ACTUALITATE
Cum să nu fii păcălit când cumperi o mașină rulată: 10 cele mai frecvente înșelătorii

Cum să nu fii păcălit când cumperi o mașină rulată? Procesul de căutare și cumpărare a unei mașini la mâna a doua ar trebui să fie o bucurie, dar escrocii pot ispiti cu ușurință șoferii în a comite greșeli costisitoare.
Întrucât înșelătoriile de pe piața de mașini second hand sunt la ordinea zilei, experții din cadrul carVertical, o companie de date auto, împărtășesc sfaturi despre identificarea tiparelor comune de fraudă, sfaturi care vă pot ajuta să nu vă pierdeți banii.
Cum să nu fii păcălit când cumperi o mașină rulată: 10 cele mai frecvente înșelătorii
Metoda preferată a vânzătorilor de mașini care caută să comită înșelătorii este să posteze anunțuri în care mașinile par a fi adevărate chilipiruri.
Plata în avans
Apoi, vânzătorii îi conving apoi pe potențialii cumpărători că mașina este ținută într-o locație îndepărtată și cer ca banii să fie transferați înainte de a furniza vehiculul.
Mai mult, adesea pretind că există și alți cumpărători interesați pentru a crea un sentiment de urgență. Odată ce banii sunt transferați, îi încasează, șterg anunțul și dispar fără urmă.
Siteuri web false cu anunțuri auto
Escrocii creează siteuri false care arată ca și cum ar aparține unui dealer de mașini care are oferte foarte atractive. Adesea aceste siteuri arată foarte asemănător cu cele ale dealerilor consacrați și folosesc adrese web aproape identice.
Odată ce clienții găsesc aceste oferte și îi contactează pe așa-numiții agenți de vânzări, li se cere să plătească în avans – evident, imediat ce-o fac practic au și pierdut banii.
Cumpărătorii ar trebui să acorde întotdeauna o atenție deosebită oricărui site web prin intermediul căruia efectuează o plată, iar dacă o afacere pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că este.
Ascunderea faptului că mașina a fost importantă
Uneori vânzătorii evită să menționeze faptul că o bună parte din istoricul unei mașini s-a produs într-o țară străină.
Chiar dacă mașina a fost importată în urmă cu 5 sau 8 ani, această informație este totuși valoroasă și poate fi un criteriu important în luarea unei decizii.
Fiind relativ ușor și ieftin să imporți o mașină, multe mașini sunt cumpărate într-o țară și ajung să fie revândute în alta. În timpul acestor tranzacții transfrontaliere, kilometrajul poate fi dat înapoi, iar unele daune pot fi ascunse.
Facebook Marketplace
O practică foarte populară este aceea de a se lista la vânzare piese auto false pe Facebook Marketplace.
Escrocheria implică pe cineva care face publicitate unui set de roți sau unui kit de caroserie pentru un model popular de mașină la un preț foarte bun pentru a crea iluzia unui chilipir.
Când sunt contactați de cumpărători, escrocii le vor cere să le transfere banii pentru ca ulterior să dispară.
Din păcate, Facebook Marketplace are un control al calității foarte slab și un suport pentru clienți inexistent, așa că cumpărătorii ar trebui să fie foarte prudenți și să trimită banii doar după ce au văzut în persoană bunurile pe care doresc să le cumpere.
Fraudarea odometrului
Datul kilometrajului înapoi este o practică populară printre escrocii care doresc să crească în mod artificial valoarea mașinilor pe care le vând.
Odometrele mașinilor mai vechi se pot modifica mecanic sau iar cele aparținând modelelor mai noi prin intermediul dispozitivelor de diagnosticare care se conectează la computerul de bord.
Fraudând odometrul, escrocii fac să pară că o mașină a fost condusă pe mai puțini kilometrii decât în realitate – în felul acesta pun șoferii în pericolul de a cumpăra mașini cu probleme mecanice și care valorează mult mai puțin decât s-a plătit pe ele.
Daune ascunse
Este normal ca la fiecare câțiva ani vehiculele să sufere ceva daune. Cu toate acestea, uneori vânzătorii nu împărtășesc toate detaliile despre daunele din trecutul unei mașini, singura modalitate de a afla despre ele fiind prin intermediul unei verificări istorice.
Cumpărătorii care își iau mașini la mâna a doua care au suferit daune grave în trecut ar putea ajunge să plătească sume enorme în viitor pe reparații.
Ca să nu mai vorbim de faptul că aceste vehicule pot avea daune structurale care le compromit siguranța.
Raport istoric auto falsificat
Unii vânzători falsifică rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor pentru a demonstra cumpărătorilor că mașinile pe care le vând nu au defecte. Când rapoartele istorice sunt tipărite și nu sunt generate pe loc, unele evenimente critice pot fi șterse.
Prin urmare, cumpărătorii ar trebui să genereze ei înșiși un raport istoric pentru a evita să fie înșelați.
Mașini care au fost taxi sau folosite pentru închiriere
În general, mașinile de închiriat pe termen scurt și cele care au fost folosite în regim de taxi ar trebui evitate deoarece sunt probabil mai uzate decât indică kilometrajul și pot deveni saci fără fund de tocat bani.
Din păcate, vânzătorii ascund uneori astfel de detalii din trecutul mașinilor pe care le au la vânzare.
Vehiculele la mâna a doua care au fost folosite pentru car sharing pe termen scurt au la activ mult mai multe porniri la rece, ceea ce înseamnă că motorul și alte componente pot fi degradate și mai puțin fiabile decât ar trebui să fie.
În același timp taxiurile au adesea un kilometraj ridicat și pot fi caracterizate printr-un interior foarte uzat – în special pe locurile din spate.
Deoarece majoritatea taxiurilor circulă prin orașe, se recomandă cumpărătorilor să inspecteze aceste mașini acordând o atenție deosebită la starea sistemului de frânare și a componentelor suspensiei.
Mașini furate
Aproape toate vehiculele furate ajung pe piața neagră sub formă de piese de schimb, dar uneori aceste mașini pot ajunge în anunțuri auto sau pe rețelele de socializare.
Dacă cumpărați un vehicul furat veți pierde zile întregi, dacă nu chiar săptămâni, în încercarea de a vă obține banii înapoi. Verificarea istoricului îți va indica dacă o mașină a fost raportată ca furată în trecut.
Scheme de plată suspecte
Escrocii pot pretinde că nu acceptă transferuri bancare și că preferă plăți prin servicii precum Western Union. Acesta este un mare semnal de alarmă deoarece escrocii pot crea ID-uri false și pot colecta banii fără a mai putea fi identificați ulterior și fără a vă arăta niciodată mașina adevărată.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger


Un sistem de escrocare la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate face ravagii în Europa. Vânzătorii necinstiți au folosit bucăți de țesătură în loc de airbag-uri.
Aproximativ 16.000 de mașini – numărul de vehicule pe care gruparea infracțională le-a adus din Statele Unite și Canada în țările europene începând cu 2020. Evaziunea fiscală se ridică la peste 31 de milioane de euro, iar mașini care au suferit daune atât de importante încât pun în pericol viața șoferilor și a pasagerilor au fost vândute în diferite țări europene.
STUDIU. Sistem de ESCROCARE la scară largă a cumpărătorilor de mașini rulate din Europa
Autoritățile din Lituania și Germania și-au unit forțele și au identificat o metodă la scară largă de a escroca cumpărătorii de mașini rulate din Europa.
Escrocii operau în multe țări europene
Autoritățile din Lituania aduc la cunoștința publicului că gruparea infracțională activează în mai multe țări europene printre care și Germania, Lituania, Letonia, Estonia, România, Ungaria, Ucraina, Portugalia, Țările de Jos și Belgia.
Potrivit oamenilor legii, a fost declanșată o anchetă preliminară pentru evaziunea fiscală comisă de un grup infracțional. În cadrul anchetei s-a descoperit și că mașinile importate erau reparate foarte slab, resturi de țesături sau îmbrăcăminte fiind „instalate” în locul airbag-urilor. Câteva dintre aceste vehicule au fost deja identificate în Germania și scoase de pe drumuri, dar numărul exact de mașini de acest fel care sunt încă în uz rămâne necunoscut.
Daunele ascunse sunt încă o problemă răspândită în Europa de Est
Informațiile carVertical, companie de date istorice auto, arată că în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere cu mașini second hand – reprezentând 1 din 20 de vehicule vândute în Europa – sunt șanse deosebit de mari să se comită fraude. Cercetările anuale ale carVertical pentru calcularea Indicelui de Transparență a Pieței au arătat că țările cele mai puțin transparente sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia.
O proporție mare de mașini care au kilometrajul dat înapoi și care au suferit daune, un parc de vehicule învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.
Consumatorii est-europeni au de obicei o putere de cumpărare mai mică în comparație cu cei din Europa de Vest. Prin urmare, există o cerere ridicată pentru mașini mai ieftine, cele rulate fiind deseori preferate în detrimentul celor noi. Importatorii și dealerii profită de acest tip de cerere aducând vehicule mai vechi sau deteriorate din țările europene mai bogate sau din SUA și vânzându-le la prețuri mai mici.
Datele carVertical evidențiază și faptul că aproximativ 7,2 % dintre mașinile importate în Europa provin din Statele Unite ale Americii. O parte semnificativă dintre acestea sunt vehicule avariate care au fost achiziționate la licitațiile susținute de companiile de asigurări, vehicule care sunt adesea reparate și revândute la prețuri atractive.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta”
Statisticile și numărul cazurilor depistate de fraudă subliniază faptul că este esențial să verificați istoricul oricărei mașini rulate pe care vreți s-o achiziționați deoarece acestea v-ar putea pune viața în pericol din cauza daunelor suferite în trecut.
„Sunt dese cazurile în care o mașină este deteriorată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule care au fost implicate în accidente majore în SUA sunt importate în Europa. Un raport care prezintă istoricul mașinii vă permite să aflați ce părți ale vehiculului au fost avariate și la cât au fost estimate costurile reparațiilor. Puteți împărtăși aceste informații cu un mecanic profesionist ca acesta să poată inspecta cu atenție modul în care au fost reparate zonele afectate”, spune Matas Buzelis, expert auto din cadrul carVertical.
Țările din Europa de Vest se confruntă cu pierderi mai mari
Ascunderea daunelor nu este singurul tip de înșelătorie pe care samsarii de mașini o folosesc pentru a profita de pe urma cumpărătorilor de vehicule second hand. În martie 2025 carVertical a estimat că fraudele care implică falsificarea kilometrajului costă țările europene în jur de 5,3 miliarde EUR anual, chiar și într-un scenariu conservator. Impactul real poate fi mai mare având în vedere că multe cazuri rămân nedetectate.
Chiar dacă modificarea odometrului este o problemă serioasă care costă economiile europene miliarde de euro în fiecare an, deciziile luate de guvernele anumitor țări sunt mai favorabile vânzătorilor de mașini necinstiți decât cumpărătorilor de mașini second hand. Acest lucru se datorează implementării fragmentate a GDPR, drepturilor de acces ale persoanelor vizate, dificultăților de schimb transfrontalier de date și altor dificultăți care complică în mod semnificativ accesul cumpărătorilor de mașini rulate la istoricul mașinilor pe care vor să le cumpere.
„Astăzi, informațiile esențiale din istoricul vehiculelor cum ar fi kilometrajul, accidentele, înregistrările de proprietate și numerele VIN rămân captive în bazele de date ale corporațiilor private sau în bazele de date naționale, creând condiții perfecte pentru comiterea de fraude în cadrul tranzacțiilor transfrontaliere”, spune Rokas Medonis, CEO al carVertical.
Cele mai recente cercetări au mai arătat că, deși fraudele care implică modificarea odometrului sunt o problemă larg răspândită, impactul lor financiar este mai mare în Europa de Vest comparativ cu țările din Europa de Est.
Evaluând numărul de mașini verificate de carVertical, valoarea lor medie de piață și rata de fraudă din fiecare țară, studiul estimează că Regatul Unit pierde anual în jur de 1,4 miliarde de euro din cauza manipulării odometrelor, Franța pierde 1,15 miliarde de euro, iar Germania 1,1 miliarde de euro.

Pompierii din cadrul Detașamentului Turda au intervenit, vineri seara, la un accident rutier petrecut între localitățile Băișoara și Iara. În accident a fost implicat un singur autoturism care, din primele date, s-a răsturnat.
”În interior s-a aflat încarcerat un bărbat de aproximativ 28 de ani, pe care echipajul de la Garda Băișoara l-a extras în siguranță.
Acesta a fost în permanență conștient și cooperant, prezentând multiple traumatisme. Victima este transportată în aceste momente la spital. La misiune iau parte o autospecială cu modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și un echipaj SAJ.”, arată ISU Cluj
CULTURA
Spectacol caritabil pentru un angajat al Operei Naționale Cluj-Napoca. Actorii care urcă pe scenă

Opera Națională Română Cluj-Napoca organizează în 9 iunie de la ora 19 spectacolul caritabil ”Împreună pentru Călin” în care va fi prezentată piesa ”Scandal în familie”, în regia lui Răzvan Săvescu.
”Vă invităm cu drag să luați parte la un spectacol caritabil organizat în sprijinul colegului nostru Călin, care în urma unui accident de muncă a suferit mai multe operații chirurgicale maxilo-faciale, aflându-se în continuare într-o perioadă de recuperare, de reconstrucție a feței și de implanturi.
Fiecare bilet cumpărat poate schimba în mai bine viitorul și starea lui de sănătate. Împreună putem face o diferență!
Actori bine cunoscuți precum Adriana Trandafir, Paula Chirilă, Marius Bodochi, Alexandra Apetrei, Răzvan Oprea și Andrei Mateiu vă așteaptă să petreceți câteva ore în compania lor vizionând un spectacol încărcat de umor și bună dispoziție care vă va descreți frunțile transpunându-vă într-o stare de vacanță.
Sumele obținute din vânzarea biletelor, precum și donațiile vor fi oferite colegului nostru pentru plata tratamentul și îngrijirea lui. Haideți să fim alături de Călin și să îi oferim împreună o rază de speranță!”, arată conducerea Operei.
Biletele costă între 60 și 130 de lei.
EVENIMENT
FOTO. A luat decorațiuni de la un magazin de haine din Cluj-Napoca fără să plătească. O recunoașteți?

O femeie cu poșetă verde a luat, vineri, decorațiuni din magazinul de haine din cadrul ReClothing Hub din Cluj-Napoca fără să le plătească. Reprezentanții magazinului așteaptă ca produsele să le fie returnate până luni dimineață, în caz contrar vor anunța Poliția.
”Azi vă spunem o poveste. Una… mai puțin frumoasă. Episodul de azi: femei minunate ne-au trecut pragul. Dar, precum în fiecare pădure cu uscături, s-a rătăcit și o „doamnă ” cu poșetă verde care ne-a dat nițel bătăi de cap. Se pare că i-au plăcut tare mult decorațiunile noastre. Atât de mult… încât a decis să le ia acasă.
Fără să plătească. Fără să spună un cuvânt. Fără să se gândească că și noi le iubim. Că fac parte din povestea noastră, din identitatea acestui loc pe care îl construim cu grijă, zi de zi.
Gesturi care dor
Știm că nu trăim într-o lume perfectă. Dar când deschizi un spațiu mic în care investești timp, visuri, emoții și resurse limitate… astfel de gesturi dor. Mult. Pentru că nu e prima oară. Și pentru că e greu să tot strângi din dinți, să repari, să zâmbești în continuare.
Noi credem într-un Cluj frumos. În oameni buni și sinceri. În comunități care se susțin, nu care se fură.
Dacă o cunoașteți… luni așteptăm înapoi obiectele pâna la ora 11. Dacă nu, vom merge mai departe cu pașii necesari (inclusiv la poliție) + facem și un “wall of fame” drăguț pe vitrină.
Nu e despre valoarea lucrurilor. E despre respect. Hai să-l păstrăm la vedere”, au transmis cei de la ReClothing.
ReClothing Hub, magazinul unde moda sustenabilă prinde viață, a fost deschis în 9 aprilie pe B-dul 21 Decembrie 1989 nr.48 din Cluj-Napoca.