Connect with us

ACTUALITATE

Elev clujean, premiat la concursuri NAȚIONALE de ROBOTICĂ. Patinează și cântă, în paralel: „E rezultatul comunității clujene”

Publicat


whatsapp image 2022 04 03 at 2.16.50 am

Ian Ștefan-Cazacu, elev în clasa a VI-a la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, a obținut premiul I la finala națională a concursului de robotică NextLab.Tech cu robotul său, PrimeX, sub îndrumarea profesorului Corneliu Bocăneț. Pe lângă pasiunea sa pentru IT, face patinaj și ia lecții de pian și vioară, iar pe viitor ar vrea să încerce și mai multe lucruri.

„Rezultatele obținute de Ian se datorează în mare măsură comunității clujene care pune preț pe educație. Într-adevăr, contează și munca sa și sprijinul părinților, dar este, în cea mai mare măsură, un cumul de mulți factori de mediu. E rezultatul Clujului, Ian are noroc de profesori buni”, spune Liliana Cazacu, mama lui Ian, pentru Cluj24.

Ea punctează că nu există robotică în programa școlară, iar profesorii cu afinități pentru acest domeniu sunt autodidacți.

„Noi am avut noroc cu profesorul îndrumător de la NextLab. E specializat în fizică și informatică, dar a studiat singur partea de robotică și a propus școlii un opțional în acest sens. Școala a integrat inițiativa, ceea ce s-a pliat foarte bine pe pasiunea lui”, punctează Liliana.

Astfel, prin voința profesorilor și prin faptul că școala a fost deschisă la noi idei, băiatul a putut să-și urmeze visul.

Ce spune profesorul îndrumător despre colaborarea cu Ian

Corneliu Bocăneț îl cunoaște pe elev de 2 ani, de când i-a devenit diriginte. A început cu informatica la clasă, apoi s-au întâlnit și la opționalul de robotică.

„E foarte inteligent și muncitor. Perseverența e una dintre calitățile sale principale”, notează cadrul didactic pentru Cluj24.

În ceea ce privește rezultatul băiatului la concurs, nu a fost surprins de reușită.

„Mă așteptam să ia primul loc pentru că 18 secunde e un timp record pentru traseul parcurs de robot”, adaugă el.

Bocăneț a observat că Ian e bun la toate disciplinele.

„Mă bucur, totuși, că l-am virusat pe partea de robotică fiindcă va merge mai departe pe drumul acesta, iar eu încerc să îi întrețin pasiunea. Sunt începător la rândul meu, dar copiii m-au stimulat foarte mult”, conchide profesorul.

Pentru anul viitor pregătește un curs de robotică la care s-au înscris deja 6 clase.

Parcursul lui Ian în lumea roboticii

Ian a avut tangențe cu robotica încă din copilărie și de-a lungul timpului a putut să-și valorifice potențialul în cadrul mai multor concursuri tematice și interdisciplinare.

„Eram pasionat de Lego și îmi plăcea să inventez diverse lucruri. De acolo a pornit toată pasiunea, de la un prim proiect în care am încercat să găsesc o soluție pentru părinții care se stresau cu parcarea.

Am făcut schița unei mașini care se făcea suficient de mică încât să intre în buzunar când ajunge la destinație”, relatează el.

A intrat și într-un club de robotică, datorită unui ONG clujean care a organizat gratuit cursuri de programare a roboților. A fost la 10 ateliere care s-au finalizat după 1 an și ulterior a fost introdus noul opțional la școală care l-a ajutat să-și consolideze cunoștințele.

A făcut un site pentru proiectele școlare și a fost premiat

De atunci, s-a implicat în mai multe competiții și activități. Odată, la îndemnul profesoarei de română, a făcut un site destinat proiectelor școlare pentru care a obținut premiul I la un concurs naţional.

„L-am gândit astfel încât ceea ce facem la școală să fie publicat acolo. În felul acesta, colegii se puteau inspira din proiectele trecute.

A trebuit să învăț singur, dar după aceea a devenit distractiv”, menționează elevul.

Un alt concurs național la care a participat tot la sugestia profesoarei de limba română care știa că are abilități în IT a fost „Vrei să fii meloman?”, secţiunea „Muzică şi computer”, la care a câştigat atât premiul I, cât şi premiul de popularitate acordat de public.

„Doamna profesor Emilia Borza s-a dus dincolo de sfera sa pentru a-l susține, ceea ce a contat enorm. Din simplul fapt că știa că e pasionat de computere, a putut să îi ofere șansa de a participa la concurs.

Astfel de oportunități țin doar de profesorii ce reușesc să conecteze mai multe domenii, iar mie îmi plac foarte mult concursurile interdisciplinare tocmai pentru că îi determină să treacă dincolo de zona lor de confort și să descopere mai multe lucruri la care nu s-ar fi gândit până atunci”, susține mama.

Cărți ∩ calculatoare

Un concurs similar la care a participat sub îndrumarea profesoarei Nicoleta Năsăudean a fost „CDidei în cărţi”, unde a trebuit să facă trailerul unei cărți, folosindu-se de abilități precum cele de lectură, documentare și comunicare, la care se adaugă cele din sfera realului.

„A împrietenit tehnologia cu umanul. Aveau de citit o carte și de făcut o promovare a acesteia, în care personajele să fie ei, păstrând toate momentele importante din poveste.

A fost o echipă de 3 elevi, iar cea din care a făcut Ian parte a obținut premiul I atât la faza locală și județeană, cât și la cea națională”, explică Liliana.

Copiii au trebuit să se pună în pielea producătorilor, scenariștilor, dar și a actorilor și a experților în publicitate pentru a finaliza un proiect interdisciplinar. Ei au trebuit să își argumenteze alegerile făcute, ceea ce i-a împins să iasă din nou din zona de confort.

Camera lui Ian, un atelier greu de traversat

„Și pe noi ne-au scos din zona de confort, iar aici mă refer la concursuri, în general. De exemplu, la NextLab.Tech, chiar dacă totul a fost asigurat de organizatori, elevii primind un kit de construire care ne-a scutit de efortul financiar, noi am fost alături de el acasă și l-am ajutat cu printatul traseului pe care Ian trebuia să îl programeze pentru robot.

În camera lui, toată podeaua era ocupată de printurile de test cu traseul. Eu și soțul trebuia să avem abilități de pisică pentru a traversa camera, era un adevărat atelier de lucru”, relatează aceasta.

Băiatul a povestit despre experiența sa la NextLab.Tech.

„Construirea și programarea au fost o joacă de copii. Partea grea era să facem robotul să meargă în timp scurt pe un traseu cu multe curbe și unghiuri. În cod trebuiau potrivite și vitezele”, notează el.

Crede că un robot ca PrimeX ar putea fi util la mașinile autonome, dar pentru că are mai multe funcții, nu exclude nici alte domenii.

Profesorii și comunitatea clujeană deschid uși

Părinții au aflat de NextLab.Tech de la profesori.

„În loc să pună mailurile în hold, și-au dat silința să înțeleagă despre ce e vorba și să îi încurajeze pe elevi să se înscrie. Este un rezultat al comunității.

Până și profesorii de la alte materii contribuie fiindcă el ajunge acasă cu lecția învățată și îi rămâne timp și pentru hobby-uri. Are profesori minunați și de aceea e posibil ca un copil să aibă timp și de alte lucruri pe lângă școală.

Lucrurile în Cluj funcționează într un fel care sprijină educația. Cu clubul, de exemplu, au mers la o expoziție organizată de Universitatea Babeș-Bolyai unde au fost remarcați de Universitatea Tehnică din oraș care i-a invitat la un alt eveniment.

Copiii au înțeles că au realizat ceva și că au fost observați, prin urmare sprijinul comunității este cel mai important, la fel ca în situația cu opționalul de robotică. Nu este nevoie de eforturi financiare din partea părinților pentru ca un copil să se dezvolte în acest sens, cât timp există voință în mediul educațional.

Singurul loc unde l-am sprijinit financiar a fost patinajul, restul e din partea orașului”, susține Liliana.

Patinaj, vioară, pian și multe alte hobby-uri

Ian e pasionat și de muzică, iar din fericire pentru el și pentru ceilalți elevi clujeni, există două locuri în oraș, școala și liceul de muzică, ce le oferă gratuit atât cursuri, cât și instrumente.

Ian frecventează Şcoala de Muzică „Augustin Bena” de la vârsta de 6 ani unde studiază, sub îndrumarea profesoarei Dorina Şimon, vioara ca instrument principal şi pianul secundar.

„Îmi plăcea să încep fel și fel de lucruri noi și așa mi-am descoperit multe pasiuni. Dacă nu le încercam, nu aveam cum să știu de ele. Fac vioară, pian și patinaj ca formă de recreere, plus cursuri de informatică, pe partea de programare software”, precizează băiatul.

Cu toate acestea, mama sa a observat că cel mai mult îl pasionează matematica. În plus, ar vrea să încerce și actorie pe viitor.

„Dacă n-ar fi fost oportunități, probabil că nu ar fi fost la fel de pasionat, asta i-a întreținut pasiunea”, conchide Liliana.

Ideile lui Ian pentru viitor

Ian își dorește să devină inventator și antreprenor, să programeze roboți în continuare, iar mama sa speră să rămână în țară.

„Roboții fac parte din viața noastră, nu cred că va mai exista casă fără așa ceva, vor fi la fel de prezenți precum telefonul mobil. Deja avem cu toții aspiratoare și alte electrocasnice pe post de roboți, dar cu timpul tehnologia va evolua și nu văd de ce ne-am speria de ajutorul pe care ni-l oferă”, spune băiatul.

Cât despre rezultatele sale, e de părere că oricine poate să aibă realizări dacă există sprijin din partea comunității, ceea ce face ca resursele financiare proprii să nu reprezinte un obstacol. Tot ce trebuie un copil să facă este să încerce cât mai multe lucruri și să rămână deschis oportunităților.

Urmărește știrile Cluj24.ro pe Google News

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate