Național de Control al Cancerului (PNCC).

Planul de cancer, incomplet

PNCC există pe site-ul MS doar sub forma unui document programatic incomplet, o sumă de declarații de intenție de organizare a unor măsuri fără o strategie cu termene clare pe timp scurt, mediu și lung, pe fondul unei bine cunoscute instabilități politice la vârful piramidei decizionale dublată de un sistem de consiliere defectuos. Nu există identificată  până în prezent o infrastructură reală indispensabilă unui Plan de Cancer operativ și asigurat calitativ.

Rețeaua instituțiilor din subordinea MS, dominată de un management politizat excesiv haotic și deprofesionalizat de la macro nivelul național central până la mezzonivelul regional/local, este practic lipsită de o coordonare corespunzătoare; strategia teritorială dublă pe linie de sănătate publică, județeană și regională trebuia de mult să fie clarificată.

INSP, nominalizat drept punct focal național pentru prevenirea și controlul cancerului, a furnizat de ani de zile dovezi de lipsă de capacitate profesională specifică, expertizăși în viziunea de ansamblu necesară, suficient de clare pentru orice specialist, confirmate de dinamica indicatorilor epidemiologici specifici menționați mai sus.

Compartimentul “ de specialitate“ al INSP, în ultimii 15 ani de când a preluat sarcina de coordonator național în prevenirea și controlul cancerului (extinsă acum pentru toate bolile netransmisibile), nu a dezvoltat, în ciuda resurselor foarte importante alocate mai bine de 10 ani, capacitatea și expertiza necesară (multiple resurse de la buget, Fonduri Europene, Fonduri Norvegiene, Programul cu Banca Mondială au fost și sunt în continuare direcționate discreționar și utilizateparțial sau de loc, irosind orice șansă de consolida un controlul global al bolii).

Probleme în document

Față de Documentul PNCC de pe site-ul MS, semnat de Comisia de Oncologie, dorim să precizăm următoarele:

În prima parte, sunt prezentate o serie de evaluări ale membrilor Comisiei a resurselor existente globale de control al cancerului ( este de remarcat că sunt ignorate total fără a fi actualizate evaluările complexe solicitate de MS prezente în Raportul Misiunii ImPACT pentru România, finanțată în acest scop de Agenția Internațională pentru Energie Atomică de la Viena, elaborat de experți marcanți din țară și din străinătate în toate domeniile de control al cancerului, precum și Documentul de PNCC elaborat în anul 2016 în urma unui Ordin MS, ambele mult mai complete decât cel actual la care facem referință; întreaga evaluare din document nu respectă integral criteriile Coleman et all. din punctul de vedere al măsurilor/resurselor de evaluat în vederea analizelor/evaluărilor unui PNCC)

–        La Capitolul Registre Cancer, Comisia omite chiar și menționarea Registrelor Regionale teritoriale Nord Vest și Vest, operative din anii 70 până în prezent –registre membre ale IARC în prezent ale ENCR (Rețelei Europene de Registre Cancer) – este prevăzută o măsură în schimb onouă achiziție de soft pentru un ipotetic Registru Național de Cancer din Fonduri Europene, deși soft-ul în limba română și conectarea la rețeaua europeană sunt disponibile gratuit și a mai fost finanțat anterior un proiect PHARE în acest scop fiind posibilă o dublă finanțare  ( este de precizat că în Comisie nu există experți în Registru cancer ) – au trecut zeci de ani de când nu s-a făcut nici un progres notabil în declararea și înregistrarea îmbolnăvirilor de cancer la nivel național

–        La Capitolul prevenire primară, în lipsa unui expert de sănătate publică/epidemiologie, Comisia menționează unele măsuri legislative, doar parțial eficiente în condițiile în care instrumente de control precum prevederile Codului European Contra Cancerului ( ECAC ) aflat la a 5-a revizie, elaborat colectivele de experții europeni selectați de OMS/IARC, nu sunt nici măcar menționat și nu sunt integrate în Plan. Lipsesc evaluările complete ale tuturor factorilor de risc consacrați și, foarte important, lipsesc total evaluări ale acoperirilor/ performanțelor  la zi ale populației la risc în campaniile de vaccinare, împreună cu gradul de diseminare și conștientizare a recomandărilor pentru populație și pentru decidenții sanitari

Testările, oprite nejustificat

–        La Capitolul prevenire secundară, unde am intrat în al 2-lea an de când testările gratuite în cadrul programelor pilot regionale organizate cu suport populațional conforme recomandărilor și Ghidurilor Europene, ajunse la finele anului 2023 la zeci de mii de teste cu mii de vieți salvate anual  au fost oprite nejustificat în favoarea testărilor oportuniste în cadrul Contractului CAS, Comisia omite a declara clar acest lucru și nu cuprinde evaluări ale rezultatelor ( procente reale credibile de acoperire cu teste ale populației la risc) în programelor pilot regionale de screening care sunt publicate în Rapoartele IARC de Implementare a programelor de screening în statele membre de mai bine de 10 ani;sunt prezentate doar rezultate parțiale naționale convenabile/notabile după prima rundă a programului național de screening al cancerului de col uterin și nu se menționează/recunoaște eșecul replicării regionale/naționale ale Pilotului Regional Nord-Vest și problemele grave de sustenabilitate a programelor regionale de screening cu întreruperea de testărilor din programele de screening organizat  și compromiterea unor programe de cercetare asociate datorate unor decizii discutabile la nivel central

–        La capitolul diagnostic pozitiv și stadial sunt numărate doar aparate de diagnostic și se recunosc probleme de asigurare de calitate, se omiteînsă lipsa programelor pilot de cercetare/ evaluare  a accesului populației ( procente de acoperire/tip de investigații ) și a timpilor de întârziere a serviciilor de diagnostic gratuite controlate calitativ – indicatori Coleman-EUROCHIP de evaluare

Vicii majore la tratament

–        La capitolul Tratament se recunosc vicii majore precum lipsa frecventă în multe centre a Comisiilor multidisciplinare de diagnostic și indicație terapeutic, risc major de malpraxis și de compromitere a prognosticului pacienților – nimic despre rata de integrare a tratamentelor în protocoale…; tratamentul oncologic medical este văzut doar prin prisma numărului de specialiști și a accesului la moleculele noi – nimic despre control de calitate, studii de eficiență/rezultat deși  orbim despre este domeniul cu cheltuieli maxime, cu conflictele maxime de interese pe un fond legislativ labil al lobby-ul producătorilor de medicamente; tratamentul chirurgical- UN SINGUR ALINIAT, în condițiile în care nici în ziua de azi chirurgia oncologică nu este precis definită ca subspecialitate și nu are un program de formare și un conținut clar ( societățile profesionale sunt nereprezentative, vectori de fals cult de personalitate și de conflicte de interese, catedrele au activități de bază prea puțin oncologice ); radioterapia evaluată cu o  acoperire încă sub media Europeană, dezvoltată prin împrumuturi importante de la Banca Mondială completate cu investițiile din sectorul privat; psihoterapia și paliația sunt încă la începuturi, cu mari probleme de acoperire post-spitaliare pentru pacienții oncologici aflați în urmărire/tratament la domiciliu ; ca și în cazul diagnosticului, accesul populației și timpii de întârziere extrem de prelungiți ridică probleme foarte serioase pentru bolnavi și familiile lor.

Planul trebuie completat

Pe când partea de evaluări din Documentul PNCC MS 2023 trebuie completată și reactualizată urgent pe modelul Misiunii IAEA ImPACT România, partea  privind măsurile propuse din planul propriu-zis poate constitui cel mult un template pe care mai este foarte mult de lucrat, luând în considerare rapoartele etapei de reevaluare. Ambele sunt acțiuni obligatorii egal de importante și urgente care trebuie finanțate, organizate și date pe mâinile unor grupuri de experți consacrați  din toate domeniile implicate. Sunt implicați în afara profesioniștilor din sănătate și actori foarte importanți ai societății civile, asociații de pacienți , de suport social, experți în comunicare, mass media, etc.

PNCC trebuie văzut ca unul din cele mai complexe programe de sănătate publică cu putință. El trebuie construit după resurse existente de asigurare și control de calitate, condus de o personalitate identificată prin viziunea, capacitatea și expertiza care să îi permită coordonarea unor grupuri de lucru multidisciplinare. Trebuie să identifice nu numai surse de finanțare distinctă pentru management, dar și infrastructuri de networking instituțional, clustere de furnizori de servicii medicale și asociate, etc.

Comunicarea și colaborarea internă și externă sunt indispensabile proceselor de asigurare și control de calitate ( QA/QC).

Orice întârzieri în obținerea unui control corect și complet planificat al canceruluiîn România menține situația inacceptabilă în care ne aflăm prin apariția în continuare de decese evitabile datorată lipsei organizării, implementării și monitorizării  unor măsuri adecvate și eficiente de către decidenții responsabili.

Cine este dr. Florian Nicula

Dr. Florian Alexandru Nicula este medic primar chirurg, supra specializare Chirurgie și Ginecologie Oncologică, doctor în Științe Medicale, Cercetător Principal Gr.1, președinte fondator Societatea Română de Chirurgie și Ginecologie Oncologică, fondator supra specialitățile și Catedra de Chirurgie și Ginecologie Oncologică IOCN/UMF, expert OMS/IARC Prevenire și Control Cancer, membru Consiliul Științific ECAC Codul Europei Contra Cancerului – Revizia 5 2025-2026.

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate