Clujul pentru toți
Copiii care fac istoria Clujului. Proiect inedit în România
Municipiul Cluj-Napoca are șansa să aibă copii minunați care se gândesc nu doar la viitor, ci și la trecutul Cetății, desigur, tot pentru a înțelege mai bine viitorul. Printre ei se află și un grup de copii de clasa a șasea, de la Colegiul Național ”George Barițiu”, care au lansat un proiect inedit în România: o platformă online în care prezintă istoria orașului, văzută ”de la nivelul străzii”.
Cercul de istorie este supervizat de către istoricul clujean Vladimir Alexandru Bogoslavievici. Profesorul este totodată și dirigintele lor și a fost uimit de maturitatea cu care pot să gândească acești copii de 12-13 ani… ce să mai vorbim despre site.
Platforma a fost dezvoltată la inițiativa lui Andrei Petrișor, ”managerul”, în urma tururilor în aer liber, despre Cluj, făcute de către profesorul lor.
”Am urmărit o relaxare activă, o activitate prin care ei să se relaxeze învățându-și orașul. Acum sunt peste 20 de copii în acest cerc. Concitadinii noștri habar n-au de Cluj. Ne recreem prin plimbare și sigur că am dorit să împărtășesc copiilor ceea ce știam despre oraș. Copiii văd, aud, conversăm și așa știm mai bine… e un principiu al învățării active. Expunerile sunt combinate cu dialogul. Se dă și o tematică pentru realizarea de materiale, dar nu e nimic obligatoriu. De altfel mai demult se practica această formă de învățare sub sintagma peripatetismului”, a spus profesorul pentru Cluj24.
Acum au încărcate pe internet circa 75 de referate, din domenii diferite ale Clujului: obiective religioase, civile, personalități, curiozități, fotografie etc.
„Ei abordează o paletă diversă, care le îmbogățește orizontul și le fundamentează o cultură civică. Nu e vorba numai de istorie, se vorbește de cultură, turism, este un fel de turism cultural geografic al orașului. Fac similitudini cu alte orașe, văd lipsuri și plusuri ale orașului. Ca să fii un bun cetățean trebuie să vezi și ce nu e bun în oraș, să ai un spirit critic pentru a îmbunătăți frumusețea orașului. Altcumva vezi ce valoare are o construcție, dacă se merită să construiești ceva nou sau să restaurezi… dacă îi formezi de mici vor avea un cuvânt de spus când ajung maturi, indiferent de meseria pe care o vor alege”, adaugă Vladimir Alexandru Bogoslavievici.
E o altfel de școală
Este o premieră mai ales când vine vorba de copii atât de mici. ”Au fost o revelație, în general lucram cu elevi de liceu, pentru că atunci ei conștientizează de regulă istoria. Ei digeră informațiile în felul lor, dar au o maturitate impresionantă, lucrează ca o echipă. E o activitate în timpul liber, o fac pentru că vor să o facă. Sunt originali, iar acest lucru trebuie să fie mai popularizat”, afirmă istoricul.
Lucrează în timpul liber
”De obicei lucrez în week-end sau seara, dacă mai am timp după teme. Ideea a venit după ce dirigintele ne ducea să vizităm obiective diferite și de fiecare dată făceam un refereat scris sau pe suport video-foto. Am început să lucrez la site în septembrie și după ce l-am terminat, am încărcat materialele pe site. A ajuns în timp să fie dintr-un proiect individual, un proiect al clasei”, a afirmat Andrei Petrișor pentru Cluj24.
La doar 13 ani, pasionat și de IT, acesta a învățat pe cont propriu cum să construiască o platformă online. ”Și încă mai învăț lucruri noi”, adaugă elevul.
Andrei coordonează acum un grup de peste 20 de persoane pasionate de istoria Clujului.
Marius Mureșan, https://www.istoriaclujului.ml/
Urmăriți Cluj24.ro și pe Google News
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger






