ACTUALITATE
Cum să nu fii păcălit când cumperi o mașină rulată: 10 cele mai frecvente înșelătorii
Cum să nu fii păcălit când cumperi o mașină rulată? Procesul de căutare și cumpărare a unei mașini la mâna a doua ar trebui să fie o bucurie, dar escrocii pot ispiti cu ușurință șoferii în a comite greșeli costisitoare.
Întrucât înșelătoriile de pe piața de mașini second hand sunt la ordinea zilei, experții din cadrul carVertical, o companie de date auto, împărtășesc sfaturi despre identificarea tiparelor comune de fraudă, sfaturi care vă pot ajuta să nu vă pierdeți banii.
Cum să nu fii păcălit când cumperi o mașină rulată: 10 cele mai frecvente înșelătorii
Metoda preferată a vânzătorilor de mașini care caută să comită înșelătorii este să posteze anunțuri în care mașinile par a fi adevărate chilipiruri.
Plata în avans
Apoi, vânzătorii îi conving apoi pe potențialii cumpărători că mașina este ținută într-o locație îndepărtată și cer ca banii să fie transferați înainte de a furniza vehiculul.
Mai mult, adesea pretind că există și alți cumpărători interesați pentru a crea un sentiment de urgență. Odată ce banii sunt transferați, îi încasează, șterg anunțul și dispar fără urmă.
Siteuri web false cu anunțuri auto
Escrocii creează siteuri false care arată ca și cum ar aparține unui dealer de mașini care are oferte foarte atractive. Adesea aceste siteuri arată foarte asemănător cu cele ale dealerilor consacrați și folosesc adrese web aproape identice.
Odată ce clienții găsesc aceste oferte și îi contactează pe așa-numiții agenți de vânzări, li se cere să plătească în avans – evident, imediat ce-o fac practic au și pierdut banii.
Cumpărătorii ar trebui să acorde întotdeauna o atenție deosebită oricărui site web prin intermediul căruia efectuează o plată, iar dacă o afacere pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că este.
Ascunderea faptului că mașina a fost importantă
Uneori vânzătorii evită să menționeze faptul că o bună parte din istoricul unei mașini s-a produs într-o țară străină.
Chiar dacă mașina a fost importată în urmă cu 5 sau 8 ani, această informație este totuși valoroasă și poate fi un criteriu important în luarea unei decizii.
Fiind relativ ușor și ieftin să imporți o mașină, multe mașini sunt cumpărate într-o țară și ajung să fie revândute în alta. În timpul acestor tranzacții transfrontaliere, kilometrajul poate fi dat înapoi, iar unele daune pot fi ascunse.
Facebook Marketplace
O practică foarte populară este aceea de a se lista la vânzare piese auto false pe Facebook Marketplace.
Escrocheria implică pe cineva care face publicitate unui set de roți sau unui kit de caroserie pentru un model popular de mașină la un preț foarte bun pentru a crea iluzia unui chilipir.
Când sunt contactați de cumpărători, escrocii le vor cere să le transfere banii pentru ca ulterior să dispară.
Din păcate, Facebook Marketplace are un control al calității foarte slab și un suport pentru clienți inexistent, așa că cumpărătorii ar trebui să fie foarte prudenți și să trimită banii doar după ce au văzut în persoană bunurile pe care doresc să le cumpere.
Fraudarea odometrului
Datul kilometrajului înapoi este o practică populară printre escrocii care doresc să crească în mod artificial valoarea mașinilor pe care le vând.
Odometrele mașinilor mai vechi se pot modifica mecanic sau iar cele aparținând modelelor mai noi prin intermediul dispozitivelor de diagnosticare care se conectează la computerul de bord.
Fraudând odometrul, escrocii fac să pară că o mașină a fost condusă pe mai puțini kilometrii decât în realitate – în felul acesta pun șoferii în pericolul de a cumpăra mașini cu probleme mecanice și care valorează mult mai puțin decât s-a plătit pe ele.
Daune ascunse
Este normal ca la fiecare câțiva ani vehiculele să sufere ceva daune. Cu toate acestea, uneori vânzătorii nu împărtășesc toate detaliile despre daunele din trecutul unei mașini, singura modalitate de a afla despre ele fiind prin intermediul unei verificări istorice.
Cumpărătorii care își iau mașini la mâna a doua care au suferit daune grave în trecut ar putea ajunge să plătească sume enorme în viitor pe reparații.
Ca să nu mai vorbim de faptul că aceste vehicule pot avea daune structurale care le compromit siguranța.
Raport istoric auto falsificat
Unii vânzători falsifică rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor pentru a demonstra cumpărătorilor că mașinile pe care le vând nu au defecte. Când rapoartele istorice sunt tipărite și nu sunt generate pe loc, unele evenimente critice pot fi șterse.
Prin urmare, cumpărătorii ar trebui să genereze ei înșiși un raport istoric pentru a evita să fie înșelați.
Mașini care au fost taxi sau folosite pentru închiriere
În general, mașinile de închiriat pe termen scurt și cele care au fost folosite în regim de taxi ar trebui evitate deoarece sunt probabil mai uzate decât indică kilometrajul și pot deveni saci fără fund de tocat bani.
Din păcate, vânzătorii ascund uneori astfel de detalii din trecutul mașinilor pe care le au la vânzare.
Vehiculele la mâna a doua care au fost folosite pentru car sharing pe termen scurt au la activ mult mai multe porniri la rece, ceea ce înseamnă că motorul și alte componente pot fi degradate și mai puțin fiabile decât ar trebui să fie.
În același timp taxiurile au adesea un kilometraj ridicat și pot fi caracterizate printr-un interior foarte uzat – în special pe locurile din spate.
Deoarece majoritatea taxiurilor circulă prin orașe, se recomandă cumpărătorilor să inspecteze aceste mașini acordând o atenție deosebită la starea sistemului de frânare și a componentelor suspensiei.
Mașini furate
Aproape toate vehiculele furate ajung pe piața neagră sub formă de piese de schimb, dar uneori aceste mașini pot ajunge în anunțuri auto sau pe rețelele de socializare.
Dacă cumpărați un vehicul furat veți pierde zile întregi, dacă nu chiar săptămâni, în încercarea de a vă obține banii înapoi. Verificarea istoricului îți va indica dacă o mașină a fost raportată ca furată în trecut.
Scheme de plată suspecte
Escrocii pot pretinde că nu acceptă transferuri bancare și că preferă plăți prin servicii precum Western Union. Acesta este un mare semnal de alarmă deoarece escrocii pot crea ID-uri false și pot colecta banii fără a mai putea fi identificați ulterior și fără a vă arăta niciodată mașina adevărată.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger
ACTUALITATE
Dosarul de diplome false de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, torpilat de judecătorii clujeni
În toamna lui 2019, procurorii clujeni au cerut, fără succes, arestarea preventivă a cinci cadre didactice de la Universitatea de Medicină și Farmacie (UMF) Cluj-Napoca, printre care se afla și fostul rector Marius Bojiță, sub acuzații de abuz în serviciu și instigare la fals. Vineri au fost analizate probele din dosar, iar judecătorii nu au fost încântați de modul în care au lucrat procurorii.
Practic au fost emise 30 de diplome de participare la cursuri de formare profesională pentru farmaciști, fără ca aceștia să fi fost examinați.
Alături de Marius Bojiță mai sunt inculpate în dosar Miere Doina, Hegheș Simona Codruța, Banc Roxana și Filip Lorena.
Potrivit procurorilor, „în perioada 16.11.2016-29.11.2016, UMF Cluj-Napoca a fost organizat la disciplina Analiza medicamentului cursul de perfecţionare postuniversitară cu titlul ,,Calitatea medicamentului – Metode moderne aplicate în studii de stabilitate” cod 439 curs la care figurează ca şi participante un număr de 30 de persoane.
Concluzionând asupra faptelor numiţilor Bojița Marius şi Hegheduș Simona Codruța rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise, fie prin evaluarea neriguroasă a acestora materializată prin discuţii libere sau chiar schimb de opinii.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate”, se arată în referatul de arestare preventivă.
Totodată, niciunul dintre participanţi nu a achitat taxa de înscriere anterior datei începerii cursurilor.
”Dintre cele 9 persoane care au fost înscrise la curs, doar 2 dintre acestea au achitat taxa de înscriere înainte de prima zi a cursului, respectiv F.A.O. şi T.L.R. însă ambele persoana au achitat taxa de înscriere de 100 de lei în data de 22.11.2016, adică la o zi după prima dată de evaluare.
Concluzionând asupra faptelor numitelor D.M., F.L. şi B.R. rezultă că activitatea didactică a acestora se caracterizează de îndeplinirea în mod necorespunzător a atribuţiilor de serviciu ale acestora, fie prin nesusţinerea activităţii didactice, fie prin susţinerea acesteia într-un mod parţial, fie prin neevaluarea persoanelor înscrise.
Acest mod de exercitare a atribuţiilor de serviciu de cadru didactic în cadrul UMF Cluj-Napoca a condus la vătămarea intereselor legitime ale universităţii prin neoferirea serviciilor de educaţie pentru care aceasta a fost înfiinţată şi a societăţii prin oferirea creditelor EFC necesare obţinerii avizului anual de liberă practică a farmaciştilor, fiind astfel lăsate să activeze în domeniul farmaceutic persoane care nu şi-au dovedit cunoştinţele de specialitate.
De asemenea, modalitatea de exercitare a atribuţiilor de serviciu de către numitele D.M., F.L. şi B.R. a condus la obţinerea pentru persoanele participante la curs a unui folos necuvenit constând în 20 de credite EFC. Dovada acestor credite s-a efectuat prin emiterea de către UMF Cluj-Napoca a 9 diplome de participare care atestă o împrejurare mincinoasă, respectiv că persoanele în cauză au obţinut 20 de credite EFC ca urmare a parcurgerii unui curs de formare profesională prin care au dobândit cunoştinţe şi abilităţi în vederea asigurării unui act farmaceutic de calitate”, arată procurorii.
Dosar retrimis procurorului
Judecătorii au decis, vineri, să admită în parte contestaţiile formulate de inculpați împotriva încheierii penale nr. 237/09.04.2021 a Judecătoriei Cluj-Napoca în ceea ce priveşte greşita respingere a excepţiilor vizând nulitatea actelor efectuate anterior sesizării din oficiu şi nulitatea declaraţiei martorei M. I. şi dispoziţia de începere a judecăţii.
S-a constatat nulitatea absolută a tuturor actelor efectuate şi obţinute anterior sesizării din oficiu din data de 12.12.2017 de către IPJ Cluj Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice.
Au fost respinse mai multe note explicative și înscrisuri depuse la dosar.
Decizia de vineri a fost transmisă Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca, procurorul urmând a comunica judecătorilor de cameră preliminară dacă menţine dispoziţia de trimitere în judecată ori solicită restituirea cauzei în termen de 5 zile de la comunicarea încheierii.
EVENIMENT
Fostul deputat USR de Cluj, Viorel Băltărețu: Vom putea circula pe Drumul Expres Cluj-Dej în 6-7 ani
Fostul deputat USR de Cluj, Viorel Băltărețu, a estimat în cât timp se va putea circula pe Drumul Expres Cluj-Dej al cărui contract pentru studiul de fezabilitate a fost semnat de CNAIR după după 20 de ani de promisiuni.
”Este un pas important, dar procesul este abia la început. Fiecare etapă va trebui monitorizată cu maximă atenție!
În cel mai optimist scenariu, vom putea circula pe acest drum în 6-7 ani:
– 18 luni pentru studiul de fezabilitate (dacă avizele și aprobările se vor da urgent – oare crede cineva?),
– 1 an pentru licitație și proiectare,
– 3-4 ani pentru execuție”, a spus Băltârețu.
Potrivit acestuia, Drumul Expres Cluj-Dej nu înseamnă doar timp câștigat între orașe ci este și despre siguranță rutieră – drumuri mai sigure pentru toți, dezvoltare economică – atragerea de investiții și crearea de locuri de muncă bine plătite, reducerea poluării și a timpului pierdut în trafic.
Va monitoriza proiectul
”Deși nu mai sunt deputat, voi continua să mă implic activ pentru ca acest proiect, alături de altele importante pentru Cluj, să devină realitate. Voi monitoriza fiecare etapă, voi comunica transparent despre stadiul lor și voi semnala blocajele când apar.
Județul Cluj are nevoie urgentă și de alte investiții:
Centura metropolitană a Clujului – soluția la traficul sufocant.
Trenul metropolitan –de făcut și apoi extins către Gherla, Dej, Câmpia Turzii și Huedin.
Finalizarea Autostrăzii A3 și conexiunea A3-Tureni.
Parcuri industriale, tehnologice si de inovare – bine conectate la infrastructura publică, rutieră și feroviară – pentru locuri de muncă și prosperitate”, a explicat Viorel Băltărețu.
EVENIMENT
Un clujean declară război opririi ”un minut” a mașinilor în dreptul școlilor. Cere amenzi usturătoare. Traficul este bulversat
Un clujean susține că fluidizarea traficului din Cluj-Napoca s-ar putea îmbunătăți și prin eliminarea opririle voluntare in unele zone cu trafic intens, după așa-numitul principiu ”durează doar un minut”. El cere aplicarea unor amenzi usturătoare.
”Nu o data, pe str. Horea in dreptul școlii, banda 1 este blocata de parintii care își asteapta copii, la fel pe str. Coșbuc, Alexandru Vlahuță sau pe Calea Dorobanților, în general in zona școlilor. Sunt multi care opresc pentru efectiv 1 minut sa debarce sau sa îmbarce pe cineva. Taximetriștii, de asemenea, opresc unde vor mușchii lor.
Ori, in orele de vârf, orice oprire poate bulversa traficul. Consider ca singura masura eficienta ar fi aplicarea unor amenzi usturătoare. Aplicarea acestor amenzi, este deocamdată dificila: de multe ori, politia locala, ca să evite injurii, insulte din partea unor smecheri, inchide ochii.
Amendă prin poștă
Am fi foarte simplu, ca in zonele unde se stie ca se petrec asemenea evenimente, sa se monteze camere de supraveghere cu regim special: acestea sa fie descărcate instantaneu și trimisa amenda prin posta.
De acolo-ncolo, făptașii nu au decât sa depună contestații. Și, acest lucru ar trebui sa fie valabil pentru toate categoriile de autovehicule, indiferent de tip, destinație (excepție salvare, politie, pompieri, fără scuze pentru handicapați sau persoane cu copii, s.a.m.d)”, consideră Andrei.
EVENIMENT
Peste 60% dintre români consideră proastă decizia CCR de a anula turul întâi al alegerilor prezidențiale – sondaj o consideră
Un sondaj al IRES dat, sâmbătă, publicității, la finalul anului 2024, arată că politicienii rămân pe ultimul loc în topul categoriilor profesionale în care românii au încredere, iar 35% cred că decizia CCR de anulare a primului tur al alegerilor prezidențiale a fost bună.
Decizia Curții Constituționale a României de a anula turul întâi al alegerilor prezidentiale este considerat de cei mai mulți dintre respondenți (28%) drept evenimentul anului în România, în timp ce intrarea completă a României în Schengen de la 1 ianuarie 2025 și clasarea lui Călin Georgescu pe locul întâi în turul întâi al alegerilor prezidențiale sunt, la egalitate, indicate de câte 18% dintre participanții la sondaj.
De asemenea, decizia CCR este considerată bună de puțin peste o treime (35%) dintre participanții la sondaj, în timp ce peste șase din zece români consideră că a fost o decizie proastă, adică 62%.
Votanții AUR și POT, decizia a fost proastă
Vârstnicii, respondenții cu studii superioare, cei care locuiesc în mediul urban sau în Moldova, persoanele care au o perspectivă optimistă asupra direcției în care merge România, dar și votanții PSD, PNL, USR sau cei care ar fi votat cu Elena Lasconi în turul al doilea al prezidențialelor sunt în proporții mai ridicate favorabili deciziei CCR.
În schimb, respondenții cu vârste de cel mult 50 de ani, persoanele cu educație scăzută sau cel mult medie, votanții AUR și cei ai POT, dar și intervievați care l-ar fi votat pe Călin Georgescu în turul doi consideră proastă decizia CCR, în proporții mai ridicate decât media.
Atunci când sunt întrebați despre sentimentul pe care l-au resimțit în urma deciziei CCR de anulare a turului întâi al alegerilor, aproape un sfert dintre respondenți au menționat „ușurare”, în timp ce 17% au indicat „furie”, 16% „revoltă”,15% „regret”, iar 15% „teamă”. 5% spun că au simțit „fericire”, 3% „dezamăgire”, 1% „indiferență” și 1% „nesiguranță/îngrijorare”.
Georgescu ar fi câștigat alegerile
Întrebați care ar fi fost opțiunea lor de vot pentru turul al doilea alegerilor prezidențiale, în cazul în care turul întâi nu ar fiost anulat de CCR, 7% dintre cei chestionați spun că nu s-ar fi prezentat la urne, 5% declară că ar fi anulat votul sau ar fi votat în alb, iar unul din 10 respondenți nu știu ce ar fi făcut sau nu răspund. Alți 29% ar fi votat cu Elena Laconi, candidatul USR, în timp ce 48% i-ar fi dat votul candidatului independent Călin Georgescu.
Votanții Elenei Lasconi sunt preponderent persoane cu studii superioare, care locuiesc în orașe, în Moldova, care au o percepție pozitivă cu privire la direcția României, și care,la alegerile parlamentare, votează cu USR, PNL și PSD.
Lui Călin Georgescu i-ar fi acordat votul, în proporții mai ridicate decât media, tinerii și cei cu vârste de cel mult 50 de ani, persoanele cu educație scăzută, cei care locuiesc în mediul rural, respondenții care au o percepție negativă cu privire la direcția actuală a României, dar și cei care votează AUR și POT.
Sondajul IRES a fost realizat pe un eșantion de 964 respondenți în perioada 17 – 20 decembrie 2024.
Eroarea maximă tolerată este de ± 3,2%.
Datele au fost culese prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
EVENIMENT
VIDEO FOTO. Hoț reținut de polițiștii clujeni după ce a furat saci cu haine de 20.000 de euro din Florești
Polițiștii Secției 6 Poliție Rurală Florești, împreună cu polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Satu Mare, au desfășurat, sâmbătă, o percheziție domiciliară în municipiul Satu Mare în cadrul unui dosar penal privind săvârșirea infracțiunii de furt calificat. A fost vorba despre un hoț de haine.
În urma percheziției efectuate la locuința unui bărbat de 47 de ani, bănuit de complicitate la comiterea faptelor, au fost identificate și ridicate bunurile sustrase, constând în mai mulți saci cu haine în valoare de aproximativ 20.000 de euro.
Bărbatul a fost reținut pentru 24 de ore, urmând să fie prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca pentru dispunerea altor măsuri preventive.
Furt de noapte
”Cercetările în acest dosar au fost inițiate la data de 20 decembrie 2024, când polițiștii Secției 6 Poliție Rurală Florești au fost sesizați de către un reprezentant al unei societăți comerciale din comuna Florești, sat Luna de Sus.
Acesta a reclamat faptul că, în perioada 26 noiembrie – 11 decembrie a.c., pe timpul nopții, un angajat al societății, un bărbat de 30 de ani, din municipiul Cluj-Napoca, ar fi comis patru acte materiale de furt calificat, sustrăgând bunurile din depozitul firmei și transportându-le cu mai multe autoutilitare.
În urma investigațiilor desfășurate, la aceeași dată, bărbatul a fost identificat și condus la sediul poliției, unde s-a dispus reținerea acestuia pentru 24 de ore”, arată UIPJ Cluj.
Activitățile desfășurate în acest caz au permis documentarea întregii stări de fapt și identificarea tuturor persoanelor implicate, contribuind astfel la soluționarea dosarului și la recuperarea prejudiciului.