ECONOMIE
Din 30 noiembrie se aplică Sistemul Garanție-Returnare. Garanția de 50 de bani, de PLĂTIT în magazine
Începând cu 30 noiembrie, cei care plătesc garanție de 50 de bani la cumpărarea băuturilor îmbuteliate de la comercianți pot primi înapoi această sumă, la returnarea ambalajului, scrie Alba24.ro.
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) devine funcţional în România, începând de joi.
Din 30 noiembrie se aplică Sistemul Garanție-Returnare. Garanția de 50 de bani, de PLĂTIT în magazine
România va deţine astfel al doilea cel mai mare sistem de acest fel din Europa, după Germania, din punct de vedere al numărului de ambalaje procesate.
Cum funcționează sistemul Garanție-Returnare
Din 30 noiembrie 2023, românii care vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, pot să returneze ambalajul la unul dintre punctele de returnare organizate de către comercianţi.
Atunci va primi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionaţi de prezentarea bonului fiscal.
Aplicare în etape
Ambalajele purtătoare de garanţie vor intra pe piaţă gradual, fiind vorba de o perioadă tranzitorie până la epuizarea stocurilor de produse existente deja la raft.
„Nu cred că are cineva aşteptarea ca sistemul să fie perfect din primul moment, pentru că nu s-a întâmplat aşa în niciuna dintre ţările care au implementat un astfel de sistem” – a spus Anca Marinescu, Corporate Affairs şi Communication Manager la RetuRO, potrivit Agerpres.
Astfel, produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianţilor, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024.
Începând din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse care intră sub incidenţa SGR, fără să fie inscripţionate cu logoul şi codul de bare specific.
Când se poate recupera garanția
În acelaşi timp, administratorul SGR, societatea RetuRO, atrage atenţia că recuperarea garanţiei va fi valabilă, după data de 30 noiembrie, doar pentru ambalajele cu sigla „Ambalaj cu garanţie”.
Nu va fi valabilă în cazul ambalajelor existente, la ora actuală, în stocul comercianţilor.
„Aşadar, RetuRO recomandă tuturor românilor să nu îşi facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcare cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanţie.
Condiții de returnare a ambalajelor
Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată şi până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiţionale”, notează compania.
Pentru a fi returnate, ambalajele trebuie să fie:
– intacte, nedegradate şi nedeformate
– să nu fie sparte, turtite sau presate
pentru ca acestea să poată fi scanate după formă şi dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare şi sortare.
Recipientele trebuie să fie golite de conţinut.
Orice cantitate de lichid care rămâne în acestea le afectează greutatea. Astfel există posibilitatea să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate şi cântărite.
Etichete ”Ambalaj cu garanție”
Administratorul SGR a lansat campania „Hora Reciclării”, cu scopul de a încuraja toţi românii să înveţe trei paşi simpli către o Românie mai curată şi mai verde.
– Clienții caută în magazine etichete cu simbolul „Ambalaj cu garanţie” şi plătesc garanţia de 50 de bani.
– Returnează ambalajele în stare intactă la un punct de returnare.
– Recuperează garanţia de 50 de bani pentru fiecare ambalaj.
Fabrici de sortare a ambalajelor
În ceea ce priveşte infrastructura de numărare şi sortare a ambalajelor de băuturi colectate de la comercianţi, până la momentul actual au fost anunţat trei fabrici în:
– judeţul Bacău (localitatea Nicolae Bălcescu)
– judeţul Timiş (la Giarmata)
– județul Cluj (comuna Bonţida).
Dintre acestea, centrul de la Bonţida a fost primul inaugurat în data de 27 noiembrie.
17 centre în următorul an
În calitate de administrator al SGR, RetuRO a anunţat că va deschide 17 centre specifice, în următorul an. Acolos se vor transporta ambalajele de băuturi colectate de la aproximativ 80.000 de comercianţi.
Acestea vor fi numărate, sortate şi pregătite pentru transport către companiile de reciclare, în vederea producerii de materie primă reciclată. Va fi folosită la producţia de noi ambalaje de băuturi.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare SA este o companie ce funcţionează pe principiul „not for profit”. Eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.
Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi:
– Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%)
– Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%)
– Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%)
și un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
ANM anunță că urmează patru săptămâni mai reci decât normalul perioadei, cu temperaturi scăzute în toate regiunile țării, dar mai ales în sud-vest. Precipitațiile vor fi abundente în prima săptămână, în special la munte, apoi vor scădea semnificativ. La jumătatea lui decembrie, acestea vor reveni.
Săptămâna 25 noiembrie – 2 decembrie
Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână pe întreg teritoriul României, dar mai ales în regiunile sud-vestice. Regimul pluviometric va fi excedentar în cea mai mare parte a țării, dar mai ales în zonele montane.
Se STRICĂ vremea în toată țara. Frig și PLOI în următoarele săptămâni
Săptămâna 25 – 2 decembrie
Temperaturile medii vor fi ușor mai coborâte decât cele specifice pentru acest interval în regiunile sudice și local în cele centrale, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale.Cantitățile de precipitații estimate pentru această perioadă vor fi deficitare în cea mai mare parte a țării.
Săptămâna 2 – 9 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori mai coborâte decât cele normale pentru acest interval, în toate regiunile. Regimul pluviometric va fi deficitar în majoritatea regiunilor, dar mai ales în cele vestice.
Săptămâna 9 – 16 decembrie
Temperatura medie a aerului va avea valori ușor mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării. Cantitățile de precipitații vor fi apropiate de cele normale pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.
EVENIMENT
Premieră la alegerile prezidențiale. STS: Rezultatele votului, în timp real, după închiderea secțiilor de votare
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a anunțat lansarea unei noi funcționalități a site-ului prezenta.roaep.ro, odată cu alegerile prezidențiale de duminică. Astfel, pentru prima dată vor fi prezentate centralizarea voturilor și grafice ale rezultatelor provizorii, parțiale și finale, după închiderea secțiilor de vot.
„Astfel, toți cei interesați vor putea urmări centralizarea voturilor și o serie de reprezentări grafice ale rezultatelor provizorii, parțiale și finale, după închiderea secțiilor de votare.
Pe site-ul prezenta.roaep.ro, pentru prima dată, vor fi prezentate grafic, în mod continuu, rezultatele voturilor obținute de către candidați, pe măsură ce președintele și membrii secțiilor de votare transmit digital procesele-verbale cu voturile exprimate”, se arată într-un comunicat al STS, citat de Mediafax.
Hartă interactivă
Cei care vor accesa site-ul vor putea selecta diverse criterii pentru afișarea rezultatelor: în funcție de candidat, județ sau localitate, pe țară sau în străinătate. Este o hartă interactivă ce permite diferite filtre.
De asemenea, la fel ca la procesele electorale anterioare, vor fi publicate în timp real datele statistice cu privire la prezența alegătorilor în secțiile de votare, fotografiile proceselor-verbale și alte date de transparență.
Atât site-ul prezenta.roaep.ro, cât și site-ul voting.roaep.ro vor fi disponibile începând cu deschiderea oficială a votării.
Zeci de mii de persoane instruite
„STS asigură suportul IT&C pentru buna desfășurare a proceselor electorale și a instruit personalul desemnat de către AEP să utilizeze aplicațiile și sistemele informatice.
De asemenea, echipele de specialiști ai STS sunt pregătite să intervină pentru remedierea unor situații de natură tehnică și să răspundă adecvat la evenimente de securitate cibernetică, precum și pentru a acorda asistență personalului din secțiile de votare, premergător și pe timpul alegerilor”, transmite STS.
Instituția a precizat că pentru alegerile prezidențiale și parlamentare a instruit peste 46.000 de persoane care vor face parte din secțiile de votare.
EVENIMENT
Expert în Cybersecurity NTT DATA România: Securitatea cibernetică trebuie IMPLEMENTATĂ, cu sau fără ajutorul AI
La Forumul de Securitate Cibernetică în Energie, desfășurat recent la Cluj-Napoca, specialistul NTT Data, Cătălin Pătrașcu a declarat că trebuie să trecem la acțiune, făcând referire la implementarea măsurilor de securitate cibernetică, mai ales pentru că în ultimii șapte ani au apărut legi care reglementează acest domeniu, atât directive europene, cât și legislație la nivel național.
El recomandă crearea unor noi structuri, mai ales că există deja bugete alocate, astfel că în următoarea perioadă să fie construită o arhitectură de securitate în fiecare companie și denumită o singură persoană care să răspundă atunci când vine vorba de securitate cibernetică.
Expert în Cybersecurity NTT DATA România: Securitatea cibernetică trebuie IMPLEMENTATĂ, cu sau fără ajutorul AI
Pătrașcu a mai observat că în timpul unor audite, care au fost realizate deja, în multe companii nu era clar cine răspunde de securitate. În țările mai avansate, spune el, există răspundere în scris pe orice document, dacă un sistem se implementează sau nu, dacă există un anumit risc, iar cineva din top management semnează pentru securitate.
”Asta ar fi prima măsură, cu sau fără AI, asta ar trebui făcut!”, a declarat Cătălin Pătrașcu.
Orice companie are la îndemână soluții cibernetice pe piața liberă
Reprezentantul NTT DATA a mai declarat că securitatea cibernetică trebuie să pătrundă la toate nivelurile, prin implementarea unor soluții, nu doar prin emiterea unor legi și a unor structuri.
„În ceea ce privește cybersecurity-ul, totul este reactiv”
„Nu se poate cumpăra securitatea cibernetică direct, ci se pot cumpăra niște soluții, care trebuie puse într-un proces continuu. Orice fel de companie, indiferent de mărime, poate să implementeze și are la îndemână soluții cibernetice pe piața liberă, adecvate pentru cheltuieli, ori riscuri. Avem directiva NIS în România, dar multe companii spun că nu și-o permit. Un exemplu ar fi că, există cinci companii care împart un IT-ist, nici măcar un departament întreg, apoi vine directiva NIS, care le spune că trebuie să aibă un responsabil, sisteme, proceduri, iar aceste lucruri nu sunt rezolvate.”, a mai spus Pătrașcu.
Liderul departamentului de consultanță în securitate cibernetică a mai afirmat că AI-ul ajută la rezolvarea acestor lucruri, dar trebuie să construim sănătos, iar asta însemnă că business-ul trebuie să ajungă la o situație similară cu securitatea caselor și familiilor proprii.
„Am văzut că, în ceea ce privește cybersecurity-ul, totul este reactiv. Companiile, odată ce sunt atacate, se grăbesc să investească, dintr-o dată se găsesc bugete, imediat există bani pentru asta, dar până atunci nu! Nu este atât de complicat, nici pentru persoanele fizice. Există soluții, dar trebuie doar gândite și implementate”, a conchis Cătălin Pătrașcu.
EVENIMENT
Senator Răzvan Ciortea (PSD Cluj): Lansez campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi”, de prevenire a consumului de droguri
Senatorul PSD Cluj, Răzvan Ciortea, organizează joi, 21 noiembrie, la ora 15:00, la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi”. Această inițiativă este mai mult decât un eveniment- este un angajament comun de a neproteja tinerii și familiile de pericolul tot mai prezent al consumului de droguri.
”Această problemă nu este doar despre statistici, este despre vieți reale, despre familii care au nevoie de sprijin și despre comunități care pot deveni mai puternice prin solidaritate și acțiune.
Adolescența este o perioadă plină de provocări, iar în aceste momente critice, un simplu „sunt aici” poate schimba destine. Nu e nevoie de judecată, ci de sprijin, înțelegere și deschidere. Noi, ca părinți, educatori și membri ai comunității, avem responsabilitatea de a le fi aproape și de a le arăta că există soluții și speranță
Campania „Fii informat. Viitorul îți va mulțumi” vine cu un program concret, structurat în trei direcții esențiale, pentru a răspunde nevoilor familiilor, tinerilor și comunității noastre:
1. Consultanță și terapie gratuită pentru familiile tinerilor consumatori, sesiuni de informare și conștientizare și înființarea unui centru non psihiatric de tratament, în parteneriat cu Narconon Sud Europa și alți specialiști în domeniu.
2. Programe de informare și conștientizare cu privire la pericolele reale ale consumului de substanțe care creează adicții în toate instituțiile de învățământ din țară, programe de sprijin și workshop-uri care au ca invitați persoane cu expertiză profesională recunoscută în domeniul adicțiilor.
3. Sporirea siguranței în școli, printr-un program anti-bullying și prin parteneriate încheiate cu autoritățile publice locale: multe studii demonstrează că există o corelație directă între bulliyng și consumul de substanțe interzise”, a spus Ciortea.
Un viitor mai sigur și informat pentru tinerii noștri
”Dragi clujeni, această campanie nu este doar despre prevenție – este despre speranță, sprijin și construirea unui viitor mai bun. Adolescenții noștri au nevoie de noi, iar noi, ca societate, avem datoria să le oferim șansa de a-și atinge potențialul, fără să fie împovărați de capcanele consumului de droguri.
Astfel, le putem arăta că, indiferent de situație, îi susținem și suntem alături de ei în lupta lor pentru un viitor mai bun. Să ne amintim că, uneori, un simplu „sunt aici” poate face minuni.
Vă invit să fiți alături, joi, 21 noiembrie, la ora 15:00, pentru a găsi împreună soluții și pentru a demonstra că împreună putem face diferența.
„Fii informat. Viitorul îți va mulțumi” este un apel la solidaritate. Este despre a fi acolo pentru tinerii noștri, despre a le oferi instrumentele necesare pentru a-și construi un viitor sigur și așa cum și-l visează”, a transmis Răzvan Ciortea.