Connect with us

ACTUALITATE

VIDEO. PROPRIETAR ÎN CLUJ. David Ciceo: Stație de autobuz în fața terminalului plecări a Aeroportului ”Avram Iancu”, din vară

Publicat


Cluj 24 împreună cu InfoCluj.eu au lansat emisiunea TV online ”Proprietar în Cluj”, invitatul ediției de joi realizată de Eugen Olariu fiind David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional ”Avram Iancu” Cluj. 

  • Suntem la jumătatea anului și țările europene au ridicat restricțiile în ceeace privește pandemia de Covid. Suntem în perioada de concedii. Unde zburăm de la Cluj?

D.C: Avem foarte multe detinații turistice. Unele deja au și început. Multe dintre destinații în țările tradiționale. Avem Egipt, avem Turcia, avem Grecia, avem Spania, avem Italia. Egiptul după cum s-a văzut în ultimii doi ani, fost o surpriză plăcută pentru că și datorită pandemiei au început zborurile din luna martie anul trecut.

Chiar și în criză am avut și 20 de zboruri pe săpătămână. Să știți că înainte de criză nu am avut atâtea zbruri pe luna martie  mai ales spre Egipt. Temperaturi destul de  bune, prețurile foarte bune. Așadar clujenii sunt dornici

  • Nu doar clujenii

D.C: Noi deservim întreaga Transilvanie. Aeroportul din CLuj deservește întreaga Transilvanie și într-adevăr au fost mulți pasageri.

  • E o diferență între cursele de linie și zborurile charter? Ați pomenit de Egipt și au fost mici incindente în ceea ce privește respectarea orarului de zbor.

D.C: Din păcate au fost și anumite perturbări. De asemenea înregistrăm în aceste zile întârzieri și pe zborurile regulate. Să știți că este un fenomen în Europa datorită creșterii bruște. În perioada pandemiei toate aeroporturile și companiile aeriene au fost nevoite să ia măsuri drastice. Acum traficul a revenit destul de brusc. Este bine puțin că este peste estimări, peste previziuni dar pe de altă parte, în același timp, companiile aeriene și unele aeroporturi se confruntă cu lipsă de personal.

ciceo 2

  • Aceste întârzieri au apărut în special pe zborurile de Anglia. Pentru că acum 2 săptămâni a fost perioadă de vacanță în UK.

D.C: În Anglia și pe alte aeroporturi din păcate se transmit aceste întârzieri  pe aeroportul Cluj din 4 zboruri zilnic au avut întârzieri de o oră o oră jumătate nu mai mult. Ne pare rău și ne cerem scuze pasagerilor dar se transmit în lanț …

  • Este o reacție în lanț. Nu zboară la timp de pe Heathrow sau de pe Luton și atunci automat zborul de retur ar fi cu o întârziere de o oră o oră jumătate.

D.C: Noi, Aeroportul Cluj, stăm bine cu personalul. Ne-am mobilizat. Am reușit să facem față reluării traficului. Este foarte important ca pasagerii să țină legătura cu compania aeriană.

Încă mai sunt țări care mai au restricții așadar să se intereseze înainte. De asemenea, mai ales pentru zborurile charter, să verifice programul dacă nu au apărut modificări. Totuși considerăm că traficul aerian rămâne mai rapid chiar cu aceste mici neplăceri cauzate de întârzieri.

  • Până aici la Camera de Comerț ați venit de la aeroport. Cât a durat traficul la ora 18.00?

D.C: Din păcate peste o jumătate de oră. Era blocaj în cartierul Someșeni. Într-adevăr Cluj-București cu avion mare e 40 de minute o oră cu ATR.

  • Dacă facem o comparație între Cluj-București cu avionul și aeroportul Cluj-centrul orașului e o diferență de zece minute.

Tarife bune la rezervări din timp

D.C: Lumea se așteaptă de la viață la un anumit standard, Pe bună dreptate să zic apar neplăceri când sunt întârzieri. Din păcate aceasta e situația sperăm ca într-o lună două să se reglementeze situația.

De asemenea este o fluctuație foarte mare de preț. Probabil că prețurile, tarifele o să mai crească, datorită petrolului datorită altor aspecte, datorită războiului. Dacă pasagerii își planifică cu mai mult timp înainte călătoria s-ar pueta să obțină tarife bune.

  • Vă referiți la companiile aeriene care sunt afectate de această criză a petrolului ca urmare a conflictului din Ucraina.

D.C: Sunt țări și companii afectate de război. Din fericire România nu este afectată și nici Aeroportul Cluj de războiul dintre Rusia și Ucraina dar  sunt țări afectate. Și pe de altă parte observăm că direct și indirect există efecte. Prețul materialelor, prețul la foarte multe produse.

  • De pe Cluj nu erau zboruri înspre Ucraina

D.C: Nu am avut nici înspre Rusia nici înspre Ucraina nu suntem afectați De asemenea și avioanele care survolează oarecum se compensează cu cele care sunt redirecționate deasupra României. Există o turbulență majoră în Europa. În ceea ce privește Ucraina traficul dcivil este zero. Un impact extraordinar din moment ce traficul aerian civil este zero.

  • Ucrainienii erau turiști buni pentru litoralul românesc, bulgăresc și Turcia, Grecia.

D.C: Da. Călătoreau destul de mult și …

Incidente cu drone

  • Ați pomenit de traficul aerian în plină creștere. Au fost sesizate în ultima vreme incidente cu drone ridicate în apropierea sau pe culoarul de zbor al aeronavelor.

D.C: Este un fenomen. Sunt unii care nu respectă regementările. Unii nu le respectă intenționat unii pentru că nu cunosc aceste reglementări. Am organizat și o conferință de presă și o sesiune de informare cu reprezentanți aui autorităților civile.

O să repetăm această… asociați aaeroporturilor, Aeroportul Cluj împreună cu autoritatea aeronautică suntem un grup de lucru pentru a actualizarea legislației. Este foarte important să se actualizeze legislația. Pot fi foarte periculoase pentru Aeroportul Cluj.

Au fost 2-3 cazuri la Otopeni nu au fost încă la Cluj. Ce putem face dacă apare o dronă neautorizată în perimetru este să închidem traficul 30 -60 de minute. Nu avem altă soluție deocamdată

  • Ce ar însemna ca pierdere pentru aeroport pentru compania aeriană și ce sancțiuni riscă la ora actuală persoana care ridică acea dronă?

D.C: Pot fi implicații majore. Siguranța este pe primul loc. Ar fi foarte neplăcut să aibă un incident cu o aeronavă. Vă dați seama dacă absoarbe la un motor la o aeronavă poate fi și o tragedie. Ca să se evite ….cel mai mare risc… noi avem o procedură dacă apare o dronă neautoriată și nu reușim să îndepărtăm drona atunci vom închide 30-60 de minute traficul împreună cu Romatsa.

Bineînțeles că proprietarii dronelor care nu respectă riscă de la sancțiuni contravenționale până la consecințe penale. Din cauza asta dorim, și autoritatea aeronautică are o campanie de  conștientizare, pe deținătorii de drone îi rugăm să se uite pe site-ul Autorității Aeronatutice Civile să știe că este un site foarte bine pus la punct unde pot cere informații, pot să sune la aeroport la autoritate, este mult mai bine să prevină.

  • Vom avea Untold-ul. Se știe foarte bine că în perioada festivalului sunt ridicate drone în zonă.

D.C: Anul trecut din câte spuneau specialiștii au fost 6 drone neautorizate deasupra mulțimii. Este interzis. Sunt anumite restricții în ce privește mulțimea.

Sunt restricții de înălțime sunt restricții în funcție de greutate și dimensiunea dronei. Foarte mulți din necunoaștere ridică aceste drone. În următorii zece ani va crește foarte mult  numărul dronelor. 150.000-200.000 de drone. Este foarte important să respecte regulile.

Sunt și alte aspecte bineîțneles. Pe noi ne interesează partea de aviație, de siguranța aviației dar știți că sunt și cauze civile și penale legat de viața privată.

  • Mai aveți probleme cu stolurile de păsări din zona aeroportului.

D.C: Da este greu de luptat cu păsările. Din păcate periodic mai apar incidente. Luăm măsuri, colaborăm foarte mult cu companiile aeriene. Sperăm să îmbunătățim.O să extindem și o să cerem sprijinul comunității pentru că sunt foarte importante și culturile din jurul aeroportului.

Avem și Someșul. Sunt cazuri mai dramatice la anumite aeroporturi și aș dori să dau exemplu aeroportul din Tel Aviv unde am fost într-un schimb de experiență. Ei au un compartiment specializat de păsări. Acolo sunt și pe o traiectorie a păsărilor migratoare. Au probleme și mai mari. Și noi avem luptăm cu greu dar luăm toate măsurile.

Ceață peste aeroport

  • Spuneați de Someș. Știm foarte bine că primăvara și toamna se crează acel val de ceață și există acele întârzieri ale curelor. În ce măsură afectează incendiile de la Pata Rât?

D.C: Mai rar, înainte datorită incendiilor care multe erau intenționat, să știți că scădea vizibilitatea și impreună cu ceața afectau. Au fost întârzieri ale aeronavelor. Ne pare rău pentru neplăcerile create în sezonul de iarnă datorită ceții dar sperăm să ajungem la categoria a 3-a.

Aici este foarte important regimul de obstacolare. În luna iulie vom organiza o întâlnire cu toate primăriile care sunt afectate de regimul de obstacolare. Bineînțeles cele mai afectate sunt municipiul Cluj-Napoca și Apahida dar în total să știți că sunt afectate 18 comune pe lângă municipiul Cluj-Napoca, sunt afectate 18 comune de anumite restricții și vom organiza o întâlnire de conștientizare astfel încât să nu ajungem la situații limită.

La aeroportul Iași datorită unor construcții care afectează echipamentele de radio-navigație au trebuit să declasifice aeroportul de la categoria a 2-a la categoria întâi.

  • Vă referiți la construcțiile care se apropie la zona de protecție

D.C: La construcții care pot afecta echipamentele de radio-navigație ale Romatsa. Case sau blocuri depinde de amplasament. Cei interesați pot să consulte pe site-ul aeroportului. Avem un plan de obstacolare care este actualizat, pus pe site-ul aeroportului, ne consultăm cu autoritățile.

Cel mai grav este în conul de aterizare, în lateral este mai puțin periculos, tocmai din acest motiv vom face o întâlnire cu comunitățile  să poată actualiza planurile lor  și toți locuitorii să poată fi informați, să știe ce pot construi.

  • Ce se mai aude cu privire la devierea Someșului și implicit la prelungirea pistei pentru a atinge 3400 m?

D.C: Continuăm devierea râului someș. Noi sperăm în câțiva ani să fie gata. Din câte am înțeles problema este de finanțare. Anul trecut să știți că au avansat. Odată cu devierea Someșului noi vom extinde pista la 3400 metri și odată cu extinderea pistei vom avea zbor direct Cluj-New York.

Este fezabil. Noi avem un plan pentru 7 milioane de pasageri. Legat de rularea traficului suntem optimiști anul viitor noi estimăm că vom depăși 3 milioane de pasageri.

  • Erați în 2019 la 2,9 milioane.

2,4 milioane de pasageri

D.C: Anul acesta o variantă foarte optimistă vom ajunge la 2,4 milioane, În România ne așteptăm la 70-75% față de traficul din 2019 deși în ultimele luni a fost o revenire puternică.

Mă refer la luna aprilie-mai, aproape 95% față de 2019. Am avut primele 3 luni care au fost destul de slabe. Bineînțeles sunt mult turbulențe după cum ați observat mai sunt anulări de destinații, modificări de frecvențe

  • Recent a fost o anulare pe Atena.

D.C: Da, din păcate. Prima dată a încercat compania AnimaWings după Aegean. datorită  gradului scăzut de încărcare așa că au hotărât să încerce anul viitor.

  • Nu sunt interesați clujenii de Atena?

D.C: Grecia este foarte bună pentru destinațiile turistice dar punctual Atena nu sunt foarte multe relații de business, conexiuni nu sunt încă formate.

O destinație nouă se formează destul de greu. Conexiuni avem cu Tarom-ul prin București. Avem cu Lufthansa prin zborurile de Munchen și Frankfurt. De asemena cu Turkish pe Istanbul avem zilnic. LOT care a introdus Varșovia zilnic. Pentru a avea conexiuni corespunzătoare este bine să fie zbor zilnic.

  • Ați pomenit că nu sunt fonduri pentru devierea Someșului. Credeți că ar fi trebuit introdus acest proiect în PNRR?

D.C: Nu cunosc exact pentru că ține de direcția Apelor Someș Tisa dar este bine că acest proiect continuă. Este foarte important și este important că vom avea o pistă de 3400 m. Capacitatea portantă este cea mai mare din România. Aterizează și foarte multe sau foarte multe avioane militare.

După cum ați văzut în noul context european pune accet pe mobilitatea civil – militară și noi Aeroportul Cluj considerăm că putem face parte din acest proiect european de mobilitate  civil-militară. În ce privește războiul din Rusia și Ucraina a repus în discuție infrastructura critică și după cum se poate vedea infrastructura critică în toate categoriile devine foarte importantă. Mă refer aici la sănătate, alimentație, energie, transport.

Costuri cu energia

  • Costurile pe partea de aeroport cu energia cât de mult au crescut?

D.C: Au crescut destul de mult. Să știți că ne afectează… Anul acesta vom avea în plus la aceste costuri, mă refer aici energie, gaz…., tot aproape un milion de euro.

Este un cost semnificativ. Ne pare răi că și angajații sunt afectați și vom avea în vedere o creștere de salarii pentru anul viitor. În măsura în care este posibil să se reia traficul noi vom avea profit în acest an. Ne pare rău că și aeroportul și societățile dar și oamenii în mod particular sunt afectați.

  • Aveți în vedere o prelungire a terminalului de plecări?

D.C: Așteptările de care vorbeați e vorba de anulări de zboruri nu datorită capacității dar lucrăm la un studiu de fezabilitate pentru extinderea terminalului. Mă refer la grupare plecări – interne și plecări-  externe. Vom avea în total o suprafață de 8.000 de metri pătrați.

Noi sperăm să o finalizăm până în 31 decembrie 2023. Este pe fonduri europene 50%. Am avut programe de succes în atragerea de fonduri europene mă refer la echipamentele de securitate, 98% mașini de pompieri, cale de rulare, 50% . Pentru programul de 7 milioane de pasageri  pe lângă extinderea pistei la 3400 metri vom începe anul acesta 4 noi locuri de parcare aeronave.

Stăm destul de rău cu locurile de parcare ale aeronavelor, avem destul de puține și un nou terminal de pasageri. Din păcate aeroportul nu se mai poate muta în altă parte

Avioane silențioase

  • Au fost discuții pe această temă. Să mutăm aeroportul Cluj la Câmpia Turzii. A fost încă de pe vremea domnului președinte al CJ Cluj, Marius Nicoară, undeva în zona Chinteniului spre Câmpenești.

D.C: Câmpia Turzii este aeroport militar. Alt amplasament în județul Cluj nu există. Va trebui aeroportul împreună cu orașul, împreună cu  comuna Apahida să conviețuiască.

Foarte multe aeroporturi sunt în oraș. Ne pare rău pentru anumite neplăceri create de zgomot dar  am luat măsuri legate de zgomot. Să știți că majoritata aeronavelor decolează-aterizază spre Apahida dar în același timp sunt restricții și în funcție de vânt, de activitatea militară, în funcție de alte avioane și pe de altă parte Apahida este în plină dezvoltare.

Noile tipuri de aeronave vor fi mult mai puțin zgomotoase. La fel cum au ieșit din uz Antonov-urile și RomBac-ul, care erau foarte zgomotoase la fel, în 10-20 de ani vor fi noi generații de aeronave mult mai puțin zgomotoase.

500 de locuri noi de parcare

  • Ați pomenit de locurile de parcare pentru aeronave. Știu că aeroportul a pus la dispoziția celor care pleacă pentru o perioadă mai lungă o zonă de parcare auto.

D.C: Parcarea auto.. avem o parcare auto spre oraș, spre est, avem o parcare spre est. Durează puțin până facem procedura de licitație, îmbunătățim, o să le separăm printr-un gard perimetral, o să fie condiții mai bune dar suntem bucuroși că am reușit să asigurăm aproximativ 500 de locuri de parcare în plus.

Aici este bine pentru pasageri și din punct de vedere a capacității și din punct de vedere al tarifului. Încercăm să creștem serviciile pe care le oferim.

  • Spuneați de licitație. La ce v-ați referit pentru concesiunea după modelul….?

D.C: În niciun caz pentru concesiune. La amenajare partea deocamdată este pietruită urmează să o asfaltăm. Durează puțin procedurile. Ne-a încurcat puțin și criza în ceea ce privește fondurile dar treptat vom asigura condiții corespunzătoare. Ce este important este că asigurăm aceste capacități de 500 de locuri în plus, este  important, la un preț mai mic

  • O discuție lansată de autoritatea publică locală a fost introducerea unei linii de autobuz din aeroport până în centrul orașului. În ce stadiu mai este acest proiect?

D.C: O să îl reluăm. Domnul primar Emil Boc și domnul director Neag sunt foarte deschiși. În această vară suntem convinși că vom reuși ca autobuzul să aibă o stație de parcare în fața terminalului de plecări. Suntem convinși că vom reuși ceea ce va îmbunătăți  puțin conectivitatea. În felul acesta mai puțini pasageri vor veni cu mașina personală.

  • Ce se întâmplă cu taximetriștii? Au mai fost sesizări?

D.C: Avem din păcate plângeri. După cum știți, noi aeroportul nu gestionăm parcarea din fața aeroportului. Este gestionată de CJ Cluj printr-o firmă privată. Dar am rugat în mod repetat Poliția Transporturilor să sprijine. Sunt unii taximetriști care vor doar pasageri străini, vor doar curse lungi și refuză curse scurte cu români.

Ne pare rău este o imagine proastă tot asupra aeroportului, este o imagine proastă asupra orașului dar aici am avut sprijin asupra domnului primar Emil Boc și a Poliției Locale care periodic analizează această situație.

Aeroportul Debrețin, concurentul Cluj

  • Spuneați în emisiunile anterioare că Aeroportul Cluj este de importanță strategică regională. Cum putem să ne poziționăm, lăsând la o parte faptul că anul trecut ați fost cel mai bun aeroport cu sub 5 milioane de pasageri din Europa. Cum ne poziționăm față de Baia Mare, Brașov, Tg Mureș și Oradea?

D.C: A fost o mare realizare că Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a fost ales ca cel mai bun aeroport din Europa în categoria sub 5 milioane de pasageri. Toți cei 350 de angajați ai aeroportului au merit deosebit. Pe plan intern suntem al doilea aeroport al României de departe.

Cel mai important aeroport regional. Am reușit să câștigăm competiția în Transilvania, o competiție importantă dar suntem cel mai bun aeroport și ca număr de destinații și ca și conectivitate. Competiția este mare și paradoxal, poate lumea nu ar bănui dar cel mai mare concurent în momentul de față este Aeroportul Debrețin care se adresează la aceeași zonă de acoperire. Mă refer la județele Bihor Maramureș, Satu Mare, care sunt foarte agresivi. Aceasta este și zona noastră.

Ne place competiția dar ne dorim o competiție corectă. Din păcate noi am pierdut 60 de milioane de euro pentru transportul intermodal pentru că nu s-a depus cererea. A fost un proiect foarte bun. Ne-au chemat de la Comisia Europeană să ne dea 60 de milioane de euro și i-am pierdut.

Aeroportul Debrețin a primit 60 de milioane de euro  și s-a legat la gară. A fost un proiect superb prin care era o gară total nouă în Someșeni, o pasarelă de 300 de metri modernă prin care ne legam de gară. Nu s-a depus cererea. Am avut niște plângeri mincinoase din partea unor funcțioanri de la CJ și am pierdut 60 de milioane de euro. Bineînțeles că s-a stabilit că totul este corect, Aeroportul Debrețin a luat 60 de milioane. Deci…. păcat.  Noi am pierdut 60 de milioane de euro.

  • În contextul în care se vorbește de acest tren metropolitan nu credeți că ar fi fost o investiție bună pe zona Apahida o gară nouă și aveai legătura până în Jucu Apahida chiar până în Florești Gilău.

D.C: Noi sperăm ca în viitor acest tren metropolitan să aibă o stație și la aeroport. Ca aeroport internațional vom fi obligați să  ne legăm de gara CFR. Dacă ajugem la 7 milioane de pasageri este obligatoriu și să ne legăm de Gara CFR și să avem stație cu trenul metropolitan.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Publicat

rca

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.

Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie Alba24.ro.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.

„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.

Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.

Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.

Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.

Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc

Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;

Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:

– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)

”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.

Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor

În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.

Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.

„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.

În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).

Noile tarife de referință RCA publicate de ASF

tarife rca

rca

tarife rca

Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024

Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.

Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.

În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.

Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Tarife RCA. Ghid pentru asigurători

Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.

„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.

Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.

Tarife RCA. Noua lege

Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.

„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.

Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.

Noile tarife RCA. Mașini asigurate

Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

Citește mai departe

EVENIMENT

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Publicat

De

Tânără dispărută la Cluj

O tânără de 15 ani din Cluj-Napoca este căutată de părinți, care au cerut și ajutorul comunității de motocicliști.

Fata are 15 ani și a fost văzută ultima dată miercuri, 24 iulie, în jurul orei 18.30.

Tânără dispărută la Cluj. Are 15 ani. Motocicliștii au dat alerta și o caută alături de familie. Sunați la 112 dacă o vedeți

Albu Patrisia Andrada, a plecat voluntar din zona Oașului și nu mai poate fi contactată.

“Telefonul este închis, prietenii ei nu știu nimic, părinții ne-au cerut ajutorul. Haideți să ieșim la căutări”, este apelul celor de la Comunitatea Moto Cluj – Asociația CMC către toți motocicliștii clujeni și nu numai.

Oricine are informații despre tânără sau  au văzut-o sunt rugați să sune la 112.

Semnalmentele tinerei

Albu Patrisia Andrada are 15 ani și a fost văzută ultima la ora 18.30.

Ea purta tricou negru, pantaloni negri de trening, papuci sport albi cu inscripție albastră Nike.

Tânăra are aproximativ 167 cm înălțime, aproximativ 80 de kilograme, păr lung brunet cu șuvițe roșcate și ochi verzi.

Citește mai departe

ADMINISTRAȚIE

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

Publicat

park&ride 3

CTP Cluj anunță că stația de transport în comun Traian Vuia Nord va fi suspendată pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport.

„Incepand cu data de 25.07.2024 vor demara lucrarile de interventie in carosabil pe strada Traian Vuia, la obiectivul de investitii Park&Ride.

CTP Cluj: Stația Traian Vuia Nord va fi SUSPENDATĂ pe toată durata lucrărilor la Park & Ride-ul de la aeroport

In aceasta etapa de lucrari se impune blocarea traficului pe banda 1 de circulatie pe sensul de intrare in oras. Astfel, pe durata desfasurarii lucrarilor, statia de imbarcare / debarcare calatori ʺTraian Vuia Nordʺ, va fi suspendata”, a comunicat CTP.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Publicat

canalul morii

Veneția are Canal Grande, Amsterdamul și Bruge-ul au fiecare o mulțime de canale, unul mai frumos ca altul, Cluj-Napoca are Canalul Morii. Timp de zeci de ani, autoritățile s-au jucat de-a „uite canalul, nu e canalul”. Peste tot în Europa, un astfel de curs de apă ce traversează o urbe este mană cerească. Rățuște, peștișori, pe alocuri promenade cu bărcuțe, sunt doar câteva atracții ale unui astfel de canal. 

Canalul Morii sau Canalul Morilor din Cluj-Napoca (în maghiară Malomárok) este un canal artificial, o ramură a Someșului Mic care curge aproximativ paralel cu acesta pe o distanță de 7,2 km.

canalul morii

VIDEO FOTO. Clujul are un canal, ce facem cu el? Canalul MORII, istorie și prezent în peisajul urbanistic al orașului

Pornind din Someș la marginea părții vestice a orașului, curge pe toată lungimea străzilor Cardinal Iuliu Hossu și Andrei Șaguna, străpunge cartierele Mărăști și Bulgaria, unde se se reîntâlnește cu râul.

Concret, Canalul Morii se desprinde de Someș chiar la intrarea în orașul Cluj-Napoca, lângă microhidrocentrala de pe Someșul Mic. Porțiunea din canal până la Parcul Rozelor e cea mai sălbatică din întreg traseul, fără amenajări.

canalul morii

La intrarea pe strada George Barițiu, Canalul Morii e acoperit de dale betonate, până la strada Andrei Șaguna – doar pentru o porțiune, căci în Piața Mihai Viteazul canalul e din nou acoperit, iar pe dalele betonate au fost ridicate, o vreme, gherete comerciale, mai ales pe strada Argeș.

Scurt istoric

Conform unui document din 1558, consiliul orașului a ordonat săparea unui canal pentru a igienizarea râului Someș în oraș. Prima atestare a barajului de la începutul canalului lângă Mănăștur datează din secolul al XVI-lea.

Acesta a fost folosit pentru a controla cantitatea de apă eliberată în Canalul Morii, care era suficientă pentru a face să funcționeze morile de făină de pe malurile Canalului.

Un baraj nou, mai înalt, a fost construit la sfârșitul anilor 1970, după care debitul de apă în șanțul morii a fost aproape inexistent. Niciuna dintre morile de pe canal nu mai există în prezent.

moara

A fost o lucrare hidrologică de anvergură, care a angajat întreaga comunitate urbană și care a făcut posibilă creșterea numărului de mori care funcționau în oraș și diversificarea activității acestora.

Una dintre morile amplasate pe Canalul Morii era, de exemplu, Moara de Hârtie, amplasată între parcurile Rozelor și Victor Babeș. Construită în 1718 de Ordinul Iezuit și renovată în 1832, e cea mai veche clădire cu caracter industrial a orașului. După al doilea război mondial, clădirea a fost aproape distrusă.

Era 1933 când ultima moară de pe râu a fost demolată. E vorba de moara amplasată la intersecția străzilor ce acum se numesc Regele Ferdinand și George Barițiu.

canalul morii

Prezent

După ce ani de-a rândul, canalul a fost acoperit pe o porțiune, recent au început lucrările de decopertare pe str. George Barițiu, iar după decopertare urmează partea mai dificilă și anume igienizarea canalului și menținerea sa la cele mai înalte standarde de curățeni.

Neîngrijit, transformat într-o  ghenă de gunoi ce emana vara mirosuri pestilențiale, Canalul Morii se vrea redat orașului sub forma unei atracții urbanistice. Rățuștele sunt gata pregătite, mai trebuie să pregătim locuitorii, mai exact mentalitatea lor. Pentru că atâta timp cât se vor scoate din canalizare scutece și cârpe, nu putem avea pretenții prea mari.

Sursa: Wikipedia

Video: YouTube

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax