Connect with us
Advertisement

POLITICA

Dan Tanasă (AUR): „PSD-PNL pregătesc criza economică din 2025! Românii trebuie să fie pregătiți pentru noi creșteri de taxe”

Publicat


Dan Tanasă

„Românii se află în fața unei noi amenințări economice, pe fondul guvernării catastrofale a PSD și PNL. Economiștii atrag atenția că majorarea TVA este inevitabilă, iar efectele ar putea fi devastatoare pentru populația deja împovărată de valul de scumpiri. În momentul de față se vorbește despre mai multe scenarii sumbre pentru anul 2025, toate menite să adâncească criza economică”, susține Dan Tanasă, deputat AUR.

Primul scenariu recomandat de FMI și Banca Mondială este implementarea unei cote unice de TVA de 19%, înlocuind actualele cote de 5%, 9% și 19%. Aceasta ar duce la creșteri semnificative pentru anumite produse și servicii esențiale. Al doilea scenariu, de data aceasta al economiștilor, presupune o majorare a cotei TVA la 21%, ceea ce ar reprezenta o povară și mai mare pentru consumatori și ar duce la o scădere dramatică a veniturilor nete ale românilor.

Exemplu negru pentru economie

Însă, pe lângă majorarea TVA, PSD și PNL intenționează să crească impozitul pe proprietate și taxele locale, lovind în toate buzunarele românilor, indiferent de statutul lor financiar. Aceste măsuri nu fac decât să amplifice problemele existente, adăugând noi dificultăți fiscale.

PSD și PNL au demonstrat în repetate rânduri că sunt incapabile să găsească soluții economice viabile pentru a acoperi deficitul bugetar uriaș.

Anul 2024 este un exemplu elocvent și negru pentru economia României. Execuția bugetului general consolidat în primele cinci luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 60,10 miliarde lei, respectiv 3,40% din PIB, comparativ cu deficitul de 36,91 miliarde lei, respectiv 2,30% din PIB, în aceeași perioadă a anului 2023. În acest context, majorarea TVA rămâne singura soluție a PSD și PNL, pentru că altele nu au.

Politici greșite

Semnele unei crize de amploare sunt deja vizibile.

Politicile greșite ale PSD și PNL riscă să arunce țara într-o situație catastrofală similară celei din perioada 2010-2012, când s-au tăiat salarii și pensii și s-au majorat taxele și impozitele. Dacă nu se iau măsuri adecvate și dacă guvernarea PSD-PNL continuă, există toate șansele ca România să se confrunte cu o criză economică severă începând cu 2025.

Românii merită o guvernare responsabilă și transparentă, nu o serie de măsuri fiscale luate pe furiș, care adâncesc sărăcia și scad calitatea vieții. Guvernul PSD-PNL trebuie să înțeleagă că soluțiile pe termen scurt și măsurile de austeritate nu sunt răspunsul la problemele economice ale țării.

Este timpul pentru o schimbare profundă și pentru politici economice care să susțină cu adevărat mediul de afaceri și bunăstarea cetățenilor”, a spus deputatul AUR, Dan Tanasă.

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger




Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni

Publicat

În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii. 

Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.

Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.

Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.

Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.

Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.

”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.

Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.

Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.

De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.

Dosar retrimis procurorului

Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca  în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.

S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.

Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.

Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.

Citește mai departe
Publicitate

POLITICA

George Simion: România trebuie să aibă un comisar european care să APERE neclintit interesele naționale

Publicat

george simion

România trebuie să se ridice la înălțimea demnității sale și să își apere drepturile cu fermitate. Avem nevoie de un comisar european care să fie mai mult decât un simplu funcționar de la Bruxelles, un român care să lupte pentru țara noastră cu devotament și curaj. Victor Negrescu nu se încadrează în această tipologie!

Până acum, numirea comisarilor europeni din partea României a fost deseori rezultatul unor calcule politice interne, dictată de interesele PSD și PNL. Acest mod de a privi funcția de comisar european trebuie să ia sfârșit. Postul de comisar nu este un trofeu politic, ci este vocea României în rândul marilor națiuni europene.

George Simion: România trebuie să aibă un comisar european care să APERE neclintit interesele naționale

Consider că Victor Negrescu, propunerea PSD, nu este o soluție pentru acest post și, atât eu, cât și colegii AUR, o respingem ferm!

Anul trecut, Negrescu ne cataloga în plenul legislativului european de la Strasbourg ca fiind un partid extremist, care a decis să politizeze educaţia, spunea el, referindu-se că incităm la ură când atacăm cadrele didactice din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative.

victor negrescu

Despre unele cadre didactice de la SNSPA, care hărțuiau sexual studentele, timpul a demonstrat deja, iar despre felul în care SNSPA face partizanat politic, fie contra AUR, fie contra lui Mircea Geoană, puteți constata de pe site-ul oficial, snspa.ro, sau din declarațiile rectorului Pricopie.

Trebuie să numim un comisar care să lupte pentru România

De-a lungul istoriei recente, am văzut cum țara noastră a fost tratată de multe ori ca un actor secundar în cadrul Uniunii Europene. Subvențiile agricole, esențiale pentru economia României, au fost printre cele mai mici din Uniunea Europeană. Asta în timp ce fermierii din alte state membre beneficiau de susținere mult mai generoasă. Acest tratament inechitabil trebuie să înceteze.

România are același drepturi ca orice altă națiune din Uniunea Europeană, iar vocea noastră trebuie să fie auzită și respectată.

Este esențial ca, de această dată, să numim un comisar european care să nu mai fie un simplu executant al intereselor de la Bruxelles, ci un apărător neobosit al intereselor României. Până acum,

comisarii noștri au fost numiți mai degrabă pe criterii politice decât pe baza unei autentice dedicări față de țară. Această abordare trebuie să se schimbe radical.

„România continuă să fie una dintre țările care primesc cele mai mici subvenții pentru agricultură”

Primii noștri comisari europeni, deși au ocupat poziții importante, nu au reușit să aducă beneficii reale României. Leonard Orban, de exemplu, a gestionat portofoliul pentru Multilingvism și, deși a coordonat un buget de 1,2 miliarde de euro, impactul său pentru România a fost nesemnificativ.

Dacian Cioloș a avut în administrare portofoliul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, unul dintre cele mai importante din Uniunea Europeană. Cu un buget uriaș de 50 de miliarde de euro, el ar fi trebuit să se asigure că România primește fondurile necesare pentru a-și susține fermierii și a-și dezvolta sectorul agricol. Cu toate acestea, România continuă să fie una dintre țările care primesc cele mai mici subvenții pentru agricultură, iar fermierii noștri încă se confruntă cu dificultăți majore.

Corina Crețu, în timpul mandatului său, a coordonat Politica Regională. Deși avea responsabilitatea distribuirii fondurilor structurale care ar fi putut contribui la dezvoltarea infrastructurii și a regiunilor defavorizate din România, rezultatele pentru țara noastră au fost modeste. Fondurile europene au fost adesea insuficient accesate, iar proiectele de dezvoltare nu au avut impactul așteptat.

„România are propria sa voce”

Adina-Ioana Vălean, actualul comisar pentru Transporturi, deși a avut un portofoliu extrem de important pentru România, nu a reușit să aducă proiecte majore de infrastructură în țara noastră. România continuă să fie una dintre țările cu cea mai slab dezvoltată infrastructură de transport din Uniunea Europeană, iar contribuția comisarului Vălean la schimbarea acestei realități a fost, din păcate, limitată.

Trebuie să numim un comisar care să lupte pentru România, care să se asigure că țara noastră nu mai este marginalizată și care să pună pe primul loc drepturile noastre egale în cadrul Uniunii Europene.

România trebuie să se asigure că următorul nostru comisar european va fi un adevărat patriot, un profesionist care să pună mai presus de orice interesele României.

Comisarul european din partea României trebuie să fie nu doar un reprezentant, ci un apărător al suveranității noastre naționale. Un om care să înțeleagă că România are propria sa voce, propriile sale interese, și care să lupte neobosit pentru ca acestea să fie respectate!

Citește mai departe

EVENIMENT

Aproape un milion de lei pentru sărbătorile de 1 Decembrie și Revelion, la Cluj-Napoca. Spectacole de drone și de lasere

Publicat

Primăria Cluj-Napoca alocă anul acesta aproape un milion de lei pentru manifestările publice de 1 Decembrie și de Revelion din centrul orașului.

Manifestările publice de 1 Decembrie și de Revelion din centrul Clujului vor costa 950.000 de lei din bugetul local al municipiului. Consilierii locali vor dezbate, la ședința de joi, 29 august, un proiect de hotărâre pentru alocarea sumei.

Manifestări dedicate comemorării lui Avram Iancu

Ziua Națională a României este sărbătorită în fiecare an la Cluj-Napoca prin paradă militară, concerte și spectacole. Anul acesta, sărbătoarea fiind completată cu o serie de manifestări dedicate comemorării lui Avram Iancu.

„An de an, Cluj-Napoca sărbătoreşte Ziua Națională a României la 1 Decembrie printr-o serie de evenimente oficiale şi acţiuni cultural-artistice care readuc la viață momentele istorice ce au precedat Unirea de la 1 Decembrie 1918, când Transilvania s-a unit cu Principatele Române. Aceste festivități nu doar că onorează trecutul nostru, dar creează şi un sentiment de mândrie şi unitate în rândul clujenilor.

În plus, anul 2024 a fost declarat «Anul Avram Iancu», o personalitate marcantă a istoriei noastre, iar cu această ocazie, municipalitatea va organiza o serie de manifestări cultural-artistice dedicate comemorării şi celebrării moştenirii sale, contribuind astfel la păstrarea vie a spiritului şi valorilor pentru care el a luptat”, se arată în referatul proiectului de hotărâre.

De asemenea, spectacolul de Revelion se dorește a fi un punct de referință în calendarul evenimentelor clujene, celebränd trecerea într-un nou an.

Pe ce vor fi cheltuiți banii?

Bugetul pe capitole, solicitat pentru evenimentele „1 Decembrie Ziua Naţională a României” şi „Revelion 2025” este:

  • cheltuieli legate de prestațiile artiştilor (onorariul, transportul, cazarea şi masa acestora) – 450.000 lei;
  • costurile pentru sonorizare şi ecrane led ajung la suma de 100.000 de lei;
  • costurile pentru iluminat arhitectural și show de lumini ajung la suma de 150.000 lei;
  • promovarea evenimentelor implică cheltueli de 30.000 lei;
  • costurile pentru spectacolele de drone reprezintă 170.000 lei;
  • realizarea unor spectacole multimedia de lasere sincronizat pe o coloană sonoră, 50.000 lei.

Citește mai departe

EVENIMENT

VIDEO FOTO. Explozie într-o secție a spitalului județean de pe strada Victor Babeș din Cluj-Napoca. Au intervenit pompierii

Publicat

babes

O explozie a avut loc, vineri seara, într-o secție a spitalului județean de pe str. Victor Babeș din Cluj-Napoca. Din primele informații, ar fi vorba de un aparat medical.

„Pompierii din cadrul Detașamentelor 1 și 2 Cluj-Napoca au fost solicitați să intervină în această seară după anunțul primit în dispeceratul ISU Cluj cu privire la faptul că s-a produs o explozie la parterul unui imobil, situat pe strada Victor Babeș din municipiul Cluj-Napoca.

La fața locului au ajuns patru autospeciale pentru stingerea incendiilor, o autoscară și un echipaj SMURD. Din primele informații, se pare că a fost vorba despre o defecțiune la instalația de răcirea a unui echipament medical (posibil pentru investigații tip RMN), din cadrul unei secții a spitalului clinic județean.

Nu au fost persoane care să solicite consult medical în urma acestui eveniment, iar, conform primei evaluări, se pare că a fost afectată doar instalația de răcire amintită mai sus”, a transmis ISU Cluj.

babes

VIDEO FOTO. Explozie într-un cabinet stomatologic de pe strada Victor Babeș din Cluj-Napoca. Au intervenit pompierii

Citește mai departe

CLUJ24 TV

VIDEO. Nu se știe data exactă a nașterii lui Avram Iancu. Care este explicația istoricilor

Publicat

avram iancu

Asociația Cluj24, împreună cu Institutul de Istorie ”George Barițiu” Cluj-Napoca al Academiei Române, lansează proiectul ”Avram Iancu – eroul zilelor noastre” pentru a marca împlinirea a 200 de ani de la nașterea lui Avram Iancu. În cadrul proiectului vor fi prezentate o serie de aspecte inedite din viața Crăișorului Munților.

Eroul revoluției române din anii 1848-1849 s-a născut în Vidra de Sus, astăzi comuna Avram Iancu, județul Alba, în inima Munților Apuseni. Situată de-a lungul văii înguste a Arieșului Mic, în vremea lui Avram Iancu localitatea era compusă din case răsfirate pe malul apei, pe micile terase ori la poalele dealurilor stâncoase.

Peisajul pitoresc, dar mai ales climatul material și spiritual al munților și-au pus amprenta asupra caracterului, sufletului și personalității lui Iancu, după cum pilduitor sublinia Nicolae Buta în lucrarea uitată astăzi, „Avram Iancu și epoca sa” (1924), când făcea referire tocmai la obârșia eroului: „sufletul omului nu se naște și nu viețuiește undeva abstract, în domenii nepătrunse de mintea omenească, ci el se formează din murmurul dulce al apelor, din aspectul variat și romantic al munților gigantici, din florile vesele ale câmpiilor, cu un cuvânt: din tot ce ne înconjoară ca materie și viață”.

 

Moțul între moți

Cu alte cuvinte, mediul înconjurător în care eroul a văzut lumina zilei în vara anului 1824 a impregnat puternic și invariabil sufletul acestuia. Totodată, contactul nemijlocit cu plaiul, condițiile aspre ale vieții și muncii de zi cu zi din Apuseni i-au influențat spiritul, gândirea, conștiința și temperamentul.

De aceea, „moțul între moți” a avut un caracter neșovăielnic, dârz, de-a dreptul intransigent, nefiind dispus spre compromis nici cu semenii, nici cu reprezentanții autorităților imperiale austriece în frunte cu împăratul Franz Joseph, pe care nu s-a eschivat în a-l cataloga drept „mincinos” în momentul în care va constata că lupta sau rezistența militară a moților din anii 1848-1849 nu va fi recompensată cu împlinirea promisiunilor făcute de imperiali în vremea „rebeliei”, adică a revoluției secesioniste maghiare, de fapt cu rezolvarea favorabilă pentru locuitorii munților a chestiunilor sociale, fiscale și funciare arzătoare, de care depindea în mare măsură soarta lor viitoare.

Să ne reamintim că moții trăiau o viață aspră, de munte, supusă atât preceptelor pastorale, datinelor religioase și obiceiurilor tradiționale, cât și poverii social-economice a iobăgiei, exploatați și asupriți de puterea politică seculară, pe ai cărei reprezentanți i-au considerat străini de neam și de lege.

Deloc întâmplător, moții, în particular, și românii ardeleni, în general, și-au definit și numit datina, legea și neamul drept „românești” și „străbune”, lăsându-se îndrumați de juzi, gornici și preoți de „legea românească”, alergând mai degrabă la aceștia după sfat, povață și îndrumare decât la „domni” și la „tisturi”, adică la reprezentanții autorităților civile și militare habsburgice, așa cum o vor face și în anii „furtunoși” sau „viscoloși” din vremea revoluției. În anul 1888, Teofil Frâncu (1844-1903), un bun cunoscător al Apusenilor și al locuitorilor din munți îi descria pe moți în felul următor: „temperamentul lor e sangvinic și seriozitatea e caracteristica lor principală.

Trai simplu

Se însuflețesc iute și au o tărie de caracter atât de mare, încât dacă și-au propus ceva nu se lasă odată cu capul, chiar de ar trece prin sabie și foc, până ce nu-și ajung scopul, oricât de convinși ar fi de mai înainte despre relele urmări ce ar rezulta pentru ei în caz de neizbândă. Fățărnicia nu o cunosc acești copii ai munților și sinceritatea lor e de admirat.

Cu străinii sunt mai rezervați; cred că toate relele de la ei vin pe capul lor, fără ca împăratul, în care moții au cea mai mare încredere, să știe de nedreptățile pe care le fac străinii în țară. Traiul lor e foarte simplu; ei se mulțumesc cu puțin, sunt sârguincioși, lucrători, cumpătați și foarte religioși. Crimele în aceste ținuturi sunt aproape necunoscute, iar despre sinucideri numai prin basme se vorbește”.

Familia lui Iancu

Într-o asemenea familie de moți și în această atmosferă s-a născut Avram Iancu „la vremea cireșelor” anului 1824, deci într-una din zilele lunilor iunie sau iulie ale anului respectiv. Pruncul Avram nu a fost înscris de preoții satului, Ioan și Vasile Gomboș, în registrul botezaților parohiei ortodoxe Vidra de Sus, deși fratele său mai mare, Ioan Iancu, este menționat în respectivul catastif bisericesc-matricular cu data de încreștinare la 22 februarie 1822.

Specialiștii care au studiat acest detaliu biografic referitor la data nașterii lui Avram Iancu și a neconsemnării exacte a acesteia în registrul parohial din Vidra de Sus s-au străduit să deslușească această enigmă, oferind mai multe explicații plauzibile, cea mai credibilă fiind următoarea: omiterea datei nașterii și a botezului lui Avram Iancu se datorează nu atât unei erori sau neglijențe a preotului paroh, ci tocmai părinților acestuia, care n-au dorit ca preotul Vasile Gomboș, căruia mama lui Iancu îi era nașă de botez, să-l înregistreze pe mezinul lor în matricola satului, adică în registrul parohial de stare civilă, pentru a-l „scăpa de îndelungatul serviciu militar în slujba armatei austriece”, legea civilă din epocă stipulând că unul dintre feciorii fiecărei familii era sortit slujirii în oștile cezaro-crăiești ale habsburgilor.

Părinții eroului, Alexandru Iancu (1787-1855) și Maria, născută Gligor (1805-1868), erau iobagi pe domeniul fiscal al Câmpeniului, ambii cu origini în perimetrul geografic al celor trei localități cu numele de Vidra (de Sus, Mijloc și Jos) de pe cursul Râului Mic, astăzi Arieșul Mic.

Pe linie paternă ne este cunoscut nominal și bunicul lui Avram Iancu, și anume Gheorghe Iancu, preot ortodox în Vidra de Sus, care în anul 1784 a participat la Răscoala lui Horea, după unele mărturii fiind chiar rudă cu acesta, de unde și explicația mai târzie a lui Avram Iancu că este „nepotul lui Horea”, interpretată de unii mai degrabă ca o metaforă, nu ca o legătură de sânge.

Preotul Gheorghe și preoteasa Gheorgheasa, cum e pomenită ca nașă și moașă în registrele bisericești din Vidra de Sus, au avut șapte copii: patru fete, botezate Sântioana, Maria, Zamfira și Ana, și trei feciori, botezați Alisandru (Alexandru), Avram și Ioan.

Tatăl lui Avram Iancu

Toți cei trei băieți au urmat școala confesională din satul natal și câteva clase la Câmpeni, apoi au ajuns gornici și juzi, adică pădurari și primari, în Vidra de Jos, de Mijloc și de Sus. Alexandru a rămas lângă părinții săi, moștenind vatra familiei și căsătorindu-se de tânăr cu o fată din partea locului, Maria Gligor.

Respectați de săteni, Alisandru și Maria Iancu botează și cunună ca nași numeroși copii și tineri din Vidra de Sus, după cum ne dezvăluie filele registrelor parohiale de stare civilă ale localității lor de baștină.

În primăvara anului 1848, Alisandru Iancu și-a vizitat fiul la Târgu Mureș, iar Isaia Moldovan, un contemporan care-l cunoscuse cu acel prilej, avea să-l descrie astfel: „un om frumos, înalt, îmbrăcat în port românesc: cioareci de habă, pieptar cusut cu fir de aur, un șerpar țintuit asemenea ici-colea cu aur, om ca de 50-51 ani”.

Conform mărturiilor celor ce l-au cunoscut nemijlocit, în ultimii ani de viață Alexandru ar fi fost bolnav și ar fi murit paralizat, fiind înmormântat în ziua de 25 septembrie 1855, conform informațiilor notate de preotul paroh în registrul răposaților parohiei ortodoxe din Vidra de Sus, corespunzătoare calendarului iulian sau vechi, folosit pe atunci de români. Un document civil, numit „Todfalls-Aufnahme/Conscrierea casului de morte”, întocmit în limba germană, la 25 februarie 1856, menționează data decesului lui Alexandru Iancu pe 2 octombrie, ceea ce corespunde calendarului gregorian sau pe stil nou, uzitat de autoritățile civile. În acest document aflăm detalii importante despre „averea lăsată de răposat” constând în „bani peșin, obligațiuni private, vite, mai mulți boi de jug, lână, câmpii, terenuri arabile, vin, fân, paie”, de unde observăm că familia Iancu din Vidra de Sus era una „fruntașă” ori înstărită.

Cu trei luni înainte de a muri, Alexandru Iancu și-a întocmit testamentul – redactat la Vidra de Sus, în 26 iunie 1855, în limba română cu grafie chirilică, păstrat astăzi în colecțiile speciale ale Bibliotecii Centrale Universitare „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca –, prin care își detalia averea, deținută în bani și proprietăți, lăsând-o moștenire soției Maria și fiilor Ioan și Avram, dar afierosind diferite sume de bani „pe seama sfintelor biserici” din Vidra de Sus, Vidra de Mijloc, Vidra de Jos, Deasupra Pietrei și din Cioara.

Același document ne dezvăluie că Alexandru Iancu împrumutase sume importante de bani unor locuitori din Vidra de Sus, Bulzești, Luncșoara și Sohodol, suma totală pe care moștenitorii trebuiau să o recupereze ridicându-se la 2855 florini, ceea ce ar corespunde în puterea de cumpărare de astăzi, conform unui algoritm financiar al Băncii Naționale a Austriei, sumei de 49.733 euro.

Despre mama Crăișorului Munților

Mama eroului, Maria, a fost o femeie mică de statură, dar frumoasă, harnică și înțeleaptă, după cum o descriu contemporanii. I-a supraviețuit soțului treisprezece ani, trecând la cele veșnice în 31 martie 1868, la vârsta de 63 de ani. Fii ei, Ioan și Avram, au înmormântat-o lângă tatăl lor, la intrarea în cimitirul satului Vidra de Sus, în stânga aleii ce duce spre biserică, așezându-le la căpătâi o cruce de piatră, păstrată până în ziua de astăzi.

Conștienți de importanța școlii și a educației copiilor lor, Alexandru și Maria și-au îndrumat cei doi feciori spre școlile vremii.

Averea pe care o aveau le-a permis să-i întrețină nu numai în arealul munților la Vidra de Sus, Câmpeni și Zlatna, ci și mai departe de casă la Sibiu și la Cluj, veniturile obținute de pe urma exploatării pământurilor, precum lotul arător de opt jugăre și câmpurile de fânațe, dar și a creșterii animalelor, însumând vaci cu lapte, boi de jug, câțiva cai, porci și oi numeroase, ridicându-i vizibil în comparație cu sărăcia și lipsurile care copleșeau majoritatea populației din Munții Apuseni.

Aceleași venituri le-au permis să-și construiască în curtea casei părintești o casă nouă cu două încăperi, așezată pe temelie de piatră și acoperită cu șindrilă, dar și să-l poarte pe Ioan la Seminarul teologic din Sibiu, iar pe Avram la liceul liber regesc din Cluj, spre a-l face pe primul preot, iar pe al doilea avocat ori notar.

Dascălii lui Avram

La școlile din Vidra și din Câmpeni, cei doi frați i-au avut ca dascăli pe Mihail Gomboș și Moise Ioanette, plini de râvnă pentru ridicarea poporului. Între 1837 și 1841, Avram Iancu a studiat la gimnaziul inferior din Zlatna în limba latină. De aici s-au păstrat și sunt cunoscute patru certificate școlare pe numele lui „Iank Abrahamus” din Vidra de Sus de religie „greco-neunită” (ortodoxă), și anume pe anii școlari 1837-1838, 1838-1839, 1839-1840 și 1840-1841. În aceste cataloage elevul Avram este descris cu următoarele calificative la sârguința și perseverența în studiu: „praestans” (excelență), „bona” (însușiri bune), „laudabilis” (lăudabil) și „assidua” (asiduu, neostenit).

La purtarea morală a fost notat cu „prima” (cel dintâi) și „eminens” (eminent), iar la diferitele obiecte de învăţământ de asemenea cu: „prima” și în majoritatea cazurilor (religie, aritmetică, geografie) cu „eminens”. Fratele său mai mare finalizează în 1841, la vârsta de 19 ani, cursurile teologice de la Sibiu, iar în 12 octombrie 1841 se căsătorește cu Ana Gomboș a lui Vasilie la biserica din Vidra de Sus, fiind hirotonit preot de vlădicul Vasile Moga (1774-1845, episcop ortodox al Ardealului între 1810-1845) tocmai pentru parohia din satul natal. Sătenii l-au poreclit „Popa Lepedeu” pentru că avea o statură înaltă, firea sa fiind diferită de a fratelui său mai mic, Avrămuț, alături de care ține aproape în timpul luptelor de apărare din munți în vremea revoluției.

Neînțelegerile cu Avram au apărut și s-au accentuat după 1850, preotul Ioan luând partea tatălui Alexandru Iancu. Cauza neînțelegerilor, după cum ne-o arată cei ce le-au studiat în amănunțime viața, este una recurentă în lumea tradițională sătească, și anume moștenirea averii părintești, popa Ioan pretinzând mai mult decât i se cuvenea și urmărind să-și însușească și casa părintească, deși nu avea copii, trăind doar alături de soția sa Maria și, până la moartea părinților, de tatăl și mama sa.

Aflat mai mult pe drumuri, fratele mai mic Avram, e trimis nu o dată să-și ia moștenire de la armatele sale, ușa casei părintești fiindu-i închisă. Cu toate acestea, Avrămuț nu și-a urât fratele, nici nu l-a clevetit, iar când a închis ochii pentru totdeauna, în 20 august 1871, a avut tăria să-l ierte și să participe la prohodirea sa în ziua de 22 august 1871, conducându-l pe ultimul drum spre țințirimul din spatele bisericii parohiei Vidra de Sus, unde i-a fixat o Cruce de piatră pe care s-a dăltuit: „Ioan Iancu, Paroch Grec(o) Res(ăritean). La anul 1871 aug(ust) 22 de zile, își dede sufletul în mâna Creatorului seu, în etate de 52 ani”.

La Facultatea de Drept din Cluj

Revenind la parcursul educațional al lui Avram Iancu, reținem că între anii 1841 și 1845 a urmat „științele filosofice și juridice” la vestitul liceu catolic al călugărilor piariști și la facultatea de drept din Cluj, unde a învățat în limbile maghiară și latină.

Aici s-a făcut încercarea de a-i schimba religia părintească și naționalitatea, dar fără niciun rezultat, după cum aflăm din notițele colegului său Ioan Pușcariu, care ne atrage atenția că informațiile notate în cataloagele liceului de profesorii epocii nu sunt altceva decât „mistificări” și „simple amăgiri”, provenite din pana dascălilor „pururea zeloși în vânătoarea de suflete”.

Din nefericire, această mistificare a fost uneori preluată și colportată de unii istorici și cărturari români sau maghiari, care l-au caracterizat fie „romano-catolic”, fie „greco-catolic”, dorind astfel să-l identifice drept „maghiar”. Avram Iancu s-a mulțumit însă a culege de la profesorii săi numai învățătura solidă și cunoștințele felurite în materie de științe juridice și filosofice, iar hrana sufletească și culturală a căutat-o în mica comunitate românească a orașului, în amintirile vieții țărănești din Apuseni și în societatea studențească „Aurora”, pe care o alcătuiseră elevii români ai liceului piarist. Cei mai mulți dintre ei erau fii de preoți, mici nobili, dascăli sau iobagi, amintiți nominal de Nicolae Popea sau Ioan Pușcariu în scrierile lor istorice.

Colegi revoluționari

Dintre colegii lui Iancu merită pomeniți câțiva, mai ales cei ce au avut un rol signifiant în mișcarea națională și culturală a românilor ardeleni din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, precum au fost Nicolae Popea, Ioan cavaler de Pușcariu, Alexandru Papiu Ilarian, Vasile Fodor, Ioan Oros, Alexandru Tordășianu, Petru Roșca, Ion Balomiri, Nicolae Vlad, George Roman, Iosif Sterca Șuluțiu, Iacob Bologa, Constantin Roman și mulți alții. De la unii dintre ei ne-au parvenit mărturii prețioase cu privire la personalitatea, firea, replicile verbale și comportamentul social al lui Avram Iancu în timpul petrecut la liceul clujean.

De la unul dintre ei, Iosif Sterca Șuluțiu, știm că Avram Iancu și alți tineri români au asistat la dezbaterile dietei clujene din iarna anilor 1846-1847, care au vizat îmbunătățirea soartei iobagilor. La refuzul cinic al aristocrației maghiare de a ușura și chiar a șterge iobăgia, tânărul Avram Iancu a replicat spunând: „Nu cu argumente filosofice și umanitare vei putea convinge pe acei tirani, ci cu lancea, ca Horea”, Șuluțiu precizând că s-a temut că Iancu „va face un scandal”, deoarece fusese cuprins de „nervozitate”.

După absolvirea studiilor juridice la Cluj, Iancu a încercat să ocupe o funcție administrativă la sediul finanțelor ardelene de la Sibiu, dar nu reușește să pătrundă în rândurile funcționărimii, dominate de constituția feudală a Transilvaniei, unde erau angajați aproape exclusiv artistocrați maghiari și patricieni sași. De aceea a plecat la Târgu Mureș și s-a înrolat în rândurile canceliștilor, adică a celor ce urmau stagiul de practică avocățească pe lângă Curtea Supremă de Justiție a Transilvaniei, numită în epocă „tabla regească”, aspirând la o carieră de avocat.

Generozitate debordantă

Aici a fost coleg cu peste treizeci de stagiari români din toată Transilvania, Iancu fiind mereu prezent în toate întâlnirile sociale și culturale ale tinerimii române și maghiare, caracterizat de o generozitate debordantă, primindu-i, la fel ca mai înainte la Cluj, pe mulți în casa unde locuia, omenindu-i și chiar achitându-le unora mai amărâți masa zilnică și datoriile. Simeon Pop Moldovan, care a fost coleg cu Iancu la Cluj, oferă în acest sens următoarea mărturie: „Iancu făcuse în casa lui un fel de internat gratuit pentru colegii săi lipsiți de mijloace. Îți aduceai o saltea și un țol și puteai sta cu lunile în casa lui Iancu, care era om așezat și de omenie și cu noi studenții români făcea mult bine”.

La Târgu Mureș îl va prinde izbucnirea revoluției pașoptiste, care-l va împinge în prim planul vieții sociale, politice și militare a Transilvaniei anilor 1848-1850. La nici douăzeci și cinci de ani, tânărul avocat va deveni „măria sa domnul gheneral și al nostru preamilostiv ocârmuitoriu și apărătoriu”, cum îl numea preotul Nicolae Raica din Cetea la 17 iunie 1849, fiind reținut în memoria colectivă a moților cu apelativul de „rege” și „crăișor al munților”.

Evaluându-i măsura faptelor în contextul epocii, consider că preotul Vasile Gomboș din Vidra de Sus i-a fixat lui Avram Iancu cel mai bine rolul în istoria românilor ardeleni scriind în „Protocolul morților parohiei ortodoxe române Vidra de Sus” la rubrica intitulată „meseria celui mort” următoarea sintagmă: „Avram Iancu, Eroul Românilor”.

Mircea Gheorghe Abrudan

Bibliografie

Silviu Dragomir, Avram Iancu. O viață de erou, ediție îngrijită, studiu introductiv și notă asupra ediției de Ioan Bolovan și Sorin Șipoș, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2022.

Florian Dudaș, Avram Iancu în tradiția românilor, ediția a doua, revăzută și adăugită, Editura de Vest, Oradea, 1998.

Ela Cosma, Varga Attila (coord.), Avram Iancu – 150 de ani de la moarte. Studii și comunicări, Editura Argonaut/Editura Mega, Cluj-Napoca, 2023.

Teofil Frâncu, George Candrea, Românii din Munții Apuseni (moții), îngrijire ediție și note e Dr. Marius Mureșan, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2019.

Iosif Sterca Șuluțiu de Cărpiniș, Biografia lui Avram Iancu (1897), ediție facsimil necenzurată, Editura Ecou Transilvan, Cluj-Napoca, 2023.

Gelu Neamțu, Avram Iancu – mit, realitate, simbol –, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2012.

https://finanzbildung.oenb.at/docroot/waehrungsrechner/#/

Cine este Mircea Gheorghe Abrudan

Mircea-Gheorghe Abrudan, cercetător științific II Dr. Dr. la Institutul de Istorie „George Barițiu” al Academiei Române din Cluj-Napoca, specialist în istoria premodernă și modernă a Transilvaniei, istoria Bisericii Ortodoxe din Transilvania, Banat și Bucovina în secolele XVIII-XIX. Autor, coautor, editor și coordonator a 20 cărți și volume, a 130 de studii de specialitate, a circa 230 de articole de popularizare, evocări, recenzii și note de lectură în reviste de specialitate, de spiritualitate și cultură, în cărți și volume colective apărute în România și în străinătate. Cărți reprezentative: Ortodoxie și Luteranism în Transilvania între Revoluția Pașoptistă și Marea Unire. Evoluție istorică și relații confesionale, Editura Andreiana/Presa Universitară Clujeană, Sibiu/Cluj-Napoca, 2015; Friedrich Schwantz von Springfels, Descrierea Olteniei la 1723, ediție, traducere din limba germană, studiu introductiv, note și indice de Mircea-Gheorghe Abrudan, Editura Istros/Centrul de Studii Transilvane, Brăila/Cluj-Napoca, 2017; Biserica Ortodoxă și clerul militar din Monarhia Habsburgică între Pacea de la Carloviț și Primul Război Mondial (1699-1914), Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2022, 523 p.; Mitropolitul Andrei Șaguna. O biografie culturală, Academia Română. Centrul de Studii Transilvane/Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2023.

Proiectul ”Avram Iancu – eroul zilelor noastre” se derulează cu sprijinul financiar al Primăriei Cluj-Napoca și Consiliului Județean Cluj, având susținerea TeraPlast și Băncii Transilvania.

 

 

 

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate

Știri din Ardeal

Publicitate

Știri din Alba

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Parteneri Alba24.ro , România24.ro, Ardeal24.ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Cluj24.ro powered by MEDIA CLUJ24 SRL Cluj Napoca & INDEPENDENT MEDIA Alba Iulia. Cluj24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax