EDUCATIE
Comunitatea 156, pasiunea unui profesor la Cluj, pentru elevii care vor mai mult: Vreau să ajungem un liceu cunoscut în țară

Comunitatea 156 (C156) este o inițiativă clujeană ce îi aparține lui Sergiu Georgian Mazerschi, profesor la Liceul de Arte Vizuale „Romulus Ladea” care, din pasiune pentru meseria sa și din dorința de a oferi mai mult liceenilor, a decis în urmă cu un an și jumătate să pună bazele unei comunități care să reprezinte instituția de învățământ – atât la nivel local, cât și național și internațional – în urma cărora elevii să aplice noțiunile teoretice sau, altfel spus, să își antreneze abilitățile și creativitatea dincolo de orele de curs.
„E un proiect pe care l-am demarat în 2021 sub forma unei activități extrașcolare, ce a atras elevi, foști elevi, profesori și profesioniști din mai multe domenii creative”, spune profesorul, pentru Cluj24.
Printre obiectivele comunității se numără promovarea imaginii liceului, schimbarea paradigmei sistemului de învățământ din România – prin organizarea de activități extrașcolare – și pregătirea elevilor pentru a deveni profesioniști, care să aducă un plus de valoare societății. Aceste obiective sunt atinse prin participarea la cursuri organizate de experți, expoziții, participări la concursuri și evenimente precum târguri de artă, festivaluri de stickere și muzică, voluntariat și colaborări.
„Am creat o comunitate în care să încerc să atrag oameni de calitate”
Valorile Comunității 156 sunt: profesionalismul, responsabilitatea profesională, personală și colectivă, colaborare (susținere reciprocă), inițiativă, curaj, creativitate, adaptabilitate, apartenență și gândire critică.
„Am creat o comunitate în care încerc să atrag oameni de calitate, oamenii care chiar vor să învețe ceva mai mult decât ce oferă curricula. Mi-am propus să învăț elevii și să-i pregătesc să devină membri activi și de valoare în societate.
Vreau să ajungem cel mai cunoscut liceu la nivel național ca, prin puterea exemplului, să înțeleagă oamenii că pot face și ei ceva mai mult în alte instituții de învățământ.
La bătrânețe vreau să mă bucur că societatea s-a schimbat în bine inclusiv datorită mie, într-o oarecare măsură”, adaugă el.
156
Numărul 156 se referă la însuși numărul angelic 156, despre care se consideră că anunță un mesaj de la îngerii păzitori privind atingerea scopurilor. Altfel spus, e o încurajare pe plan spiritual pentru cei care trec prin perioade de tranziție și care, dacă îl întâlnesc frecvent în viața de zi cu zi, înseamnă că sunt sub protecția Universului și că trebuie să gândească pozitiv.
Pentru a găsi numele, a stat 3 zile cu elevii în apeluri pe Discord, până când a decis să nu mai piardă timpul.
„În perioada respectivă citeam o carte despre numere angelice și așa a luat naștere denumirea, prin faptul că numărul simbolizează un început de drum, drumul menit”, indică Mazerschi.
Colaborarea între elevi: „La rândul tău, trebuie să dai mai departe”
O altă intenție de-a sa este să îi facă pe copii să colaboreze între ei.
„Pot să mă mândresc cu faptul că două eleve de clasa a 11-a au organizat un curs la care au participat elevi din generală și în cadrul căruia au prezentat instrumentele pe care le pot folosi cei care vor să lucreze grafică pe calculator.
Și s-au organizat foarte bine, au pus cap la cap informațiile pe care le știau, s-au gândit la ce tablete sunt bune pentru așa ceva, s-au gândit la prețuri, la cum se folosesc, iar copiii au primit sfaturi rapide.
E foarte important să dai ceva înapoi. Nu trebuie să uiți cu câtă plăcere am oferit ceva, ca la rândul tău să poți da mai departe”, notează el.
Până în prezent, C156 a participat la numeroase activități, dintre care 14 au fost incluse în primul volum al catalogului de prezentare al Comunității.

Vlad Braga (@bragovski, pe Instagram), e un om pe care îl apreciază foarte mult: „Când am organizat un curs de linogravură a cărui formator a fost o domnișoară care a terminat cursurile la liceul „Romulus Ladea”, m-am gândit să-l invit și pe Vlad pentru a organiza un curs de fotografie documentară, astfel încât elevii noștri să fie pregătiți să documenteze viitoarele evenimente. E foarte muncitor, avem principii similare și a fost foarte încântat de idee, așa că a venit să mă susțină”, spune profesorul.
(Ne)obligativitatea uniformei: „În primul rând, trebuie să o meriți”
Se bucură de faptul că deja are elevi care se organizează singuri, fiindcă au înțeles valorile pe care încearcă să le promoveze, printre care și uniforma, la care ține foarte mult.
„Evident, oamenii, când aud de uniformă, se gândesc la altceva. Uniforma e o ținută vestimentară care conține o emblemă reprezentativă pentru o anumită comunitate, unde oamenii au aceleași valori – reale, că asta vreau să promovez – și sunt mândri cu ele, aducându-și aportul ca acea comunitate să crească.
Valorile acestea ar trebui apoi să se regăsească în societate. Dacă îi educăm pe copii de mici în acest spirit, atunci societatea în care vom trăi peste câțiva ani va fi mai bună, din punctul meu de vedere.
Uniforma nu ar trebui să fie obligatorie, e o prostie. În primul rând, trebuie să o meriți. Nu o să porți uniforma C156 dacă stai la colțul blocului și te uiți la cei care lucrează. Trebuie să înțelegi și să accepți valorile din spate, contribuind și tu, ajutând comunitatea să crească.
Uniforma nu trebuie să fie la fel în toate unitățile de învățământ, noi avem deja 4 tricouri, unul alb, altul negru, unul cu scris pe piept, altul pe mână și așa mai departe. Avem șepci, bluze, hanorace. Le-am zis că vom face și adidași cu C156, dar contează și implicarea din partea lor, aprecierile, comentariile de pe Instagram”, explică Mazerschi.
E nevoie de susținere: „Putem oferi la schimb obiecte de artă și servicii creative”
Pe lângă implicarea membrilor Comunității, aceasta mai are nevoie de sprijin financiar, deoarece concursurile și toate demersurile privind participarea elevilor la ele presupun niște costuri, de la cele pentru transport la resurse materiale și, inclusiv, timp.
„Desfășurarea activităților noastre necesită anumite resurse, care să ne permită să implementăm viziunea, așa că orice ajutor e binevenit, de la resurse financiare la cazări, mese, tipărirea materialelor grafice, susținerea unor ateliere sau prelegeri, încurajări și așa mai departe.
Putem oferi la schimb, pentru susținerea acordată, obiecte de artă, precum și servicii creative (design grafic, picturi murale, grafică și concept social media)”, punctează profesorul.
Acesta își pune la dispoziție numărul de telefon și adresa de mail pentru a fi contactat de cei care vor să contribuie sau să colaboreze cu Comunitatea 156: 0728 233 582, respectiv georgian@mazerschi.ro.
Un fel de dictatură: „Când îți spun ceva, e bazat pe niște argumente pe care le-am strâns de-a lungul anilor”
Elevii care au participat la concursuri sunt cei care au răspuns la apelul său. Nimeni nu este obligat să participe, dar cei care aleg asta trebuie să îl asculte cu încredere.
„Le-am sugerat să participăm, dar nu în sensul în care ei să facă niște lucrări și să le trimită. Am stat și am făcut un curs, am stat 3-4 zile cu ei pe Discord și le-am explicat ce înseamnă să faci o bandă desenată, un scenariu, am ajuns să facem asta la un nivel mult mai avansat.
Eu am o viziune clară legat de unde vreau să ajungem, m-am documentat foarte mult, pentru că îmi doresc să cresc cu și prin Comunitatea 156 și am înțeles că e normal să aspir către mai mult, și atunci pot să accept o marjă de efort de 80%. M-am dezvoltat mult în perioada asta tocmai pentru că îmi doresc să facem lucrurile așa cum consider eu că trebuie făcute.
Am studiat 2 ani cursuri de multimedia design, am urmat cursurile Facultății de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția grafică, sunt doctor în Arte Plastice, am văzut artă și sunt pasionat de artă, am văzut bandă desenată și îmi place banda desenată, am studiat cum se face treaba asta și când îți spun ceva, e bazat pe niște argumente pe care le-am strâns de-a lungul anilor și nu are rost să ne pierdem timpul cu dezbateri inutile.
Le-am spus copiilor de la început că, dacă suntem 1000 de oameni și 999 dintre ei aleg să meargă la dreapta, dar eu știu că trebuie să mergem la stânga, datorită experienței, intervin și nu se mai discută. E un fel de dictatură, dar bazată pe experiența din spate”, susține profesorul.
Maeștrii (și elevii) schimbă vieți: „Sunt oameni care știu și te pot învăța să faci lucrurile așa cum trebuie”
C156 numără aproximativ 50 de membri, dar nu toți sunt activi, ci sunt adunați de-a lungul timpului. Orice elev din liceu e binevenit să ni se alăture.
„Foarte implicați sunt vreo 7, fiind și cei pe care mă bazez mai mult. De exemplu, am un elev de clasa a zecea cu care mă știu de când el era a șasea, și l-am văzut progresând. Îi place să scrie cu spray-ul și l-am luat cu mine. A învățat mai multe lucruri de-a lungul proiectelor.
Acum deja face niște desene cu spray-ul foarte bune. În principiu, sunt oameni care știu și te pot învăța să faci lucrurile așa cum trebuie, așa s-a dezvoltat lumea până acum și tot așa va continua, din punctul meu de vedere. Nu e nicio rușine să înveți de la foști maeștri și să-i studiezi pe alții, să ai un profesor bun.
Și eu am un personaj care mi-a marcat viața. Îl apreciez și, pentru mine, valoarea lui e necontestabilă. Este vorba de domnul profesor Horvath Ioan Bugnariu, mi-a fost profesor la grafică și de-a lungul timpului, am dezvoltat o relație specială cu dumnealui”, indică Mazerschi.
Cu toate acestea, este de acord că și de la elevi are de învățat.
„Am avut ajutoare pentru toate postările făcute la început. Când am demarat activitatea pentru C156, am dat peste elevi care au venit cu idei. De exemplu, mi-au spus de Discord. Eu nu știam ce e Discordul până atunci, am învățat și eu de la ei, creștem împreună. Simt asta și văd cât am crescut de când am pus bazele Comunității.
Cât despre Instagram, consider că unitățile de învățământ trebuie să aibă o pagină de prezentare și am ales platforma aceasta pentru că e o modalitate bună de a te prezenta în fața tinerilor”, menționează Mazerschi.
60 de postări pregătite în avans: „Nu m-a interesat algoritmul”
A ajuns la concluzia că nu are rost să facă un site, pentru că nu ar fi avut un răspuns direct, pe când pe Instagram există interacțiune.
„Pe lângă asta, mi se părea ciudat să mă prezint cu o pagină cu 3 postări, așa că am stat cu un elev și am pregătit 60, pe care le-am pus deodată, în pofida faptului că majoritatea mi-au explicat cum e cu algoritmul.
Nu m-a interesat algoritmul, am înțeles ce se petrece, dar eu când vreau să le trimit oamenilor pagina, nu le pot trimite ceva cu o poză. Am pregătit 60 de postări și de atunci încerc să țin pasul”, punctează el.
Totul e organizat în așa fel încât să ajungă la destinație: „Mă trezesc la 5 dimineața”
Pentru asta, are nevoie de un program riguros și de multă determinare să continue chiar și atunci când nu primește feedback.
„În primul rând, trebuie să am grijă de mine ca să eman încredere și ca să rezist. Mă trezesc la 5 dimineața, fac puțin sport, mănânc, încep viața altfel, totul e organizat în așa fel încât să ajung acolo unde mi-am propus.
Luni și joi fac postări. Din punctul meu de vedere, oamenii ar trebui să facă tot ce ține de ei, așa cum și eu continui să postez chiar dacă nu avem multe aprecieri. Dacă îmi propun să fac ceva, fac. Poate nu ajung unde mi-am propus, dar contează drumul și oamenii întâlniți pe parcurs, asta ar trebui să te motiveze să faci ceva în viață”, consideră profesorul.
Oameni conectați, ca stickerele
Momentele de acest fel îl inspiră și îl duc cu gândul la stickere – o metaforă personală pentru felul în care oamenii interacționează între ei.
„Lipesc un sticker pe ușa mea, alături de sute de alte stickere, are o semnificație. Același sticker lipit pe ușa primăriei va avea o altă semnificație. Așa se întâmplă și cu oamenii, în funcție de timpul în care interacționăm, durata, intensitatea ș.a.m.d.
Avem interacțiuni diferite deși suntem aceiași oameni. Dar toți suntem conectați, de-asta stickerele sunt o metaforă bună, din punctul meu de vedere”, completează Mazerschi.
Stickerele sunt doar un laitmotiv al vieții sale. Comunitatea 156 e un altul, la fel de important. Iar în spatele tuturor conceptelor și simbolurilor adunate până acum, e un om cu o experiență de viață bogată și cu personalități pe măsură, de la Sergiu, la Georgian, Mazerschi, și chiar Macetă, latură pe care nu mulți o cunosc.
Toate aceste frânturi ale personalităților sale se regăsesc în arta sa – majoritatea tablourilor sunt autoportrete – și în cartea portofoliu de stickere pe care a făcut-o, al cărei titlu este sugestiv: „MAZERSCHI – a sticker book made by SERGIU/ GEORGIAN/ MAZERSCHI”.
Despre asta, activitatea lui ca rapper și multe alte experiențe de viață poți citi mai multe într-un articol viitor, cu Mazerschi omul. Stai geană, iar până atunci, asigură-te că i-ai dat follow Comunității 156 pe Instagram și Facebook, întrucât orice formă de susținere contează.
Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:
CLUJUL PENTRU TOȚI - Ai o propunere pentru un Cluj mai bun? Ai o problemă în zonele în care îţi trăieşti viaţa? Semnalează-ne-o! Trimite mesajul tău pe email prin ACEST FORMULAR, Whatsapp sau pe Facebook messenger

EVENIMENT
VIDEO. FOTO. Bărbat căzut în lacul din Gheorgheni, resuscitat de un echipaj SMURD. A fost scos din apă de un clujean

Un bărbat care, din primele informații, a căzut în lacul din cartierul Gheorgheni, în zona parcului aflat pe strada Alexandru Vaida Voievod, este resuscitat de medicii de la SMURD.
Până la sosirea echipajului de la Detașamentul 1, victima a fost scoasă din apă imediat ce a fost văzută de către un cetățean, care a utilizat, din primele date, o barcă cu vâsle.
Bărbat căzut în lacul din Gheorgheni, resuscitat de un echipaj ISU
Bărbatul a fost adus la mal, iar echipajul de scafandri și cel SMURD aplică manevre de resuscitare.
Revenim cu amănunte
EVENIMENT
Pensionarii clujeni pot ridica biletele de tratament pentru seria 3. La Casa de Pensii Cluj au fost repartizate 56 de locuri

Biletele de tratament pentru seria 3 se pot ridica deja, anunță reprezentanții Casei de Pensii Cluj.
Pentru pensionarii clujnei, în această serie au fost repartizate 56 de bilete de tratament balnear.
Pensionarii clujeni pot ridica biletele de tratament pentru seria 3
Pensionarii clujeni pot ridica biletele de tratament până în data de 1 aprilie 2025, de la Casa de Pensii Cluj, la ghișeul numărul 8.
Redistribuirea biletelor de tratament pentru seria 3, alocate și neridicate, se va face începând cu data de 2 aprilie și se acordă în ordinea punctajelor obținute conform Criteriilor de acordare a biletelor de tratament balnear aprobate prin Ordinul nr.118/13.02.2025 al Președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, în baza cererii depuse şi a biletului de trimitere cu regim special – în original şi în copie – eliberat de medicul de familie sau medicul specialist.
Biletele de tratament se eliberează personal titularului sau unei alte persoane desemnate de către titular prin procură autentificată la notarul public din care să rezulte că mandatarul este împuternicit să ridice biletul de tratament balnear, au transmis reprezentanții Casei de Pensii Cluj.
EDUCATIE
IA intră în școli. Daniel David: Atenție. Inteligența artificială este un instrument al profesorului, nu o alternativă

Ministrul Educației, Daniel David, anunță implementarea unui proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale (IA) în școli, pentru a optimiza activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor și studenților și procesul educațional, în general.
Unitatea-pilot urmează să fie stabilită, iar Daniel David spune că inteligența artificială poate fi bună sau rea, în funcție de cum o utilizăm, și de aceea trebuie folosită bine, în avantajul sistemului de educație.
Daniel David: Inteligența artificială este un instrument al profesorului, nu o alternativă
Decizia de a implementa un astfel de proiect-pilot vine după după o întâlnire a ministrului Daniel David cu conducerea Microsoft România.
„Inteligența Artificială este o dezvoltare tehnologică care, în sine, nu este bună sau rea, dar care poate deveni astfel, în funcție de cum o utilizăm. Pentru a o putea utiliza bine, în avantajul sistemului educațional, vom pilota un astfel de demers, iar apoi, în funcție de rezultate, vom extinde procesul”, a dclarat Daniel David.
Daniel David: IA poate ”lenevi” elevul
Daniel David a mai spus că el consideră IA un instrument al cadrului didactic și al elevului și studentului nu o alternativă. Ministrul Educației a precizat că există angajat în deja un proces masiv de digitalizare în unitățile educaționale din țară, iar planurile-cadru includ discipline obligatorii asociate tehnologiei informației, dar și opționale, inclusiv de inteligență artificială.
”Acestea sunt asociate revoluției tehnologice prin care trecem și creează premisele pentru utilizarea mai complexă a inteligenței artificiale în mediul educațional. Atenție însă, în viziunea mea, inteligența artificială este un instrument al cadrului didactic și al elevului și studentului, nu o alternativă la cadrul didactic sau un instrument care <<lenevește>> elevul și studentul, și, foarte important de înțeles, este un instrument care trebuie să fie mereu monitorizat etic-moral.
Diverse țări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl dorește chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învățământ, așa că nu vreau ca România și sistemul nostru educațional să rămână în urmă”, a precizat Daniel David.
EDUCATIE
IoT Student Challenge 2025, la UTCN: Dispozitiv inovator pentru nevăzători. 40 de echipe au concurat pentru premiul cel mare

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a organizat miercuri, 19 martie, cea de-a opta ediție a prestigiosului concurs „Internet of Things Student Challenge 2025”, o competiție pentru studenții pasionați de tehnologie și inovație.
Evenimentul, organizat de Facultatea de Automatică și Calculatoare, a atins un record absolut de participare, cu 40 de echipe înscrise și o audiență impresionantă.
40 de echipe au concurat pentru premiul cel mare
Prof. dr. ing. Vlad Mureșan, decanul Facultății de Automatică și Calculatoare, a deschis oficial competiția, subliniind importanța și evoluția acesteia de-a lungul anilor.
„Mă simt foarte onorat să deschid acest concurs în calitate de decan al Facultății de Automatică și Calculatoare, un concurs de prestigiu și cu o tradiție îndelungată – ne aflăm la a opta ediție, o ediție care sperăm să fie de succes. De asemenea, mă bucură foarte mult amploarea pe care a luat-o acest concurs în ultimii ani. Îmi aduc aminte că în 2016, acest concurs era doar o secțiune a conferinței internaționale organizată de către Departamentul de Informatică. Iată, acum este un eveniment de sine stătător, cu un număr record de participanți, și anume 40 de echipe înscrise. În acest context, vreau să îi felicit pe toți studenții care s-au înscris la acest concurs, mă bucură faptul că desfășoară activități extra-curriculare iar aceste activități sunt asociate domeniului pe care chiar îl studiază: automatic și informatică aplicată”, a declarat Vlad Mureșan.
Un concurs cu tradiție și impact în industrie
La rândul său, prof. dr. ing. Honoriu Vălean, directorul Departamentului de Automatică, a evidențiat impactul pe care acest concurs îl are asupra studenților și industriei IT.
„Astăzi este un record absolut în istoria acestui concurs, niciodată nu am avut o audiență atât de mare, și mă bucur că studenții au dorit să ia parte la acest concurs, un concurs care este deja clasic în domeniu. Pe lângă faptul că vă demonstrați ingeniozitatea, perseverența și pregătirea în domeniu, aveți șansa să veniți și antreprenori și să vă faceți peste ani, nu mulți, firme care să fie foarte de succes, având la bază ceea ce prezentați astăzi aici. Mă bucur tare mult că sunt prezenți în juriu, și au fost prezenți și cu alte ocazii, reprezentanți ai industriei din Cluj, care, în afara faptului că pot aprecia fiabilitatea proiectelor propuse, pentru că lucrează în domeniu, poate că vă oferă și niște idei”, a adăugat directorul Departamentului de Automatică.
SEEQ, șapca inteligentă care ghidează persoanele nevăzătoare
Printre proiectele remarcabile ale competiției s-a numărat SEEQ, o șapcă inteligentă destinată persoanelor cu deficiențe de vedere. Dezvoltat de echipa formată din Diana Farcaș, Elisei Marian, Neagoi Maria, Morar Ștefania, Bonda Ștefania, Neamțiu Cosmin și Peșteșan Radu, acest dispozitiv folosește feedback haptic pentru a ghida utilizatorul spre destinația dorită, oferindu-i mai multă autonomie.
„Noi suntem Seeq, ne-am înscris la acest concurs cu șapca noastră inteligentă. E un device smart, care se bazează pe feedback haptic și este dedicat persoanelor cu deficiență de vedere. Beneficiarul își instalează aplicația, se conectează la șapcă, iar apoi introduc locul unde vor să ajungă și șapca îl ghidează prin vibrații.
Un dispozitiv accesibil și hands-free
Am dezvoltat acest proiect în circa o săptămână, e la stadiul de prototip și ne-am dori să o ducem mai departe. Printr-un asemenea dispozitiv, o persoană poate deveni mai independentă, poate explora locuri noi, e un device hands-free și vine în completarea celorlalte unelte folosite deja de nevăzători pentru orientare și este non-invaziv. Vrem să dezvoltăm un produs accesibil pentru a ajuta cât mai multe persoane și tocmai fiindcă este hands-free, poate fi folosit în continuare și bastonul alb pentru identificarea obstacolelor”, au arătat aceștia pentru Cluj24.
Proiectul folosește un microcontroler ESP32, conectivitate Bluetooth și o busolă digitală pentru orientare. Actuatoarele de vibrație sunt amplasate strategic pentru a transmite feedback direcțional clar.
Premiul cel mare, câștigat de echipa HydroMinds
Premiul cel mare, „IoT SC 2025”, în valoare de 5.000 de euro, a fost acordat echipei HydroMinds, formată din Căpâlnaș Alin-Mihai, Copos Andrei și Popa Ștefan, pentru proiectul DrinkUp, o soluție inovatoare cu potențial antreprenorial ridicat.
Premii speciale au fost acordate echipelor:
- HopeCore Solutions – Penzes Noemi, pentru proiectul REMY – A Multifunctional Socially Assistive Robot for Alzheimer’s and Dementia Related Diseases;
- Climate Umbrella – Ionuț Iancu, pentru proiectul Climate Umbrella;
- SEEQ – pentru dispozitivul cu feedback haptic dedicat nevăzătorilor.
Competiția „Internet of Things Student Challenge 2025” și-a consolidat statutul de platformă de lansare pentru studenți, oferindu-le ocazia să își pună în practică ideile și să interacționeze cu reprezentanți ai industriei.